Kisebbségjogi jegyzet (I. rész)
A nemzeti kisebbségi közösségek hatékony és (rész)arányos részvételének
biztosítása a közügyek irányításában és a döntéshozatalban ma már nemzetközi
követelmény. A vajdasági magyarságnak is érdeke, hogy minden szinten (a helyi
közösségek, települési önkormányzatok, a tartomány és a köztársaság szintjén
is) ilyen képviselete legyen a döntéshozatali folyamatokban. Hogyan valósul ez
meg?
Szerbia alkotmányának 53. szakasza előírja, hogy „a polgárok jogosultak a közügyek irányításában való
részvételre, valamint, hogy egyenlő feltételek mellett közszolgálatba és
közéleti tisztségre kerüljenek”.
Az alkotmány 77/1 szakasza külön megemlíti, hogy „a nemzeti kisebbségekhez
tartozó személyek, a többi polgárral azonos feltételek mellett, jogosultak a
közügyek irányítására és köztisztség vállalására”. A nemzeti kisebbségekhez
tartozóknak az állami szervekben, közszolgálatokban,
az autonóm tartomány és a helyi önkormányzati egységek szerveiben való
foglalkoztatásakor (2. bekezdés) „figyelembe veszik a lakosság nemzeti
összetételét és a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek megfelelő
részvételét”.
Ezek a megfogalmazások azonban a gyakorlatban nem biztosítják a
döntéshozatalban való részarányos képviseletet és közhivatali foglalkoztatást,
ami a nemzeti kisebbségek alapvető követeléseihez tartozik.
Köztársasági képviselők
A május 6-i választásoknak a vajdasági
magyarok szemszögéből való elmélyültebb értékelése és a következtetések
levonása még várat magára. Vannak olyan általános értékelések, miszerint „a
választások magyar vonatkozásban lesújtó eredményeket hoztak”, hogy a vajdasági
magyar pártok ezeken a választásokon „leszerepeltek”, mások délvidéki magyar
„kudarcot” említenek, stb.
Amit
biztosan lehet mondani az a következő:
A szerbiai parlamentbe – a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) színeiben
– öt magyar képviselő került, a korábbi néggyel szemben:
1. Pásztor Bálint (okleveles
jogász–master, Szabadka,1979), a képviselői csoport
elnöke,
2. Varga László (Palics, 1976,
okleveles jogász), a frakcióvezető helyettese,
3. Kovács Elvira (Szentmihály,
1982, okleveles közgazdász),
4. Fremond Árpád (Pacsér, 1981,
osztálytanító–master), és
5. Pék Zoltán (Zenta, 1962, okleveles közgazdász).
(Az első négy személy az előző mandátumban is köztársasági képviselő
volt.)
A VMSZ öt köztársasági képviselője közül az
első kettő arról ismert a közvélemény előtt, hogy a képviselői mandátum előtt a
Magyar Nemzeti Tanácsban volt tisztségben. További kettő szintén az előző
ciklusban lett parlamenti képviselő, úgyszintén különösebb munka- és szakmai tapasztalat
nélkül. Az ötödikről pedig eddig nemigen hallott még e sorok írója sem.
A kisebbségi pártok Mindannyian együtt koalíciója, amelyben a magyar
pátok közül jelen van a Magyar Polgári Szövetség és a Vajdasági Magyarok
Demokratikus Közössége is, egy (közös) képviselői helyhez jutott a szerbiai
parlamentben (Emir Elfić, a Bosnyák Demokrata Közösség – BDZ elnöke).
A szerb parlamenti pártokban is vannak magyar nevűnek tűnő képviselők,
mint például Kismárton Ottó (Nagykikinda, 1962) a Szerb Haladó Pártban (SZHP),
és Popović Judit (Nagybecskerek, 1956) a Liberális Demokrata Párt képviselője
(LDP).
A köztársasági parlamenti
választásokon 2012-ben a VMSZ 68 323 szavazattal csupán a szavazatok százalékos
elosztása miatt kapott 5 képviselőt, 2008-ban viszont a négy képviselői helyhez
több, vagyis 74 874 szavazat kellett.
A párt és az iránta való bizalom
visszaesése még szembetűnőbb a szerbiai elnökválasztás első fordulójában való –
ma már teljesen értelmetlennek látszó – részvétel tekintetében. Pásztor István
– az általa várt százezer szavazat helyett – az idén 63 262
szavazatot kapott, vagyis 29 777 szavazattal kevesebbet, mint 2008-ban a Magyar
Koalíció közös jelöltjeként, amikor 93 039 szerzett. A csökkenés mértéke
tehát 32 százalék.
Ezeknek a szavazatoknak sem volt
tétje és inkább a pártelnökbe vetett bizalom fogyását mutatják. Történt mindez
annak ellenére, hogy a VMSZ a teljes magyar sajtó és a magyarországi politikai
vezetők, nem csak támogatását, de nyilvános kampányolását is élvezte Ehhez – a
többi párttal ellentétben – megvolt minden anyagi, infrastrukturális és egyéb
feltétele is.
A VMSZ öt képviselője – a 250 tagú
szerb parlamentben – 2%-ot tesz ki, miközben, a részarányos képviseleti elv
alapján (a köztársaság lakosságban való 3,91%-os részvétel alapján) kilenc–tíz
biztosított magyar képviselőnek kellene lenni.
Ennek a kijelentésnek minimum két
szépséghibája is van: Az egyik, hogy Pásztor pártjának képviselői minden
szinten ott ültek a választási bizottságban, tehát megakadályozhatták volna a
csalást, ha ilyen történt. A másik pedig: Ahelyett, hogy elismerte volna
politikai kudarcát, ezt a tényt azzal próbálja leplezni, hogy – most már a nemzetközi
közvélemény előtt is – „stratégia partnerét”, a (hatalom-vesztett) DP-t
választási csalással vádolja.
Helló,
nem láttátok véletlenül a liba Pásztort? Megjöttem a 30.000 elveszett
szavazóval.
http://vmszfail.blogspot.com/
A szerbiai kormányban és a
köztársasági állami szervekben egy magyar sem tölt be jelentősebb funkciót. Az
alkotmánybíróság bírái között (2007. december 12-e óta) van egy magyar is (aki
megszavazta a bírói testület 2010. július 10-ei,
Vajdaság hatáskörére vonatkozó törvény 22 szakaszának alkotmányellenességéről
szóló döntését).
A szerbiai közvállalatok, illetve intézmények közül is csak egynek (a
Vajdasági Erdők Közvállalatnak) az igazgatója magyar. A kisebbségeknek, így a
magyaroknak is, a lakosságban való részvételükhöz viszonyított nem megfelelő
képviselete nyilvánvaló a köztársasági közigazgatási és az igazságügyi
szervekben, az ügyészségekben és a rendőrségben.
Tartományi képviselők
A legutóbbi tartományi képviselőházi választásokon a VMSZ hét
képviselői helyet szerzett. Ezeket a következők töltik be:
1. Egeresi Sándor (Topolya, 1964, jogi középiskola), frakcióvezető,
2. Pelt Ilona (Doroszló, 1946, elektrotechnikus), frakcióvezető-helyettes,
3. Juhász Attila (Magyarcsernye, 1976, mezőgazdasági mérnök),
4. Kávai Szabolcs (Magyarkanizsa, 1970, tanár),
5. Pásztor István (Hajdújárás, 1956, okleveles jogász),
6. Takács Zoltán (Magyarkanizsa, 1982, okleveles közgazdász) és
7. Újhelyi Ákos (Magyarkanizsa, 1977, okleveles közgazdász).
A párt hét tartományi képviselője közül a nyilvánosság
számára csak kettő ismert (Egeresi
és Pásztor). A mandátumok számát illetően Egeresi – saját szavai szerint –
„rekordernek számít”, ugyanis ez már a hetedik megbízatása. Ez azt is jelenti,
hogy 28 éve tartományi képviselő, utóbb képviselőházi elnök, most
frakcióvezető, de azt is, hogy minden rendszernek megfelelt. Felvetődik azonban
a kérdés, hogy szükség van-e nekünk ilyen, hivatásosnak is nevezhető
politikusokra, miközben az eredmények rendre elmaradtak?
Második megbízatású, frakcióvezető-helyettes Pelt Ilonáról bizonyára
nagyon kevesen hallottak a vajdasági magyarok közül és talán érdemi
felszólalása sem volt a Képviselőházban az elmúlt négy év alatt. A többi
képviselő is esetleg csak a szűkebb környezetében fejhetett ki valamiféle
párttevékenységet.
A Tartományi Képviselőházban, a
szerb pártokban is vannak képviselők, akiknek a neve magyar hangzású, mint
például a Demokrata Párt (DP) képviselői a zentai Zsíros-Jankelić Anikó (1967), a
szabadkai Szántó Róbert (1960) és Szőlősi Gyöngyi (1964), vagy az adai Tóbiás
József (1971).
A 2008. május 11-i választásokon a
Tartományi Képviselőházban a Magyar
Koalíció – Pásztor István (MK) 9
képviselői helyett szerzett (akik közül 8 a VMSZ képviselője, egy pedig – László Gyula
– a VMPD színeiben került be a testületbe, majd csatlakozott a Magyar Remény
Mozgalomhoz). VMSZ akkori képviselői közül Egeresi Sándor (volt
képviselőházi elnök) és Pelt Ilona maradt továbbra is képviselőnek.
Első látásra is nyilvánvaló, hogy képviselők
összetétele nem megfelelő: A hét képviselő között csak egyetlen nő van,
miközben legalább kettőnek kellene lenni (ha tekintetbe vesszük a 30%-os részvételi
követelményt). Területileg se nincsen rendjén, hogy Magyarkanizsáról három tartományi képviselő legyen. Mindebből
arra lehet következtetni, hogy a VMSZ-nek megfelelő káderei se nincsenek.
Vajdaság alapszabálya szerint az itteni
magyarságot, mivel az összlakossági részaránya 14,28% százalék, a tartományi
parlament 120 képviselőjének ugyanennyi százaléka, tehát legalább 17 képviselői
hely illeti meg, akiket a nemzeti választói névjegyzék alapján kellene
megválasztani.
Az új tartományi kormány
tagjai között – a korábbi három: Pásztor István, aki a kormány alelnöke is
volt, dr. Jeges Zoltán és Deli Andor helyett, a VMSZ képviseletében – önhibáján
kívül – egyetlen magyar maradt, mgr. Deli Andor, Tartományi Oktatási,
Közigazgatási és Nemzeti Közösségi Titkár.
Önkormányzatok
Az önkormányzati választásokon önállóan indultak a
magyar pártok. A sajtóban közzétett adatok szerint a VMSZ 23 önkormányzatban
összesen 118 mandátumot szerzett, a Vajdasági Magyar Demokrata közösség (VMDK) 2
önkormányzatban 2 mandátumot (egyet-egyet Adán és Zomborban), a Vajdasági
Magyar Demokrata Párt (VMDP) 3 önkormányzatban 5 mandátumot szerzett (Szabadka
1, Óbecse 1 és Temerin 3), a Magyar Polgári Szövetség (MPSZ) 3 mandátumot
(Zentán), a Magyar Remény Mozgalom (MRM) pedig 2 önkormányzatban jutott be
egy-egy mandátummal (Szabadka és Magyarkanizsa). A közvetlenül a választások
előtt megalakult új tömörülés, a Magyar Egység Pártja (MEP) Törökbecsén
koalícióban mérettette meg magát.
A VMSZ mandátumai önkormányzatok szerint: Topolya 16, Kishegyes 8,
Magyarkanizsa 11, Szabadka 16, Csóka 9, Ada 6, Zenta 12, Óbecse 8, Temerin 3,
Nagybecskerek 2, Bégaszentgyörgy 3, Törökkanizsa 6, Magyarcsernye 3, Zombor 3,
Apatin 2, Törökbecse 2 (ebből egy mandátum a koalíciós partnernek, a MEP-nek
jár), Kúla 2, Nagykikinda 2, Antalfalva 1, Palánka 1, Újvidék 1 és Szerémség 1
mandátum.
A választások után „a VMSZ a
demokratákkal alkot koalíciót országos, tartományi és önkormányzati szinteken
is”, magyar pártokkal viszont nem. Az elv, hogy „akinek több mandátuma van, az
adja a polgármestert, akinek kevesebb, abból a pártból lesz a községi képviselő
testület (kkt) elnöke, valamint hogy a párt, „ahol jelentős számban élnek
magyarok, ott rész vesz az önkormányzat irányításában” – nyilatkozta Pásztor
(Több polgármesterünk lehet, mint eddig volt, Magyar Szó, 2012. június 9., 1.
ás 4. o.). (Ennek az egyezségnek a része az is, hogy Pásztort a Tartományi
Képviselőház elnökének választották.) Ebből leszűrhető, hogy a VMSZ számára nem
a magyar közösség érdekei, hanem a tisztségek elosztása a fontos. Hogyan valósultak meg ezek az elvek az önkormányzatokban?
Sajtójelentések szerint a következő felállítású vezetőségek
jöttek létre:
Ada polgármestere a következő négy évben Bilicki Zoltán lesz,
a kkt elnöke pedig Búcsú Attila. Mindkettő a DP-hez tartozik.
Csóka polgármesterének Balázs Ferencet (VMSZ) választották,
a kkt elnöki teendőit pedig a DP-beli Mirjana Marjanov látja el.
Kishegyesen – a VMSZ-es képviselők, köztük Pál Károly a kkt
eddigi elnökének a községházáról való kizárása után – dr. Celluska Erzsébetet
(DP) választották polgármesternek, Marko
Rovčanint, a Szerbiai Szocialista Párt (SZSZP) tagját pedig a kkt elnökének.
Magyarkanizsa község polgármesterévé újabb négyéves időszakra, az eddigi
polgármestert Nyilas Mihály (VMSZ) okleveles jogászt választották. A községi
képviselő testület elnöke Huzsvár Ervin (DP) lett.
Óbecse polgármesterének a SZHP tagját, mgr. Vuk Radojevićet
választottak. Knézi Péter korábbi VMSZ-es polgármester a képviselő-testület
elnöke lett. A VMSZ azonban „fegyelmi eljárás indítását kezdeményezte három
olyan képviselő, illetve hátrom további olyan személy ellen, akik az így létrejött
községi vezetőségben rész kívánnak venni”.
Szabadka Városi
Képviselő-testületének öt órán át tartó ülésén, hosszú viták és veszekedések
után Modest Dulićot (DP) választották polgármesternek.
A képviselő-testület elnöke Kern Sólya Mária lett, akit a VMSZ jelölt erre a
tisztségre.
Temerinben Vladislav Capik (DP) a polgármester,
a képviselő-testület elnöke pedig Gusztony András (a VMDP alelnöke) lett.
Topolyán az új polgármester Kókai Menyák Melinda (VMSZ)
lett, a kkt régi-új elnöke viszont Fazekas Róbert (VMSZ).
Zentának, Ceglédi Rudolf személyében, szintén a VMSZ-hez
tartozó polgármestere van. A képviselő-testület elnöke pedig Šiková Anikó, a DP
tagja (eddigi polgármestere) lett.
A VMSZ a kilenc község közül csak valójában a csak Topolyán szerezte
meg mindkét vezetői tisztséget, Csókán, Magyarkanizsán és Zentán polgármestere,
Szabadkán és Óbecsén (a kilátásba helyezett
pártból való kizárás előtt álló) képviselő-testületi
elnöke lett. Adán, Kishegyesen és Temerinben a VMSZ-nek egyik vezetői poszton
se nincsen embere. Akárhogy is vesszük, a magyar pártok közös fellépéssel, minden
szinten sokkal jobb eredményt érhettek volna el.
A VMSZ és a
DP kapcsolatai sem felhőtlenek mostanában és a jelenlegi megoldások is sok politikai
huzavona után jöttek létre: Zentán például arról volt szó, hogy a demokratákkal semmi
áron nem fogunk koalícióra lépni – aztán aláírták a koalíciós szerződést.
Szabadkán „hangsúlyos döntése volt a VMSZ elnökségének, hogy a Dulić családdal
nem lesz koalíció, és ők ott nem tölthetnek be tisztséget” – Modest Dulić ma
Szabadkán polgármester. Kishegyes is azért bukott el, mert a demokraták nem
hajlandók partnerként együttműködni a VMSZ-szel, Magyarkanizsán pedig először
patthelyzet alakult ki. Óbecsén a vezetők „szembe mentek a
VMSZ és a DP megállapodásával” – Knézi Péter, akit pártja kizárással fenyeget az SZHP-vel való koalíció miatt 1) (Új koalíció – a pártkönyv
árán is, Magyar Szó, 2012. július 18., 4. o.).
Nemzeti érdekvédelem
A képviselőknek az előző
ciklusban végzett munkájáról általában semmilyen elemzés nem készül. A
társadalmi mutatók viszont egyértelműen romlottak, mint ahogy a vajdasági
magyar közösség általános helyzete is. A köztársasági parlamentbe mégis
visszakerült a korábbi négy képviselő. Ami nem tűnik logikusnak, ha figyelembe
vegyük, hogy a tartományi képviselőházban a VMSZ a korábbi 8 képviselője közül
hatot lecserélt.
A választási rendszer
egyik hibája, hogy a képviselők az őket jelölő pártnak tartoznak felelősséggel.
Ez a felelősség is leginkább csak abból áll, hogy megbízatásuk alatt hűen
képviselték-e a párt álláspontjait, nem pedig a közösség érdekeit.
Mit lehet elvárni a most megválasztott képviselőktől? Elsősorban azt,
hogy hű pártkatonákként reprezentálják a VMSZ politikáját. Ez a politika azonban
sajnos nem mindenben egyezik meg a vajdasági magyar közösség érdekeivel. A
VMSZ-t köti a (most már csak tartományi) hatalmi koalícióban való részvétellel
járó kötelezettség, de a DP-vel kötött egyezség is. Ez miatt, de szerb tagságú alapszervezetek
alakítása miatt is, vitatható a párt magyar érdekvédelmi szerepe is.
Bacskulin István szőlész-borász szakmérnök, a VMSZ alapító 2012.
március 13-án kilépett pártjából. A VMSZ 003-as számú tagsági igazolványával
rendelkező Bacskulin indoklásában kiemelte, „a VMSZ közel 12 éve részt vesz a
hatalomban, miközben a vajdasági magyarok (demográfiai, foglalkoztatási,
oktatási stb.) helyzete folyamatosan romlik. A pártban sajnos eluralkodott a
személyi haszonszerzés és csoportérdek”.
A sikertelen választások után olyan vélemények is vannak, hogy „a
magyar pártoknak alapjaiban újra kellene gondolniuk a politikájukat – s tán
nemzedék- és szemléletváltásra is szorulnak”. Ennek azonban csak akkor lesz
eredménye, ha legalább minimális nemzeti kisebbségi érdekvédelmi és a
választásokon való közös fellépési, együttműködési szövetséget is létrehoznak.
Szükség lenne továbbá az alkotmányban szavatolt parlamenti helyek átvezetésére is
a választási törvénybe.
Bozóki Antal
Újvidék, 2012. július 25.
1„Nehezen éltem meg a
kizárásunkat”
Július 26-án Knézi Péter, Szabó Zoltán és Kovács
Norbert képviselőket, Galgó Ferenci Andrea és Acsai István tanácstagokat,
valamint Ferenc Edvin önkormányzati munkatársat a VMSZ megfosztotta
párttagságától. Knézi Péter kkt-elnök erről a következőket nyilatkozta:
„Nehezen éltem meg a kizárásunkat – 15 év után nem lehet érzelmek nélkül
megélni egy ilyen eseményt. Jogi szempontból megértem a döntést, de emberileg
és a párt szempontjából ezt másképp is meg lehetett volna oldani, különös
tekintettel azokra a tagtársaimra, akik tevőlegesen ebben az ügyben nem is
vettek részt. Óbecsével az elnökség „kivételezett”, ugyanis több
önkormányzatban – Szabadkán, Zentán, Temerinben, Kishegyesen – sem tartották
tiszteletben az elnökség döntését. Kishegyesen például egy magyar
önkormányzatot vesztettünk el emiatt, a VMSZ mégsem helyezett ezért kilátásba
szankciókat. Az óbecsei VMSZ a választásokon teljesítette az elnökség
elvárását, de bennünket megbüntettek azért, mert a demokratákkal nem akartunk
összeállni. Mi ezt a döntésünket tiszta fejjel, a község érdekében hoztuk meg.
Magyar Szó, 2012. július
30., 4. o.