2025. szeptember 4., csütörtök

„Minden diák eljuthat az iskolába” – de milyen áron?

A Trans-Juggal kötött szerződéseket nem kellene a szabadkai ügyészségnek vizsgálnia?
 
Fejsztámer Róbert (Gergely Árpád felvétele)

Augusztus 21-én sajtótájékoztatót tartott Fejsztámer Róbert, Magyarkanizsa polgármestere, és Bajtai Balázs, a községi közigazgatási hivatal felügyelőségi főosztályának vezetője a megszűnt buszjáratok okozta közlekedési problémákról.

Bajtai közölte, hogy sikerült rendezni az április óta húzódó helyzetet, és szeptembertől minden diák eljuthat az iskolába: 
– Komoly munkát fektettünk ebbe bele, és miután lezárult a közbeszerzési eljárás, már biztosan mondhatjuk, hogy szeptember elsejétől megindul a buszforgalom Magyarkanizsa és Szabadka, Kispiac és Szabadka, valamint Orom és Szabadka között. Tehát az összes hiányzó vonalat pótoltuk, a diákok el fognak jutni az iskolába reggel hét órai kezdésre, majd a nyolcadik óra után haza is tudnak jönni. A délutánosok szintén beérnek az iskolába a tanítás kezdetére, a maximális óraszám után pedig hazajutnak. A község a családok szociális helyzetétől függően 30 vagy 40 százalékos kedvezményt biztosít a diákoknak – mondta Bajtai Balázs[1].

A tájékoztatás alapján úgy tűnhet, a község vezetése megfeszített munkával oldotta meg a problémát. A Mi Civilek nevű szervezet szerint azonban más a helyzet. 
A problémát az okozta, hogy a 2024. október 8-án kiírt szabadkai városi és elővárosi személyszállítási pályázatban „nem szerepelt a községközi utasszállítás”[2]. Ezt a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) a Szerb Haladó Párttal (SNS) közösen szavazta meg. 
A város VMSZ-es tisztségviselőinek – Gyivánovity Dánielnek, a képviselő-testület elnökének és Góli Csilla alpolgármesternek – tisztában kellett volna lenniük azzal, hogy ezzel megszűnnek a Magyarkanizsa felé tartó járatok. Ha pedig nem figyeltek erre, akkor azért terheli őket felelősség. (Nela Tonković és Luka Vučinac szabadkai ellenzéki frakcióvezetők májusban bűnvádi feljelentést tettek Gyivánovity ellen, hogy „visszaélt hivatali helyzetével, mivel nem írta ki a helyi közösségek tanácsainak a megválasztására vonatkozó választásokat[3].)

A pályázatot 2025. január 13-án a magánkézben levő Trans-Jug d.o.o. (Kft.) nyerte el. A szerződés hatálya kizárólag Szabadka városára és közvetlen környékére terjedt ki. 
A városi képviselő-testület (SNS + VMSZ többséggel) február 6-án jóváhagyta a köz-magán társulási szerződést, amely nem tartalmaz semmilyen kötelezettséget községközi járatok biztosítására”[4]. A szerződés „csak Szabadka városára és közvetlen környékére terjed ki”[5]
Ezáltal ellehetetlenült a környező településekről a Szabadkára való bejutás, mivel a Trans-Jug autóbuszai csak Szabadka község határáig szállították az utasokat.

Május 15-én a Mi Civilek magyarkanizsai csoportjának tagjai közel ezer polgár által aláírt beadványt adtak át Fejsztámernek, követelve a közlekedési helyzet rendezését[6]
Fejsztámerék – hogy mentsék a VMSZ-es mundért –, közbeszerzési pályázatot írtak ki, amit (láss csodát) az említett Trans-Jug nyert meg. Ezzel valóban megszűnt a buszjáratok által okozott probléma – állítják a kanizsai vezetők. A polgárok és a diákok hónapokig tartó nehézségeiért azonban senki nem vállalt felelősséget. 
Sőt, Fejsztámer Róbert – a VMSZ-es bútordarab, kilenc éve polgármester[7] (!?) – a helyzetet saját pártja javára próbálta kommunikálni – a magyar nyelvű média teljes támogatásával –, mondván: „a politikusaink (értsd: a VMSZ vezetői – B. A.) sokat dolgoztak a megfelelő buszjáratok megteremtésén” [8]. De vajon miből állt ez a „sok munka”? Ki hisz még neki?

Mi köze van egyáltalán a VMSZ-nek a gazdasági szerződéskötéshez és a közbeszerzési pályázathoz? Nem a szabadkai és a magyarkanizsai városi szerveknek a feladata az alapvető, rendszeres és megfizethető tömegközlekedés biztosítása a polgároknak és a diákoknak? Valóban a községnek kell-e az utazási kedvezményt nyújtania, vagy inkább az utazási vállalatnak?

Felmerül a gyanú, hogy a Trans-Juggal kötött szerződések ügyében hivatali visszaélés (Btk. 359. §), hivatali hanyagság (361. §[9]), esetleg más bűncselekmény állhat fenn. Ennek kivizsgálását a szabadkai ügyészségnek kellene kezdeményeznie.
Bozóki Antal
__________
[1] zs: Megoldódott a buszprobléma Magyarkanizsán. https://www.magyarszo.rs/vajdasag/magyarkanizsa/a.337626/Megoldodott-a-buszproblema-Magyarkanizsan
2025. augusztus 21. 13:30. A cikk Minden diák eljuthat az iskolába címmel jelent meg a lap nyomtatott kiadásában. Magyar Szó, 2025. augusztus 22, 1., 11., és Tómó Margaréta: Szeptember elsejétől közvetlen buszjárat indul Magyarkanizsa és Szabadka között. https://szmsz.press/2025/08/21/szeptember-elsejetol-kozvetlen-buszjarat-indul-magyarkanizsa-es-szabadka-kozott/, 2025. augusztus 21. 12:16 

[2] Privát kéz elvette, párthű kéz gyógyítja? https://szmsz.press/2025/06/04/privat-kez-elvette-parthu-kez-gyogyitja/, 2025. június 4. 21:07  

[3] Bűnvádi feljelentést tettek Gyivánovity Dániel ellen. https://szmsz.press/2025/05/15/bunvadi-feljelentest-tettek-gyivanovity-daniel-ellen/, 2025. május 15. 15:20 

[4] Privát kéz…, a 2-es jegyzetben. 

[5] Uo. 

[6] BJK: Beadványt adtak át Magyarkanizsán. Magyar Szó, Magyar Szó, 2025. május 16. 11., és/vagy https://www.magyarszo.rs/vajdasag/magyarkanizsa/a.327699/Beadvanyt-adtak-at-Magyarkanizsan, 2025. május 15. 14:12 

[7] Fejsztámer Róbert. https://www.vmsz.org.rs/rolunk/szemely/fejsztamer-robert

[8] zs írása, az 1-es jegyzetben. 

[9] KRIVIČNI ZAKONIK [Büntető Törvénykönyv]. "Sl. glasnik RS" [Hivatalos Közlöny], 85/2005, 88/2005 - javítás, 107/2005 - javítás, 72/2009, 111/2009, 121/2012, 104/2013, 108/2014, 94/2016, 35/2019 és 94/2024) száma. https://www.paragraf.rs/propisi/krivicni-zakonik-2019.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése