Oldalak

2025. november 11., kedd

„ESÉLYEGYENLŐSÉG, JOGÉRVÉNYESÍTÉS”?

Értelmetlen, szükségtelen, megtévesztő és megalázó megállapodás

Sok hűhó semmiért (színmű) 
William Shakespeare 

Aláírják és pecsételik az értelmetlen megállapodást

Újabb háromoldalú megállapodást írt alá november 6-án Újvidéken a Magyar Nemzeti Tanács (MNT), a Tartományi Gazdasági és Idegenforgalmi Titkárság, valamint a Tartományi Foglalkoztatási Szolgálat. 
A dokumentum a magyar nyelvű oktatásban munkát vállalni kívánó pedagógusjelöltek kötelező pszichológiai pályaalkalmassági értékelését szabályozza, és biztosítja számukra, hogy a felmérés anyanyelvükön történhessen.

A pedagógusok pályaalkalmassági vizsgálatát 2012 óta szervezik meg Vajdaságban az MNT kezdeményezésére – Korhecz Tamás és Hajnal Jenő elnöksége idején –, amit aztán Fremond Árpád kritikátlanul folytatott, a Szerbiai Pszichológusok Társaságának szakmai közreműködésével. Ennek jogi keretét biztosítja az évente aláírásra kerülő háromoldalú egyezség.

Az újabb „megállapodás” aláírásáról a nyomtatott és elektronikus sajtó is beszámolt, szinte egymással versenyezve hangsúlyozták az esemény „jelentőségét” a magyar pedagógusok anyanyelvi jogainak érvényesítése szempontjából[1].

Nenad Ivanišević nem mulasztotta el hangoztatni: „ez a megállapodás már évek óta egyértelmű üzenetet közvetít: a tartományi kormány teljes mértékben támogatja a nemzeti kisebbségek nemzeti jogainak aktív gyakorlását.” [2] (A kormányban a Szerb Haladó Párt – SNS, a Szerbiai Szocialista Párt – SPS, a Vajdasági Magyar Szövetség – VMSZ és a Vajdasági Horvátok Demokratikus Szövetségének – DSHV tagjai vesznek részt.)

Fremond Árpád szerint „ezen az eseményen évről évre megerősödik annak a partnerségnek az értéke, amely hosszú távon is fontos” [3] – utalva vélhetően a Szerb Haladó Párttal való együttműködésre.
Hozzátette: „ez a megállapodás nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a magyar szakemberek méltányos lehetőségekkel jussanak munkához a vajdasági oktatási intézményekben.”[4] Azt azonban nem részletezte, hogy miként és mivel.

Mit szabályoz a megállapodás valójában?

A háromoldalú megállapodás lényegében arról szól, hogy a magyarul beszélő, képesítéssel rendelkező, az oktatásban munkát vállalni kívánó pedagógusok a kötelező pszichológiai vizsgákon saját anyanyelvükön vehetnek részt. Vagyis arról, hogy a magyar pedagógusok magyar nyelven vizsgázhatnak – amikor ezt az anyanyelv-használati jogot már az alkotmány és a vonatkozó törvények is biztosítják!

Ilyen megállapodást eddig csak a Magyar Nemzeti Tanács írt alá – méghozzá a már említett Tartományi Gazdasági és Idegenforgalmi Titkársággal (??) és a Tartományi Foglalkoztatási Szolgálattal.
Ivanišević felhívta a többi nemzeti tanácsot is, hogy csatlakozzanak ehhez a kezdeményezéshez[5], de azoknak – úgy tűnik – volt annyi politikai érzékük, hogy ezt mindeddig nem tették meg.

Az esélyegyenlőség és jogérvényesítés valódi tartalma

Az „esélyegyenlőség” és a „jogérvényesítés” olyan jogi és társadalmi kereteket jelentenek, amelyek biztosítják, hogy mindenki – nemzetiségétől, nemétől vagy bármely más tulajdonságától függetlenül – azonos feltételekkel érvényesíthesse jogait, és egyenlő eséllyel vehessen részt az élet különféle területein, például a munkaerőpiacon vagy az oktatásban.

Ezt azonban Szerbia alkotmánya és számos jogszabálya már most is biztosítja. 
• Az Alkotmány 18. szakasza kimondja, hogy „a szavatolt emberi és kisebbségi jogokat közvetlenül kell alkalmazni.”[6] 
• A nemzeti kisebbségek jogairól szóló törvény 3. szakasza szerint „tilos a diszkrimináció minden megnyilvánulása nemzeti, etnikai, faji, nyelvi, vallási és minden más alapon.”[7] 
• A hivatalos nyelv- és íráshasználatról szóló törvény pedig kimondja, hogy „azokon a területeken, ahol a nemzeti kisebbségek tagjai élnek, a szerb nyelvvel egyidejűleg a nemzeti kisebbségek nyelvei és írásmódjai is hivatalos használatban vannak.”[8] 
• A Tartomány Alapszabálya 24. szakaszának (1) bekezdése szerint „Vajdaság Autonóm Tartomány szerveiben és szervezeteiben a szerb nyelv és a cirill írás mellett a magyar, a szlovák, a horvát, a román és a ruszin nyelv és írás is hivatalos használatban van.”[9] 
Miért nem alkalmazzák közvetlenül ezeket a rendelkezéseket?

Fölösleges és megalázó egyezség

Az lenne a természetes, ha az eljáró hatóságok közvetlenül alkalmaznák a nyelvhasználatra vonatkozó jogszabályokat – ahogyan azt az alkotmány előírja –, és a pedagógusok azon a nyelven végezhetnék el a pszichológiai alkalmassági vizsgát, amelyiket a legjobban ismerik: az anyanyelvükön. 
Megállapodást kell aláírni annak a jognak az érvényesítésére, amit az alkotmány és a törvények már biztosítanak? Nonszensz! (Értelem nélküli, képtelen, ostoba, abszurd helyzet.) A hatalom parádézik, ahelyett, hogy biztosítaná a hatályos jogszabályok gyakorlati alkalmazását.
A szerb alkotmány, valamint az emberi és kisebbségi jogokra, továbbá az esélyegyenlőségre és jogérvényesítésre vonatkozó előírások alapján az ilyen megállapodás teljesen szükségtelen, sőt megalázó és megkülönböztető jellegű a magyar pedagógusokra nézve!

Jogos kérdések

• Miért kell a pályaalkalmassági vizsgálattal kapcsolatban egyáltalán szerződést kötni – ráadásul évről évre? 
• Megállapodás nélkül magyar nyelven nem vizsgázhatnának a pedagógusok? 
• Nem az állam kötelezettsége lenne, hogy magyar nyelven is automatikusan biztosítsa a vizsgáztatást? 
• Mi köze van ehhez a vizsgához a Tartományi Gazdasági és Idegenforgalmi Titkárságnak? Nem oktatásügyi kérdés ez? 
• Miért nem a Tartományi Oktatási, Jogalkotási, Közigazgatási és Nemzeti Kisebbségi – Nemzeti Közösségi Titkárság hatáskörébe tartozik ez az ügy?[10]

A jelenlegi hatalom még abból is médiaparádét csinál, ami egyébként alapvető és garantált anyanyelv-használati és oktatási jog. Azt a látszatot kelteve, hogy kisebbségbarát.
Szerintük Szerbiában az emberek a saját nemzetük nyelvén gyakorolhatják jogaikat – ha erről évente szerződést kötnek az állammal?!

Ha Fremond Árpád valóban értené azt, amit képvisel, megállapodás nélkül követelné a szerzett jogok érvényesítését!
Bozóki Antal
__________
[1] rap: Esélyegyenlőség, jogérvényesítés. Magyar Szó, 2025. november 7. 1., 7.. és/vagy https://www.magyarszo.rs/kozelet/oktatas/a.341721/Eselyegyenloseg-jogervenyesites, 2025. november 6. 15:00; Anyanyelven a méltányosságért – új megállapodás a magyar nyelvű oktatásért. https://www.vajma.info/cikk/vajdasag/31094/Anyanyelven-a-meltanyossagert-uj-megallapodas-a-magyar-nyelvu-oktatasert.html, 2025. november 6. 16:06, és Újabb lépés az esélyegyenlőség felé. https://rtv.rs/hu/politika/, 2025. november 06. 22.18 
[2] rap – az 1-es jegyzetben. 

[3] Uo. 

[4] Uo. 

[5] Uo. 

[6] A SZERB KÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYA. Az SZK Hivatalos Közlönye, 98/2006. szám https://www.mnt.org.rs/torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven

[7] TÖRVÉNY A JSZK Hivatalos Lapja, 11/02. szám, Szerbia és Montenegró Államközösség Hivatalos Lapja, 1/03. szám – Alkotmányos Alapokmány és a Szerb Köztársaság Hivatalos Közlönye, 72/09. szám – másik törvény, 97/13. szám – AB és 47/2018. szám. https://www.mnt.org.rs/torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven

[8] TÖRVÉNY A HIVATALOS NYELV- ÉS ÍRÁSHASZNÁLATRÓL. Az SZK Hivatalos Közlönye, 45/91., 53/93., 67/93., 48/94., 101/2005. – másik törvény és 30/2010. szám. https://www.mnt.org.rs/torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven 

[9] Vajdaság Autonóm Tartomány statútuma. Vajdaság AT Hivatalos Lapja, 20/2014 szám. https://www.skupstinavojvodine.gov.rs/Strana.aspx?s=statut&j=HU

[10] Lásd a Megérdemelt díj (Szerződés a jogérvényesítésről?) c. írásom is. 
https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=16718, 2024. november 12.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése