Oldalak

2018. október 4., csütörtök

Deli Andor és Hajnal Jenő elégedett. És mi? (2.)


Deli & Bocskor 14 módosító indítványa


Az Európai Bizottság Szerbiáról szóló, a 2016 októbertől 2018 áprilisáig terjedő időszakra vonatkozó 110 oldalas dokumentumot az Európai Parlament Külügyi Bizottsága szeptember 27-én másodszor vitatta meg.
Az ülésen a képviselők módosító javaslatai szerepeltek napirenden. David McAllister német néppárti EP-képviselő 23 pontból álló (9 oldal terjedelmű) Véleménytervezetére, az augusztus 30-ai beterjesztési határidőre, 239 módosító indítvány érkezett.[1] Ezeket a Külügyi Bizottság 155 oldal terjedelmű Módosítás c. anyagban foglalta össze.[2] Többségük a kisebbségi jogokra (15-17. bekezdés/pontok)[3] és a regionális együttműködésre és a jószomszédi kapcsolatokra (18-20. bekezdés/pontok)[4] vonatkozik.
Deli Andor, a FIDESZ-KDNP-VMSZ/BMC Európai Parlamenti Képviselője „14 módosító indítványt adott át a szerbiai uniós országjelentésre”[5] (valójában az EP elé kerülő Állásfoglalásra irányuló indítványra).

Először is meg kell állapítani, hogy a Módosítás 1-239 12. oldalán (a 26 alatt), 17. (37), 21. (45,46), 22. (47,48), 26. (53), 47. (91), 64. (114), 76. (130), 81. (138), 108. (174), 127. (204) és 143. (221) oldalán található 14 módosítás (pontosabban javaslat) mellett „Deli Andor, Bocskor Andrea” (ukrajnai, ugyancsak FIDESZ-KDNP képviselő)[6] neve áll.
Ebből arra lehet következtetni, hogy a javaslatokat közösen nyújtották be. Deli viszont a közleményében ezekről úgy beszél („módosító indítványaimmal”, „módosító indítványaimban”),[7] mintha ezeket egyedül nyújtotta volna be. Legfeljebb azonban csak az indítványok társzerzője lehet.
A javaslatokat tartalmazó iratot bizonyára Deli „adta át”, de elképzelhető, hogy azokat valahol máshol, mások fogalmazták meg. Vélhetően a Fidesz berkeiben. Legyünk tisztában: Az EP képviselő is pártfüggő, a mozgástere eléggé szűk, egyedül aligha tehet még indítványt is.
Arról sem találtam információt, hogy „az MNT észrevételei”, „Deli Andor módosító indítványai révén” „belekerülhettek” a Szerbiáról szóló jelentésekbe, amint azt Hajnal Jenő, az MNT elnöke nyilatkozta.[8]
Ismereteim szerint az MNT a 36 eddigi ülésének egyikén sem vitatott meg egyetlen szerb országjelentést sem, és az Európai Parlament ezzel kapcsolatos állásfoglalásairól sem nyitott vitát. Vagy ez elnök a saját véleménye szerint (felhatalmazás nélkül) lépett fel/járt el? Ezt pedig súlyos politikai hibának is lehetne mondani/tartani.

Miről is szólnak, mit tartalmaznak Deli & Bocskor indítványai? (A képviselők módosítási javaslatai dőlt, sötétebb betűvel vannak szedve.)
  1. A 26-os számmal jelzett módosítás javaslatot tartalmaz a Preambulum (új)  Ca. bekezdésére, amely szerint  
Szerbia hozzájárult a regionális együttműködés és a jószomszédi kapcsolatok, a béke és a stabilitás, a megbékélés, valamint a múlt lezáratlan kétoldalú kérdéseinek megoldását elősegítő környezet megerősítéséhez;

  1.  A 37-es módosítás javaslat szövege az 1. bekezdésre/pontra vonatkozik:
1. üdvözli Szerbia folyamatos erőfeszítéseit az Európai Unióba való integráció útján;
felhívja Szerbiát és az Európai Bizottságot, hogy tevőlegesen népszerűsítse e stratégiai döntést a szerb és az uniós lakosság körében, valamint további összehangolt erőfeszítéseket kell tenniük az uniós finanszírozású projektek láthatóságának növelése érdekében;

  1. A 45-ös módosítás javaslat szövege egy új 2c bekezdés beiktatására vonatkozik és
üdvözli a „Hiteles bővítési perspektíva a Nyugat-Balkánra vonatkozóan és fokozott uniós szerepvállalás a Nyugat-Balkánnal” című februári bizottsági közleményben szereplő értékelést, amely szerint Szerbia akár már 2025-ben is készen állhat a tagságra, ha szilárd politikai akarat érvényesül, valódi és tartós reformokat hajtanak végre és véglegesen rendezik a szomszédokkal fennálló vitákat;

  1. A 46-ös módosítás javaslat szövege egy új 2a bekezdést tartalmaz, amely
kéri a Tanácsot és az Európai Bizottságot, hogy támogassa az összes, technikailag kidolgozott fejezet haladéktalan megnyitását és a teljes csatlakozási tárgyalási folyamat felgyorsítást;

  1. A 47-es módosítás javaslat szövege egy új 2b bekezdést javasol, melynek szövege
kéri az Európai Bizottságot, hogy az új Előcsatlakozási Támogatási Eszköz (IPA III) kidolgozása során vegye figyelembe az uniós tagjelölt országok csatlakozási folyamata terén tapasztalható különbségeket, a szerbiai reformok emberi és pénzügyi erőforrásokkal kapcsolatos összetettségét, valamint Szerbia esetében tegye lehetővé az IPA III eszköznek a csatlakozás után használt európai strukturális és beruházási alapokra alkalmazandó elvekkel és eljárásokkal összhangban történő programozását év végrehajtását;

  1. A 48-as módosítás javaslat szövege egy új 2d bekezdést ajánl és ugyancsak
kéri a Tanácsot és az Európai Bizottságot, hogy a 2018. februári nyugat-balkáni stratégiában vázoltaknak megfelelően a következő többéves pénzügyi keretben gondoskodjanak megfelelő előirányzatról Szerbia Európai Unióhoz való lehetséges csatlakozásához;

  1. Az 53-as módosítás javaslat szövege:
3. üdvözli a Szerbia által a működőképes piacgazdaság megvalósítása, a gazdasági növekedés biztosítása és a makrogazdasági és monetáris stabilitás megőrzése terén tett előrelépést; hangsúlyozza, hogy Szerbia jó eredményeket ért el bizonyos, korábban problémát jelentő szakpolitikai hiányosságok kezelésében, különösen a költségvetés konszolidációja révén; kiemeli, hogy az állami tulajdonú vállalatok szerkezetátalakítása és privatizációja terén részleges előrelépés történt; hangsúlyozza a kis- és középvállalkozások (kkv-k) alapvető fontosságát Szerbia gazdasága számára; hangsúlyozza a vállalkozói készségek fiatalok körében való fejlesztésének fontosságát;

  1. A 91-es számú módisítás a 7. bekezdést/pontot bővíti:
7. sürgeti Szerbiát, hogy fokozza reformtörekvéseit a jogállamiság területén, különös tekintettel az igazságszolgáltatás függetlenségének és általános hatékonyságának biztosítására; hangsúlyozza, hogy kiemelt figyelmet kell fordítani ezen a területen a valódi reformok végrehajtására; megállapítja, hogy bár történt bizonyos előrelépés a régóta húzódó végrehajtási ügyek lezárásában és a bírósági gyakorlat harmonizálását célzó intézkedések bevezetésében, az igazságszolgáltatás függetlensége Szerbiában nem biztosított teljes mértékben; felhívja Szerbiát, hogy javítsa  az igazságszolgáltatás elszámoltathatóságát, pártatlanságát, szakmaiságát és általános hatékonyságát, és hozzon létre ingyenes jogi segítségnyújtási rendszert; hangsúlyozza, hogy az egységes informatikai rendszer megteremtése, valamint a bírák és az igazságügyi alkalmazottak képzése tovább javíthatja a szerb igazságszolgáltatás teljesítményét, ezért arra kéri az Európai Bizottságot, hogy e téren fokozza pénzügyi és technikai segítségnyújtást;

  1. A 114-es módosítás egy szóval változtatja a 10. bekezdés/pontot (a „pozíciója” helyett a dokumentumait szót javasolja):
10. hangsúlyozza, hogy javítani kell a jogalkotási folyamat átláthatóságát, inkluzív jellegét és minőségét; üdvözli a sürgősségi jogalkotási eljárások alkalmazásában megfigyelhető csökkenést; hangsúlyozza azonban, hogy a sürgősségi eljárások még mindig gyakori alkalmazása aláássa a parlament és a nyilvánosság általi ellenőrzést; hangsúlyozza, hogy kerülni kell az olyan intézkedéseket, amelyek korlátozzák a szerb parlament abbéli képességét, hogy valódi vitát folytasson a jogalkotásról, illetve ellenőrzést gyakoroljon felette; üdvözli a szerb parlamentnek az átláthatóság fokozására tett folyamatos erőfeszítéseit a Szerbia uniós csatlakozási fejezetekkel kapcsolatos tárgyalási dokumentumait érintő viták, illetve a fő tárgyalócsoporttal és az Európai Unióval kapcsolatos nemzetgyűléssel való egyeztetések révén; hangsúlyozza, hogy a független szabályozó szervek szerepét teljes mértékben el kell ismerni és támogatni kell;

  1. A 130-as módosítási javaslat a 11-es bekezdésre/pontra vonatkozik (a „konzultációt szorgalmaz” helyett a konzultáció gyakorlatának folytatását szorgalmazza):
11. üdvözli az ország igazságszolgáltatási rendszerére vonatkozó alkotmányreform-tervezetnek a Velencei Bizottság részére, véleményezés céljából történő benyújtását; hangsúlyozza a Velencei Bizottság által tett ajánlások teljes körű végrehajtásának fontosságát; átfogó nyilvános konzultáció gyakorlatának folytatását szorgalmazza a végleges tervezetnek a szerb parlamenthez történő benyújtása előtt;

  1. A 12-es bekezdésre/pontra tett 138-as javaslat szövege:
12. üdvözli Szerbiának a közigazgatás reformja terén elért előrehaladását, amely több új törvény elfogadásában nyilvánult meg a közszolgálati fizetések, a munkaügyi kapcsolatok, a helyi önkormányzatoknál és autonómtartományokban alkalmazott fizetések, valamint a nemzeti képzési akadémia tárgyában; megjegyzi, hogy a kulcsfontosságú reformok sikeres végrehajtásához fontos, hogy minden szinten megerősítsék az igazgatási kapacitást, ezért arra kéri az Európai Bizottságot, hogy e téren fokozza erőfeszítéseit; hangsúlyozza, hogy a felsővezetői kinevezésekre kifejtett
politikai befolyás továbbra is aggodalomra ad okot; üdvözli az Európai Integrációs Minisztérium létrehozását, amelybe beolvasztásra kerültek a korábbi szerb európai integrációs hivatalszervezeti egységei, és amely továbbra is politikai iránymutatást nyújt az európai integráció tekintetében;


  1.  A 174-es javaslat valójában az egyetlen, amely a nemzeti kisebbségekre vonatkozik.
Ennek a teljes szövege, a Deli & Bocskor módosításokkal együtt:
5. üdvözli a nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére vonatkozó cselekvési terv és a nemzeti kisebbségeket támogató alap létrehozásáról szóló rendelet elfogadását; megállapítja, hogy a nemzeti kisebbségeket támogató alap működik, és finanszírozását megemelték; üdvözli a kisebbségi jogok keretéről szóló döntő fontosságú jogszabályok elfogadását, ideértve a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvényt, a nemzeti kisebbségek jogairól és szabadságairól szóló törvényt, valamint a nyelvek hivatalos használatáról szóló törvényt; megismétli arra irányuló felhívását, hogy javítsák a koordinációt és az érdekelt felek bevonását, valamint teljes körűen, következetesen és időben hajtsák végre a cselekvési tervet és a nemzeti kisebbségek védelméről szóló jogszabályokat, különösen az oktatással és a kultúrával, a hivatalos nyelvhasználattal, a közigazgatás és az igazságszolgáltatás minden szintjén biztosított megfelelő képviselettel és a média és az egyházi szolgáltatások kisebbségi nyelveken való hozzáférhetőségével kapcsolatban;

  1. A 204-es javaslat teljes szövege, a módosítási javaslattal:
18. üdvözli, hogy Szerbia továbbra is elkötelezett a többi bővítési országgal és a
szomszédos tagállamokkal való konstruktív kétoldalú kapcsolatok mellett; örömmel veszi tudomásul, hogy Szerbia továbbra is aktív szerepet játszott számos regionális együttműködési kezdeményezésben, például a dél kelet-európai együttműködési folyamatban, a Regionális Együttműködési Tanácsban, a Közép-európai Szabadkereskedelmi Megállapodásban (CEFTA), az adriai- és jón-tengerikezdeményezésben, a Duna-régióra vonatkozó európai uniós makroregionális stratégiákban (EUSDR), az adriai- és jón-tengerirégióra vonatkozó uniós stratégiában (EUSAIR), a Brdo–Brijuni-folyamatban, a „nyugat-balkáni hatok” kezdeményezésben és összeköttetési menetrendjében, valamint a berlini folyamatban; örvendetesnek tartja, hogy Szerbia jelentős kötelezettségvállalásokat tett arra vonatkozóan, hogy végrehajtsa a nyugat-balkáni regionális gazdasági térség fejlesztésére vonatkozó többéves cselekvési tervet; ismételten felhívja Szerbiát, hogy a folyamatban részt vevő adományozókkal együttműködve hajtsa végre az összeköttetési menetrenddel kapcsolatban beütemezett reformintézkedéseket; hangsúlyozza, hogy a fennálló bilaterális viták nem hátráltathatják a csatlakozási folyamatot;

  1. A Koszovóra vonatkozó 20. bekezdésre tett módosítás:
20. üdvözli, hogy Szerbi a folyamatos szerepvállalásról tesz tanúbizonyságot a
Koszovóval való viszony rendezése terén, és elkötelezett az Unió közvetítésével
létrejött párbeszéd során elért megállapodások végrehajtása iránt; üdvözli, hogy Vučić elnök belső párbeszédet indított Koszovóval kapcsolatban; megismétli arra vonatkozó felhívását, hogy jóhiszeműen és kellő időben haladjanak előre a már elért összes megállapodás teljes körű végrehajtásával, céltudatosan folytassák a rendezési folyamatot arra ösztönözve mindkét felet, hogy; hangsúlyozza a szerb önkormányzatokból álló közösség létrehozásának fontosságát; hangsúlyozza, hogy fel kell gyorsítani a Szerbia és Koszovó közötti kapcsolatok átfogó normalizálására irányuló párbeszéd újszakaszával kapcsolatos munkát, amelyet kötelező erejű megállapodásban kell meghatározni; megismétli az EKSZ-hez intézett felhívását, hogy végezze el a felek által a kötelezettségeik teljesítése során nyújtott teljesítmény értékelését.

David McAllister Véleménytervezetének a nemzeti kisebbségre vonatkozó egyetlen (15.) pontjában egy szó nincs a nemzeti kisebbségi autonómiáról. Deli & Bocskor ezzel szemben „üdvözli a kisebbségi jogok keretéről szóló döntő fontosságú jogszabályok elfogadását, ideértve a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvényt”, amely köztudottan civil szervezetre sorvasztotta a nemzeti tanácsokat, megfosztva őket számos illetékességüktől, a kulturális önkormányzatnak még a látszatától is.
A két képviselő a nyelvek hivatalos használatáról szóló törvényt is „üdvözli”, amely Szerbiában valójában kiiktatta a latin írásmódot a hivatalos használatból, pedig ezt az írást használja a legtöbb nemzet kisebbség. A nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére vonatkozó cselekvési tervet[9] is ide sorolja, amely nem javítja a nemzeti kisebbségek társadalmi és politikai helyzetét. 
Deli & Bocskor a módosítási javaslatukban továbbra is a közigazgatás és az igazságszolgáltatás minden szintjén biztosított megfelelő” és nem a részarányos képviseletet javasolják. A megfelelő képviseletet ismerjük, a részarányosat követeljük! Ez is azt mutatja, hogy nem a nemzeti kisebbségi érdekeket képviselik. Nem ártana, ha egy picit odafigyelnének a képviselők!
Egyetlen szóval nem említik a rehabilitálások és a vagyon-visszaszármaztatások akadályozását az állami szervek részéről,[10] pedig az EP 2016. február 4-i állásfoglalásában (9. pont)
„emlékezteti a szerb kormányt a rehabilitációs törvény teljes körű, megkülönböztetéstől mentes végrehajtására; a szerb kormánynak a kárpótlási törvény további módosítását javasolja annak érdekében, hogy a természetbeni kárpótlással kapcsolatban felszámoljanak minden eljárási és jogi akadályt”.[11]

Ezek lennének Deli & Bocskor javaslatai. Hogy az összesen 239 módosító indítványból melyiket és milyen tartalommal fogadja el október 9-én az EP Külügyi Bizottsága[12] az egyelőre még talány.
Egészében véve, probléma ezzel az EP állásfogásra irányuló indítvánnyal az is, hogy egyáltalán nem tekinti át, Szerbia mit teljesített a korábbi állásfoglalásokból és mit nem. Pedig éppen erre lenne szükség!
Természetesen más ország EP-képviselői is tettek módosítási javaslatokat az Állásfoglalásra irányuló indítványra. Deli nyilatkozatiban ezt sem említette. Ezekről a folytatásban lesz szó.

BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. október 4.


[1] Európai Parlament. Külügyi Bizottság. VÉLEMÉNYTERVEZET a Bizottság Szerbiáról szóló, 2018. évi jelentéséről. 2018/2146 (INI), 8.6.2018. Külügyi Bizottság. Előadó: David McAllister
PR\1157887HU.docx (7/9) PE623.683v02-00
[2] Módosítás 1-239. AM\1162207HU.docx PE627.018v02-00, 2018. szeptember 5.
[3] Lásd a 13-as jegyzetben, 7. oldal.
[4] Lásd a 13-as jegyzetben, 8-9. oldal.
[5] A vajdasági magyarság jogainak erősítése a cél. https://www.vajma.info/cikk/vajdasag/22803/A-vajdasagi-magyarsag-jogainak-erositese-a-cel.html, 2018. szeptember  27. [14:52] Lásd még: 14 módosító indítványt adott át a szerbiai uniós országjelentésre Deli Andor. http://www.vmsz.org.rs/hirek/sajtofigyelo/14-modosito-inditvanyt-adott-szerbiai-unios-orszagjelentesre-deli-andor
Deli erről szeptember 5-én a Szabadkai Magyar Rádiónak Brüsszelben már nyilatkozott: 14 módosító indítványt adott át a szerbiai uniós országjelentésre Deli Andor. https://pannonrtv.com/rovatok/politika/14-modosito-inditvanyt-adott-szerbiai-unios-orszagjelentesre-deli-andor, 2018. szeptember 5. [13:16 és 16:58]
[7] Lásd A vajdasági magyarság jogainak erősítése a cél c. írást az 5-ös jegyzetben.
[8] Németh Ernő. Deli Andor: Sikeres volt az MNT-vel folytatott együttműködés.

[10] Lásd az újvidéki RTV 2018. szeptember 24-i Fókusz c. műsorát amelyben a restitúcióról szólt: Az állam akadályozza a vagyon-visszaszármaztatást?

[11] Az Európai Parlament 2016. február 4-i állásfoglalása a Szerbiáról szóló 2015. évi jelentésről (2015/2892(RSP)). http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2016-0046+0+DOC+XML+V0//HU
[12] Povázsánszki Csilla: Helyes úton az EU felé. Magyar Szó, 2018. október 28. 1. és 3., vagy https://www.magyarszo.rs/hu/3795/kulfold_eu/190441/Helyes-%C3%BAton-az-EU-fel%C3%A9.htm, 2018. szeptember 28. [09:53] >> 2018. szeptember 28. [15:43]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése