„Az egész szerbség ünnepli szlaváját,
Saját atyját, Szent Szávát.
Énekeljetek neki szerbek éneket, háromszor énekeljetek.
Saját atyját, Szent Szávát.
Énekeljetek neki szerbek éneket, háromszor énekeljetek.
Öt évszázadig rabságban sínylődött a szerb
És Szent Szávának nevét dicsőítette.
És Szent Szávának nevét dicsőítette.
Szent Száva a szerbeket szereti,
Őértük Istenhez fohászkodik,
Énekeljetek neki szerbek éneket, háromszor énekeljetek.“ (Szent Száva-himnusz – részlet)
Őértük Istenhez fohászkodik,
Énekeljetek neki szerbek éneket, háromszor énekeljetek.“ (Szent Száva-himnusz – részlet)
Január 27-én Délvidék és Szerbia összes iskolájában a zenetanárok által vezényelt iskolakórusok kötelezően éneklik ezt a dalt, még azokban az iskolákban is, amelyekben az abszolút többséget a magyar, horvát, bosnyák és albán diákok képezik.
Ezt követően a szerb pravoszláv egyház pópája a pravoszláv egyház
szertartása szerint megszenteli a szerb pravoszláv egyházi
hagyományokhoz kapcsolódó „szlávszki“ kalácsot, amit megtörésekor
olykor nem szerb gyerekekkel is forgattatnak. Ezután a magyar, horvát,
bosnyák diákok is kötelezően „Szent Szávát“ dicsőítő verseket szavalnak,
életrajzának és munkásságának hivatalos változatát olvassák fel,
végezetül a pópa néhol megszenteli a tantermeket és az iskolapadokat,
sőt még a diákokat is, vallásukra és nemzetiségükre való tekintet
nélkül.
Ahogy az elmúlt években, az idén is így
néztek ki a szekuláris (világi) Szerbia iskolái, abban az országban,
ahol az egyház állítólag el van választva az államtól.
Ilyenkor
felvetődik a jogos kérdés, vajon hogyan reagálnának a szerbek, ha netán
Horvátországban Boldog Sztepinac Alajos (Alojzije Stepinac) február
10-ei egyházi emléknapját, a „Stepinčevót“ tennék a horvátországi
iskolák védszent-ünnepeként, amely napon horvátországi szerb gyerekekkel
is kötelezően megünnepeltetnék a néhai zágrábi katolikus érsek és
horvát metropolita ünnepét; ha a szerb gyerekeknek is a Száva-himnuszhoz
hasonló vallási nacionalista himnuszt kellene énekelniük Alojzije
Stepinac tiszteletére, őt dicsőítő verseket szavalniuk, teljesen pozitív
fényben megírt életrajzát olvasniuk, végezetül pedig a katolikus pap
megszentelné az ünnepi kenyeret azokban az iskolákban, amelyekben a
többséget a szerb diákok képezik, majd ezután a szerb diákok
tantermeit. Jaj lenne annak, aki ilyen ötlettel
előállna, már maga az ötlet kimondása alaposan felborzolná a kedélyeket,
amit durva usztasa asszimilációs kísérletnek minősítenének. Jogosan.
Ha Szerbia tényleg szekuláris állam, ha
az egyház tényleg el van választva az államtól – ami az alkotmányba és a
törvényekbe is be van foglalva [1] -, akkor hogyan lehetséges az, hogy
az iskoláknak „szlavájuk“ van? Ha
Szerbiában tényleg létezik a polgárok között teljes egyenjogúság, ha
Szerbiában tiszteletben tartják az ezzel kapcsolatos nemzetközi
egyezményeket, amiket egyébként a szerb parlament is ratifikált, akkor
miért kell a magyar, horvát, bosnyák és albán gyerekeknek szerb szlavát
ünnepeljenek és „szent“ Száva-himnuszt énekeljenek?
Mindazonáltal meglepő, hogy Délvidéken egyetlen magyar politikai párt, szervezet soha nem emelte fel szavát az effajta csendes beolvasztási kísérlet ellen.
Ki volt „Szent Száva“?
A középkori első szerb állam uralkodója,
Stefan Nemanja nagyzsupán – aki előbb római katolikus szertartás
szerint lett megkeresztelve, majd később a bizánci (pravoszláv)
szertartás szerint – 1196-ban fia javára lemondott a trónról, aki Stefan
néven került a történelembe, mivel 1217-ben áttért a katolikus hitre és
III. Honoriusz pápától királyi koronát kapott. Az 1169 körül született
fivére, Rastko, aki pravoszláv szerzetesként felvette a Száva nevet,
ekkor elkeseredésében visszament az Atosz-hegyi kolostorba, majd
kihasználva az ohridi görög érsek szembefordulását a konstantinápolyi
pátriárkával, 1219-ben a bolgár pátriárka és az Atosz-kolostor
elöljáróinak hozzájárulásával megalapította az önálló szerb (pravoszláv)
egyházat, amelynek (1235-ig) az érseke lett. Időközben ismét pravoszláv
hitre térítette testvérét, majd újrakoronázta. Elűzte a szerb uralom alatt álló területekről a görög püspököket, könyörtelenül üldözte a katolikusokat és a bogumilokat, és erőszakos módon térítette a szerb népet a pravoszláv vallásra. A legendával ellentétben soha nem járt Délvidéken. Száva érsek 1235-ben halt meg és ő lett a szerb pravoszláv egyház első, mindmáig tisztelettel övezett szentje, a nagyszerb nacionalista körök a nagyszerb ideológia első úttörőjének tekintik [2]. A katolikus Egyház nem kanonizálta, így hát a katolikusok számára Száva nem szent.
Mihajlo Obrenović szerb fejedelem 1840-ben törvénnyel kötelezte az ószerbiai iskolákat, hogy a Száva napját ünnepeljék meg. Délvidéken
először a két világháború közötti időszakban ünnepeltették a diákokkal,
abban az időszakban, amikor névelemzéssel határozták meg a gyerekek
nemzeti hovatartozását és eltiltották a nem magyar hangzású nevekkel
rendelkezőket a magyar iskolába járást. 1945 után a
Száva-nap nem illett az új rezsim elképzeléseibe. A szerb nacionalista
eszméket magának valló Slobodan Milošević rezsimje 1989-től újra
bevezette a Száva-napot.
A délvidéki katolikus és protestáns
vallású magyarok, horvátok, muszlim vallású bosnyákok és albánok nem
vonhatják kétségbe azt a tényt, hogy ez a történelmi pravoszláv egyházi
méltóság – akinek nevéhez kétségtelenül sok erény is fűződik – különös
jelentőséggel bír a vallásukat gyakorló pravoszláv szerbek számára, akik
külön meg is ünneplik napját, amit mindenképpen tiszteletben kell tartani.
Azonban az már teljesen elfogadhatatlan és felháborító, hogy a szekuláris szerbiai tanintézetek a katolikus és protestáns vallású délvidéki magyarokkal és a többi nemzeti közösségek tagjaival is megünnepeltetik a Száva-napot.
[1] A szerb alkotmány 43. szakaszának 3. bekezdése kimondja: „Mindenki
szabadon kinyilváníthatja vallását vagy vallási meggyőződését, vallási
szertartással, vallási szolgálat vagy oktatás látogatásával, mind
egyénileg, mind másokkal együttesen, továbbá magánkörben vagy
nyilvánosan kifejtheti vallási meggyőződését.”
- szakaszának 1. bekezdése: „Az egyházak és vallásközösségek egyenjogúak, az államtól különválva működnek.”
- szakaszának 1. bekezdése: „Tilos a nemzeti kisebbségek tagjainak erőszakos beolvasztása.”
[2] Vö. Др Војислав Шешељ: Идеологија српског национализма. Belgrád, 2002. 6. old.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése