Deli & Bocskor 14 módosító indítványa
Az Európai Bizottság Szerbiáról
szóló, a 2016 októbertől 2018 áprilisáig terjedő időszakra vonatkozó 110
oldalas dokumentumot az Európai Parlament Külügyi Bizottsága szeptember 27-én
másodszor vitatta meg.
Az ülésen a képviselők módosító
javaslatai szerepeltek napirenden. David
McAllister német néppárti EP-képviselő 23 pontból álló (9 oldal terjedelmű)
Véleménytervezetére, az augusztus 30-ai beterjesztési határidőre, 239 módosító
indítvány érkezett.[1]
Ezeket a Külügyi Bizottság 155 oldal terjedelmű Módosítás c. anyagban foglalta össze.[2] Többségük a kisebbségi
jogokra (15-17. bekezdés/pontok)[3] és a regionális
együttműködésre és a jószomszédi kapcsolatokra (18-20. bekezdés/pontok)[4] vonatkozik.
Deli Andor, a FIDESZ-KDNP-VMSZ/BMC Európai Parlamenti Képviselője „14
módosító indítványt adott át a szerbiai uniós országjelentésre”[5] (valójában az EP elé kerülő Állásfoglalásra
irányuló indítványra).
Először is meg kell állapítani,
hogy a Módosítás 1-239 12. oldalán (a 26 alatt), 17. (37), 21. (45,46), 22.
(47,48), 26. (53), 47. (91), 64. (114), 76. (130), 81. (138), 108. (174), 127.
(204) és 143. (221) oldalán található 14 módosítás (pontosabban javaslat) mellett
„Deli Andor, Bocskor Andrea” (ukrajnai, ugyancsak FIDESZ-KDNP képviselő)[6] neve áll.
Ebből arra lehet következtetni,
hogy a javaslatokat közösen nyújtották be. Deli viszont a közleményében ezekről
úgy beszél („módosító
indítványaimmal”, „módosító indítványaimban”),[7] mintha ezeket egyedül
nyújtotta volna be. Legfeljebb azonban csak az indítványok társzerzője lehet.
A javaslatokat tartalmazó iratot bizonyára
Deli „adta át”, de elképzelhető, hogy azokat valahol máshol, mások fogalmazták
meg. Vélhetően a Fidesz berkeiben. Legyünk tisztában: Az EP képviselő is
pártfüggő, a mozgástere eléggé szűk, egyedül aligha tehet még indítványt is.
Arról sem találtam információt,
hogy „az MNT észrevételei”, „Deli Andor módosító indítványai révén”
„belekerülhettek” a Szerbiáról szóló jelentésekbe, amint azt Hajnal Jenő, az MNT elnöke nyilatkozta.[8]
Ismereteim szerint az MNT a 36
eddigi ülésének egyikén sem vitatott meg egyetlen szerb országjelentést sem, és
az Európai Parlament ezzel kapcsolatos állásfoglalásairól sem nyitott vitát.
Vagy ez elnök a saját véleménye szerint (felhatalmazás nélkül) lépett
fel/járt el? Ezt pedig súlyos politikai hibának is lehetne mondani/tartani.
Miről is szólnak, mit
tartalmaznak Deli & Bocskor
indítványai? (A képviselők módosítási javaslatai dőlt, sötétebb betűvel vannak
szedve.)
- A 26-os számmal jelzett módosítás javaslatot tartalmaz a Preambulum (új) Ca. bekezdésére, amely szerint
Szerbia
hozzájárult a regionális együttműködés és a jószomszédi kapcsolatok, a béke és
a stabilitás, a megbékélés, valamint a múlt lezáratlan kétoldalú kérdéseinek
megoldását elősegítő környezet megerősítéséhez;
- A 37-es módosítás javaslat szövege az 1. bekezdésre/pontra vonatkozik:
1. üdvözli
Szerbia folyamatos erőfeszítéseit az Európai Unióba való integráció útján;
felhívja
Szerbiát és az Európai Bizottságot, hogy tevőlegesen népszerűsítse e
stratégiai döntést a szerb és az uniós lakosság körében, valamint
további összehangolt erőfeszítéseket kell tenniük az uniós finanszírozású
projektek láthatóságának növelése érdekében;
- A 45-ös módosítás javaslat szövege egy új 2c bekezdés beiktatására vonatkozik és
üdvözli
a „Hiteles bővítési perspektíva a Nyugat-Balkánra vonatkozóan és fokozott uniós
szerepvállalás a Nyugat-Balkánnal” című februári bizottsági közleményben
szereplő értékelést, amely szerint Szerbia akár már 2025-ben is készen állhat a
tagságra, ha szilárd politikai akarat érvényesül, valódi és tartós reformokat
hajtanak végre és véglegesen rendezik a szomszédokkal fennálló vitákat;
- A 46-ös módosítás javaslat szövege egy új 2a bekezdést tartalmaz, amely
kéri
a Tanácsot és az Európai Bizottságot, hogy támogassa az összes, technikailag
kidolgozott fejezet haladéktalan megnyitását és a teljes csatlakozási
tárgyalási folyamat felgyorsítást;
- A 47-es módosítás javaslat szövege egy új 2b bekezdést javasol, melynek szövege
kéri
az Európai Bizottságot, hogy az új Előcsatlakozási Támogatási Eszköz (IPA III)
kidolgozása során vegye figyelembe az uniós tagjelölt országok csatlakozási
folyamata terén tapasztalható különbségeket, a szerbiai reformok emberi és
pénzügyi erőforrásokkal kapcsolatos összetettségét, valamint Szerbia esetében
tegye lehetővé az IPA III eszköznek a csatlakozás után használt európai
strukturális és beruházási alapokra alkalmazandó elvekkel és eljárásokkal
összhangban történő programozását év végrehajtását;
- A 48-as módosítás javaslat szövege egy új 2d bekezdést ajánl és ugyancsak
kéri
a Tanácsot és az Európai Bizottságot, hogy a 2018. februári nyugat-balkáni stratégiában
vázoltaknak megfelelően a következő többéves pénzügyi keretben gondoskodjanak
megfelelő előirányzatról Szerbia Európai Unióhoz való lehetséges
csatlakozásához;
- Az 53-as módosítás javaslat szövege:
3. üdvözli a
Szerbia által a működőképes piacgazdaság megvalósítása, a gazdasági növekedés
biztosítása és a makrogazdasági és monetáris stabilitás megőrzése terén tett
előrelépést; hangsúlyozza, hogy Szerbia jó eredményeket ért el bizonyos,
korábban problémát jelentő szakpolitikai hiányosságok kezelésében, különösen a
költségvetés konszolidációja révén; kiemeli, hogy az állami tulajdonú
vállalatok szerkezetátalakítása és privatizációja terén részleges előrelépés
történt; hangsúlyozza a kis- és középvállalkozások (kkv-k) alapvető fontosságát
Szerbia gazdasága számára; hangsúlyozza a vállalkozói készségek
fiatalok körében való fejlesztésének fontosságát;
- A 91-es számú módisítás a 7. bekezdést/pontot bővíti:
7. sürgeti
Szerbiát, hogy fokozza reformtörekvéseit a jogállamiság területén, különös
tekintettel az igazságszolgáltatás függetlenségének és általános
hatékonyságának biztosítására; hangsúlyozza, hogy kiemelt figyelmet kell
fordítani ezen a területen a valódi reformok végrehajtására; megállapítja, hogy
bár történt bizonyos előrelépés a régóta húzódó végrehajtási ügyek lezárásában
és a bírósági gyakorlat harmonizálását célzó intézkedések bevezetésében, az
igazságszolgáltatás függetlensége Szerbiában nem biztosított teljes mértékben;
felhívja Szerbiát, hogy javítsa az
igazságszolgáltatás elszámoltathatóságát, pártatlanságát, szakmaiságát és
általános hatékonyságát, és hozzon létre ingyenes jogi segítségnyújtási
rendszert; hangsúlyozza, hogy az egységes informatikai rendszer megteremtése,
valamint a bírák és az igazságügyi alkalmazottak képzése tovább javíthatja a
szerb igazságszolgáltatás teljesítményét, ezért arra kéri az Európai
Bizottságot, hogy e téren fokozza pénzügyi és technikai segítségnyújtást;
- A 114-es módosítás egy szóval változtatja a 10. bekezdés/pontot (a „pozíciója” helyett a dokumentumait szót javasolja):
10.
hangsúlyozza, hogy javítani kell a jogalkotási folyamat átláthatóságát,
inkluzív jellegét és minőségét; üdvözli a sürgősségi jogalkotási eljárások
alkalmazásában megfigyelhető csökkenést; hangsúlyozza azonban, hogy a
sürgősségi eljárások még mindig gyakori alkalmazása aláássa a parlament és a
nyilvánosság általi ellenőrzést; hangsúlyozza, hogy kerülni kell az olyan
intézkedéseket, amelyek korlátozzák a szerb parlament abbéli képességét, hogy
valódi vitát folytasson a jogalkotásról, illetve ellenőrzést gyakoroljon
felette; üdvözli a szerb parlamentnek az átláthatóság fokozására tett folyamatos
erőfeszítéseit a Szerbia uniós csatlakozási fejezetekkel kapcsolatos tárgyalási
dokumentumait
érintő viták, illetve a fő tárgyalócsoporttal és az Európai Unióval
kapcsolatos nemzetgyűléssel való egyeztetések révén; hangsúlyozza, hogy a
független szabályozó szervek szerepét teljes mértékben el kell ismerni és
támogatni kell;
- A 130-as módosítási javaslat a 11-es bekezdésre/pontra vonatkozik (a „konzultációt szorgalmaz” helyett a konzultáció gyakorlatának folytatását szorgalmazza):
11. üdvözli az
ország igazságszolgáltatási rendszerére vonatkozó alkotmányreform-tervezetnek a
Velencei Bizottság részére, véleményezés céljából történő benyújtását;
hangsúlyozza a Velencei Bizottság által tett ajánlások teljes körű
végrehajtásának fontosságát; átfogó nyilvános konzultáció gyakorlatának
folytatását szorgalmazza a végleges tervezetnek a szerb parlamenthez
történő benyújtása előtt;
- A 12-es bekezdésre/pontra tett 138-as javaslat szövege:
12. üdvözli
Szerbiának a közigazgatás reformja terén elért előrehaladását, amely több új
törvény elfogadásában nyilvánult meg a közszolgálati fizetések, a munkaügyi
kapcsolatok, a helyi önkormányzatoknál és autonómtartományokban alkalmazott
fizetések, valamint a nemzeti képzési akadémia tárgyában; megjegyzi, hogy a kulcsfontosságú
reformok sikeres végrehajtásához fontos, hogy minden szinten megerősítsék az
igazgatási kapacitást, ezért arra kéri az Európai Bizottságot, hogy e téren
fokozza erőfeszítéseit; hangsúlyozza, hogy a felsővezetői kinevezésekre
kifejtett
politikai
befolyás továbbra is aggodalomra ad okot; üdvözli az Európai Integrációs
Minisztérium létrehozását, amelybe beolvasztásra kerültek a korábbi szerb
európai integrációs hivatalszervezeti egységei, és amely továbbra is politikai
iránymutatást nyújt az európai integráció tekintetében;
- A 174-es javaslat valójában az egyetlen, amely a nemzeti kisebbségekre vonatkozik.
Ennek a teljes
szövege, a Deli & Bocskor módosításokkal együtt:
5. üdvözli a
nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére vonatkozó cselekvési terv és a
nemzeti kisebbségeket támogató alap létrehozásáról szóló rendelet elfogadását;
megállapítja, hogy a nemzeti kisebbségeket támogató alap működik, és
finanszírozását megemelték; üdvözli a kisebbségi jogok keretéről szóló
döntő fontosságú jogszabályok elfogadását, ideértve a nemzeti kisebbségek
nemzeti tanácsairól szóló törvényt, a nemzeti kisebbségek jogairól és
szabadságairól szóló törvényt, valamint a nyelvek hivatalos használatáról szóló
törvényt; megismétli arra irányuló felhívását, hogy javítsák a koordinációt és az
érdekelt felek bevonását, valamint teljes körűen, következetesen és időben
hajtsák végre a cselekvési tervet és a nemzeti kisebbségek védelméről
szóló jogszabályokat, különösen az oktatással és a
kultúrával, a hivatalos nyelvhasználattal, a
közigazgatás és az igazságszolgáltatás minden szintjén biztosított megfelelő képviselettel
és a média és az egyházi szolgáltatások kisebbségi nyelveken való
hozzáférhetőségével kapcsolatban;
- A 204-es javaslat teljes szövege, a módosítási javaslattal:
18. üdvözli,
hogy Szerbia továbbra is elkötelezett a többi bővítési országgal és a
szomszédos
tagállamokkal való konstruktív kétoldalú kapcsolatok mellett; örömmel veszi
tudomásul, hogy Szerbia továbbra is aktív szerepet játszott számos regionális
együttműködési kezdeményezésben, például a dél kelet-európai együttműködési
folyamatban, a Regionális Együttműködési Tanácsban, a Közép-európai
Szabadkereskedelmi Megállapodásban (CEFTA), az adriai- és
jón-tengerikezdeményezésben, a Duna-régióra vonatkozó európai uniós
makroregionális stratégiákban (EUSDR), az adriai- és jón-tengerirégióra
vonatkozó uniós stratégiában (EUSAIR), a Brdo–Brijuni-folyamatban, a
„nyugat-balkáni hatok” kezdeményezésben és összeköttetési menetrendjében,
valamint a berlini folyamatban; örvendetesnek tartja, hogy Szerbia jelentős
kötelezettségvállalásokat tett arra vonatkozóan, hogy végrehajtsa a
nyugat-balkáni regionális gazdasági térség fejlesztésére vonatkozó többéves
cselekvési tervet; ismételten felhívja Szerbiát, hogy a
folyamatban részt vevő adományozókkal együttműködve hajtsa végre az
összeköttetési menetrenddel kapcsolatban beütemezett reformintézkedéseket;
hangsúlyozza, hogy a fennálló bilaterális viták nem hátráltathatják a
csatlakozási folyamatot;
- A Koszovóra vonatkozó 20. bekezdésre tett módosítás:
20. üdvözli,
hogy Szerbi a folyamatos szerepvállalásról tesz tanúbizonyságot a
Koszovóval
való viszony rendezése terén, és elkötelezett az Unió közvetítésével
létrejött
párbeszéd során elért megállapodások végrehajtása iránt; üdvözli, hogy Vučić
elnök belső párbeszédet indított Koszovóval kapcsolatban; megismétli arra
vonatkozó felhívását, hogy jóhiszeműen és kellő időben haladjanak előre a már
elért összes megállapodás teljes körű végrehajtásával, céltudatosan folytassák
a rendezési folyamatot arra ösztönözve mindkét felet, hogy;
hangsúlyozza a szerb önkormányzatokból álló közösség létrehozásának
fontosságát; hangsúlyozza, hogy fel kell gyorsítani a Szerbia és Koszovó
közötti kapcsolatok átfogó normalizálására irányuló párbeszéd újszakaszával
kapcsolatos munkát, amelyet kötelező erejű megállapodásban kell meghatározni;
megismétli az EKSZ-hez intézett felhívását, hogy végezze el a felek által a
kötelezettségeik teljesítése során nyújtott teljesítmény értékelését.
David McAllister Véleménytervezetének a nemzeti kisebbségre
vonatkozó egyetlen (15.) pontjában egy szó nincs a nemzeti kisebbségi
autonómiáról. Deli & Bocskor ezzel szemben „üdvözli a kisebbségi jogok
keretéről szóló döntő fontosságú jogszabályok elfogadását, ideértve a nemzeti
kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvényt”, amely köztudottan
civil szervezetre sorvasztotta a nemzeti tanácsokat, megfosztva őket számos illetékességüktől, a kulturális önkormányzatnak még a látszatától is.
A két képviselő a nyelvek
hivatalos használatáról szóló törvényt is „üdvözli”, amely Szerbiában
valójában kiiktatta a latin írásmódot a hivatalos használatból, pedig ezt az
írást használja a legtöbb nemzet kisebbség. A
nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére vonatkozó cselekvési tervet[9]
is ide sorolja, amely nem javítja a nemzeti kisebbségek társadalmi és politikai
helyzetét.
Deli & Bocskor a módosítási
javaslatukban továbbra is „a közigazgatás és az igazságszolgáltatás
minden szintjén biztosított megfelelő” és nem a részarányos képviseletet javasolják. A megfelelő
képviseletet ismerjük, a részarányosat követeljük! Ez is azt mutatja, hogy nem
a nemzeti kisebbségi érdekeket képviselik. Nem ártana, ha egy picit
odafigyelnének a képviselők!
Egyetlen szóval nem említik a
rehabilitálások és a vagyon-visszaszármaztatások akadályozását az állami
szervek részéről,[10] pedig az EP 2016. február
4-i állásfoglalásában (9. pont)
„emlékezteti
a szerb kormányt a rehabilitációs törvény teljes körű, megkülönböztetéstől
mentes végrehajtására; a szerb kormánynak a kárpótlási törvény további
módosítását javasolja annak érdekében, hogy a természetbeni kárpótlással
kapcsolatban felszámoljanak minden eljárási és jogi akadályt”.[11]
Ezek lennének Deli & Bocskor
javaslatai. Hogy az összesen 239 módosító indítványból melyiket és milyen tartalommal
fogadja el október 9-én az EP Külügyi Bizottsága[12] az egyelőre még talány.
Egészében véve, probléma ezzel az
EP állásfogásra irányuló indítvánnyal az is, hogy egyáltalán nem tekinti át,
Szerbia mit teljesített a korábbi állásfoglalásokból és mit nem. Pedig éppen erre lenne szükség!
Természetesen más ország
EP-képviselői is tettek módosítási javaslatokat az Állásfoglalásra irányuló
indítványra. Deli nyilatkozatiban ezt sem említette. Ezekről a folytatásban
lesz szó.
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. október 4.
[1] Európai Parlament. Külügyi Bizottság. VÉLEMÉNYTERVEZET a Bizottság
Szerbiáról szóló, 2018. évi jelentéséről. 2018/2146 (INI), 8.6.2018. Külügyi
Bizottság. Előadó: David McAllister
PR\1157887HU.docx (7/9)
PE623.683v02-00
[2]
Módosítás 1-239. AM\1162207HU.docx PE627.018v02-00, 2018. szeptember 5.
[3]
Lásd a 13-as jegyzetben, 7. oldal.
[4]
Lásd a 13-as jegyzetben, 8-9. oldal.
[5] A vajdasági magyarság jogainak
erősítése a cél. https://www.vajma.info/cikk/vajdasag/22803/A-vajdasagi-magyarsag-jogainak-erositese-a-cel.html,
2018. szeptember 27. [14:52] Lásd még: 14 módosító indítványt adott át a szerbiai uniós országjelentésre
Deli Andor. http://www.vmsz.org.rs/hirek/sajtofigyelo/14-modosito-inditvanyt-adott-szerbiai-unios-orszagjelentesre-deli-andor
Deli erről szeptember 5-én
a Szabadkai Magyar Rádiónak Brüsszelben már nyilatkozott: 14 módosító
indítványt adott át a szerbiai uniós országjelentésre Deli Andor. https://pannonrtv.com/rovatok/politika/14-modosito-inditvanyt-adott-szerbiai-unios-orszagjelentesre-deli-andor,
2018. szeptember 5. [13:16 és 16:58]
[7]
Lásd A vajdasági magyarság jogainak erősítése a cél c. írást az 5-ös
jegyzetben.
https://www.vajma.info/cikk/vajdasag/22811/Deli-Andor-Sikeres-volt-az-MNT-vel-folytatott-egyuttmukodes.html,
2018. szeptember 28. [16:57].
[10] Lásd az újvidéki RTV 2018. szeptember 24-i Fókusz c. műsorát amelyben a restitúcióról szólt: Az állam akadályozza a vagyon-visszaszármaztatást?
[11]
Az Európai Parlament 2016. február 4-i állásfoglalása a Szerbiáról szóló 2015.
évi jelentésről (2015/2892(RSP)). http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2016-0046+0+DOC+XML+V0//HU
[12]
Povázsánszki Csilla: Helyes úton az EU felé. Magyar Szó, 2018. október 28. 1.
és 3., vagy https://www.magyarszo.rs/hu/3795/kulfold_eu/190441/Helyes-%C3%BAton-az-EU-fel%C3%A9.htm,
2018. szeptember 28. [09:53] >>
2018. szeptember 28. [15:43]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése