Oldalak

2012. április 10., kedd

Anyanyelvi oktatási és nevelési tanácskozás

Zárónyilatkozat

A Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete (VMPE) 2012. március 31-én Újvidéken, az anyanyelvi oktatásról és nevelésről tartott tanácskozáson a következő zárónyilatkozatot fogalmazta meg:

Anyanyelvi oktatás
Vajdaságban a gyermeklétszám csökkenése miatt több iskolában kérdéses a magyar osztályok beindulása a jövő tanévben. A magyar tanulók létszámának sokéves csökkenésének legfőbb oka: 1. a magyar lakosság elöregedése, a születések számának csökkenése, 2. a kivándorlás, 3. a vegyes házasságok/asszimiláció, 4. a szülők egy részének bizalmatlansága a magyar tagozatok nyújtotta lehetőségek iránt a gyermek életpályájának biztosítása terén. Az említett okok többsége az oktatási rendszeren kívüli, ezért pusztán az oktatás színvonalának emelésével nem fordítható meg, csupán enyhíthető.
A magyar tagozatok megszűnése maga után vonja a pedagógusok munkanélküliségének növekedését, amire szerb államnak nincs megfelelő szociális programja. Felszólítjuk a Magyar Nemzeti Tanácsot (MNT), hogy készítsen szociális programot a munka nélkül maradt magyar pedagógusok elhelyezésére.
A Tartományi Képviselőház oktatási-, tudományos, művelődési, ifjúsági és sportbizottságának kimutatása szerint „a vajdasági általános iskolákban a legkevésbé képzettek a magyar nyelven előadó tanárok”. A kimutatás szerint, a magyar nyelven előadó tanítók, tanárok végzettsége „75,50 százalékban felel meg az előírásoknak”. A hivatalos adatok szerint a szakképzetlen tanárok aránya több tantárgyból eléri a 40-50 százalékot is. Ennek ellenére alaptalan az állítás, hogy a magyar nyelvű oktatás alacsonyabb színvonalú lenne a szerb nyelvűnél.
Az oktatás minősége javításának elengedhetetlen feltétele, hogy minden egyes tantárgyat megfelelő szakképzettségű tanárok tanítsák. Ugyanakkor követeljük, hogy a felsőfokú végzettségű, nagy felelősősséggel járó munkát végző pedagógusok fizetése legalább 10 százalékkel magasabb legyen a szerbiai átlagfizetésnél.

Temerinben rendezni kell a Petar Kočić és a Kókai Imre Általános Iskola jogi helyzetét, mégpedig olyan módon, hogy ne csökkenjen a magyar osztályok létszáma és a pedagógusok se maradjanak munka nélkül. A VMPE álláspontja szerint a nemzeti ellentétek gyökere nem az egy tannyelvű iskolában keresendő, hiszen más környezetekben is történtek atrocitások a magyarok ellen, pedig ezekben a községekben vegyes tannyelvű iskolába járnak a gyerekek.

Törvény szerint két, egymáshoz közel lévő iskola esetén az egyikben meg kell szünteti az oktatást. Kikindán ilyen helyzet alakult ki a Szent Száva Általános Iskola és a Fejős Klára Általános Iskola esetében. Amennyiben az oktatásügyi-minisztérium jóváhagyja mindkét iskolában a magyar tagozat megmaradását, követeljük, hogy az MNT ezt támogassa! Ha viszont az egyik iskolában megszűnne a magyar tagozat, akkor mérvadó a szülők többségének a véleménye legyen, hogy melyik iskolába íratnák gyermeküket.

Az ugyancsak bánáti Udvarnokon a szülők többsége már évek óta szerb iskolába járatja gyerekét, úgyhogy 2010 őszén a helybeli iskolában – egyetlen elsős nélkül – két gyerekkel indult a tanítás az összevont magyar tagozaton. Nagy a valószínűsége annak, hogy két év múlva ebben a bánáti faluban is megszűnik a magyar tannyelvű oktatás. A faluban a VMPE anyanyelv ápolási órákkal kapcsolatos kezdeményezését sajnálatos módon elutasították.

Újvidéken 2011-ben nem indult első osztály a Nikola Tesla Általános Iskolában. A jelek szerint, az idén is kevés magyar szülő íratja magyar tagozatra a gyermekét. Javasoljuk, hogy a gyermekek elosztása oly módon történjen, hogy a Sonja Marinković, a József Attila, Petőfi Sándor és a Nikola Tesla Általános iskolában is indulhasson magyar tagozat!

Az MNT (a többéves ígéretek és határozatok ellenére) a mai napig nem tudta megvalósítani a szerb iskolaközponthoz tartozó tordai és a magyarittabéi általános iskola önállósulását. Követeljük, hogy az MNT, szeptemberi határidővel, eszközölje ki a hatósági szerveknél a két iskola önállósulását!

A beiratkozási programot segíti az anyanyelvápolás is. A VMPE megalakulása óta anyanyelv ápolási csoportokkal a foglalkozik Vajdaság szerte a szórványban. E programot azonban gyakran támadták, nyíltan vagy burkoltan. Ennek következménye, hogy a magyar többségű Fejértelepen a munka megszűnése lett, amit ma már nem lehet újraindítani. A gyermekek nem beszélnek magyarul, a szülők elutasítják az együttműködést. Ugyanez a helyzet készül kialakulni Nezsényben is. A szülők egyöntetűen kiálltak az anyanyelvápolás mellett. Félő, hogy amennyiben VMPE tevékenysége nem talál támogatásra, megszűnik az anyanyelvápolás a faluban és a fejértelepi eset ismétlődik meg.
Kérjük, hogy az anyanyelvápolás tantárgyat hozzák a vallási és a polgári neveléssel egy szintre, azaz tegyék választhatóvá, és egyben kötelezővé mindazok számára, akik nem anyanyelvükön részesülnek iskolai oktatásban! A magyar, mint környezetnyelv pedig legyen választható és osztályozható tantárgy a szerb osztályokban.

A beiratkozási program szempontjából hasznosnak tartjuk a magyar nyelv oktatását az óvodákban is, és ennek kiterjesztését a többnyelvű települések minden óvodájára, mert így a szerb gyermekek megismerkedhetnek a magyar nyelvvel. Ezzel segítjük a nemzetek közti megértés, egymás elfogadásának kialakítását. Felszólítjuk az MNT-t, részesítse támogatásban az óvodai munkánkat, hogy a tartományban minden szinten tarthassunk magyar órákat!

A Szülők Fóruma tevékenykedése során többször felvetette annak szükségességét, hogy a zeneileg tehetséges magyar gyermekek Újvidékről és környékéről a Josip Slavenski Zeneiskolában magyar tagozaton tanulhassanak. Kérjük, hogy az MNT vegye fel a kapcsolatot a Szülők Fórumának elnökével, és tegyen meg mindent annak érdekében, hogy Újvidéken a zeneiskolában beinduljon a magyar tagozat! Javasoljuk továbbá, hogy magyar zeneóvoda létesüljön azokon a településeken, ahol működik zeneiskola.

Sok vajdasági magyar fiatal érvényesülését gátolta az államnyelv hiányos ismerete is, továbbá az esetenkénti jellegzetes kiejtés, ami miatt sokan meg sem mertek szólalni ott, ahol szólni kellett volna. Ki kell alakítani (a tanárok segítségével) egy olyan kampányt, amelyben a diákok és a szülők figyelmét felhívnák arra, hogy magyar tagozaton is el lehet sajátítani a szerb nyelvtudást. Ehhez azonban az államnak is úgy kell megszer¬veznie annak oktatását, hogy az európai követelményeknek megfeleljen.

Szükségesnek tarjuk annak a jogi szabályzását is, hogy a nemzeti kisebbségi oktatási intézményekben munkaviszony létesítéskor mit lehet a nemzeti kisebbségi nyelv ismeretéről szóló bizonyítéknak tekintetni, és hogyan lehet azt beszerezni.

Továbbra is gondot okoz, hogy nincsenek magyar tannyelvű felügyelők, iskolapedagógusok és pszichológusok. Kérjük az MNT-t, tegyen lépéseket e kérdések hatékony megoldása érdekében!

Fontosnak tartjuk, hogy Az MNT az iskolák igazgatóinak és az iskolaszékek tagjainak megválasztásakor, valamint munkaviszony létesítésekor a szakmai követelményeket és a rátermettséget, s ne a párthovatartozást és a politikai megfelelőséget helyezze előtérbe. Az oktatást mentesíteni kell a pártpolitikai befolyástól és csatározásoktól!

Egyetemi képzés
A magyar egyetemi oktatás húzóerő lenne a magyar kultúra terén, az értelmiség képzésében óriási szerepe van. Vajdaságban azonban az egyetemi hallgatók mindössze 6 százaléka magyar anyanyelvű, míg a főiskolások számát figyelembe véve ez az arány 11 százalék. A hallgatók száma tehát jóval a demográfiailag elvárt 14,28 százalék alatt van, és mindössze az egyharmaduk tanul anyanyelvén.
Vajdaságnak nincs önálló magyar tanárképző egyeteme, mint ahogyan nincsenek önálló magyar középiskolái és nincs önálló magyar általános iskolai rendszere sem. Ezek a hiányosságok egyértelműen asszimilációserkentő tényezők, és nagymértékben hozzájárulnak a magyarság kultúravesztéséhez, kisebbségi közösségünk eróziójához és folyamatos romlásához. Ezért, a legsürgősebb feladatok egyike az önálló, magyar tanárképző egyetem létrehozása. A szakokat a szükségeletek szerint lehetne indítani.
A Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete kérvényezte az egyetem rektorától magyar csoportok beindítását az Újvidéki Egyetemen. A rektor elfogadó szándékú válaszában kiemelte a politikai háttér fontosságát a magyar csoportok létrehozásához, amely Tempus program keretében lenne megvalósítható. Az MNT felsőoktatási bizottságával való tárgyalás után mégsem történt előrelépés. Az idén megjelent Tempus pályázat jó alkalom lett volna erre, a rektor megerősítette támogatási szándékát, ám érthetetlen okokból az ügy újra nem halad. Az Újvidéki Egyetem programja szerint a hallgató több modul között választhat (matematika, fizika, kémia, biológia, földrajz). Ha beindul egy karon a magyar oktatás, továbbléphetünk a mérnökképzés felé. Az orvosi karon sok magyar diák van és vannak magyar oktatók.
Elvárjuk, hogy az MNT-t, támogassa a magyar csoportok beindulását az Újvidéki Egyetemen!

Tankönyvellátás
A tankönyvhelyzet nem kielégítő. Az általános iskolák alsó tagozatos tanulói részére (1-4. oszt) vannak, a kisegítő tagozatosok számára viszont nincsenek tankönyvek. A felső tagozatokon is hiányzik néhány tankönyv. A gimnáziumokban régi kiadású könyveket használnak, a szakiskolák részére nagyon kevés a magyar nyelvű tankönyv. Tanári kézikönyvek sincsenek. A kéziratok akkreditációja nehézkes, bonyolult. Tankönyvkritika nem létezik, ennek anyagi és szakmai hátterét ki kell alakítani. Az állami tankönyvkiadó magyar szerkesztőségében csak egyetlen személy dolgozik.
Az általános iskolák magyar osztályai számára elkészültek a nemzeti önazonosságot erősítését szolgáló kiegészítő tantervek a történelem, képzőművészet, zenei nevelés, valamint a természet és társadalmi ismeretek tantárgy esetében. A népi hagyományok, mint szabadon választható tantárgy tantervprogramját elutasította a minisztérium, ezért ismételten meg kell mindent tenni azért, hogy bekerülhessen az elfogadott tantervek közé. Ugyanígy, a szerb nyelv, mint környezetnyelv tan- és óraterve szintén elkészült az általános iskola mind a nyolc osztálya számára, de ennek minisztériumi elfogadása is várat magára.
Az MNT-nek követelnie kell, hogy a magyar diákok is ugyan olyan minőségű és tartalmú tankönyvekből tanuljanak, mint szerb diákok, mert csak így vehetnek egyenrangúan részt a különböző versenyeken és a középiskolai, valamint az egyetemi felvételi vizsgákon. Azzal a kitétellel, hogy mindegyik kisebbség nyelvén megjelent (irodalom, történelem stb.) tankönyv az adott kisebbség sajátos szükségleteinek is megfeleljen.
A tankönyvek, elsősorban a történelem- és földrajzkönyvek esetében kiemelkedően fontos a kisebbségi érzést kiváltó tartalom, azaz a magyarság bűnös vagy másodrendű népként való bemutatásának megszüntetése, mivel az ilyen tartalmú könyvek nagyban serkentik az asszimi¬lálódást, hiszen fiatal korban a legkönnyebb befolyásolni az érzelmi világot.
A Magyarországról behozandó, a szerbiai oktatási programmal összeegyeztethető, modern tankönyvekre is szük¬ség van. Ez azonban továbbra is nehézkes és megol¬datlan kérdés. Nagyon fontos, hogy ne csak adományok útján jusson el egy-egy nagyobb könyv¬szállítmány a Vajdaságba, hanem folyamatos és szervezett körülmények között.
A Vajdasági Magyar Tankönyvtanács 19 éve ad ki tankönyveket. Eddig kb. 200 cím jelent meg. Ezek nem akkreditált, középiskolai tankönyvek. Felkérjük az MNT-t, támogassa a Vajdasági Magyar Tankönyvtanács tankönyveinek akkreditálását!

A vajdasági magyar sajtó az oktatás területén nem kellően tájékoztat, illetve elhallgat, mellőz vagy jelentőségének nem megfelelő súlyt adva tájékoztat azokról az eseményekről, amelyek nem sorolhatók a pártpolitikai érdekszférába. Pl. az újvidéki Apáczai Nyári Akadémia három hetéről csupán egyetlen újságcikk jelent meg, vagy éppen az e konferenciáról szóló tudósítás (Magyar Szó, 2012. április 02.), amely csupán a vitaindító előadás egyes elemeire korlátozódott, figyelmen kívül hagyva a pedagógusok hozzászólásait, javaslatait.
A gyakorlat azt mutatja, hogy az MNT sajnos párthovatartozás alapján támogatja a magyarságot, intézkedéseiben pártérdekeket kíván érvényre juttatni. Ezt a gyakorlatot a testület szüntesse meg, vagy jelentse ki nyíltan, hogy csupán a magyarság egy részének az érdekképviseletét vállalja fel!

A VMPE a jövőben rendszeresen, évente legalább egy alkalommal oktatási konferenciát szervez az anyanyelvű oktatás és nevelés időszerű kérdésekről és a további feladatokról.

Nagy Margit,
a VMPE elnöke
Újvidék, 2012. április 7.

http://www.vajma.info/cikk/kozlemenyek/1443/Anyanyelvi-oktatasi-es-nevelesi-tanacskozas---zaronyilatkozat.html,2012. április 9. [20:05]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése