
A Szerbiát és Magyarországot összekötő nagysebességű vasút új szakaszán, az Újvidék és Szabadka közötti vonalon elindult a személyforgalom.
A Deutsche Welle azonban arra figyelmeztet: a projektet biztonsági kockázatok és korrupciógyanús ügyek árnyékolják be.
A 108 kilométer hosszú, kínai hitelből finanszírozott vasútvonal a Belgrád–Budapest gyorsvasút része. A fő kivitelezők kínai állami cégek voltak: a China Railway International és a China Communications Construction Company.
A projekt részeként felújították az újvidéki vasútállomás épületét is, ahol tavaly novemberben a leszakadt tetőszerkezet 16 ember életét oltotta ki.
Az új szakaszt előbb teherszállításra nyitották meg, majd október 3-án Aleksandar Vučić elnök is végigutazott rajta a kamerák előtt.
„Hatalmas öröm számomra, hogy elkészült ez a vasút. Budapest felé nyitunk Európa irányába, és köszönet illeti Orbán Viktort a szerb–magyar barátságért” – mondta Vučić, hozzátéve, hogy a kínai partnerek segítségével a projekt „gyorsan, hatékonyan, sőt határidő előtt” készült el.
Az elnök szerint a vonatok akár 200 km/órás sebességgel is közlekedhetnek majd.
A vasútvonal ugyan elindult, de az utasok nem léphetnek be az állomások épületeibe – mivel azok a nyári hatósági vizsgálat szerint életveszélyesek.
Danijel Dašić építőmérnök, a baleseteket vizsgáló bizottság tagja szerint:
„A hat vizsgált állomásból ötöt nem biztonságosnak minősítettek. Csak az Ókér–Verbász állomás felelt meg az előírásoknak.”
Dašić emlékeztet: a kínai kivitelezők már a baleset előtt figyelmeztették a szerb vezetést, hogy a régi, gyenge épületek nem alkalmasak arra, hogy 200 km/órás sebességű vonatok mellett működjenek. A szakértők teljes újjáépítést javasoltak, de Vučić ezt figyelmen kívül hagyta.
A mérnök szerint az Európai Unió már korábban is ajánlott egy projektet, amely 180 km/órás vonatokat tett volna lehetővé, olcsóbban és átláthatóbb feltételekkel, részben vissza nem térítendő támogatásból.
„De az EU-s pénz átláthatóságot és törvényes közbeszerzést igényelt – Kína viszont mindezt megkerülte. A 200 km/órás tempó pedig teljesen értelmetlen, mert a vasút bevételének 80–90 százalékát a teherszállítás adja, amely legfeljebb 120-zal halad. Csak azért, hogy a személyvonat 10–15 perccel gyorsabban érjen célba, négyszeres költséggel építették meg az egészet” – mondta Dašić.
Jasmina Paunović nyugalmazott ügyésznő a Deutsche Welle-nek elmondta, hogy már az első szerződés is tele volt jogi ellentmondásokkal.
A 16. cikkely például kimondta, hogy nem alkalmazzák a közbeszerzési törvényt, és az alvállalkozókat „baráti megegyezéssel” választják ki.
Ez – Paunović szerint – lehetővé tette, hogy a munkákat „ismeretségi alapon” osszák szét, miközben a minőség, az átláthatóság és a gazdaságosság háttérbe szorult.
A későbbi szerződésfüggelékek között több is gyanús tételt tartalmaz: – például egy 7 millió dolláros kifizetést „régészeti feltárásokra” szántak, miközben nincs semmilyen hivatalos régészeti lelet.
Paunović szerint
legalább 18,5 millió dollárt fizettek ki indokolatlanul, sőt a gyorsabb munkavégzésre hivatkozva további 65 millió dollárral emelték a projekt árát.
„Összesen mintegy 80 millió dollárról nem tudjuk, hová tűnt” – mondta az ügyésznő.
Vučić bejelentette, hogy az első napokban az Újvidék–Szabadka vonal ingyenes lesz, utána pedig a retúrjegy 2.000 dinárba kerül majd.
Dašić mérnök azonban határozottan kijelentette:
„Nem ülnék fel arra a vonatra. Ismerem az összes vizsgálati jelentést, és tudom, mennyi probléma van ezzel a projekttel. Ha öt állomás zárva van, a hatodik pedig épphogy megállja a helyét, akkor felmerül a kérdés: minek a vonat, ha nincsenek működő állomások?”
(direktno.rs nyomán, fotó: ATA Images)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése