Az egész projekt törvénytelen
2025. szeptember 14. 6:38
Danijel Dašić építőmérnök, aki a Belgrád-Budapest vasútvonal felújítási projektjéről beszélve, úgy fogalmazott, hogy mintha egy túlélő játékban (Survivor) szerepelne, hiszen a Magyarországig vezető út során át kell menni az összes veszélyes szakaszon. Hangsúlyozta, hogy az egész projekt törvénytelenül zajlott, és semmi sem készült el megfelelően.
„A Magyarországig tartó vasútvonal felújítási projektje a kezdetektől fogva törvénytelenül és hibásan lett vezetve. Ennek a több mint 2 milliárd eurós projektnek nincs olyan része, amely ne tartalmazna hibát. Problémák vannak a vasúti pálya szerkezetével, az azt alkotó építményekkel, és nemcsak esztétikai problémák vannak, hanem életveszélyesek is” – nyilatkozta Dašić az N1 Televíziónak.
Dašić világosan kijelentette, hogy ha valami nem biztonságos, azt nem szabad használni.
„Ha egy állomást veszélyesnek ítélnek, akkor azt nem szabad használni. Sürgősen helyreállítási tervet kell készíteni, és meg kell kezdeni mindent kijavítani, amit az illetékes ellenőrző hatóság megállapított. Itt nincs mit okoskodni. Egyetlen kérdés, hogy miként lehet meggyőzni azt az egy embert, aki makacsul ragaszkodik ahhoz, hogy minden rendben van, és minél hamarabb el akarja kezdeni használni a vonatot, annak ellenére, hogy az elmúlt egy évben mindenki láthatta a problémákat” – hangsúlyozta.
Rámutatott arra is, hogy az ellenőrző szervek nem végezték megfelelően a munkájukat.
„Nyilvánvaló példák vannak arra, hogy az Utiber cég, amely a kivitelezés felügyeletéért volt felelős, nem végezte rendesen a munkáját. Az ellenőrző szervek kötelesek biztosítani, hogy minden törvényesen készüljön, és garantálni kell a biztonságot… A legfrissebb felügyelőségi jelentés pedig botrányos – a hat vasútállomás közül öt biztonsági szempontból problémás.”
A szabadkai szakaszon további öt felújított állomás van, amelyeket tavaly decemberben szintén veszélyesnek nyilvánítottak, noha eredetileg ekkor tervezték megnyitni őket az utasok fogadására.
„A szakértők most azt mérlegelik, hogy inkább magukat vagy az elnököt választják”
A mérnök hangsúlyozta, hogy a vasútfelújítási projektet nem lett volna szabad elkezdeni, és kifejtette, miért.
„Ez a program nem kezdődhetett volna el a nemzeti terv jóváhagyása nélkül, amely meghatározza a tervezés szabályait és feltételeit… Egész Európa úgy dolgozik, hogy a pénzügyeket tervezetten használja, mi pedig aláírtunk egy 1,12 milliárd eurós szerződést Újvidék és Kelebia között, anélkül, hogy pontosan meg lett volna határozva, milyen munkák és milyen áron történnek… Minden elment rossz irányba, így nem meglepő, hogy ilyen problémák vannak. Az egyetlen jó dolog, hogy az emberek már kezdik észrevenni a szabad szemmel is látható hibákat. A kínaiak is látták, hogy sok minden nem stimmel” – hangsúlyozta Dašić az N1-nek.
Mindezt egy túlélőjátékként írta le.
„Ez az egész most olyan, mint a Survivor túlélő játék. Ahhoz, hogy eljussunk Belgrádból Magyarországra, először át kell menni a Prokop állomáson, aztán a Hajdin hídon, ahol komoly repedések vannak, majd egy új hídon, amelynek problémái vannak a teherhordó acéloszlopokkal, aztán következnek az állomások, ahol nemcsak kozmetikai, hanem statikai problémák is vannak – nincs olyan kivitelezési terv, amely összhangban lenne a megvalósult állapotokkal, csak az építési terv, és a terepen nem egyezik a tervvel” – részletezte.
Dašić azt is mondta, van jó híre, de üzenete is az elnöknek.
„A jó hír, hogy úgy tűnik, a felügyelőségi szervek felébredtek, mert senki sem akar börtönbe kerülni. Az emberek most mérlegelik, hogy inkább magukat és családjukat, vagy az elnököt választják-e. A szakma a szakadék szélén áll… Van egy javaslatom az elnöknek, hogy bizonyítsa be a nemzetnek, hogy minden rendben van: szálljon fel a Prokop állomáson a vonatra a saját médiájával, énekelve, és utazzon el Kelebiáig, hogy élőben közvetítsék. Talán egyszer majd ezt is beszámítják neki mindabba, amit tett” – mondta a szakértő.
https://szmsz.press/2025/09/14/epitomernok-a-szabadka-belgrad-gyorsvasut-olyan-mint-a-survivor/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése