Oldalak

2017. december 15., péntek

Vajdasági magyar oktatási gondok

 

A Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesületének 2017. december 9-én megtartott évi közgyűlésén a pedagógusok közössége a következő oktatási gondok megoldását kéri az illetékes szervektől:

  1. A kis létszámú magyar tannyelvű osztályok megnyitásával, illetve folyamatos működésével kapcsolatban a Szerb Köztársaság Oktatási, Tudományos és Technológiai Fejlesztési Minisztériuma (a továbbiakban Minisztérium) időről időre bizonytalanságban tartja a diákokat és szülőket. Idén tizenkét magyar tannyelvű középiskolai szakkal lett szegényebb a magyar nyelvű oktatásunk.
A 2017/18-as tanév kezdete előtt 13 magyar tannyelvű középiskolai szakot szüntetett be. Ezek a következők:
  • Adai Műszaki Iskola a műépítész-technikus szak,
  • Nagybecskereki Nikola Tesla Villamossági és Építészeti Középiskola villanyszerelő szak,
  • Nagybecskereki Nikola Tesla Villamossági és Építészeti Középiskola a hűtés- és hőtechnikai elektroműszerész szak,
  • Zentai Gimnázium természettudományi-matematikai szak,
  • Szabadkai Svetozar Marković Gimnázium társadalmi-nyelvi szak,
  • Szabadkai Vegyészeti-technológiai Iskola gyógyszeripari technikus szak,
  • Szabadkai Zeneiskola etnomuzikológiai szak, egyházzenei szak, hangtechnikusi szak, zenei előadó,
  • Szabadkai Politechnikai Iskola műépítész-technikus,
  • Futaki Mezőgazdasági Iskola és Kollégium mezőgazdasági technikus szak,
  • Magyarkanizsai Beszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközpont kertészeti-technikus szak,
  • Törökkanizsai Gimnázium hálózati adminisztrátor szak,
  • Zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium a számítástechnikai tehetséggondozó szak,
  • Zentai Közgazdasági és Kereskedelmi Középiskola kereskedelmi szak
Ami már megoldódott, az MNT segítségével: a zentai Egészségügyi Középiskolában az hároméves egészségügyi ápolói képzés helyett a négyéves legyen.
A Minisztérium utólag három középiskolai szakot mégis jóváhagyott. A futaki Mezőgazdasági Iskola és Kollégiumban a mezőgazdasági-technikus szakot, a szabadkai Svetozar Marković Gimnáziumban a társadalmi-nyelvi szakot és a szabadkai Vegyészeti-technológiai Iskolában a gyógyszeripari technikus szakot. Ám ez sem volt végleges, mert miután már jelentkeztek a diákok a futaki Mezőgazdasági Iskolába, a Minisztérium visszavonta a jóváhagyást. A szülők elbizonytalanodtak, más iskolába íratták a gyermeküket és mire a Minisztérium mégis jóváhagyta az osztály beindulását, már csak két jelentkező maradt, így kezdődhetett meg az oktatás.
A szabadkai Svetozar Marković Gimnáziumban az előző tanévben jóváhagyott első, idén már második osztályt a Minisztérium tanév közben, november 13-án, indoklás nélkül megszűntette. Erről megkésve értesítette az iskolát. A gimnázium társadalmi-nyelvi szakának megszűnése nem csupán a tanulókat sújtotta, hiszen a szakirányuk megváltozott, hanem a pedagógusokat is, akiknek csökkent az óraszámuk. Ugyanez vonatkozik a futaki Mezőgazdasági Középiskolára is.
Az előző tanévek során is nem egy példa volt arra, hogy a Minisztérium azzal a feltétellel hirdette meg a magyar osztályok indítását, hogyha lesz elég jelentkező. Ez bizonytalanságot okozott és ennek következtében nem jelentkezett elég diák, tehát a Minisztérium hivatkozhatott arra, hogy miért nincs magyar osztály.
Kérjük, hogy a Minisztérium változtasson a kisebbségeket érintő oktatáspolitikáján, amely hátrányosan különbözteti meg a vajdasági magyar közösséget.
  1. A szentmihályi iskola a nagybecskereki Sonja Marinković Általános Iskola kihelyezett tagozataként működik. Tavaly átadták az iskola tornatermét, de még most sem használhatják komoly tervezési hibák miatt.
Sürgősen át kellett adni az épületet, mert decemberben helyhatósági választások voltak. Akkor nem vették figyelembe a műszaki hibákat, használati engedélyre sem volt szükség. Az építkezésért ma már senki nem vállal felelősséget.  A kivitelező csődbe ment, az építkezést a Demokrata Párt égisze alatt kezdték el, az átadásnál az azóta hatalomra került Szerb Haladó Párt képviselői ünnepeltek. Így továbbra is az iskola előcsarnokában tornáznak a gyerekek.
Kérjük, hogy az illetékeseket vonják felelősségre.
  1. Az oromi általános iskola oromhegyesi Arany János Általános Iskola kihelyezett tagozata.
Az előző tanév végén az oromi iskola épülete annyira tönkrement, hogy életveszélyessé vált a használata. Az azóta eltelt csaknem félév alatt a helyzet nem változott, az oromi gyermekek az oromhegyesi iskolába járnak. 2017 szeptemberében Nyilas Mihály, a tartományi kormány alelnöke nyilatkozata szerint a tartomány 24,5 millió dinárral fedezi az épület megjavítását, és a magyarkanizsai község is hozzájárul 7 millió dinárral. A tanulókat a mai napig is autóbusszal szállítják Oromhegyesre.
Kérjük, hogy mielőbb hozzák helyre az iskola épületét.
  1. Fűtési gondok miatt november 21. és december 11. között szünetelt a tanítás a tordai Ady Endre Általános Iskolában. 120 gyermek volt kénytelen 3 hétig kimaradni az oktatásból. A kényszerszünetnek a nyolcadikosok látták a legnagyobb kárát, mert kis érettségire kell készülniük. A fűtés kimaradásának oka a már elkészült új fűtési hálózat működési engedélyezésének késése volt.
Kérjük a Minisztériumot, hogy a biztosítsa az oktatási intézmények működését.
  1. Az ötödik osztályos magyar tanulók számára csak november közepén juttatták el az iskolákba a naplót. Kérjük, hogy e téren a szerb tanulókkal egyenlő elbírálásban részesüljenek a kisebbségek gyermekei, így a magyar diákok is.
  1. A tankönyvek terén a hatodik osztályos műszaki ismeretek tankönyv és a Kreatív Központ (Kreativni centar) által kiadott negyedik osztályos matematika tankönyv szerb nyelvből történt fordítása nem felel meg a nyelvi követelményeknek.
Kérjük a szerbiai, illetve a vajdasági oktatás felelős személyiségeit, hogy nagyobb figyelmet fordítsanak a kisebbségi oktatásra.
Újvidék, 2017.12.15.
Tisztelettel: Nagy Margit elnök

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése