Közel hét évtized telt el az 1944-45 telén a Délvidék magyar és német lakossága terhére elkövetett, brutális
kegyetlenséggel elkövetett véres
események óta, de az áldozatok jogi és vagyoni helyzetét a szerb
állam máig nem rendezte, az ártatlanul meghurcolt áldozatok családjaitól,
hozzátartozóitól, máig nem kért bocsánatot. Magyar testvéreink „bűne” az
volt és maradt, mindmáig, hogy 1941-44 között beilleszkedtek az egyébként,
minden, magyar állampolgárra kötelező, magyar közigazgatásba, a fiatalok – a
II. Világháború idején – eleget tettek a katonai behívási kötelezettségüknek,
mint – hasonló körülmények között – ez bármely más országban történik. A magyar
származásukat nem megtagadó, Szerbiába kényszerült, nemzettestvéreink megbélyegzése,
hátrányos megkülönböztetése majd hét évtized múltán, továbbra is
fennáll.
Hét évtized halogatása után a Szerbia Parlament 2011. őszén megszavazta
a vagyon-visszaszármaztatási és a rehabilitációs törvényeket, végrehajtásuk
azonban, máig tisztázatlan körülmények
miatt, a vártnál is lassabban, vontatottabban folyik.
Mindkét törvény máig
hatályos, annak ellenére, hogy f. év október 6-án életbe lépett vagyon-vissza
származtatási törvény 5. szakasz, 3. bekezdésének 3. pontja kimondja a
kisebbségben élő nemzetiségek, köztük a magyar közösség kollektív bűnösségét. A
Szerb Parlament által 2011. december 5-én megszavazott rehabilitációs törvény
parlamenti végszavazása előtt szerbiai és magyarországi civil szervezetek
egyaránt felhívták a magyar politikusok és a Kormány figyelmét is arra, hogy a szeptember
végén megszavazott szerb vagyon-restitúciós törvény és a december 5-én elfogadott
rehabilitálási törvény között súlyos, ellentmondások vannak. A kisebbségben élő
magyarok döntő többségét ugyanis, kifejezetten ideológiai elvektől vezérelve,
önkényesen, bírósági ítéletek nélkül forgattak ki a vagyonukból, sokakat
megöltek, családtagjaikat földönfutóvá tették. Ezt a tényt 2011. december
22-én, Szalma József, az újvidéki Egyetem jogtudományi karának tanára, az MTI
belgrádi tudósítójának is megerősítette. Két
azonos témáról szóló törvény ugyanis nem mondhat ellent egymásnak. A kárpótlási
törvény, a szerbiai hivatalos szervek által igazolt rehabilitációt a kárpótlási
jogosultság feltételének tekinti, továbbá a kárpótlási igények benyújtására egy
aránytalanul rövid, két éves időtartamot határoz meg. Azt is tudni kell, hogy
kárpótlási kérelmet csak a sérelmet szenvedett, eredeti tulajdonos közvetlen,
első leszármazottja nyújthat be, különben a jogosultságát elveszti.
Nyilvánvaló, hogy a jogalkotó mire gondolt: az érintettek, 78 évvel a véres,
büntetlenül maradt megtorlás után, egyre kevesebben maradnak, távoznak az élők
sorából.
A súlyos
ellentmondásokkal terhelt, fenti törvények
következményei, tisztázatlan végrehajtási utasítások, kormányrendeletek
hiányában – egy évvel a parlamenti döntés után – mára nyilvánvalóvá váltak. A
Magyar Szó 2012. november 8-i számában megjelent közlemény szerint,
Észak-Bácskában, egy év leforgása alatt, mindössze 190 rehabilitálási és 721
vagyon-visszaszármaztatási kérvényt nyújtottak be, amelyekből azt sem lehet még
tudni, hány kérelem érkezett magyar nemzetiségű állampolgároktól.
A Szlovákiában élő
félmillió magyar számára diszkriminatív jellegű szlovák állampolgársági
törtvény tanulságait levontuk. Ha ott nem százan, hanem tízezren vállalják
nyilvánosan, hogy természetes joguk a kommunista államhatalom által tőlük
elvett magyar állampolgárságuk visszaszerzése, az Európai Unió nem mehetne el
közömbösen a szlovák állam Európában páratlan, a kisebbségek emberi jogait
megtagadó intézkedése mellett.
Arra kérlek tehát
Benneteket, Szerbiában élő, magyar testvéreink, hogy ne hagyjátok magatokat
félrevezetni, megfélemlíteni, hanem cselekedjetek és adjátok be tömegesen, a
rehabilitáció, majd a kárpótlási kérelmeiteket. Hiába szerepel ugyanis más a
szerb levéltári aktákban, bírósági
ítélet nélkül egyetlen magyar származású embert sem lehet háborús bűnösnek
nyilvánítani, s ezzel a kárpótlásból kizárni.
Kedves, magyar
Testvéreink! Mi, a nemzetünkért felelősséget élő civil szervezetek, arra
vállalkoztunk, hogy a szomszédos országokba kényszerült, magyar testvéreink élő
lelkiismerete, emberi és állampolgári jogainak védelmezői leszünk.
Cselekedjetek hát: emeljétek fel a fejeteket és éljetek a méltatlanul rövid idő
alatt, az egy év múlva lezáruló, törvényes lehetőséggel! Indítsátok el tömegesen
a méltatlanul megalázott, kifosztott apáitok, testvéreitek, fiaitok,
rehabilitációs eljárását, különben történelmi esélyt mulasztunk el, ami többé
nem térhet vissza!
Éhn József, elnök
Társaság a
Kárpát-medence Magyarságáért,
közhasznú, magyar
egyesület
Budapest, 2012. november 30.
2012. november 30., péntek
Jobb, ha elégsz, mintha
kialszol.
Kurt Donald Cobain (1967. február 20. – 1994. április 5.) a Nirvana nevű seattle-i rockegyüttes énekese, szövegírója és gitárosa.
Kurt Donald Cobain (1967. február 20. – 1994. április 5.) a Nirvana nevű seattle-i rockegyüttes énekese, szövegírója és gitárosa.
November 30.
November
utolsó péntekje
Nemzetközi ne vásárolj semmit nap (Dan bez kupovine / Buy Nothing Day)
A napot Ted Dave kezdeményezte 1992-ben, Kanadában. Ted Dave a reklám szakmában dolgozott. Elhatározta, hogy tesz valamit a reklámok állandó túlvásárlásra buzdítása ellen. Mottója az volt: Ami elég, az elég! Ettől kezdve a vásárlásmentes napot egyre több és több országban tartották meg.
A „Ne vásárolj semmit!” napokon a különböző országokban és városokban nagy tömegeket megmozgató és figyelemfelkeltő akciókat szerveznek, amelyek során felhívják a lakosságot, hogy figyeljenek oda saját vásárlási szokásaikra. (Észak-Amerikában november 23-án, több országban pedig november 24-én tartják!)
A Ne Vásárolj Semmit! Napot először 2011-ben tartottak Magyarországon. Azokban az országokban, ahol a fogyasztói „kultúra” már korábban elhatalmasodott, több, mint tíz éve tartják meg a fogyasztói böjt eme ünnepét. Az idén több mint hatvan országban több százezer ember vesz részt az egynapos vásárlási szünetben. A részvételre buzdító szervezetek az alábbi felhívást teszik közzé e nap alkalmából:
Akkor történt, amikor először hallottad, hogy a jégtáblák megolvadnak a jegesmedvék alatt? Vagy amikor olvastad, hogy már az anyatej is mérgez? Vagy amikor először kóstoltál igazi, édes, lédús házi paradicsomot? Esetleg amikor rájöttél, hogy ha a föld lakosságának csak a fele úgy él, mint mi, 20 év múlva mind hullák leszünk?
Ezek azok a pillanatok, amikor hirtelen valamit új szemszögből látsz, és rájössz: másképp is lehetne élni. És hogy úgy kellene élni. A Ne Vásárolj Semmit! Nap egy lépés ebben az irányban. Összefogunk és kiállunk a krónikus túlfogyasztás ellen, ami szinte minden környezeti, pszichológiai és politikai gondunk forrása.
November utolsó péntekén megtagadjuk a részvételt. Magunk mögé dobjuk szokásainkat, új szemléletmódot fedezünk fel, tevékenyek leszünk a közösségeinkben.
http://www.nevasaroljsemmitnap.hu/
Nemzetközi ne vásárolj semmit nap (Dan bez kupovine / Buy Nothing Day)
A napot Ted Dave kezdeményezte 1992-ben, Kanadában. Ted Dave a reklám szakmában dolgozott. Elhatározta, hogy tesz valamit a reklámok állandó túlvásárlásra buzdítása ellen. Mottója az volt: Ami elég, az elég! Ettől kezdve a vásárlásmentes napot egyre több és több országban tartották meg.
A „Ne vásárolj semmit!” napokon a különböző országokban és városokban nagy tömegeket megmozgató és figyelemfelkeltő akciókat szerveznek, amelyek során felhívják a lakosságot, hogy figyeljenek oda saját vásárlási szokásaikra. (Észak-Amerikában november 23-án, több országban pedig november 24-én tartják!)
A Ne Vásárolj Semmit! Napot először 2011-ben tartottak Magyarországon. Azokban az országokban, ahol a fogyasztói „kultúra” már korábban elhatalmasodott, több, mint tíz éve tartják meg a fogyasztói böjt eme ünnepét. Az idén több mint hatvan országban több százezer ember vesz részt az egynapos vásárlási szünetben. A részvételre buzdító szervezetek az alábbi felhívást teszik közzé e nap alkalmából:
Akkor történt, amikor először hallottad, hogy a jégtáblák megolvadnak a jegesmedvék alatt? Vagy amikor olvastad, hogy már az anyatej is mérgez? Vagy amikor először kóstoltál igazi, édes, lédús házi paradicsomot? Esetleg amikor rájöttél, hogy ha a föld lakosságának csak a fele úgy él, mint mi, 20 év múlva mind hullák leszünk?
Ezek azok a pillanatok, amikor hirtelen valamit új szemszögből látsz, és rájössz: másképp is lehetne élni. És hogy úgy kellene élni. A Ne Vásárolj Semmit! Nap egy lépés ebben az irányban. Összefogunk és kiállunk a krónikus túlfogyasztás ellen, ami szinte minden környezeti, pszichológiai és politikai gondunk forrása.
November utolsó péntekén megtagadjuk a részvételt. Magunk mögé dobjuk szokásainkat, új szemléletmódot fedezünk fel, tevékenyek leszünk a közösségeinkben.
http://www.nevasaroljsemmitnap.hu/
Szerbiában 39400 magyarral kevesebb van tíz év leforgása alatt!
Hosszas vajúdás után közzétették a 2011.-ben elvégzett népszámlálási adatokat.
Szerbiában 253
899 magyar
él, az összlakosság 3,53%-a. Összevetve az előző népszámlálással a magyarság
negyede fogy el tízévenként. Vajdaságban 251 136 magyar él a tartomány
összlakosságára kivetítve 13%-a.
Az etnopolitikusok megmagyarázzák e gyászos eredményeket is: világválsággal, a gyermekáldás fel nem vállalásával...
A valós okokról: a magyarság peremre való szorításáról, a másodrangú állampolgári létről, a munka piacán való mellőzésről, a politikai-etnikai üldözésről és egyéb hátrányos megkülönböztetésről szót sem fognak ejteni!
Az eredmények tudatában, Bánátban a magyar teljességében szórványba került. Az utolsó többségi magyar község is megszűnt. Csóka községben (8 falu közössége) a magyarok száma 5661 fő, községre kivetítve 49,67%.
Az etnopolitikusok megmagyarázzák e gyászos eredményeket is: világválsággal, a gyermekáldás fel nem vállalásával...
A valós okokról: a magyarság peremre való szorításáról, a másodrangú állampolgári létről, a munka piacán való mellőzésről, a politikai-etnikai üldözésről és egyéb hátrányos megkülönböztetésről szót sem fognak ejteni!
*
Jugoszláv-Magyar, Szerb-Montenegrói...
**
Vajdasági, Sumadiai, Uzsicei, Vranyei...
Az eredmények tudatában, Bánátban a magyar teljességében szórványba került. Az utolsó többségi magyar község is megszűnt. Csóka községben (8 falu közössége) a magyarok száma 5661 fő, községre kivetítve 49,67%.
Meg
kell említeni 1981-ben csak Csókán 5414 lakos élt! A legtöbb lakosa Csóka
községnek 1953-ban volt 19 885 fő. Fél évszázad alatt 8497 lakossal kevesebben
lettünk a községben, Terján falut ledozerolták, elnéptelenedett Jató, Újmajor,
Macahalma, Illancs, Sörház... Csóka mellől eltűnik lassan Rét, Sörház...
A
csókaiak szétszóródtak a nagyvilágban: Újzélandon,
Ausztráliában, Kanadában, Dél-Afrikai Köztársaságban,
Angliában, Németországban, Svédországban, Svájcban, Ausztriában,
Magyarországon...
A
Trianon, a második világháború, a balkáni testvéröldöklés, ezt követő
demokratikus módszerváltás rabló magánosítása, mind hozzájárultak a szülőföld
elhagyásához. A fő ok a mindenkori hatalom és az azt kiszolgáló
etnopolitikusaink, mert ugyebár, akié a hatalom azé a jog is...A gyakorlatban
az egyesnek mindent szabad a kettesnek semmit! Sok a kettes a magyarok között,
túl sok...
Mi
maradt nekünk az őseink földjén? Jogunk van csendben elkullogni...
Margit Zoltán
margitzoltan.blogspot.com
herbsofmagic.blogspot.com
margitzoltan.blogspot.com
herbsofmagic.blogspot.com
2012. november 29., csütörtök
254 ezer magyar él Szerbiában
Majd
negyvenezerrel kevesebb, mint az előző népszámláláskor
A tavalyi népszámlálás adatai szerint negyvenezerrel, pontosabban 39 400-zal csökkent a magyar nemzetiségűek lélekszáma Szerbiában. Az új adat szerint csaknem 254 ezer magyar él Szerbiában. A Köztársasági Statisztikai Hivatal honlapján ma tették közzé a 2011 októberében megtartott népszámlálás hivatalos eredményeinek a nemzetiségek számára vonatkozó adatait.
Szerbiának (Koszovó nélkül) 7 182 862 lakosa van, ami 4,15 százalékkal kevesebb, mint 2002-ben volt. Ebből szerb nemzetiségűnek 5 988 150-en tartották magukat, míg 2002-ben 6 212 838-an.
A szerbek után a legnagyobb számban a magyarok vannak, 253 889-en, a 2002-hez képest 39 400-zal kevesebben. Harmadik helyen a roma nemzeti közösség áll 147 604 fővel, ami jelentős növekedés a 2002-es 108 193 főhöz képest. Utána következnek a bosnyákok 145 278, a horvátok 57 900, a szlovákok 52 750 és a montenegróiak 38 527 fővel.
Százalékban kifejezve a polgárok 83,32 százaléka szerb, 3,53 százaléka magyar, 2,05 roma, 2,02 bosnyák, 0,81 horvát.
160 346 személy nem kívánt nyilatkozni a nemzeti hovatartozásáról.
A tavalyi népszámlálás adatai szerint negyvenezerrel, pontosabban 39 400-zal csökkent a magyar nemzetiségűek lélekszáma Szerbiában. Az új adat szerint csaknem 254 ezer magyar él Szerbiában. A Köztársasági Statisztikai Hivatal honlapján ma tették közzé a 2011 októberében megtartott népszámlálás hivatalos eredményeinek a nemzetiségek számára vonatkozó adatait.
Szerbiának (Koszovó nélkül) 7 182 862 lakosa van, ami 4,15 százalékkal kevesebb, mint 2002-ben volt. Ebből szerb nemzetiségűnek 5 988 150-en tartották magukat, míg 2002-ben 6 212 838-an.
A szerbek után a legnagyobb számban a magyarok vannak, 253 889-en, a 2002-hez képest 39 400-zal kevesebben. Harmadik helyen a roma nemzeti közösség áll 147 604 fővel, ami jelentős növekedés a 2002-es 108 193 főhöz képest. Utána következnek a bosnyákok 145 278, a horvátok 57 900, a szlovákok 52 750 és a montenegróiak 38 527 fővel.
Százalékban kifejezve a polgárok 83,32 százaléka szerb, 3,53 százaléka magyar, 2,05 roma, 2,02 bosnyák, 0,81 horvát.
160 346 személy nem kívánt nyilatkozni a nemzeti hovatartozásáról.
http://www.vajma.info/, 2012. november 29.
[17:41], 2012. november 29. [17:41]
A hazugság győzhet
rövidtávon, de hosszú távon az igazság győz.
Michael Joseph Jackson (1958. augusztus 29. – 2009. június 25.) tizenháromszoros Grammy-díjas amerikai énekes, zeneszerző, táncos és üzletember.
Michael Joseph Jackson (1958. augusztus 29. – 2009. június 25.) tizenháromszoros Grammy-díjas amerikai énekes, zeneszerző, táncos és üzletember.
Három féle ember van: aki a probléma része,
aki a táj része, és aki a megoldás része.
Robert De Niro (New York, 1943. augusztus 17.) kétszeres Oscar-díjas amerikai színész, producer, rendező.
Robert De Niro (New York, 1943. augusztus 17.) kétszeres Oscar-díjas amerikai színész, producer, rendező.
November 29.
A palesztin néppel való szolidaritás világnapja (nemzetközi
napja) (Međunarodni dan solidarnosti sa palestinskim narodom / International
Day of Solidarity with the Palestinian People)
A második világháború után,
amikor az egész világ előtt ismertté váltak a holocaust szörnyűségei, a világ
közvéleménye számára a korábbiaknál sokkal megalapozottabbnak tűnt a zsidók
azon követelése, hogy önálló államot teremtsenek maguknak Palesztinában. A
haláltáborokat túlélt zsidók nagy része nem kívánt visszatérni abba az
országba, ahonnan elhurcolták, százezrek várták a menekülttáborokban, hogy új
otthonra leljenek. A Palesztinát mandátumként kormányzó Nagy-Britannia azonban
nem kívánt igazán változtatni arabbarát, a zsidó bevándorlást korlátozó
politikáján. A britek elleni zsidó terrorcselekmények és a szinte háborús
méreteket öltő arab–zsidó ellentétek nyomán 1946-ban London számára
kezelhetetlenné vált a palesztinai mandátum. 1947. február 25-én Ernest Bevin
külügyminiszter bejelentette az alsóházban, hogy Nagy-Britannia a palesztin
kérdés rendezése ügyében az ENSZ-hez fordul.
Az ENSZ Közgyűlése 1947. április 28-án kezdte
meg a kérdés tárgyalását, majd 1947. május 15-én 45 szavazattal 7 ellenében
döntött a világszervezet Palesztinával foglalkozó 11 tagú
különbizottságának (UNISCOP) a
felállításáról. A bizottság május 16-án tartotta első ülését, majd június 16-án
Palesztinába utazott. Ajánlástervezetét szeptember elejére kellett volna
kidolgoznia, közben azonban a britek és a zsidók közötti viszony teljesen
elmérgesedett. Végül is az UNISCOP egy Palesztina felosztását ajánló tervezetet
terjesztett a Közgyűlés elé, amelynek határozattá emeléséhez kétharmados többségre
volt szükség.
Az ENSZ Közgyűlésében a végszavazásra 1947.
november 29-én került sor. A Palesztina jövőbeni kormányzata címmel
hozott 181. (II) sz. határozatot 33 igen, 13 nem szavazattal, 10 tartózkodás
mellett fogadta el a Közgyűlés. A Szovjetunió és az Egyesült Államok igennel
szavazott, Nagy-Britannia tartózkodott, a Biztonsági Tanács másik két tagja
közül Franciaország igennel szavazott, Kína tartózkodott, a Zsidó Ügynökség
megszavazta a javaslatot, az Arab Liga államai pedig egyöntetűen ellene voksoltak.
A határozat kihirdetése nem állította meg a
Palesztinában folyó harcokat, a brit mandátum lejártának időpontjára a zsidó
haderők már szinte az egész határozatban előirányzott területet uralták, sőt
annál többet is. Majd 1948. május 14-én, néhány órával a brit mandátum
tényleges megszűnését megelőzően, a Zsidó Ügynökségből formálódott ideiglenes
kormány Ben-Gurion vezetésével Tel Avivban kihirdette Izrael állam
függetlenségét.
Az ENSZ 1977 óta (32/40 B sz. határozat) minden évben megtartja a palesztin
néppel való szolidaritás világnapját. „Továbbra is megtartjuk ezt a napot, hogy
támogassuk a közel-keleti békefolyamatot, és mozgósítsuk a nemzetközi segítséget
a palesztin nép számára” – jelentette ki Jan Eliasson, az ENSZ-közgyűlés
(akkori) elnöke.
A női jogok védelmezőinek nemzetközi napja
(Međunarodni dan branilaca ženskih prava / International Women Human Rights Defenders Day)
November 29-ét
Colombóban (Sri Lanka), a női jogok védelmezőinek első nemzetközi tanácskozásán
(2005. november 29-től december 2-ig) nyilvánították a női jogok védelmezőinek
nemzetközi napjává, a nemek szerinti megkülönböztetés elleni (november 25-től
december 10-ig tartó) akciónapok keretében.
Sepsey Csaba: létre kell hozni egy szabadkai korrupcióellenes bizottságot
Ismertették a
Népszínház lebontását és a város tulajdonát képező üzlethelyiségek
magánosítását vizsgáló tényfeltáró bizottságok jelentését
A szabadkai Népszínház
lebontását és a város tulajdonát képező üzlethelyiségek magánosítását vizsgáló
tényfeltáró bizottságok ez év február 9-én alakultak meg – mondta dr. Sepsey
Csaba, Vajdasági Magyar Demokrata Párt tisztségviselője, aki egyben a
Népszínház lebontását vizsgáló tényfeltáró bizottság elnöke is. A város
tulajdonát képező üzlethelyiségek magánosítását vizsgáló tényfeltáró bizottság
elnöke, Almási Szilárd – aki a közelmúltban lépett ki a VMDP-ből – nem volt
jelen a jelentések ismertetésekor.
Sepsey elmondása szerint a kivizsgált ügyek mindig is fontosak voltak a VMDP számára, azonban a városi képviselő-testület előző összetételében nem sikerült idejekorán kialakítani a szóban forgó tényfeltáró bizottságok megalakításához szükséges politikai légkört. A kezdeményezéshez 20 képviselő aláírására volt szükség, a VMDP négy képviselőjén kívül a többi 16 aláírást csak a négy évig tartó megbízatási idő végére sikerült összegyűjteni. Felmerült a kérdés, hogy érdemes-e egyáltalán hozzáfogni egy ekkora terjedelmű munkához az előző összetételű VKT utolsó két hónapnyi időszakában – mondta Sepsey, majd hozzátette: az ügy fontosságát tekintve mégis belevágtak a munkába, amit tovább lassított az a tény, hogy abban az időszakban költöztették át a telekkönyvi kivonatokat a bíróságról a földhivatalba, így problémát okozott kikeresni a szükséges dokumentumokat a ládákba rakott iratanyagok közül. Sepsey Csaba kiemelte: feladatuk volt kivizsgálni, hogy ki javasolta a színház lebontását, de kivizsgálták az építkezés körüli pénzmozgást is, továbbá a kivitelező kiválasztását és a szerződések aláírását is átvilágították. A Népszínház lebontását vizsgáló tényfeltáró bizottság megállapította, hogy 2007-ben a színházépület bontására és építésére vonatkozó javaslatot a VMSZ akkori képviselőcsoportja nyújtotta be. Az indítvány tartalmazta azt a szándéknyilatkozatot, hogy a köztársasági kormány 45, a tartományi kormány szintén 45, a szabadkai önkormányzat pedig 10 százalékban fogja pénzelni az akkor 22 millió euróra becsült munkálatokat. A jelentés szerint 2006-ban született a döntés, miszerint 2007-re jóváhagytak 3 260 000 eurót a munkálatok első fázisára, ennek értelmében kiválasztották a kivitelező vállalatot és aláírták a szerződést. A jelentés szerint a beruházást úgy kezdték meg, hogy akkor még csak a bontáshoz szükséges pénzeszközök voltak biztosítva. A Népszínház bontásáról és felépítéséről szóló határozatot azonban csak 2007 április 25-én fogadta el a Városi Képviselő-testület. A jelentés tartalmazza továbbá dr. Nenad Ivanišević, demokrata politikus a szabadkai VKT 2011 október 27-ei ülésén tett kijelentését is, miszerint a DS csupán azért szavazott a bontásról szóló határozatra, mivel ellentkező esetben a VMSZ megbuktatta volna Bojan Pajtić kormányát. A tényfeltáró bizottság munkája során beszerzett adatok szerint a Népszíház tulajdonjogi viszonyainak alakulásai is kétesek, hiszen az 1994-ből származó telekkönyvi kivonat szerint az épület 3681 négyzetmétere volt a Népszínház tulajdona, 1035 négyzetméter pedig a Beograd vendéglátóipari és idegenforgalmi vállalaté, amelyet a későbbiek folyamán átjegyeztettek Palics részvénytársasággá. Az 1996-ban hatálybalépő államosítási törvény előtt – amely során minden önkormányzati és tartományi tulajdonban lévő ingatlan átkerült köztársasági tulajdonba – a Népszínház épületében tulajdonjogot formáló részvénytársaság az önkormányzat követelésére elcserélte az épület felét 11 önkormányzati tulajdonban lévő üzlethelyiségért. Történt mindez annak ellenére, hogy a szóban forgó részvénytársaság a Népszínház épületének mindössze körülbelül egyötödével rendelkezett. A város tulajdonát képező üzlethelyiségek magánosítását vizsgáló tényfeltáró bizottság jelentése szerint ezt a 11 üzlethelyiséget, amelyek a belváros legszűkebb övezetében találhatóak, a Palics részvénytársaság pár hónap múlva már el is adta. Ezen ingatlanok bérbeadásával a jelenlegi árak szerint számolva adó nélkül, a város havonta 10 500 eurótól esett el, ami azt jelenti, hogy ezzel a város költségvetését megközelítőleg 1,4 millió euróval károsították meg a mai nappal – azaz a jelentés elkészítésnek idejével – bezárólag.
Dr. Sepsey Csaba sajtótájékoztatóján felhívta a figyelmet továbbá a 450 000 tégla eltűnésére is, rávilágítva, hogy képtelenség az, hogy nem tűnt fel senkinek azok elszállítása.
A Népszínház lebontását és a város tulajdonát képező üzlethelyiségek magánosítását vizsgáló tényfeltáró bizottságok jelentésükben számos javaslatot is megfogalmaztak, többek között mindkét bizottság köztársasági mintára javasolja egy városi szintű korrupcióellenes bizottság felállítását, amely a továbbiakban mélyrehatóbban is kivizsgálná az egykor önkormányzati tulajdonban lévő üzlethelyiségek magánosítását, illetve folytatná a Népszínház lebontását vizsgáló tényfeltáró bizottság munkáját és végigkísérné az épület kivitelezési munkálatait. A két bizottság által készített jelentések jóváhagyásáról a Városi Képviselő-testületnek kell döntenie.
K. R.
Sepsey elmondása szerint a kivizsgált ügyek mindig is fontosak voltak a VMDP számára, azonban a városi képviselő-testület előző összetételében nem sikerült idejekorán kialakítani a szóban forgó tényfeltáró bizottságok megalakításához szükséges politikai légkört. A kezdeményezéshez 20 képviselő aláírására volt szükség, a VMDP négy képviselőjén kívül a többi 16 aláírást csak a négy évig tartó megbízatási idő végére sikerült összegyűjteni. Felmerült a kérdés, hogy érdemes-e egyáltalán hozzáfogni egy ekkora terjedelmű munkához az előző összetételű VKT utolsó két hónapnyi időszakában – mondta Sepsey, majd hozzátette: az ügy fontosságát tekintve mégis belevágtak a munkába, amit tovább lassított az a tény, hogy abban az időszakban költöztették át a telekkönyvi kivonatokat a bíróságról a földhivatalba, így problémát okozott kikeresni a szükséges dokumentumokat a ládákba rakott iratanyagok közül. Sepsey Csaba kiemelte: feladatuk volt kivizsgálni, hogy ki javasolta a színház lebontását, de kivizsgálták az építkezés körüli pénzmozgást is, továbbá a kivitelező kiválasztását és a szerződések aláírását is átvilágították. A Népszínház lebontását vizsgáló tényfeltáró bizottság megállapította, hogy 2007-ben a színházépület bontására és építésére vonatkozó javaslatot a VMSZ akkori képviselőcsoportja nyújtotta be. Az indítvány tartalmazta azt a szándéknyilatkozatot, hogy a köztársasági kormány 45, a tartományi kormány szintén 45, a szabadkai önkormányzat pedig 10 százalékban fogja pénzelni az akkor 22 millió euróra becsült munkálatokat. A jelentés szerint 2006-ban született a döntés, miszerint 2007-re jóváhagytak 3 260 000 eurót a munkálatok első fázisára, ennek értelmében kiválasztották a kivitelező vállalatot és aláírták a szerződést. A jelentés szerint a beruházást úgy kezdték meg, hogy akkor még csak a bontáshoz szükséges pénzeszközök voltak biztosítva. A Népszínház bontásáról és felépítéséről szóló határozatot azonban csak 2007 április 25-én fogadta el a Városi Képviselő-testület. A jelentés tartalmazza továbbá dr. Nenad Ivanišević, demokrata politikus a szabadkai VKT 2011 október 27-ei ülésén tett kijelentését is, miszerint a DS csupán azért szavazott a bontásról szóló határozatra, mivel ellentkező esetben a VMSZ megbuktatta volna Bojan Pajtić kormányát. A tényfeltáró bizottság munkája során beszerzett adatok szerint a Népszíház tulajdonjogi viszonyainak alakulásai is kétesek, hiszen az 1994-ből származó telekkönyvi kivonat szerint az épület 3681 négyzetmétere volt a Népszínház tulajdona, 1035 négyzetméter pedig a Beograd vendéglátóipari és idegenforgalmi vállalaté, amelyet a későbbiek folyamán átjegyeztettek Palics részvénytársasággá. Az 1996-ban hatálybalépő államosítási törvény előtt – amely során minden önkormányzati és tartományi tulajdonban lévő ingatlan átkerült köztársasági tulajdonba – a Népszínház épületében tulajdonjogot formáló részvénytársaság az önkormányzat követelésére elcserélte az épület felét 11 önkormányzati tulajdonban lévő üzlethelyiségért. Történt mindez annak ellenére, hogy a szóban forgó részvénytársaság a Népszínház épületének mindössze körülbelül egyötödével rendelkezett. A város tulajdonát képező üzlethelyiségek magánosítását vizsgáló tényfeltáró bizottság jelentése szerint ezt a 11 üzlethelyiséget, amelyek a belváros legszűkebb övezetében találhatóak, a Palics részvénytársaság pár hónap múlva már el is adta. Ezen ingatlanok bérbeadásával a jelenlegi árak szerint számolva adó nélkül, a város havonta 10 500 eurótól esett el, ami azt jelenti, hogy ezzel a város költségvetését megközelítőleg 1,4 millió euróval károsították meg a mai nappal – azaz a jelentés elkészítésnek idejével – bezárólag.
Dr. Sepsey Csaba sajtótájékoztatóján felhívta a figyelmet továbbá a 450 000 tégla eltűnésére is, rávilágítva, hogy képtelenség az, hogy nem tűnt fel senkinek azok elszállítása.
A Népszínház lebontását és a város tulajdonát képező üzlethelyiségek magánosítását vizsgáló tényfeltáró bizottságok jelentésükben számos javaslatot is megfogalmaztak, többek között mindkét bizottság köztársasági mintára javasolja egy városi szintű korrupcióellenes bizottság felállítását, amely a továbbiakban mélyrehatóbban is kivizsgálná az egykor önkormányzati tulajdonban lévő üzlethelyiségek magánosítását, illetve folytatná a Népszínház lebontását vizsgáló tényfeltáró bizottság munkáját és végigkísérné az épület kivitelezési munkálatait. A két bizottság által készített jelentések jóváhagyásáról a Városi Képviselő-testületnek kell döntenie.
K. R.
http://www.vajma.info/cikk/vajdasag/14490/Sepsey-Csaba-letre-kell-hozni-egy-szabadkai-korrupcioellenes-bizottsagot.html,
2012. november 28. [19:44]
Megjegyzés: A kérdéses időszakban végig a VMSZ volt hatalmon (Milosevic
SPS-ével „technikai” koalícióban-1996-tól 2000-ig, majd a DS-el, Kasza,
Kucsera stb. voltak a polgármesterek). Patrióta rablás?
Csonka Áron
SPS-ével „technikai” koalícióban-1996-tól 2000-ig, majd a DS-el, Kasza,
Kucsera stb. voltak a polgármesterek). Patrióta rablás?
Csonka Áron
Mint macska az egérrel...
Ha tehetném, szívesen elvinném az etnobizniszt magas színvonalon művelő,
főállású vajdasági magyar politikusainkat egy helyre. Óbecsére. A Spasoja Stejić
utcába. Karpinszkiékhoz. Annak a
fiúnak a szüleihez, akit több, mint egy hónappal ezelőtt vettek őrizetbe (hat
társával egyetemben) egy temerini kocsmai incidens miatt. A házigazdáknak (Valériának és Györgynek) nem szólnék előre a hívatlan vendégként érkező
látogatókról. Meglepetés lenne. Helyesebben: lenne meglepetés! Mindkét részről.
Ebben biztos vagyok… Hogy mit mutatnék meg nekik? Semmi világra szólót, semmi
eget rengetőt. Csak azt, hogy milyen is az élet ott, a sűrűjében. Csak azt. Hol laknak és hogy laknak jól
azok, akik nem gombolnak be havonta egy- vagy kétszázezres fizetést, akiknek
nem jár politikusi jogon szolgálati kocsival együtt sofőr meg mobiltelefon,
akiknek nincsenek semmiféle privilégiumaik, és akik előtt nem tárulnak ki az
ajtók, ha csupán a küszöbön megjelennek. Akiknek nincsenek a felső tízezerben
befolyásos barátaik/ismerőseik, akiket baj esetén fel lehetne hívni: ügyet
simítani, tanácsot kérni, védelmet biztosítani, pénzhez jutni.
Én tegnap ott jártam. Kint az utcán, a léckerítésnél Morzsi fogadott. Egy alig félmacskányi tündéri kiskutya. Bent pedig a háziasszony, Vali. És a semmivel el nem takarható, a jól látható/tapintható, nyomasztó mélyszegénység. Ami annyira valóságos volt, hogy szinte neki lehetett támaszkodni. Aprólékosan leírnom viszont nem lenne tisztességes.
A családfő még reggel 7 órakor elment Újvidékre a fogdába a gyerekhez. Kornél ugyanis csak minden kedden fogadhat látogatót. Vitt neki egy kis csomagot: ruhafélét meg élelmet. (Ilyenkor mindig este érkezik haza. Fáradtan. Meg beteg is. Asztmás. Már megjárta a híres tartományi tüdőgondozót is.) A fogház előtt sorakozó látogatókat órákon át várakoztatják kint az utcán, a kapuban. Kisebb csoportokban, négyesével engedik be őket.
Én tegnap ott jártam. Kint az utcán, a léckerítésnél Morzsi fogadott. Egy alig félmacskányi tündéri kiskutya. Bent pedig a háziasszony, Vali. És a semmivel el nem takarható, a jól látható/tapintható, nyomasztó mélyszegénység. Ami annyira valóságos volt, hogy szinte neki lehetett támaszkodni. Aprólékosan leírnom viszont nem lenne tisztességes.
A családfő még reggel 7 órakor elment Újvidékre a fogdába a gyerekhez. Kornél ugyanis csak minden kedden fogadhat látogatót. Vitt neki egy kis csomagot: ruhafélét meg élelmet. (Ilyenkor mindig este érkezik haza. Fáradtan. Meg beteg is. Asztmás. Már megjárta a híres tartományi tüdőgondozót is.) A fogház előtt sorakozó látogatókat órákon át várakoztatják kint az utcán, a kapuban. Kisebb csoportokban, négyesével engedik be őket.
Ez a „folyamat” korántsem megy olyan olajozottan, mint a letartóztatásuk.
Sőt: az egész temerini esetnek a kivizsgálása is csak kínkeservesen,
csigalassúsággal vánszorog. Milliméterről milliméterre halad. Mintha az
igazságszolgáltatás újvidéki fellegvárában szándékosan húznák az időt. Addig is
félelemben, rettegésben és bizonytalanságban lehet tartani a hét fiatalt és
velük együtt mind a hat családot. A hatalomnak nem sürgős, nem sietős. Neki
aztán ráérős. És mindig különös élvezetet jelent egy-egy kicsinyke kis magyar csúfos/alapos
megleckéztetése. Ez adja meg az ilyen mesterségesen „felkollagénezett”, nemzeti
színűre kozmetikázott esetek bukéját. Példáért nem kell messzire mennünk. Az öt
temerini fiú ügye világosan megmutatta, mi mindent lehet kreálni egy éjszakai,
piactéri konfliktusból. Egy verésből, egy fizikai bántalmazásból akár egy
emberöltőnyi börtönbüntetést is könnyűszerrel ki lehet hozni. Márpedig most – a
hét letartóztatott magyar fiatal esetében -- alighanem a temerini szindrómának
a jelei mutatkoznak. Az „ötök” jól bevált prototípusát alkalmazzák a „hetek”
ügyében is.
Tudom, nem mondok vele sok újat: azt tehetnek, amit csak akarnak. Kedvükre
játszhatnak velük. Mint macska szokott az egérrel. A végtelenségig
kiszolgáltatott helyzetükben vajmi keveset tehetnek a kocsmai incidensben
érintett családok. Egyedül vannak. Magukra hagyatottságukban pedig erőtlenek,
védtelenek és kiszolgáltatottak.
A vajdasági magyar politikusok – épp úgy, mint 2004-ben a temerini fiúk
esetében – most sem rohantak hanyatt-homlok segíteni. Nem törték a
kezüket-lábukat. Sem jogi természetű segítséget nem nyújtottak, sem anyagi
támogatást nem próbáltak szerezni az arra igencsak rászoruló családok
egyikének-másikának. Két fiatalnak csupán hivatalból kirendelt, szerb
képviselője van. Magánügyvédre nem futja. Karpinszki Kornélnak van ugyan
választott védője, csak éppen azt nem tudja még a család, hogy miből is fogja
őt fizetni. Márpedig a költségek úgy gyarapodnak, mintha csak osztódással
szaporodnának.
– Álmunkban sem gondoltuk volna, hogy ilyen sokáig elhúzódik az ügy. A vizsgálati fogság újabb, kéthónapos meghosszabbítása nagyon elkeserített mindannyiunkat – mondja az édesanya. – Hiába nyugtatgatom magamat azzal, hogy az én fiam nem bűnös, mert nem vett részt a vendéglőben történt verekedésben, csak éppen rossz időben volt rossz helyen. Ezt tudnák igazolni a barátai is. De közöttük van olyan is, akit még meg sem hallgatták az ügyben. Nagyon furcsálljuk a dolgot. Még azt a fiatalembert sem idézték be tanúként, aki Kornél vádlott-társát, Kovács Norbertot a karjába vette, úgy menekítette ki arról a szórakozóhelyről az utcára. Mert különben halálra verték volna az ottani szerb fiatalok. A fiam elmondása alapján úgy tudom, hogy a piszkálódást sem a magyar gyerekek kezdték. Mégis őket vették őrizetbe és őket tartják bezárva. Hazafelé menet Kornél is kapott az őket üldöző tehergépkocsiról lerepülő sörösüvegzáporból. A karjába fúródtak az üvegszilánkok. Aggódom a fiam miatt. Évekkel ezelőtt volt egy balesete, ami után megműtötték az egyik lábát. Csontot pótoltak. Ha megerőlteti, akkor bedagad. Gyógyszert kellene szednie.
Hogy a családi házban élő másik fiú, Albert is eltévedt már valahol az élet sűrűjében, az akkor derült ki, amikor (hogy megtörjem a fojtogató csendet) felvetettem: távozásomkor magammal viszem a Morzsi névre hallgató, prézli színű szőrpamacsot. Aki, mint az árnyékom, mindvégig úgy követett. – Neked adnám – mondta --, de ő a játszótársa a kicsiknek. A három gyerekemnek. Az anyjukkal élnek, és amikor eljönnek, mindig Morzsival játszanak az udvarban.
– Álmunkban sem gondoltuk volna, hogy ilyen sokáig elhúzódik az ügy. A vizsgálati fogság újabb, kéthónapos meghosszabbítása nagyon elkeserített mindannyiunkat – mondja az édesanya. – Hiába nyugtatgatom magamat azzal, hogy az én fiam nem bűnös, mert nem vett részt a vendéglőben történt verekedésben, csak éppen rossz időben volt rossz helyen. Ezt tudnák igazolni a barátai is. De közöttük van olyan is, akit még meg sem hallgatták az ügyben. Nagyon furcsálljuk a dolgot. Még azt a fiatalembert sem idézték be tanúként, aki Kornél vádlott-társát, Kovács Norbertot a karjába vette, úgy menekítette ki arról a szórakozóhelyről az utcára. Mert különben halálra verték volna az ottani szerb fiatalok. A fiam elmondása alapján úgy tudom, hogy a piszkálódást sem a magyar gyerekek kezdték. Mégis őket vették őrizetbe és őket tartják bezárva. Hazafelé menet Kornél is kapott az őket üldöző tehergépkocsiról lerepülő sörösüvegzáporból. A karjába fúródtak az üvegszilánkok. Aggódom a fiam miatt. Évekkel ezelőtt volt egy balesete, ami után megműtötték az egyik lábát. Csontot pótoltak. Ha megerőlteti, akkor bedagad. Gyógyszert kellene szednie.
Hogy a családi házban élő másik fiú, Albert is eltévedt már valahol az élet sűrűjében, az akkor derült ki, amikor (hogy megtörjem a fojtogató csendet) felvetettem: távozásomkor magammal viszem a Morzsi névre hallgató, prézli színű szőrpamacsot. Aki, mint az árnyékom, mindvégig úgy követett. – Neked adnám – mondta --, de ő a játszótársa a kicsiknek. A három gyerekemnek. Az anyjukkal élnek, és amikor eljönnek, mindig Morzsival játszanak az udvarban.
Ekkor tudtam meg, hogy már mögötte van, 24 éves korára, egy tönkrement
házasság. A szerencse a szerencsétlenségben, hogy legalább van munkája. A
baromfikeltetőben dolgozik. Meg most újabb munkája is van. Tartani az öccsében
a lelket, míg csak ki nem szabadul a rabságból.
Hogy a fentebb emlegetett politikus urak mit szólnának mindahhoz, amit én magam is (tapintat és együttérzés okán) szó nélkül hagytam, nem tudhatom. Egy valami azonban biztos. Már távolodóban, ahogy a könnyeimen át visszanézek, mosolyra húzódik a szám: csak van boldog lakója a házacskának. Morzsi. A tündérmaci.
Hogy a fentebb emlegetett politikus urak mit szólnának mindahhoz, amit én magam is (tapintat és együttérzés okán) szó nélkül hagytam, nem tudhatom. Egy valami azonban biztos. Már távolodóban, ahogy a könnyeimen át visszanézek, mosolyra húzódik a szám: csak van boldog lakója a házacskának. Morzsi. A tündérmaci.
Szabó Angéla
Nem volt kellően előkészítve
A kisebbségi jogok konferencia margójára
Kedden (november 27-én) kézbesítette számomra a postás Pásztor Istvánnak,
a Tartományi Képviselőház elnökének (magyar nyelvű!) levelét, amelyhez
mellékelve volt az „Európa kisebbség: kisebbségi jogok, mint az emberi jogok
konferencia záróhatározata”.
– Mivel demokratikus társadalmunk minden egyén politikai, gazdasági,
szociális és kulturális egyenlőségre törekszik, úgy ítélem meg, hogy közös
részvállalással a konferencia elérte célját, és sikerült áttekintenünk a
kihívásokat, a kisebbségi jogok identitás formáinak változásait, vívmányait, feltételrendszerét,
összefonódását, de a tolerancia és a multikulturalizmus politikájának hiányosságait
is – értékelte a konferenciát Pásztor István a november 23-i keltezésű levelében.
Részvevők
Az (eredeti elnevezés szerint), „a kisebbségek Európája: kisebbségi
jogok, mint az emberi jogok konferenciára” 2012. november 16-án a – a
tolerancia nemzetközi napján – került sor, Vajdaság AT Képviselőházának
nagytermében. Védnökei a Tartományi Képviselőház és az Európai Parlament (EP) Hagyományos
Kisebbségek, Nemzeti
Közösségek és
Nyelvek Frakcióközi Munkacsoportja
(ún. Intergroup) voltak.
Az értekezlet célja „az új kisebbségi politikák kialakítása kihívásainak
és lehetőségeinek áttekintése” volt „a XXI. század második évtizedét jellemző
politikai, gazdasági, szociális és művelődési változások tükrében”.
A vendéglátó Pásztor István képviselőházi elnök mellet, a konferencián Nebojša Stefanović,
a szerb képviselőház elnöke, Adriano Martins, az Európai Unió szerbiai
küldöttségének helyettes vezetője, Jan Lueneburg, a szerbiai
EBESZ-misszió demokratikus átalakulással foglalkozó osztályának vezetője és Tabajdi
Csaba, az Európai Parlament (szocialista) képviselője mondtak (többnyire
politikai) köszöntőt.
A felszólalók közül különösen Tabajdi Csaba (aki egyébként az Intergroup
társelnöke is) vonta magára a figyelmet,
akinek a (nem mindenben tekintetben megalapozott) véleménye, hogy „Szerbia – a
nemzeti tanácsok felállítása révén – a legjobb példája a perszonális autonómia
megvalósításának”. Meglátása szerint „Szerbia büszke lehet erre a jogi
vívmányra, amely még Európa számára is példaértékűnek bizonyult”. Arról viszont
már nem szól, hogy még az itteni magyar közösségen belül is eltérőek a
vélemények a Magyar Nemzeti Tanács jogállásáról és teljesítményéről.
Gál Kinga, az Európai Parlament néppárti képviselő
videó üzenetben szólt a konferencia résztvevőihez. A képviselő asszony
összefoglalta a Kisebbségi Munkacsoport elnöklete által szerzett
tapasztalatokat, majd hangsúlyozta a pozitív hozzáállást a többség és kisebbség
részéről egyaránt, valamint az együttműködés fontosságát. Felszólaltak még Jan Shippers és Henk Jan van Schothorts, a Holland Reformpárt képviselői. Jelen
volt még néhány nemzeti tanács és civil szervezet képviselője is, valamint az
Újvidéki Egyetem több hallgatója1.
A értekezlet második részének előre bejelentett felszólalói (Deli Andor, a tartományi kormány
alelnöke, tartományi oktatási, közigazgatási és nemzeti közösségi titkár, Dušan Ignjatović, a szerb kormány
Emberi- és Kisebbségi Jogi Hivatalának igazgatója, Goran Bašić, a köztársasági polgári jogvédő kisebbségügyi
helyettese, Muškinja Heinrich Anikó,
tartományi ombudsman) „a szerbiai kisebbségi közösségek helyzetének
alkotmányjogi keretéről” készítettek (hivatali) beszámolót.
A részvevők jó része azonban a délutáni ülés kezdete előtt (csakúgy,
mint a vendégek és a felszólalók egy része) már eltávozott, mivel erre már – az
„állófogadás” után – került sor, vagy pedig az egyes beszámolók érdektelensége
miatt. (Így nem egészen világos, hogy a
konferencia 10 pontból álló záródokumentumát végül ki fogalmazta meg, illetve fogadta
el.)
Előkészítés
A szervezők kezdeményezése támogatást
érdemel, hogy tartományi szintem kerüljön megvitatásra az emberi- és nemzeti
kisebbségi jogok állása. A konferencia azonban sajnos nem volt kellően
előkészítve.
Megrendezésére a tolerancia napja alkalmából került sor, ezért inkább ünnepi
ülésként és nem olyan értekezletként lehetett felfogni, amelyen alapos vizsgálat
alá került volna a felvetett téma. Ezt az is igazolja, hogy az e sorok írójának
szóló meghívót november 13-án, vagyis két nappal a konferencia kezdete előtt
kézbesítették. Dilemmát okozott az is, hogy akkor a konferencia a toleranciáról, vagy
a jogok megvalósításáról szól, mivel ez a kettő mégsem ugyanaz.
A meghívó levélben az is olvasható, hogy a konferenciának „külön
figyelmet kell fordítani a Szerbiában élő kisebbségek politikai képviseletsége
problémáira és távlataira, a szerbiai nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsainak
munkájában szervezett tapasztalatokra, egyszóval választ kell találni, melyek a
multikulturális Vajdaság és Szerbi európai több dimenziós önazonossága
kiépítésének politikai, gazdasági, szociális és művelődési követelményei”.
A tolerancianapi ünnepi hangulat, a meghívottak összetétele és az előre
megszabott menetrend azonban nem tette lehetővé a kitűzött célokkal kapcsolatos
érdemi vita kialakítását. Hiányzott egy alapos, tudományos (és nem politikai)
módszerekkel elkészített elemzés is az emberi és a nemzeti kisebbségi jogok
állapotáról a Vajdaságban, ami vitára késztethette volna résztvevőket. Nem
utolsó sorban pedig egy nyilatkozat tervezet, amit ugyancsak észrevételezni
lehetett volna. (Egy ilyen elemzéssel a Tartományi Képviselőház egyébként már
régóta adósa az itt élő nemzeti közösségeknek, és ezt az adósságot ez a
konferencia sem törlesztette.) Így, többnyire csak – főként a toleranciával
kapcsolatos – általános felszólalások és megállapítások hangozottak el.
A részvétel lehetővé tette viszont, hogy e sorok írója a külföldi
vendégeknek és Korhecz Tamásnak, a Magyar Nemzeti Tanács elnökének, de más
tisztségviselőknek is személyesen átadja a vajdasági magyar pártok és civil
szervezetek szeptember 27-i, a magyar képviselőhöz, az anyaországi vezetőkhöz
és az Európai Unió magyar képviselőihez intézett, a magyar közösség azonossága
megőrzésének és fejlődések alapkövetelményeit tartalmazó felhívást2.
(Ivica Dačić, szerb és Bojan Pajtić
tartományi kormányfő, Pásztor és más tisztségviselők ezt már korábban megkapták.)
Tíz pont
Az „elfogadott záróhatározat”3
első pontja kiemeli, hogy a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló
törvény „minden hiányossága ellenére is jó példaként szolgál a többség és a
kisebbség viszonyának rendezési politikáihoz”.
A 2. pont megállapítja, hogy a
kisebbségek jogai „a szubszidiaritás elvének tiszteletben tartására épülnek”.
A 3. pont szerint Szerbiában az
„emberi és kisebbségi jogok törvényes kerete kielégítő, de ezen a területen nem
kellő és következetes a törvény alkalmazása, sem a törvény alkalmazásának
figyelemmel kísérése”. Ez magyarán azt jelenti, hogy a jogszabályok ugyan jók,
de azokat a gyakorlatban nem alkalmazzák.
A 4. pont követeli a nemzeti
kisebbségi jogok védelmét a különböző területeken szabályzó jogszabályok
összehangolását a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvénnyel,
hogy „elkerülhető legyen a különböző rendelkezések alkalmazásának ütközése”. Ez
a megfogalmazás is – az első pont függvényében is vizsgálva – arra utal, hogy
ez a törvény (is) módosításra szorul.
Az 5. pont szerint „némely nemzeti
kisebbségek számára tulajdonképpen ellehetetlenül az oktatás, a tájékoztatás és
hivatalos nyelv- és íráshasználat terén jogaik érvényesítése”. Ez valójában azt
jelenti, hogy komoly gondok vannak a nemzeti kisebbségi jogok gyakorlati
alkalmazásával. Ennek a pontnak a második mondata viszont bizonyára csak a
megfogalmazók (vagy a fordítók) számára érthető (és értelmes): „A kisebbségi
jogok elért szintjének megkérdőjelezése nélkül elengedhetetlen, hogy ezeken a
területeken a széles hatásköröket az adott nemzeti kisebbségekhez igazítsák.”
A 6. pont felhívást tartalmaz a
Köztársasági Nemzeti Kisebbségi Tanács és a Nemzeti Kisebbségi költségvetési
Alap „aktiválására”. Ez egyúttal annak a beismerését is jelenti a tartományi
hatalom részéről, hogy a kisebbségvédelmi intézményrendszer bizony nem működik.
(Ide tartozik Vajdaság AT Nemzeti Közösségek Tanácsa és a Tartományi
Képviselőház
Nemzetek Közötti Viszonyok Bizottsága, amelyek eddig szinte alig
hallattak magukról.)
A 7. pont felhívja a figyelmet, a
többségi nemzet tagjai számára „lehetővé kell tenni, hogy megismerkedjenek a
nemzeti kisebbségek kultúrájával és hagyományaival, valamint a kisebbségek
számára biztosított jogokkal”. Ebből arra lehet következtetni, hogy hatalom (és
a többségi nemzet tagjai) az elmúlt csaknem hét évtized alatt nem túlságosan igyekeztek
megismerni a kisebbségek sajátosságait és jogait.
A 8. pont beismeri, hogy „az új
kormány megalakulásával szűkültek az emberi és a kisebbségi jogok keretei”.
A 9. pont szerint „világosan meg
kell fogalmazni a közhatalmi szervekhez való hozzáférést biztosító
intézkedéseket (hivatalos nyelvhasználat és a foglalkoztatás alkalmával való
arányos képviseltség)”. Ezzel kapcsolatban viszont az a kérdés, hogy ha még
csak ezután kívánják megfogalmazni az intézkedéseket, akkor mikor lesz azokból a
gyakorlatban valami?
Az utolsó (10.) pont követeli, hogy
vegyék figyelembe az egyenjogúság-védelmi, a közérdekű információk és személyes
adatvédelmi biztos, valamint a polgári jogvédő ajánlásait „a nemzeti kisebbségi
nemzeti tanácsok megválasztását szabályzó jogszabályok módosítását illetően”.
A záróhatározatnak nevezet
dokumentum egy sort sem tartalmaz viszont arra vonatkozóan, hogy milyen
határidőn belül és kinek kell megvalósítani a felsorolt feladatokat és
követelményeket, javítani a kisebbségek helyzetén. Ez nélkül pedig félő, hogy
ezek is csak „holt betűk maradnak a papíron”.
Kísérő levélében Pásztor István felkérte a
részvevőket, hogy „sugallataikkal és javaslataikkal járuljanak hozzá a témával
kapcsolatos kezdeményezésekhez”. Ez megtisztelő ugyan, de felveti a kérdést,
hogy kinek ez a kötelessége és ki kapja ezért a fizetést?
Bozóki Antal
Újvidék, 2012. november 28.
__________
1. A konferenciáról bővebben lásd Virág Árpád Soha
sem lehetünk elégedettek című írását, Magyar
Szó, 2012. november 17., 1. és 5. o.
2. A felhívás szövegét lásd a http://bozokiantal.blogspot.com/2012/10/a-vajdasagi-magyar-kozosseg-azonossaga.html
oldalon.
3. A dokumentum eredetijét lásd a http://bozokiantal.blogspot.com/2012/11/a-kisebbsegek-europaja-kisebbsegi-jogok.html
oldalon.
2012. november 28., szerda
Egy embercsoport elleni erőszak vagy népirtás
általában úgy kezdődik, hogy listázzák a kiszemelt csoportot.
Thorbjørn Jagland
(szül. Thorbjørn Johansen, Drammen, 1950. november 5.) norvég közgazdász, munkáspárti politikus, Norvégia
korábbi miniszterelnöke. 2009 óta az Európa Tanács főtitkára.
A
politikusok mindenhol egyformák. Megígérik, hogy hidat építenek ott, ahol folyó
se nincsen.
Nyikita Szergejevics
Hruscsov (Kalinovka, 1894. április
17. – Moszkva,
1971. szeptember
11.) orosz
nemzetiségű szovjet kommunista politikus volt, Sztálin halála után a Szovjetunió
elsőszámú vezetője.
A mondást Charles André Joseph Marie de Gaulle (Lille, 1890.
november
22. – Colombey-les-deux-Églises,
1970. november 9.)
francia tábornok, államférfi, a Francia Köztársaság 18. elnökének is tulajdonítják.
Kiengedték a börtönből Miladin Kovačevićet
Szerkesztőségi
összefoglaló
Az évfolyamtársát összeverő Miladin Kovačevićet hétfőn (november 26-án – B. A. megj.) engedték ki a zombori büntetés-végrehajtási intézetből. Szabadulását a november 17-én elfogadott amnesztiatörvénynek köszönheti, ami két hónappal rövidítette le a börtönbüntetését.
Az évfolyamtársát összeverő Miladin Kovačevićet hétfőn (november 26-án – B. A. megj.) engedték ki a zombori büntetés-végrehajtási intézetből. Szabadulását a november 17-én elfogadott amnesztiatörvénynek köszönheti, ami két hónappal rövidítette le a börtönbüntetését.
– A zombori büntetés-végrehajtási intézetbe
megérkezett az a végzés, amely kimondja, hogy engedjék szabadon a
fogvatartottat, ugyanis az amnesztiatörvénybe foglaltak kihatással vannak az ő
büntetésére is – nyilatkozta a Beta hírügynökségnek Zorana Vučičević, az
intézet szóvivője.
Kovačević
szabadulásakor nem nyilatkozott a rá váró újságíróknak. Csak annyit mondott,
hogy „az utca nem megfelelő hely a beszélgetésre”.
Miladin Kovačević 2008. április 4-én Bostonban
súlyos testi sérüléseket okozott évfolyamtársának, Brian Steinhauernek, amiért
két év és három hónap börtönbüntetésre ítélték. 2010-ben került Zomborba,
előtte Belgrádban volt előzetes letartóztatásban. Az Egyesült Államokban egy
hónapot volt fogságban, majd megszökött az USA-ból.
A szerb kormány 2009-ben 900 ezer dollár
kártérítést fizetett ki a felperesnek.
Magyar Szó, 2012. november 27., 4. o.
Kovačević az ítélethirdetéskor (Fotó: Beta/AP)
2012.
november 27. [17:21]
Kirby: nem vagyok boldog Kovačević szabadon bocsátása miatt
Michael Kirby, az Egyesült Államok belgrádi
nagykövete kijelentette, elégedetlen, amiért Miladin Kovačevićot korábban
kiengedték a börtönből, ugyanakkor megérti, hogy Szerbiában túlzsúfoltak a
börtönök.
„Természetesen nem vagyok boldog, hogy Kovačevićet szabadlábra helyezték, hiszen mégiscsak egy amerikai állampolgárt bántalmazott”, nyilatkozta a belgrádi katonai kórházban tett látogatása alkalmával újságíróknak az amerikai nagykövet.
„Önöknek sem lenne mindegy, ha egy ilyen embert időnap előtt kiengednének a börtönből, miközben tudják, hogy súlyosan bántalmazott egy szerb állampolgárt Belgrádban, Újvidéken, vagy Nišben”, magyarázta Kirby.
Kovačević két éves börtönbüntetését töltötte egészen a hét elejéig, amit azért róttak ki rá, mert 2008-ban félholtra verte Bryan Steinhauert az Egyesült Államokban. Most azért helyezték szabadlábra, mert rá is vonatkozott az újonnan elfogadott amnesztiatörvénynek a büntetés bizonyos hányadát elengedő része. (Beta)
„Természetesen nem vagyok boldog, hogy Kovačevićet szabadlábra helyezték, hiszen mégiscsak egy amerikai állampolgárt bántalmazott”, nyilatkozta a belgrádi katonai kórházban tett látogatása alkalmával újságíróknak az amerikai nagykövet.
„Önöknek sem lenne mindegy, ha egy ilyen embert időnap előtt kiengednének a börtönből, miközben tudják, hogy súlyosan bántalmazott egy szerb állampolgárt Belgrádban, Újvidéken, vagy Nišben”, magyarázta Kirby.
Kovačević két éves börtönbüntetését töltötte egészen a hét elejéig, amit azért róttak ki rá, mert 2008-ban félholtra verte Bryan Steinhauert az Egyesült Államokban. Most azért helyezték szabadlábra, mert rá is vonatkozott az újonnan elfogadott amnesztiatörvénynek a büntetés bizonyos hányadát elengedő része. (Beta)
http://www.vajma.info/cikk/szerbia/17587/Kirby-nem-vagyok-boldog-Kovacevic-szabadon-bocsatasa-miatt.html
November 27.
A Nobel-díj alapításának napja (Dan osnivanja Nobelove
nagrade / Nobel Prize Day)
A Nobel-díjat a svéd vegyész, feltaláló Alfred Nobel alapította. Nobel 1895. november 27-én kelt végrendeletében rendelkezett úgy, hogy vagyonának kamataiból évről évre részesedjenek a fizika, kémia, fiziológia és orvostudomány, továbbá az irodalom legjobbjai és az a személy, aki a békéért tett erőfeszítéseivel a díjat – és a vele járó, jelenleg körülbelül egymillió dollárt (830 ezer eurót) kiérdemli. 1968-ban a tudományos munkásság nobeli elismerése kiegészül a Közgazdasági Alfred Nobel-emlékdíjjal. Ezt a Svéd Bank (Sveriges Riksbanks) kezdeményezte a pénzintézet fennállásának 300. évében, s a díjat hivatalosan Alfred Nobel-Emlékdíjnak nevezik, tehát nem közgazdasági Nobel-díjnak. (A magyar Nobel-díjasokat lásd A magyar tudomány napja – november 3. – alatt.)
A Nobel-díjat a svéd vegyész, feltaláló Alfred Nobel alapította. Nobel 1895. november 27-én kelt végrendeletében rendelkezett úgy, hogy vagyonának kamataiból évről évre részesedjenek a fizika, kémia, fiziológia és orvostudomány, továbbá az irodalom legjobbjai és az a személy, aki a békéért tett erőfeszítéseivel a díjat – és a vele járó, jelenleg körülbelül egymillió dollárt (830 ezer eurót) kiérdemli. 1968-ban a tudományos munkásság nobeli elismerése kiegészül a Közgazdasági Alfred Nobel-emlékdíjjal. Ezt a Svéd Bank (Sveriges Riksbanks) kezdeményezte a pénzintézet fennállásának 300. évében, s a díjat hivatalosan Alfred Nobel-Emlékdíjnak nevezik, tehát nem közgazdasági Nobel-díjnak. (A magyar Nobel-díjasokat lásd A magyar tudomány napja – november 3. – alatt.)
A képen
a Nobel-díj
Véradók Napja
(Magyarországon) [Dan dobrovoljnih davalaca krvi (u
Mađarskoj) / Blood Donor Day (in Hungary)]
A Magyar Vöröskereszt VII. Kongresszusa (1987. XII. 5–6.) határozott úgy,
hogy 1988-tól kezdődően november 27-e legyen a véradók napja és adjon
ismétlődő lehetőséget a véradók társadalmi megbecsülésének intézményes
kifejezésére (a nap meghatározása annak emlékére történt, hogy 1954. november
27-én adományozott először a legfelsőbb állami testület kitüntetéseket
sokszoros véradóknak és kiváló véradó szervezőknek). (Lásd még június
14-ét, a Véradók Világnapját!)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)