Oldalak

2024. június 24., hétfő

Az intézmények Véemeszes (le)uralása

Az MNT a világ nemzeti kisebbségi autonómiáit megszégyenítő mélységbe süllyedt!
 
Június 21-én megtartotta 13. ülését Magyar Nemzeti Tanács (MNT) Szabadkán, amelyen 69 napirendi ponttal kapcsolatban „mondhatták”[1] (volna) „el véleményüket”[2] a képviselők.
Az elképesztően sok napirendi pont „nagy részét blokkosították a hasonló témakörök miatt”[3], mivel „a legtöbb (a 2-től a 24-ig – B.A.) az oktatással volt kapcsolatos”[4]. A többi is csupa formalitás volt, pályázatok kiírására, utcanevek jóváhagyására, nem a magyar közösség érdemi kérdéseire vonatkozott.
AZ MNT üléseit általában pénteki napon tartják, hogy a testület által „alapított” Magyar Szó nevű pártújságban Fremond Ápád a hétvégi kiadás (amikor legnagyobb a példányszám) címoldalán szerepelhessen (a fotón).

Fremond (vélhetően június 19-én, de ezt a tudósításból nem lehet megállapítani) szokása szerint sajtókonferenciát tartott, amelyen az üléssel kapcsolatban úgymond eligazította, instruálta a sajtó képviselőit.
A Magyar Szóban a sajtótájékoztatóról közölt írás csak Fremond monológját tartalmazza, miszerint „az ülésen több oktatási intézményt kiemelt jelentőségűvé nyilvánítanak, aminek köszönhetően az MNT-nek nagyobb hatáskörei lesznek ezen intézmények munkájában”[5], „emellett egyéb kérdésekben is dönt az MNT”[6]. Egyetlen újságírói kérdés nem hangzott el a konferencián?

Az MNT ülése 2:00:01 óra hosszáig tartott – a Pannon RTV által készített videó szerint[7]. A 69 napirendi pont közül, tehát, egy-egy megvitatására 1,73 perc jutott. A 27 jelenlévő tanácstag (a 35 közül) ennyi idő alatt „mondhatta el a véleményét” – ha lett volna mit elmondaniuk. De nem volt. Mint általában.
A Vajdaság Ma írásából derül ki, hogy véleménynyilvánítására nem is került sor, mivel a testület „vita nélkül fogadta el a napirendi pontok javaslatait”[8].
A lassan a mandátuma felét kitöltő MNT, sajnos, a világ nemzeti kisebbségi autonómiáit megszégyenítő mélységbe süllyedt, amelyben az ugyanahhoz a párthoz tartozó „képviselők” meg se mernek szólani, el se merik mondani a véleményüket – lehet, hogy nincs is nekik, mert fogalmuk sincs hozzá –, és beintésre kézfelemeléssel megszavaznak bármit.

Az egypárti (Véemeszes) összetételű MNT egyik nyilvánvaló (NER-es) törekvése a magyar művelődési, tájékoztatási és oktatási intézmények maga alá rendelése, (le)uralása, bekebelezése.
A testület legutóbbi ülésén – „a jövő generációi érdekében”[9] – „további 12 általános és két középiskolát nyilvánítottak kiemelt jelentőségűvé, ugyanakkor négy zeneiskolát és öt iskoláskor előtti intézményt is”[10].
„2011 és 2019 között 22 általános és 13 középiskolát nyilvánítottak kiemelt jelentőségűvé, míg a zeneiskolák és óvodák között nem volt korábban egy kiemelt sem”[11]. Most már összesen 34 általános, 15 középiskola, négy zeneiskola és öt iskoláskor előtti intézmény „kiemelt jelentőségű”.

– Azzal, hogy kiemelt jelentőségűvé válik az iskola, az MNT további jogköröket kap, javasolhatja az igazgatóbizottság és iskolaszék tagjait, véleményezheti az intézmények igazgatójelöltjeire tett javaslatot, valamint az iskolaprogramot is – írja az idézett írásban.
Az ülésen azonban szó nem esett, hogy az oktatási intézmények „kiemelt jelentőségűvé nyilvánításával” miben változott, netán javult a gyereklétszám fogyása miatt végnapjait élő vajdasági magyar oktatás helyzete!? Azonkívül nem az a lényeg, hogy egy oktatási intézmény kiemelt jelentőségű vagy nem, hanem hogy milyen tudást, képzettséget biztosít a tanulónak!
Sőt, probléma az is, hogy az igazgatóknak, az igazgatóbizottság és iskolaszék tagjainak a kinevezésekor – számos példa volt már erre – az MNT nem a jelöltek szakmai képzettségét, tudását és az gyakorlatban elért eredményeit, hanem a VMSZ-hez vagy a párthoz való lojalitását részesítette előnyben. A testület szófogadó tagjai pedig mindent megszavaznak.

Lesz majd sok-sok „kiemelt jelentőségű” iskola, de vajon lesz-e azokban diák?
A szociológiai felmérések szerint a demográfiai adatok visszafordíthatatlan elfogyásról tanúskodnak[12]. Az InspiraHub legújabb kutatása szerint, a „több mint ötszáz” megkérdezett fiatal „mindössze negyede maradna Szabadkán az iskola befejezése után”[13]!
Általános iskoláinkban és középiskoláinkban az osztályokban 3-4 tanuló lézeng, és ilyen feltételek mellett lehetetlen kiépíteni a szociális kapcsolatokat és megszervezni az egészséges légkört.
Magyar felsőoktatási rendszerről Vajdaságban pedig nem is beszélhetünk, hisz az egyetlen önálló intézményünk a Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar (MTTK).
Az MNT tagjai bizonyára arról sem értesültek, hogy az újvidéki Bölcsészettudományi Kar Magyar Tanszékére – a mostani felvételi kiíráson – mindössze 5-en (!!) jelentkeztek, a szlovák, a román és a ruszin katedrára pedig egyetlen árva jelentkező sem lett[14]! Nesze neked jövőkép! Nesze neked MNT Köz- és Felsőoktatási stratégia!

Az „önkormányzati” testület az intézmények „kiemelt jelentőségűvé nyilvánításával” elködösíti az olyan makacs tényeket, mint a népszámlálási adatok. A „halálhangulat keltése” (Pásztor Bálint) nem a független vajdasági magyar média és nem az ellenzék „mániája”, hanem (sajnos) a realitás! A terepen dolgozó tanárok ebbe a realitásba ütköznek bele, Pásztor Bálint a VMSZ-szel pedig struccpolitikát folytat, félrebeszél, hamisít!
Az itteni polgárok már megtanulták, hogy két valóság van, az egyik a párt által felfestett ócska, cukormázas, tortás színdarab, a másik a fejbekólintós valóság.

A NER-es/Véemeszes politika – a tavaly elhunyt Pásztor István VMSZ elnök idejétől kezdve – garázda módon befészkelte magát az oktatási rendszerbe is. Ezt mutatja a nyolcadikosok záróvizsgájának magyar nyelvű tesztjében a 13. kérdés:
 
A mottó minden bizonnyal az lehetett, hogy ha a (választási – B.A.) kampány alatt a nyolcadikosok nem találkoztak eleget a VMSZ-szel, akkor majd a záróvizsgán fognak, hadd szokják csak meg ezt a rövidítést!”[15] – ironizál a cikkíró.

A zombori Magyar Kaszinóban május 28-án – a VMSZ „helyhatósági és EP-választási” kampánya idején – „tartották meg a közoktatási intézmények vezetőinek szakmai találkozóját, amelynek házigazdája a Magyar Nemzeti Tanács volt”[16].
A „szakmainak” álcázott „találkozón” „5 óvoda igazgatója és 25 általános iskola vezetője, 8 középiskola igazgatója, három zeneiskola vezetője és egy speciális iskola igazgatója osztotta meg egymással a pedagógiai és az intézményvezetői tapasztatait, valamint a jövőre vonatkozó terveit”[17].
A gyülekezet egyik vezérszónoka Pásztor Bálint, a VMSZ elnöke volt, de felszólalt Vicsek Annamária, a VMSZ alelnöke, Jerasz Anikó, az Oktatási Minisztérium új, a VMSZ által javasolt államtitkára, Szakállas Zsolt, a Tartományi képviselőház VMSZ-es főtitkárhelyettese, Ótott Róbert, a tartományi kormány Véemeszes alelnöke, nemzeti közösségi titkára…

„Az oktatás területén elért eredmények”[18] kapcsán a junior Pásztor nem mulasztotta el kiemelni „a VMSZ kormányzati szerepvállalásának, valamint a párt tisztségviselői kitartó és odaadó munkájának jelentőségét is, hiszen ezek nélkül aligha lehetett volna olyan fontos előrelépéseket tenni, mint amelyek az elmúlt évek során megvalósultak”[19].  Ugyan melyek azok?
Hogyan került oda és mi keresnivalója volt a pártvezérnek és a Véemesz állami garnitúrájának – akik többsége nem is vesz részt az oktatásban – a „szakmai találkozón”? Ötvözték az oktatást és a politikát? Nálunk normális jelenség lesz az oktatási intézmények vezetőinek ideológiai képzése?
BOZÓKI Antal
__________
[1] B.em: Az oktatási stratégiával összhangban. Magyar Szó, 2024. június 20. 1., 4., és
https://www.magyarszo.rs/kozelet/belfold/a.310412/Az-oktatasi-strategiaval-osszhangban, 2024. június 19. 13:37

[2] Uo.

[3] Fehér Szilvia: MNT-ülés: Több oktatási intézményt nyilvánítottak kiemelt jelentőségűvé.
https://www.vajma.info/cikk/vajdasag/29718/MNT-ules-Tobb-oktatasi-intezmenyt-nyilvanitottak-kiemelt-jelentoseguve.html

[4] Uo.

[5] B.em – a 9-es alatt.

[6] Uo.

[7] A Magyar Nemzeti Tanács 13. rendes ülése – 2024.06.21. https://www.youtube.com/watch?v=tHONpv3WDhU

[8] Lásd a 11-es alatti írást.

[9] v-ár. A jövő generáció érdekében. Magyar Szó, 2024. június 22. 1., 5., és/vagy https://www.magyarszo.rs/kozelet/belfold/a.310591/A-jovo-generacioi-erdekeben, 2024. június 22. 9:07

[10] Uo.

[11] Uo.

[12] Mikorra várható a vajdasági magyarság eltűnése? https://szmsz.press/2024/05/26/mikorra-varhato-a-vajdasagi-magyarsag-eltunese/ 2024. május 26. 15:58

[13] A fiatalok mindössze negyede maradna Szabadkán az iskola befejezése után. 2024. június 23. 15:2

[14] Трећи дан пријаве кандидата [А jelöltek jelentkezésének harmadik napja]. https://www.ff.uns.ac.rs/sr/upis-na-studije/osnovne-studije/prvi-konkursni-rok/treci-dan-prijave-kandidata

[15] Egy kis tbc, egy kis VMSZ a záróvizsga kérdései között. https://szmsz.press/2024/06/20/egy-kis-tbc-egy-kis-vmsz-a-zarovizsga-kerdesei-kozott/, 2024. június 20. 9:49 
[16] L. Móger Timea: Szakmai párbeszéd a stratégia mentén. Magyar Szó, 2024. május 30. 9. , és LMT: Az oktatás helyzete létkérdés. Magyar Szó, 2024. május 29. 1.
[17]
L. Móger, a 16-os alatt.
[18] Uo.

[19] Uo.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése