Jogok papíron – változatlan gyakorlat
„A nemzeti kisebbségi jogérvényesítési akcióterv[1] megvalósításáról szóló
jelentéstételi folyamatok előmozdításának érdekében” tartottak „továbbképzést” szeptember
27-én, Újvidéken a köztársasági és tartományi tisztségviselők.[2]
„A képzésen 41 olyan vajdasági önkormányzatból voltak
jelen képviselők, kapcsolattartó személyek, ahol többnemzetiségű a lakosság.”[3]
Suzana Paunović, a szerb kormány Emberi és
Kisebbségi Jogi Hivatalának igazgatója az összejövetelen elhangzott megnyitó felszólalásában
kiemelte, hogy „a szerbiai önkormányzatoknak, amelyekben a nemzeti kisebbségek
tagjai élnek, kulcsfontosságú szerepük van a kisebbségek jogainak
megvalósításában”.[4]
– A 2016. március 3-án elfogadott
cselekvési terv előlátja, hogy az egyes tevékenységekkel megbízottaknak, így a
helyi önkormányzatok is, amelyekben kisebbségek élnek, negyedévenként jelentést
kell tenni a dokumentumba foglaltak gyakorlati megvalósításáról. A hivatal
által szervezett képzéseken csaknem 70 helyi önkormányzat foglalkoztatottjai
vettek részt,[5] akik iránt az elvárás,
hogy az elkövetkező időszakban hozzájáruljanak a terepi helyzetbe való jobb
betekintéshez – tette hozzá Paunović. Emlékeztetett továbbá, hogy „a cselekvési
terv 11 fejezetből áll és 115 tevékenységet lát elő, amit 74 részvevőnek kell
megvalósítani”.[6]
Az újvidéki „továbbképzés”
résztvevői (Fotó: vojvodina.gov.rs)
Nyilas Mihály, a tartományi kormány alelnöke és tartományi
oktatási, jogalkotási, közigazgatási és nemzeti kisebbségi-nemzeti közösségi
titkár szerint „a legfontosabb az, hogy a tervbe foglaltak meg is valósuljanak”.[7]
– Az akciótervben, amelynek
kidolgozásában többen részt vettünk, valóban részletesen, átgondoltan mindazok
a problémák, tervek kidolgozásra kerültek, amelyeket szükséges megvalósítani
ezen a területen az elkövetkező néhány évben, az EU-s csatlakozásig.
Megfigyelhető ebben az időszakban, hogy vannak eredmények, de ugyanakkor vannak
késések is, hiszen határidők szerepelnek a cselekvési tervben. Ezt a folyamatot
gyorsítani kell, mindazoknak, akik követik, végrehajtják a terveket,
aktívabbnak kell lenniük, meg kell ismerniük a kötelezettségeiket, meg kell
tanulniuk azt, hogy hogyan kell jelentéseket írni – tette hozzá a titkár.[8]
Nyilas Mihály hangsúlyozta még: „A
magyar kisebbségnek Szerbiában és Vajdaságban nagyon fontos a szerb nyelv, mint
nem anyanyelv tanítási programjának a módosítása, továbbá a részarányos
foglalkoztatást szabályzó fejezet is, amelynek keretében az egész közszférában
komoly változások várhatók”.[9]
Az újvidéki „képzésre” bizonyára annak
apropóján került sor, hogy az Európai Parlament 2017. június
14-i állásfoglalásának a Bizottság Szerbiáról szóló, 2016. évi jelentésének
(2016/2311(INI)) 26. pontjában felhívta Szerbiát „a cselekvési terv
és melléklete teljes körű, átfogó és átlátható módon történő végrehajtására,
minden oldal építő jellegű részvételével”[10]
Ezek megvalósításával viszont gondok vannak.
– Az Emberi és Kisebbségi Jogi
Hivatal rendszeres figyelemmel kíséri a nemzeti kisebbségek jogainak
megvalósítására vonatkozó cselekvési tervben előlátott tevékenységet – közölte Suzana
Paunović, a hivatal igazgatója a Negyedik jelentés bemutatása alkalmából szeptember
13-án Belgrádban tartott összejövetelen.[11]
Paunović az ülés megnyitásakor
elmondta, hogy „az erre az időre előlátott tevékenységek 63 százaléka
megvalósult, vagy sikeresen megvalósul”. A tevékenységek 74 megvalósítója közül
13 nem küldte el az adalékát, amelyek között szerepel hét nemzeti tanács is”.[12]
Az Európai Uniós Nemzeti Konvenció (NKEU)[13]
legutóbbi, augusztus 18-án Belgrádban megtartott ülésén Tanja Miščević, a csatlakozási tárgyalásokat folytató szerb csapat
vezetője elmondta, hogy az EU következő, féléves jelentése „novemberre
várható”, és abban „komolyan elemzik” Szerbia tevékenységét. – Ez a jelentés
lesz a 23. és a 24. fejezet felülvizsgálatának az alapja” – hívta fel a
figyelmet a tárgyalócsapat vezetője.[14]
Nyilas Mihály és Suzana Paunović az újvidéki
összejövetelen
A cselekvési tervel kapcsolatban –
az itteni magyar közösség vonatkozásban – kezdettől fogva az a probléma, hogy a
Magyar Nemzeti Tanács (MNT) hivatalosan
nem vitatta meg, állást nem foglalt ezzel a dokumentummal kapcsolatban. A másik
sarkalatos probléma az, hogy a cselekvési tervbe – az MNT és a Vajdasági Magyar
Szövetség (VMSZ) érdektelensége miatt – a magyar közösség helyzetét érintő
számos kérdés bele sem került.
November közeledtével a szerb
kormányhivatalnak most valamiféle eredményről kellene beszámolni. Az eddigiekből viszont az látszik, hogy még az
a kevés is, amit a cselekvési tervbe foglaltak, többnyire csak papíron valósul
meg, a gyakorlatban pedig szinte semmi. Még a nemzeti tanácsokról szóló törvény
módosítása, vagy új meghozatala és a nemzeti kisebbségek jogainak valamint
szabadságainak védelméről szóló törvény módosítása sem történt meg. Az is
bizonytalan hogy erre mikor kerül sor. Ezeknek a határideje pedig már jó néhány
éve elmúlt. Ebből is látszik, hogy Szerbiában nincs tényleges politikai akarat
a nemzeti közösségek helyzetének rendezésére.
Az újvidéki „továbbképzésen” elhangzottak
alapján arra lehet következtetni, hogy az illetékeseknek nincsen betekintésük
abba, hogy az akciótervből ténylegesen mi is „valósult meg” eddig, hogy a Suzana
Paunović vezette hivatal nem ismeri a nemzeti kisebbségi jogok terén milyen is
a valós helyzet. Sok esetben a határidők sem teljesültek/teljesülnek.
Ha ez nem így lenne, az igazgató
asszony nem követelte volna a részvevőktől, hogy „az elkövetkező időszakban
járuljanak hozzá a terepi helyzetbe való jobb betekintéshez”. Miközben – Paunović
szerint – „az erre az időre előlátott tevékenységek 63 százaléka megvalósult,
vagy sikeresen megvalósul”. Nem tudni viszont, hogy ebből mennyi a „megvalósult”
és amelyik „megvalósul”?
Nyilas Mihály is az összejövetelen
azt emelte ki, hogy „mindazoknak, akik követik, végrehajtják a terveket,
aktívabbnak kell lenniük, meg kell ismerniük a kötelezettségeiket, meg kell
tanulniuk azt, hogy hogyan kell jelentéseket írni”.
Ebből viszont azt lehet
(ki)érteni, az önkormányzati illetékesek, vagy ahogyan nevezték ezeket, a „kapcsolattartók” – másfél évvel az elfogadása után –,
jóformán még azt sem tudják, mik a feladataik, mit kell tenniük a cselekvési
terv teljesítése érdekében.
A két tisztségviselő, amint a
fentiekből is látszik, nem a(z elvárásoknak megfelelő) feladatot/követelést
hangsúlyozta, hogy a gyakorlatot összhangba kell hozni a
jogszabályokkal/jogszabályi szintre emelni. Ezért az is elképzelhető, hogy
lesznek majd szép jelentések a kisebbségi jogok megvalósulásáról, a
gyakorlatban pedig éppenséggel semmi nem változik.
Most az MNT-nek az lenne a feladata
– ha erre egyáltalán a vezetőségének lenne szándéka és megfelelő szakszolgálata
– hogy a „kapcsolattartóktól” elkérje az általuk készített jelentést és azokat
(önkormányzatonként, tevékenységi területenként) összevesse a mindennapi
gyakorlattal. Az itteni magyar nyelvű sajtónak pedig, hogy tájékoztasson, a
cselekvési tervben foglaltak hogyan valósulnak, illetve nem valósulnak meg a
helyszíneken.
Az MNT-nek most újabb esélye van,
hogy végre kiálljon a magyar közösség kollektív és egyéni jogainak érvényesítése
érdekében. Ez a cselekvési tervnek a Tanja Miščević által – „a csatlakozási
folyamat felénél” – kilátásba helyezett változása miatt is fontos lenne.[15]
A testület vezetőinek eddigi
tevékenysége alapján ez azonban nem tűnik túlságosan valószínűnek.
Amennyiben a cselekvési terv száz
százalékban megvalósul, a gyakorlatban pedig semmilyen előremozdulás nem lesz, Tanja Miščevićnek és Suzana Paunovićnak nem lehet azt felróni!
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2017. október 2.
[1] Cselekvési terv a nemzeti kisebbségek jogainak
érvényesítésére. A dokumentumot lásd a http://www.vajma.info/
oldalon.
[2] Ria: Megvalósítani a kisebbségi
akciótervet. Magyar Szó, 2017. szeptember 28. 5. és Ádám Csilla:
Fókuszban a kisebbségi
akcióterv – képzés az önkormányzatok számára. http://www.vajma.info/cikk/vajdasag/21787/Fokuszban-a-kisebbsegi-akcioterv-kepzes-az-onkormanyzatok-szamara.html,
2017. szeptember 27. [13:49]
[3] Ria: Megvalósítani a kisebbségi akciótervet, a
2-es jegyzetben. A tartományban 45 önkormányzat működik.
[4] Локалне самоуправе имају важну улогу за остваривање права мањина [A helyi önkormányzatoknak fontos szerepük van a kisebbségek jogainak megavalósításában. http://www.ljudskaprava.gov.rs/sr/press/vesti/lokalne-samouprave-imaju-vazhnu-ulogu-za-ostvarivanje-prava-manjina
[5] A Zoran Pašalić szerb polgári
jogvédő által közölt adatok szerint Szerbiában 72 vegyes közösség van”.
Szerbiában hiányoznak a nemzetek közötti viszonyügyi tanácsok. (Tanjug)
http://www.vajma.info/cikk/szerbia/25183/Szerbiaban-hianyoznak-a-nemzetek-kozotti-viszonyugyi-tanacsok.html,
2017. szeptember 8. [18:11].
[6] Lásd a 4-es alatti írást. A szerb „učesnik” [résztvevő, részes] kifejezést a magyar nyelven tudósítók „kapcsolattartó”-nak fordítottak. Lásd a 2-es alatti írásban és Ádám Csilla: Fókuszban a kisebbségi akcióterv – képzés az önkormányzatok számára c. írását.
http://www.vajma.info/cikk/vajdasag/21787/Fokuszban-a-kisebbsegi-akcioterv-kepzes-az-onkormanyzatok-szamara.html,
2017. szeptember 27. [13:49] Tanja Miščević korábban a „nosilac aktivnosti”
[tevékenység hordozója] kifejezést is használta. Sprovođenje Akcionog plana za
manjine se redovno prati [A kisebbségi cselekvési tervet
rendszeresen figyelemmel kísérik]. Tanjug.
http://www.rtv.rs/sr_lat/drustvo/sprovodjenje-akcionog-plana-za-manjine-se-redovno-prati_854386.htm,
2017. szeptember 13. [18:00 ] Itt azokról a személyekről lehet szó, akik a
helyi önkormányzatokban vagy hatalmi szervekben a cselekvési tervből eredő
feladatok megvalósításával, illetve megvalósításának követésével vannak
megbízva.
[7] Lásd Ádám Csilla írását, a 2-es jegyzetben.
[8] Uo.
[9] Ria: Megvalósítani a kisebbségi akciótervet, a
2-es jegyzetben.
[10] V. J.: Backović: Pristupili smo pregovorima sa
ružičastim
naočarima [A tárgyalásokat rózsaszín szemüveggel
kezdtük]. Danas, 2017. augusztus 19. 6.
[11] Sprovođenje Akcionog plana za
manjine se redovno prati, a 6-os jegyzetben.
[12] Uo.
[13] Nacionalni konvent o Evropskoj Uniji. http://eukonvent.org/ Lásd még a Változik a cselekvési terv c.
írásom: https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=10172,
2017. július 30.
[14] V. J.: Backović: Pristupili smo pregovorima sa
ružičastim
naočarima [A tárgyalásokat rózsaszín szemüveggel
kezdtük]. Danas, 2017. augusztus 19. 6. Lásd még a Mi a fontosabb, a jogállam vagy Koszovó? c. 2017.
augusztus 22-i írásom. http://delhir.info/2017/08/22/mi-fontosabb-jogallam-vagy-koszovo/,
2017. augusztus 22. és https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=10266,
2017. augusztus 24.
[15] Bővebben lásd a Változik a cselekvési terv? c.
2017. július 29-i írásom. https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=10172,
2017. július 30.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése