2012. augusztus 28., kedd
Augusztus 30.
Az eltűntek világnapja (Međunarodni dan nestalih / International Day of the Disappeared)
A Vöröskereszt Nemzetközi Bizottsága (ICRC) kezdeményezésére minden év augusztus 30-án világszerte az eltűnt személyekre irányul a figyelem. (Más források szerint augusztus 30-át az Amnesty International nemzetközi emberjogi szervezet 2000-ben nyilvánította világnappá.)
Az eltűntek listájára többféle okokból kerülhet valaki: vannak, akik önként tűnnek el, mások esetleg bűncselekmény áldozatává váltak, de holttestük nem került elő, legnagyobb számban azonban a természeti katasztrófák, fegyveres konfliktusok során nyoma veszett személyek vannak köztük. Az eltűntek felkutatásában a nemzeti Vöröskereszt szervezetek keresőszolgálatai szorosan együttműködnek a Nemzetközi Vöröskereszt genfi központi keresőszolgálatával.
Ezen a napon a Vöröskereszt minden évben megemlékezik azokról a százezrekről, akik az elmúlt évtizedek fegyveres konfliktusai során tűntek el a világ számos országában, és sorsukra a mai napig nem derült fény. Csak néhány példa a tömeges eltűnésekre: Angolában és Kelet-Timorban 1975 óta, Afganisztánban 1979 óta, Srí Lankán 1983 óta családok tízezrei nem tudnak hozzátartozójuk sorsáról. Ruandában 1991 óta százezreket gyilkoltak meg, akiknek hozzátartozóit hivatalosan azóta sem értesítették. Több tízezer ember tűnt el a hozzánk közel eső Balkán-konfliktusok során is 1992 és 2000 között. Volt esztendő, hogy ezen a napon a Vöröskereszt Nemzetközi Bizottsága a figyelmet elsősorban az 1980–88 közötti iraki–iráni háború, az 1990–91-es Öböl-háború és a 2003 óta zajló iraki konfliktus következtében eltűntekre irányította.
A magyar családokat e téren legjobban még mindig a II. világháború érinti. Nagyon sokan a mai napig csak annyit tudnak hozzátartozójukról, hogy az nem tért vissza frontról vagy a koncentrációs táborból, de hogy hol és mikor halt meg, van-e valahol megjelölt sírja, ezt még csak remélik egyszer majd valaha megtudni. A levéltári anyagok, listák számítógépesítése, folyamatos feldolgozása, bizonyos, korábban nem nyilvános anyagok felszabadítása folytán sok eltűnt személy sorsát csak most, évtizedekkel a háború vége után lehet tisztázni.
A világnap viszont nem csupán a fegyveres konfliktusok nyomán eltűntekről szól. Ezen a napon a figyelem azokra is irányul, akik különböző okok miatt elhagyták családjaikat, hollétükre pedig nem derült fény.
Forró-Erős Gyöngyi
Hargita Népe (részlet)
2012. augusztus 27., hétfő
Augusztus 29.
A magyar fotográfia napja (Dan mađarske fotografije / Hungarian Pfotography Day)
A Magyar Fotóművészeti Alkotócsoportok Országos Szövetsége 2003-ban kezdeményezte a fotográfia napjának évenkénti megünneplését.
1840. augusztus 29-én (mindössze egy évvel a fotográfia megszületése után) először készült Magyarországon nyilvános eseményen fénykép. Ezen a napon a Magyar Tudományos Akadémia elődje, a Magyar Tudós Társaság tizenegyedik nagygyűlésén Vállas Antal, az eredetileg bölcsészdoktor matematikus, fizikus és földrajztudós Daguerre eljárásával a Dunát és a Királyi Várat vette fel egy megvilágítás előtt fényérzékennyé tett, ezüstözött rézlemezre.
Az első magyar dagerrotípiák évében már megrendezték az első magyarországi fotókiállítást is. Ezt követően folyamatosan nyíltak dagerrotípia-műhelyek, s megjelentek az első fényképészeti lapok. A Magyar Fotográfia Napján a fotográfia feltalálásának kezdeteire, a fényképezés jelentőségére, valamint a fotográfiának a kultúra fejlődésére gyakorolt hatására is emlékezünk. Ezt a napot országszerte kiállításokkal és szakmai rendezvényekkel ünneplik, s ezen a napon adják át évente Az év fotográfusa díjat és Az év fotóművészeti alkotócsoportja címet.
A képen egy 1900-ból származó műtermi fényképezőgép az Országos Műszaki Múzeumban.
MTI Fotó: Kollányi Péter
Budapest, 2007. augusztus 25.
Emberi szempontok szerint
„Ne röhögd ki gyalázatunkat,
vándor,
s ne csak mibennünk lelj bűnt és
hibát,
s ha majd a meggymagot kiköpted a
szádból,
rebegj el értünk egy Áve Máriát!”
(Villon: Az akasztófavirágok balladája)
Egy friss hír szerint 21 évnyi fegyházbüntetésre ítélték a norvég Anders Behring Breiviket, aki jó egy
esztendővel ezelőtt – egyetlen nap alatt – hetvenhét embernek oltotta ki az
életét. A tömegmészárlásról szóló, maximálisan kiszabható ítélet egy olyan skandináv
országban született, amely messze földön híres a demokráciájáról, a
korrupcióellenességéről, a humanizmusáról és az irigylésre méltó
életszínvonaláról. Hogy a hetvenhétszeres gyilkossághoz mérten mennyire reális
a bíróság által kirótt börtönbüntetés, arról nyilván órákon át lehetne
vitatkozni. Egy makacs ténnyel azonban aligha: ha a most 33 éves fiatalember
gaztettét összevetjük a nyolc évvel ezelőtti, az öt temerini fiú által
elkövetett bűncselekménnyel, evidens, hogy valamelyik taláros testület hatalmas
bakot lőtt. Vagy az ottani, az oslói, vagy pedig a miénk, az újvidéki. Ugyanis
a norvég fővárosban történt lövöldözés után hetvenhét holtest maradt – mint
corpus delicti –, a temerini éjszakai verekedés után viszont egyetlenegyet sem
találhattak. Mert nem volt. A vajdasági magyar fiatalokat mégis azonnal
letöltendő 61 év szabadságvesztésre ítélték. Ebből kereken negyven esztendőt
már végigszenvedtek. Ami pedig a
legszomorúbb: anélkül, hogy az ügyük akár csak egy tyúklépésnyit is mozdult
volna előre. A helyzetük, sőt az egész sorsuk éppoly bizonytalan és
kilátástalan, mint amilyen volt a letartóztatásukat követően.
Szerbia gyászos szégyene
Elkeseredett küzdelmükben szinte teljesen magukra maradtak. Ők is, a
szüleik is. Amióta a Vajdasági Magyar Szövetség akkori elnöke – szinte elsőként
– sietett kijelenteni, hogy példás büntetést követel az elkövetők számára,
azóta az öt fiatalember ügye mintha folyamatosan csak hátrafelé haladna.
Ellenvélemény pedig nem hangzott el az idő tájt, és a domináns magyar politikai
párt még azóta sem érezte szükségét annak, hogy felülvizsgálja egykori
igazságosztó-emberének a frissiben-melegében kinyilatkoztatott álláspontját.
Amiből nyilván arra lehet következtetni, hogy a pártvezetés és a párttagság
éppen csak láttamozó, helybenhagyó helyzetértékelése mindmáig állandó és
változatlan. Magyarán valahogy úgy vannak vele, hogy ha már egyszer született
az ügyben egy jogerős ítélet, akkor az elkövetőknek viselniük kell a tettük
következményét. És ez minden.
Pedig időközben azért eltelt nyolc komisz esztendő. Ami nem kis idő. A
VMSZ-en belül azóta sem nagyon tartották érdemesnek elővenni témát. A mintegy
nyolcezres tagság soraiban nyilván mindeddig nem akadt olyan rebellis, de mély
érzésű pártkatona, aki nem ideológiai alapon, hanem pusztán emberi mércék, emberi érzések által
vezérelve – akár a pártból való kizárás kockázatát és a fővesztés terhét is
magára vállalva – belső berkekben megpendítse a temerini fiúk ügyét. Felvesse,
hogy jól van-e ez így, ahogy most van. Vagy esetleg tehetnénk is valamit az
érdekükben? Követeltük-e már együttes fellépéssel és az ügy súlyának megfelelő
hangerővel a mielőbbi szabadon bocsájtásukat? És egyáltalán: létezik-e
bármiféle felelősségünk az esettel kapcsolatban? Ilyesmiről mindeddig nemigen lehetett
sem olvasni, sem pedig hallani a vajdasági magyar médiában.
A nekibőszült, elvadult, vérszemet kapott szerb nyelvű sajtó akkoriban
egyként mozdult meg, és valósággal rávetette magát a temerini történetre. Hogy
aztán, mint egy úthenger, úgy vonulhasson, úgy gázolhasson végig rajta.
Valósággal ízekre, atomjaira, zsigereire szedte a „roppant érdekfeszítő”
témát. Heteken át, mint egy hollywoodi
horrorfilmbe illő, vérben tocsogó, könnyekben gázoló szenzációt, úgy tálalta az
olvasóközönségének a szerbverő magyar fiatalok istentelen/embertelen
cselekedetét.
Mindeközben a mi magyar érdekvédelmünknek esze ágában sem volt pontról
pontra haladva keményen és erélyesen visszautasítani, mondatról mondatra
megcáfolni a fiúk ellen felhozott vádakat és az újságokban leírtakat.
Hallgatott a felszín, és hallgatott a mély is. Méghozzá mélyen.
Ezek után kell-e ártatlan ábrázattal csodálkozni azon, hogy tulajdonképpen
a szemünk láttára kreáltak az esetből egy erősen nemzeti színezetű,
megfélemlítést célzó kirakatpert, a legvégén pedig kihirdettek egy
elrettentésül szolgáló drasztikus bírósági ítéletet? (A Szerbia gyászos
szégyene-féle kitüntetésre igen jó eséllyel pályázhatnánk vele.) Az elkövetőket
azon nyomban bebörtönözték, megverték, megalázták, a családjukat pedig az évek
során meghurcolták, megszégyenítették és anyagilag tönkretették. Mélymagyar
politikusaink – akik között pedig szép számban akadnak jogászok is – valamilyen
megmagyarázhatatlan csoda folytán nem vállalták fel a magyar fiatalok
bűnperének jogi képviseletét. Sem nyíltan, sem pedig burkoltan. Elegánsan
átengedték a kényes esetet a szerb kollégáiknak. Védjék, védelmezzék csak azok
a mi fiainkat, a mi magyar gyerekeinket! Ők jobbnak látták, ha ebből a minden
szempontból hiperérzékeny és végtelenül kényelmetlen ügyből szép finoman
kimaradnak.
Jogos a kérdés: ugyan miért is
harcolnánk a sajátjainkért? Baj esetén inkább elfordítjuk a fejünket és
félrenézünk, mert az ám a valódi magyar vonás, az ám az igazi magyar szokás.
Erőteljes és befolyásos képviselet/segítség nélkül pedig ugyan miben is
reménykedhetnének a raboskodó fiatalok és a szüleik? Csupáncsak a csodában?
Harcuk a börtönben felejtett fiaikért már-már a végső kifáradás jeleit mutatja.
Erőfeszítéseik a végüket járják.
Túlélni a tébolyt
Nyolc teljes év elteltével már arról sem beszélhetünk, hogy mind az öt
fiatalembert legalább a saját családja hazavárja. Mert van, akinek már valódi
családja és otthona sincs. Van, akinek a szülei időközben meghaltak. Nem is
láthatta őket. Még egy pillanatra sem. Esélye sem volt arra, hogy legalább a
ravatalnál, a temetés előtti legutolsó órában búcsút vehessen tőle.
(Noha már az én szüleim is a temetőben pihennek, mostanában kezdtem csak
megérteni, hogy valójában micsoda isteni kegyelem volt az, hogy én temethettem
el őket, s nem valaki másnak kellett ezt kényszerűségből megtennie. Hogy
pontosan tudom, hol találom a sírhelyüket, hogy nem kell találgatnom, mely
temető melyik szegletében nyugszanak.)
A temerini fiúk közül kettőnek az esetében ez sem volt éppen természetes és
magától értetődő. Az ő szüleiket ugyanis nélkülük temették el. Mert még arra
sem kaptak engedélyt, hogy végső búcsút vegyenek tőlük. Még arra az egyetlen
gyászos órácskára sem nyílhattak meg a börtöncellák ajtajai.
Lehet ugyan találgatni, de nem érdemes: tényleg nem lehetett volna
megoldani semmiképpen sem, hogy az elítéltek akár talpig bilincsben, rabláncra
fűzve, megbéklyózva, vasra verve, de legalább jelen lehessenek a
gyászszertartáson? Vagy éppen gyerekjáték lett volna elintézni, ha lett volna
ez irányban hajlandóság meg jóakarat? Ha mutatkozott volna segítség…
Márpedig az ő – igenis rendkívülinek számító – esetükben a pártfogásból, a
támogatásból sosem elég. És segíteni ezerféleképpen lehet. Egészen pontosan:
lehetne. Lehetne szerezni például egy jól fizető stabil állást a szülőknek.
Hogy legyen rendszeres és tisztességes bevételük. Hogy ne kelljen a
szívet-lelket megalázó szociális segélyért folyamodniuk. Hogy ne kelljen
adományokat gyűjteniük, alamizsnát koldulniuk. Mert az kellemetlen és megalázó.
Mert az nem is az ő dolguk. Az ő maradék erejük máshoz kell. Nem arra, hogy
kilincseljenek, kuncsorogjanak. Hanem arra, hogy megmaradjanak. Arra, hogy ezt
az egész tébolyt ép elmével túléljék. Hogy legalább negyedévente eljuthassanak
a börtönbe a gyereküket meglátogatni. Ez csak nem számít(hat) luxusnak…?!
Az utolsó esély?
Sokan úgy látják, hogy az öt temerini fiú – ha már egyszer politikai
játszmáknak esett az áldozatául – csupán a politikától remélheti a végső
szabadulását. Számukra az államelnöki kegyelem jelentheti az egyedüli reményt a
börtönből való kijutásra. Csakis ilyenfajta segítséggel menekülhetnek meg.
Erről az anyaországi politikusok is hasonlóképpen vélekedtek.
– A kegyelmi kérvény, amit (…) benyújtottak a fiatalok szabadon bocsájtása
érdekében, egy rendkívül fontos esély. Az utolsó esély. És ebben teljes
támogatását élvezik a temerini fiúk a vajdasági magyar közösségnek, a vajdasági
magyar politikának és Magyarországnak is – ezt nyilatkozta egyszer Németh Zsolt államtitkár.
Én nem vagyok politikus, de attól tartok, hogy a „kegyes amnesztia”
végkicsengése mégiscsak az lenne a számunkra, hogy oly mértékben
(maga)tehetetlen és gyámoltalan a vajdasági magyarság, hogy még arra sem képes,
hogy 8 év után kihozza a fiúkat a börtönből. Hanem ezt a szerbeknek kell
megtenniük? Helyettünk? Valahogy rossz érzés maradna utána. Bár – azt hiszem –
egyelőre ilyesfajta váddal aligha illetheti bárki is a magyar politikai
szervezeteinket. Azok ugyanis még ott sem tartanak, hogy akár közösen, akár
külön-külön –, de egyidejűleg és legalább a szavak szintjén, legalább puszta
emberi érzések mentén kiálljanak a börtönben raboskodó fiatalok ügye mellett.
Szabó Angéla
A KÖZELMÚLT KÍSÉRTÉSE
Kisebbségjogi jegyzet
Elnökből alelnök
Varga Lászlót, a Vajdasági Magyar
Szövetség (VMSZ) szerbiai parlamenti képviselőjét nem választották meg a szerb
parlament európai integrációs bizottság elnökének, annak ellenére, hogy az elmúlt
négyéves időszakban ennek a testületnek az elnökeként dolgozott. A bizottság
élére Milica Delević, a Demokrata Párt jelölje került, aki eddig a kormány
integrációs irodáját vezette.
A VMSZ javasolta és Varga maga is számított
arra, hogy ismét bizottsági elnök lesz, de az erőviszonyok ezt nem tették
lehetővé. Az is meg kell jegyezni, hogy Delevićnek, akit az új kormány
külügyminiszternek is felkért (amit ő elutasított), nagyobb tapasztalata van és
jártasabb a nemzetközi ügyekben, mint Varga.
Habár Szerbia jottányit nem került
közelebb az Európai Unióhoz való csatlakozás folyamatában (Johanna Dajmel
nyugat-balkáni szakértő szerint „Szerbiai hátrafelé halad”), nem lehet azt
mondani, hogy Varga az elmúlt négy év alatt nem igyekezett segíteni Szerbiának
az EU-hoz való közeledését. A vajdasági magyar közösség érdekei, nyitott
kérdései viszont nemigen szerepeltek az integrációs tárgyalásokon és a
bizottsági ülésein. Még csak a csatlakozás előtt megoldásra váró feladatokként
sem. (Ugyanezt el lehet mondani az anyaország viszonyulásáról is.)
Más szóval, nem sok hasznát láttuk annak, hogy magyar képviselő volt az
integrációs bizottság elnöke. Kérdéses az is, szükség volt-e egyáltalán arra,
hogy egy magyar képviselő törekedjen az ország integrációját támogatni, miközben
a közösség helyzete nem javult?
Az uniós tagfelvételek során már meggyőződhettünk arról, ha a kisebbség
kérdéseinek megoldását nem tűzik ki feladatul a csatlakozás előtt, a
tagfelvétel után az EU már belpolitikai kéréseknek tekinti azokat. Vargának,
tehát, a jelenlegi mandátuma alatt az lehetne a fő feladata, hogy az uniós
képviselőkkel folytatandó tárgyalások alatt közösségünk valós helyzetét végre
bemutassa és nyílt kérdéseinek megoldását szorgalmazza. Hacsak ismét valamilyen
koalíciós megállapodás ezt nem akadályozza…
Üresedő padok
– Pillanatnyilag 1810 a magyar első osztályba
indulók száma. A diáklétszám a tavalyihoz képest csökkent. A legnagyobb
létszámcsökkenés Óbecsén van, a jelenlegi adatok szerint 64 diákkal kevesebb
indul első osztályba. Adán 29 gyerekkel csökken a magyar elsősök száma, Csókán
22 gyerekkel, Szabadkán mintegy 50 gyerekkel – nyilatkozta Joó Horti Lívia, a Magyar Nemzeti
Tanács közoktatási bizottságának elnöke, a Vajdasági Magyar Szövetség
napilapjának, a Magyar Szónak.
A MNT-nek sajnos nyolc évre volt szüksége, hogy (2010. október 18-án) elfogadja a 2010–2016-os időszakra vonatkozó
oktatásfejlesztési stratégiát.
A stratégia ellenére azonban számos helyen – a tanulók csökkenő számának
függvényében – bizonytalanná vált a magyar nyelvű tagozatok megmaradása, a
szórványterületeken pedig fokozatosan megszűnik a magyar tannyelvű oktatás az
óvodától a középiskoláig (Közép-Bánátban és Dél-Bánátban, Dél-Bácskában,
Szerémségben). Magyar egyetem pedig nincsen.
A nyilvánosságra hozott adatokból kitűnik, hogy a magyar tannyelvű osztályok száma az általános
iskolákban, a 2011-2012-es iskolaévben 28-al (891), a tanulók száma pedig
235-el volt kevesebb (15 575), mint egy évvel korábban. A magyar tagozatok
megszűnése növeli a pedagógusok munkanélküliségét is, a szerb államnak pedig
nincs megfelelő szociális programja ennek megoldására.
Stratégia ide vagy oda, magyar diákok száma
nemcsak, hogy évről évre csökken, de az utóbbi években a vajdasági magyar oktatási rendszer folyamatos
leépülésének is a tanúi vagyunk, aminek (a közösség megmaradásának
szempontjából is) végzetes következményei lehetnek. És akkor még csak nem is
említettük az oktatást terhelő egyéb problémákat…
(Pót)vizsgázik az MNT
Az MNT 2012. augusztus 14-i ülésén a Magyar Nemzeti Tanács (MNT) záradék
formájában fogalmazott meg kérést az Újvidéki Egyetem és annak Jogi Kara
irányába, hogy találjanak megoldást az idei felvételi vizsga első körében
elkövetett „váratlan szabálytalanság, jogfosztás” tekintetében. A Tanácsot és a felvételiző diákokat is becsapták,
fogalmazott dr. Korhecz Tamás, az MNT elnöke.
A záradékban az MNT felkéri az
Újvidéki Egyetem rektorát, az Újvidéki Egyetem Jogi Karának dékánját és
egyetemi tanácsát, hogy a második iratkozási körben biztosítsa a felvételi vizsga megismételt megszervezését magyar nyelven,
történelemből, valamint magyar nyelvből és irodalomból a 2001-től fennálló
gyakorlatnak megfelelően, azok számára is, akiknek ez az első körben nem volt
biztosított. A Tanács ezenfelül felkéri az illetékes köztársasági
minisztériumot, valamint az illetékes tartományi titkárságot, hogy törvényes
hatáskörei mentén hasson oda, hogy az Újvidéki Egyetem Jogi Kara a második
iratkozási körben biztosítsa a felvételi vizsga megismételt megszervezését
magyar nyelven, történelemből, valamint magyar nyelvből és irodalomból a
2001-től fennálló gyakorlatnak megfelelően, azok számára is, akiknek ez az első
körben nem volt biztosított – olvasható A magyar diákok diszkriminációja ellen
című írásban (P. E., Magyar Szó, 2012. augusztus 15., 1. és 4. o.)
Kétségtelen,
hogy felvételező a magyar diákok hátrányos megkülönböztetésben részesültek, ami
„váratlanul” érte a testületet. Itt most felmerül az MNT felsőoktatási
kérdésekkel megbízott tanácsosának felelőssége, akinek a felvételi előtt körül
kellett volna érdeklődni karokon, hogy történt-e valami változás a felvételivel
kapcsolatban. Úgy tűnik, hogy ez nem történt meg. Ezt a kérdést – a tudósítás
szerint – az ülésen jelenlévők közül senki még csak meg sem pendítette.
Tegyük
fel, hogy a Jogi Kar végül elfogadja az MNT felkérését és megismétli a
felvételi vizsgát. Kérdés, hogy a diákok hajlandóak-e még egyszer felvételizni
és hogyan fognak viszonyulni irántuk a tanárok a felvételin és a tanulmányok
során? A megkülönböztetésnek vannak ugyanis olyan formái, amelyeket nem lehet
bizonyítani. Ha pedig a Kar nem fogadja el a felkérést, akkor ismételten
bebizonyosodik, hogy az MNT is egy sóhivatal.
Személyes
példa: Amikor a Jogi Karon 1991-ben elkészítettem a doktori értekezésem, a
háromtagú bizottság – amelynek két tagja akkoriban éppen Várady Tibor (most az MNT tagja) közvetlen munkatársa
volt – sehogyan sem akaródzott kitűzni (a 90 napra szabott határidő ellenére) az
értekezés megvédésének időpontját. Miután megelégeltem a többéves huzavonát,
1996-ban panasszal fordultam az Egyetem rektorához, aki (miután megállapította,
hogy minden feltételt teljesítettem) utasította a Jogi Kart, hogy tűzze ki a
dátumot. Nem sokkal később megkaptam a Jogi Kar dékánjának levelét, miszerint elfogadták
a bizottság jelentését, hogy a „disszertációm nem alkalmas a megvédésre”. Talán mondanom
sem kell: A Jogi Kar tájára azóta nem szívesen járok.
„Költségvetési csoda”?
Az MNT említett üléséről szóló tudósítás arról
is beszámol, hogy „a Forum
Könyvkiadó Intézetnek igazi csodát sikerült megvalósítani: növelni tudta idei
költségvetését és ezért módosítani kellett az intézet pénzügyi tervét, valamint
kiadói és munkatervét”.
– Siflis
Zoltán, az
MNT Kulturális Bizottságának elnöke és dr. Németh Ferenc, a
Forum igazgatója elmondták, hogy a Forum támogatást kért két folyóiratunk, a
Híd és a Létünk, zavartalan megjelentetésének érdekében. A tartomány 2 millió
dinárt hagyott jóvá.
Ezzel a Forum az idén összesen 19
millió 200 ezer dinár tartományi költségvetési támogatást kap. Németh elmondta,
hogy ennek köszönhetően az év végégig mindkét folyóiratunk megjelenése
biztosított – olvasható a tudósításban.
A tudósításból arra lehet
következtetni, hogy a Forum a költségvetési támogatásból működik. A jámbor olvasóban
felvetődik a kérdés: Milyen „költségvetési
csoda” az, ha valamilyen intézetnek a tartomány jóváhagy (újabb) 2
millió dinárt? A csoda az lett volna, a Forum a saját munkája, termékeinek
értékesítése alapján valósított volna meg valamilyen plusz jövedelmet. Nálunk viszont
– ezek szerint – a „csoda” abban merül ki, ha az intézmények költségvetési
pénzeket kapnak, amit aztán a saját sikerüknek tüntetnek fel. Miért kellet
ennek a kérdésnek egyáltalán az MNT napirendjén szerepelni? Hogy eleget
tegyenek a formának…
A közelmúlt kísértése
Szerbia külföldi adóssága június
végén 24,1 milliárd euró volt, ami az ország termelésének 79 százaléka, a
közadósság összege pedig 15,3 milliárd eurót tett ki, illetve elérte a bruttó
nemzeti jövedelem 54,7%-át – közölte Szerbia Nemzeti Bankja.
Az adósságnak a központi bank
honlapján közölt elemzése szerint, a külföldi adósság részesedése a 2012. évre
tervezett társadalmi össztermékben az év második harmadában 1,8% százalékkal
növekedett és szinte majdnem eléri a 80 százalékot, ami már az ország nagyfokú
eladósodottságát jelenti.
Szerbia gazdasági rangsorolást
augusztus 7-én (2004 óta először) csökkentette a Standard & Poor’s nemzetközi hitelminősítő. A mostani BB jelzésű értékelés azt
jelenti, hogy aki a szerb államnak kölcsönt ad, spekulatív kockázatot
vállal.
Az ország gazdasági helyzetének romlására már jóval korábban
figyelmeztettek a szakemberek, amit a nagyfokú munkanélküliség, a pénztelenség
és a szinte példátlan aszály csak fokoz. „Félő, hogy esetleg megismétlődik a
közelmúlt történelme” – írja Bot Mihály a Legyünk résen című írásában (Magyar
Szó, 2012. augusztus 23., 5. o.).
Újvidék, 2012.
augusztus 27.
Bozóki Antal
2012. augusztus 26., vasárnap
„Szerbiában többé senkit sem büntetnek meg azért, mert nyilvánosságra meri hozni a véleményét”
Kisebbségjogi jegyzet
Sass László – a sajtóbeszámolók szerint – két hetet töltött Szabadkán
börtönben, mivel nem fizette ki a százötvenezer dináros pénzbírságot, amit a
Szabadkai Alapfokú Bíróság tavaly februárban első fokon, majd áprilisban a
másodfokú bíróság rótt ki rá.
Sasst Toroczkai László jobbikos politikus perelte be azért, mert a
Magyar Szó Közös Íróasztalunk rovatában Toroczkait Gyurcsány Ferenc volt magyar
miniszterelnök emberének nevezte. A bíróság szerint Sass megsértette
Toroczkait, és ezért 150 000 dinár kártérítés kifizetésére kötelezte őt, „de
mivel Sass nem tudott fizetni, börtönbe vonult”. (Állítólag korábban Németországban
vendégmunkásodott, viszonylag magas német nyugdíjat kap.) Az eset kapcsán olyan
írás is megjelent, miszerint Toroczkai mielőtt a bírósághoz fordult, beérte
volna egy nyilvános bocsánatkéréssel, amitől Sass elzárkózott.
Sass ügye önmagában meg sem érdemelné, hogy bárki is foglalkozzon vele,
ha Tomislav Nikolić szerb elnök nem részesíti kegyelemben. Sass egyébként 150
napot ülhetett volna a szabadkai fogdában (A pénzbírság börtönbüntetésre való
átváltása napi 1000 dináros tételekben történik, így jött ki a 150 nap.) Van azonban
ennek az ügyek azonban néhány érdekes mozzanata is,amelyek miatt érdemes visszatérni rá.
Szerb köztársasági elnök – ismereteim szerint – eddig még soha nem
részesített kegyelemben senkit, akit pénzbüntetésre ítéltek. Ez már úgymond
önmagában is precedens.
Tomislav Nikolić államfő kabinetje augusztus 1-jén vette át Sass László
kegyelmi kérvényét. A szerb köztársasági elnök augusztus 3-án megkegyelmezett
Sassnak, aki a következő napon már el is hagyta a szabadkai Körzeti Fegyházat.
Ez lehetne a második precedens, mivel ilyen expressz államfői kegyelemről se
nincsen ismeretem.
A harmadik precedens magában a kegyelemről szóló döntés indoklásában
található. A szerb államfő ugyanis „az illetékes bíróság és az igazságügyi
minisztérium véleményezésének mérlegelése után a kegyelmi kérvényt azzal a
meggyőződéssel írta alá, hogy a gondolati- és sajtószabadság a civilizáció
egyik alapvívmánya. Mint megjegyezte, példátlan, hogy Sass László 150 napos
börtönbüntetést töltsön le azért, mert nyilvánosságra hozta véleményét.”
Sass Lászlót augusztus 7-én az
elnöki rezidencián fogadta a szerb államfő és biztosította arról, hogy
„Szerbiában többé senkit sem büntetnek meg azért, mert nyilvánosságra meri
hozni a véleményét”.
A kegyelemi döntés indoklása és
Tomislav Nikolić augusztus 7-i nyilatkozata a továbbiakban bárki számára fontos
hivatkozási alap is lehet. Az elnöki nyilatkozat ugyanis felülír több hatályos
büntető- és polgári jogi, valamit a tájékoztatással kapcsolatos rendelkezést is.
Kérdés, hogyan fog ez hatni a további bírósági gyakorlatra és meddig lesz
érvényben?
Az ügy pikantériájához tartozik az is, hogy Sass László – a hírek
szerint – nem újságíróként, hanem olvasóként írt Toroczkairól, mint
Gyurcsány-bérencről a Közös Íróasztalunk rovatban, ami köztudottan évtizedek
óta a Magyar Szó olvasói fóruma volt (amíg a Vajdasági Magyar Szövetég által
irányított és a Magyar Nemzeti Tanács által felügyelt lapban meg nem szűnt).
Az eset kuriózuma az is, hogy három újságíró-egyesület is: a Szerbiai
Újságírók Egyesülete (UNS), a Szerbiai Újságírók Független Egyesülete (NUNS) és
a Vajdasági Újságírók Független Egyesülete (NDNV) kérte az államfőt, hogy
részesítse kegyelemben Sasst. Nincs adatom viszont arról, hogy ilyen egységesen
lépett volna fel a három – egyébként egymással nem túlságosan jó viszonyban
lévő – újságíró egyesület a korábbi években, amikor hivatásos újságírókat
citáltak a bíróság elé, mert nyilvánosságra merték hozni a véleményüket.
További érdekes momentuma ennek az esetnek, hogy mindkét érintett fél,
a felperes és az alperes i magyar nemzetiségű. Ennek kapcsán óhatatlanul
felmerül, hogy a korábbi szerb köztársasági elnök, Boris Tadić, az aránytalanul
súlyos börtönbüntetésre ítélt temerini
fiúk kegyelmi kérvényeinek – akik szerb polgár elleni bűncselekmény miatt
lettek elítélve – miért nem adott helyt? Kíváncsian várom, Nikolić hogyan fog viszonyulni
a temerini elítéltek kegyelmi kérvénye iránt, ami már ott van az asztalán.
Újvidék, 2012. augusztus
26.
Bozóki Antal
Kapcsolódó írások:
– 150 nap Toroczkai
legyurcsányistázásáért, http://srbija.blog.hu/2012/08/02/150_nap_borton_toroczkai_legyurcsanyistazasaert,
2012. augusztus 2., 10:15
– Nikolić megkegyelmezett
Sassnak, Magyar Szó, 2012. augusztus 4., 6. o.
– Fehér Márta: Mártírok.
Mondatok. Függetlenség (?), Magyar Szó, 2012. augusztus 7., 7. o.
– Sass Lászlót fogadta Nikolić,
Magyar Szó, 2012. augusztus 8., 8. o.
– Sass László: Mártírok.
Mondatok. Függetlenség (?), Magyar Szó, 2012. augusztus 14., 7. o.
Újabb harács
Kisebbségjogi jegyzet
Tavaly október 7-én már írtam arról, hogy a szerb kormány (a 2011.
május 26-i rendeletével) bevezette a postaküldemények utáni kötelező
pótfizetést a begrádi Vracsaron lévő Szent Száva-templom részére (http://www.vajma.info/cikk/tukor/4445/). A postai feladványokra megfizettetett tíz
dináros pótfizetéses bélyegekből akkor mintegy 65 millió dinár, illetve 650
ezer euró gyűlt össze a szerb pravoszláv templom javára.
Az Cvetković kormányt a rendelet miatt nyilvánosan bírálták, mivel
azokat a polgárokat is (pót)fizetésre kötelezte, akik nem hívők és nem
tartoznak a Szerb Pravoszláv Egyházhoz (SPC). A kormányból azonban azt üzenték,
hogy a Szent Száva-templom befejezése „nem a hit, a vallás és a hívők kérdése”,
hanem „nemzeti projektum, amely még 1939-ben kezdődött”.
A szerb kormány 2011-ben nem először vezette be a pótbélyeg
megfizettetését a Szent Száva-templom részére. 2006-ban úgyszintén kötelezték a
polgárokat, hogy – minden postai küldemény után – nyolc dináros bélyeggel
járuljanak hozzá a világon a legnagyobb ortodox templom építéséhez.
Nevena Petrušić szerbiai esélyegyenlőségi biztos a bírálatok nyomán
elmondta, hogy a rendelettel a kormány „nem diszkriminálta az ország többi
vallási közösségét”. Szavai szerint, a többi vallási közösségnek is lehetősége
van, hogy – a postai pótbélyegek nyomtatásáról szóló törvény alapján –
ugyanilyen feltételek mellett kérjék a postai pótfizetést a saját
szükségleteikre. Diszkrimináció akkor lépne fel, ha ezt a kérelmet
elutasítanák, annak ellenére, hogy megvannak a törvény által megszabott
feltételek – nyilatkozta Petrušić.
Mirko Đorđević vallási elemző ezzel kapcsolatban azt a retorikai
kérdést vetette fel, hogy „vajon engedélyezné-e a kormány, hogy a polgároktól
ugyanilyen módon gyűjtsék össze a pénzt egy római katolikus templom vagy dzsámi
felépítésére”.
A „Szerbia Ateistái” egyesület
az alkotmánybíróságnál (AB) még 2011. augusztus 1-jén kezdeményezte a pótbélyeg
bevezetéséről szóló rendelet alkotmányossági felülvizsgálatát, mivel „a
vitatott rendelet szöges ellentétben van Szerbiai alkotmányának 11. szakaszával
és a postai pótbélyegek kiadásáról szóló törvény 2. szakaszának 1.
bekezdésével”.
A szerb alkotmány 11. szakasza
szerint „Szerbia Köztársaság világi jellegű állam. Az egyházak és a felekezetek
külön vannak választva az államtól. Egy hitvallás sem állapítható meg, mint
állami vagy kötelező”.
A vitatott kormányrendelet
Szerbiai minden polgára számára kötelezővé tette a pótbélyeg fizetését,
miközben annak kizárólag vallási jellege van – szerb templom, vagyis vallási
létesítmény építése. Tekintettel arra, hogy az alkotmány 43. szakasza
„szavatolja a gondolat-, a lelkiismeret-a meggyőződés és a vallásszabadságot”,
az ateista egyesület úgy tartja, hogy „az ateisták nem kötelesek egyetlen
egyházat vagy vallási közösséget sem támogatni, miközben a vitatott
rendelet ezt mindenki számára kötelezővé teszi”.
A postai pótbélyegek kiadásáról
szóló törvény 2. szakaszának 1. bekezdése szerint „az eladott pótbélyegekből
befolyt összeget a humanitárius akciók, történelmi és kulturális eseményekről
való megemlékezésre, közérdekű projektumok és egyéb társadalmi jelentőségű
akciók pénzelésére kell fordítani”. Teljesen nyilvánvaló, hogy a Szent Száva
templom építése nem ezekbe a kategóriákba tartozik, mivel a SPC létesítményei
„magántulajdont képeznek és kizárólag az egyháznak és híveinek szolgálnak,
vagyis nem képeznek általános javakat” – olvasható az ateistáknak az
alkotmánybírósághoz intézett beadványában.
Mindennek ellenére, a szerb
Hivatalos Közlöny 2012. május 26-i 53. számban megjelent kormányrendelettel az
idén is arra kényszerítik a nem pravoszláv vallású, vagy nem hívő polgárokat is,
hogy saját akaratuk ellenére – mivel kénytelek igénybe venni a posta
szolgáltatásait –, hogy augusztus 31-ig fizessék az egyébként feneketlen zsáknak
tartott Szent Száva-templom építésre szolgáló 10 dináros postai pótbélyeget.
Az AB az ateisták kezdeményezésről továbbra is mélyen hallgat és
bizonyára csak az után hozza meg döntését, hogy letelik a bélyeg
megfizettetésének a napja. Szükséges lenne ezért, hogy valamelyik köztársasági
képviselő – ha akadna vállalkozó szellemű – a szerb parlamentben feltenné a
kérdést: Mekkora összeg gyűlt össze az idén a pótbélyeg megfizettetésével, mire
költötték a tavaly beszedett 65 millió dinárt és meddig kívánják még
kényszeríteni a polgárokat ennek a harácsnak a fizetésére?
Szégyenletes, hogy ebben a súlyos gazdasági helyzetben az állam egy
ilyen építészeti monstrum pénzelésére kötelezi a polgárokat, miközben alig van
pénz a fizetésekre és a nyugdíjakra, az iskoláknak, óvodának és a kórházaknak!
Újvidék, 2012. augusztus 26.
Bozóki Antal
2012. augusztus 25., szombat
A csicsókai májkrém
A csókai teremtéspusztulás sorozat immáron nyolcadik folytatása
Receptórium:
– 25 dkg sertésmáj,
csirkemáj, fácán leves...
– 10-15 dkg zsír, alapban disznó a
koleszterin végett...
– 1 fej vörös hagyma, a termesztők végett...
– 3-4
gerezd fokhagyma, Egyházaskér végett, mert Makó még
külföld...
– só, a bosnyákok végett, mert Tuzlán
van a legközelebbi sóbánya az is külföld...
– bors az import
végett...
– majoránna a gyógynövény-forgalmazók
végett...
– csontból származó
zselatin, mert azt is el kell használni a bőrrel egyetemben...
– meg sok E. (étel
mentesítő, étel érzetet adó adalék) valamelyik miniszter külkapcsolati üzlete
végett, meg a bank hitel végett...
Majd elfelejtettem, nos ez is
úgy van, mint a borpincészetben: szőlőből is lehet bort csinálni! Így
májak, húsok, levesek helyett lehet a szója a helyettesítő...
Amikor „ez”, így szépen
összejött, főzzük a masszát, mint a választópolgárt, amíg megfelelővé nem
formálható, időközben néha balra kevergetjük, néha jobbra...
Íme a recept mikró, esetleg házi
keverésre, ha valaki kedvet kap hozzá és szeret különös masszával bíbelődni.
Viszont a valós recept, amely a csicsókai politikai sztrádát illeti és jellemzi
az elmúlt három ciklusban (lásd 12. évben): a csókai húsgyárat elindítsák a
gazdaság röppályáján a választási kampány idején. A szavazat számlálás után meg
rögtön csődbe megy az a gyár -véletlenül, amely minden csicsókai leányálma,
szavazathozó hozománya és most van az a sokat emlegetett rész: mi nem erre
szavaztunk, tudom, ha nem erre, akkor arra, de valahogyan mindig ugyan
arra...
Csicsóka utcáin megjelentek a
dobozok, ki kerékpáron vitte, ki autóval, ki saját hátán húzta - vonta, nos
elnézést, itt az illet volna: „Húzi, voní, taszití, ha nem bírí ott hagyí, ütí,
vágí, kalapálí, a bicskáját belevágí, de a dobozt nem hagyí!” No így köll, ezt
itt mögaszondani, hogy is híjják? Ja, doboz! (A „hogy is híjják” - „köztünk
maradjon” - „jut eszembe” és a sok „őőőő”, főként az „és” kötőszót helyettesítő
„kötőmondatocska” figyelem felkeltés, szóbitorlás és kitűnés céljából a
szóhordozó részéről...) Igen a dobozok, mert a csicsókai
májkrém gyár az elvégezett kampányban való működését nem "méregerős dinárban"
fizeti ki, hanem „természetben” úgy naturálisan: májkrémben és mélyfagyasztott
csirke „alkatrészekben” - egyben mélyhűtött zsenge pipi, pipi comb és pipi melle
húsa... Álljunk meg a pipi melle húsánál, nos ez fontos volt a néhai csicsókai
diszkó "peepshow"-jában a nagy balkáni
háborúk idején, amikor is ukrán leányok lejtették a "striptease" táncocskát
csicsóka csorgónyálú férfi népességének örömére, a csicsókai menyecskék
kárára-mérgére, mert a "bugyipénz" elvitte a zentai havi vásárfiát, meg az éves
szabadkai piaci bevásárlást...
A gond, hogy pipit és a
májkrémet az áramszolgáltató és a többi szolgáltató nem tartja fizető eszköznek,
bár lassan az elsődleges társadalom szintjére süllyed Csicsókán, már
természetben megy a fizetés, úgy csere-bere szinten, mert pénze itt a többségnek
nincsen a gazdag meg fukar-kapzsi az meg azért nem akar dinárt
adni...
Így Csicsóka vásárló ereje: a
nyugdíjas, féláron tud a legújabb világuniverzumra is kiterjedő válságban pipi
alkatrészeket és májkrémet venni az újabb hideg napokra! Jelenlegi
fűtésszolgáltató télen keményen megfizetteti a nyári meleget, csontig hatoló
hideggel, nos arra a pillanatra fel kell ám készülni, mert se kukorica, se semmi
nem teremtődött az idén!
A csicsókai sok nevű, sokszor
csődbe ment kampány gyárának igazságosztója cáfolta a csicsóka poros –
csontszáraz utcáin a szomszédasszony által terjesztett hírek valódiságát,
miszerint ő nem „alanaturale” fizet pipi alkatrészekben és májkrémben, hanem
segélyt ad az éhező sok hónapja fizetést nem látó csicsókai
munkásnak...
Munka az van Csicsókán is, meg
máshol is, csak fizetést ne kérjen az illető háborúkat, hiperinflációt,
demokráciának nevezett pártfeudalizmust is ezidáig túlélő, csakis munka erejét
felkínáló polgár!
Megy az ámítás, hogy „Ezök a
fiatalok, -hogyishíjják, nem szeretnek dolgozni csak jól élni! Bezzög a mi
időnkben...” A vállalkozó úgyszintén, ezt fújja...A munkavállaló munkanélküli,
meg azt fújja, hogy hiába prédikál az előző kettő, inkább otthon marad, mintsem,
hogy az elvégzett keserves munkájáért egy dinárt se kapjon és még ő
finanszírozza az előző kettőt! Elég, hogy a pap bort iszik és vizet prédikál,
nem kell hozzá még ez a kettő...
Az internet mög a mobiltelefon a
hibás, mert fővilágosítja, ezt a fiatal népösségöt mindenféle jogokra, mondja a
harmadik, mög a szocijális segély, me azon mijen jó élnek a lusta,
ingyenélők!
Vagyon, ahogy vagyon, Csicsókán
most van mit enni, csak ezt a hibrid, jól felfújt kenyeret kell hozzá venni és
kenődik a májas, sül a comb, rotyog a paprikás. A villanyba, hogy fizetődik be
mindez? Sehogy, majd úgy karácsony tájékán levágják és csak, akkor leszünk
bajban ha a maják tévednek és nem lesz világvége még az idén, mert januártól
jégcsapot fogunk nyalogatni és hitegetjük majd egymást, hogy ennek olyan íze
van, mint a fagylaltnak...
Vidám nép a csicsókai,
vendégségbe nagyon szeret menni, de vendéget, azt nagyon nem szeret fogadni, így
a végére maradt a zentai úton csendölő dallam: csicsókai libajárás, ezt követi,
hogy Debrecenbe kéne mönni a csicsókai májkrémet el kéne adni, hogy az áramot bé
tudjam fizetni!
A tél közeledik...
Margit
Zoltán
2008-as
választások előtti "gyár-beindulás", amikor az újságíróknak a felvétel kedvéért
üres konzerveket osztogattak... A képsorokat nézve, akkor is dübörgött a
kampány, ahogyan most 2012-ben is! A csecsemőnek minden vicc új, de csicsókán a
választások előtt mindig el lehet sütni a gyár
storyt...
margitzoltan.blogspot.com
2012. augusztus 23., csütörtök
Holttá nyilvánítás
Mérey Zagyva Emma 12 éve járja a bíróságokat,
hivatalokat 1944-ben kivégzett édesapja ügyében
Mérey István zombori szíjgyártót
és bőrdíszművest 1944-ben ártatlanul végezték ki a partizánok. Ezt a zombori
Alapfokú Bíróság még 2007-ben megállapította és rehabilitálták a
köztiszteletben álló néhai zombori mesterembert. Tegnap a holttá nyilvánítási
peren kívüli eljárás zajlott az ügyében. Másfél órás tárgyalást követően Mérey
Zagyva Emma, az elhunyt lánya elmondta, hogy írásban kézbesítik majd a
határozatot. Hogy mikor, azt nem tudja. Édesapja ügyében már 12 éve járnak
fiával a 450 kilométerre lévő magyarországi Bajánsenyéről Zomborba. Zsoldos
Sándor zombori ügyvéd, a család ismerőse úgy tartja, a holttá nyilvánítási
peren kívüli eljárás akár két, két és fél évig is eltarthat.
Mérey Zagyva Emma édesapját rehabilitálták
elsőként a Vajdaságban az 1944-es megtorlások áldozatai közül. Emma asszony
volt az, aki elsőként nem vagyoni kártérítési pert indított a szerb állam
ellen, amiért évtizedekig kiközösítették, megalázták. A zombori Alapfokú
Bíróságon meg is nyerte a pert. 730 000 dinárt és a perköltségek megtérítését
követelte. A szerb állam azonban az idén februárban fellebbezett, mondván a
régi (2006-os) rehabilitációs törvény nem rendelkezik a nem vagyoni
kártérítésről, ezért az ítélet semmisnek tekinthető.
Most a fellebbviteli bíróság döntésére várnak. Amíg ez nem születik meg,
addig nem indíthatják meg újra ezt a követelést az időközben tavaly módosított
rehabilitációs törvény alapján, ha mégis jogerős lenne a negatív döntés. Ha
helybenhagyják, akkor precedens értékű lesz az ítélet és a többi áldozat előtt
is megnyitja az elszenvedett fájdalomért járó kártérítés megindításának
lehetőségét.
A 78 éves asszony a családi vagyont is visszaköveteli. Elvették
üzlethelyiségüket, több házat meg a földeket. Az érvényes rehabilitálási ítélet
(amely tartalmazza, hogy ártatlanul végezték ki édesapját) mellett is holttá
kell nyilvánítani. Néhai Mérey István ma 110 éves lenne. Ennek ellenére
bizonyításra szorul, hogy biztosan nincs életben.
Hogy mikor kapják kézhez a bírósági határozatot, nem tudni, de az biztos,
hogy enélkül nem kérhetik vissza egykor törvénytelenül elvett vagyonukat.
K-k
Magyar Szó, 2012. augusztus 23., 4. o.
Augusztus 23.
A
rabszolga-kereskedelem eltörlésére és megszüntetésére emlékezés nemzetközi
napja (Međunarodni dan sećanja na trgovinu
robljem i njeno ukidanje njenu
Ezzel a nappal kíván
az UNESCO mindenkit emlékeztetni az elfelejtett, vagy alig ismert küzdelemre,
amelyet a rabszolgák folytattak szabadságukért. 1791-ben augusztus 22-éről
23-ára virradó éjszaka felkelés tört ki Santo Domingóban, amely elindította azt
a folyamatot, amely a rabszolga-kereskedelem eltörléséhez vezetett. (Március 25. a rabszolgaság és a tengerentúli rabszolga-kereskedelem
áldozatainak emléknapja, december 2. a rabszolgaság felszámolásának
világnapja!)
A
totalitárius diktatúrák áldozatainak európai emléknapja (Europski dan sjećanja na žrtve svih totalitarnih i autoritarnih režima / The European Day of Remembrance
for Victims of Stalinism and Nazism (known as the International Black
Ribbon Day and under other names in some countries)
Budapesten 2012. augusztus 23-án megtartották a totalitárius
diktatúrák áldozatainak európai emléknapját, ez alkalomból nemzetközi
konferenciát rendeztek. Az első megemlékezés helyszíne 2011. Varsó volt 2011. augusztus
23-án. A Európai Unió tagállamainak igazságügyi miniszterei közösen rótták le
kegyeletüket az áldozatok előtt, és nemzetközi konferenciát rendeznek a Varsói
Felkelés Múzeumában.
A 2008 júniusában, Prágában
tartott Európa lelkiismerete és a kommunizmus című nemzetközi konferencia
megnyitóbeszédében Václav Havel volt cseh államfő kijelentette: Európa
rendkívüli felelősséget visel a nácizmusért és a kommunizmusért, azért a két
totalitárius rendszerért, amelyek ezen a földrészen születtek.
A konferencia résztvevői javasolták, hogy augusztus 23-át nyilvánítsák
a totalitárius rendszerek áldozatainak emléknapjává. 2008 szeptemberében
magyar, észt, brit, német és lett képviselők hasonló értelmű
nyilatkozattervezetet terjesztettek az Európai Parlament (EP) elé. Az EP 2009
áprilisában állásfoglalást szavazott meg a totalitárius rendszerekről, és ebben
javasolták az emléknap megtartását
Végül magyar-lengyel-litván
kezdeményezésre, az EU-országok igazságügyi miniszterei 2011. júniusi
luxembourgi tanácskozásukon fogadták el a totalitárius rendszerek által
elkövetett bűncselekmények áldozataira emlékező dekrétumot, és egyben az
1939-ben Moszkvában megkötött Molotov-Ribbentrop-paktum aláírásának napját,
augusztus 23-át, a Totalitárius Diktatúrák Áldozatainak Európai Emléknapjává
nyilvánították. A dokumentum elfogadásával az Európai Unió lépést kívánt tenni
a közös európai múlt tudatának és a kollektív emlékezet erősítéséért.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)