2025. július 28., hétfő

NEMZETI TANKÖNYVCSOMAG – A „SZERB VILÁG” (TOVÁBB)ÉPÍTÉSE

A valós nemzeti kisebbségi oktatási problémák megkerülése

Fotó: 021.rs

A szerb kormány július 17-én elfogadta a tankönyvtörvény[1] módosítására vonatkozó javaslatot[2]
A javaslat – ahogy fogalmaznak – „a nemzeti identitás megőrzésére, a közösséghez tartozás érzésének fejlesztésére, az anyanyelv tiszteletére és a hagyományápolásra, az interkulturalizmus támogatására és a kulturális örökség megőrzésére”[3] irányul. Đuro Macut miniszterelnök ezt „az állam szempontjából történelmi döntésnek”[4] nevezte.


A készülő jogszabály legfontosabb újdonsága „a nemzeti jelentőségű tankönyv és a nemzeti kisebbségek számára különös jelentőségű tankönyv”[5] bevezetése az általános iskolai oktatásba. 
A szerb nyelvű oktatás esetében ezek a tantárgyak: szerb nyelv, szerb nyelv és irodalom, környezetismeret, természet és társadalom, történelem, földrajz, zenekultúra és képzőművészet. 
– A nemzeti jelentőségű tankönyvek értékeket, hagyományt, nyelvet és kultúrát közvetítenek, ezáltal az identitásépítés, a nemzeti összetartozás megerősítésének, valamint a Szerb Köztársaság stabilitásának és nemzetbiztonságának egyik alapeszközét jelentik – áll a javaslat 2. cikkének 5. bekezdésében.

A nemzeti kisebbségek „külön jelentőségű tankönyvcsomagja”, a tankönyvekhez tartozó kiegészítőkkel (a magyar nyelvű oktatásban) a következő tantárgyakra terjed ki: magyar nyelv, magyar nyelv és irodalom, szerb mint nem anyanyelv, környezetismeret, természet és társadalom, történelem, földrajz, zenekultúra és képzőművészet. 
A tankönyvek kiadását – a szerb és a kisebbségi oktatás esetében egyaránt – „a Szerb Köztársaság által alapított tudományos, szakmai és tankönyvkiadásra bejegyzett jogi személy” végzi (7. szakasz, 5. bekezdés), tehát központosított rendszerről van szó.
A tankönyvtervezetet az Oktatás- és Nevelésfejlesztési Intézet az Oktatási Minisztériumon keresztül megküldi a nemzeti kisebbség nemzeti tanácsának véleményezésre. A végső döntést az oktatási miniszter hozza meg „a nemzeti tanács véleményének beszerzése után” (16. cikk, 5. bekezdés).

A tankönyvtörvény módosításának tervezetét az Oktatási Minisztérium május 20-án bocsátotta közvitára[6]
A médiában nincs nyoma annak, hogy a közvitában bármelyik magyar intézmény, szakmai szerv vagy magánszemély megszólalt volna – ideértve a Magyar Nemzeti Tanácsot (MNT), a Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesületét (VMPE) és az Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesületét is.

Pásztor Bálint, a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ – Vučić Magyarjainak Szövetsége) elnöke is már csak a jogszabály javaslatával kapcsolatosan szólat meg, július 18-án. 
– A Vajdasági Magyar Szövetség kezdeményezésére és közbenjárására a törvénymódosítás olyan rendszert épít ki, amelyet két egyenrangú alrendszer alkot, tehát a szerbek számára jelentős módosításokkal azonosan, a nemzeti kisebbségek számára kivételes nemzeti jelentőségű tartalmakat is priorizálja – állítja a VMSZ elnöke[7].

Pásztor szerint a törvényjavaslat, „a napokon át tartó tárgyalásoknak köszönhetően, még a kormány elé kerülését megelőzően olyan formában került véglegesítésre, amely a fenti szempontoknak maradéktalanul megfelel”[8]
Kiemelte, „Nem kifogásolják, hogy a szerb közösség nemzeti tankönyvcsomaggal kívánja erősíteni nemzeti identitását, ez az ő belügyük, viszont ahhoz ragaszkodnak, hogy a nemzeti kisebbségekhez tartozók nemzeti indentitásának erősítését tartsa egyenrangúan fontosnak a törvénymódosítás”[9].
A VMSZ elnöke szerint „az új megoldás értelmében is megkerülhetetlen tényező marad a Magyar Nemzeti Tanács az ügyben, hogy mit tartalmazzanak a tankönyveink”[10]
– Kérdezem ennek az ügynek kapcsán is: ki küzdene a vajdasági magyarság érdekeiért a kormányban és a parlamentben nap, mint nap, ha nem a VMSZ? – zárul Pásztor jegyzete[11].

A junior Pásztor szövegéből nem derül ki, hogy kik és kikkel folytattak „napokon át tartó tárgyalásokat” a törvénytervezetről. Úgy tűnik, hogy a pártelnök az illetékességet megkerülve, magántárgyalásokat folytatott az Oktatási Minisztériumban, amelynek eredményeként a jogszabályt véglegesítették. 
Köszönjük szépen, de ne „küzdjön” már Pásztor Bálint értünk, mert a magyar közösségből már azok is elmennek, akik még itt vannak.

A Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége (VMDK) július 19-i közleményében kiemeli, hogy „a magyar nyelvű tankönyvek eddig is az oktatás részét képezték. A most bejelentett 'csomag' nem új tartalmat, csupán új elnevezést jelent. A felsorolt tantárgyak lefedése alapelvárás kellene, hogy legyen – nem rendkívüli eredmény. Az intézkedés nem garantálja sem a minőséget, sem a határidők betartását, sem a szakmai függetlenséget”[12]
– A VMSZ azt a látszatot kelti, mintha kizárólag az ő „harcuk” eredményezte volna a módosítást. Valójában ez inkább a szerzett jogok formális megerősítése és a szerb kormány nemzetközi elvárásokra adott válasza, mintsem a közösség valós érdekeinek érdemi képviselete – írják közleményükben[13].

A VMDK aggodalmát fejezi ki, hogy a VMSZ befolyása alatt álló MNT „továbbra is monopóliummal rendelkezik a tartalmi kérdésekben. Így a tankönyvek politikai szűrőn keresztül, nem független szakmai kontroll alapján készülnek majd”[14]
– A VMSZ ezzel eltereli a figyelmet a valódi problémákról: pedagógushiány, az iskolák pártirányítás alá vonása, pártalapú foglalkoztatás, osztályok és tagozatok megszüntetése, az oktatási infrastruktúra leépülése, valamint a fiatalok tömeges elvándorlása. Egyetlen tankönyvcsomag sem pótolhatja a hosszú távú, átgondolt oktatáspolitikai stratégiát – hangsúlyozza a VMDK[15].

A Danas nevű belgrádi napilap, A nemzeti tudat fejlesztése vagy a szerb tanulók indoktrinálása [Razvijanje nacionalne svesti ili indoktrinacija srpskih učenika[16]] című cikke emlékeztet: a hatalom 2021-ben hasonló tervvel állt elő, de a szakmai közvélemény nyomására elállt tőle. Az identitásos tantárgyakat a nemzeti olvasókönyvek váltották fel, amelyek közül eddig csak egy jelent meg, az első és második osztály számára. 
– Aleksandar Vulin, akkori belügyminiszter (akihez a „szerb világ” ideológiájának terjesztését kötik – B. A.) arról beszélt, hogy a történelemtankönyveket külföldiek írják, és csak néhány sor szerepel bennük Jasenovacról (ahol gyűjtő- és megsemmisítő tábor volt a Független Horvát Állam Területén[17] – B. A.). Most pedig Miloš Vučević, a Szerb Haladó Párt elnöke terjeszt hasonló valótlanságokat a médiában – írja a Danas[18]. Nagyon is beleillik ez az általuk képviselt nacionalista politika terjesztésébe, az általuk képviselt „szerb világ” (tovább)építésébe!

Aleksandar Markov, a nyolcadik belgrádi gimnázium történelemtanára szerint „a nemzeti tankönyvek ügye nem új, de ugyanolyan értelmetlen, mint korábban. A történelem, irodalom, művészet és hasonló tantárgyak nemzetiesítése kontraproduktív lehet, mert ezek célja nem csak a nemzeti tudat erősítése, hanem a tolerancia, a különbözőségek tisztelete és a világpolgárság tudatának megalapozása”[19]
A szakértők figyelmeztetnek a tankönyvszerzők kiválasztásának központosítására is, mivel félő, hogy szakmailag alkalmas, de politikailag nem megfelelő szerzőket kizárnak a folyamatból.
Hangsúlyozzák: a jelenlegi tankönyvek is nemzetiek, hiszen kizárólag hazai, gyakran egyetemi szerzők írják őket, a miniszter jóváhagyásával. 
Ružica Marjanović, az užicei gimnázium szerb nyelv és irodalom tanára szerint „a nemzeti tankönyvekről mindig valamilyen politikai kampány kapcsán esik szó, és a döntéshozók sajnos nem sokat tudnak az iskolákról, amit rendre meg is mutatnak”[20]
A Danas által megkérdezett tanárok egyetértettek abban, hogy „a nemzeti tankönyvek bevezetése politikai indíttatású. Sokan inkább arra költenék a költségvetést, hogy legyenek ingyenes tankönyvek és rendbe tegyék az iskolai épületeket, ahelyett, hogy olyasmire áldoznának, ami már létezik[21].

Miért nem folyt a magyar közösségben nyilvános vita a törvénymódosításról? Az MNT miért nem foglalt állást? Miért kapnak fizetést, ha még törvényben előírt feladataikat sem végzik? Miért hallgatnak a pedagógusszervezetek? Talán a VMSZ-től és az MNT-től félnek? Hogyan lehetséges, hogy a VMSZ elnöke a magyar közösség önjelölt képviselőjeként jár el? 
Hiába mondja a pártelnök, hogy a Magyar Nemzeti Tanács „megkerülhetetlen tényező” a tankönyvek ügyében, a jogszabály nem teszi lehetővé, hogy bármi is történjen az Oktatási Minisztérium jóváhagyása nélkül! 
E jogszabállyal is úgy járunk, mint a rehabilitálási és vagyon-visszaszármaztatási törvényekkel, amelyek elfogadásánál szintén Pásztor Bálint bábáskodott – a magyar közösség kárára?!

Bozóki Antal
__________
[1] ZAKON O UDŽBENICIMA [Törvény a tankönyvekről]. Sl. glasnik RS [Az SZK Hivatalos Közlönye, 27/2018 i és 92/2023 szám. https://www.paragraf.rs/propisi/zakon-o-udzbenicima.html 
[2] PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA [A tankönyvekről szóló törvény változásai és kiegészítései]. https://www.paragraf.rs/dnevne-vesti/240725/240725-vest10.html

[3] Vlada usvojila Predlog izmena Zakona o udžbenicima, Macut kaže - istorijska odluka za državu [A kormény elfogadta a tankönyvekről szóló törvény módosításait, Macut azt mondja – az állam történelmi döntése]. https://n1info.rs/vesti/vlada-usvojila-predlog-izmena-zakona-o-udzbenicima-macut-kaze-istorijska-odluka-za-drzavu/, 2025. július 17. 12:00 

[4] Uo. 

[5] A 2-es alatti javaslat 2. cikke. 

[6] MH: Az identitástudat erősítése az egyik cél. Magyar Szó, 2025. május 21, 1., 8., és/vagy https://www.magyarszo.rs/kozelet/oktatas/a.332842/Az-identitastudat-erositese-az-egyik-cel, 2025. május 21. 11:54 

[7] A nemzeti kisebbségek is kapnak nemzeti tankönyvcsomagot Pásztor: Ki küzdene a vajdasági magyarság érdekeiért, ha nem a VMSZ? https://szmsz.press/2025/07/18/a-nemzeti-kisebbsegek-is-kapnak-nemzeti-tankonyvcsomagot/, 2025. július 18. 10:54 

[8] Uo. 

[9] Uo. 

[10] Uo. 

[11] Uo. 

[12] Uo. 

[13] Uo. 

[14] Uo. 

[15] Uo. 

[16] V. Andrić: Razvijanje nacionalne svesti ili indoktrinacija srpskih učenika [A nemzeti tudat fejlesztése vagy a szerb tanulók indoktrinálása] Danas, 2025. május 20. 7. 

[17] Jasenovaci koncentrációs tábor. https://hu.wikipedia.org/wiki/ 

[18] Jasenovaci koncentrációs tábor. https://hu.wikipedia.org/wiki/

[19] Uo. 

[20] Uo. 

[21] V. Andrić: Interes pod plaštom dobrobiti učenika [A tanulók jólétével palástolt érdek]. Danas, 2025. július 22. 8.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése