2023. november 9., csütörtök

ÚJ SAJTÓTÖRVÉNYEK

Megszűnik a VMSZ-MNT monopóliuma! 
 
Repül a nehéz kő: ki tudja, hol áll meg?
Ki tudja, hol áll meg s kit hogyan talál meg?
Arany János (Toldi)


Illusztráció: Mane Radmanović (Cenzolovka)

Október 26-án a szerb képviselőház elfogadta a médiatörvényeket: a köztájékoztatásról és médiáról, valamint az elektronikus médiáról szóló törvényt[1].
Pásztor Bálint a köztársasági parlamenti képviselője/frakcióvezetője, aki időközben a Vajdasági „Magyar” Szövetség „ideiglenes” elnöke is lett, még aznap a hivatalos Facebook oldalán azzal kérkedett, hogy továbbra is a VMSZ dönt a magyar tájékoztatásról.
– Ma ismét sikeresen megvédtük a már korábban kivívott autonómiánkat a tájékoztatást illetően. Újra el akarták venni azt a jogunkat, hogy a nemzeti kisebbségek választott testületei (pontosabban a Magyar Nemzeti Tanács – B.A.) döntsenek saját tájékoztatásukról. Minden évben immár 20 éve vissza kell vernünk ezeket a próbálkozásokat és sem az EU, sem az EBESZ nincs velünk ebben a kérdésben, sőt!
A szerbiai kormány elfogadta az érvelésünket, így a Magyar Nemzeti Tanács (MNT) maradhat médiaalapító és a hatáskörök sem sérülnek. A teljes sikerhez nagymértékben hozzájárult az MNT tárgyalásokon tanúsított szívóssága, a VMSZ frakció állhatatossága. Álláspontunkat a Képviselőházban Ökrész Rozália ismertette – írta a junior (el)sietve a bejegyzésében[2].

Az Európai Parlament (EP) állásfoglalása az Európai Bizottság (EB) Szerbiáról szóló, 2022. május 10-ei évi jelentésében (2022/2204(INI)) megismételte, hogy „a véleménynyilvánítás szabadsága és a média függetlensége terén fennálló helyzet továbbra is komoly aggodalomra ad okot, és abszolút prioritásként kell kezelni; aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a nemzeti televíziós csatornák tudósításaiban a választási kampányon kívüli időszakban a kormány és az ellenzék tagjai nem egyenlő arányban szerepelnek; sürgette Szerbiát, hogy javítsa és védje a média szakmaiságát, sokszínűségét és pluralizmusát, valamint támogassa a minőségi oknyomozó újságírást és a médiatudatosságot; felszólított a médiára fordított közpénzek átláthatóságának növelésére és érdemeken alapuló elosztására; szorgalmazta, hogy azonnali hatállyal szüntessék meg a dezinformációt terjesztő médiaorgánumok állami támogatását” (41. pont)[3].
Az Európa Tanács (ET) is aggodalmát fejezte ki a nemzeti tanácsok befolyása miatt a média pluralizmusa és szerkesztőségi függetlensége tekintetében.[4] Évekkel ezelőtt olyan vélemény alakult ki ugyanis, hogy „a nemzeti tanácsokról szóló törvény lehetőséget ad a nemzeti tanácsoknak arra, hogy beleszóljanak a közmédium káderpolitikájába, a szerkesztőségek vezetőinek kinevezésébe”[5] és az által a szerkesztéspolitika irányításába.

A most elfogadott törvények valójában a Szerb Köztársaság tájékoztatási rendszerének 2020-2025. évi fejlesztési stratégiájával[6] való összehangolását is jelent(het)ik.
Ezt a dokumentumot a szerb kormány, hosszú előkészületek és kínos viták után, még 2020. január 30-án – Európai Uniós csatlakozási követelményként és a Szerbia által elfogadott kisebbségügyi egyezményekből eredő kötelezettségek miatt – kényszeredetten fogadta el és az említett két törvény összehangolását a stratégiával mindeddig halasztotta[7].
Előbb Hajnal Jenő, az MNT korábbi bábelnöke, majd Fremond Árpád mostani lakájelnök, Kabók Erika, a testület Végrehajtó Bizottságának tájékoztatásért felelős élharcos tagja, Lulić Emil szürke MNT-hivatalvezető társaságában a köztársasági szerveknél „egyeztetett” (pontosabban kilincselt) – a VMSZ-nek a Szerb Haladó Párttal (SNS) való partnerségére játszva –, annak érdekében, hogy az MNT a vajdasági magyar sajtó irányítója maradjon, megszűnjön a szerkesztőségek minden önállósága, egypárti maradjon a tájékoztatás[8].
Az MNT képviselői erélyesen kiálltak minden olyan törekvés ellen, ami a tárgyilagos tajékoztatást, az erkölcsiséget és a demokráciát hozná vissza, szilárdítaná meg fogyatkozó közösségünkben!

A napokban aztán a köztársasági parlament honlapjára feltették az említett sajtótörvényeket is[9].
A magyar közösség számára különösen fontos a köztájékoztatásról és médiáról szóló törvény 17. cikke, amelyben ezt írja:
„A nemzeti tanácsok által alapított médiák működési elveinek összhangban kell lenni a közszolgálati médiák működési elveivel.
A nemzeti tanácsok által alapított médiák szerkesztéspolitikája független az alapítótól.
A hivatásos és etikai standardok alkalmazását a nemzeti tanácsok által alapított médiákban belső aktussal kell biztosítani, amelyet a nemzeti kisebbség nemzeti tanácsa és a kiadó fogad el, amelynek alapítója a nemzeti tanács. A belső aktus rendezi az alapító és a nemzeti tanács által alapított kiadó közötti viszonyokat.
A nemzeti tanácsok által alapított médiák főszerkesztőjének megválasztásakor kötelező kikérni a szerkesztőség véleményét a jelöltről. A szerkesztőség a jelöltről titkos szavazással nyilatkozik.
A nemzeti tanácsok által alapított médiák igazgatási szerveinek nem lehetnek tagjai a nemzeti tanács elnöke, a nemzeti tanács végrehajtó bizottságnak elnöke és tagjai, közfunkciót és politikai pártban tisztséget betöltő személyek, valamint olyan személyek, akinek a tagsága az igazgatási szervben érdekütközést okozna, a köztisztség végzésekor érdekütközést megakadályozó jogszabállyal összhangban.
A nemzeti tanácsok által alapított médiák igazgatási szerveinek tagjait tekintélyes szakértők közül kell kinevezni, olyan területekről, amelyek fontosak a média működése szempontjából, amelyet a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsai alapítottak (szakértők a média, a kultúra, a menedzsment, a jog és a pénzügy területén).
A nemzeti tanács által alapított kiadó képviselőjének teljesíteni kell azokat a feltételeket, amelyeket az igazgatási szervek tagjainak, valamint hogy tapasztalata legyen a médiaigazgatásban.
A nemzeti tanács által alapított kiadók kötelesek minden évben megjelentetni a pénzügyi és a belső aktus alkalmazásáról szóló jelentést.”

A téves értelmezések és félremagyarázások elkerülése miatt, itt a törvénycikk eredeti szövege:
Član 17.
Načela rada medija čiji su izdavači osnovani od strane nacionalnih saveta nacionalnih manjina moraju biti usklađena sa načelima rada javnih medijskih servisa.
Uređivačka politika medija čiji su izdavači osnovani od strane nacionalnih saveta nacionalnih manjina je nezavisna od osnivača.
Ostvarivanje profesionalnih i etičkih standarda u radu medija čiji su izdavači osnovani od strane nacionalnih saveta nacionalnih manjina obezbeđuju se donošenjem internog akta koji usvajaju nacionalni savet nacionalne manjine i izdavač čiji je osnivač nacionalni savet nacionalne manjine. Interni akt bliže uređuje odnose između osnivača i izdavača čiji je osnivač nacionalni savet nacionalne manjine.
Prilikom izbora glavnog urednika medija čiji su izdavači osnovani od strane nacionalnih saveta nacionalnih manjina obavezno je pribaviti mišljenje redakcije o kandidatu. Redakcija se o kandidatu za glavnog urednika izjašnjava tajnim glasanjem.
Članovi organa upravljanja izdavača medija čiji su osnivači nacionalni saveti nacionalnih manjina ne mogu biti predsednik nacionalnog saveta nacionalne manjine, predsednik i članovi izvršnog odbora nacionalnog saveta nacionalne manjine, nosioci javnih funkcija i funkcija u političkoj stranci, kao ni lica čije bi članstvo u organu upravljanja moglo da dovede do sukoba interesa u skladu sa propisom koji reguliše sprečavanje sukoba interesa pri obavljanju javne funkcije.
Članovi organa upravljanja izdavača čiji su osnivači nacionalni saveti nacionalnih manjina imenuju se iz reda uglednih stručnjaka iz oblasti koje su od značaja za obavljanje poslova medija čiji su izdavači osnovani od strane nacionalnih saveta nacionalnih manjina (stručnjaci iz oblasti medija, kulture, menadžmenta, prava i finansija).
Zastupnik izdavača čiji je osnivač nacionalni savet nacionalne manjine mora da ispunjava uslove kao i član organa upravljanja kao i da ima iskustva u upravljanju medijima.
Izdavači čiji su osnivači nacionalni saveti nacionalnih manjina dužni su da svake godine objave finansijski izveštaj i izveštaj o sprovođenju internog akta.

A köztájékoztatásról és a médiáról szóló, 159 szakaszos törvény – néhány, a témában érdektelen cikk kivételével – „a Szerb Köztársaság Hivatalos Közlönyében való megjelenéstől számított nyolcadik napon lép életbe”.
Hiábavalónak bizonyult, tehát, az MNT tisztségviselőinek megalázó „kilincselése” a szerb minisztereknél.
A junior Pásztor elsiette, hogy a törvény közzétele előtt pártjának sikeréről számoljon be, miszerint képviselői „sikeresen megvédték”, hogy továbbra is a VMSZ-MNT irányítsa a magyar nyelvű sajtót! Ez egyúttal azt is mutatja, nem tudta érvényesíteni pártjának retrográd követelését a koalíciós partnerénél, a SNS-nél.

A törvény hatályba lépése után az MNT alapította sajtó működését (Magyar Szó, Hét Nap, Pannon RTV) azonnal összhangba kell hozni „a közszolgálati médiák működési elveivel”, biztosítani „az alapítótól (az MNT-től – B.A) független szerkesztéspolitikát”! Újra kell választani az igazgatási szervek tagjait is!
A Magyar Szó Lapkiadó Kft. igazgatói tisztségére október 3-án kiírt pályázatot[10] vissza kell vonni és újra meghirdetni, a törvénnyel összhangban.
Az MNT 2024-2029-es időszakra készített Tájékoztatási és médiafejlesztési stratégiáját, amit a testület Tájékoztatási Bizottsága – a „12 írásbeli hozzászólás”[11], a jó szándékú, kritikák és javaslatok ellenére – október 25-én, csaknem az eredeti szövegben „elfogadott”[12], újra kell fogalmazni!

Natalija Jakovljević a Cenzolovka sajtószabadság portálon október 31-én közölt A keresztény értékek és a politikai befolyás a magyar médiastratégia alapjai című írásában [Hrišćanske vrednosti i politički uticaj temelj su mađarske medijske strategije[13]] arról is beszámol, hogy „Kabók Erikát, a Magyar Szó (volt – B.A.) újságíróját 2016 júliusában a Becsületbíróság egyhangú döntésével kizárták a Vajdasági Független Újságírók Egyesületéből (NDNV)”.
Az újságíró szervezet döntésének indoklásában egyebek mellett az áll, hogy „a döntést a szerbiai újságírók Etikai Kódexének mellőzése, illetve rendelkezéseinek és iránymutatásainak megsértése miatt hozták”, írja Jakovljević[14].
Kabók Erikának, a tájékoztatási stratégia kumroveci pártiskolában edződött értelmi szerzőjének, és a Kozma Líviának, a Tájékoztatási Bizottság elnökének (aki a VMSZ kúlai szervezetének is az elnöke[15]) – erkölcsi és szakmai alkalmatlanságuk miatt – mielőbb távoznia kell a testületben betöltött tisztségéből! 
 
Ha a köztájékoztatásról és a médiáról szóló új törvény minden tekintetben nem is felel meg az elvárásoknak, mivel némileg eltér a törvénytervezettől[16], mégis új szakasz kezdetét jelentheti a vajdasági magyar sajtó történetében! A VMSZ-MNT tájékoztatási monopóliuma, az egypárti (Véemeszes) tájékoztatás, a médiasötétség megszűnésének a kezdetét!
BOZÓKI Antal
__________
[1] Narodna skupština Republike Srbije [A Szerb Köztársaság Népképviselőháza]. Doneti zakoni [Elfogadott törvények]. Zakon o javnom informisanju i medijima [Törvény a köztájékoztatásról és médiáról]. Zakon o lektronskim medijima [Törvény az elektronikus médiáról]
http://www.parlament.gov.rs/akti/doneti-zakoni/doneti-zakoni.1033.html, 2023. október 26.

[2] Pásztor Bálint. https://www.facebook.com/drpasztorbalint, 2023. október 26. 12:44, és Pásztor Bálint: Továbbra is a magyarok döntenek a magyar tájékoztatásról.
https://www.vajma.info/cikk/media/3482/Pasztor-Balint-Tovabbra-is-a-magyarok-dontenek-a-magyar-tajekoztatasrol.html, 2023. október 26. 17:15
Lásd még mh: Tankönyvből tanítják az identitásukat. Magyar Szó, 2023. október 27. 4.

[3] Az Európai Parlament 2023. május 10-i állásfoglalása a Bizottság Szerbiáról szóló, 2022. évi jelentéséről (2022/2204(INI)). https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0192_HU.html

[4] Резолуција CM/ResCMN(2015)8о примени Оквирне конвенције за заштиту националних мањина у Републици Србијивидети на [A CM/ResCMN(2015)8 rezolúció a nemzeti kisebbségek védelméről szóló keretegyezmény alkalmazásáról a Szerb Köztársaságban, lásd a http://www.ljudskaprava.gov.rs/sr/node/133]
Серенчеш, Ж. (ур.) (2017).Информисање на језицима националних мањина – на споредном колосеку . Нови Сад: Независно друштвоновинара Војводине, Матић, Ј., Валић Недељковић, Д. (2015) [Szerencsés Zs. (sz.) 2017. Tájékoztatás a nemzeti kisebbségi nyelveken – mellékvágányon. Újvidék: Vajdasági Független Újságírók Egyesülete, Matić, J., Valić Nedeljković, D. (2015)
Приватизација медија на језицима мањина:шанса или нестанак? [A nemzeti kisebbségi nyelvű média privatizálása: Esély vagy eltűnés?] У: Значај медијског интегритета: мониторинг примене нових медијских закона у Србији: приватизација медија (стр. 17-31). Нови Сад: Новосадска новинарска школа [A média integritásának fontossága: a szerbiai új médiatörvények alkalmazásának monitoringózása: Médiaprivatizálás (17-31 o.). Újvidék: Újvidéki Újságíró Iskola].

[5] Pressburger Csaba: Gettósítás vagy integráció? Magyar Szó, 2012. május 26. http://magyarszo.com/fex.page:2012-05-25_Gettositas_vagy_integracio.xhtml

[6] СТРАТЕГИЈУ РАЗВОЈА СИСТЕМА ЈАВНОГ ИНФОРМИСАЊА У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ ЗА ПЕРИОД 2020–2025. ГОДИНА [A Szerb Köztársaság tájékoztatási rendszerének 2020-2025. évi fejlesztési stratégiája]. Службени гласник РС, број 11/20 [Az SZK Hivatalos Közlönyének 2020. évi 11. száma].
https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf, 32-33

[7] Bővebben lásd az El a kezekkel a sajtótól! c. írásom.
https://bozokiantal.blogspot.com/search/label/Jegyzetek, 2023. május 3. 10:36, és
https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=15465, 2023. május 3.

[8] Bővebben lásd az Úgy rossz, ahogy van! c. írásom. https://bozokiantal.blogspot.com/search/label/Sajt%C3%B3, 2023. október 16. 9:43, és https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=15867, 2023. október 16.
Lásd még a Sajtószabadság-akadályozók (1.) – A VRTV Napjaink műsorában elhangzott tudósításról.
https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=14059, 2021. november 25., és az El a kezekkel a sajtótól! Fremond Árpád és a médiatörvény készülő módosításai c. írásaim.
https://bozokiantal.blogspot.com/search/label/Jegyzetek, 2023. május 3. 10:36 c. írásom.

[9] Lásd az 1-es jegyzetben.

[10] Pályázat kiírása a Magyar Szó Lapkiadó Kft. igazgatói tisztségnek betöltésére. Magyar Szó, 2023. október 4. 6.

[11] P.E.: Az MNT napirendjére kerülhet a médiastratégia. Magyar Szó, 2023. október 26. 4., és/vagy https://www.magyarszo.rs/kozelet/a.298120/Az-MNT-napirendjere-kerulhet-a-mediastrategia, 2023. október 26. 14:09

[12] Uo.

[13] Natalija Jakovljević: Hrišćanske vrednosti i politički uticaj temelj su mađarske medijske strategije. A keresztény értékek és a politikai befolyás a magyar médiastratégia alapjai]. https://www.cenzolovka.rs/etika/hriscanske-vrednosti-i-politicki-uticaj-temelj-su-madjarske-medijske-strategije/, 2023. október 31.

[14] Uo.

[15] Kozma Lívia. https://www.mnt.org.rs/tagjaink/kozma-livia

[16] NACRT ZAKONA O JAVNOM INFORMISANJU I MEDIJIMA [Köztájékoztatásról és a médiáról szóló törvény tervezete]. https://www.paragraf.rs/dnevne-vesti/110923/110923-vest11.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése