2018. november 10., szombat

A közösség látta/látja kárát!


Emberi- és nemzeti kisebbségjogi napló (147.)


Október 28.
„Még sok mindent meg kell tenni”…
– Még sok mindent meg kell tenni, sok mindent le kell róni az áldozatok emléke előtt, hogy itt egyszer nyugalom és béke legyen – hangsúlyozta Hajnal Jenő, a vajdasági Magyar Nemzeti Tanács elnöke vasárnap Csúrogon, ahol az 1944-1945-ben ártatlanul kivégzett áldozatokra emlékeztek – tudósít az MTI.[1]

 Hajnal Jenő: Még sok a tennivaló Csúrogon a béke és a nyugalom érdekében
Fotó: Pannon RTV

Teleki Júlia túlélő, a csúrogi megemlékezés szervezője beszédében kiemelte: emlékeznünk kell, hogy soha többé ne történhessen meg sem az, ami 1942-ben, sem az, ami 1944-1945-ben történt. – Ne legyen nemzetgyűlölet. Azt szeretnénk, hogy békében éljünk egymás mellett. De mindehhez meg kell ismerni az igazságot, és meg kell tanulni, meg kell tanítani a történelmet szerbeknek és magyaroknak egyaránt. Még valami: azok az áldozatok és hozzátartozók, akiket megaláztak, megkínoztak és kifosztottak bűntelenül, megérdemelnék a bocsánatkérést. Ahogy Áder János elnök bocsánatot kért a szerb parlamentben, ugyanúgy elvárnánk a mindenkori hatalomtól, hogy ezt megtegye – részletezte. (Teleki Júliai beszédét a véemeszes MNT által irányított Magyar Szó meg sem említette.)[2]
Mina Jurišin, a Razzia 1942 Emlékbizottság titkára kijelentette, úgy érzi, annak ellenére, hogy mennyi mindent ért el a társadalom, amelyben élünk, mennyire megváltozott a bűncselekményekről történő gondolkodásmód, az ártatlan áldozatokat mind a mai napig a legkevésbé ismerik el, és a legkevésbé emlegetik a megemlékezéseken. Ugyanígy kevés említés esik azokról a civilekről, akik mentették az üldözötteket – húzta alá.

A második világháborúban Jugoszlávia német lerohanása után, 1941 áprilisában a Délvidék magyar fennhatóság alá került. Újvidéken és környékén a magyar honvéd- és csendőralakulatok által 1942 elején végrehajtott partizánvadász rajtaütésekben közel 3-4 ezer ember vesztette életét, főként szerbek és zsidók.
Az 1942-es „hideg napok” után két és fél évvel, az 1944. október 17-től 1945. február 1-ig tartó jugoszláv katonai közigazgatás idején Tito partizánjainak megtorlásában a becslések szerint legalább 20 ezer délvidéki magyar halt meg. A legvéresebb események színhelye Csúrog, Mozsor és Zsablya volt, ahol szinte a teljes magyar lakosságot kiirtották. A túlélőket gyalogmenetben a járeki gyűjtőtáborba vitték, ahol hat-nyolc hónapot kellett eltölteniük. A nélkülözésekbe több ezren belehaltak, a túlélők soha nem térhettek vissza otthonaikba.
A történtekről 1990-ig beszélni sem lehetett. A szerb kormány 2014. október 30-án, hét évtized után helyezte hatályon kívül a három vajdasági település (Csúrog, Mozsor és Zsablya) magyar lakosságának kollektív bűnösségét kimondó határozatot – olvasható az MTI tudósításában.[3]

A szerb kormányhatározat formálisan eltörölte ugyan a három község magyarjainak kollektív bűnösségét, de csak „a jövőre nézve”,[4] nem pedig visszamenőleg, az 1945. évi határozatok meghozataláig szűnt meg. A közigazgatási eljárásról szóló törvény 255. szakaszának 3. bekezdésére hivatkozva a szerb kormány határozata kimondja, hogy „a jogerős határozat hatályának megszüntetéséről szóló határozat alapján csak a jövőre nézve állhat be jogkövetkezmény”.[5]  
A határozat ugyanakkor nem rendezte a kollektív bűnösség megszűntetésének az erkölcsi következményeit, sem az anyagi oldalát (az érintetteknek továbbra is személyesen kellett lefolytatni a rehabilitálási eljárásokat), sem az anyagi oldalát (a károsultak – csupán a határozat alapján – nem kapták vissza elvett vagyonukat, nem részesültek kárpótlásban. Érdemében tehát nem változott úgyszólván semmi.[6]

A Magyar Nemzeti Tanács nem tűzte napirendre a Tari István tanácsnok által beterjesztett állásfoglalást a 3877-es határozatról, mivel – Hajnal Jenő, a testület elnöke szerint – „nem tartozik a nemzeti tanács hatáskörébe”.[7]
Hajnalnak most mintha egyszerre megvilágosodott volna, hogy „még sok mindent meg kell tenni, sok mindent le kell róni az áldozatok emléke előtt, hogy itt egyszer nyugalom és béke legyen”.[8] Sajnos megkésve. Ehhez hozzá kell tenni azt is, hogy „Áder János elnök bocsánatot kért a szerb parlamentben”, amire a járeki tábort megjárt Teleki Júlia is felhívta a figyelmet, de a szerb bocsánatkérés a mai napig sem hangzott el. Ezt azonban az MTI már nem közölte…


Október 31.
A közösség látta/látja kárát!
A nyomtatott és az elektromos média is állandóan arról cikkezik, hogy a Magyar Nemzeti Tanács illetékességi köre csak „a kultúra, az oktatás, a tájékoztatás, valamint a hivatalos nyelv- és íráshasználat” területére korlátozódik.
Amikor az egyik újságíró ismerős figyelmét felhívtam, hogy ez szemlélet jogilag nem csak helytelen, de téves és a közösségre káros is, a válasz ez volt: „De valahogy be kell határolni a témákat. És lehet, hogy téves, de a kezdetektől ezeket emlegetjük.”
Ennek „a kezdetektől való” terjesztésében sajnos a Hajnal Jenő, a VMSZ/BMC MNT elnöke és a vezető tisztségviselői jártak az élen. A testület ülésein számos alkalommal olyan indoklással utasították el a magyar közösséget érintő fontos társadalmi kérdések megvitatását, hogy azok „nem tartoznak a nemzeti tanács hatáskörébe”.
Óvakodtak olyan kérdést a testület napirendjére tűzni, aminek csak a legkisebb politikai vonatkozása/vonzata is volt. Nem jutott el hozzájuk a tudat, hogy minden, amit az MNT tesz, az maga a politika. Hozzájárultak, segítették ezzel a testület illetékességnek leépítését, az egyébként is korlátozott autonómia szűkítését. Vagy el se jutottak a nemzeti tanácsi törtvény 10. szakaszáig. Vagy az MNT véemeszes vezetését csupán a magyarországi pénzek elosztása érdekli?

 Az MNT logója

Hogyan is állunk a nemzeti tanácsok illetékességi körével? A nemzeti kisebbségi tanácsokról szóló hatályos törvény[9] 10 szakasza rendezi a tanácsok „általános hatáskörét”.
A szakasz szinte egyáltalán nem alkalmazott rendelkezései a 11-től a 15. pontokban találhatók, miszerint a nemzeti tanács „önállóan”
11) külön előírások meghozatalát, illetve módosítását és ideiglenes intézkedéseket javasol azokon a területeken, amelyeken az önkormányzati jog érvényesül, a nemzeti kisebbséghez tartozók és a többséget képező polgárok közötti teljes egyenjogúság elérése érdekében;
12) panaszt emel a polgári jogvédő, a tartományi és a helyi ombudsman, valamint más hatáskörrel rendelkező szervek előtt, amikor megítélése szerint a nemzeti kisebbségekhez tartozóknak az Alkotmányban és törvényben szavatolt jogainak és szabadságjogainak megsértésére került sor;
13) a nemzeti kisebbség nevében panaszt emel a szakasz 12) pontja alapján;
14) állást foglal, kezdeményezést tesz és intézkedéseket foganatosít a nemzeti kisebbség helyzetével, identitásával és jogaival közvetlenül kapcsolatos minden kérdésben;
15) a törvényben ráruházott más kérdésekről is dönt.

Különösen fontos a 14. és a 15. pont, amelyek lehetővé teszik, hogy az MNT minden, a közösség számára fontos kérdéssel kapcsolatban „állást foglaljon, kezdeményezést tegyen és intézkedéseket foganatosítson”. Ezeknek az alkalmazásáról az MNT vezetősége azonban rémülten „menekült, mint ördög a kereszttől”. Példa erre a nemzeti tanácsi törvénymódosítás, a nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére vonatkozó cselekvési terv, [10] vagy éppen Tari István tanácsos számos javaslatának a megvitatása.[11] Már ez is túl sok ahhoz, hogy a Hajnal bizalmat kapjon az új összetételű nemzeti tanács vezetésére. Sajnos, nem ez történt. Ennek viszont, sajnos, a közösség látta/látja kárát!
Az sem hagyható szó nélkül – ha már a nemzeti tanács illetékességéről van szó – hogy a június 20-án megszavazott – nemzeti tanácsi törvénynek hivatalos formában nincsen egy egységes szerkezetbe foglalt szövege (a szerb Hivatalos Közlöny 47. számban is csak a módosításokat közölték), magyar nyelven pedig még csak a módosítások szövege sem található. (Az MNT honlapján még mindig csak a módosítás előtti törvényszöveg található).[12] Mindez megnehezíti a jogszabályra való hivatkozást, szövegének értelmezését és alkalmazását is. Pedig az MNT-nek tetemes összegek állnak a rendelkezésére a jogszabályok fordítására. Vagy ez sem tartozik az illetékességi körébe?

BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. november 10.


[1] Hajnal Jenő: Még sok a tennivaló Csúrogon a béke és a nyugalom érdekében

[2] feró: Csúrog a közös jövő építésének szimbóluma lett. Magyar Szó, 2018. november 29. 1. és 4.  
[3] Lásd az 1-es alatti írást.
[4] Rešenje Vlade Republike Srbije 3877 [A Szerb Köztársaság Kormányának 3877-es határozata]. Megjelent a Službeni glasnik RS [a SZK Hivatalos Közlönye] 2014. november 5-i 121. számában, a 3877-es szám alatt, 26-27.
Bővebben lásd a Megkésett, deklaratív határozat c. 2014. november 9-i írásom: Civitas Europica Centralis (CEC): Kisebbségi Sajtófókusz, 2014. november 8.; DélHír portál: http://delhir.info/delvidek/magyarsag-koezelet/32480-2014-11-09-13-52-11, 2014. november 09. [14:41]; Nemzeti Jogvédő Szolgálat. NJSZ Hír, 49/2014, 2014. november 9. [17:48] és Keskenyúton: http://keskenyut.hu/page/234/art/1061/akt/1/html/megkesett-deklarativ-hatqrozat.html
[5] Uo. Lásd a határozat indoklásának 7. bekezdését.
[6] Bővebben lásd a 2-es jegyzetben említett írásom.
[7] Magyar Nemzeti Tanács. Iratszám: MNT-002317/K/2014 – A/416/3, 2014. december 23.
[8] Lásd az 1-es alatti írást.

[9] ZAKON O NACIONALNIM SAVETIMA NACIONALNIH MANJINA. "Sl. glasnik RS" [a SZK Hivatalos Közlönye], 72/2009, 20/2014 – AB döntés, 55/2014 és 47/2018 szám. https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_nacionalnim_savetima_nacionalnih_manjina.html

[10] Cselekvési terv a nemzeti kisebbségek jogainak érvvényesítésére. http://www.puma.vojvodina.gov.rs/dokumenti/Madjari/Jogszabalyok/kisebbsegi_cselekvesi_terv_07072017.pdf
[11] Tari István napirend előtti felszólalásait és sürgősségi indítványait lásd az MNT dokumentációjában. Lásd még a Minek nekünk ilyen MNT c. 2018. szeptember 20-ai írásomat. https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=11349, 2018. szeptember 20. és http://delhir.info/2018/09/23/minek-nekunk-ilyen-mnt/, 2018. szeptember 23.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése