Összefoglaló
(5. rész)
f) Rehabilitálás és restitúció
Magyar közösség szemszögéből – ismereteim szerint – a
vonatkozó törvény meghozatalától (2011. szeptember 16-ától)[84] elmúlt, több mint nyolc
év alatt, nem készült átfogó elemzés a rehabilitálási és a
vagyon-visszaszármaztatási törvény meghozatalának és alkalmazásának
eredményeiről. Arról sem, hogy ezek a törvények mennyire fejezik ki az
érintettek, a sérelmet szenvedettek, illetve a leszármazottaik elvárásait.
Magyarország viszonyulásról a szerbiai rehabilitálási és
vagyon-visszaszármaztatási eljárásokhoz – a Délvidéken elhangozott számos
panasz ellenére – nem sok információhoz lehetett jutni. Ezek hiányában olyan
vélemény alakult ki, hogy az anyaországot ez a téma valójában különösebben nem
is érdekli.
A szabadkai székhelyű Magyar Mozgalom 2017. december 19-én levelet intézett Orbán Viktor magyar miniszterelnököz,
amelyben „a vagyon-visszaszármaztatás körüli, a magyar embereket
hátrányosan érintő visszásságokra” is felhívta Magyarország miniszterelnökének
figyelmét és a magyar kormány segítségét kérte.[85]
Nincs tudomásom arról, hogy az MM bármilyen választ is kapott volna.
Csóti György a budapesti Kisebbségi Jogvédő Intézet (KJI)
igazgatója legutóbbi – 2019. szeptember végi – újvidéki látogatásakor elmondta:
„Elkezdtük a közelmúltban számba venni azt is, hogy Vajdaságban milyen
jogsértések történtek a vagyon-visszaszármaztatásban. Elhúzzák az időt a
hatóságok, hogy ne kelljen visszaadni az ingatlant, a termőföldet, miközben
elfogynak lassan a visszaszolgáltatható ingatlanok, földek. Többet erről még
nem mondhatok, a felmérés időszakában vagyunk, ezért utaztunk most elsősorban
ide, amint elkészül a felmérés, ennek az ügynek a kapcsán lépünk majd.”[86]
Tudomásom szerint – huzamosabb
idő után – a KJI az első magyarországi intézmény, amelyik a helyszínen
tájékozódott az itteni magyar közösséget érintő fontos kérdésekben.
Fontos, hogy az anyaországban –
legalább most – átfogó és tárgyilagos felmérés készüljön a délvidéki rehabilitálások és
vagyon-visszaszármaztatási eljárások eredményeiről, valamint hogy
javaslatokat/lépéseket is tartalmazzon az észlelt problémák megnyugtató
rendezésére, az érintettek hatékony jogvédelmének biztosítására. Ez
elősegítené a magyar-szerb/szerb-magyar kapcsolatok erősödését is.[87]
Az idei, az 1944/45-ös délvidéki
ártatlan áldozatokra emlékezés legalább három eseményre hívta fel a figyelmet:
Az első: Teleki Júlia, a járeki tábor túlélője, a Csúrogon (2019. október
27-én) tartott legutóbbi megemlékezésen az 1944/45-ös délvidéki ártatlan
áldozatokra, az Újvidéki Rádiónak nyilatkozva elmondta: „Annyit elértünk, hogy
19 körösztöt állítottunk. Mindég tönkretették, végül megmaradt ez az emlékmű.
Nekünk ez sokat jelent, nem megyünk a szeméten keresztül, de nekem ez nem elég,
nem csak nekem, a túlélőknek. Elmaradt a bocsánatkérés, elmaradt a
vagyon-visszaszármaztatás”.[88]
Teleki Júlia kimondta, azt, amiről a politikusok mélyen hallgatnak: „Elmaradt a
bocsánatkérés, elmaradt a vagyon-visszaszármaztatás”. A nyilatkozata azonban –
ismereteim szerint – a nyomtatott sajtóban nem jelent meg. Verba volant, scripta manent (a szó elrepül/elszáll, az írás megmarad)?
Struccpolitika?
A második: A járeki (tiszaistvánfalvi)
láger emlékhelyén felállított emléktáblára nem került fel az, hogy ott magyarok
(köztük csúrogiak – B.A.) is meghaltak.
– Nagyon hosszú utat jártunk be,
amíg idáig eljutottunk. Innen 300-400 méterre kaptak először a németek
engedélyt arra, hogy keresztet állítsanak. Mi az első naptól kezdve velük
emlékeztünk. Később az út mellett mi magunk állítottunk le egy fakeresztet,
majd amikor polgármester voltam, akkor kapták meg a németek a lehetőséget arra,
hogy ide állítsák a fakeresztjüket, és azonnal mellé tettük mi is a miénket.
Sajnos nem viszonozták a lojalitásunkat, pedig mi mindenben segítettünk nekik.
Amikor a német emlékmű idekerült, ellenezték azt, hogy arra felkerüljön –
legalább egy szó erejéig is –, hogy itt magyarok is haltak meg. Magyar felirat
ugyan van az emlékmű falán, de az az itt életüket vesztett Duna menti svábokra
emlékeztet. Arra kényszerültünk, hogy egy kis fakeresztet állítsunk fel –
elevenítette fel a történteket Gusztony András,[89] a Vajdasági
Magyar Demokrata Párt (VMDP) temerini körzeti szervezetének elnöke a 2019.
november 3-ai megemlékezésen.[90]
A járeki lágerban elhunyt
magyaroknak nem jár az emlékezés joga?
A harmadik: Az újvidéki városi
képviselő-testület döntése alapján, a tervek szerint, 2020-ban „egy olyan
emlékművet emelnek, amely az 1944-ben és 1945-ben kivégzett, ártatlan újvidéki
polgárokra emlékeztet majd”.[91]
A VMSZ tehát „simán átlépett, és
a Makovecz Imre által a magyar
áldozatoknak tervezett emlékmű helyett […] olyan emlékhelyet állítana,
amelyről lehagynák a magyar előjelet”.[92]
g) Nemzeti alapú incidensek
Szerbiában
2018-ban „valamivel kevesebb (59) nemzetiségi alapú panasz, ami az összes
panasz 6 százaléka”,[93] érkezett
a köztársasági esélyegyenlőségi biztoshoz.
Ezek
közül a legtöbb (28, illetve 47,5%) a roma, hét a magyar, öt a vlach, kettő a
román, kettő a bosnyák, egy-egy pedig a cseh, az ukrán, a macedón, az orosz, a
montenegrói és az albán nemzeti kisebbség megkülönböztetésére vonatkozott. A
panaszok közül egy minden nemzeti kisebbség megkülönböztetésére, a fennmaradt
esetekben pedig nem lett megnevezve, hogy melyik nemzeti kisebbséget érinti.[94]
Az
esetek többsége a közhivatalok előtti eljárásra vonatkozott (14), ez után
következett az oktatás és a szakmai továbbképzés (12), a munkaviszony és a
foglalkoztatás (11), a tájékoztatás és a sajtó (7), a szolgáltatások, valamit a
közterületek és épületek használata (5), majd az egyéb területek, amelyekkel
kapcsolatban kevesebb panasz érkezett.[95]
A
panaszok túlnyomó többségét a természetes személyek (39) és a civil szervezetek
(14) nyújtották be.[96]
A
jelentésből az is kitűnik, hogy 2018-ban észrevehetően megnövekedett a panaszok
száma az oktatás és a szakmai továbbképzés területéről, amelyek többnyire a
roma gyerekek megkülönböztetésére vonatkoztak.[97]
Brankica Janković esélyegyenlőségi
biztos, a 269 oldal terjedelmű beszámolót ismertetve, elmondta, hogy „csökkent
a nemzeti alapon, valamint etnikai származás alapján történő megkülönböztetés”,
ami szerinte „a kisebbségek helyzetének javulására utal”.[98]
A
jelentésből azonban nem lehet megbízhatóan megállapítani, hogy az 59 nemzeti
alapú panasz közül mennyi érkezett Vajdaságból? Azt sem, hogy a biztos milyen
ajánlásokat tett, illetve intézkedéseket foganatosított ezek elhárítására, és
mi lett azoknak az eredménye?
A
beszámoló csak a biztoshoz érkezett nemzeti alapon, valamint az etnikai
származás alapján történt megkülönböztetéseket veszi számba, amiből – nem elég
megbízhatóan – azt a következést vonja le, hogy ezeknek a megkülönböztetéseknek
a száma „csökkent”.
Tényszerűen meg
lehet állapítani ugyan, hogy a biztoshoz benyújtott panaszok száma
csökkent, azt azonban már nem, hogy a nemzeti alapú megkülönböztetések száma hogyan
alakult a mindennapi életben. Ezekről ugyanis pontos kimutatás sehol nem
készül(t), és bizonyára nem is lesz. Számos olyan jogsérelemről is tudomást szerezhetünk,
a sajtóból, de egyébként is, amelyek elszenvedői nem emelnek/emeltek panaszt a
biztosnál. Azt is tudni kellene, hogy a nemzeti, faji, vallási, stb. alapú megkülönböztetés
számos megnyilvánulását még kimutatni/felismerni is nagyon nehéz, bizonyítani
pedig kérdéses.
A
köztársasági biztos csak a nemzeti valamint az etnikai származás alapján
történt megkülönböztetési panaszok számának „csökkenéséből” azt a téves
következtetést is levonja, hogy ez „a kisebbségek helyzetének javulására utal”.
Tartományi ombudsman a 2018. évi
jelentésében 36 nemzeti kisebbségi jogsérelmi panaszról számol be, amelyek
közül 21-ben a saját kezdeményezésére, 15-ben pedig a polgárok panasza alapján
indított eljárást, hat esetben pedig a panaszt, illetékesség hiányában elvetette.[99]
A jelentésből azonban nem derül ki, hogy a nemzeti kisebbségi jogsérelmek végül
hogyan oldódtak meg, mivel csak általában és százalékban fejezi ki ez
eljárások eredményeit.
Az utóbbi néhány évben nem
tesznek közzé adatokat a tartományban történt nemzeti alapú jogsérelmekről és incidensekről.
Ezek egy részéről – amelyeket már nem lehet elhallgatni – csupán a sajtóból
értesülhetünk.
Október 31-én „heten megtámadtak
és brutálisan megvertek egy 17 éves fiatalt Szabadkán. […] Botokkal agyba-főbe
verték, súlyos testi sérüléseket okozván neki.”[100]
A szabadkai rendőrök „garázdaság
vétség”[101] gyanújával őrizetbe
vettek egy személyt, míg „öt kiskorú személy ellen bűnvádi feljelentést
tesznek”.[102] A sérültről a sajtóból
megtudtuk, hogy magyar.[103] Az
állami szervek azonban idegenkednek, hogy az ilyen és hasonló incidenseket
nemzeti alapon történteknek minősítésék.
Vajdaságban nem számít
ritkaságnak a helységnévtáblák összefirkálása, megrongálása sem. Legutóbb „a
dél-bánsági mély szórványnak számító Fehértemplom helységnévtábláján firkálták
le a helység magyar és román nevét, „sőt még a latin betűknek sem volt
kegyelem”.[104]
Az MTI arról
számol be, hogy a Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fóruma (KMKF) Társadalmi
szervezetek munkacsoportjának 2019. november 6-ai ülésén, „meghallgatták Hajnal Jenőt, a Magyar Nemzeti Tanács
elnökét, a délvidéki magyarság képviselőjét is azokról az eredményekről,
amelyeket a magyar helységnevek újbóli használata területén elértek”.[105]
A KMKF Társadalmi szervezetek
munkacsoportjának Pánczél Károly
levezető elnök rámutatott, hogy a Délvidéken „egy közel két évtizedes folyamat”[106]
során „240 településen sikerült visszaállítani a magyar helységneveket, a latin
betűs feliratokat, és az utcák, terek régi hagyományos nevei is
megjelenhettek”.[107] Bencsik János, az ülés társelnöke,
hozzátette, hogy „az örömteli események mellett sajnálatos tendencia, hogy
ezeket a táblákat rendszeresen megrongálják”.[108] –
Hiába rendelkezik a törvény, hogy záros határidőn belül állítsák vissza őket,
ez sokszor mégsem történik meg – jegyezte meg.[109]
Az MTI azonban arról,
hogy Hajnal Jenő konkrétan mit mondott, egy szót nem közöl. Pedig, a vajdasági
magyar választópolgárokat és az MNT tanácsnokait is bizonyára érdekelte volna, ki és milyen „eredményeket”
ért el „a magyar helységnevek újbóli használata területén”? Legyenek szívesek,
tegyék fel az elnök beszédét legalább az MNT honlapjára! Vagy ez nem a
nyilvánosságra tartozik?
A
nemzeti kisebbségek helyzetét egy társadalomban/országban számos tényező
együttes létezése alapján lehet csak megállapítani, amelyek közül a (nemzeti és
etnikai alapú) megkülönböztetés mértékének csökkenése fontos ugyan, de
önmagában nem elegendő.[110] A nemzeti kisebbségek helyzete javulásának a fokmérője
ugyanis a többségi lakossággal az élet minden területén elért egyenjogúság
szintje. Ettől azonban még, sajnos, igencsak távol állunk!
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2019. november
7.
[84]A nemzeti tanácsokról és a vagyon-visszaszármaztatásról. http://www.magyarmozgalom.rs/hu/hirfolyam/a-nemzeti-tanacsokrol-es-a-vagyon-visszaszarmaztatasrol
[85] Uo.
[86] Lásd v-ár írását a 30-as jegyzetben 4.
[87] Bővebben lásd a Változik a viszonyulás? c. írásom. https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=12047, 2019. október 8.
[88] Hangadó Szerda. http://media.rtv.rs/hu/hangado/51190, 2019. október 30. [08,55-]
[89] Másutt: Guszton András. Ádám Csilla: Járekon is megemlékeztek az ártatlan áldozatokról. 2019. november 3. [17:29]
[90] Uo. és G.B.: Fakeresztek árnyékéban c. írását. Magyar Szó, 2019. november 4. 5.
[91] szb: Készülhet az emlékmű! Magyar Szó, 2019. október 26. 9.
[92] A VMDP és Csorba Béla szerint a délvidéki magyarságnak olyan elnök kell, mint Vučić. https://delhir.info/2017/02/19/a-vmdp-es-csorba-bela-szerint-a-delvideki-magyarsagnak-olyan-elnok-kell-mint-vucic/
Lásd még a Nemzetközi segédlettel (Se nem magyar, se nem Makovecz) c. írásom. A VMSZ újabb megalkuvása – Újvidéken se nem magyar, se nem Makovecz emlékművet nem kapnak a 44-es áldozatok
https://delhir.info/2019/07/10/a-vmsz-ujabb-megalkuvasa-ujvideken-se-nem-magyar-se-nem-makovecz-emlekmuvet-nem-kapnak-a-44-es-aldozatok/, 2019. július 10.
[93] Редован годишњи извештај Повереника за заштиту равноправности за 2018. годину. [Az esélyegyenlőségi biztos 2018. évi rendes jelentése] 3.6.6. Дискриминација на основу националне припадности и етничког порекла [Nemzeti és etnikai alapon való megkülönböztetés]. Београд, март 2019. [Belgrád, 2019 márciusa]. http://ravnopravnost.gov.rs/rs/izvestaji/, 147-148
[94] Uo. 148.
[95] Uo.
[96] Uo.
[97] Uo.
[98] bm: Csökkent a nemzeti alapú megkülönböztetés. Magyar Szó, 2019. október 2. 4., vagy
https://www.magyarszo.rs/hu/4106/kozelet_politika/208813/Cs%C3%B6kkent-a-nemzeti-alap%C3%BA-megk%C3%BCl%C3%B6nb%C3%B6ztet%C3%A9s.htm, 2019. október 1. [21:10]
Lásd még: Повереница представила извештај о раду у Народној скупштини (A biztos ismertette jelentését a Népképviselőházban].http://ravnopravnost.gov.rs/p%d0%bev%d0%b5r%d0%b5nic%d0%b0-pr%d0%b5dst%d0%b0vil%d0%b0-izv%d0%b5st%d0%b0%d1%98-%d0%be-r%d0%b0du-u-n%d0%b0r%d0%bedn%d0%be%d1%98-skupstini-cir/, 2019. október 2.
[99] Godišni izveštaj Pokrajinskog zaštitnika građana – Ombudsmana za 2018. godinu [A Tartományi Polgári Jogvédő – Ombudsman 2018. évi jelentése] 95. https://www.ombudsmanapv.org/riv/attachments/article/2142/Godisnji_izvestaj_PZG-ombudsmana_2018.pdf
[100] U. Z.: Magyar fiút vertek meg tegnap Szabadkán!
https://delhir.info/2019/11/02/a-rendorseg-szerint-monogram-verte-meg-a-szabadkai-magyar-fiut/
[101] U. Z.: A rendőrség szerint monogram verte meg a szabadkai magyar fiút.
https://delhir.info/2019/11/02/a-rendorseg-szerint-monogram-verte-meg-a-szabadkai-magyar-fiut/
[102] Uo.
[103] Lásd a 99-es jegyzetet.
[104] Újabb helységnévtáblát gyaláztak meg. https://delhir.info/2019/10/28/sosem-volt-ilyen-jo-szerbiaban-magyarnak-lenni-ujabb-helysegnevtablat-gyalaztak-meg/
Lásd még az Amíg Bácskában ki se rakják, addig Bánátban rongálják a magyar helységnévtáblákat. c. írást.
https://delhir.info/2018/08/28/amig-bacskaban-ki-se-rakjak-addig-banatban-rongaljak-magyar-helysegnevtablakat/
[105] MTI. KMKF: Napirenden a délvidéki magyar helységnévtáblák visszaállítása. https://www.vajma.info/cikk/karpat/13452/KMKF-Napirenden-a-delvideki-magyar-helysegnevtablak-visszaallitasa.html, 2019. november 6. [17:18]
[106] Uo.
[107] Uo.
[108] Uo.
[109] Uo.
[110] Bővebben lásd a Csökkent a nemzeti- és etnikai alapú megkülönböztetés? c. írásom.
https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=12051, 2019. október 10.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése