Pásztor Bálint, a
Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) képviselőjével,frakcióvezetőjével
készített egész oldalas nyilatkozatot a Magyar Szó újságírója.[1] Érdemes visszatérni
erre a nyilatkozatra, mivel jórészt rávilágít a pártnak nemzeti
kisebbségi kérdésekhez, (érdek)képviselethez való huzamosabb
viszonyulására is.
A (2007 óta folyamatosan) köztársasági
képviselő nyilatkozata valójában alkalom arra, hogy – egyebek között –
elmondja véleményét a VMSZ és a Szerb Haladó Párt (SHP) viszonyairól,
arról, „hogyan befolyásolják a frakció munkájátVarga László „körüli
történések”, és hogyan vesz rész a frakció az egyes „az egyes
jogszabályok elfogadásában, vagy módosításában”.
Az ifj. Pásztor szerint „a tavalyi év
azt is bizonyította, hogy működik az SZHP és a VMSZ közötti koalíciós
szerződés”. Továbbra is kérdés azonban, hogy a radikálisokból lett
haladókkal aláírt koalíciós szerződés mennyire fejezi ki a vajdasági
magyarok érdekeit, illetve élvezi támogatásukat? Az elkövetkező
választásokon vélhetően erre a kérdésre is válasz kapunk.
A nyilatkozat nagyobbik részét a Varga
László képviselő (a párt időközben kizárt alelnökének – B. A.)
álláspontjairól való monologizálás képezi. Ez azonban már nem ennek az
írásnak a témája. Röviden: A két korábban szinte elválaszthatatlan
fiatal „politikus” elmérgesedett viszonyát Pásztor Bálint így
jellemezte: „Nem gondoltam volna, hogy odáig jutunk, hogy Varga László
annyira sem méltatja a frakció öt tagját, hogy élő szóban közölje
velünk, kilép a frakcióból. Ehelyett úgy értesültünk döntéséről, hogy
magázódó, hozzám intézett levelét átadta a parlament iktatójában, majd
azonnal eljuttatta a magyar és a szerb nyelvű sajtónak.”[2]
A VMSZ-nek „az egyes jogszabályok
elfogadásában, vagy módosításában” való részvétele „a gyakorlatban azt
jelenti, hogy amikor megérkezik egy törvényjavaslat, és amikor nekünk
észrevételünk van, azt módosítási indítvány formájában megfogalmazzuk,
ezt követően megkezdődnek a tárgyalások, és amíg nem állapodunk meg,
addig ezek a törvényjavaslatok nem kerülnek elfogadásra, sőt, esetenként
napirendre sem kerülnek. Ezt konkrét számok is alátámasztják: tavaly
július óta tizenkét törvényjavaslatra nyújtottunk be módosítási
indítványt. Ezekből egy törvényjavaslat még nem került napirendre, a
maradék tizenegyből pedig tízre vonatkozóan elfogadták módosítási
indítványainkat”[3] – magyarázta az ifj. Pásztor.
A kérdés csupán az, hogy a VMSZ-frakció
„elfogadott módosítási indítványai” kinek az érdekeit tükrözik? A párt,
vagy vajdasági magyarok érdekeit? Kivel tanácskozik, ha tanácskozik
egyáltalán, a frakció, vagy a képviselő a törvényjavaslatokról? A
módosítások száma és nem a minősége a fontos?
Rossz emléket ébreszt például a
rehabilitálási és a vagyon-visszaszármaztatási törvény meghozatala. – A
(2011 – B. A.) december 5-én elfogadott rehabilitálásról szóló törvény
szövege az utolsó vesszőig megfelel annak, amit október 19-én Slobodan
Homennel, az igazságügyi minisztérium államtitkárával leegyeztettünk –
írta akkor Pásztor Bálint.[4]
A törvényről aztán a gyakorlatban
kiderült, hogy számos hátrányos rendelkezést tartalmaz a vajdasági
magyarok vonatkozásában. Csakúgy, mint a vagyon-visszaszármaztatási
törvény, a szerb kormány 2014. év október 30-i határozata Csúrog ás
Mozsor község magyarjai kollektív bűnösségének úgynevezett eltörléséről,
stb.
Amikor még felhőtlen volt
a barátság – Varga László és Pásztor Bálint a rehabilitációl szóló
törvény megszavazása után (Ótos András felvétele)[5]
Újabban a VMSZ képviselői támogatták a
földtörvény elfogadását is. VargaLászló a frakcióból való kilépését
éppen ezzel a törvénnyel indokolta, hangoztatva, hogy a VMSZ „durván
megsértette saját mezőgazdasági programját, a családi gazdaságok helyett
az oligarchák oldalára állt, és ezzel hiteltelenné vált”.[6]
Pásztor Bálint nyilatkozatában most
ezzel érvel: „Az SZHP-nek önállóan is többsége van a szerbiai
parlamentben. Bármilyen törvényt elfogadhatnak, nemcsak a VMSZ, hanem az
SZSZP nélkül is. De nem kerülték meg az észrevételeinket, hanem
sikerült megtalálnunk az ésszerű kompromisszumokat. Ha az egyik oldalon
felsorakoztatjuk az elfogadott módosítási indítványinkat, a másik
oldalon pedig a tényt, hogy ezek nélkül, módosítatlanul is elfogadásra
kerülhetett volna a beterjesztett törvényjavaslat, akkor azt hiszem,
nincsen szégyellnivalónk. Persze könnyebb ellenzékinek lenni,
kritizálni, és valamit nem megszavazni, mint napokon és éjszakákon át
tárgyalni.” (Szegény képviselők. Talán még sajnálkoznunk is kellene,
hogy milyen fáradságos munkát végeznek?)
Itt most az is kérdés, mit is takar „az elfogadható kompromisszum” kifejezés? Kinek/kiknek a számára „elfogadható”.
Pásztor Bálint fellépéseire egyébként
jellemző „a kisebb ellenállás politikája”. A nyilatkozatai alapján, ez
többnyire abban nyilvánul meg, hogy a hatalmi pártnak megvan a szükséges
többsége, ergo, úgyis azt/olyan törvényt fogad el, amilyen neki tetszik
és legyünk megelégedve, ha a VMSZ bármilyen javaslatát is elfogadja. A
kisebbségi akciótervvel kapcsolatban is, például, aztalálta mondani,[7] hogy
„a tervezet azért ilyen, mert nem csak a magyarokra vonatkozik”.
(Egyébként ezt a kisebbségi törvényekkel/kérdésekkel kapcsolatban
többször is hangoztatta.) Jó példája ez a nemzeti kisebbségi
érdekképviselethez való egy teljesen téves viszonyulásról, ami a VMSZ
politikájából következik, és aminek meg is lettek/vannak a (negatív)
következményei.
Az ifj. Pásztor – nem csak ebben a
nyilatkozatban – pozitív példaként, úgymond a frakció eredményeként
(királyi többes számban) említi: „Az elmúlt nagyjából egy évben több
fronton kellett tevékenykednünk annak érdekében, hogy elkészüljön a
külön kisebbségi akcióterv. Ez a részarányos foglalkoztatás
szempontjából is külön jelentőséggel bír, hiszen ezekbe a fontos
dokumentumokba kötelezettségként bekerült a nemzeti hovatartozás,
valamint a tanulmányok nyelve szerinti nyilvántartás vezetésének a
kötelezettsége, a teljes közszférára vonatkozóan. Később a közszféra
működésére vonatkozó összes törvény meghozatalakor vagy módosításakor
figyelembe kell venni a részarányos foglalkoztatásra vonatkozó
kötelezettséget”.[8]
Ezeken az állításokon érdemes egy kissé elidőzni:
Először: A kisebbségi akcióterv
elkészítésére a közigazgatási és helyi önkormányzati miniszter külön
munkacsoportot hozott létre, amelynek Hajnal Jenő, a Magyar Nemzeti
Tanács (MNT) elnöke a tagja. Így nem világos, hogy az ifjú Pásztor,
illetve a frakció, konkrétan mivel is járult hozzá annak az
elkészítéséhez? (Külön téma, hogy Hajnalnak is el kell számolnia
munkájával a magyar közösség előtt.)
A képviselő másik, ugyancsak vitaható
állítása, az utóbbi időben gyakran emlegetett, a nemzeti kisebbségek
„részarányos foglalkoztatásával” kapcsolatos.
Pásztor Bálint ugyanis erről a témáról úgy nyilatkozik, mint a VMSZ frakciójának fontos kisebbségjogi vívmányáról,[9] holott
ebben e kérdésben már a múl század hetvenes nyolcvanas éveiben konkrét
eredmények voltak. (Ezen a téren is aztán komoly visszalépés történt.)
A végrehajtásról és a közjegyzőségről
szóló új törvénnyel – a végrehajtók, a végrehajtók helyetteseinek,
valamint a közjegyzők kinevezésével – kapcsolatban Pásztor Bálint is
elismerte: „Az általunk javasolt megoldások évek óta szerepeltek a
szóban forgó törvényekben, amelyeket most módosítottak”.[10]Szavaiból
aztán kitűnik, hogy VMSZ frakciója módosítási indítványai arra
vonatkoztak, hogy „a vonatkozó előírások ne változzanak a módosítással”.[11]
A rendőrségi törvénnyel
kapcsolatban Pásztor Bálint a közösségi hálózaton adta hírül, hogy „a
szerb kormány elfogadta a VMSZ módosítási indítványát, miszerint „a
rendőrségi munkahelyek betöltésekor, mint közli, a teljes egyenrangúság
megvalósulása érdekében, figyelembe kell venni a lakossági arányokat, a
nemzeti kisebbségekhez tartozók megfelelő képviseletét és a hivatalos
használatban levő nyelvek ismeretét is. Pásztor kiemeli: szerbiai
rendőrségi törvényben most először szerepel a részarányos foglalkoztatás
elve, s megelégedettséggel nyugtázza: meglehetősen precízen és
részletesen szerepel”.[12]
Itt valójában arról lehet szó, hogy most
– nemzetközi követelményként és nem a VMSZ találmányaként – a
rendőrségi törvénybe is belefoglalták azokat a „részarányos
foglakoztatásra” vonatkozó rendelkezéseket, amelyek egyébként más
törvényekben és alacsonyabb rangú jogszabályokban már huzamosabb ideje
szerepelnek, csak éppen a megvalósításuk, alkalmazásuk maradt el.
Például, a nemzeti kisebbségek jogainak és szabadságjogainak védelmére vonatkozó 2002. évi törvény 21. szakasza[13] a
nemzeti kisebbségeknek a közszolgálatokban való foglalkoztatásáról a
következő rendelkezést tartalmazza: „A közszolgálatokban, beleértve a
rendőrséget is, való foglalkoztatáskor figyelembe veszik a lakosság
nemzeti összetételét, a megfelelő részvételi arányt és a szerv vagy
szolgálat területén beszélt nyelv ismeretét”.17 Egyébként a „figyelembe
veszik/kell venni” megfogalmazás valójában nem kötelez senkit semmire.
Ezt igazolja a kialakult gyakorlat is.
A szerb (Koštunica) kormány még 2006.
május 11-én záradékot fogadott el a nemzeti kisebbségekhez tartozók
részvételének növelésére vonatkozó intézkedésekről az államigazgatási
szervekben,[14] de a gyakorlati eredmény ismét csak elmaradt.
A nemzetiségi arányok jegyzékének
vezetését is – mégpedig önkéntes alapon – „csak 2016 szeptemberétől
kezdenék, semmilyen garancia nélkül a részarányosság elve alapján
szavatolt kisebbségi helyek feltöltésére, illetve nem lát elő büntető
rendelkezéseket arra az esetre, ha a munkahelyek betöltésénél nem
tartják be az «előnyjog» alkalmazását”.[15]
A tartományi szervekben foglalkoztatottak nemzeti összetétele
2015. január 26-án[16]
Nemzeti hovatartozás
|
2014-ben
|
A foglalkozta-
tottak %-a
|
% VAT lakosságában
|
2012-ben
|
2013-ban
|
Szerb |
796
|
749
|
774
|
||
Montenegrói |
23
|
22
|
23
|
||
Jugoszláv |
3
|
3
|
4
|
||
Bosnyák |
1
|
1
|
2
|
||
Bunyevác |
2
|
3
|
3
|
||
Magyar |
77
|
6,38% (-)
|
13
|
75
|
77
|
Macedón |
2
|
1
|
1
|
||
Hercegovinai |
0
|
0
|
1
|
||
Muzulmán |
1
|
1
|
1
|
||
Német |
1
|
1
|
1
|
||
Roma |
6
|
6
|
3
|
||
Román |
13
|
1,08 (-)
|
1,31
|
13
|
13
|
Ruszin |
12
|
0,99 (+)
|
0,72
|
10
|
10
|
Szlovák |
15
|
1,24 (-)
|
2,6
|
15
|
16
|
Ukrán |
4
|
4
|
4
|
||
Horvát |
22
|
1,82 (-)
|
2,43
|
21
|
20
|
Cseh |
1
|
1
|
1
|
||
Zsidó |
0
|
0
|
1
|
||
Szerb-montenegrói |
1
|
1
|
1
|
||
Vajdasági |
4
|
4
|
4
|
||
Nem nyilatkozott |
223
|
18,47 (+)
|
4,19
|
253
|
227
|
Összesen |
1.207
|
1.184
|
1.187
|
Az adatokból kitűnik, hogy a magyar, a
román, a szlovák és a horvát nemzeti kisebbséghez tartozók továbbra is
alulképviseltek a tartományi szervekben, Vajdaság Autonóm Tartomány
lakosságában való részvételi arányukhoz viszonyítva, miközben a szerb
hivatalnokok száma tovább növekedett. Folytatódik, tehát, nem a
„kisebbségek részarányos” foglalkoztatásának biztosítása, hanem további
kiszorítása a közszférából.
A közszférában végrehajtandó
ésszerűsítés keretében a szabadkai közintézmények és közvállalatok
dolgozóink a maximális számát definiáló határozat volt a városi
képviselő testület 2016. február 4-i ülésének központi témája.
Dévavári Zoltán, a Magyar mozgalom (MM)
képviselője (ugyancsak a VMSZ-ből kizárt korábbi alelnök) „arra is
rámutatott, hogy a szerbiai parlament tavaly júliusban hozott döntést a
kvótákról, ez alkalommal pedig elutasították Varga László módosítási
indítványát, amelynek értelmében a kisebbségeket kevéssé érintette volna
a leépítés. A zárószavazásnál Vargán kívül az összes magyar képviselő
megszavazta a fűnyíróelvet, amelynek most a gyakorlati alkalmazásnak
vagyunk a tanúi, mondta, hozzátéve, így a magyar emberek százai kerülnek
utcára. Mivel nincs szándék a nemzeti kisebbségi részarányok
javítására, ez ismét hozzájárul az elvándorláshoz. Dévavári sérelmezte,
hogy a művelődési intézmények esetében is alkalmazták a fűnyíróelvet,
ennek értelmében a Kosztolányi Dezső szívházban is leépítés várható.
Jelezte, emiatt nem fogja támogatni a javaslatot. [17]
Nem véletlen, hogy az Európai Parlament
(EP) a legújabb (2016. február 4-ei) állásfoglalásában felhívta Szerbiát
„fokozza erőfeszítéseit a kisebbségek védelméről szóló jogszabályok és a
szerbiai nemzeti kisebbségekkel szembeni megkülönböztetés-mentes
bánásmód egész Szerbia területén történő eredményes és következetes
végrehajtása érdekében, többek között … a kisebbségi nyelvhasználattal, a
közigazgatásban, illetve a helyi, regionális és nemzeti szintű
képviseleti területeken való képviselettel … kapcsolatban is”. Továbbá,
„felkérte a szerb kormányt, hogy hajtsa végre a kisebbségek jogaira
vonatkozó összes nemzetközi és kétoldalú szerződést”. [18]
Kinek, mire, miért és minek jó az, ha
valaki a közvélemény előtt sikernek, valami újszerűnek állít be valamit,
ami a múlt század hetvenes-nyolcvanas éveiben Szerbiában (is) kialakult
gyakorlat volt? Vagy már a semmi is siker?
„Aki politikával foglakozik, annak tudatában kell lennie, hogy egyszer minden mandátum lejár” – nyilatkozta Pásztor Bálint.[19] Merjük remélni, hogy ez rá is vonatkozik.
Újvidék, 2016. február 7.
BOZÓKI Antal
[1] Pesevszki Evelyn: Egyszer minden mandátum lejár.
[2] Uo.
Lásd még: Pannon RTV. Pásztor Bálint: Senki nem érzi meg annak a
hátrányát, hogy Varga László nem tagja a VMSZ frakciójának. Phttp://www.vmsz.org.rs/hirek/tortenesek/pasztor-balint-senki-nem-erzi-meg-annak-hatranyat-hogy-varga-laszlo-nem-tagja-vmsz, 2015. december 30.
[3] Lásd az 1-es alatti írásban.
[3] Lásd az 1-es alatti írásban.
[4] A kijózanodás éve. http://www.pasztorbalint.rs/hu/cikkek/a-kijzanodas-eve#.VkDshV7SfTQ, 2011. december 31., vagy http://www.magyarszo.com/hu/2011_12_31/kozelet/49737/A-kij%C3%B3zanod%C3%A1s-%C3%A9ve.htm, 2011. december 31. [04:12]
[5] Virág Árpád: A kisebbségi jogok napja. Magyar Szó, 2011. december 6. 5.http://www.magyarszo.com/hu/2011_12_06/kozelet/48503/A-kisebbs%C3%A9gi-jogok-napja.htm, 2011. december 6. [19:32]
[6] Lásd az 1-es alatti írásban.
[7] Az MNT által 2015. november 5-én szervezett „zártkörű értekezleten”.
[8] Lásd P. E.: Előrelépés a részarányos foglalkoztatás témájában. Magyar Szó, 2015. december 19. 5., vagyhttp://www.magyarszo.com/hu/2924/kozelet/137815/El%C5%91rel%C3%A9p%C3%A9s-a-r%C3%A9szar%C3%A1nyos-foglalkoztat%C3%A1s-t%C3%A9m%C3%A1j%C3%A1ban.htm, 2015. december 19., 13:21 >> 2015. december 19. [19:18]
[9] Azt
írta ki a Facebookra, hogy a VMSZ módosítási javaslatainak elfogadása
„a vajdasági magyar politika 25 éves szerepvállalásának egyik
csúcspontja”. Áttörés a részarányos foglalkoztatás ügyében. https://www.youtube.com/watch?v=3oHzb5UKG2Y&feature=youtu.b
[10] Lásd a 7-es alatti írásban.
[11] Uo. Bővebben az „Újdonság”, „előrelépés”? c. írásomban. DélHír portál:http://delhir.info/cimlap/friss-hireink/49555-2015-12-27-19-52-22, 2015. december 27. [20:44]
[12] Elfogadta
a kormány a VMSZ indítványát. Magyar Szó, január 22., 4. 2016. és
Miklós Hajnalka: Kettős állampolgár is lehet rendőr. Magyar Szó, 2016.
január 23, 5.http://www.magyarszo.com/hu/2953/kozelet/139790/Kett%C5%91s-%C3%A1llampolg%C3%A1r-is-lehet-rend%C5%91r.htm
[13] Zakon
o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina. Megjelent a JSZK
Hivatalos Lapja [Sl. list SRJ] 2002 február 27-i 11. számban.
[14] „Zaključak
o merama za povećanje učešća pripadnika nacionalnih manjina u organima
uprave”. Službeni glasnik RS [az SZK Hivatalos Közlönye], 2006. május
12. 40. sz.
[15] Csonka Áron: Néhány szó a szerbiai részarányos foglakoztatásról. http://us11.campaign-archive.com/?u=bc564c2b14d784b53071ebd00&id=45c3f2a155, 2015. december 30.
[16] Izveštaj Pokrajinskog zaštitnika građana –
ombudsmana za 2014. godinu [A Tartományi
Polgári Jogvédő – Ombudsman 2014. évi jelentése], 78. o. A jelentés a http://www.ombudsmanapv.org/riv/attachments/article/1552/Godisnji_izvestaj_PZG_2014.pdf
oldalon tekinthető meg.
[17] bajk: A fűnyíróelv 181 ember érint. Magyar Szó, 2016. február 5. 9.http://www.magyarszo.com/hu/2964/vajdasag_szabadka/140647/A-f%C5%B1ny%C3%ADr%C3%B3elv-181-embert-%C3%A9rint.htm
[18] Az Európai Parlament 2016. február 4-i állásfoglalása a Szerbiáról szóló 2015. évi jelentésről (2015/2892(RSP)). http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2016-0046+0+DOC+XML+V0//HU
[19] Lásd az 1-es alatti írást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése