Oldalak

2014. április 30., szerda



Csukd be szád, nyisd ki szemed.
Latin mondás


A hibák a vallásban veszélyesek, a filozófiában pedig – nevetségesek.
David Hume (1711. május 7. - 1776. augusztus 25.), skót filozófus és történész
Danas, 2014. április 29., 11. o.  

Kettős beszéd: pár éve még lemondott volna Koszovóról a VMSZ, most felesküdött a védelmére

VMSZ-autonomiaFellapoztuk a VMSZ korábbi a Koszovó és a magyar autonómia kapcsán tett kijelentéseit, melyekből kiderül, hogy a legnagyobb délvidéki magyar párt gyakrabban változtat a véleményén, mint a szélkakas az irányát egy kiadós Kosava idején.

A haladókkal Koszovó, a Fidesszel az EU
Lehetetlen misszió a “Koszovó is, meg az EU is” nyilatkozta a Pásztor István, a VMSZ elnöke a Duna TV-nek még 2011. decemberében, mint mondta "ez a skizofrén állapot nem folytatódhat". Bár annak ellenére, hogy a Vajdasági Magyar Szövetség programjából kiderül, hogy nyíltan támogatják az EU-hoz való csatlakozást, sőt Deli Andor révén akár még képviselőt is juttathatnak az EU parlamentjébe a FIDESZ választási listájáról, mégis a vasárnap megalakult kormányülésen a VMSZ hat képviselője a következő esküt tette "(...) elhivatott leszek azért, hogy Koszovót megtartsuk a Szerb Köztársaság keretén belül".
 
Koszovói autonómia modell a délvidéki magyaroknak?
Talán ennél is érdekesebb a VMSZ azon kettős beszéde, amelyet annak kapcsán folytatnak, hogy miért nem követelnek azonos jogokat a 250 ezres délvidéki magyar közösségnek, mint amelyet a 80-100 ezres koszovói szerb közösség élvezhet.
Pásztor István még 2013. tavaszán egy, a Večernje Novostinak adott nyilatkozatában Szerbia és Koszovó tárgyalásai kapcsán kiemelte: ugyan pártja területi autonómiát szorgalmaz a délvidéki magyarság számára, de pillanatnyilag a legfontosabb, hogy több évtized után Szerbia most rendezi területi integritását. „Ha ez a kérdés megoldódik, akkor kezdhetünk hozzá a belső ügyek rendezéséhez és ahhoz, hogy az egymás iránti bizalmat kiépítsük” – emelte ki Pásztor, aki kategorikusan kijelentette: e bizalom jegyében nem fogja követelni a többségében magyarok lakta vajdasági települések területi autonómiáját.
Majd néhány hónappal később Pásztor a Magyar Szónak adott interjújában kijelentette: "A normális vajdasági magyar embernek nem ambíciója, hogy a Vajdaság olyan legyen mint Koszovó."
Sőt, Brüsszelben, az Európa Parlament épületében ettől is tovább ment, amikor a szerb szélsőségesek által is használt kijelentést tett, mondván "A Vajdaság Szerbia elválaszthatatlan része!".
Érdemes azonban visszaolvasni mi volt erről a véleménye az ifjabb Pásztornak, a haladókkal kormányba került VMSZ frakció vezetőjének, még néhány évvel ezelőtt:
"Ugyanakkor, amennyiben a koszovói rendezés folyamatában olyan előremutató kisebbségvédelmi mechanizmusok kristályosodnak ki, amelyek Szerbia más részein nem működnek, akkor bizony azokra igényt tartunk, mert nem gondoljuk azt, hogy abban a folyamatban, amikor Szerbia Koszovóért küzd, megengedhető az a retorika, hogy Koszovóban valami működhet, a Vajdaságban és szűkebb Szerbiában pedig nem működhet." – nyilatkozta Pásztor Bálint, a Vajdasági Magyar Szövetség szerbiai parlamenti képviselője 2008.02.24-én.
Így aztán bebizonyosodott, hogy a délvidéki magyar politikai palettán jelenleg egyetlen olyan magyar párt van, amely azonos jogokat követel a Szerbiában élő legnagyobb nemzeti kisebbségnek, a magyarnak, mint amilyet a belgrádi kormány is kieszközölt a Koszovóban élő szerbeknek, ez pedig a Magyar Remény Mozgalom.
Az MRM a koszovói példa mintájára már ki is dolgozta a részletes akciótervét, amelynek területi leosztásáról itt olvashatnak bővebben: Magyar Önkormányzatok Közösségét a Délvidéken! - Milyen példák vesznek minket körül?
A VMSZ nyíltan dilettáns és politikai amnéziában küszködő aranyhalaknak nézi a délvidéki magyar választópolgárokat, amikor kettős beszédét mindig aszerint formálja, hogy mi segíti őket mindinkább a hatalomhoz, ahelyett, hogy a magyar közösség érdekeit tartanák szembelőtt.
Csetnikekből lett haladókkal paroláznak, és azt mondják, mindezt a mi érdekünkben teszik, de valójában talán már saját maguk sem hiszik el ezt a hazugságot.
 Sz. A.
Közzétette: Szerkesztő 2014. április 30. szerda, 14:44  

Április 30.



Katalin napja
A görög katharosz szóból származik, jelentése (mindig) tiszta. A magyarba a német Katharina vagy a latin Catharina forma közvetítésével került.
1994 – A méhek napja.
1671 – Elfojtották a Habsburgok elleni Wesselényi-összeesküvést, amelynek célja a magyar nemzeti szabadságjogok helyreállítása volt.
1777 – Megszületett Carl Friedrich Gauss német matematikus, fizikus és csillagász.
1789 – George Washington az Amerikai Egyesült Államok első elnöke lett.
1859 – Megszületett Gonda Béláné Nagy Irma, irodalmár, feminista (Eszmék és emlékek).
1870 – Megszületett Lehár Ferenc magyar zeneszerző, karmester, az operett egyik legkitűnőbb képviselője (A víg özvegy).
1883 – Megszületett Jaroslav Hasek cseh regényíró, elbeszélő (Svejk a derék katona).
1890 – Budapesten megszületett Lakatos Géza, aki 1944-ben miniszterelnökként Magyarország háborúból való kilépésének előkészítését kapta feladatul.
1945 – Adolf Hitler és Eva Braun együttes öngyilkosságot követett el. Egy héttel később Németország feltétel nélkül megadta magát.
1956 – Megszületett Koppenhágában Lars von Trier, dán Cannes-i Arany Pálma-díjas rendező, forgatókönyv-író. Ismertebb filmjei: Dogville – A menedék; Táncos a sötétben – Arany Pálma (2000);Hullámtörés Cannes – rendezői díj; A Birodalom – Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál – legjobb rendező (1995); A bűn mélysége.


1999. április 30., péntek
* Ismét NATO-célpont volt az újvidéki kőolaj-finomító: három találat ért egy nyersolajtartályt, majd hatalmas, fekete füstfelhő emelkedett fel. A NATO repülői első ízben lőtték Versecet, pontosabban lerombolták a város mellet levő hegy csúcsán a rádió-antenát és átjátszóállomást. Belgrádban két bombatalálat érte a Jugoszláv Katonaság vezérkari épületét, valamint ismét célpont volt a szövetségi belügyminisztérium épülete is.  Célpontok voltak még  a Belgrádi Televízió avalai átjátszóállomása, a valjevói Krušik  fegyvergyár, a Priština  környéki kőolajtartályok, a niš-prištinai  út egy hídja, Požarevac  környéke és  Divčibare  térsége. 
* Milošević jugoszláv elnök Csermomirgyin orosz különmegbízottal a NATO JSZK elleni agressziójának megállításáról és a kosovói válság békés megoldásáról folytatott megbeszélést.
*Nebojša Vujović, a jugoszláv külügyminisztérium szóvivője kijelentette, hogy a jugoszláv hatóságok csak fegyvertelen nemzetközi erők Kosovóba való telepítését engedélyezné.
* Crna Gora kérte, hogy kíméljék meg a kőolajemebargótól, amit az Európai Unió tagállamai Jugoszlávia ellen vezettek be, és készségét fejezte ki, hogy engedélyezi behozatalának nemzetközi ellenőrzését.
* Egy bécsi szállodában titkos megbeszélésre került sor orosz és amerikai parlamenti képviselők között a kosovói válság megoldása érdekében.
* Keskeny Ernő, Magyarország moszkvai nagykövete abbeli reményét fejezte ki, hogy Vajdaságban nem lesz katonai konfliktus, ám hangsúlyozta, hogy ezt a lehetőséget „nem lehet kizárni”.
* Két személy meghalt, 73 megsebesült a londoni Sohoban, maikor szögesbomba robbant egy homoszexuálisok által látogatott bárban. Az utóbbi két hétben ez volt a harmadik pokolgépes merényletet.
* 5 óra 30 perckor és 9 óra 40 perckor a Richter-skála szerinti 5,5-es erősségű földrengés volt érezhető Belgrád és Újvidék környékén.
(Az 1999. évi kronológia Bozóki Antal naplója alapján készült. Minden jog fenntartva.)


Április 30. – A méhek napja Magyarországon
A Magyar Méhészek Egyesületének kezdeményezésére 1994-től április 30-án ünneplik Magyarországon a méhek napját.

MTVA – Sajtó- és fotóarchívum

Szerbiát vegyenek!



A VMDK Hírmondó múlt számában részletes írást közöltünk az „új” szerbiai kormányról és a kormány tagjairól. Ígéretünk szerint, most a bejelentett gazdasági intézkedésekről ejtünk pár szót.
Röviden összegezve Aleksandar Vučić ,a Chávezt is megszégyenítő bevezetőjében, a következőket emelte ki:
 A gazdaságban megszigorításokat fognak végrehajtani, a közszférában egységes fizetési osztályokat vezetnek be, kezdetnek 10%-al csökkenteni fogják a közalkalmazottak bérét, várhatóan ősztől ez a nyugdíjakkal is megfog történni, a közszférában karcsúsításokat eszközölnek ki és számos további megtakarítási intézkedéseket (leépítéseket) vezetnek be. Támogatási rendszeren keresztül serkenteni szeretnék a magán szektort és a foglalkoztatást. Minden 10 újonnan alkalmazott munkás után 7 munkás után fizetnék a járulékot, míg a munkaadónak csak 3 munkás után kellene fizetnie. A munkaügyi törvény megváltoztatásán keresztül csorbítani fogják a munkások jogait és lehetővé teszik a munkaadóknak, hogy könnyebben munkába helyezzenek, de könnyebben el is bocsájthassanak. A nyugdíjkorhatárt pedig a nők számára 63. vagy 65-ik életévére emelnék.
El fogják adni a Telekomot (szerbiai telekommunikációs közvállalatot), a szerbiai energetikai rendszert EPS-et, valamint szétdarabolják a Srbijagas-ot (gáz és olajtársaságot) és azokat is eladják. Ez a sors vár a belgrádi Nikola Tesla reptérre, de a szerbiai szerencsejátékokat irányító Lutrija Srbije közvállalatra is. A 153 átszervezés alatt lévő állami vállalatot három részre osztják, egye csoportját eladják, privatizálják, másoknak stratégiai partnereket találnak, míg a harmadik csoportba tartozókat bezáratják. A most közzétett szerződés szerint ezeket az intézkedéseket a Vajdasági Magyar Szövetség is támogatja.
Ha ezeket a tételeket egy mondatba kellene sűríteni, akkor az a mondat a következően hangzana: Szerbiát vegyenek!

Figyelembe véve a fentieket nem kell csodálkozni azon, hogy Đorđe Vukadinović politikai elemző ezt a kormány egyenesen az IMF kormányának nevezte (három minisztere szorosan kapcsolódik az IMF-hez és a neoliberális gazdasági gondolkodásmódhoz). Komoly kételyeket fogalmazott meg a bejelentett rendelkezések hatékonysága kapcsán és egyben megkérdőjelezte az előlátott célkitűzések és az azok megvalósítására előirányzott módszerek közötti összehangoltságát.

Más gazdaságpolitikai elemzők szerint ezek az intézkedések nem lesznek elegendőek és további megszigorításokat kell alkalmaznia a szerbiai kormánynak. Vannak olyanok is akik arra figyelmeztetnek, hogy  ezek nem jó módszerek, a balti  államok (Lettország,Litvánia,Észtország), de Németország tapasztalatát  is figyelembe véve, mert tovább növelték a társadalmi egyenlőtlenséget (többen élnek szegénységben mint előtte), és nem járultak hozzá a nagyobb foglalkoztatottsághoz, illetve az életszínvonal növeléséhez. Inkább a mérsékelt fogyasztást javasolják. Egyben egyeznek. Szerbia gazdasága nincsen olyan állapotban, hogy elbírja ezeket az intézkedéseket és darabokra fog hullani. 

Hogyan fog ez lecsapódni a délvidéki magyarság körében? Mit is jelent ez számunkra?
Elsősorban azt, hogy várható az életszínvonal további csökkenése és a (főleg) gazdasági okokból beindult elvándorlás felgyorsítása. Ez súlyos következményekkel fog járni a délvidéki magyarság  számára. Az emígy is elöregedett társadalmunk további gyomorütéseket fog kapni. Kérdéses lesz-e a tüdőnkben elegendő levegő, hogy még ezt is kibírjuk.

Magyar viszonylatban fogós kérdésnek ígérkezik az is, hogy a kormányzati szerepvállalásán keresztül a VMSZ megtudja-e majd védeni a magyarokat az elbocsájtásoktól, bér és nyugdíjak csökkentésétől? Lassítani tudja-e az elvándorlást? Az a gyanúnk, hogy nem.  

Összegzés: Szerbia kormánya most valójában arra készül, hogy eladja az utolsó családi ékszereket is, ezáltal a stratégiai erőforrásokat idegenkézbe helyezi és elkezdődhet  Szerbia újkori gyarmatosítása. Igaz, ez az állapot mostanára egy kényszerpálya, amelynek a gyökereit nem csak az elmúlt „demokratikus” kormányok idejében kell keresni, ahogyan ezt az SNS előszeretettel állítja, hanem még a vörös-fekete Milošević-Šešelj időkben. Hiszen ők rombolták szét az országot,magas inflációt és gazdasági, intézményi, társadalmi, értékrendbéli szétesést hagytak maguk után. Ezt próbálták a „demokratikus” kormányok orvosolni, olyan módon, hogy a mostani kormányt alkotó pártok ebben folyamatosan gátolták őket. Tegnap még hungarocellen ültek és tüntettek az európai és koszovói politikai folyamatok ellen, most meg mindent aláírnak és keményen kiszolgálják a nyugatot. Ennek az állapotnak most jött el a végkifejlete és most mindannyian fizetjük érte az árát.  

VMDK HÍRMONDÓ
2014. április 30.

Dokumentumok:

2014. április 29., kedd

MEGALAKULT AZ "ÚJ" SZERBIAI KORMÁNY

Minap megalakult az új szerbiai kormány. Aleksandar Vučić új miniszterelnök a négy órás időtartamra tervezett beszámolót, nagylelkűen, „csak” három óra alatt tartotta meg. Sok érdekességet tartalmazó, részletekbe menő, határidőkhöz kötött tervezetet mutatott be. Olvasóinkat nem szeretnénk untatni minden részletével, azonban néhány szempontot kiemelnénk. Dióhéjban az új kormány fő területei a gazdaság rendbetétele, a munkatörvény megváltoztatása, költségvetési megszigorítások alkalmazása, a szürkegazdaság visszaszorítása, a vállalkozások serkentése, a társadalmi szektor leépítése, a közvállalatok átszervezése, az átszervezés alatt lévő vállalatok rendbetétele, az oktatás reformja, a kijelölt koszovói politika folytatása. A kormány hivatalosan 17 tagú lesz (a miniszterelnökkel együtt), míg a valóságban 19 miniszteri helyet osztottak ki. Ebből 2 tárca nélküli. Ez csak egy miniszteri hellyel kevesebb, mint az általuk bírált DS-es Mirko Cvetković kormánya.
Az új kormány által bejelentett intézkedésekről megoszlóan vélekednek a szakemberek és a politikusok is. Egyben egyeznek. A bejelentett gazdasági reformok szükségesek, azonban a kijelölt módszerek és a határidők nem reálisak.  A részletekre még egy következő írásunkban kitérünk. Most magával  a kormány összetételével foglalkoznánk.
Az új kormányban Ivica Dačić lesz az első miniszterelnök-helyettes és külügyminiszter, Zorana Mihajlović pedig kormányfő helyettes és építésügyi, közlekedési meg infrastrukturális miniszter. Rasim Ljajić egyidejűleg lesz kormányalelnök és kereskedelmi, telekommunikációs meg turisztikai miniszter, a negyedik kormányalelnöki posztot pedig Kori Udovički kapja, aki ugyanakkor államigazgatási és helyi önkormányzati miniszter is lesz. Lazar Krstić a régi-új pénzügyminiszter, a gazdasági tárcát pedig ezután Dušan Vujović vezeti. A Szerbiai Szocialista Párt (SPS) káderei közül Snežana Bogosavljević-Bošković a mezőgazdasági és környezetvédelmi tárca élén áll, Aleksandar Antić pedig az energetikai és bányászati minisztériumot vezeti. Az igazságügyi miniszter Nikola Selaković, Srđan Verbić az oktatási, tudományügyi és technológiai fejlesztési tárcavezető, Zlatibor Lončar pedig az egészségügyi miniszter. Ivan Tasovac marad művelődési és tájékoztatási miniszter. A szocialista párti Aleksandar Vulin a munkaügyi, foglalkoztatási és szociális kérdésekkel foglalkozó miniszter, Bratislav Gašić pedig a védelmi miniszter lett. Nebojša Stefanović áll ezentúl a belügyminisztérium élén, Vanja Udovičić pedig továbbra is az ifjúsági és sportminiszter. Az új szerbiai kormány két tárca nélküli minisztere Velimir Ilić és Jadranka Joksimović.
A Vajdasági Magyar Szövetség szintén részt vesz a kormány munkájában, de sem miniszteri, sem kormányalelnöki pozíciót nem kért a koalíciós tárgyalásokon (habár kínálták nekik), államtitkári szinten vesznek részt a Vučić-kabinet munkájában. Ezzel kapcsolatban Pásztor István, a VMSZ elnöke korábban kifejtette: kisebbségi, regionális pártként az a feladatuk, hogy a problémákra fókuszáljanak, nem pedig az, hogy a politizálás színterét országos szintre helyezzék át. Szerinte amennyiben tárcavezetői, kormányalelnöki vagy házelnöki pozíciókat kértek volna a haladó párttól, akkor a tárgyalások középpontjába nem a megoldandó problémák, hanem a funkciók kerültek volna.
Mivel a mai napig nem hozták nyilvánosságra mit is tartalmaz a VMSZ és az SNS által aláírt koalíciós megállapodás, a VMSZ kormányzati szerepéről is egy másik írásban teszünk említést.
Elemezve a miniszterek névsorát megállapítható, hogy ez nem mondható "új" kormánynak hiszen az összetétele hasonló az előzőéhez, csak helyet cseréltek a haladópárti és a szocialista miniszterek. Ez már magában számos kérdést vet fel. Elsősorban nem világos, minek is kellett rendkívüli választásokat rendezni Szerbiában ha minden marad a régiben? A választások előtt az SNS a választások szükségességét azzal indokolta, hogy egyesek (olvasd szocialisták) gátolják a szükséges reformok véghezvitelét, a korrupció elleni harcot és ezért nagyobb felhatalmazásra van szükségük. Ezen keresztül új, tiszta múltú, szaktudással és tapasztalattal rendelkező kormánytagokat tudnak delegálni. Ezt a választók lehetővé is tették számukra és mégsem éltek a lehetőséggel.
Ezt a tényt az is bizonyítja és egyben alátámasztja azt a megállapítást, hogy nincsen elképzelésük, de szakkáderük sem, a hogyan tovább kérdés megválaszolására. A 19 helyből csak 7 miniszterre lehet mondani, hogy az SNS tagja, 5 miniszter "független szakember" SNS-es támogatással, 1 "örökös" és "univerzális" képességekkel rendelkező miniszter (Rasim Ljajic),  2 miniszter további SNS koalíciós pártokból kerülnek ki, míg a többi szocialista káder. Ezek a számok azt sugallják, hogy a szocialista pártnak nem hogy csökkent, hanem egyenesen növekedett a tárcák száma.
A kormánytagokról
Aleksandar Vučić  kormányában számos olyan személyi megoldást is találunk,amely a fent említett elveknek az ellenkezőjéről tanúskodik. Itt van például maga Ivica Dačić, most első kormányalelnök és külügyminiszter akit az előző kormányban a reformok fő „kerékkötőjének” neveztek, aki még mindig nem tisztázta a "koffer" botrány ügyet (megvesztegetési vádak), Aleksandar Vulin  mostani munkaügyi, foglalkoztatási és szociális kérdésekkel foglalkozó miniszter, miniszteri tapasztalattal nem rendelkező, volt JUL-os káder (Milošević feleségének Mira Marković pártjának szóvivője, Milošević kiadatását ellenzőinek egyik vezetője) aki az utóbbi időben arról lett híres, hogy nacionalista indíttatásból saját kezűleg készített, fekete ingesekre hasonlító uniformisban "védte" a koszovói szerbek ügyét, aki a nagy nacionalista eszmék hatása alatt, a brüsszeli egyezmény aláírását követően felkínálta lemondását (amit a végén nem fogadtak el). De itt van még a Nova Srbija vezetője Velimir Ilić is, most tárca nélküli miniszter, aki azzal vált híressé, hogy miniszterként „elfogadhatónak” találta az autópályák építésénél keletkező "pici" lopásokat, az autópálya eredménytelen építésénél jelentkező hatalmas mennyiségű állami pénzek felemésztését, az újságírók saját kezű ütlegelését, illetve testőrökkel való megveretésüket, házainak engedélyek nélküli építkezéseit, a vagyonának ugrásszerű növekedésének elhallgatását.
Figyelembe véve a fent felsoroltakat és Maja Gojković házelnöki kinevezését komoly gyanu adódik az ígért korrupciós elleni harc elhatározottságban és egyben a kormány hatékony munkájában.
Honvédelem és rendőrség
Érdemes megemlíteni még azt a tényt is, hogy sem Bratislav Gašić mostani honvédelmi miniszter, de Nebojša Stefanović, volt házelnök most belügyminiszter sem rendelkezik kellő tapasztalattal ilyen fontos tárcák vezetésére. Talán a fő érdemük e tisztségek betöltésénél az volt, hogy Aleksandar Vučić bizalmasainak számítanak. Azonban, figyelembe véve a katasztrofális közbiztonsági helyzetet, nagy kérdés  ez elegendő lesz-e ahhoz, hogy ezek a minisztériumok működőképesek legyenek. Ugyanis, Szerbia még mindig küszködik az erőszakszervezetek és titkosszolgálatok átszervezésével illetve ezen struktúrák és a maffia összefonódásával.
Energetika és infrastruktúra
Mégis talán a legfurcsább leosztás Zorana Mihajlović esetében tapasztalható. Az előző kormány energetikai miniszterét, aki élesen bírálta a szocialisták által vezetett, orosz érdekeltségű Srbijagas vezetését és indítványozta a veszteséges közvállalat átszervezését, áthelyezték és most egy személyben az SNS alelnöke és szerbiai kormányfő helyettes és építésügyi, közlekedési meg infrastrukturális miniszter. Helyére egy szocialista párti káder lett kinevezve, aki a múlt kormányban közlekedési miniszterként bizonyított. Vučić ezt azzal indokolta, hogy azon a téren is rendet kell tenni és ezért mozdította el az energetikai minisztérium éléről. A politikai elemzők szerint és az ellenzék szerint Mihajlović félretevése Oroszország beavatkozásának tulajdonítható. Természetesen Vučić ezt tagadja, de az érvei nem meggyőzőek.
Gazdaság, pénzügy, helyi önkormányzatok
A politikai elemzők figyelmét felkeltette az a tény is, hogy a gazdasági, pénzügyi és önkormányzati tárcákat olyan szakemberek vezetik akik szorosan kötődnek/ kötődtek  a Nemzetközi Valutaalaphoz és a Világbankhoz. Ez magában nem kell, hogy rosszat jelentsen, de az első javasolt gazdasági intézkedések alapján már most meg lehet állapítani, hogy neoliberális gazdasági felfogással rendelkeznek. A közelmúlt eseményei, egyes országok tapasztalatai is azt mutatják, hogy ez a fajta gazdasági megközelítés nem vezetett gazdasági fellendüléshez hanem további hanyatlást idézett elő. Reméljük ez Szerbia estében nem fog bekövetkezni.
Mezőgazdaság
Ami a mezőgazdasági tárcát illeti, itt is furcsaságok tapasztalhatók. Az utolsó pillanatig nem lehetett tudni ki lesz a mezőgazdasági miniszter. A politikai elemzők szerint a mostani miniszter asszonyt egyenesen az „utcáról” alkalmazták. Ha tudjuk azt, hogy a lakosság nagy hányada most is a mezőgazdaságból él és azt is, hogy Szerbia költségvetése nagymértékben a mezőgazdasági termékek kiviteléből, forgalmazásából töltődik, akkor ez a hozzáállás enyhén szólva komolytalan.
A Vajdaság-politikai üzenet
Végezetül, de nem utolsósorban, meg kell említeni még egy észrevételt. Vučić első miniszterelnöki beszédjében egy szót sem szentelt a Vajdaságnak.
Összegzés: Az „új” szerbiai kormány valójában egy ismételten „újracsomagolt” kormány. A főszereplők nem változtak, csak más szerepkörben jelennek meg. Számos kétes múltú és szakmai  minőségű személyi megoldást tartalmaz, ami a kormány gyengeségére utal. Ebből kifolyólag kérdéses lesz-e elegendő kapacitásuk a szükséges és bejelentett reformok véghezviteléhez,az intézmények kiépítéséhez, kapacitásuk növeléséhez, a munkahelyteremtéshez, a korrupció és a szürkegazdaság leküldéséhez. A neoliberális gazdasági felfogás  és az ebből eredő gazdasági intézkedések hatékonysága további romláshoz vezethet. Egyes politikai elemzők szerint ezt a kormányt valójában az IMF, Oroszország, Vučić egyeztetése alapján alakították. Mindez nem sok okot ad az optimizmusra. 

VMDK HÍRMONDÓ 
2014. 4. 29.

VMSZ: Sajtóközlemény


A Vajdasági Magyar Szövetség, élve a március 16-i választásokon kapott erőteljes felhatalmazással, a parlamenti többség részeként, kormányzati szerepet vállalt. A Szerb Haladó Párttal kötött koalíciós szerződés szerint a VMSZ programjának prioritásai a kormánykoalíció célkitűzéseinek részévé váltak. A két párt között létrejött szerződés teljes szövege megtalálható a VMSZ honlapján.
A Vajdasági Magyar Szövetség kormányzati részvétele államtitkári szinten fog megvalósulni. A párt Elnökségének döntése értelmében államtitkári tisztségre a VMSZ tagjainak sorából a következőket jelöli:  az Egészségügyi Minisztériumba dr. Vickó Ferenc egyetemi docenst, sebész szakorvost, az Építésügyi, Közlekedési és Infrastruktúraügyi Minisztériumba Kern Imre vegyészmérnököt, a Kereskedelmi, Idegenforgalmi és Hírközlési Minisztériumba dr. Győri Lukrécia rendkívüli egyetemi tanárt, idegenforgalmi szakembert, a Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Minisztériumba Juhász Attila mezőgazdasági mérnököt, a Munkaügyi, Foglalkoztatási és Szociális Minisztériumba Csikós László szociális munkást. A Miniszterelnök projektumokért felelős legszűkebb szakmai stábjába Juhász Bálint okleveles közgazdászt delegáljuk.

a VMSZ sajtószolgálata

KOALÍCIÓS SZERZŐDÉS


A KÖZÖS, PROGRAMSZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL ÉS RÉSZVÉTELRŐL A SZERB KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYÁBAN

amely 2014. április 27-én Belgrádban került megkötésre alulírt felek részéről:
a SZERB HALADÓ PÁRT, Belgrád, Palmiro Togliatti utca 5/3, amelyet Aleksandar Vučić képvisel és
a VAJDASÁGI MAGYAR SZÖVETSÉG, Szabadka, Ago Mamužić utca 11/I, amelyet Pásztor István képvisel.
1.   szakasz
Szerződő felek egyetértenek abban, hogy - összhangban azokkal a programbeli célokkal, amelyek a miniszterelnök-jelölti expozéban kerülnek bemutatásra - támogatják és részt vesznek a Kormány munkájában, amelynek megalakításával Aleksandar Vučić került megbízásra.
2.   szakasz
A szerződő felek egyetértenek abban, hogy a Kormány a miniszterelnök-jelölti expozéban bemutatásra kerülő programbeli célok mellett a Vajdasági Magyar Szövetség programbeli prioritásaink megvalósításán is dolgozni fog.
3.   szakasz
A koalíciós szerződés szerves részét képezik a miniszterelnök-jelölti expozé és a Vajdasági Magyar Szövetség programbeli prioritásai, amelyek Aleksandar Vučić és Pásztor István által parafált formában kerültek meghatározásra.
            4.   szakasz
Jelen szerződés hat példányban került megkötésre, amelyekből a szerződő feleket három-három példány illeti meg.


SZERB HALADÓ PÁRT                                       VAJDASÁGI MAGYAR SZÖVETSÉG
     Aleksandar Vučić                                                            Pásztor István


A VAJDASÁGI MAGYAR SZÖVETSÉG PROGRAMBELI PRIORITÁSAI, AMELYEK SZERVES RÉSZÉT KÉPEZIK A SZERB KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYÁNAK MEGALAKÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ KOALÍCIÓS SZERZŐDÉSNEK


1. Európai integráció
a) A tárgyalási álláspontok (pozíciók) meghatározása során az egyes tárgyalási fejezeteknél a lehető legnagyobb mértékben kerülnek tiszteletben tartásra a Szerbiában élő magyarok érdekei;
b) A 22. tárgyalási fejezet (Regionális politika és a strukturális eszközök koordinációja) megnyitásáig megszületik az a törvény, amely megteremti a jogi keretet ahhoz, hogy a szerbiai székhelyű jogalanyok is részt vehessenek az Európai Területi Együttműködési Csoportosulások (EGTC) megalapításában és működésében.

2. Vajdaság helyzete
a) Az új Kormány megalakulása után a jelenlegi vajdasági képviselőházi többség és a felálló köztársasági kormánykoalíció konszenzusával megszületik Vajdaság AT új Statútuma;
b) Tiszteletben tartva az Alkotmánybíróság 2012. június 10-i döntését, a legrövidebb időn belül megkezdődik a Tartomány hatásköreiről szóló törvény módosításának a kidolgozása;
c) 2014. végéig elfogadásra kerül a Vajdaság finanszírozásáról szóló törvény, azzal a céllal, hogy a 2015. évi köztársasági büdzsé és a tartományi költségvetés az új törvény alapján kerüljenek kidolgozásra;
d) A legrövidebb időn belül elfogadásra kerül az a törvény, amely egységesített módon rendezi az államigazgatásban, a tartományi és helyi önkrományzati szervekben, az állami ügynökségekben és közszolgálatokban alkalmazottak munkaviszonyát és bérezését.

3. Regionális fejlesztés, az infrastruktúra fejlesztése, nagyberuházások
a) A beruházási célú költségvetési forrásokból a magyarlakta területeken megvalósuló helyi jellegű infrastrukturális projektumokra a köztársasági átlagot meghaladó összegek kerülnek biztosításra, összhangban azokkal az alapelvekkel, amelyek meghatározzák a VMSZ részesedését a beruházásokra, programokra és projektumokra fordított költségvetési eszközökből;
b) az új Kormány prioritásai közé kerülnek a helyi jelentőséget meghaladó fontossággal bíró projektumok (az Y-elágazás befejezése a X-es közlekedési folyósó szabadkai szakaszán, Palics mint idegenforgalmi központ fejlesztése, a szabadkai Népszínház építésének befejezése, ipari parkok kiépítése Vajdaság területén);
c) A fejlesztési alrégiók területe (amelyek létrehozását a Regionális fejlesztésről szóló törvény irányozza elő), összhangba kerül a földrajzi, infrasrukturális és gazdasági körülményekkel, azaz Ada, Magyarkanizsa és Zenta egységes fejlesztési alrégiót fog alkotni Szabadkával, Kishegyessel és Topolyával, a közigazgatás körzetek jelenlegi határainak érintése nélkül;
d) A Budapest - Belgrád vasúti folyosó felújítása mellett, a Szeged - Szabadka - Bácsalmás - Baja vasútvonal projektuma is a Kormány prioritásai közé fog tartozni.

4. Egészségügy
a) A közkórházak és az egészségházak szolgáltatási szintjének javítása kiemelt prioritást fog élvezni az új Kormány munkájában;
b) A szolgáltatások szintjének javítása céljából módosításra kerülnek az egészségvédelem terén alkalmazott normatívák és a pénzelés módja;
c) Fokozatosan javulni fog az szabadkai és a zentai közkórház infrastruktúrája (a fejlesztések Szabadkán az onkológiai osztályt, a radioterápiás intézetet és az angiológiai diagnosztikus kabinetet, Zentán az onkológiai osztályt és a tüdőosztályt foglalják magukba);
d) Az általános diagnosztikai szolgáltatások elérhetővé válnak minden közkórházban.

5. Szociális védelem
a)   A 2015. évtől a köztársasági költségvetés forrásokat fog biztosítani a szociális szolgáltatást nyújtó nem állami intézmények tevéknységének társfinanszírozására (A Szociális védelemről szóló törvény 17. szakasza alapján);
b) A Szociális védelemről szóló törvény módosításával meg fog szűnni annak a lehetősége, hogy a többszörös visszaeső bűnözők szociális segélyben részesülhessenek;
c) Megvizsgálják annak a lehetőségét, hogy a szociális segélyben részesülő felnőtt, munkaképes személyek számára váljon kötelezővé a közmunkaprogramokban való részvétel.

6. Mezőgazdaság
a) A mezőgazdasági támogatási rendszer esetleges módosítására az Európai Unió 2014 - 2020. közötti időszakra szóló Közös agrárpolitikája által meghatározott irányelvekkel összhangban kerül sor;
b) A támogatási rendszer részletei minden évben az agráregyesületekek képviselőivel együtt kerülnek kidolgozásra és a gazdálkodási év kezdete előtt történik meg a szabályrendszer nyilvánosságra hozatala;
c) A Termőföldről szóló törvény módosításával meghatározásra kerülnek azok a feltételek, amelyek teljesítése esetén az EU állampolgárai és más külföldi állampolgárok 2017. szeptember 1-jétől termőföldet vásárolhatnak Szerbiában;
d) A társadalombiztosítási szabályok módosításával összhangba kerül a kistermelők járulékfizetési kötelezettsége az általuk megművelt földterület nagyságával és a mezőgazdaságból származó jövedelmükkel;
e) A gépjárművek és kapcsolható eszközök meghatározásáról és közúti közlekedésben való részvételük műszaki feltételeiről szóló szabályzat módosításával kikerülnek a bejegyzési kötelezettség alól azok a kapcsolható mezőgazdasági járművek, amelyek műszaki jellemzőiknél fogva nem teljesíthetik a bejegyzés feltételeit;
f) A gépjárművek és kapcsolható eszközök meghatározásáról és közúti közlekedésben való részvételük műszaki feltételeiről szóló szabályzat módosításával lehetővé válik azon használt mezőgazdasági járművek bejegyzése is, amelyek tulajdonosai nem rendelkeznek az első tulajdonszerzést igazoló számlával. (Számos mezőgazdasági termelő rendelkezik 20 - 30 éves járművekkel, amelyeket az első tulajdonszerzést igazoló számla hiányában nem tudnak bejegyezni, annak ellenére, hogy vonatkozik rájuk a bejegyzési kötelezettség).

7. A nemzeti kisebbségek részvétele a közszférában
A nemzeti kisebbségek részaránya a közszférában (az igazságügyben, a rendőrségen, az állami szervek területi egységeiben, az egészségügyben, a köztársasági közvállalatokban) messze elmarad a lakossági számarányoktól.
Az Alkotmány 77. szakaszának (2) bekezdése előírja, hogy az állami szervekben, közszolgálatokban, az autonóm tartomány, valamint a helyi közigazgatási szervekben történő foglalkoztatás során számot kell vezetni a lakosság nemzeti összetételéről és a nemzeti kisebbségek megfelelő képviseletéről. Az alkotmányos rendelkezés alkalmazása céljából meg kell teremteni a megfelelő jogi hátteret.
Ennek a célnak a megvalósítása a következőket foglalja magában:
a) a jogszabályi alap megteremtését, amely alapján létrehozható lesz a közszférában foglalkoztatottak nemzeti összetételének nyilvántartása;
b) a jelenlegi állapot minden részletre kiterjedő elemzését a közszféra nemzeti összetételéről szóló átfogó nyilvántartás alapján;
c) a nemzeti kisebbségek részarányának növelését célzó Stratégia és Akcióterv elfogadását, amely számos hosszú távú intézkedést tartalmaz;
d) egyes törvények módosítását;
e)  a Stratégia, az Akcióterv és az elfogadandó törvénynek megvalósulásának monitoringját a 2014-2018. közötti időszakban.

8. Kisebbségi jogok
a) Az új összetételő Képviselőház megalakulása után elfogadásra kerül a Nemzeti tanácsokról szóló törvény módosításáról szóló törvény javaslata, amelyet a Kormány elfogadott és 2013. december 18-án a Képviselőház elé terjesztett elfogadásra (A tövény meghozatala azért kiemelten fontos, mivel a nemzeti tanácsok mandátuma 2014 júliusában lejár);
b) A Kormány megalakulása után megkezdődik a Nemzeti tanácsokról szóló törvény újabb módosításának a kidolgozása. A törvénymódosítás célja, hogy a nemzeti tanácsok azon hatáskörei, amelyeket 2014. január 16-ai döntésével Szerbia Alkotmanybírósága hatályon kívül helyezett ugyan, de más jogi konstrukcióban összhangban lévőnek talált az Alkotmánnyal, a hatályos törvény módosításával kerüljenek visszaállításra;
c) A Kultúráról szóló törvény és a Nemzeti tanácsokról szóló törvény kultúrára vonatkozó rendelkezései közötti kollízió megszűntetésre kerül, olyan módon, hogy a Kultúráról szóló törvényt összhangba hozzák a Nemzeti tanácsokról szóló törvénnyel, tiszteletben tartva Szerbia Alkotmanybíróságának 2014. január 16-i döntését;
d) A Kormány megalakulása után befejeződik a kizárólag magyar tannyelvű általános iskolák alapítói jogai részleges átruházásának folyamata a Magyar Nemzeti Tanácsra, tiszteletben tartva Szerbia Alkotmánybíróságának 2014. január 16-i döntését;
e) Kidolgozásra kerül az új Hivatalos nyelhasználati törvény. (A 2013-2018. közötti időszakra vonatkozó igazságszolgáltatási-reform stratégia végrehajtásáról szóló akcióterv tartalmazza az új Hivatalos nyelvhasználati törvény elfogadásának kötelezettségét);
f) Az új médiatörvény-csomag biztosítani fogja a magyar nyelvű tájékoztatás jelenlegi szintjének megőrzését. A kisebbségi nyelven is sugárzó helyi elektronikus médiumok privatizációjának modellje és a magánosítás utáni finanszírozási rendszer szavatolni fogja a nemzeti közösségek szerzett jogait a tájékoztatás területén;
g) A Kormány megalakulása után megkezdi működését a Nemzeti Kisebbségi Költségvetési Alap. A 2015. évtől a Kisebbségi Alap a nemzeti tanácsok működtetésére biztosított költségvetési támogatás szintjét elérő forrásokkal fog rendelkezni. (A Nemzeti Kisebbségi Költségvetési Alap a Kisebbségvédelmi törvény alapján jött létre, a 2014. évben rendkívül szerény, 1.800.000 dinár forrással rendelkezik);
h) A 2015/2016-os tanévtől bevezetésre kerül a szerb nyelv, mint nem anyanyelv tanításának új tanterve és programja, azzal a céllal, hogy a nemzeti kisebbségek megfelelő szinten sajátíthassák el a többségi nemzet nyelvét;
i) A kis létszámú iskolai tagozatok megnyitásáról szóló döntések az Oktatási Minisztérium és a Magyar Nemzeti Tanács együttműködésének eredményeként kerülnek meghozatalra;
j) Államközi szerződés jön létre Szerbia és Magyarország között a külföldön szerzett oklevelek honosításáról és a külföldön elvégzett tanári továbbképzések kölcsönös elismeréséről;
k) Megteremtődik a jogi háttér ahhoz, hogy az újvidéki Európa Kollégium bekerüljön az egyetemi kollégiumok költségvetési finanszírozási rendszerébe;
l) Az oktatási reform során új iskolaigazgatóság alakul Szabadkán, amelyhez Szabadka Városa mellett, Topolya, Kishegyes, Ada, Zenta és Magyarkanizsa községek tartoznak majd. (Jelen pillanatban Szabadka Városa a Zombori Iskolaigazgatósághoz tartozik annak ellenére, hogy a lakosságszámot tekintve Szabadka messze nagyobb város Zombornál);
m)  Az eddigieknél jelentősebb eszközöket különítsenek el a köztársasági költségvetésből a magyar közösség programjaira és projektumaira a művelődés és a civil társadalom területén, összhangban azokkal az alapelvekkel, amelyek meghatározzák a VMSZ részesedését a programokra és projektumokra fordított költségvetési eszközökből.

9. Bűnüldözés és igazságszolgáltatás
a) A Büntető törvénykönyv és a Közrendről szóló törvény módosításával az 5.000 dinár alatti értékű lopások elkövetőivel szemben bevezetésre kerül a jogrendbe a szabálysértési felelősség. Ezen jogellenes cselekmények elkövetőit hivatalból indított szabálysértési eljárás keretében vonják felelősségre;
b) Az alapfokú-, felső-, gazdasági- és szabálysértési bírósági elnökök, bírák, bírósegédek és bírósági gyakornokok megválasztása, valamint a közjegyzők kinevezése során, tiszteletben tartják a hatályos törvényi rendelkezéseket és olyan mértékben, amennyire az lehetséges a lakosság nemzeti összetételét;
c) A bírói és ügyészi előmeneteli rendszerbe bevezetésre kerülnek olyan mechanizmusok, amelyek biztosítják az Alkotmány 77. szakasza (2) bekezdésének alkalmazását, amely a kisebbségek megfelelő részvételét szavatolja az igazságszolgáltatásban;
d) A bírósági és ügyészségi hálózat soron következő felülvizsgálata során alapos megfontolás tárgyává teszik, hogy kerüljön sor az igazságügyi szervek visszaállítására Magyarkanizsán, Temerinben és Adán, kerüljön megalapításra az önálló alapfokú bíróság Topolyán, továbbá, hogy Csóka és Törökkanizsa községek a Nagykikindai Alapfokú Bíróság helyett a Zentai Alapfokú Bíróság illetékességi területéhez tartozzanak.

10. Szerb – magyar történelmi megbékélés, vagyon-visszaszármaztatás, rehabilitáció, az egyházakkal való együttműködés
a)  A Kormány megalakulása után megszületik az a kormánydöntés, amely alapján jogi hatályát veszti a csúrogi, zsablyai és mozsori magyarokat a kollektív bűnösség elve alapján háborús bűnösnek nyilvánító két, 1945-ben született katonai közigazgatási határozat;
b) A 2014-es költségvetés módosításával, a 2013-as költségvetési törvényben szereplő összegben biztosítanak költségvetési forrásokat a II. világháború ideje alatt és után történt tragikus események feltárásával foglalkozó Magyar - Szerb Akadémiai Történész Vegyes Bizottság munkájához (A korábbi években a köztársasági költségvetés évi 10.000.000 dinárral támogatta a vegyes bizottság munkáját, a 2014. évi költségvetés nem biztosított erre a célra eszközöket);
c) A Vagyon-visszaszármaztatásról szóló törvény módosításával megszűnnek azok az eljárási akadályok, amelyek lehetetlenné teszik a termőföld esetében a csereingatlan útján történő visszaszármaztatást (a hatályos vagyon-visszaszármaztatási törvény lehetővé teszi ugyan a csereingatlan útján történő természetbeni visszaszármaztatást a termőföldek esetében, de a gyakorlatban ezek a rendelkezések nem alkalmazhatóak);
d) Az egyházi vagyon visszaszármaztatása mielőbb befejeződik;
e) A rehabilitációs eljárásokban eljáró állami szervek azzal a megkérdőjelezhetetlen jogalkotói szándékkal összhangban fognak eljárni, amelyet A vajdasági magyar polgári lakosság ellen 1944-45-ben elkövetett aktusok elítéléséről szóló parlamenti nyilatkozat 5. pontja határoz meg („A Szerb Köztársaság Képviselőháza síkra száll az ártatlanul elítéltek és ártatlan áldozatok teljes körű rehabilitációjáért, nem megkérdőjelezve azon személyek egyénileg megállapított felelősségét, akiknek a bűnössége független bíróság előtt, törvényes eljárásban került vagy kerül bizonyításra”);
f) A magyar közösség történelmi egyházai és az állam között fennálló nyitott kérdések, különösen a papság társadalombiztosítási státusa mielőbb rendeződik.

11. Helyi önkormányzatok
a) A helyi önkormányzatokról szóló törvény első módosítása alkalmával rendeződik a helyi közösségek jogi státusa;
b) a Kommunális rendőrségről szóló törvény módosításával lehetővé válik, hogy a községek is alakítsanak kommunális rendőrséget.

Forrás: http://vmsz.org.rs/hirek/tortenesek/koalicios-szerzodes, 2014. április 29 [16:01]



Akkora leszel mások előtt, amekkora vagy magad előtt.
Latin mondás



Biztosan veszítünk, ha a bizonytalant követjük. 
Titus Maccius Plautus római köztársaságbeli komikus színműíró volt. Nem tudjuk, mettől meddig élt pontosan (Kr. e. 250 körül- Kr. e. 184 körül), csak azt, hogy műveit először i. e. 205 és i. e. 184 körül adták elő. 21 darabja maradt fent.





A pillanatnyi sikertelenség jobb a pillanatnyi sikertől.    
Szamoszi Püthagorasz (Kr. e. 582496) ión származású, preszókratikus filozófus és matematikus, a püthagoreus filozófiai iskola megalapítója.
Az igazság iránti szeret az emberek többségénél csak az attól való félelem, hogy önmaguk ne legyenek az igazságtalanság áldozatai. 
La Rochefoucauld (Párizs, 1613. szeptember 15.Párizs, 1680. március 17.) kalandos életű franciaherceg, író és moralista, akinek neve mindenekelőtt Maximes (Maximák) című aforizmakötetének köszönhetően maradt fenn. 

Április 29.



Péter napja
Héber, görög, latin eredetű név, jelentése kőszikla. A magyar Péter változat a névnek a latin Petrus formájából ered.
1727 – A Tánc Világnapja.
1624 – XIII. Lajos francia király kinevezte főminiszterének Armand-Jean Du Plessis bíborost (1631-től Richelieu hercege), aki teljhatalommal kormányozta Franciaországot.
1937 – 41 éves korában meghalt Wallace Hume Carothers amerikai vegyész, a nylon (nejlon) feltalálója.
1950 – Megszületett Phillip Noyce ausztrál rendező. Ismertebb filmjei: A csendes amerikai; Az Angyal; A csontember; Végveszélyben; Férfias játékok; Vak végzet.
1955 – Megszületett Budapesten Máté Gábor Jászai Mari-díjas színész, 1987-től a Katona József színház társulatának tagja, rendező, osztályvezető tanár a Filmművészeti Egyetemen, A Magyar Színházművészeti Szövetség vezetőségi tagja. Ismertebb filmjei: Boldog Születésnapot!; Csocsó, avagy éljen május 1-je!; Presszó; 6:3 avagy, játszd újra Tutti; Haggyállógva Vászka.
1957 – Megszületett Londonban Daniel Day-Lewis angol Oscar-díjas színész. Ismertebb filmjei: New York bandái - Oscar jelölés (2003); A salemi boszorkányok; Apám nevében – Oscar jelölés (1994); Az utolsó mohikán; A bal lábam – Oscar-díj A legjobb férfi főszereplő (1990); A lét elviselhetetlen könnyűsége; Lázadás a Bounty-n.
1958 – Megszületett Californiában Michelle Pfeiffer amerikai színésznő. Ismertebb filmjei: Szindbád - szinkron; Nevem Sam; Temetetlen múlt; Egyiptom hercege – szinkron; A hírek szerelmesei; Farkas; Azok a csodálatos Baker fiúk; Veszedelmes viszonyok; Az Eastwick-i boszorkányok; Sólyomasszony; A sebhelyesarcú.
1970 – Megszületett Andre Agassi amerikai teniszező.
1980 – Meghalt Alfred Hitchcock a filmtörténet egyik legnagyobb hatású rendezője, a thriller „atyja” (Psycho, Bűvölet, Madarak).


1999. április 29., csütörtök
* A NATO-légierő támadásainak célpontjai a következő városok voltak: Belgrád, Podgorica, Surdulica, Újvidék, Požega, Ruma, Smederevo, Novi Pazar és Požarevac. Egy harci gép rakétája Szófia külvárosában csapódott be, ahol lerombolt egy lakóházat.
* A Crna Gora-i képviselőház elnöke, a parlamenti képviselő csoportok vezetői, valamint a Crna Gora-i kormány képviselői együttes ülésükön megállapították, hogy a jelen pillanatban legfontosabb azoknak a feltételeknek a megteremtése, amelyek lehetővé teszik, hogy Oroszország és Viktor Csernomirgyin különmegbízott béketeremtő közvetítői missziójának elfogadásával megszűnjön a NATO-agresszió.
* A Crna Gora-i Szocialista Néppárt többé nem vesz részt a Crna Gora-i polgári békéről szóló rezolució végrehajtásával kapcsolatos konzultációkban – jelentette ki Predrag Bulatović a párt alelnöke.
* A szerbiai mezőgazdasági ás állatorvosi felügyelőség megtiltotta a horgászást a Dunán a pancsovai kőolafinomítótól lejjebb, mert a bombázások által keletkezett szennyezés miatt a hal mérgezett és nem alkalmas emberi táplálkozásra.
* Moszkvában Kofi Annan ENSZ főtitkár, Igor Ivanov orosz külügyminiszter, Jorgosz Papandreu görög külügyminiszter és Lloyd Axworthy kanadai külügyminiszter találkozóján a kosovói válsággal kapcsolatban megállapodás született arról „a leghatározottabb lépésekre kerül sor a politikai megoldás érdekében”.
* A bonni Csernomirgyin-Schröder találkozón a német kancellár javasolta, hogy a NATO szüneteltesse a JSZK elleni bombázást, ha lesznek „jelei a biztonsági erők Kosovóból történő kivonulásának, méghozzá olyan jelei, amelyeket ellenőrizni is lehet”.
* Viktor Csernomirgyin orosz elnöki különmegbízott Rómában kijelentette, hogy „közelednek” Oroszország és a nyugati államok álláspontjai a kosovói válság megoldása ügyében.
* Jesse Jackson ismert amerikai emberi jogi aktivista megérkezett Belgrádba, hogy közvetítsen a három foglyul ejtett amerikai katona kiszabadításában.
* Orbán Viktor magyar miniszterelnök a magyar kormány Kosovóval kapcsolatos álláspontjával kapcsolatban kijelentette: Magyar katona, Magyarország nem vett részt és nem vesz részt támadó katonai műveltekben. Magyarország érdeke a válság békés rendezése, hangsúlyozta Orbán.
* Eduar Kukan szlovák külügyminisztert választotta egyik kosovói különmegbízottjának Kofi Annan ENSZ főtitkár.
* Líbia közvetítő szerepet vállalt a kosovói válságban és hivatalos hírügynöksége útján közölte: Belgrád hajlik arra, hogy bizonyos NATO-tagállamok békefenntartó erőket küldjenek területére.
(Az 1999. évi kronológia Bozóki Antal naplója alapján készült. Minden jog fenntartva.)


Április 29. – A Táncművészet világnapja
A Nemzetközi Színházi Intézet 1981. évi madridi közgyűlésének kezdeményezésére először 1982-ben ünnepelték meg arra emlékezve, hogy 1727-ben ezen a napon született Jean-Georges Noverre francia balett-táncos, az egyetemes táncművészet nagy megújítója.
Noverre, akit a "Balett Shakespeare-jeként" is emlegetnek, táncolt Berlinben, Párizsban és Londonban. Első sikeres koreográfiai munkáját 1754-ben állította színpadra Kínai ünnepek címmel. 1760 és 1767 között Stuttgartban a württembergi hercegi udvar balettmestere volt. Itt alkotta meg mesterműveit, a Médeia és Jászon, az Ámor és Psyché című darabokat.
A tánc nagy reformereként Stuttgartban sikerült megvalósítania azokat az elképzeléseket, amelyeket Európa-szerte híressé vált Levelek a táncról és a balettekről (1760) című könyvében fejtett ki. Szakítani kívánt mindazzal, ami hagyományos volt (maszk, kosárszoknya, sarkas tánccipő), és a táncot új szabályokkal, új elemekkel (zene, díszlet, rendezés) gazdagította. Ő teremtette meg a cselekményes balettet, amelyben a drámai mondanivaló és a pantomim elsőbbséget kapott, a korábban túlhangsúlyozott technikai virtuozitást is ennek rendelte alá.

Az ő tanítványa volt Marie Antoinette, a későbbi francia királyné, aki mesterét 1776-ban a párizsi Opera balettmesteri tisztéhez segítette. Noha több mint 150 balettet koreografált, mégis inkább íróként, teoretikusként tartják számon. Ő tette a legtöbbet azért, hogy a balett szórakozásból, puszta időtöltésből a cselekmény balettjává váljék, s ezzel lehetőség nyíljon emberi érzésekről szóló történetek megjelenítésére.
A világnap a táncművészet művelőinek megbecsülésére is ráirányítja a figyelmet, hiszen ők gyerekkoruktól a tánc szolgálatába állítják szellemi és testi képességeiket, s többnyire életük derekán véget ér pályafutásuk.
A világnap céljai közé tartozik a tánc népszerűsítése, ösztönözve a kormányokat, hogy minél nagyobb teret szenteljenek a táncnak az oktatási rendszerben az alapfokú oktatástól egészen az egyetemig. E napon számos programot szerveznek a tánc köré, így többek között Debrecen főterén egész napos néptánc ünnepséggel várják az érdeklődőket, ahol a bemutatókon túl a táncház hagyományait is felelevenítik, a Nemzeti Táncszínházban pedig gálaestet rendeznek.