A Vajdasági Bank a Facebookon tett közzé egy reklámot, melyben a pénzintézet a személyi- és a lakáshitelt népszerűsíti a Južni vetar című filmből kölcsönzött idézettel, amit Miodrag Radonjić színész szájába adtak: Koliko ćeš Srpčića da mi rodiš? (Hány kis szerbet fogsz nekem szülni?), és ezt sokan a bank nacionalista kirohanásaként értelmezik.
„Vajon csak a szerbek vesznek fel hitelt?” – kérdezte az egyik facebookos hozzászóló, egy másik pedig azt írta, hogy „Ez a fajta kommunikáció egy ilyen bank esetében megengedhetetlen”.
„Csak toljátok a nacionalizmust, gratulálok! Feltételezem, hogy nem én leszek az egyetlen, aki emiatt bankot fog váltani, hogy a többi okot ne említsem” – írta egy harmadik kommentelő.
A „Hány kis szerbet fogsz nekem szülni?”, kérdésre a második fényképen látható színésznő mutatja meg a választ: a felemelt három ujj az egyik legismertebb szerb nacionalista szimbólum.
A harmadik fotón a férfi erre azt mondja, hogy „Akkor szükségünk lesz személyi kölcsönre és lakáshitelre is”.
A Vajdasági Bank egyébként a magyar OTP bankcsoport tulajdonában van. Vajdaság pedig etnikai és kulturális szempontból is Szerbia legsokszínűbb része, ami miatt úgy is nevezik, hogy „Európa kicsiben”.
A Vajdasági parlamentben például a szerb mellett a magyar, a román, a szlovák, a ruszin és a horvát nyelv is hivatalos használatban van. Ugyanakkor számos vajdasági községben és városban a szerb mellett a nemzeti közösségek nyelvei is hivatalos használatban vannak, amiről többek között a helységnév- és utcanév táblák is tanúskodnak.
FRISSÍTÉS:
Nemsokkal cikk megjelenése után a Szabad Magyar Szóban a Vajdasági Bank eltávolította a szóban forgó Facebook bejegyzést.
Nagyszerb soviniszta reklámmal népszerűsítette hiteleit az OTP keretében működő Vajdasági Bank?
A magyar OTP bankcsoporthoz tartozó Vajdasági Bank mintha „hirtelen megfeledkezett” volna arról, hogy Délvidéken és Szerbiában nem csak szerbek élnek.
A Facebookon ugyanis napvilágot látott a radikális csetnik propaganda szintjén mozgó lakáshitel-reklámja.
Valaki azonban szólhatott a bank marketingeseinek, hogy ez a hirdetés „nem feltétlenül előnyös”, sőt, „némileg” árthat a bank tekintélyének, ezért gyorsan el is távolították.
A kárt azonban már nem lehetett semlegesíteni, hiszen sokan látták a szóban forgó tartalmat.
A reklámkészítők az egyik szerb sorozatból vették kölcsön a következő idézetet: „Koliko ćeš Srpčića da mi rodiš?” (Hány szerbecskét szülsz nekem?), mire a nő válasza három felmutatott ujj volt, ami a kívánt gyermekek számán kívül a mélyszerb beállítottságot, töltetet is szimbolizálja. „Akkor szükségünk lesz készpénzre és lakáshitelre is”, válaszolt a „leendő apa”.
Nem csoda, hogy ez a szégyenteljes „alkotás” felkorbácsolta a kedélyeket.
A nem szerb és a normális szerb hozzászólók felháborodással reagáltak a szélsőséges reklámra. Többen bejelentették, hogy bankot váltanak.
A „mennyei nép” fanatikus fiainak viszont tetszett a soviniszta tálalás.
Talán mondani sem kell, hogy a VMSZ-t ez a botrányos eset is hidegen hagyta.
A Vajdasági Bank elnézést kért a nyilvánosságtól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése