Részlet A NEMZETI KISEBBSÉGI JOGVÉDELEM ÉS A MAGYAR KÖZÖSSÉG a
Tartományi Ombudsman éves jelentéseiben 2004-2023 című tanulmányból*
A Tartományi polgári jogvédő logója
Nemzeti kisebbségi nyelveken nem kellene kiírni?
Nemzeti kisebbségi nyelveken nem kellene kiírni?
A Dragana Ćorić Tartományi Ombudsman 2023. évi jelentése pontosan ugyan olyan terjedelműre sikeredett, mint a 2022. évi – 101 oldal[1].
A nemzeti kisebbségi jogvédelem területe a bevezető és a nemek közötti egyenlőséggel foglalkozó fejezet után van besorolva[2].
Az ombudsman-jelentéssel
a Tartományi Képviselőház a június 27-i ülésén „ismerkedett meg”.
A jelentés
nemzeti kisebbségi jogvédelemmel foglalkozó
fejezetének bevezetőjében az Ombudsman (-helyettes?) – kilenc sorban[3] – emlékeztet, hogy mely jogszabályok „garantálják” a nemzeti kisebbségek egyéni és kollektív jogait Szerbiában.
A következő, a „konferenciákon való részvétel és egyéb tevékenységek”[4] című részben – feleslegesen – arról ír, hogy az Ombudsman „az elmúlt (2023-as – B.A.) évben folytatta a nemzeti tanácsokkal való együttműködést”, valamint hogy milyen eseményeken és konferenciákon vett rész.
A következő, a „konferenciákon való részvétel és egyéb tevékenységek”[4] című részben – feleslegesen – arról ír, hogy az Ombudsman „az elmúlt (2023-as – B.A.) évben folytatta a nemzeti tanácsokkal való együttműködést”, valamint hogy milyen eseményeken és konferenciákon vett rész.
A kiadványok[5] cím alatt beszámol Az emberi jogok egyetemes nyilatkozata 75 éves jubileumának a megünnepléséről, és hogy „a terület (mármint a nemzeti kisebbségi jogok – B.A.) állapotának javítása érdekében elkezdte a nyilatkozatnak azoknak a nemzeti kisebbségeknek a nyelvén való megjelentetésének projektumát, amelyeknek Vajdaság Autonóm Tartományban nemzeti tanácsai vannak”. A kiadvány 2024 folyamán jelenik meg. A nemzeti kisebbségi közösségek eddig nem jutottak volna a nyilatkozathoz? 75 év után? Ugyanmár! Vagy az ombudsman csak most fedezte fel a létezését?
Ezen kívül, a Tartományi Ombudsman hatnyelvű tájékoztatót jelentet meg – 2006 óta első alkalommal – (szerb, magyar, szlovák, román, ruszin és horvát nyelven) az intézményéről és az illetékességi köréről.
Ezen kívül, a Tartományi Ombudsman hatnyelvű tájékoztatót jelentet meg – 2006 óta első alkalommal – (szerb, magyar, szlovák, román, ruszin és horvát nyelven) az intézményéről és az illetékességi köréről.
A jelentés következő része[6] a 2022. évi népszámlálás eredményeit magyarázza, amelyeknek „jelentős, néha döntő következményei is vannak a társadalmi folyamatokra a kisebbségi közösségekben, amelyek meghaladják a puszta statisztikai mutatók határait, mivel sok esetben éppen a nemzeti közösségek tagjainak száma vagy százaléka bizonyos jogok alkalmazásának a kritériuma, illetve azok élvezésének a lehetséges kerete és formája”[7] (mint például a hivatalos nyelvhasználat alkalmazásának, iskolai osztályok megnyitásának, könyvek kiadásának, az elektronikus média működésének, stb.).
Ennyi bevezető után következik a nemzeti kisebbségi jogok érvényesítésének a négy területe, az oktatásról, a művelődésről, tájékoztatásról és a hivatalos nyelvhasználatról szóló szövegrész.
Az iskoláskor előtti oktatásban és nevelésben, 45 vajdasági településen 6.830 nemzeti kisebbségi diák vet részt, szerb, magyar, szlovák, román, ruszin és horvát nyelven, vagy két nyelven, a nemzetileg vegyes környezetben, illetve idegen nyelven[8].
Magyar nyelvű iskoláskor előtti oktatásban és nevelésben, 24 községben „3.878 gyermek vett részt, ami 98-al kevesebb, mint az előző évben”[9]. Szerb-magyar kétnyelvű csoportban 1.493 (54-el kevesebb), a szabadkai magyar-német csoportban 14 gyerek (2-vel több) volt, a magyar nyelvű iskola-előkészítő programban pedig 1.232 gyermek vett részt[10].
Magyar nyelvű iskoláskor előtti oktatásban és nevelésben, 24 községben „3.878 gyermek vett részt, ami 98-al kevesebb, mint az előző évben”[9]. Szerb-magyar kétnyelvű csoportban 1.493 (54-el kevesebb), a szabadkai magyar-német csoportban 14 gyerek (2-vel több) volt, a magyar nyelvű iskola-előkészítő programban pedig 1.232 gyermek vett részt[10].
Az általános iskolai oktatás a tartomány 347 intézményében folyt (amelyek közül 188 kihelyezett tagozat). A nemzeti kisebbségiek számára az ilyen oktatás 38 községben (a 45 közül), illetve 98 helységben 13.411 gyerek számára valósult meg.
A rendes magyar nyelvű általános iskolai oktatást 28 község 105 iskolájában (amelyek közül 34 kihelyezett tagozat) 10.120 tanuló számára szervezték meg, ami 147-el kevesebb, mint az elő iskolaévben. A magyar nyelv tanulását a nemzeti kultúra elemeivel 31 helyi önkormányzatok 105 iskolában (amelyek közül 14 kihelyezett tagozat) szervezték meg 2.761 tanuló számára, ami 544-el kevesebb, mint az előző évben[11].
A rendes magyar nyelvű általános iskolai oktatást 28 község 105 iskolájában (amelyek közül 34 kihelyezett tagozat) 10.120 tanuló számára szervezték meg, ami 147-el kevesebb, mint az elő iskolaévben. A magyar nyelv tanulását a nemzeti kultúra elemeivel 31 helyi önkormányzatok 105 iskolában (amelyek közül 14 kihelyezett tagozat) szervezték meg 2.761 tanuló számára, ami 544-el kevesebb, mint az előző évben[11].
A jelentés szerint a tartomány területén 40 önkormányzatban 119 rendes és 10 középiskola van a fejlődési zavarokkal és rokkantsággal élő tanulók számára.
Nemzeti kisebbségi nyelvű oktatás 17 önkormányzat területén 41 középiskolában folyik 18 településen: 8 gimnáziumban, 24 szakközépiskolában, 7 vegyes középiskolában és 2 művészeti középiskolában. Az oktatás hat nyelven folyik: szerb, magyar, szlovák, román, ruszin és horvát nyelven. A nemzeti kisebbségi középiskolai tanulók száma 4.905[12].
Nemzeti kisebbségi nyelvű oktatás 17 önkormányzat területén 41 középiskolában folyik 18 településen: 8 gimnáziumban, 24 szakközépiskolában, 7 vegyes középiskolában és 2 művészeti középiskolában. Az oktatás hat nyelven folyik: szerb, magyar, szlovák, román, ruszin és horvát nyelven. A nemzeti kisebbségi középiskolai tanulók száma 4.905[12].
A magyar nyelvű középiskolai oktatás 4.185 tanuló számára volt megszervezve 35 középiskolában 12 helyi önkormányzat területén, 8 gimnáziumban, 21 szakközépiskolában, 4 vegyes középiskolában és 2 művészeti középiskolában. A tanulók száma 147-el kevesebb, mint az előző oktatási évben.
Duális oktatás három szabadkai középiskolában folyt, 59 tanulóval, hat oktatási profil képzésére három éves és egy profil képzésére négy éves képzéssel. A magyar nyelv tanítása a nemzeti kultúrával tantárgy oktatása egy középiskolában volt megszervezve a tartomány területén[13].
Duális oktatás három szabadkai középiskolában folyt, 59 tanulóval, hat oktatási profil képzésére három éves és egy profil képzésére négy éves képzéssel. A magyar nyelv tanítása a nemzeti kultúrával tantárgy oktatása egy középiskolában volt megszervezve a tartomány területén[13].
A főiskolai és egyetemi szintű képzéssel kapcsolatosan a 2023. évi jelentés az előző évihez viszonyítva új adatokat nem tartalmaz. A nemzeti kisebbségi hallgatók számával kapcsolatosan is megismétli, hogy az „nem ismert”[14], mivel az illetékes tartományi oktatási titkárság „ezeket az adatokat nem gyűjti egybe”[15] a karoktól, arra hivatkozva, hogy az ilyen (nemzeti hovatartozásra vonatkozó – B.A.) nyilatkozat nem kötelező”[16].
A nemzeti kisebbségi nyelvű felvételi vizsgákkal kapcsolatosan a jelentés szóról-szóra megismétli a 2022/23 oktatási év adatait[17]. A Tartományi Ombudsman(helyettes) még annyi fáradságot sem vett magának, hogy a jelentést a 2023/24 oktatási adataival frissítse, holott erre bőven volt ideje, hiszen az oktatás 2023. októberében kezdődött, a jelentést pedig 2024. március 31-ig kellett átadni.
Az oktatásra vonatkozó rész végén a jelentés beszámol a Tartományi Oktatási, Jogalkotási, Közigazgatási és Nemzeti Kisebbségi – Nemzeti Közösségi Titkárság pályázatairól a nemzeti tanácsok általános és középiskolai oktatási programjainak társfinanszírozására, amelyek által 700.000,00 dinárt ítélt oda a különböző szintű versenyek tesztjei és feladatai nemzeti kisebbségi nyelvekre való fordításra, az alapfokú oktatásban, 300.000,00 dinárt pedig a középfokú oktatás számára[18].
A Felsőoktatási és Tudományos Kutatási Titkárságnak a nemzeti kisebbségek-közösségek számára kiírt 8.000.000,00 dinár összegű tudományos-kutatási és fejlesztési-kutatási pályázatáról is (projektenként a maximális összeg 500.000,00 dinár), melynek célja „a nemzeti kisebbségi nyelvű tudományos közösségek tudományos-kutatásának fejlesztése és affirmálása”[19].
A február 22-ig tartó pályázatra 24 jelentkező volt, amelyek közül 17 nyert támogatást, éspedig a magyar közösség 6, a roma 2, a szlovák 2, a horvát, a román, ruszin, a bunyevác, az ukrán, a montenegrói és a zsidó közösség egy-egy projektuma. A részvevők közül senki nem tett kifogást a pályázat eredménye miatt[20].
A Felsőoktatási és Tudományos Kutatási Titkárságnak a nemzeti kisebbségek-közösségek számára kiírt 8.000.000,00 dinár összegű tudományos-kutatási és fejlesztési-kutatási pályázatáról is (projektenként a maximális összeg 500.000,00 dinár), melynek célja „a nemzeti kisebbségi nyelvű tudományos közösségek tudományos-kutatásának fejlesztése és affirmálása”[19].
A február 22-ig tartó pályázatra 24 jelentkező volt, amelyek közül 17 nyert támogatást, éspedig a magyar közösség 6, a roma 2, a szlovák 2, a horvát, a román, ruszin, a bunyevác, az ukrán, a montenegrói és a zsidó közösség egy-egy projektuma. A részvevők közül senki nem tett kifogást a pályázat eredménye miatt[20].
Az ombudsman-jelentés nemzeti kisebbségi kultúrával foglalkozó része[21] sem tartalmaz szinte semmilyen új információt, a 2022. évi jelentéshez viszonyítva[22]. Terheli a nemzeti kisebbségi művelődési manifesztációk részletes felsorolása, ismertetése, valamint az egyes nemzeti tanácsok tevékenységének bemutatása a kultúra területén. Kitér a zentai székhelyű Vajdasági Magyar Művelődési Intézet tevékenységre is, amiről a közösségi hálón is könnyen lehet tájékozódni[23].
Beszámol[24] a Tartományi Művelődési, Tömegtájékoztatási és Vallási Közösségi Titkárság által 2023. január 27-én kiírt társfinanszírozási pályázatáról, amellyel 16.100.000,00 dinár összegben (ami csaknem 4.630.000,00 dinárral több, mint az előző évben) támogatta a nemzeti kisebbségi kulturális örökség védelmét és az alkotó művészetet, valamit 3.530.000,00 dinárral 30 projektumot támogatott a nemzeti kisebbségi kiadótevékenység területén.
Beszámol[24] a Tartományi Művelődési, Tömegtájékoztatási és Vallási Közösségi Titkárság által 2023. január 27-én kiírt társfinanszírozási pályázatáról, amellyel 16.100.000,00 dinár összegben (ami csaknem 4.630.000,00 dinárral több, mint az előző évben) támogatta a nemzeti kisebbségi kulturális örökség védelmét és az alkotó művészetet, valamit 3.530.000,00 dinárral 30 projektumot támogatott a nemzeti kisebbségi kiadótevékenység területén.
Ismerteti a Tartományi Oktatási, Jogalkotási, Közigazgatási és Nemzeti Kisebbségi – Nemzeti Közösségi Titkárság 2022. február 22-ei 33.000.000 dinár összegű pályázatát „a nemzeti kisebbségi jogok fejlesztésére”[25] irányuló projektumok társpénzelésére. Ennek keretében a titkárság a magyar közösség projektumainak társpénzelésében 15.450.000 dinár összegben[26] (mint az előző évben) vett részt.
Ugyanez a titkárság 2023. február 22-én „a multikulturalizmus és a nemzetek közötti tolerancia megőrzésére és ápolására Vajdaság Autonóm Tartományban” írt ki pályázatot az egyesültek és az alapítványok részre, (változatlan) 14.000.000 dinár összegben[27].
Ugyanez a titkárság 2023. február 22-én „a multikulturalizmus és a nemzetek közötti tolerancia megőrzésére és ápolására Vajdaság Autonóm Tartományban” írt ki pályázatot az egyesültek és az alapítványok részre, (változatlan) 14.000.000 dinár összegben[27].
Az említett titkárság ugyancsak 2023. február 22-én pályázatot írt ki „Multikulturalizmus klikk” alprojektumra, 700.000 dinár összegben (mint az előző évben), nyolc jutalmi pályázatra az általános és középiskolás diákok számára, éspedig „a multikulturalizmus, a tolerancia és az etnikai sokszínűség és a nemzeti kisebbségek etnikai identitásának megőrzésére”[28].
A nemzeti kisebbségi tájékoztatásról szóló rész[29] csaknem szó szerint megegyezik a 2021.[30] és a 2022. évi[31] jelentés vonatkozó, leírásokat tartalmazó részével, ami már önmagában is botrányos.
A pályázatokkal és projektumokkal kapcsolatban[32] írja, hogy a Tartományi Művelődési, Tömegtájékoztatási és Vallási Közösségi Titkárság 2023 januárjában határozatot hozott, amivel kilenc nemzeti kisebbségi kiadónak 490.000.000,00 dinárt adományozott a tájékoztatásra.
Ugyanez a titkárság 2023. január 25-én pályázatot írt ki közérdekű tájékoztatású médiatartalom előállítására” 70.000.000 dinár összegben, amiből a kisebbségi nyelvek területére 9.000.000 dinárt látott elő.
A titkárság a magánvállatok és a nem kormányzati szervezetek nemzeti kisebbségi nyelvű projektumaira egyaránt 4.500.000-4.500.000 dinárt rendelt. Most azonban nem említi (mint a 2022. évi jelentésben[33]), hogy melyik nyelvterületre milyen összeget osztott ki.
A pályázatokkal és projektumokkal kapcsolatban[32] írja, hogy a Tartományi Művelődési, Tömegtájékoztatási és Vallási Közösségi Titkárság 2023 januárjában határozatot hozott, amivel kilenc nemzeti kisebbségi kiadónak 490.000.000,00 dinárt adományozott a tájékoztatásra.
Ugyanez a titkárság 2023. január 25-én pályázatot írt ki közérdekű tájékoztatású médiatartalom előállítására” 70.000.000 dinár összegben, amiből a kisebbségi nyelvek területére 9.000.000 dinárt látott elő.
A titkárság a magánvállatok és a nem kormányzati szervezetek nemzeti kisebbségi nyelvű projektumaira egyaránt 4.500.000-4.500.000 dinárt rendelt. Most azonban nem említi (mint a 2022. évi jelentésben[33]), hogy melyik nyelvterületre milyen összeget osztott ki.
Arról
azonban, például, említés nem történik, hogy (a magyar nyelvű sajtót illetően) – a hátrányos
megkülönböztetés elvének alkalmazása alapján –, tartományi támogatásban illetve
társfinanszírozásban csak a Magyar Nemzeti Tanács (MNT) által „alapított”
médiák részesülhettek. Arról sem esik
szó, hogy ezek a médiák nem tartják tiszteletben a közszolgálatú tájékoztatás
szabályait és mellőzik a plurális tájékoztatást, a Vajdasági Magyar Szövetség
és az MNT szócsöveiként működnek[34].
A nemzeti kisebbségi nyelvek hivatalos használatával a jelentés mindössze három (!!) bekezdésben, illetve 25 sorban foglalkozik [35].
Ismételten sorolja, hogy melyek azok a jogszabályok, amelyek e területet rendezik.
Megállapítja, hogy „az előző időszakban jelentős előrehaladás történt a településnevet jelző táblák kiírásában, amelyek hivatalos használatban vannak a községekben/városban és további nyelveken, amelyek hivatalos használatban vannak a község/város egyes területein”[36](??).
Ismételten sorolja, hogy melyek azok a jogszabályok, amelyek e területet rendezik.
Megállapítja, hogy „az előző időszakban jelentős előrehaladás történt a településnevet jelző táblák kiírásában, amelyek hivatalos használatban vannak a községekben/városban és további nyelveken, amelyek hivatalos használatban vannak a község/város egyes területein”[36](??).
Az ombudsman(-helyettes) nem követte, hogy mi is történik a való életben?
– Ha már az állam az adófizetők pénzéből nem képes tiszteletben tartani a többnyelvűséget, akkor mi, mint ennek az országnak az állampolgárai, saját költségünkön megcsináltuk a megfelelő feliratot magyar nyelven és megjelöltük méltó módon a település nevét – közölte a Facebookon élő videó bejelentkezésében Csonka Áron, a párt elnöke[34].
– Ha már az állam az adófizetők pénzéből nem képes tiszteletben tartani a többnyelvűséget, akkor mi, mint ennek az országnak az állampolgárai, saját költségünkön megcsináltuk a megfelelő feliratot magyar nyelven és megjelöltük méltó módon a település nevét – közölte a Facebookon élő videó bejelentkezésében Csonka Áron, a párt elnöke[34].
A szerb nyelvű „Telečka” felirat mellett immár magyarul is olvasható Bácsgyulafalva neve a nyugat-bácskai településen – de nem az ombudsmannak köszönhetően
– Tartományi Ombudsman, a felek jogi tanács kérése alapján eljárva, megállapította, hogy azokon a területeken, amelyeken a nemzeti kisebbségi nyelvek hivatalos alkalmazásban vannak, a nemzeti kisebbségi polgárok, de a többségi nemzethez tartozók sincsenek kellően tájékoztatva a törvényben meghatározott jogokról – írja jelentésben[38].
Az ombudsman szerint „a közokiratok és egyéb, a törvény által meghatározott jogok érvényesítése szempontjából fontos iratok kiadása olyan nyelven, amely a szerb nyelv mellett hivatalos használatban van, szükséges a nemzeti kisebbség tagjának a követelése, vagyis az illetékes szerv nem feltételezheti, hogy valamely személy az okirat kiadását a szerb nyelven kívül másik nyelven kívánja, ha azt kimondottan (az ügyfél – B.A.) nem hangsúlyozza”[39]. Azt azonban (a nyakatekert fogalmazásban) nem írja, hogy az eljáró szerv is megkérdezhetné a nemzeti kisebbségi ügyfelet, hogy az okirat kiadását milyen hivatalos nyelven kéri.
Az ombudsman szerint „a közokiratok és egyéb, a törvény által meghatározott jogok érvényesítése szempontjából fontos iratok kiadása olyan nyelven, amely a szerb nyelv mellett hivatalos használatban van, szükséges a nemzeti kisebbség tagjának a követelése, vagyis az illetékes szerv nem feltételezheti, hogy valamely személy az okirat kiadását a szerb nyelven kívül másik nyelven kívánja, ha azt kimondottan (az ügyfél – B.A.) nem hangsúlyozza”[39]. Azt azonban (a nyakatekert fogalmazásban) nem írja, hogy az eljáró szerv is megkérdezhetné a nemzeti kisebbségi ügyfelet, hogy az okirat kiadását milyen hivatalos nyelven kéri.
Ismerteti, hogy a Tartományi Oktatási, Jogalkotási, Közigazgatási és Nemzeti Kisebbségi – Nemzeti Közösségi Titkárság, 2023. február 22-én pályázatot írt ki költségvetési eszközök odaítélésre, éspedig 10.000.000 dinár összegben „a közigazgatási szervek és szervezetek számára Vajdaság Autonóm Tartományban, amelyek munkájában hivatalos használatban van a nemzeti kisebbségek-közösségek nyelve és írása”[40].
Az említett összeget „a nemzeti kisebbségi – nemzeti közösségi nyelvek hivatalos használatára való jog fejlesztésére”[41] szánták.
Az ombudsman nem tartotta szükségesnek, hogy közölje, hogyan alakult a tartományi szervekben dolgozók nemzeti összetétele, illetve, hogy milyen ezek a szervek felkészültsége a többnyelvű közigazgatásra, a nemzeti kisebbségi nyelvek egyenrangú hivatalos használatának alkalmazására.
Az említett összeget „a nemzeti kisebbségi – nemzeti közösségi nyelvek hivatalos használatára való jog fejlesztésére”[41] szánták.
Az ombudsman nem tartotta szükségesnek, hogy közölje, hogyan alakult a tartományi szervekben dolgozók nemzeti összetétele, illetve, hogy milyen ezek a szervek felkészültsége a többnyelvű közigazgatásra, a nemzeti kisebbségi nyelvek egyenrangú hivatalos használatának alkalmazására.
A statisztikai részből megtudni, hogy az ombudsmanhoz a 2023-as évben 740 beadvány érkezett, amelyek alapján 221, saját kezdeményezés alapján pedig 77 tárgy lett alakítva, vagyis összesen 298[42].
A tárgyak tevékenységi területek szerinti megoszlása[43]:
Terület |
Saját kezdeményezés |
A polgárok panaszai |
A megoldott tárgyak száma |
Az általános emberi jogok védelme |
1 |
153 |
154 |
A gyermekjogok védelme |
44 |
51 |
95 |
Nemi egyenrangúság |
32 |
10 |
42 |
A nemzeti kisebbségek jogainak védelme |
/ |
7 |
7 |
Összesen |
77 |
221[*] |
298 |
* A jelentésben tévesen a 275-ös szám szerepel.
A jelentés szerint a 2023-as év végéig 260 tárgy meg lett oldva, a fennmaradó 38-ban pedig az eljárás még folyamatban van[44].
Feltűnő, hogy az ombudsman a nemzeti kisebbségi jogvédelem területén egyetlen alkalommal sem találta szükségesnek, hogy bármit is kezdeményezzen. Például a helységnévtáblák sorozatos rongálása, az írás- és nyelvhasználat területén, vagy egyéb jogsérelmek ügyében[45].
Feltűnő, hogy az ombudsman a nemzeti kisebbségi jogvédelem területén egyetlen alkalommal sem találta szükségesnek, hogy bármit is kezdeményezzen. Például a helységnévtáblák sorozatos rongálása, az írás- és nyelvhasználat területén, vagy egyéb jogsérelmek ügyében[45].
A 260 megoldott tárgy „48 százalékában az ombudsman nem volt illetékes eljárni, de ezek 86 százalékában jogi tanácsot adott”[46]; „a tárgyak 12 százalékában az ombudsman által megállapított szabálytalanságot a szerv az eljárás során elhárította”[47]; „a tárgyak 24 százalékában a vizsgálat után megállapítást nyert, hogy az emberi jogok nem sérültek, illetve az eljárásban nem történt szabálytalanság”[48]; „az esetek 7 százalékában a polgárok panasza tanácsadással lett megoldva, minek utána a tárgy archiválva lett”[49]; „két panasszal kapcsolatban az ombudsman véleményt küldött a felelős szervnek a munkájában észlelt szabálytalanságok elhárítására”[50]. „A többi eset, amelyikben vizsgálat indult, a tárgyak megoldására úgy került sor, hogy vagy más szervnek lettek továbbítva eljárásra, a panasz benyújtója által vissza lettek vonva, vagy megállapítás nyert, hogy előzetesen nem lett minden a jogi eszköz kihasználva”[51].
A ombudsman 2023. évi jelentése első alkalommal nem került határidőben (2024. március 31-ig) a közösségi hálóra (csak 2024. június 27-én). Az eddigiek közül a legsilányabbnak látszik. A 2022. évi kaptafa alapján készült. Sok benne a leíró rész, kevés az elemzés.
A jelentés legnagyobb hibája mégis, hogy nem a Tartományi polgári jogvédőről – ombudsmanról szóló tartományi képviselőházi rendelet rendelkezései szerint készült. Egyáltalán említésre sem került benne „az emberi és kisebbségi jogok védelme és fejlesztése” (a rendelet 4/2 szakasza), „a nemzetközi szerződések, szabványok és jogszabályok alkalmazása az emberi jogok területén” (17. szakasz), mint ahogy „a közigazgatási szervek munkájának ellenőrzése a nemzeti kisebbségek jogai érvényesítésének és fejlesztésének területein” se (29/1 szakasz).
A jelentés legnagyobb hibája mégis, hogy nem a Tartományi polgári jogvédőről – ombudsmanról szóló tartományi képviselőházi rendelet rendelkezései szerint készült. Egyáltalán említésre sem került benne „az emberi és kisebbségi jogok védelme és fejlesztése” (a rendelet 4/2 szakasza), „a nemzetközi szerződések, szabványok és jogszabályok alkalmazása az emberi jogok területén” (17. szakasz), mint ahogy „a közigazgatási szervek munkájának ellenőrzése a nemzeti kisebbségek jogai érvényesítésének és fejlesztésének területein” se (29/1 szakasz).
A Tartományi Képviselőháznak ezért a jelentést vissza kellett volna utalnia az ombudsmanhoz az észlelt hiányosságok elhárítására és érdemi vitát nyitnia az intézmény húsz éves munkájáról, valamint intézkedéseket tenni, hogy az ombudsman a tevékenységét továbbiakban a rendelettel összhangban végezze, illetve a jelentését annak alapján készítse el.
A Tartományi Képviselőház Szerb Haladó Párti (SNS) és Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) képviselői alkotta hatalmi többség – a 2024. június 27-i ülésen – ismételten megelégedett az eddigi semmitmondó megállapítással, miszerint „megismerkedett a Tartományi Ombudsman 2023. évi jelentésével”.
A Magyar Szó nevű napilapban a vajdasági magyar közösség jogainak érvényesítésével kapcsolatos jelentésről és képviselőházi vitáról mindössze ez jelent meg: „a képviselők megvitatták a tavalyi, tartományi ombudsmani jelentést”[52]!?
A Vajdasági Rádió Televízió Magyar Szerkesztőségének képviselőházi tudósítója a riportjában még csak meg sem említette az ombudsman jelentését és az ezzel kapcsolatos vitát[53]. Ennyire törődünk a jogainkkal!
A vajdasági magyar közmédia tudósítói nem tartották említésre érdemesnek prof. dr. Miroslav Ilić a Szabad Polgárok Mozgalma (PSG) képviselőjének felszólalásában elhangzottakat se.
A Vajdasági Rádió Televízió Magyar Szerkesztőségének képviselőházi tudósítója a riportjában még csak meg sem említette az ombudsman jelentését és az ezzel kapcsolatos vitát[53]. Ennyire törődünk a jogainkkal!
A vajdasági magyar közmédia tudósítói nem tartották említésre érdemesnek prof. dr. Miroslav Ilić a Szabad Polgárok Mozgalma (PSG) képviselőjének felszólalásában elhangzottakat se.
– Hogy lerövidítsem: Ćorić asszony, tudom, hogy az iskoláit, a magiszteri és doktori tanulmányait Kragujevácon, a testvéri Šumadiában végezte, de Hrtkovci Vajdaságban van. A Tartományi Ombudsman egyik jelentése sem lehet érvényes, amíg a Mihaljlo Pupin sugárút 18B alatti épületen Vojislav Šešelj úr többméteres képe függ, az emberé, aki üldözte és ezekért az üldözésekért el is lett ítélve. Vegye le, Ćorić asszony, Šešeljt Újvidék és Vajdaság arcáról. Akkor lehet ombudsman”[54] – mondta Ilić professzor.
BOZÓKI Antal
__________
* Készült a Délvidékért „Kiss” Alapítvány (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/c) támogatásával.
[1] Годишњи извештај Покрајинског омбудсмана за 2023. годину [A Tartományi Ombudsman 2023. évi jelentése]. https://www.ombudsmanapv.org/riv/index.php/dokumenti/godisnji-izvestaj/2727-godisnji-izvestaj-pokrajinskog-zastitnika-gradjana-ombudsmana-za-2023-godinu.html
A jelentés 2024. június 27-én került az ombudsman közösségi oldalára, habár – a rendelet szerint (21/4 szakasz) – március 31-ig ki kellett volna tenni. A jelentés a Tartományi Képviselőháznak 2024. március 28-án e-posta által a II-OM-03/2024 szám alatt lett megküldve. A megvitatására június 27-én került sor. A továbbiakban: Извештај…
[2] Извештај…, 35-54.
[3] Uo., 35.
[4] Uo., 35-36.
[5] Uo., 36-37.
[6] Uo., 37-38.
[7] Uo., 37.
[8] Uo., 38.
[9] Uo.
[10] Uo.
[11] Uo., 39.
[12] Uo., 40.
[13] Uo.
[14] Uo., 42.
[15] Uo.
[16] Uo.
[17] Lásd a 2022. évi jelentés (oktatási rész) 21. oldalának utolsó és a 22. oldalának az első bekezdését, valamint a 2023. évi jelentés 42. oldalának utolsó két bekezdését.
[18] Извештај…, 42-43.
[19] Uo., 43.
[20] Uo.
[21] Uo., 43-50.
[22] Lásd a 19. LEÉPÜLŐ, TEKINTÉLYT VESZTETT INTÉZMÉNY (2022.) fejezetben.
[23] http://www.vmmi.org/hu
[24] Извештај…, 49-50.
[25] Uo., 49
[26] Uo.
[27] Uo.
[28] Uo., 50.
[29] Uo., 50-52.
[30] Lásd a 2021. évi jelentés 27-30., és a 18. „NEM VOLT TELJES EGYETÉRTÉS AZ OMBUDSMAN JELENTÉSE KAPCSÁN” c. fejezet 4-5. oldalát.
[31] Lásd a 2022. évi jelentés 33-36. és a 19. LEÉPÜLŐ, TEKINTÉLYT VESZTETT INTÉZMÉNY c. fejezet 5-6. oldalát.
[32] Извештај…, 52-53.
[33] Lásd a 2022. évi jelentés 37. és a 19. LEÉPÜLŐ, TEKINTÉLYT VESZTETT INTÉZMÉNY c. fejezet 5-6. oldalát.
[34] Bővebben lásd az Úgy rossz, ahogy van! https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=15867, 2023. október 16., és az ÚJ SAJTÓTÖRVÉNYEK c. írásom. https://bozokiantal.blogspot.com/search/label/Jegyzetek, 2023. november 9. 11:49
* Készült a Délvidékért „Kiss” Alapítvány (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/c) támogatásával.
[1] Годишњи извештај Покрајинског омбудсмана за 2023. годину [A Tartományi Ombudsman 2023. évi jelentése]. https://www.ombudsmanapv.org/riv/index.php/dokumenti/godisnji-izvestaj/2727-godisnji-izvestaj-pokrajinskog-zastitnika-gradjana-ombudsmana-za-2023-godinu.html
A jelentés 2024. június 27-én került az ombudsman közösségi oldalára, habár – a rendelet szerint (21/4 szakasz) – március 31-ig ki kellett volna tenni. A jelentés a Tartományi Képviselőháznak 2024. március 28-án e-posta által a II-OM-03/2024 szám alatt lett megküldve. A megvitatására június 27-én került sor. A továbbiakban: Извештај…
[2] Извештај…, 35-54.
[3] Uo., 35.
[4] Uo., 35-36.
[5] Uo., 36-37.
[6] Uo., 37-38.
[7] Uo., 37.
[8] Uo., 38.
[9] Uo.
[10] Uo.
[11] Uo., 39.
[12] Uo., 40.
[13] Uo.
[14] Uo., 42.
[15] Uo.
[16] Uo.
[17] Lásd a 2022. évi jelentés (oktatási rész) 21. oldalának utolsó és a 22. oldalának az első bekezdését, valamint a 2023. évi jelentés 42. oldalának utolsó két bekezdését.
[18] Извештај…, 42-43.
[19] Uo., 43.
[20] Uo.
[21] Uo., 43-50.
[22] Lásd a 19. LEÉPÜLŐ, TEKINTÉLYT VESZTETT INTÉZMÉNY (2022.) fejezetben.
[23] http://www.vmmi.org/hu
[24] Извештај…, 49-50.
[25] Uo., 49
[26] Uo.
[27] Uo.
[28] Uo., 50.
[29] Uo., 50-52.
[30] Lásd a 2021. évi jelentés 27-30., és a 18. „NEM VOLT TELJES EGYETÉRTÉS AZ OMBUDSMAN JELENTÉSE KAPCSÁN” c. fejezet 4-5. oldalát.
[31] Lásd a 2022. évi jelentés 33-36. és a 19. LEÉPÜLŐ, TEKINTÉLYT VESZTETT INTÉZMÉNY c. fejezet 5-6. oldalát.
[32] Извештај…, 52-53.
[33] Lásd a 2022. évi jelentés 37. és a 19. LEÉPÜLŐ, TEKINTÉLYT VESZTETT INTÉZMÉNY c. fejezet 5-6. oldalát.
[34] Bővebben lásd az Úgy rossz, ahogy van! https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=15867, 2023. október 16., és az ÚJ SAJTÓTÖRVÉNYEK c. írásom. https://bozokiantal.blogspot.com/search/label/Jegyzetek, 2023. november 9. 11:49
[35] Извештај…, 53.
[36] Uo.
[37] VMDK: Ha már az állam nem volt rá képes, mi megcsináltuk a megfelelő feliratot.
https://szmsz.press/2023/04/29/vmdk-ha-az-allam-nem-volt-kepes-mi-sajat-koltsegunkon-megcsinaltuk-a-megfelelo-feliratot/,2023. ápr. 29. 11:00
[38] Извештај…, 53.
[39] Uo., 53.
[40] Uo.
[41] Uo.
[42] Uo., 91.
[43] Uo., 95.
[44] Uo., 96.
[45] Lásd a JOGSÉRTÉSEK ÉS ZAKLATÁSOK. A délvidéki/vajdasági nemzeti kisebbségek zaklatásai és jogsérelmei c. 2023. évi kronológiámat. http://www.historiae.rs/
[46] Извештај…, 96.
[47] Uo.
[48] Uo.
[49] Uo.
[50] Uo.
[51] Uo.
[52] v-ár: Gazdasági növekedést mutató zárszámadás. Magyar Szó, 2024. június 28. 4.
[53] (RTV) A tartományi képviselőház elfogadta a 2023-as évi költségvetés zárszámadását. https://www.rtv.rs/hu/politika/a-tartom%C3%A1nyi-k%C3%A9pvisel%C5%91h%C3%A1z-elfogadta-a-2023-as-%C3%A9vi-k%C3%B6lts%C3%A9gvet%C3%A9s-z%C3%A1rsz%C3%A1mad%C3%A1s%C3%A1t_1551310.html, 2024. június 29. 19.54
[54] Miroslav Ilić: Skinite Šešelja sa lica Novog Sada i Vojvodine [Vegye le Šešeljt Újvidék és Vajdaság arcáról]. https://www.facebook.com/drmiroslavilic, 2024. június 27. 22:22
[36] Uo.
[37] VMDK: Ha már az állam nem volt rá képes, mi megcsináltuk a megfelelő feliratot.
https://szmsz.press/2023/04/29/vmdk-ha-az-allam-nem-volt-kepes-mi-sajat-koltsegunkon-megcsinaltuk-a-megfelelo-feliratot/,2023. ápr. 29. 11:00
[38] Извештај…, 53.
[39] Uo., 53.
[40] Uo.
[41] Uo.
[42] Uo., 91.
[43] Uo., 95.
[44] Uo., 96.
[45] Lásd a JOGSÉRTÉSEK ÉS ZAKLATÁSOK. A délvidéki/vajdasági nemzeti kisebbségek zaklatásai és jogsérelmei c. 2023. évi kronológiámat. http://www.historiae.rs/
[46] Извештај…, 96.
[47] Uo.
[48] Uo.
[49] Uo.
[50] Uo.
[51] Uo.
[52] v-ár: Gazdasági növekedést mutató zárszámadás. Magyar Szó, 2024. június 28. 4.
[53] (RTV) A tartományi képviselőház elfogadta a 2023-as évi költségvetés zárszámadását. https://www.rtv.rs/hu/politika/a-tartom%C3%A1nyi-k%C3%A9pvisel%C5%91h%C3%A1z-elfogadta-a-2023-as-%C3%A9vi-k%C3%B6lts%C3%A9gvet%C3%A9s-z%C3%A1rsz%C3%A1mad%C3%A1s%C3%A1t_1551310.html, 2024. június 29. 19.54
[54] Miroslav Ilić: Skinite Šešelja sa lica Novog Sada i Vojvodine [Vegye le Šešeljt Újvidék és Vajdaság arcáról]. https://www.facebook.com/drmiroslavilic, 2024. június 27. 22:22
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése