2024. december 13. 10:20
A szerbiai Építésügyi Minisztérium honlapján folyamatosan teszik közzé az Újvidéki Vasútállomás felújításával kapcsolatos dokumentumokat. A Nova ekonomija azt írja, a dokumentumokból kiderül, hogy a vasútállomás rekonstrukcióján dolgozó kínai vállalatok júniusban – közvetlenül az újjáépített állomás megnyitása előtt – a „B szárny” átadására irányuló kérvényükben azt állították, hogy „befejezték az utasok biztonságos közlekedéséhez szükséges munkálatokat”. Ezt később a Szerbiai Vasúti Infrastruktúra által létrehozott bizottság is megerősítette.
A kínaiak júniusban szóltak a munkálatok befejezéséről
Az egyik, a cikk írásakor közzétett dokumentum szerint a munkálatok kivitelezője, a kínai CRIC és CCCC konzorcium arról tájékoztatta a Szerbiai Vasúti Infrastruktúrát és az Utiber nevű felügyeleti céget, hogy „befejezte azokat a munkálatokat, amelyek az utasok biztonságos közlekedéséhez szükségesek az újvidéki vasútállomás B szárnyának előcsarnokában”.
A kínai vállalatok kérvényt nyújtottak be a Szerbiai Vasúti Infrastruktúrához egy belső átvételre, amely után az utasok számára megnyitották volna az előcsarnokot. Az előcsarnok a főbejáraton keresztül volt megközelíthető, a leomlott tetőszerkezet alatti részen áthaladva.
„Mivel az utasok B szárny előcsarnokába történő átirányítása a feltétele az A szárny alatti tér rendezési munkálatai megkezdésének, tisztelettel kérjük a Felügyeleti Hatóságot, hogy erősítse meg, hogy elvégezhető a belső átvétel, és kérjük a Beruházót, hogy az átvételt legkésőbb 2024. június 14-ig végezze el, hogy az újvidéki állomás munkálatainak ütemterve ne kerüljön veszélybe” – áll a CRIC & CCCC Konzorcium képviselője, Szi Fengzsan által aláírt dokumentumban, idézi a Nova ekonomija.
A Szerbiai Vasúti Infrastruktúra és az Utiber jóváhagyta a B szárny belső átvételére irányuló kérelmet.
A Szerbiai Vasúti Infrastruktúra létrehozott egy bizottságot
A vasúti infrastruktúra bizottságot hozott létre a B szárny belső átvételére, amelynek tagjai Luka Božić (Befektetési Osztály, bizottsági elnök), Aleksandar Kostić (Befektetési Osztály, helyettes elnök), Veselin Simović (újvidéki szakvezető), Zoran Šćepanović (az ETP Újvidék helyettes szakaszvezetője), Žarko Simović (Szerbiai Vasutak) és Predrag Predojević (Szerbiai Vasutak).
A vasúti infrastruktúra által létrehozott bizottság június 14-én megvizsgálta a B szárny előcsarnokát, amely előtt az a tető volt, ami november 1-jén leomlott. Megállapították, hogy kisebb hiányosságok vannak, amelyeket hét napon belül ki kell javítani.
A kínai vállalatok később bejelentették, hogy a hiányosságokat kijavították, és benyújtották a végrehajtott munkálatok listáját. Sem a bizottság észrevételei, sem a későbbi, munkálatokról szóló lista nem említi a tetőszerkezetet.
Törvénytelenségek sora
Az előtető leomlása után, november 8-án elvégzett ellenőrzés során törvénytelenségeket állapítottak meg. Az első az volt, hogy nem tettek intézkedéseket az emberek életét vagy egészségét közvetlenül veszélyeztető kockázatok megelőzésére vagy megszüntetésére.
A második törvénytelenség, hogy nem végeztek minőségellenőrzést az összes munkálaton, valamint nem tartották be az előírásokat, szabványokat és technikai normákat.
Az ellenőrzés alapján megtiltották az állomás épületének azon részének használatát, amíg a stabilitást és biztonságot veszélyeztető hiányosságokat nem javítják ki.
„A használati tilalom elrendelésének oka az volt, hogy az épület építése során veszélybe került annak statikai stabilitása – a déli homlokzat B szárnyán lévő beton tetőszerkezet beomlása miatt –, ami közvetlen veszélyt jelentett az épület és környezete, valamint az emberek életére és biztonságára” – áll a jelentésben.
A beruházót, azaz a Szerbiai Vasúti Infrastruktúrát felszólították, hogy vizsgálja meg az épület statikai stabilitását, de ennek a határideje már lejárt.
A tetőszerkezet leomlása következtében 15 ember vesztette életét, két személy pedig továbbra is súlyos állapotban van. Az állomásépület rekonstrukciója az elmúlt három évben zajlott, és kétszer is átadták ünnepélyes keretek között.
A hatóságok képviselői a tető beomlása után azonnal azt állították, hogy az épületnek csak ez a része, amelyet 1964-ben építettek, nem lett felújítva. Hamarosan kiderült, hogy ez hazugság, és a tetőszerkezeten is végeztek munkálatokat.
Az ezt követő események – a gyanúsítottak letartóztatása, köztük Goran Vesić volt miniszteré, akit azóta szabadon engedtek, tiltakozásokhoz, blokádokhoz és szolidaritási akciókhoz vezettek.
A dokumentumok nyilvánosságra hozatala az egyetemeket elfoglaló diákok egyik követelése volt.
https://szmsz.press/2024/12/13/kinai-eloteto-leomlas-infrastruktura/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése