Emberi-
és nemzeti kisebbségjogi napló (101.)
Február 7.
Uniós határozat a nemzeti
kisebbségek védelméről
Az uniós tagállamokban élő kisebbségek védelméről és
megkülönböztetésének tilalmáról szóló határozatot fogadott el nagy többséggel
az Európai Parlament (EP) Strasbourgban.[1]
Tizenhárom év szünet után ez az első jelentős, a nemzeti kisebbségekkel
foglalkozó dokumentum, amelyet az EP elfogadott. A magyar nemzetpolitika sikerének
is számít, hogy az állásfoglalás kezdeményezője és koordinátora Csáky Pál, a felvidéki Magyar Közösség
Pártjának (MKP) EP-képviselője.[2]
A határozat kimondja: „A kisebbségek jogainak biztosítása a koppenhágai
kritériumok értelmében a tagjelölt országok számára is alapvető követelmény”. Kiemeli,
hogy „a nemzeti kisebbségek jogai és e jogok védelme a jogállamiság szerves
részét képezik”.
Az EP az állásfoglalásban „sajnálatát fejezi ki amiatt, hogy a
kisebbségekhez tartozó személyek még mindig akadályokkal szembesülnek alapvető
jogaik tiszteletben tartásának biztosítása során, valamint gyűlöletbeszéd és gyűlölet-bűncselekmények
áldozataivá válnak. Úgy véli, hogy a tagállamoknak következetesen biztosítaniuk
kell a kisebbségi jogokat, és rendszeres időközönként értékelniük kell ezen
jogok tiszteletben tartását.” A határozat kimondja azt is, hogy „az őshonos, nemzeti és nyelvi kisebbségek megkülönböztetése elleni
küzdelem: nemzeti és uniós felelősség”.
Csáky Pál, a Pozsonyban február 12-én tartott
sajtótájékoztatón hangsúlyozta: „Nagyon fontos, hogy a dokumentum túlnyomó
részében az őshonos kisebbségek jogvédelméről szól, valamint az is, hogy a
dokumentumban lefektetett elveket olyan országokban is be kell tartani, amelyek
még csak csatlakozni készülnek az EU-hoz, mint például Ukrajna, vagy akár Szerbia”.[3]
A határozat kezdeményezője Csáky
Pál, az MKP EP-képviselője (Fotó: felvidek.ma)
Az állásfoglalás által, tehát, Szerbiára nézve is új helyzet állt elő. Most,
hogy „felvetődött a kisebbségi akcióterv módosításának a
lehetősége”,[4] az EP határozatából eredő feladatokat is e tervbe kellene
foglalni.
Az EP határozat ugyanis a koppenhágai kritériumokra épül és az acquis communautaire, vagyis a közösségi (jogi) vívmányok
szerves részévé vált. Ez azt is jelenti, hogy az új belépőknek
vállalniuk kell, hogy a csatlakozás pillanatától, vagy hosszabb-rövidebb
átmeneti idő után, átveszik és alkalmazzák ezeket.
Fontos lenne, ha a Magyar Nemzeti Tanács (MNT) vezetősége a
szakszolgálatával programot készíttetne a határozatból eredő nemzeti kisebbségi
jogok gyakorlati alkalmazására és elfogadásra a testület elé terjesztené azt. A
probléma viszont az, hogy a testület vezetősége ilyen irányban nem fogékony, és
– sajnos – úgy tűnik, se akaratuk se kapacitásuk erre nincsen.
Február 7.
Megfelelő képviseletet a nemzeti
kisebbségeknek!
A szerbiai nemzeti tanácsok koordinációs testületének ülésén, amelyet Hajnal Jenő, az MNT elnöke vezetett,
napirenden voltak, egyebek között, azok a tevékenységek „amelyeket a nemzeti
kisebbségek hatékony részvételére irányítanak a közigazgatási szervekben és a
közszolgálatokban. Pontosabban Az Etnikaiság Kutatási Központ [Centar za
istraživanje etniciteta][5] „A
nemzeti kisebbségek hatékony részvétele
a közigazgatási szervekben és a közszolgálatokban” című projektumának
megvalósításával kapcsolatos tevékenységeket határozták meg.[6]
– A projektum célja, hogy – a helyzet reális áttekintése után – Szerbia
kormányának ajánlásokat és konkrét javaslatokat tegyenek, záros határidőkkel, a
nemzeti kisebbségek megfelelő biztosítása érdekében a hatalmi szervekben és a
közszolgálatokban, a nemzeti kisebbségeknek a lakosságban való részvételével
arányosan – olvasható az ülésről szóló tudósításban.[7]
Ülésezik a nemzeti tanácsok
koordinációs testülete
Mire lehet következtetni, mit lehet megállapítani ennek az írásnak az
alapján?
Először azt, hogy a hatalmi szervek még azt sem tudják (vagy nem
akarják tudni), milyen a nemzeti kisebbségek részvétele/aránya a
közigazgatásban és közszolgálatokban. Aztán felvetődik a kérdés, hogy miért
kell (ki tudja mekkora összeget) fizetni egy ilyen kutatásért, amikor a hatalmi
szervekben tisztában vannak a foglalkoztatottak nemzeti összetételével? És,
harmadszor, mikorra fejeződik be a projektum, készülnek el az „ajánlásokkal és
konkrét javaslatokkal”.
Emlékeztetőül: A szerb (Koštunica) kormány
még 2006. május 11-én Záradékot fogadott el azokról az intézkedésekről,
amelynek az volt a célja, hogy, hogy növeljék a nemzeti kisebbségek számát az
államigazgatási szervekben.[8]
A Tartományi Ombudsman több jelentésében megtalálhatók a „részarányos
foglalkoztatásra” vonatkozó adatok is adatok: Vajdaságban a magyar
nemzetiségűek a lakosság 13%-át teszik ki, viszont a tartományi szervekben csak
alig több mint 6% dolgozik (74 személy, 2013-ban és 2014-ben 77-en). Hasonló
helyzetben vannak az itteni szlovákok is (2,6% az arányuk a lakosságban, a
foglalkoztatottak között viszont 1,33%), valamint a horvátok és a románok is.
Közben a szerbek száma 774-ről (2013) 806-ra (2015) növekedett.[9]
Az utóbbi évtizedben több olyan törvényt is elfogadtak, amelyek
„lehetővé teszik, hogy munkahely-létesítés esetén két azonos képzettségű
jelentkezőből a nemzeti kisebbséghez tartozó személyt részesítsék előnyben”.[10] A
helyzet azonban nem hogy javult volna, hanem tovább rosszabbodott. Most majd ez
a projektum javít ezen, vagy csak tovább halasztja ennek a problémának a
megoldást? Esetleg az intézménynek pénzre van szüksége? Nem kutatásra van már szükség,
hanem a jogszabályok alkalmazására!
Mindennel foglalkoznak, csak azzal nem, amivel és ahogyan kellene!
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. február 27.
[1] Az Európai Parlament 2018. február 7-i
állásfoglalása az uniós tagállamokban élő kisebbségek védelméről és
megkülönböztetésmentességéről (2017/2937(RSP)). http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fTEXT%2bTA%2bP8-TA-2018-0032%2b0%2bDOC%2bXML%2bV0%2f%2fHU&language=HU
[2] (MTI/Felvidek.ma) Mérföldkő a
kisebbségvédelem terén. Magyar Szó, 2018. február 12. 1. és 4.
[3] Uo.
[4] „Felvetődött a kisebbségi akcióterv
módosításának a lehetősége”. https://pannonrtv.com/rovatok/politika/felvetodott-kisebbsegi-akcioterv-modositasanak-lehetosege,
2018. február 14. [19:01]
[5] Belgrád. Petra Jovovića 8. http://www.ercbgd.org.rs/sr/naslovna.html
[6] MN: Adekvatna zastupljenost nacionalnih
manjina u javnom sektoru prioritet [Elsőbbség a nemzeti kisebbségek megfelelő
képviselete a közszférában] Danas. Minoriti News, 2018. február 20. III. Lásd
még: Održna sjednica Koordinacije nacionalnih vijeća [Megtartották a nemzeti
tanácsok koordinációs testületének ülését]. http://www.bnv.org.rs/odrzna-sjednica-koordinacije-nacionalnih-vijeca/#more-17146
[7] Uo.
[8] Zaključak a merama za povećanje učešća
pripadnika nacionalnih manjina u organimja državne uprave. Glasnik [Közlöny]
2006/40. szám 6-7.
[9] Izveštaj Pokrajinskog zaštitnika građana –
ombudsmana za 2015. godinu [A Tartományi
Polgári Jogvédő – Ombudsman 2015. évi jelentése] 33. A jelentés a http://www.ombudsmanapv.org/riv/index.php/dokumenti/godisnji-izvestaj/1768-godisnji-izvestaj-2015.html
oldalon tekinthető meg. Lásd még a Részarányos foglalkoztatás c., 2016. június
24-i írásom: http://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=7951,
2016. június 24. és http://delhir.info/cimlap/friss-hireink/55518-reszaranyos-foglalkoztatas-alulkepviselt-nemzeti-kisebbsegek,
2016. június 25. [22:31]
[10] A részarányos foglalkoztatás fonákja. https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=7289
Lásd még P.E.: Előrelépés a részarányos
foglalkoztatás témájában. Magyar Szó https://www.magyarszo.rs/hu/2924/kozelet/137815/,
2015. december 19. [13:21] >>
2015. december 19. [19:18]