„NYELVÉBEN ÉL A NEMZET” – hangzik a magyar nyelvművelés talán
leggyakrabban emlegetett szállóigéje, amelynek első felbukkanását Arany
Jánosnál vélték meglelni, de nem teljesen mai formájában. S vajon mikor
kell elkezdeni tanítani, ápolni ezt a nyelvet -- szép szavú anyák és
csodálatos történeteket tudó nagyanyák meg nagyapák meséivel, majd a
régi könyvek lapjairól felolvasott tanulságos történetekkel? Talán már a
csecsemőkor legelején, de egyes elméletek szerint már az anya szíve
alatt hordozott magzat is fogékony a kedves szavakra.
Olyan minden kötöttségtől független folyamat nemzeti
azonosságtudatunk kialakulása a kristálytiszta anyanyelv révén, amelyet
erőszakolni nem lehet, hanem csak példával segíteni. Mert miként
ENGEDJÉTEK HOZZÁM JÖNNI A SZAVAKAT! című könyvében kicsiny unokája
téveteg nyelvi tájékozódását kíséri végig Sütő András, a nyelv
szentségére felesküdő boldog nagyapa, akként az emberré (esetünkben
magyarrá) válás folyamatának tevékenyen résztvevő tanúja minden szülő és
nagyszülő is ezen a tájon, ahol fogyatkozásunkról szólnak az újabb és
újabb népszámlálások szomorú adatai. Mi magunk is módszeresen és
szenvtelenül irtjuk egymást, mert igazán nem úgy tartozunk össze, mint
Petőfi, Ady, József Attila vagy éppen a szabadkai származású Kosztolányi
egyedülálló és szépséges nyelvének boldog birtokosai, hanem mint a
demokráciát csupán elemi fokon ismerő, alkalmazni meg éppenséggel alig
tudó különféle társadalmi képződmények, érdekcsoportok tagjai.
Nagyon korán kezdődik hát azonosságtudatunk alakulása – ott,
az altató daloktól ringó bölcsőnél. Ez öregek múltat idéző,
lebilincselő regéinek hallgatóságában testesül majd meg egy emberélet
tartama alatt maga a nyelvet és népi kultúrát fenntartó nemzet, amely
kaphat templomokat, iskolákat és egyéb intézményeket, de igazán csak
önmaga génjeiben képes megmaradni az évtizedeknek és -századoknak.
Nincsenek magyartanáraink – panaszkodott a napokban egyik
bánáti településen ismerősöm, és gyermekei felé mutatott kétségbeesett
mozdulattal. S csak utána mondta: munka nélkül maradtam, nincs miből
megélnünk… De aztán gyorsan hozzátette: majd csak lesz valahogy! Azt
sugallták szavai: fontosabb megmaradni, s aztán majd ráérünk megélni!
Ezek a gondolatok sorjáztak agyamban, amikor a
Kárpát-medence egyik legnagyobb hagyományú
művelődési-irodalmi-nyelvészeti-folklór rendezvénye, a délvidéki
Csépe-napok ARANYESŐ nevet viselő vers- és prózamondó versenyének
döntőjén vettem részt gyakran zsűritagként, és alkalmam nyílt
meggyőződni róla, hogy a közép-bácskai Kishegyes kistérség e két
magyarlakta településének, Bácsfeketehegynek (Feketicsnek) és
Kishegyesnek a kisiskolásai mily szépen beszélnek, őrizve tájuk nyelvi
sajátságait, amelyeket esetleg szégyellhetnének is, ha nincsenek jó
magyartanáraik, akik megtanították velük, hogy például a középzárt e
hang olyan kincs a beszédükben, mint kagylóban az igazgyöngy.
Az anyanyelv megtartásával, sőt terjesztésével,
tökéletesítésével ért el évtizedeken át nagy sikereket a Csépe-napok
keretében évente megszervezésre kerülő Aranyeső vers- és prózamondó
verseny a Délvidéken, biztos mércéjeként a nyelv pillanatnyi
állapotának. Elcsodálkozunk rajta, de kimondhatjuk: Közép- és
Észak-Bácskában (Kosztolányi szülővárosa környékén) jobbnak mondhatók
anyanyelvi állapotaink, mint akár Budapesten.
A
pedagógusok munkáját dicséri a gyermekek személyére szabott szövegek
meglelése is, amelyek általában az évfordulóikat ünneplő költőktől és
íróktól származnak, és kivétel nélkül remekül előadható költemények és
történetecskék.
Ugyanezzel a jelenséggel találkozom
Magyarország-szerte, Erdélyben, a Felvidéken, Kárpátalján és a nyugati
magyar szellemi központokban is: a gyermekek anyanyelv-szeretetét növelő
mese-, vers- és prózamondó vetélkedők kapcsolódnak mellékeseményként a
rendezvényekhez. Meggyőző erővel előadott szövegeikkel, nyelvi
magabiztosságukkal és kiegyensúlyozottságukkal megerősítenek bennünket
ezek a tanulók hitünkben, hogy sem a hagyományőrzéssel, sem anyanyelvünk
ápolásával nem késtünk még el. De apró hibáikkal azt is jelezték: mentő
szándékú beavatkozásainkkal nincs mire várnunk!
Veres
Péter lelki testvérének, Csépének „verse a költői hűség aranyesője” –
emlékezünk a kiváló délvidéki költő, Fehér Ferenc mondatára. Az általa
alapított vetélkedő első döntője 1974. május 25-én zajlott le, és egy
újsághír szerint ezer kisdiák vett részt az azt megelőző műsorokban. Ha
azóta valamelyest csökkent is létszámuk, szavaikat tisztára mossa az
aranyeső, és ekként őrzi meg a jövendőnek.
X
A korai gyermekkortól meghatározó szerepe van tehát a
Kárpát-medencét átszövő, a magyar szellemi élet legjobbjait
„emberközelbe hozó” humán manifesztációknak, amelyek nyomán könyvek és
egyéb kiadványok sora „flaszterozza ki” az utókor felé az utakat. A
család, az iskola, a népi folklór, a különféle intézményes művelődési
formák (színház, film, műkedvelő tevékenységek stb.) mellett talán nem
is fordulunk kellő figyelemmel a különféle egyszeri (majd utána azonos
alakjukban ismétlődő), és olykor 40-50 éves folyamatossággal évente
azonos időben megtartott hagyományőrző művelődési-irodalmi rendezvények
felé, amelyeknek több szempontból is óriási szerepük van a külhoni
magyarság anyanyelvének megőrzésében, sőt e populáció száma gyors
fogyásának fékezésében is.
Többes hatásról
beszéltünk, főként a nagy hagyományú rendezvények esetében, amelyeknek
jelentőségére a magyar szellemi élet legkiválóbbjai figyelmezettek, és
amelyekben részt is vállalt döntő többségük. Hozzuk fel csak példának az
erdélyi (kisbaconi) Benedek-napokat, a felvidéki (nagykürtösi)
jubiláris XXX. Mikszáth-napokat és (kassai) Fábry Zoltán
Emlékünnepségeket, vagy a délvidéki Kishegyesen majd fél évszázada
rendszeresen megtartott Csépe-napokat, az adai Szarvas Gábor-napokat, a
sziváci Szenteleky-napokat… Ezeken óriási tömeg sereglik össze, és
hallgatja meg a legkiválóbb magyar irodalomtörténészek, nyelvtudósok,
nyelvjárásgyűjtők, folkloristák, művelődéstörténészek és a humán
tudományok más jeles képviselőinek előadásait.
E
rendezvények hatása azonban nemcsak a jelenre terjed ki, hanem a jövő
felé is mutat azzal a sok-sok kiadvánnyal, amelyek tartalmazzák akár a
műsorokban elhangzó értekezéseket, akár az ott tárgyalt szellemi
kiválóságok életművét. Ezekből a könyvekből azután újabb nemzedékek
tudnak majd szellemileg építkezni.
Az anyanyelv
őrzésére serkentenek a Kárpát-medence, sőt a világ minden tájáról ezekre
a rendezvényekre érkező tudósok felfedezései. Kishegyesről nyilván
korábban is tudták, hogy az írók fészekhelye, ám rendhagyó értékeire
1972-től figyeltek fel Újvidéken, Szegeden (Délmagyarország) és Pesten
(Valóság, Magyar Nemzet, Kossuth Rádió) egyaránt, a Herceg János
szereplésével induló Csépe-nap eseményeinek hatására. Az utóbbi
évtizedben már a Bécsi Napló, a kanadai Nyugati Magyarság és a
svédországi Hunsor internetes újság is közölte a róla szóló terjedelmes
írásokat.
Mennyire fékezik majd e rendezvények az
erdélyi, felvidéki, őrségi vagy délvidéki magyarságnak az anyaországba
menekülését, illetve a világban való szétszóródását, ahol a beolvadás,
asszimiláció veszélye fenyegeti? Mikorra tehető a magyar nyelv
kilúgozódása életéből? Két vagy három nemzedék határain túlra vajon?
Fékezik majd, sőt megállíthatják, ha sokak szájából (és ehhez
nyújtanak igazán alkalmat e tömeges rendezvények) hangzik el gyakran az
a nagyon hangos segélykiáltás, amelyet a fuldokló ember hallat.
Mivel is foglalkoznak, foglalkozhatnak az előadók ezeken a
találkozókon, amelyeken mind az irodalmi hagyományok ápolása, mind a
felmérhetetlen nyelvi kincsek őrzése terén immár fél évszázada annyi
dolguk van? Közvetítik a világ felé a helyi értékeket, és egy homogén
közösségbe és a szórványba bejuttatják a magyarság egyetemes szellemi
értékeit.
DR. CSORDÁS MIHÁLY
https://www.facebook.com/mihaly.csordas.94/posts/2176361675739065?__tn__=K-R