A Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete (VMPE)
2013. május 18-án, Újvidéken az anyanyelvi oktatásról és nevelésről tartott
tanácskozáson a következő zárónyilatkozatot fogalmazta meg:
Anyanyelvű közoktatás
1. Vajdaságban a gyermeklétszám csökkenése miatt
több iskolában kérdéses a magyar osztályok beindulása a jövő tanévben. A magyar
tanulók létszámának sokéves csökkenésének legfőbb oka:
a) a magyar lakosság elöregedése, a születések
számának csökkenése,
b) a kivándorlás,
c) a vegyes házasságok/asszimiláció,
d) a szülők egy részének bizalmatlansága a magyar
tagozatok nyújtotta lehetőségek iránt a gyermek életpályájának biztosítása
terén. Az említett okok többsége az oktatási rendszeren kívüli, ezért pusztán
az oktatás színvonalának emelésével nem fordítható meg, csupán enyhíthető. A
szülők gyakran szerb tagozatra íratják gyermekeiket a jobb érvényesülés
reményében. Ez az álláspont – mint a gyakorlat is bizonyítja – téves.
e) A kisebbségekkel szembeni ellenséges magatartás
gyökere legtöbbször a családban keresendő. Fel kell oldani egyszer s
mindenkorra a vajdasági magyarok elleni kollektív bűnösség vádját.
f) Vajdaságban a család klasszikus modellje egyre
kevésbé működik. A vallási meggyőződés, a nemzet fogalma túlhaladottá válik.
Mindez a társadalom széthullásához, erkölcsi romlásához vezet. Álláspontunk
szerint kultúránk, megmaradásunk alapja a kereszténység, a család, a nemzet.
2. A magyar tagozatok megszűnése maga után vonja a
pedagógusok munkanélküliségének növekedését, amire szerb államnak nincs
megfelelő szociális programja. A Tartományi Képviselőház kimutatása szerint „a
vajdasági általános iskolákban a legkevésbé képzettek a magyar nyelven előadó
tanárok”. A kimutatás szerint, a magyar nyelven előadó tanítók, tanárok
végzettsége „75,50 százalékban felel meg az előírásoknak”. A hivatalos adatok
szerint a szakképzetlen tanárok aránya több tantárgyból eléri a 40-50
százalékot is. Ennek ellenére alaptalan az állítás, hogy a magyar nyelvű
oktatás alacsonyabb színvonalú lenne a szerb nyelvűnél.
3. Az oktatás minősége javításának elengedhetetlen
feltétele, hogy minden egyes tantárgyat megfelelő szakképzettségű tanárok
tanítsák. Az osztályok számának csökkenése miatt a tanároknak nem lesz elegendő
órája és gyakran más munkahelyet keresnek, ami az oktatás színvonalának
romlását vonja maga után. Felszólítjuk a Magyar Nemzeti Tanácsot (MNT), hogy
készítsen szociális programot a munka nélkül maradt vagy órahiányos magyar
pedagógusok elhelyezésére.
4. A Magyar Nemzeti Tanács által egyes iskolák
kiemelt jelentőségűvé nyilvánítása károsan befolyásolja a beiratkozást a magyar
tagozatokra. A gyakorlat azt bizonyítja, hogy ahol e kiemelés miatt megszűnik a
magyar tagozat, a szülők egy része, az iskolához ragaszkodva, inkább a szerb
tagozatot választja. Példa erre a kikindai történet. Törvény szerint két,
egymáshoz közel lévő iskola esetén az egyikben meg kell szünteti az oktatást.
Kikindán ilyen helyzet alakult ki a Szent Száva Általános Iskola és a Fejős
Klára Általános Iskola esetében. A 2012/13-as tanévben az MNT nem támogatta a
Szent Száva Általános Iskolában a magyar tagozat fennmaradását. A szülők
követelésének eredményeként a Szerbiai Oktatási, Tudományügyi és Műszaki
Fejlesztési Minisztérium mégis engedélyezte. Idén hasonló helyzet alakult ki –
habár a Szent Száva Általános Iskolában messzemenően több magyar gyermek tanul,
mégis itt szűnik meg a magyar tagozat. Amennyiben az oktatásügyi-minisztérium
jóváhagyja mindkét iskolában a magyar tagozat megmaradását, követeljük, hogy az
MNT ezt támogassa! A Szerbiai Oktatási, Tudományügyi és Műszaki Fejlesztési
Minisztérium ésszerűsítési terve szerint a 2014/15-ös tanévben bevezetik az
iskolák tanulók száma szerinti pénzelését. A minisztériumi támogatás feltétele
a 400-as tanulói létszám. A Fejős Klára Á.I.-nak jelenleg mintegy 250 tanulója
van, amennyiben életbe lép e terv, itt is bizonytalanná válik a magyar tagozat
léte.
Újvidéken 2011 óta nem indult első osztály a
Nikola Tesla Általános Iskolában. Az érdeklődő szülőket idén az igazgató azzal
utasította el, hogy a magyar politikum nem támogatja a magyar osztály
indítását. A vegyes házasságokból származó gyerekek közül is lett volna
jelentkező. Javasoljuk, hogy a gyermekek elosztása oly módon történjen, hogy a
Sonja Marinković, a József Attila, Petőfi Sándor és a Nikola Tesla Általános
iskolában is indulhasson magyar tagozat!
5. Kérjük, hogy az anyanyelvápolás tantárgyat
hozzák a vallási és a polgári neveléssel egy szintre, azaz tegyék
választhatóvá, és egyben kötelezővé mindazok számára, akik nem anyanyelvükön
részesülnek iskolai oktatásban! A magyar, mint környezetnyelv pedig legyen
választható és osztályozható tantárgy a szerb osztályokban. Az általános
iskolák magyar osztályai számára elkészültek a nemzeti önazonosságot erősítését
szolgáló kiegészítő tantervek a történelem, képzőművészet, zenei nevelés,
valamint a természet és társadalmi ismeretek tantárgy esetében. A népi
hagyományok, mint szabadon választható tantárgy tantervprogramját elutasította
a minisztérium, ezért ismételten meg kell mindent tenni azért, hogy
bekerülhessen az elfogadott tantervek közé. Ugyanígy, a szerb nyelv, mint
környezetnyelv tan- és óraterve szintén elkészült az általános iskola mind a
nyolc osztálya számára, de ennek minisztériumi elfogadása is várat magára.
6. A beiratkozási program szempontjából hasznosnak
tartjuk a magyar nyelv oktatását az óvodákban is, és ennek kiterjesztését a
többnyelvű települések minden óvodájára, mert így a szerb gyermekek
megismerkedhetnek a magyar nyelvvel. Ezzel segítjük a nemzetek közti megértés,
egymás elfogadásának kialakítását. Felszólítjuk az MNT-t, részesítse
támogatásban az óvodai munkánkat, hogy a tartományban minden szinten
tarthassunk magyar órákat!
7. Az alacsony népszaporulat egyik oka az, hogy
nők a munkaviszonyuk mellett vagy nem vállalnak gyereket, vagy csak egyet. A
családok anyagi helyzete gyakran nem teszi lehetővé gyermekek bölcsődei és/vagy
óvodai elhelyezését, ezért indokolt e döntésük. Fontosnak tartjuk a másod- és
harmad szülött gyermekek bölcsődei és/vagy óvodai elhelyezésének részleges vagy
teljes ingyenessé tételét. A már meglévő iskolai könyvcsomag mellett a másod- és
harmad szülött gyermekek részére a további osztályokban is juttatni kellene
ingyenes tankönyveket.
8. Sok vajdasági magyar fiatal érvényesülését
gátolta az államnyelv hiányos ismerete is, továbbá az esetenkénti jellegzetes
kiejtés, ami miatt sokan meg sem mertek szólalni ott, ahol szólni kellett
volna. Ki kell alakítani (a tanárok segítségével) egy olyan kampányt, amelyben
a diákok és a szülők figyelmét felhívnák arra, hogy magyar tagozaton is el
lehet sajátítani a szerb nyelvtudást. Ehhez azonban az államnak olyan
módszerekkel, úgy kell megszerveznie, annak oktatását, hogy az európai
követelményeknek megfeleljen.
9. A 2013/14-es tanévben, középiskolákban idén 220
magyar elsőssel lesz kevesebb, mint tavaly, ezért több helyen megszüntetnek
szakokat. Nem tartjuk célszerűnek a hároméves középiskolai szakok bezárását,
mert vannak diákok, akiknek csak ez az oktatási forma felel meg, nem alkalmasak
négyéves oktatásban való részvételre, így nyolcadik osztály után nem fogják
folytatni a tanulmányaikat. E mellett a vállalkozók sokszor már a szakmai
gyakorlatok alkalmával kiválasztják őket, és az iskola elvégzése után
munkahelyhez jutnak.
Kérjük a hároméves középiskolai oktatás további
megtartását!
10. Szükségesnek tarjuk annak a jogi szabályzását
is, hogy a nemzeti kisebbségi oktatási intézményekben munkaviszony létesítéskor
mit lehet a nemzeti kisebbségi nyelv ismeretéről szóló bizonyítéknak
tekintetni, és hogyan lehet azt beszerezni. Pályázatok kiírásakor egyre
gyakrabban részesítik előnyben azt a pedagógust, aki csak egy nyelven beszél,
és inkább két szaktanárt alkalmaznak nem egész munkaidővel, mint egy kétnyelvűt
teljes munkaidővel. Ezért a magyar pedagógusok hátrányos helyzetbe kerülnek.
Kérjük ennek kiküszöbölését!
11. Továbbra is gondot okoz, hogy több kétnyelvű
iskolában nincsenek magyar oktatási tanácsosok, iskolapedagógusok és
pszichológusok, az iskolaigazgatók sem ismerik a magyar nyelvet. Kérjük az
MNT-t, tegyen lépéseket e kérdések hatékony megoldása érdekében!
12. Fontosnak tartjuk, hogy az MNT az iskolák
igazgatóinak és az iskolaszékek tagjainak megválasztásakor, valamint
munkaviszony létesítésekor a szakmai követelményeket és a rátermettséget, s ne
a párthovatartozást és a politikai megfelelőséget helyezze előtérbe. Az
oktatást mentesíteni kell a pártpolitikai befolyástól és csatározásoktól!
Anyanyelvű felsőfokú oktatás
13. A magyar egyetemi oktatás húzóerő lenne a
magyar kultúra terén, az értelmiség képzésében óriási szerepe van. Vajdaságban
azonban az egyetemi hallgatók mindössze 6 százaléka magyar anyanyelvű, míg a
főiskolások számát figyelembe véve ez az arány 11 százalék (2011-es adat). A
hallgatók száma tehát jóval a demográfiailag elvárt 13 százalék alatt van, és
mindössze az egyharmaduk tanul anyanyelvén.
14. Vajdaságnak nincs önálló magyar tanárképző
egyeteme, mint ahogyan nincsenek önálló magyar középiskolái, és nincs önálló
magyar általános iskolai rendszere sem. Ezek a hiányosságok egyértelműen
asszimilációserkentő tényezők, és nagymértékben hozzájárulnak a magyarság
kultúravesztéséhez, kisebbségi közösségünk eróziójához és folyamatos
romlásához. Ezért, a legsürgősebb feladatok egyike az önálló, magyar tanárképző
egyetem létrehozása. A szakokat a szükségletek szerint lehetne indítani.
15. A Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete
kérvényezte az egyetem rektorától magyar csoportok beindítását az Újvidéki
Egyetemen. A rektor elfogadó szándékú válaszában kiemelte a politikai háttér
fontosságát a magyar csoportok létrehozásához, amely Tempus program keretében
lenne megvalósítható. Az idén is megjelent Tempus pályázat jó alkalom lett
volna erre. Az MNT felsőoktatási bizottságával való tárgyalás után mégsem
történt előrelépés. Az Újvidéki Egyetem programja szerint a hallgató több modul
között választhat (matematika, fizika, kémia, biológia, földrajz). Ha beindul
egy karon a magyar oktatás, továbbléphetünk a mérnökképzés felé. Az orvosi
karon sok magyar diák van és vannak magyar oktatók. A tervezett szabadkai
magyar egyetem és az Újvidéki Egyetemen létrejövő magyar csoportok léte
megegyezéssel nem zárná ki egymást, inkább hozzájárulna a fiatalok itthon
maradásához, értelmiségünk erősödéséhez. Elvárjuk, hogy az MNT támogassa a
magyar csoportok beindulását az Újvidéki Egyetemen!
Tankönyvellátás
16. A tankönyvhelyzet nem kielégítő. A magyar
tagozatra járó iskolások esetében 34 címszó hiányzik. A Tankönyvkiadó Intézet a
kisebbségek nyelvén megjelenő tankönyvek kiadása tekintetében nem jut elegendő
támogatáshoz a kis példányszám miatt. A nyolcadik osztály számára a 2012-ben
megjelent történelemkönyvből kimaradt az előző években még meglévő, a magyar
történelemmel kapcsolatos rész azért, mert a Szerbiai Oktatási, Tudományügyi és
Műszaki Fejlesztési Minisztérium nem hagyta jóvá. A gimnáziumokban régi kiadású
könyveket használnak, a szakiskolák részére nagyon kevés a magyar nyelvű
tankönyv. Nincsenek tanári kézikönyvek sem. A kéziratok akkreditációja
nehézkes, bonyolult. Tankönyvkritika nem létezik, ennek anyagi és szakmai
hátterét ki kell alakítani. Az állami tankönyvkiadó magyar szerkesztőségében
csak egyetlen személy dolgozik. Mindez a kisebbség hátrányos
megkülönböztetésének eredménye.
17. Az MNT-nek követelnie kell, hogy a magyar
diákok is ugyanolyan minőségű és tartalmú tankönyvekből tanuljanak, mint szerb
diákok, mert csak így vehetnek egyenrangúan részt a különböző versenyeken és a
középiskolai, valamint az egyetemi felvételi vizsgákon. Azzal a kitétellel,
hogy mindegyik kisebbség nyelvén megjelent (irodalom, történelem stb.) tankönyv
az adott kisebbség sajátos szükségleteinek is megfeleljen.
18. A tankönyvek, elsősorban a történelem- és
földrajzkönyvek esetében kiemelkedően fontos a kisebbségi érzést kiváltó
tartalom, azaz a magyarság bűnös vagy másodrendű népként való bemutatásának
megszüntetése, mivel az ilyen tartalmú könyvek nagyban serkentik az asszimilálódást,
hiszen fiatal korban a legkönnyebb befolyásolni az érzelmi világot.
19. A Magyarországról behozandó, a szerbiai
oktatási programmal összeegyeztethető, modern tankönyvekre is szükség van. Ez
azonban továbbra is nehézkes és megoldatlan kérdés. Nagyon fontos, hogy ne
csak adományok útján jusson el egy-egy nagyobb könyvszállítmány a Vajdaságba,
hanem folyamatos és szervezett körülmények között.
20. A Vajdasági Magyar Tankönyvtanács 20 éve ad ki
tankönyveket. Eddig kb. 200 cím jelent meg. Ezek nem akkreditált, középiskolai
tankönyvek. Felkérjük az MNT-t, támogassa a Vajdasági Magyar Tankönyvtanács
tankönyveinek akkreditálását!
Tömegtájékoztatás
21. A vajdasági magyar sajtó az oktatás területén
nem kellően tájékoztat, illetve elhallgat, mellőz vagy jelentőségének nem
megfelelő súlyt adva tájékoztat azokról az eseményekről, amelyek nem sorolhatók
a pártpolitikai érdekszférába. Éppen az e konferenciáról szóló tudósítás
(Magyar Szó, 2012. május 20., Kevés a pedagógus, rossz a tankönyvellátás című
írás) lényeges részeket hallgatott el, például a felsőoktatásról említést sem
tesz.
A Magyar Nemzeti Tanács támogatásai
22. A gyakorlat azt mutatja, hogy az MNT sajnos
párthovatartozás alapján támogatja a magyarságot, pártérdekeket kíván érvényre
juttatni egyes intézkedéseiben. A diplomahonosítás és az ösztöndíjpályázatok
esetében feltétel a VMSZ választói névjegyzékén való szereplés. Ezt a
gyakorlatot a testület szüntesse meg, vagy jelentse ki nyíltan, hogy csupán a
magyarság egy részének az érdekképviseletét vállalja fel!
A VMPE a jövőben is rendszeresen, évente legalább
egy alkalommal oktatási konferenciát szervez az anyanyelvű oktatás és nevelés
időszerű kérdéseiről és a további feladatokról.
Nagy
Margit, a VMPE elnöke
Újvidék,
2013. május 18.
http://www.vajma.info/cikk/kozlemenyek/1941/A-VMPE-tanacskozas-zaronyilatkozata.html,
2013. május 30. [14:17]