2012. december 7., péntek

December 7.

A polgári repülés (nemzetközi) napja (Međunarodni dan civilne avijacije / International Civil Aviation Day)
 
A Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet (ICAO) közgyűlése 1992-ben nyilvánította december 7-ét a polgári repülés napjává. A szervezet annak emlékére döntött a nap megtartásáról, hogy 1944. december 7-én 52 állam képviselői Chicagóban aláírták a polgári repülésről szóló egyezményt.
A nap célja, hogy felhívja a figyelmet a nemzetközi polgári repülés fontosságára az országok társadalmi és gazdasági fejlődésében.
A jelenleg 191 tagállamot számláló ICAO a nemzetközi polgári légi közlekedés világszintű egységesítése érdekében átfogó tevékenységet fejt ki annak minden területén. Többek között finomítja a légi közlekedési szabályok alapelveit, emeli a műszaki színvonalat, elősegíti a repülés tervezését, támogatja fejlesztését, és ennek érdekében szabványokat, eljárásokat dolgoz ki. A biztonsági színvonal folyamatos magas szinten tartása mellett elősegíti a kevésbé fejlett országok légi közlekedésének fejlődését, és megteremti a nemzetközi légi közlekedés jogi kereteit.Magyarország 1969-ben csatlakozott az ICAO-hoz.
Az Egyesült Államokat ért 2001. szeptember 11-i terrortámadások súlyosan visszavetették a polgári repülést, pedig a légi közlekedés még a végzetes balesetek ellenére is az egyik legbiztonságosabb közlekedési módnak számít. A visszaesett utasforgalom, az egyre dráguló üzemanyag a légitársaságokat nehéz helyzetbe hozta, nagy múltú cégek mentek csődbe. Az ICAO foglalkozik az alternatív üzemanyagok kérdésével, figyel a környezetvédelmi kérdésekre, a megújuló energiaforrásokra is. A 2011-ben megfogalmazott ajánlások egyike előírja az üzemanyag-fogyasztás átlagosan évi kétszázalékos csökkentését 2050-ig, és ugyancsak ajánlásokat fogadtak el a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátási normáinak kidolgozására és ellenőrzésére.
A polgári repülési szervezet tagországaiban 2010-ben két és fél milliárd ember utazott repülőgéppel, és 43 millió tonna árut szállítottak légi úton.
A XX. század végén jelentek meg a diszkont légitársaságok, azaz a fapados járatok. Az online értékesítéssel foglalkozó társaságok a nemzetközi árversenyben az átlagosnál olcsóbb járataikkal vesznek részt. Az alacsonyabb ár rendszerint alacsonyabb kényelmi szolgáltatással jár együtt.
A fapados légitársaságok jelentős része nem tagja az árakat is szabályozó Nemzetközi Légközlekedési Társaságnak (IATA). A magyar diszkont légitársaság, a Wizz Air 2004-ben indította első járatát, 2008-ban, már a tízmilliomodik utast szállította, és a Malév megszűnésével tovább növelte forgalmát.
MTVA – Sajtó- és fotóarchívum

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése