A VMDP állásfoglalása
a vajdasági magyarság helyzetéről, különös tekintettel a nemzeti tanácsi
választásokra
1. Szerbiában az új kormány próbálkozásai ellenére tovább tart a gazdasági válság és a lakosság egy részének
immár tartós elnyomorodási folyamata. Családok ezrei vesznek vándorbotot kezükbe,
hogy Európa boldogabb országaiban keressenek maguknak munkát. A Vajdaságban
hasonló jelenség tanúi vagyunk, azzal a különbséggel, hogy a tartomány
kisvárosi jellegű települései migrációs mobilitás tekintetében egyszerre
kibocsátó és befogadó színterek. Korábban még magyar többségű települések
kiüresedése, majd a rendesen azt hamarosan követő más nyelvű, más kultúrájú és
mentalitású lakosok letelepedése mindennapos jelenség. A magyar közösség
dezintegrációja és reményvesztettsége tovább tart, a szerbiai magyarság
gazdasági és szociális helyzetének belátható időn belüli jobbra fordulásában ma
már alig hisz valaki, az egyedüli reményt Magyarország gazdasági felemelkedésétől
és annak pozitív kihatásaitól várja.
A
magyarok kivándorlása következményeiben súlyosan érinti a magyar lakosság
számára fontos intézmények jövőjét: óvodai, általános valamint középiskolai
tagozataink száma tovább csökken, a gyermeklétszám következtében középiskoláink
legtöbbjébe különösebb teljesítmény nélkül is be lehet jutni, ami látszatra
ugyan előny, de ténylegesen a minőségi oktatás rovására megy. A tanítók és
tanárok egy részének feje fölött a munkanélküliség réme lebeg. Ugyanakkor negatív
hatásaival most üt vissza az önálló magyar iskolahálózat és a magyar tanárképző
egyetem ügyének elszabotálása is: nem csak a tanulmányaikat itthon folytató
magyar egyetemi hallgatók száma alulreprezentált, de érzékelhetően csökken a
felsőoktatásban alkalmazott képzett magyar nemzetiségű vagy legalább magyarul
is tudó szakemberek száma is.
Nem
vagyunk hívei semmiféle demagóg vádaskodásnak, s tisztában vagyunk azzal is,
hogy a kivándorlás folyamatát, összefüggésben a szakképzett munkaerő és az
agyelszívás módszereivel, kőkemény világgazdasági folyamatok, s Európa
perifériájának és félperifériájának egészét érintő újmódi gyarmatosító
törekvések határozzák meg. Megbocsáthatatlan
viszont, hogy a szerb kormány az ország egészére nézve tragikus folyamatok
megfékezésének kérdésében szemmel láthatóan tanácstalan, hacsak nem lábon
kívánja eladni nemzetgazdasági értékeit és érdekeit, mint a becsapott paraszt a
gabonát. Ugyanakkor az is válaszra vár, hogy a kormányzati felelősséget oly
boldogan magára vállaló VMSZ a vajdasági földek külföldi nagybefektetők kezére
játszásának, vagy éppen magyar munkavállalók jogfosztottságának s fiataljaink
kivándorlásának ügyében miért hallgat.
2. Mint
ahogyan az is magyarázatra vár, hogy a Szerbiai Szocialista Párt (SPS), majd a Szerb Haladó Párt (SNS) által vezetett
kormány, amelynek immár a VMSZ is tagja, több mint egy éve a folyamatos
ígérgetések ellenére miért halogatja a magyarok kollektív bűnösségére
vonatkozó, még érvényes jogszabályok eltörlését, hiszen a rehabilitációról és a
restitúcióról szóló törvényes előírások közötti ellentmondások egyik súlyos
akadályát képezik az 1944-45-ben a kollektív bűnösség elve alapján megölt,
táborba hurcolt, ingó és ingatlan vagyonuktól megfosztott magyarok
jogérvényesítésének. 2013-ban a figyelmeztetések ellenére az ígérgetések és
halogatások dialektikájában sok évtizedes tapasztalatokkal bíró szerb politikai
elitnek részben sikerült jégre vinni a magyar diplomácia akkori vezetőit is, de
máig nem tisztázódott, hogy mindebben mekkora szerepe volt a VMSZ akkori mohó
sikerpropagandájának. A gyakorlati eredménytelenség azonban önmagáért beszél.
3. A
Vajdasági Magyar Nemzeti Tanács létrehozatalának kódolt hibái logikusan
vezettek a kisebbségi magyar közéletet mérgező etnokratikus egypártrendszer
szellemének és gyakorlatának a megerősödéséhez, mindez azonban jóval korábban
kezdődött. Létrejöttét az 1990-es évek második felétől érzékelhető folyamat
alapozta meg, melynek során, szerte a Kárpát-medencében, de leglátványosabban a
Vajdaságban, ellehetetlenítették azokat a politikai pártokat és áramlatokat,
amelyek komolyan vették a kisebbségi autonómia gondolatát, és nem csupán idényjellegű
kortesfogásként hangoztatták megvalósításának szükségességét. Ekkor telepedik
rá -- budapesti jóváhagyással -- a mindenekelőtt magyarországi költségvetési
forrásokból, de más alapítványokból érkező támogatások elosztási mechanizmusára
a VMSZ, hogy azt nyomban kihasználja a civilszervezetek és művelődési
egyesületek pórázon tartására és befolyásolására, s ezzel párhuzamosan korábban
elérhetetlen nagyságrendű előnyökhöz jusson az akkor még ténylegesen létező, de
napjainkra gyakorlatilag megszűnt magyar-magyar pártpolitikai versenyben. Ezt a
helyzetet betonozták be azzal, hogy a CMH-irodák szevezeti hálójának teljes
irányítását, Kasza József akkori pártelnök követelésére, egyoldalúan a VMSZ-re
bízták, majd ezt követte, kisebbségpolitikai próbaléggömbként, az Ideiglenes
Nemzeti Tanács létrehozása, amelynek működése csúfos kudarccal végződött. A
hibák kijavítására egyetlen mód kínálkozott volna: megvalósítani a Magyar
Koalíció (VMSZ-VMDP-VMDK) kisebbségi autonómiára vonatkozó programját, ezt
azonban Pásztor István, a VMSZ elnöke nemcsak elmulasztotta, de - magyar
politikai partnerei háta mögött - az akkor kormányon levő Tadić-féle Demokrata
Párttal (DS) kötött csendes paktumával gyakorlatilag lehetetlenné is tette.
Kisebbségi autonómia helyett a szerb politikai elit kettős mércéket alkalmazó
nemzetstratégiájának szellemében a VMSZ szakértőinek hathatós részvételével
olyan közjogi félmegoldás született, amely lehetetlenné teszi, hogy a
kisebbségi nemzeti tanácsok megjeleníthessék a Szerbiában élő közösségek
legáltalánosabb törekvéseit, s hogy önállóan, a szerb politikai elit
ellenőrzése és befolyása nélkül irányítsák a közösségük fennmaradása
szempontjából alapvetőnek minősülő intézményeiket.
4. Ismeretes, hogy a Vajdasági Magyar
Demokrata Párt a Vajdasági Magyar Nemzeti Tanácsot kezdettől fogva
alkalmatlannak tartja a Szerbiában élő magyarság alapérdekeinek megjelenítésére,
kifejezésére és védelmére, egyrészt mert a választói névjegyzék létrehozásának
folyamata a demokratikus normák megsértésével történt, s lehetővé tette az így
létrejött adatbázis illetéktelen kisajátítását, másrészt mert megközelítőleg
sem öleli fel a választásra jogosult magyarok teljességét, miközben az így
létrehozott közjogi képződmény -- amit néhány vezetője, miként egy-két, a
témában tájékozatlan, vagy túlbuzgó magyarországi politikus is, előszeretettel
nevez autonómiának – a magyar lakosság egészét érintő kérdésekben intézkedik,
azonban nem társadalmi legitimitása, hanem mindenekelőtt a magyarországi
támogatások feletti monopóliuma birtokában. Utóbbi területet leszámítva a
Nemzeti Tanács önálló döntéshozatali jogköre a VMSZ és az akkor még meghatározó
kormányerőként működő Demokrata Párt (DS) közötti paktum szellemében már
eredeti formájában is teljesen minimális volt, s mára a szerb alkotmánybíróság
2014. januári döntését követően mindez tovább szűkült.
5. A Magyar Nemzeti Tanácsban kialakított
túlhatalmánál fogva a VMSZ teljes
ellenőrzése alatt tartja a magyarországi támogatáspolitikát, és a vajdasági
magyar írott és elektronikus sajtó meghatározó részének kézi vezérlésével és
ellenőrzésével befolyása alatt tartja a vajdasági magyar kulturális és
civilszférát, s ezáltal a szélesebb közvéleményt egyaránt. A tájékoztatási
eszközökben ismét mindennapossá vált a pártellenőrzés, a cenzúra, mi több, a kicsinyességgel
párosuló, patriarchális személyi kultusz is. Mindez veszélyezteti az anyanyelvű
tájékozódás szabadságát, lehetetlenné teszi a közérdekű kérdésekben
elengedhetetlenül szükséges szabad véleménynyilvánítást is, márpedig e nélkül
egyetlen közösség sem képes tartósan fennmaradni, különösen nem végveszélyben,
mint amilyenbe a vajdasági magyarok társadalma került. Ugyanakkor nem árt, ha
arra is figyelmeztetünk, hogy az egyes ember, a személyiség autonómiája nélkül
a nemzeti közösség autonómiájáról beszélni merő hazugság és öncsalás, miként
annak egy ideje szemtanúi lehetünk.
6. A Vajdasági Magyar Demokrata Párt nem kíván
részt venni semmiféle hamis összefogásban, mely célját és várható eredményeit tekintve ma
sem lesz több jó szándékú egyházi és civil személyiségek erkölcsi és szakmai tekintélyének
latba vetésével létrehozandó, ám kérdéses legitimitású és bizonytalan jogkörű
egypárti képződménynél, amely alapvetően továbbra is a magyarországi
támogatások elosztásával foglalkozik majd, de a Szerbiában adót fizető
délvidéki magyar lakosság tényleges érdekérvényesítésében sem joga, sem
lehetősége nem lesz hatékonyan részt venni. Ugyanakkor nem kívánjuk eljátszani
„őfelsége ellenzékének” a szerepét sem. Az októberre kiírt nemzeti tanácsi
választásokon az egyenlő esélyekkel indulásnak még a minimális feltételei
sincsenek biztosítva. Nem akarjuk azt a látszatot kelteni a közvéleményben,
hogy lényegében minden rendben van, holott naponta látjuk, hogy szinte semmi
sincs rendben, éppen ezért nem veszünk részt a nemzeti tanácsi választásoknak
nevezett politikai porhintésben, hiszen annak mind tényleges célja, mind végső
eredménye máris borítékolható.
Temerin, 2014. szeptember 6.
A Vajdasági Magyar Demokrata Párt Választmánya
Csorba Béla
elnök
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése