Az első világháború befejezésének és Délvidék elcsatolásának centenáriuma alkalmából a Szabadkai Városháza nagytermében a haladó-VMSZ-es koalíció irányítása alatt álló szabadkai városvezetés mélyszerb hangulatú ünnepi akadémiát rendezett Szerbia örök, míg a gyerekei hűek hozzá („Srbija je večna dok su joj i deca verna”) címmel, amely a Szerb Radikális Pártnak a hivatalos jelszava, és amelyet Šešeljék az 1930-as években létrejött nagyszerb soviniszta és magyarellenes Szerb Kultúrklubtól kölcsönöztek.
Bogdan Laban, Szabadka
polgármestere köszöntötte a vendégeket, akiknek elmondta, hogy az első
világháború a szerb történelem egyik legnagyobb eseménye, és hogy
Szerbia mintegy egymillió-háromszáz áldozattal fizetett „szabadságáért”.
„A legkisebb dolog, amit megtehetünk, hogy nem felejtjük el ezt a szörnyű tényt, méghozzá olyképpen, hogy hőseink necsak a történelmi könyvekben szerepeljenek, hanem szíveinkben és utódaink szívében is legyen hely számukra. Büszkeségünknek és dicsőségünknek századik évfordulóját ünnepeljük, kötelességünk nemcsak a győzelem emlékezetének megőrzése, hanem a győzelemből fakadó következtetések levonása is”
– mondta Laban.
Mint elhangzott, Jovan Nenad „cár” (valójában közönséges rablóvezér volt – A szerk. megj.) megjelenésétől kezdve Délvidék államalkotói eszmében már Szerbiához csatlakozott, és ez az eszme 1918-ban körvonalazódott: „Győzött az eszméd”- olvasható Szabadka főterén lévő Jovan Nenad szobrának feliratán.
A történelmi igazság kedvéért, Délvidéken 1920 után vad „szlávosítási”
folyamat kezdődött (amely napjainkig tart), és miközben folyamatosan
érkeztek délről az új jövevények, a szerbek a Délvidékhez való
történelmi jogukat is bizonyítani igyekeztek. Ennek érdekében állították
fel Szabadka főterén az egykori szerb rablóvezér, Jovan Nenad (Fekete
Jovánként ismerhetjük) szobrát, aki igazán hírhedté azzal vált, hogy
előszeretettel fosztogatta a Szabadka környéki földesurakat. A főtéren
eredetileg egy Honvéd-szobot állt, Turul madárral a tetején, amelyet
1919-ben a bevonuló szerb csapatok ledöntötték és beolvasztották.
Parasztfiúból önjelölt fejdelem
Jovan Nenadot, avagy Cserni Jovánt
magyarul nevezték Fekete Embernek és Csernajevics Ivánnak is. A „fekete”
nevet onnan kaphatta, hogy állítólag a halántékától egy hatalmas fekete
anyajegy húzódott le a testén. A Fekete Ember elnvezés egyes vélemények
szerint, nem csak a külső jegyeket takarta, hanem arra is
használhatták, hogy az illető sötét lelkületű, vagy van valami múltbéli
takargatnivalója, esetleg rejtélyes tulajdonságokkal rendelkezik. Jován
életét végigszemlélve a fekete, mint rossz jelző igen is illett rá.
Cserni Jován a 15. század végén
született valószínűleg valahol a Délvidéken. Származása minden bizonnyal
paraszti volt, noha magát a szerb fejedelmek egyenesági
leszármazottjának nevezte, ám ez nem fedte a valóságot.
Fosztogató rablóvezér
A szerbek a törökök elől tömegével
menekültek Magyarország belső területeire. Szapolyai, akit királlyá
választottak, megpróbálta megszervezni őket, hogy a török ellen új
határvédelmi vonalat alakítson ki. Ezért Bácsra letelepített szerbek
élére Jovánt nevezte ki, aki a mohácsi csatában is részt vett, ami után
Szapolyai János lovas szolgája lett.
Kezdetben még harcolt a betörő
törökökkel, de később nyíltan hangoztatta ambícióit, hogy ő a török
elleni harc letéteményese, mint egy „Isten küldötte vezér.” Azonban
nagyon szilaj, erőszakos és kegyetlen ember hírében is állt.
A szerbek kiváltságolásának kérdése a
délvidéki uraknál és a főuraknál igen heves ellenállásba ütközött.
Többen azt állították, hogy Jován a törökhöz fog állni. Jovánt a vádak
érzékenyen érintették és amikor összetűzések kezdődtek az urak, a magyar
parasztok és a szerbek között, akkor szembeszállt a királlyal. A bácsi
felkelés akkor robbant ki, mikor az urak három nagy fegyveres akciót
hajottak végre a rácok ellen. A támadások után a harcok egyre hevesebbek
lettek, s Jován emberei mint garázda bandák mentek szét a Délvidéken.
Kegyetlenkedései Erdélyben
Jován cárrá neveztette ki saját magát,
ellenségei állításai szerint mindezzel azt igazolta, hogy önálló szerb
fejedelemséget akart kiépíteni a Délvidéken. Május 22-én a tiszántúli
Szőlősnél (ma Tiszaszőlős) Jován megverte Perényi Péter erdélyi-szász
seregét, amit a tiszavidéki parasztok és nemesek is támogattak. Ezután
betört Dél-Erdélybe és a szász területekre. Kegyetlenkedéseit jól
példázza a Hunyad vármegyében, de különösen Hátszegen elkövetett
gaztettei, ahol sok románt is legyilkoltak a szerbek, noha velük azonos,
ortodox vallásúak voltak.
A parasztok a nemesek, papok és tanítók
vezetésével mindenütt fegyvert fogtak ellene. A szerb seregben
lassacskán demoralizálódás és bomlás állt be a fizetetlenség, az állandó
rablásokkal járó fegyelem megbomlása és más gondok miatt. Rengeteg
szerb már a tiszaszőlősi csata után elszökött Jován melől és az oszmán
uralom alatt levő Szeremségbe tért vissza.
Ferdinánd is ráparancsolt, hogy azonnal
hagyja abba a rablást és gyilkolászást, de küldötte, Hoberdanecz János
sem tudta megfékezni.
Csúfos vereség és lefejezése
Perényi és Czibak Imre váradi püspök,
valamint temesi ispán vezette seregek a Szeged melletti Sződfalván
vereséget mértek a rácokra, akik közül több ezren menekültek vissza az
Oszmán Birodalomba.
Jován Szegedre futott a csatából, ahol
rátámadt egy gazdag polgár, Zákány István házára, hogy kirabolhassa.
Szilágyi László szemben levő kastélyából egy Vid Sebestyén nevű gyalogos
katona muskétával rálőtt Jovánra, akit az ágyékán talált el.
Az 1941-ben lefejezett és ledöntött, valamint az eredeti állapotban újra felállított szobor Szabadka központjában
Emberei Tornyosra vitték a haldoklót,
egyik ottani tanyájára. Azonban hamar híre ment, hogy ott bújkál, s
ekkor enyingi Török Bálint háromszáz lovassal elindult, hogy elfogja.
Mikor rátalált, megölte, fejét levágta és elküldte Budára Szapolyainak.
Zákány és Vid ugyan tanúsították a király előtt, hogy Török végzett
Jovánnal, ezért a király gazdagon megjutalmazta, de az sem
valószínűtlen, hogy már halott volt, amikor rátaláltak.
A szerbek ma is nemzeti hősnek tekintik
Cserni Jovánt, aki a független Szerb Vajdaság hőse és az általa uralt
területet mint önálló szerb fejedelemséget állítják be. Az önálló szerb
állam kérdése meglehetősen vitatott, sőt ennek létét csak a szerb
nacionalista gondolkodás akarja igazolni. Jován uralmát a Délvidéken nem
a célból terjesztette, hogy független országot alapítva elszakadjon a
magyar királytól. Viszont tetteivel kevésbé hős, legfeljebb csak a
szerbek szemében az.
(Subotica.com nyomán)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése