A
nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvényt a szerb képviselőház
a 2009. augusztus 31-i ülésén fogadta el. A törvény szövege a Szerb Köztársaság
Hivatalos Közlönyének (Službeni glasnik RS) 2009. szeptember 3-i 72. számában
jelent meg (221-236. o.)
Szerbia
alkotmánybírósága, a 2014. január 16-i ülésén megállapította, hogy a törvény 10
rendelkezése „nincs összhangban az alkotmánnyal”. Az Alkotmánybíróság erről
szóló, 576-os számú döntése a Hivatalos Közlöny 2014. 2014. február 21-i 20.
számában jelent meg (36-64 o.)
Az Alkotmánybíróság
döntése a törvény első öt fejezetében, illetve 28 szakaszában 16 változást
jelent. Ezek a fejezetek a következők: I. Alaprendelkezések, II. A nemzeti tanácsok
jogállásával kapcsolatos kérdések, III. A nemzeti tanácsok hatásköre, IV. A
köztársasági szervekkel, az autonóm tartomány és a helyi önkormányzat
szerveivel való viszony és V. Nemzetközi regionális együttműködés.
A döntést Dr. Ódry Kartag Ágnes, az
Alkotmánybíróság bírója írta alá.
Az alábbi
törvényszövegben az Alkotmánybíróság által kifogásolt szövegrészek törölve
lettek. Így most láthatóvá válik, hogy mi maradt meg az eredeti törvényből.
A
törvény többi szakasza (29-139) elérhető a http://www.mnt.org.rs/175-Torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven
honlapon.
Bozóki Antal
TÖRVÉNY
A NEMZETI KISEBBSÉGEK NEMZETI TANÁCSAIRÓL
(A SZK Hivatalos
Közlönye, 72/2009. sz.)
I. ALAPRENDELKEZÉSEK
1. szakasz
Jelen törvény a
nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsainak (a továbbiakban: nemzeti tanács) a
kultúra, az oktatás, a tájékoztatás és a hivatalos nyelv- és íráshasználat
területére vonatkozó hatáskörét, a nemzeti tanács megválasztásának rendjét,
finanszírozását és a munkája szempontjából egyéb jelentős kérdéseket
szabályozza.
2. szakasz
A kultúra, az
oktatás, a tájékoztatás valamint a hivatalos nyelv- és íráshasználat területére
vonatkozó önkormányzati joguk érvényesítése érdekében a nemzeti kisebbségekhez
tartozó személyek a Szerb Köztársaságban megválaszthatják saját nemzeti
tanácsaikat.
A nemzeti tanács
képviseli a nemzeti kisebbséget az oktatás, a kultúra, a nemzeti kisebbség
nyelvén történő tájékoztatás valamint a hivatalos nyelv- és íráshasználat
területén, részt vesz a döntéshozatalban vagy dönt az említett területekre
vonatkozó kérdésekről, és e területeken intézményeket, gazdasági társaságokat
és egyéb szervezeteket alapít.
3. szakasz
A nemzeti tanácsok
nyilvántartását az emberi és kisebbségi jogokkal megbízott minisztérium (a
továbbiakban: minisztérium) vezeti.
A nyilvántartásba
való felvétel a bejegyzési kérelem alapján történik, melyet a nemzeti tanács
elnökének a tanács megalakulását követő 30 napos határidőn belül kell
benyújtania.
A nyilvántartásba
való bejegyzéssel a nemzeti tanács jogi személyiséget szerez.
4. szakasz
A nyilvántartásba
való bejegyzésre a szabályos kérelem átvételét követő 30 napos határidőn belül
kerül sor.
A nyilvántartásba a
nemzeti tanács elnevezését és székhelyét, a nemzeti tanács elnökének utó- és
családnevét, egységes polgári törzsszámát és lakhelyét, az alapszabály
meghozatalának, illetve módosításának és kiegészítésének dátumát, valamint a
nyilvántartásba vételről szóló határozat számát és dátumát kell bejegyezni.
A nyilvántartásba
bejegyzett adatok nyilvánosak.
A nyilvántartás
tartalmát és vezetési módját a minisztérium határozza meg részletesebben.
5. szakasz
A nemzeti tanács
ingó és ingatlan vagyont szerezhet és tulajdoníthat el, és a hatáskörében
illetékes szerv határozata alapján köztulajdonban levő eszközök felett
használati jogot kaphat, a törvénnyel összhangban.
6. szakasz
A nemzeti tanácsnak
van alapszabálya.
Az alapszabályban
kell meghatározni:
1) a nemzeti tanács tevékenységét;
2) a nemzeti tanács tagjainak számát, a
törvénnyel összhangban;
3) a nemzeti tanács székhelyét;
4) a nemzeti tanács elnevezését,
jelképét és pecsétjét;
5) a nemzeti tanács szervei tagjainak
számát és megválasztásuk rendjét;
6) a nemzeti tanács egyéb testületeit,
e testületek tagjainak számát és megválasztásuk rendjét;
7) az elismeréseket és odaítélésük
módját;
8) egyéb, a nemzeti tanács munkája szempontjából
jelentős kérdéseket.
Az alapszabály
módosítását és kiegészítését követő 30 napos határidőn belül a nemzeti tanács a
minisztériumot erről értesíteni, valamint a módosításokat és kiegészítéseket az
elfogadásuk ülésén felvett jegyzőkönyvvel együtt a minisztériumnak megküldeni
köteles.
II. A NEMZETI TANÁCS JOGÁLLÁSÁVAL KAPCSOLATOS
KÉRDÉSEK
1. A nemzeti tanács szervei
7. szakasz
A nemzeti tanácsnak
van elnöke, végrehajtó szerve, valamint oktatással, kultúrával, tájékoztatással
és a hivatalos nyelv- és íráshasználattal megbízott bizottsága.
Az alapszabályban a
nemzeti tanács konzultatív és más testületeit is meg lehet határozni.
A nemzeti tanács
elnöke képviseli a nemzeti tanácsot és a nevében eljár.
A nemzeti tanács
elnökét a nemzeti tanács tagjai közül kell megválasztani.
A nemzeti tanács
munkája nyilvános.
8. szakasz
A nemzeti tanács
akkor határozatképes, ha az ülésen a nemzeti tanács tagjainak több mint a fele
jelen van.
A nemzeti tanács
alapszabálya akkor tekinthető elfogadottnak, ha a nemzeti tanács
összlétszámának több mint a fele mellette szavazott.
A nemzeti tanács
elnöke és a nemzeti tanács végrehajtó szervének elnöke akkor tekinthető
megválasztottnak, ha a nemzeti tanács összlétszámának több mint a fele mellette
szavazott.
Az egyéb
határozatokat a nemzeti tanács a jelen levő tagok szótöbbségével hozza meg, ha
az alapszabály nem irányoz elő minősített többséget.
2. A nemzeti tanács tagjainak száma
9. szakasz
A nemzeti tanács
legalább 15, de legfeljebb 35 tagból áll.
A legutóbbi
népszámlálási adatok szerint a 10.000-nél kevesebb fővel rendelkező, vagy külön
nem jegyzett nemzeti kisebbségek esetében a nemzeti tanács 15 tagból áll.
A legutóbbi
népszámlálási adatok szerint a 10.000-nél több, de a 20.000 főt nem meghaladó
nemzeti kisebbségek esetében a nemzeti tanács 19 tagból áll.
A legutóbbi
népszámlálási adatok szerint a 20.000-től 50.000 fős nemzeti kisebbségek
esetében a nemzeti tanács 23 tagból áll.
A legutóbbi
népszámlálási adatok szerint az 50.000-től 100.000 fős nemzeti kisebbségek
esetében a nemzeti tanács 29 tagból áll.
A legutóbbi
népszámlálási adatok szerint a 100.000 főt meghaladó nemzeti kisebbségek
esetében a nemzeti tanács 35 tagból áll.
A nemzeti tanács
tagjainak megbízatási ideje négy évre szól.
Az első összetételű
nemzeti tanács megbízatási ideje a nemzeti tanács nyilvántartásba vételének
napján kezdődik.
III. A NEMZETI TANÁCS HATÁSKÖREI
1. Általános hatáskörök
10. szakasz
A nemzeti tanács, a törvénnyel és az
alapszabállyal összhangban, szervei révén, önállóan:
1) meghozza és módosítja az nemzeti
tanács alapszabályát;
2) meghozza a pénzügyi tervet, pénzügyi
jelentést és zárszámadást;
3) rendelkezik saját vagyonával;
4) dönt a nemzeti tanács elnevezéséről,
szimbólumairól és pecsétjéről;
5) véglegesíti a nemzeti szimbólumokra,
a nemzeti tanács jelképeire és ünnepeire vonatkozó javaslatokat;
6) intézményeket,
egyesületeket, alapítványokat, gazdasági társaságokat alapít a kultúra, az
oktatás, a tájékoztatás és a hivatalos nyelv- és íráshasználat területén, valamint a
nemzeti kisebbség identitásának megőrzése szempontjából jelentős egyéb
területeken;
7) javaslatot tesz a nemzeti kisebbség
képviselőjének személyére a helyi önkormányzatok nemzetek közötti viszonyügyi
tanácsában;
8) elismeréseket határoz meg és ítél
oda;
9) a kultúra, az oktatás, a
tájékoztatás és a hivatalos nyelv- és íráshasználat területén törvények és más
jogszabályok meghozatalát kezdeményezi és figyelemmel kíséri alkalmazásukat;
10) részt vesz az előírások
előkészítésében, és javasolja a kultúra, az oktatás, a tájékoztatás és a
hivatalos nyelv-és íráshasználat területén a nemzeti kisebbségeknek az
Alkotmányban szavatolt jogait szabályozó előírások módosítását és
kiegészítését;
11) külön előírásokat és ideiglenes
intézkedéseket javasol azokon a területeken, melyeken az önkormányzati jog
érvényesül, a nemzeti kisebbséghez tartozók és a többséget képező polgárok
közötti teljes egyenjogúság elérése érdekében;
12) eljárást indít az Alkotmánybíróság, a
polgári jogvédő, a tartományi és a helyi ombudsman, valamint más hatáskörrel
rendelkező szervek előtt, amikor megítélése szerint a nemzeti kisebbségekhez
tartozóknak az Alkotmányban és törvényben szavatolt jogainak és szabadságjogainak
megsértésére került sor;
13) a nemzeti kisebbséghez tartozó
nevében megindítja a jelen szakasz 12) pontjában foglalt eljárást előzőleg
megszerzett írásos meghatalmazás alapján;
14) állást foglal, kezdeményezést tesz
és intézkedéseket foganatosít a nemzeti kisebbség helyzetével, identitásával és
jogaival közvetlenül kapcsolatos minden kérdésben;
15) törvényben, az autonóm tartomány vagy a
helyi önkormányzat aktusában ráruházott más kérdésekről is dönt.
2. Hatáskörök az oktatás területén
Alapítói jogok
11. szakasz
A nemzeti tanács, a
törvénnyel összhangban, nevelési, oktatási, diák- és egyetemista-jóléti
intézményeket alapíthat, és alapítói jogokat és kötelességeket gyakorolhat.
Jelen szakasz 1.
bekezdésében foglalt intézményeket a nemzeti tanács önállóan, vagy a
köztársasággal, az autonóm tartománnyal, helyi önkormányzattal vagy más jogi
személlyel egyetemben alapítja, a törvénnyel összhangban.
A köztársaság, az
autonóm tartomány és a helyi önkormányzat, jelen szakasz 1. bekezdésében
foglalt intézmények alapítójaként az alapítói jogokat egészében vagy részben a
nemzeti tanácsra ruházhatja át.
Az intézmények irányításában való részvétel
12. szakasz
A köztársaság, az
autonóm tartomány vagy a helyi önkormányzat által alapított iskoláskor előtti,
általános és középfokú nevelési és oktatási intézményekben, melyekben a
nevelési-oktatási tevékenység a nemzeti kisebbség nyelvén is folyik, vagy
melyekben a nemzeti kisebbség beszéde, nyelve vagy kultúrája külön tantárgyként
szerepel, a nemzeti tanács:
1) véleményezi az igazgatóbizottság,
illetve az iskolaszék tagjai személyére a helyi önkormányzat képviselői közül
tett javaslatokat;
2) azokban az intézményekben, melyek tagozatainak
többségében a nevelési-oktatási tevékenység a nemzeti kisebbség nyelvén folyik,
vagy
melyekről megállapítást nyert, hogy a nemzeti kisebbség számára kiemelt
jelentőségűek, jelölteket javasol az igazgatóbizottság, illetve az
iskolaszék tagjai személyére, akik a helyi önkormányzatot képviselik;
3) véleményezi a jelen szakasz 1.
bekezdésének 1) pontjában foglalt intézmények igazgatójelöltjére tett
javaslatot;
4) véleményt nyilvánít a jelen szakasz
1. bekezdésének 1) és 2) pontjában foglalt intézmények igazgatójának és
igazgatási szerve tagjainak felmentése során;
A köztársaság, az
autonóm tartomány vagy a helyi önkormányzat által alapított diák- és
egyetemista-jóléti intézményekben a nemzeti tanács:
1) egy jelöltet javasol – az alapító
képviselőjét, és véleményezi az igazgató bizottság többi tagja személyére tett
javaslatokat azokban a diákjóléti intézményekben, melyek székhelye olyan helyi
önkormányzatok területén található, ahol a nemzeti kisebbség nyelve is
hivatalos használatban van. Ha a helyi önkormányzat területén több nemzeti
kisebbség nyelve is hivatalos használatban van, az érdekelt nemzeti tanácsok
közös jelöltet javasolnak az igazgató bizottság tagja személyére;
2) véleményezi az igazgató bizottság
tagjai személyére tett javaslatokat azokban az egyetemista-jóléti
intézményekben, melyek székhelye olyan helyi önkormányzatok területén található,
ahol a nemzeti kisebbség nyelve is hivatalos használatban van;
3) véleményt nyilvánít az igazgató
megválasztása során azokban a diák- és egyetemista-jóléti intézményekben,
melyek székhelye olyan helyi önkormányzat területén található, ahol a nemzeti
kisebbség nyelve is hivatalos használatban van;
4) véleményt nyilvánít a jelen szakasz
2. bekezdése 1)-3) pontjában foglalt intézmények igazgatójának és az igazgatási
szerve tagjainak felmentése során.
A köztársaság, az autonóm
tartomány vagy a helyi önkormányzat által a felsőoktatás területén
alapított intézményekben, amelyekben a tanítás egészében vagy részben a nemzeti
kisebbség nyelvé folyik, a nemzeti tanács véleményt nyilvánít a felsőoktatási
intézmény irányítási és igazgatási szervébe javasolt jelöltekről.
.
Tantervek és programok
13. szakasz
A nemzeti tanács:
1) a Nemzeti Oktatási Tanácsnak
javasolja az iskoláskor előtti program általános alapjait, az általános és a
középfokú oktatás és nevelés tanterveit és programjait, valamint a nevelési
program alapjait azokra a tartalmakra vonatkozóan, melyek a nemzeti kisebbség
sajátosságát fejezik ki, de különösen a történelem, zenei nevelés és képzőművészet
területén;
2) a Nemzeti Oktatási Tanácsnak
javasolja a nemzeti kisebbség nyelvének általános és középfokú oktatási és
nevelési programját, valamint a nemzeti kisebbség nyelvének, illetve
beszédjének és a nemzeti kultúra elemeinek oktatási és nevelési programját;
3) a Nemzeti Oktatási Tanácsnak
véleményezi a szerbnek, mint nem anyanyelvnek oktatási programját;
4) az oktatással megbízott miniszternek
a diákjóléti intézmények tanulóira vonatkozó intézkedéseket és nevelési
programot javasol, amelyek a nemzetek közötti tolerancia és multikulturalizmus
érvényesítését szolgálják;
5) véleményezi az olyan intézmények
oktatási és nevelési programját, melyekről megállapítást nyert, hogy a nemzeti
kisebbség számára kiemelt jelentőségűek.
Tankönyvek és tanszerek
14. szakasz
Ha az
oktatási-nevelési tevékenység a nemzeti kisebbség nyelvén folyik, a Nemzeti
Oktatási Tanács az oktatással megbízott miniszternek a nemzeti tanács előzetes
jóváhagyása alapján olyan tankönyvek és tanszerek használatának engedélyezését
javasolja, melyek tartalma a nemzeti kisebbség sajátosságait fejezi ki.
Az oktatással
megbízott miniszter a nemzeti kisebbség nyelvén kiadott hazai vagy behozott
tankönyvek oktatási-nevelési folyamatban való használatát a nemzeti tanács
javaslatára hagyja jóvá.
Egyéb hatáskörök az oktatás területén
15. szakasz
A nemzeti tanács, a
törvénnyel összhangban:
1) egy jelöltet javasol a Nemzeti
Oktatási Tanács tagjainak közös megválasztási listájára;
2) véleményt nyilvánít az iskoláskor előtti
intézmények és általános iskolák hálózatáról szóló aktus meghozatala során azokban
a helyi önkormányzatokban, amelyekben a nemzeti kisebbség nyelve hivatalos
használatban van, vagy amelyekben az oktatási-nevelési tevékenység a kisebbség
nyelvén folyik;
3) meghatározza a nemzeti kisebbség
oktatása szempontjából kiemelt jelentőségű oktatási-nevelési intézményeket; ha
az összes intézmény száma négynél nagyobb, kiemelt jelentőségűvé a nemzeti
kisebbség nyelvén is oktató összes intézménynek legfeljebb egy negyede
nyilvánítható; ha az ilyen intézmények száma négynél kisebb, kiemelt jelentőségűvé
a nemzeti kisebbség nyelvén, illetve a nemzeti kisebbség nyelvén is oktató
intézmények közül egy intézmény nyilvánítható; olyan nemzeti kisebbség esetében,
melynek nyelvén nem folyik oktatás, a jelen pontban foglalt szabályokat értelemszerűen
kell alkalmazni azokra az intézményekre, amelyekben tanítják a nemzeti
kisebbség nyelvét vagy beszédét a nemzeti kultúra elemeivel;
4) az oktatással megbízott miniszternek
véleményt nyilvánít a középiskolák valamint a diák- és egyetemista-jóléti
intézmények hálózata meghatározása során;
5) az oktatással megbízott miniszternek
véleményt nyilvánít a nemzeti kisebbség nyelvén oktató iskola székhelyen kívül
folytatott tevékenysége jóváhagyásának során;
6) az alapítónak, a köztársaságnak, az
autonóm tartománynak vagy a helyi önkormányzatnak javasolja a nemzeti kisebbség
nyelvén oktató iskola kihelyezetett tagozatának önállósulását;
8) az oktatással megbízott miniszternek
véleményt nyilvánít a 15-nél kevesebb tanuló részére nemzeti kisebbségi nyelvű
tagozat megnyitásának jóváhagyása során;
9) a diák- és egyetemista-jóléti
intézményeknek véleményt nyilvánít az ezen intézmények férőhelyeinek betöltése
során;
10) véleményt nyilvánít a köztársaság,
az autonóm tartomány és a helyi önkormányzat költségvetési eszközeinek
nyilvános pályázat útján az oktatás területén működő intézményeknek és
egyesületeknek történő odaítéléséről;
11) saját forrásaiból ösztöndíjakat
határoz meg, saját aktusaival szabályozza az ösztöndíjak odaítélésének mércéit
és eljárását, valamint lebonyolítja az odaítélési eljárást;
12) megválasztja saját képviselőjét a
Nemzeti Oktatási Tanácsban, aki döntéshozatali jog nélkül részt vesz annak
munkájában, amikor az oktatási rendszer keretében a tanítás a nemzeti kisebbség
nyelvén folyik és a Nemzeti Oktatási Tanács a nemzeti kisebbség oktatása
szempontjából jelentős kérdést vitat meg;
13) megválasztja saját képviselőjét a
Nemzeti Felsőoktatási Tanácsban, aki a tanácsnak teljes jogú tagja, ha a felsőoktatás
keretében a tanítás teljesen vagy részben a nemzeti kisebbség nyelvén folyik;
14) törvényben vagy más jogszabályokban
ezen a területen meghatározott egyéb teendőket is ellát.
3. Hatáskörök a kultúra területén
Alapítói jogok
16. szakasz
A nemzeti tanács, a
törvénnyel összhangban, kulturális intézményeket alapíthat, a nemzeti kisebbség
kulturális sajátosságai megőrzésének, előmozdításának és fejlesztésének, és a
nemzeti kisebbség nemzeti identitásának megőrzése érdekében, és alapítói
jogokat és kötelességeket gyakorolhat.
Jelen szakasz 1.
bekezdésében foglalt intézményeket a nemzeti tanács önállóan vagy a
köztársasággal, az autonóm tartománnyal, a helyi önkormányzattal vagy más jogi
személlyel egyetemben alapítja, a törvénnyel összhangban.
A köztársaság, az
autonóm tartomány és a helyi önkormányzat, jelen szakasz 1. bekezdésében
foglalt intézmények alapítójaként, az alapítói jogokat egészében vagy részben a
nemzeti tanácsra ruházhatja át.
Az intézmények irányításában való részvétel
17. szakasz
A köztársaság, az
autonóm tartomány vagy a helyi önkormányzat által alapított kulturális
intézményekben, melyekről a nemzeti tanács megállapítja, hogy a nemzeti
kisebbség identitása megőrzése szempontjából kiemelt jelentőségűek, a nemzeti
tanács:
1) kinevezi az intézmény
igazgatóbizottságának egy tagját;
2) véleményezi az intézmény
igazgatóbizottságának tagjai személyére tett javaslatot;
3) véleményt nyilvánít az intézmény
igazgatójának megválasztása során.
Ha egyazon
kulturális intézményről több nemzeti tanács is megállapítja, hogy az a nemzeti
kisebbség sajátossága és nemzeti identitása megőrzésének, előmozdításának és
fejlesztésének szempontjából kiemelt jelentőségű, a nemzeti tanácsok a jelen szakasz
1. bekezdésében említett igazgató bizottságba egy-egy tagot neveznek ki.
Egyéb hatáskörök a kultúra területén
18. szakasz
A nemzeti tanács:
1) meghatározza az adott nemzeti
kisebbség sajátosságainak és nemzeti identitásának megőrzése, előmozdítása és
fejlesztése szempontjából kiemelt jelentőségű kulturális intézményeket és
rendezvényeket;
2) meghatározza a nemzeti kisebbség
kultúrájának fejlesztési stratégiáját;
3) meghatározza a nemzeti kisebbség
szempontjából kiemelt jelentőségű ingó és ingatlan kulturális javakat;
4) a hatáskörében illetékes szerv vagy
intézmény előtt eljárást indít annak érdekében, hogy a nemzeti kisebbség
szempontjából kiemelt jelentőségű ingó és ingatlan kulturális javakat
törvényben védetté nyilvánítsák;
5) a jelen szakasz 1. bekezdésének 4)
pontjában foglalt kulturális javak védelmét, szanálását és újjáépítését célzó
intézkedéseket javasol;
6) véleményt nyilvánít és javaslatokat
tesz azon helyi önkormányzatok terület- és településrendezési tervének
kidolgozása során, melyekben a jelen szakasz 1. bekezdésének 3) pontjában
foglalt javak elhelyezkednek;
7) javasolja a terület- és
településrendezési terv végrehajtásának felfüggesztését, ha véleménye szerint
ez veszélyezteti a jelen szakasz 1. bekezdésének 3) pontjában foglalt kulturális
javakat;
8) a hatáskörében illetékes szervnek
előzetes véleményt nyilvánít a jelen szakasz 1. bekezdésének 3) pontjában
foglalt ingatlan kulturális javak más helyre való áthelyezésének jóváhagyására
irányuló eljárásban;
9) véleményt nyilvánít a nemzeti
kisebbségi nyelvű könyvállománnyal rendelkező könyvtárak vagy könyvtárak
szervezeti egységeinek alapítására vagy megszüntetésére irányuló eljárásban;
10) javaslatot tesz a köztársaság, az
autonóm tartomány és a helyi önkormányzat költségvetési eszközeinek nyilvános
pályázat útján történő odaítélésére a nemzeti kisebbségi kulturális
intézmények, rendezvények és egyesületek számára;
11) legalább egy jelöltet javasol a
Nemzeti Művelődési Tanács tagjainak közös megválasztási listájára;
12) meghatározza saját képviselőjét a
Nemzeti Művelődési Tanácsban, aki, döntéshozatali jog nélkül részt vesz annak
munkájában, amikor a nemzeti kisebbség kultúrája szempontjából jelentős
kérdéseket vitatnak meg;
13) törvényben, az autonóm tartomány
vagy a helyi önkormányzat aktusában átruházott más kérdésekről is dönt.
Hatáskörök a tájékoztatás területén
Alapítói jogok
19. szakasz
A nemzeti tanács, a
törvénnyel összhangban, önállóan vagy más jogi személlyel egyetemben lapkiadó,
rádió-televíziós, nyomdai valamint vételezett médiát reprodukáló tevékenységet
folytató intézményeket és gazdasági társaságokat alapíthat, és alapítói jogokat
és kötelességeket gyakorolhat.
Az intézmények igazgatásában való részvétel
20. szakasz
A nemzeti tanács:
5) azokban a műsorszórási
intézményekben, melyekben több nemzeti kisebbségi nyelvű műsor egy felelős
szerkesztőjét nevezik ki, véleményt nyilvánít a nemzeti kisebbségi nyelvű
műsorok felelős szerkesztő jelöltjeiről.
Egyéb hatáskörök a tájékoztatás területén
21. szakasz
A nemzeti tanács:
1) elfogadja a nemzeti kisebbség
nyelvén történő tájékoztatás fejlesztési stratégiáját a Szerb Köztársaság
stratégiájával összhangban;
2) a Köztársasági Műsorszórási
Ügynökségnél javaslatokat tesz a Műsorszórás Fejlesztési Stratégia kidolgozása
során;
3) javaslatot tesz a köztársaság, az
autonóm tartomány és a helyi önkormányzat költségvetési eszközeinek nyilvános
pályázat útján a nemzeti kisebbségi nyelven tájékozató jogi és természetes
személyeknek történő odaítélésére;
4) megvitatja a Szerbiai Műsorszórási
Intézmény és a Vajdasági Műsorszórási Intézmény igazgató- és műsortanácsának
jelentéseit, valamint javaslatokat és ajánlásokat tesz a nemzeti kisebbségi
nyelvű műsorokat illetően;
5) véleményt nyilvánít és javaslatokat
tesz a Köztársasági Műsorszórási Ügynökség Tanácsának a nemzeti kisebbségi
nyelvű tájékoztatással kapcsolatban;
6) meghatározza saját képviselőjét a
Köztársasági Műsorszórási Ügynökség Tanácsában, aki döntéshozatali jog nélkül
részt vesz annak munkájában, amikor nemzeti kisebbségi nyelvű tájékoztatással
kapcsolatos kérdéseket vitatnak meg;
7) törvényben és más jogszabályokban
ezen a területen meghatározott egyéb teendőket is ellát.
5. Hatáskörök a hivatalos nyelv- és íráshasználat területén
22. szakasz
A nemzeti tanács:
1) meghatározza a helyi önkormányzatok,
települések és egyéb földrajzi nevek nemzeti kisebbségi nyelvű hagyományos
elnevezéseit, ha a helyi önkormányzat vagy a település területén a nemzeti
kisebbségi nyelv hivatalos használatban van; a nemzeti tanács által
meghatározott elnevezések a szerb nyelvű elnevezések mellett hivatalos használatban
levő elnevezésekké válnak, és közzé kell tenni őket a Szerb Köztársaság Hivatalos
Közlönyében, a Vajdaság Autonóm Tartomány területén székhellyel rendelkező
nemzeti tanácsok esetében pedig Vajdaság Autonóm Tartomány Hivatalos Lapjában;
2) a hatáskörében illetékes szervnek
javasolja a helyi önkormányzat, a települések és egyéb földrajzi nevek nemzeti
kisebbségi nyelven való kitűzését;
3) javasolja a nemzeti kisebbségi nyelv
és írás hivatalossá tételét a helyi önkormányzat területén;
4) javasolja azok az utcák, terek,
városnegyedek, tanyacsoportok, egyéb településrészek és intézmények
elnevezésének megváltoztatását, melyekről megállapítást nyert, hogy a nemzeti
kisebbség szempontjából kiemelt jelentőségűek;
5) véleményt nyilvánít az utcák, terek,
városnegyedek, tanyacsoportok és egyéb településrészek elnevezésének
meghatározása során, ha a helyi önkormányzat vagy település területén a nemzeti
kisebbség nyelve hivatalos használatban van;
6) a hatáskörében illetékes szervnél javasolja
a nemzeti kisebbség nyelvének és írásának hivatalos használata feletti
felügyelet gyakorlását;
7) a hatáskörében illetékes szervnél
intézkedéseket és tevékenységeket javasol a jogszabályok a hivatalos
használatban levő nemzeti kisebbségi nyelvekre való fordításának előmozdítása
érdekében;
8) intézkedéseket tesz és tevékenységet
fejt ki a nemzeti kisebbségi nyelv- és írás hivatalos használatának
előmozdítása érdekében;
9) törvényben, az autonóm tartomány és
a helyi önkormányzat aktusában e területen ráruházott más kérdésekről dönt.
IV. A KÖZTÁRSASÁGI SZERVEKKEL, AZ AUTONÓM
TARTOMÁNY ÉS A HELYI ÖNKORMÁNYZAT SZERVEIVEL
VALÓ VISZONY
A köztársasági szervekkel való viszony
25. szakasz
A nemzeti tanács a Nemzetgyűléshez, Kormányhoz,
más állami szervekhez és különszervezetekhez javaslatot,
kezdeményezést, véleményt nyújthat be a hatáskörébe tartozó kérdésekkel
kapcsolatban.
A jelen törvény 2.
szakaszában foglalt kérdések megvitatása és a róluk való határozathozatal előtt
a jelen szakasz 1. bekezdésében említett szervek kikérik a nemzeti tanácsok
véleményét.
A nemzeti tanács
kezdeményezheti a Kormánynál állami szerv vagy különszervezet olyan jogszabályának
felfüggesztését, illetve érvénytelenítését, amely jelen törvénnyel, vagy a
nemzeti kisebbségekre vonatkozó más törvényekkel és jogszabályokkal nincs
összhangban.
Az autonóm tartomány és a helyi önkormányzat szerveivel való viszony
26. szakasz
A nemzeti tanácsok
az autonóm tartomány és a helyi önkormányzat szerveihez javaslatokat,
kezdeményezéseket és véleményeket nyújtanak be a nemzeti kisebbségek helyzetére
és a nemzeti kisebbségek sajátosságainak megőrzésére vonatkozó kérdésekkel
kapcsolatban.
V. NEMZETKÖZI ÉS REGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS
27. szakasz
A nemzeti tanács, a
törvénnyel összhangban, együttműködik nemzetközi és regionális szervezetekkel,
az anyaország állami szerveivel, szervezeteivel és intézményeivel,
valamint más államok nemzeti kisebbségeinek nemzeti tanácsaival vagy hasonló
testületeivel.
A nemzeti tanács
képviselői részt vesznek tárgyalásokon vagy pedig konzultálnak az anyaországokkal
való kétoldalú megállapodások megkötésével kapcsolatos tárgyalásokon abban a
részben, amely közvetlenül a nemzeti kisebbség jogaira vonatkozik.
A nemzeti tanácsok
képviselői részt vesznek a vegyes államközi testületek munkájában, melyek
feladata az adott nemzeti kisebbség jogvédelmére vonatkozó államközi kétoldalú
szerződések alkalmazásának felügyelete.
28. szakasz
A nemzeti kisebbségek
képviselői, a Szerb Köztársaság Nemzeti Kisebbségi Tanácsa révén, részt vesznek
a nemzeti kisebbségek helyzetére és jogvédelmére vonatkozó nemzetközi vagy
regionális egyezmények megkötésének, illetve a hozzájuk való csatlakozás
folyamatában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése