A két cenzor körbefogta a díszvendéget, azok pedig, akik végrehajtották a cenzori utasításokat, a háttérben páváskodtak (Fotó: Gergely Árpád/Magyar Szó)

2021-08-15 10:31

Elolvastam a Magyar Szóban a 2021.08.14-én Palicson megtartott Szent István ünnepségről szóló cikket. Bár ne tettem volna, mert miután elolvastam egyszer, már hiányérzetem volt, ezért még egyszer, de most már alaposabban silabizáltam a szöveget. Hogy, hogy nem, most még inkább hiányoztak azok az információk, amelyek válaszokat adtak volna a bennem felmerülő kérdésekre. Melyek is ezek a kérdések?

  • 1) Miért kellett Szent Istvánról 8 nappal a hivatalos ünnepnap előtt megemlékezni? Először egy lehetséges válaszra gondoltam csak: a szervezők nem ismerik a nálunk létező íratlan szabályt, hogy a nem állami ünnepeket a hivatalos naphoz legközelebb eső hétvégén szokás megtartani, ez pedig augusztus 21. szombat. Csakhogy rádöbbentem, van a tudatlanság mellett egy másik lehetőség: titkos információk birtoklása. Mivel már két napja ezernél több koronavírussal fertőzöttet találtak Szerbiában (viszonyszámban az adat még szebb, pénteken a teszteltek kb. 9,5%-a, szombaton pedig majd 10%-a volt pozitív), ami miatt már hétfőn várhatóan bejelentik a szigorításokat, így tilos lesz nagy tömegek részvételével ünnepségeket tartani. Meglehet, az illetékesek minderről értesítették a szervezőket, ezért következett be az elsődleges terv átminősítése.
  • 2) Kénytelen vagyok kimásolni egy részt az írásból: „Palicson a tóparti sétány már a kora délutáni órákban benépesedett, a kirakodóvásár sokakat vonzott az alkalmi rendezvény helyszínére”. Megnéztem a fő képet, a felsorakozott nobilitások mögött talán 30 nem oda tartozó személyt fedeztem fel, ha jobbról és balról is legalább ennyien lehettek, akkor 100 és 200 közé lehetne tenni azok számát, akik „benépesítették az alkalmi rendezvény színhelyét”, de egy a Pannon RTV munkatársa által készített fénykép arról árulkodik, a Palicsi-tónál megjelentek óriási többségének nem állt szándékában biodíszletként szerepelni.
  • 3) A legnagyobb problémámat az okozta, hogy az egyik rezsimhű tájékoztatási eszköz írásában sem leltem nyomát a Magyar Szóban címként tálalt A nemzeti büszkeség évtizede következik kijelentésnek. Ezért arra kellett gondolkodnom, hogy ez semmi más nem lehet, mint az újságíró elfojtott elképzelésének felszínre törése, aki ezáltal megjósolja, hogy a Tanyaszínház ifjú gárdájának történelmi tette az elkövetkező években követőkre talál majd a kőszínházi alkotók, a médiában hűségre kényszerített tollforgatók, a kultúrában és az iskolákban tevékenykedők, na meg az élet minden területén alattvalóként kezelt polgárok között, lerázzák a rájuk kényszerített rabigát, eltüntetik a történelem süllyesztőjében az önkényuralkodókat és hűséges alattvalóikat. Meglehet a fénykép is paródia, hiszen a két cenzor körbefogta a díszvendéget, azok pedig, akik végrehajtották a cenzori utasításokat, a háttérben páváskodtak. Így akár arra is lehet gondolni, ki van tűzve a célkereszt, ezeket kell eltávolítani, hogy végre büszke magyar nemzeti közösségként létezzen a még megmaradt vajdasági magyarság.
  • 4) Arra még gondolni sem merek, miért nem tartották tiszteletben az országos válságtörzs utasításait (szájmaszk viselete 1,5-2 méter egymás közötti távolság stb.). Úgyszintén nem találhatunk magyarázat arra sem miért nem volt szervezett buszokon közönség szállítása. Egy lehetséges választ azért megkockáztatok: Nem volt központi parancs! Így mindenki megtarthatta a betervezett helyi rendezvényeit, ahol – a palicsihoz hasonlóan – szabadon terjeszthették a koronavírus delta, és még az is lehet lambda variánsát, hogy igazolhassák a Szent Istvánhoz köthető központi ünnepség 8 nappal hamarabb bekövetkezett megtartását!

Pannon RTV munkatársa által készített fénykép arról árulkodik,

a Palicsi-tónál megjelentek óriási többségének nem állt szándékában

biodíszletként szerepelni