Oldalak

2020. január 21., kedd

„Orbánnak jó Vučić politikája”


Emberi- és nemzeti kisebbségjogi napló (200.)


Január 16.

„Orbánnak jó Vučić politikája”…

VMDK Facebook

A DélHír portál „már évek óta igyekszik felhívni a figyelmet arra a jelenségre, miszerint a Szerb Haladó Párt saját magát mézezett békaként próbálja lenyomni a délvidéki magyar szavazópolgárok torkán, mindehhez pedig Orbán Viktort használják fel csalétekként”.[1]

Legutóbb Bácskossuthfalván, a színmagyar falucskában nyitottak pártirodát, ahol a Šešelj csetnik vajda politikai bölcsőjében született haladók a magyar és szerb trikolórral és  Orbán–Vučić párossal dekorálták ki a lokált. Hiszen ha Orbánnak jó Vučić politikája, akkor azzal mi baja lehet a délvidéki magyaroknak? Magyarán a szerb hatalmi párt a szerb-magyar politikai barátságot kőkeményen, a saját politikai céljaira használja fel – írja a portál.[2]
– A helyzet már ott tart, hogy a szerb diplomaták és politikusok már azzal viccelődnek, hogy Szerbiának két külügyminisztere van, és az egyiket Szijjártó Péternek hívják. […] De a VMSZ-Fidesz-es Európa Parlamenti képviselő, Deli Andor is leginkább a szerb kormánypolitikát szolgálja ki, amikor feltételek nélkül támogatja Szerbia EU-s csatlakozását, vagyis a szerb politikai érdek kapott egy ingyen szószólót is az EU-ban – emlékeztet a DélHír.[3]
Az események van egy választási vetülete is, mivel a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ/BMC – Vučić Magyarjai Szövetség) ugyan „önállóan indul, de a választások után a Szerb Haladó Párttal (SZHP/CHC) lépne koalícióra”. Bácskossuthfalván már előrevetítik a régi/új koalíciót? 


Január 19.
Lehetetlenítik a kapcsolattartást az anyaországgal 

A topolyai helyi közösség épületében lehet aláírni
Fotó: Tóth Péter

–  Komoly elégedetlenséget váltott ki az érintett lakosság körében, hogy 2020 január 5-én megszüntették a menetrend szerinti járatot a Szeged és Bácsfeketehegy  közötti szakaszon. A Sutrans és a Severtrans által az utóbbi időben közösen működtetett buszjárat visszaállítása érdekében a kishegyesiek aláírásgyűjtésbe kezdtek. Január 17-ig mintegy félezren írták alá a követelést. Az akcióhoz a topolyaiak is csatlakoztak. Azt szeretnék elérni, hogy ismét legyen állandó buszjárat Szegedre.
A megszüntetett járatot a múltban igen sokan használták, mint az egyetlen tömegközlekedési eszközt Szeged és a közép-bácskai régió között. Sok diák Szegeden tanul, de vannak, akik Szegeden, vagy annak környékén dolgoznak. […] A kishegyesi helyi újság, a havonta megjelenő Szó-Beszéd szervezésében, valamint a kishegyesi és a bácsfeketehegyi helyi közösség támogatásával kezdtek aláírásgyűjtésbe. Elsősorban az utasforgalmi vállalatok megértésére számítanak és kérik a döntéshozókat, hogy akár csökkentett járatszámmal vagy némileg emelt jegyárakkal, de indítsák újra a járatot! – közli a Vajdaság Ma hírportál.[4]

Az anyaországgal való szabad és zavartalan kapcsolattartás a nemzeti kisebbségi jogok nemzetközileg biztosított tartozéka.
A nemzeti kisebbségek védelméről szóló keretegyezmény (Strasbourg, 1995. február 1, ETS No 157, 17/1 szakasza)[5] erről így rendelkezik:
„A Felek kötelezettséget vállalnak arra, hogy nem akadályozzák a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyeket azon joguk gyakorlásában, hogy szabadon és békésen határokon átnyúló kapcsolatokat hozzanak létre és tartsanak fenn olyan személyekkel, akik törvényesen tartózkodnak más államokban, kiváltképpen olyanokkal, akikkel etnikai, kulturális, nyelvi és vallási identitásukban osztoznak, vagy kulturális örökségük közös.”
A nemzeti kisebbségek jogainak és szabadságainak védelméről szóló szerb törvény 6. szakasza szerint „a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyeknek joguk van arra, hogy a Szerb Köztársaságon belül, vagy határain kívül szabadon békés kapcsolatokat alakítsanak ki és tartsanak fenn a más államokban törvényesen tartózkodó egyénekkel, különösen azokkal, akikkel közös az etnikai, kulturális, nyelvi és vallási identitásuk vagy kulturális örökségük. 
Az 1. bekezdésben meghatározott jogok érvényesítése céljával külön kedvezményeket lehet előírni.” [6] 
A menetrend szerinti járatok megszüntetése (el)lehetetleníti, vagy legalábbis megnehezíti az anyaországgal való kapcsolattartást. Ez egyúttal Szerbiának a nemzetközi egyezményekből és a belső jogszabályokból eredő telezettségeinek megsértését is jelenti. A szerb állam kötelezettsége lenne, hogy biztosítsa a két ország közötti zavartalan utasforgalmat, hogy a közlekedési vállatokat kötelezze a járatok fenntartására!
A Magyar Nemzeti Tanács (MNT) – ismereteim szerint – ebben az esetben sem hallatta a hangját! A polgároknak ismét aláírásgyűjtéshez kell folyamodniuk, mint „a kishatárátkelők egész napos nyitvatartásáért”?[7]
Mit is csinálnak, mivel is foglalkoznak Hajnal Jenőék valójában? A magyarországi támogatások elosztásával?  

BOZÓKI Antal
         Újvidék, 2020. január 21.  


[1] H. Á.: Bácskossuthfalván Orbánnal és magyar zászlóval nyomulnak az ex-radikális haladók. https://delhir.info/2020/01/16/bacskossuthfalvan-orbannal-es-magyar-zaszloval-nyomulnak-az-ex-radikalis-haladok/
[2] Uo.
[3] Uo.
[4] T. P.: Topolyán is alá lehet írni a Bácsfeketehegy és Szeged közötti járat visszaállítására vonatkozó kérelmet
https://www.vajma.info/cikk/vajdasag/24614/Topolyan-is-ala-lehet-irni-a-Bacsfeketehegy-es-Szeged-kozotti-jarat-visszaallitasara-vonatkozo-kerelmet.html, 2020. január 19.[15:26]
[5] Keretegyezmény a Nemzeti Kisebbségek Védelméről. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99900034.TV
[6] TÖRVÉNY A NEMZETI KISEBBSÉGEK JOGAINAK ÉS SZABADSÁGAINAK VÉDELMÉRŐL. A JSZK Hivatalos Lapja, 11/02. szám, Szerbia és Montenegró Államközösség Hivatalos Lapja, 1/03. szám – Alkotmányos Alapokmány és a Szerb Köztársaság Hivatalos Közlönye, 72/09. szám – másik törvény, 97/13. szám – AB és 47/2018. szám. http://www.mnt.org.rs/dokumentum/torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven
[7] Petíció a kishatárátkelők egésznapos nyitvatartásáért. https://szabadmagyarszo.com/2018/12/19/peticio-a-kishataratkelok-egesznapos-nyitvatartasaert/, 2018. december 19. 15:19

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése