Varga László, parlamenti képviselő szerzői írása
1.
A megnyilatkozásom
céljáról
Két hónap telt el a VMSZ
magyarcsernyei tisztújító közgyűlése óta. Rövid időszak. De ahhoz elegendő,
hogy az ember eldönthesse magában, hogy tud-e továbbra is azonosulni azzal, ami
a közéletünkben zajlik.
A jegyzetem nem
nevekről, inkább jelenségekről szól. A jéghegy csúcsáról.
Túl hosszú időn
keresztül vonakodott szinte mindenki nyilvánosan megszólalni. Annak ellenére,
hogy sokan érezték/éreztük, hogy a vajdasági magyar közélet mély válságban van.
Hónapokra, évekre visszamenőleg tudták/tudtuk sokan, hogy milyen destruktív folyamatok
zajlanak a színfalak mögött.
Százak és százak ismerik
és részei vagy voltak részei a rendszernek. Annak a rendszernek, amely az
emberek egzisztenciális bizonytalanságára és a közösségi elismertség iránti
igényére épül. Aki ellentmond, ellehetetlenül. Egzisztenciálisan vagy a
közösségi mellőzés útján. De esetenként van rehabilitáció. Aki egyszer átesett
az egzisztenciális vagy közösségi ellehetetlenítésen, a rehabilitáció után soha
többé nem mer még véleményt se megfogalmazni. Nemhogy ellentmondani.
Írásomat bátorításnak
szánom mindazoknak, akik eddig nem vállalták a nyilvános megszólalást.
2.
A megszólalásom
legitimitásról
A megszólalásomat követően,
elsősorban a párton belül, sokan kérdőjelezik majd meg annak legitimitását. Illemszabályokat
fognak emlegetni.
Őket szeretném
emlékeztetni, hogy arra a bizonyos asztalra, amelyről beszélnek majd, 2007. óta
nagyon sok mindent feltettem: az elmúlt négy parlamenti választás valamennyi
választási programját, koalíciós tárgyalási platformját, koalíciós szerződését,
autonómiakoncepciót, a vagyon-visszaszármaztatás és a rehabilitáció ügyét, 200
törvénymódosítási indítványt, törvényjavaslatokat, az EU-csatlakozási
érdekérvényesítési mechanizmust, a VMSZ előző és hatályos alapszabályát, a
zentai és az óbecsei szervezet talpra állítását, számtalan levelet, közleményt,
szakértői háttéranyagot.
Ez nyújt legitimációs alapot
arra, hogy a nyilvánossággal is megosszam meglátásaimat.
3.
A választói
akarat félreértéséről
A 2014. március 16-ai
választásokon elnyert 75.294 szavazattal a VMSZ történetének egyik legnagyobb
sikerét érte le. A hat parlamenti mandátumot a választásokat megelőző hét év
országos politizálásának eredményessége, a bejutási küszöböt el nem érő
pártokra leadott és így elveszett szavazatok nagy száma, valamit a hagyományos
politikai ellenfeleink meggyengülése eredményezte.
Az emberek a
következetes politizálást, a magas szintű szakmai munkát, a megvalósítható
ígéretekre alapuló, számos elemében újszerű választási programot, a megfontolt
és mérsékelt stílust jutalmazták.
Ma már megállapítható,
hogy egy évvel ezelőtt a VMSZ félreértette a választók üzenetét. Félreértette,
mert az elmúlt 12 hónapban a szakmaiság háttérbe szorult, a konfliktuskeresés
és a közösségi ügyek erőből való intézése került előtérbe.
4.
A retorikáról és
a pártról kialakult képről
A VMSZ retorikája is
szemmel látható változásokon ment keresztül. A közösséggel való kommunikációból
kikopott a bírálatok meghallgatására való nyitottság. Helyébe a sokszor
sértődött, esetenként agresszív kommunikáció lépett.
Többször beszéltem
arról, hogy a VMSZ-nek szerethetőbb párttá kellene válnia az emberek szemében.
Olyan irányban kellett volna elindulnia, hogy minél több vajdasági magyar
ember, intézmény, szervezet érezze a sajátjának.
Helyi és községi szinten
is. Ahol a községi és helyi vezetők nem integrálnak, hanem kirekesztenek, ott
előbb-utóbb felbomlik a közösségi élet.
5.
A vajdasági
magyar közösség állapotáról
A vajdasági magyar
közösség súlyos helyzetben van. Demográfiailag, gazdaságilag, az elvándorlás és
a közösségi összetartozás meggyengülésének szempontjából.
Hosszú ideje beszélgetünk
egymás között arról, hogy mekkora a baj. Minden beszélgetés azzal zárult, hogy első
lépésben a vajdasági magyar közéleten belüli konfliktusokat kell feloldani.
Amíg ez nem történik meg, nem tudunk a valós problémákkal foglalkozni.
Ahol tudtuk/tudtam,
párton belül is, minden alkalommal elmondtuk/elmondtam: amennyiben nem változik
meg a közösségi ügyek kezelésének a módja a vajdasági magyar politikai
érdekképviselet erőteljes visszaszorulást fog elszenvedni, a következő
népszámlálásig pedig az életvitelszerűen itt élő magyarok száma kétszázezer alá
fog csökkenni.
6.
A
konfliktusokról, a közösségi intézményekkel való szembemenésről
A VMSZ az elmúlt 12
hónapban számos közéleti konfliktusnak vált a főszereplőjévé.
Hónapokra visszamenőleg,
folyamatosan azt az álláspontot képviseltem, hogy a vajdasági magyar közösség
legerősebb politikai szervezete nem engedheti meg magának, hogy konfliktusban
legyen jelentős magyar intézményekkel, azok vezetőivel, munkatársaival.
Hogy szemben álljon a
Szabadkai Népszínház Magyar Társulatával, a Szabadkai Magyar Tannyelvű
Tanítóképző Kar tanáraival, a Magyar Szó számos munkatársával, a Magyar Tanszék
tanáraival, a Népkör Magyar Művelődési Központtal, a Zentai Kertészettudományi
Karral, a Szabadkai Rádióval, a Vajdasági Magyar Doktoranduszok és Kutatók
Szervezetével...
7.
Az értékválság
első jeleiről
A tisztújító közgyűlésre
való felkészülést elnökségi ülések sorozata előzte meg. A személyi konfliktusok
mellett, a tartalmi törésvonalak is felszínre kerültek. Volt olyan elnökségi
tag, aki azt mondta, hogy az értelmiség a VMSZ számára nem fontos, mert ők
kevesen vannak és kevés szavazót jelentenek. Olyan meggyőződés is elhangzott,
hogy nekünk csak azokkal az emberekkel kell foglalkoznunk, akik itthon vannak.
Akik elmentek, azok elmentek és nem fontosak.
Ezekben a pillanatokban
éreztem először, hogy a VMSZ értékrendje is válságba került.
8.
A fecnizős tisztújító
közgyűlésről
Az április végén
megtartott tiszújító közgyűlést napját többé-kevésbé konszolidált állapotban
várta a VMSZ. A közgyűlésen meghirdetésre került a nyitás politikája. Őszinte
reményekkel hallgattam.
A Tanács- és
elnökválasztási szavazás szünetében már voltak arra utaló jelek, hogy valami nagyon
nincs rendben. Sok küldött kiscsoportos foglalkozásként, papírfecnikről
felolvasott sorszámokat karikázva szavazott a tanácstagokról.
A korábbi közgyűlések
előtt is volt szervezkedés. A pártéletnek jellemzője a lobbizás. De a korábbi
szervezkedések emberek mellett folytak. Ezúttal a szervezkedés emberek ellen is
zajlott.
Az alapdokumentumai
alapján alulról építkező, a tagságára épülő szervezet a feje tetejére állt. Aki
rajta volt a papírfecnin tanácstag lett, aki nem volt rajta, nem lett az. A két
közgyűlés közötti politikai vagy szakmai teljesítmény teljes mértékben háttérbe
szorult.
9.
Az alelnöki tisztségre
való megválasztásról és a látványos gesztusokról
39 évesen vajdasági
magyar politikusként a legnagyobb magyar párt alelnökévé válni az ember eddigi
politikai karrierjének a csúcspontját jelenti. Annak ismeretében fogadtam el a
felkérést, hogy tudtam: óriási felelősséget jelent. Tudatában voltam annak,
hogy létezik egy erőteljes közvéleménybeli elvárás, hogy újuljon meg a VMSZ.
Hogy alapjaiban
változzon meg az a mechanizmusrendszer, amelyen keresztül a VMSZ a teljes
vajdasági magyar közéletet irányítását a magáénak akarja. Hogy kerüljenek
feloldásra a sorozatban generált konfliktusok. Hogy alakuljon ki egy érdemi
párbeszéd mindazokkal, akikkel nyilvános vitáink voltak. Hogy kezdjünk
párbeszédet azokkal is, akikkel eddig nem foglalkoztunk.
Nem sikerült. Történtek
látványos gesztusok, lépések, döntések. De arra sosem volt valós szándék, hogy
megváltozzon a közösségi ügyek igazgatásának a rendszere.
10. A leváltásról és a politikai ambíciókról
Mindennek eredményeként
49 nap után leváltottak. Nem vagyok sértődött, a legkevésbé sem. Amennyiben az
alelnöki tisztséggel járó dicsőség érdekelt volna, csinálhattam volna mindent
másként. De nem tudtam.
És nincsenek pártvezetői
ambícióim. Sőt, alelnöki ambícióim se voltak.
A szerbiai politikai
életben elértem mindent, amit egy magamfajta szakpolitikus elérhetett. Négy éven
keresztül integrációs parlamenti bizottsági elnök lehettem. A VMSZ javaslatára.
Országos ügyekkel foglalkozhattam. Nem voltam főszereplője, de szereplője
voltam annak, hogy Szerbia 2012-ben EU-tagjelölt ország lett. Sosem vágytam
ennél magasabb állami típusú tisztségre.
11. A sajtószabadságról
A politikusoknak nincs
jogunk beleszólni a vajdasági magyar médiumok szerkesztéspolitikájába és napi
szerkesztési kérdéseibe. Nem is tettem ilyet soha. Akkor sem, amikor éveken
keresztül voltam parlamenti képviselőként a Pannon RTV Kuratóriumának a tagja.
De sok mindent elárul a
vajdasági magyar médián belüli szabadság fokáról az a tény, hogy az MNT által
alapított három médiumnak, VMSZ alelnöki minőségben, egyetlen egyszer sem
sikerült engem megszólaltatni közel két hónap alatt. Az első ilyen megkeresés a
Pannon RTV részéről a sajtószabadság melletti kiállásról szóló nyilatkozat
megjelenése után érkezett.
Egyszerűen nem mertek
vagy akartak kérdezni, mert tudták, hogy kritikus hangon fogok beszélni a
közállapotainkról. Ebből pedig nem következhet más, minthogy cenzúra vagy öncenzúra
van.
12. A Magyar Nemzeti Tanácsról
Két évtizedre
visszamenőleg a VMSZ egyik legfontosabb célja a kulturális autonómia létrehozása
és működtetése volt. A nemzeti tanácsi választásokon 2014. október 26-án,
a megszerzett szavazatok számát tekintve, a VMSZ
történetének egyik legrosszabb választási eredményét érte el. Soha nem
tapasztalt szervezettség mellett zajló kampány után. Az elmúlt 8 hónapban ezzel
kapcsolatban sem volt semmilyen szembesülés.
Az új összetételű Magyar
Nemzeti Tanács a megalakulása óta botrányt botrányra halmozott. Megrendült a
testületben a magyar közösség bizalma. Szakmailag és intézményirányítási
szempontból is.
Az MNT új vezetője nem
volt képes arra, hogy konfliktuskezelő módon működjön együtt annak a választási
listának a tagjaival, amelynek ő volt a listavezetője. Ezzel párhuzamosan, a
Magyar Nemzeti Tanács néhány hónap alatt elveszítette vezető szerepét a
szerbiai nemzeti tanácsok rendszerében is. Az MNT a magyar közösségbe
bezárkózott testületté vált.
13. A VMSZ politikai iránytűvesztésről
Az elmúlt egy évben a
VMSZ politikai iránytűje is elveszett. Országos szinten megkopott a
politizálásunk karaktere. Folyamatosan azzal ellentétesen viselkedtünk, mint
amiről korábban felismerhetőek voltunk.
Az elmúlt 10 hónapban egyetlenegy
törvényjavaslatról nem szólalt fel, egyetlen képviselői kérdést nem tett fel, sem
a VMSZ frakcióvezetője, sem a frakcióvezető-helyettese, azaz jómagam. Pedig
voltak olyan pillanatok, amikor lett volna mit mondanunk, kérdeznünk.
A vajdasági autonómiával
kapcsolatos korábbi határozott kiállásunk is eltűnt. Belgrádban is, Újvidéken
is. Úgy tettünk, mintha nem látnánk, hogy a szemünk előtt erodálódik Vajdaság
megmaradt autonómiája is.
A kormányzati szerepvállalásunknak
az elmúlt fél évben nemigen volt kézzelfogható eredménye. A 2015-ös évben egyetlen
olyan kulcsfontosságú kérdés sem oldódott meg, amely része a koalíciós
megállapodásnak. Ezzel is szembesülni kell.
14. A pártszerű működésről
A VMSZ
hosszabb időre visszamenőleg nem működik pártszerűen. Mi másnak lehetne betudni
azt a tényt, hogy a Vajdasági Kormány 2014. november 3-ai megbuktatási kísérletét
nem előzte meg testületi döntés. A tartományi kormányzatban érintett VMSZ-es
tisztségviselőknek minden bizonnyal lett volna annak idején véleményük erről a
súlyos politikai kérdésről.
A
legaktuálisabb történésekre is utalhat az ember: a határzárral kapcsolatos
állásfoglalást sem előzte meg testületi döntéshozatal. Az Elnökség egyetlen tagja
sem kérdőjelezte volna meg a Magyar Kormány szuverén döntését, annak indokoltságát.
De minden bizonnyal lettek volna olyanok, akik a határmentén élők aggodalmaira
való odafigyelést is elemévé tették volna a VMSZ megnyilatkozásának. Vagy azt a
tényt, hogy ebben az országban élünk és a velünk együtt elő emberek jelentős
részének ellenérzései lesznek a döntéssel kapcsolatban.
15. A VMSZ gazdaságfejlesztési programjáról
A
gazdaságfejlesztési program volt a VMSZ 2014. évi parlamenti választási kampányának
egyik olyan újszerű eleme, amely a 6 parlamenti mandátumot eredményezte.
A tisztújító közgyűlés
utáni napon kirobbant botrány súlyosan megtépázta a VMSZ tekintélyét. És szervezeten
belül is számos kérdést vetett fel. Mindenekelőtt azt, hogy a VMSZ Elnöksége sohasem
látta, sem a Terület- és Gazdaságfejlesztési Stratégia végleges verzióját, sem
az ominózus táblázatot is tartalmazó Akciótervet.
Számomra hitelességi
kérdés az, hogy csak a választási kampányban számítunk a magyar közösség
tagjaira vagy a mindennapi életben is. Azok a kisvállalkozók közül, akinél én
jártam a 2014-es választási kampányban, népszerűsítendő a gazdaságfejlesztési
programot, egyetlenegy sem található a táblázatban. Pedig azok kivétel nélkül olyan
kis családi vállalkozások voltak, amelyek tulajdonosai itt tervezik saját és
családjuk a jövőjét.
16. A
megnyilatkozásom következményeiről, a jövőről
Parlamenti képviselőként
folytatom a munkám. Az elmúlt nyolc évben nyújtott teljesítményem alapján nem
érzek erkölcsi kötelezettséget a mandátumom visszaadására.
Éppen ellenkezőleg, azt
érzem, hogy azok, akik 2007-ben, 2008-ban, 2012-ben és 2014-ben a VMSZ
parlamenti listájára szavaztak, a következetesség, a szakmaiság és a
véleményünk melletti bátor kiállás miatt döntöttek így.
2015. június 27.