Oldalak

2013. október 7., hétfő

Október 7.

Amália napja.
Germán eredetű név, az Amal–kezdetű germán női nevek önállósult, német becéző rövidülése. Jelentése az Amálok, gót királyi család nevéből való, védelem.
1828 – Megszületett Falk Miksa, a Pester Lloyd alapítója, mely lapnak jelentősége többek közt az volt, hogy évtizedekig formálta a Magyarországról külföldön alkotott képet.
1849 – Meghalt Edgar Allan Poe író (Holló, A kút és az inga).
1801 – Megszületett Adolf Müller magyar származású osztrák zeneszerző, karmester.
1901
– Megszületett Szuvanna Phuma (Phouma Souvanna) laoszi politikus, miniszterelnök.
1911 – Megszületett ifj. Horváth János Kossuth-díjas filológus, egyetemi tanár.
1912 – Megszületett Charleszetta Waddles amerikai vallási vezető, írónő, aki az adományként kapott használt autók eladásából élelmet, gyógyszert, ruhákat és bútorokat vett a szegényeknek.
1916 – Megszületett Horváth György (K. Horváth) újságíró.
1931 – Megszületett Desmond Mpilo Tutu Nobel-békedíjas dél-afrikai anglikán egyházi vezető, Fokváros érseke, polgárjogi harcos.
1942 – Budapesten megszületett Halász Judit színművésznő.
1949 – Létrejött az NDK, vagyis a Német Demokratikus Köztársaság.


A lakhatás világnapja (Habitat világnap) - Október első hétfőjén, idén október 7-én ünneplik az ENSZ Emberi Települések Bizottságára, a Habitatra utalva.
Az először 1986-ban megrendezett világnap elnevezése az ENSZ Emberi Települések Bizottságára, a Habitatra utal. Ez a nap egyben az Építészet Világnapja is, Magyarországon ekkor adják át a Pro Architectura díjakat az év legsikerültebb épületeit tervezőknek, valamint a Palóczi Antal-díjakat.
A Habitat 1976-ban alakult, fő célkitűzése a települések életviszonyainak minőségi javítása. A világnapon az egységes cselekvést szorgalmazzák annak érdekében, hogy minden ember számára biztosítani lehessen a legelemibb emberi jogot, a kellemes otthont és lakáskörülményeket.
Az ENSZ Millenniumi Fejlesztési Célkitűzéseiben 2020-ig 100 millió, nyomornegyedekben élő ember életének javítását irányozza elő a világon. Tennivaló van elég, mert a fejlődő országokban a vidéki lakosok továbbra is millió szám vándorolnak a nagyvárosokba, ahol csak a nyomornegyedekben jut nekik hely. Az UN-Habitat elnevezésű ENSZ-program előrejelzése szerint fél évszázad alatt megháromszorozódhat és a 3 milliárdot is elérheti a bádogvárosokban élők száma a világon, ha nem történik semmi e folyamat megállítására.

Az Egyesült Államokban 1976-ban a Millard és Linda Fuller amerikai házaspár által alapított Habitat for Humanity International nonprofit ökumenikus szervezet keretében világszerte már több mint kétszázezer ház épült fel önkéntesek közreműködésével. A felekezethez nem köthető keresztény szervezet a méltatlan lakáskörülményeken segít egyszerű, tisztes, egészséges és megfizethető otthonok felépítésével. A Habitat nem osztogat, azaz a családok nem ingyen jutnak otthonukhoz, hanem lehetőséget kapnak annak felépítéséhez, ehhez nyújt segítséget a szervezet. A költségeket a Habitat előfinanszírozza, amit hosszú lejáratú, kamat- és profitmentes kölcsönként fizetnek vissza a tulajdonossá vált családok.
A Habitat for Humanity Magyarország 1996-ban látványos akcióval mutatkozott be: az első itthoni házak építésében résztvevő önkéntesek sorában Jimmy Carter volt amerikai elnök is ott serénykedett Vácott. Magyarországon a századik Habitat-otthont 2004 decemberében adták át Csurgón. A Habitat for Humanity Magyarország 2012-ről szóló jelentése szerint több százezer családnak bizonytalan a lakhatása az országban. A legalacsonyabb jövedelmű, hozzávetőleg kétmillió ember bevételeinek felét a lakhatás költségei emésztik fel, holott Európa más országaiban ez az arány jóval kedvezőbb. MTVA – Sajtó- és fotóarchívum


65 éve, 1948. október 7-én mutatták be a 35. Párizsi Autókiállításon a Citroen kacsát, a gyár legendás modelljét.
"Nem ideges, hosszú életű. Nincsenek hangulati változásai, mindig ugyanolyan kedves. Egy cseppet sem iszákos. Sutának hat, ahogyan megy, pedig ügyes. Ruhája nem szép, bár praktikus, szellemes. Nyáron strandkocsi, ősszel esernyő, télen nagykabát. A Kacsa lány. Jól látható a vonalvezetésén, de a természete is nőies: kitartó, simulékony, vágyik az udvarlásra, és imádja az ajándékokat" – e szavakkal jellemezték a világ egyik legismertebb autómodelljét, a Citroen "Kacsát", hivatalos nevén a Citroen 2CV-t.
A kocsi ötlete már a harmincas években megszületett André Citroen fejében, aki a Ford T modell ötletéből kiindulva akart olcsó népautót meghonosítani Európában. A francia autógyáros 1935-ben meghalt, így álmának megvalósulását már nem érhette meg, mert az olcsó, megbízható, sokoldalú és strapabíró jármű sorozatgyártására csak a második világháború után kerülhetett sor. A kocsiban két földműves óránként 60 kilométeres sebességgel, földutakon is elszállíthatott néhány krumpliszsákot vagy egy boroshordót, de ha az autós este színházba akart menni, akkor sem kellett szégyenkeznie.

A "Kacsán" a szakújságírók nevettek, "szardíniásdoboznak", "guruló esernyőnek" csúfolták, a közönség azonban rajongott érte. Persze, a Citroen gyár is mindent megtett a sikerért: erőteljes reklámkampányt folytattak, s ők találták ki a "roadshow" ősét, a "Caravanne Citroent", ahol a vevő a Citroen összes típusával szórakoztató formában ismerkedhetett meg. Sokak meglepetésére 1981-ben a Szigorúan bizalmas James Bond-filmben Őfelsége 007-es ügynöke is "Kacsával" száguldott, s menekült meg egy izgalmas hegyi üldözés után.
Az óriási kereslet miatt az első években a használt kocsi volt a drágább, mert az újra évekig kellett várni. A kis fogyasztású Kacsa eladásai a hetvenes évek elején, az olajválság idején kaptak új lendületet. A legendás autó a nyolcvanas években azonban már formáját, sebességét és biztonságát tekintve is idejétmúltnak számított, gyártását 1990-ben állították le. A járműből több mint hatmillió példány készült, rajongói a mai napig rendszeresen tartanak találkozókat, ahol a "Kacsa-barátok" kicserélhetik tapasztalataikat és megcsodálhatják a kiállított példányokat.
A 2013-as Budapest-Bamako ralin Rácz László Citroën "Kacsa" volánja mögött versenyzett. MTVA – Sajtó- és fotóarchívum

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése