Minden menekült migráns, de nem minden migráns menekült[1]
A 4. évszázadtól kezdve a közép-ázsiai
sztyeppék lakói nyugat felé indultak el. Vándorlásuk, egy, több száz évig tartó
korszak névadója lesz, a népvándorlások
koráé.
A népvándorlás korát a 9. században a
Kelet-Európa felől a magyar honfoglalás, Észak-Európa felől a viking
népcsoportok letelepülése zárta le.
A népvándorlás, az emigrációs mozgások,
kivándorlások a földrajzi felfedezések óta igen jelentős szerephez jutottak a
nemzetállamok történetében. A 20. század elejétől ezek a népességmozgások
felgyorsultak. A második világháború után Közép- és Délkelet-Európában mintegy
10 millió ember hagyta el kényszerűségből hazáját, s települt át másik ország
területére.[2]
Az európai migrációs válság, más néven európai menekültválság
különböző fegyveres konfliktusok, a politikai és vallási üldöztetés és az
ezekből következő gazdasági ellehetetlenülés miatt menekülők vándorlása
következtében alakult ki. Az egyre növekvő számú menekült főként a Közel-Keletről, Afrikából, a Balkánról
és Közép-Ázsiából
igyekszik az Európai Unió területére
jutni a Földközi-tengeren
és a Balkánon
kialakult menekültútvonalakon keresztül. A menekültek többsége Szíriából, Afganisztánból és Eritreából indul
útra.
A kifejezést először 2015 áprilisában használták, amikor öt migránsokkal teli
hajó süllyedt el, ezzel több mint 1200 ember halálát okozva.[3]
1. Mi a különbség a migráns és a menekült fogalom
között?
A menekültügyi
kérdéssel kapcsolatban számos fogalom pontos ismerete szükséges:
migráns:[4] másik helyre költöző, bevándorló, kivándorló,
elköltöző személy
Az országát elhagyó, idegen országba bevándorló, ott letelepedni akaró.
A migránsok nem közvetlen fenyegetés vagy
üldöztetés elől hagyják el országukat, hanem egy jobb élet reményében érkeztek egy új
országba, ahol munkát találhatnak, vagy tanulhatnak, esetleg újraegyesíthetik
családjukat. A menekültekkel ellentétben nekik nem feltétlenül okoz problémát a
hazatérés.[5]
A legtöbb bevándorló nem menekült, a két fogalmat tévedés összemosni.[6]
azilum: gör-latin 1. menedék, menedékjog 2. menedékhely[7]
migráció[8] lat 1. vándorlás, helyváltoztatás 2. elvándorlás,
elköltözés; a lakosság tömeges lakóhely változtatása egy országon belül, ill.
áttelepülése egyik országból a másikba.
A migráció lehet önkéntes-e, azaz az egyén akarata
volt, vagy kényszerített.
Egy másik lehetséges felosztása a migrációnak,
hogy a mozgás állandó, vagy ideiglenes, azaz a visszatérés lehetősége adott-e.[9]
menekült (kényszervándor): Szélesebb értelemben mindazok, akik hazájukat
üldözés hatására, vagy más kényszerítő okból (pl. természeti katasztrófa miatt),
szándékuk ellenére hagyták el, vagy ilyen okok miatt nem tudnak visszatérni.
Jogi értelemben menekült az, aki megfelel egy nemzetközi szerződés vagy
valamely állam jogalkotása által kialakított menekült-fogalomnak.[10]
Az ENSZ szerint menekült az, aki fegyveres
konfliktus vagy üldöztetés miatt menekül el a hazájából.
Minden menekült migráns, de nem minden migráns menekült.
Az 1951. évi ENSZ menekültügyi
egyezmény alapján menekültként elismert személy, aki „faji,
vallási okok, nemzeti hovatartozása, illetve meghatározott társadalmi
csoporthoz való tartozása vagy politikai meggyőződése miatti üldözéstől való
megalapozott félelme miatt az állampolgársága szerinti országon kívül
tartózkodik, és nem tudja, vagy az üldözéstől való félelmében nem kívánja
származási országának védelmét igénybe venni.” E személy menedékkérő,
míg el nem ismeri menekültnek az állam, amelyhez fordul.[11]
Ma az egyezmény a nemzetközi menekültvédelem legfontosabb dokumentuma. Az egyezmény
meghatározza azokat a kritériumokat, amelyek alapján valaki menekültnek
minősül, valamint definiálja, milyen jogvédelem, támogatás és szociális jogok
illetik meg a menekülteket az egyezményt aláíró államokban. Az egyezmény egyik
legfontosabb rendelkezése egyértelműen leszögezi, hogy a menekültek nem
küldhetők vissza abba az országba, ahol üldöztetésnek lehetnek kitéve. Az
egyezmény meghatározza a menekültek kötelezettségeit is a befogadó állammal
szemben, és leszögezi, hogy bizonyos kategóriákba tartozó személyek – például háborús bűnösök –
nem kaphatnak menekültstátuszt.
Az egyezmény megállapítja, hogy a menekültprobléma nemzetközi léptékű, ezért
kiemeli a nemzetközi együttműködés szerepét, valamint annak fontosságát, hogy
az államok megosszák egymás között a helyzet kezelésével járó terheket.
Az egyezmény
többé-kevésbé a II. világháborús menekültek védelmére korlátozódott. Az 1967.
évi kiegészítő jegyzőkönyv kiterjesztette az egyezmény hatókörét és eltávolította
a benne foglalt földrajzi és időbeli korlátozásokat, ezáltal egyetemes
joganyaggá tette az egyezményt annak tudatában, hogy a kényszervándorlás
világméretű jelenséggé nőtte ki magát.
Az egyezménynek nem
volt célja a kényszervándorlás okainak kezelése, ideértve az emberi jogok
megsértését az érintett országokban és a politikai vagy fegyveres
konfliktusokat. A jegyzőkönyv célja e problémák következményeinek enyhítése
volt az áldozatoknak nyújtott bizonyos fokú nemzetközi védelem és az új életük felépítéséhez
nyújtott támogatás révén.
Az 1967. évi jegyzőkönyv és az 1951. évi egyezmény
nyomán számos fontos regionális menekültvédelmi joganyag született, köztük az
Afrikai Egységszervezet 1969. évi Menekültügyi Egyezménye és az 1984. évi
Cartagena-i Nyilatkozat Latin-Amerikában.[12]
A menekültek védelmét koordináló vezető nemzetközi ügynökség Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosa (UNHCR),[13]
mely 8,400,000 menekültet számlált világszerte 2006. elején. Ez volt a
legkisebb szám 1980 óta.[14]
menedékes: Magyarországon a menekült és a menedékes státuszok
között időbeli különbség van, mivel amíg a menedékes státusz csak az
Országgyűlés által megjelölt időpontig – egy év, mely időtartam
meghosszabbítható – áll fenn, addig a menekültstátusz a magyar állampolgárság
megszerzésével vagy a menekültstátusz visszavonásával szűnik meg.[15]
menedékkérő: azon személy(ek), akiknek a kérelme még
elbírálás alatt van, így még nem kapták meg a menekült státuszt.[16]
Ha valakit menekültként ismer el az állam, akkor általában az állampolgárokhoz
nagyon hasonló státuszt kapnak (leginkább egy évre, ami után meghosszabbítható,
és magában foglalja a munkavállalás lehetőségét), az állam szükség esetén úti
okmányt is kibocsáthat a számukra.
belső menekült: azon személy(ek), akik valamely fegyveres
konfliktus, vagy egyéb erőszakos cselekmények miatt kényszerültek elhagyni
otthonukat, de nem lépték át az országhatárt[17]
hazatelepült menekült: azon menekült(ek), akik visszatértek korábbi
lakhelyükre[18]
hontalan: akik nem rendelkeznek egyik ország
állampolgárságával sem, például terültek elcsatolása, diszkrimináció, születési
anyakönyvezés hiánya miatt[19]
oltalmazott: Oltalmazottként
kiegészítő védelemben részesülhet az a személy, aki ugyan nem felelt meg a
menekültkénti elismerés feltételeinek, de fennáll annak a veszélye, hogy
származási országába történő visszatérése esetén őt súlyos sérelem érné, és nem
tudja, vagy az e veszélytől való félelmében nem kívánja hazája védelmét igénybe
venni.
A család egységének biztosítása
céljából – ha nem áll fenn kizáró ok – kérelmére oltalmazottként kell elismerni
a fentiek alapján oltalmazottként elismert külföldi családtagját is, amennyiben
az elismerés iránt közös kérelmet nyújtottak be.
Magyarországon az oltalmazotti
státuszt a menekültügyi hatóság hivatalból legalább ötévente felülvizsgálni
köteles.[20]
2. Kik tekinthetők a háborús
területekről érkező migránsoknak és kik gazdaságiaknak?
A migrációt vizsgálhatjuk a kiváltó okok
szerint is.[21]
Háborús területekről érkező
migránsoknak azok a személyek
tekinthetők, aki lakóhelyüket, hazájukat háborús helyzet, illetve polgárháborús
fenyegetettség, terrorista támadások veszélye miatt hagyják el.
Gazdasági
migránsoknak azok tekinthetők, akik hazájukat megélhetési (gazdasági) okból,
vagy a vallás gyakorlásának lehetősége, jobb oktatási, tanulási lehetőségek,
kedvezőbb klimatikus adottság miatt hagyják el.
Az Európába érkező menekültek többsége valójában gazdasági bevándorló –
ezt az Európai Unió egyik magasrangú illetékese állítja.[22]
3. Mit fed az illegális migráns
szó (illetve ki a legális migráns)?
Ha egy külföldinek nincsenek papírjai, mégis egy adott országban
tartózkodik, akkor rá gyakoribban az „irreguláris”
jelzőt, ritkán pedig az illegális migráns, vagy nem regisztrált bevándorló kifejezést
használják.
A reguláris/legális migráns
szabályosan lép ki a hazájából, majd szabályosan utazik át a tranzitországon,
lép be és tartózkodik a célországban. Ha valaki például diákvízummal,
szabályosan érkezik a célországba, de feketén pincérmunkát vállal, azonnal
illegális migránssá válik. Illegális migránsnak számít a kényszervándor (a
menekült), illetve a klasszikus illegális migráns. Utóbbiakat nevezik okmányok nélkülieknek
is.[23]
A magyar jog egyébként egyik fogalmat sem ismeri.[24]
4. Menedékjog
– Mit jelent a
menedékjog?
A menedékjog az a jogcím, ami az azt megszerző külföldit feljogosítja
arra, hogy valamely ország területén tartózkodjon, és egyidejűleg védelmet is
biztosít számára a visszaküldés, a kiutasítás és a kiadatás ellen.[25]
- Minden személynek joga van az üldözés elől más országban menedéket keresni, és a más ország nyújtotta menedéket élvezni.
- Erre a jogra nem lehet hivatkozni közönséges bűncselekmény miatti, kellőképpen megalapozott üldözés, sem pedig az Egyesült Nemzetek céljaival és elveivel ellentétes tevékenység esetében.[26]
A területi menedékjog[27] lehetővé teszi a
külföldi tartózkodását a menedéket nyújtó állam területén akkor is, ha
egyébként a külföldiek tartózkodására vonatkozó előírásoknak nem felel meg.
A politikai menedékjog[28] a kiadatási kérelem
elutasítását eredményezi.
A menekülteknek megadott
menedékjog[29]
a menekült státus elismerésével járó jogok és kötelezettségek összességére
utal, így magába foglalja a visszaküldés tilalmát, a család egyesítésének elvét
és a menekülteknek nyújtandó védelmet és támogatást.
A diplomáciai menedékjog[30] nyújtása a fogadó
államban üldözött személynek a diplomáciai képviselet helyiségeibe való
befogadását jelenti.
A menedékjogot a befogadó állam, a feltételek megszűnése esetén,
megvonhatja.
– Ki kérheti?
Menedékjogot/menedékstátust elvileg minden más ország területén lévő
személy kérhet. Erre csak akkor számíthat, ha eleget tesz az illető állam
jogalkotása által kialakított menekült-fogalomnak vagy az ENSZ egyezmény 1951.
évi egyezményében előírt feltételeknek.
– Hol kérheti?
A menedékjogi eljárást ott kell lefolytatni, annak
az országnak a területén és menekültügyi hatósága által, ahol a kérelmező
először belépett az Európai Unió területére.
– Mi a menekültügyi eljárás?
A menekültügyi eljárás célja
annak megállapítása, hogy a menedékkérelmet előterjesztő személy jogosult-e a
menekült- vagy oltalmazotti státuszra, esetében a visszaküldés tilalma
fennáll-e, visszaküldés tilalmának fenn nem állása esetén kiutasítható, illetve
kitoloncolható-e, valamint a dublini átadás keretében átadható-e.
A menekültügyi eljárás időtartama: általában 60 nap, mely időtartam
alatt sor kerül a menedékkérő személyes meghallgatására. Azonban a hatóságnak
lehetősége van kérelmét ún. gyorsított eljárásban, rövidebb időn belül
elbírálni.[31]
5. Az EU-nak közös Európai
Menekültügyi Rendszere (CEAS) van, mely azt hivatott biztosítani, hogy az Unió tagállamaiban a menekültek
jogai a nemzetközi egyezményeknek megfelelően érvényesüljenek. A rendszer normákat
és eljárásokat rögzít a menedékkérelmek feldolgozására és értékelésére,
valamint a menedékkérők és a menekültstátuszban részesített személyekkel
kapcsolatos bánásmódra vonatkozóan. E normákat azonban számos uniós tagállam
még nem vezette be teljes körűen. Ennek hiányában 28 különböző menekültügyi
rendszer létezik egymás mellett.[32]
– Mit jelent ez
konkrétan?
Konkrétan ez azt jelenti, hogy a közös
európai menekültügyi rendszer nem állt fel, nem működik a kialakított normák és
eljárások szerint, pl. a menedékkérelmek feldolgozására és értékelésére,
valamint a menedékkérők és a menekültstátuszban részesített személyekkel
kapcsolatos bánásmódra vonatkozóan. E normákat sajnos számos uniós tagállam még
nem vezette be teljes körűen, vagy előnyben részesítik a vonatkozó belső
jogszabályokat.
– Amikor a menekült több uniós országon utazik át, a CEAS rendelkezései
szerint bármelyik uniós tagállam visszaküldheti menedékkérőként abba a tagállamba,
ahol az illető először lépett be az unió területére, amennyiben az adott ország
tiszteletben tartja és védi a menekültek jogait. Az úgynevezett dublini rendszer előjogokat biztosít a
számos menekült által célországnak tekintett északi országok számára azon déli
országok kárára, ahol a legtöbb menekült először éri el az Unió határait.
A menedékkérők nagyon kis része
kerül be így valamelyik európai országba; a görög, az olasz és a magyar
menekültügyi rendszer hiányosságai miatt a bíróságok akadályozzák a menekültek
mozgását.
A tagállamok újra bevezették az
időszakos határellenőrzést, veszélyeztetve ezzel a schengeni rendszer szabad
mozgást biztosító jogát, valamint kerítéseket építettek, elsősorban
Magyarországon és Bulgáriában. Több közép-európai ország nyíltan elutasította a
menekültek letelepítését, a szélsőjobboldali, bevándorló ellenes pártok
népszerűsége pedig szerte Európában látványosan nőtt,[33]
csakúgy, mint az idegengyűlölet.
– Mit tartalmaz a dublini rendszer?
Az európai menekültügyi rendszer
két fő építőköve a dublini rendelet és az úgynevezett EURODAC rendelet.
A dublini rendelet legkorábbi jogelődje a dublini egyezmény, amelyet
1990. június 15-én írtak alá, és 1997. szeptember 1-jén lépett hatályba az első
12 aláíró államban. Az egyezmény fő célja annak megakadályozása volt, hogy egy
kérelmező több tagállamban is benyújtson kérelmet, hogy a kérelmezők „ne
keringjenek” az EU-n belül. Az egyes tagországokban ugyanis jelentős
különbségek vannak a menedékjog megadásának kritériumait illetően, és ezt a
kritériumrendszert nem harmonizálták egymás közt az uniós országok.
A dublini egyezményt felváltó,
immár rendeleti formát öltő előírásrendszert 2003-ban fogadták el, és attól
fogva a rendeletet Dublin II-ként, az azt megelőző egyezményt Dublin I-ként
emlegették. Az Európai Bizottság 2008-ban kezdeményezte a Dublin II
módosítását, ami 2013-ban történt meg, és a módosított változat a Dublin III.
A Dublin III-ként emlegetett jogszabály az Európai Parlament és az uniós tagállamokat megjelenítő Tanács 2013. június 26-án kihirdetett, 604/2013/EU számú közös rendelete, amely megállapítja azokat a feltételeket és eljárási szabályokat, amelyek annak a meghatározására irányulnak, hogy egy „harmadik országbeli” – unión kívüli – állampolgár vagy hontalan személy által az EU-tagállamok valamelyikében nemzetközi védelem iránt benyújtott kérelem megvizsgálásáért melyik tagállam felelős. Főszabály szerint ezt a felelősséget az a tagállam viseli, melyen át a menedékkérő belépett az EU területére.
A Dublin III-ként emlegetett jogszabály az Európai Parlament és az uniós tagállamokat megjelenítő Tanács 2013. június 26-án kihirdetett, 604/2013/EU számú közös rendelete, amely megállapítja azokat a feltételeket és eljárási szabályokat, amelyek annak a meghatározására irányulnak, hogy egy „harmadik országbeli” – unión kívüli – állampolgár vagy hontalan személy által az EU-tagállamok valamelyikében nemzetközi védelem iránt benyújtott kérelem megvizsgálásáért melyik tagállam felelős. Főszabály szerint ezt a felelősséget az a tagállam viseli, melyen át a menedékkérő belépett az EU területére.
Az EURODAC rendelet az európai szintű ujjlenyomat-adatbázisról szól.
Az adatbázist az EU területére illegálisan belépettektől vett ujjlenyomatok
alkotják. A tagállamok feladata az ilyen ujjlenyomatok levétele és a központi
adatbázisba való eljuttatása. Ebből az adatbázisból megállapítható, hogy mely
tagországban vették le először az illető ujjlenyomatát, és alapesetben ez
határozza meg a menekült jogállás iránti kérelem elbírálásának kötelezettségét
is.
A Dublin III rendelet hatálya Norvégiára, Izlandra és Svájcra is kiterjed.[34]
A Dublin III rendelet hatálya Norvégiára, Izlandra és Svájcra is kiterjed.[34]
– Ennek fényében, hogyan kérhetnek menedékjogot a menekültek Szerbiában,
amikor tudjuk, hogy már előtte áthaladtak egy uniós országon?
Szerbiába Görögországon és Bulgárián, két európai uniós tagországon,
illetve Macedónián keresztül érkezik, többnyire illegálisan a legtöbb
észak-afrikai és közel-keleti menekült. Szerbia ez ideig nem túlságosan
igyekezett feltartóztatni a menekülteket. A hivatalos álláspont eddig az volt,
hogy „a szerb hatóságoknak sem
lehetőségük, sem joguk nincs arra, hogy megállítsák azokat, akik menedéket
kérnek az országban. Azt sem tilthatják meg nekik, hogy továbbmenjenek”.[35]
Szerbia nyilvánvalóan nem a végcélja ezeknek az embereknek, csak
áthaladnak az országon. Ezért Szerbiában kevesebb a menedéket kérők száma is.
2016 első három hónapjában, Szerbiában
96.117 menekültet vettek nyilvántartásba, akiknek valószínűleg nemzetközi
védelemre van szüksége. Közülük 1.886 személy fejezte ki szándékát, hogy
menedéket kérjen.[36]
Mivel a migrációs váltság kezdete óta több ország is korlátozta a
belépések módját és számát, Szerbiában egyre nagyobb problémát jelentenek a
menekültek, különösen Szabadka és Horgos környékén, aki az EU területére való
belépésre várakoznak.
A magyar határon húzódó kerítésen át legálisan naponta 15 személy mehet
be (a tranzitzónába). A magyar hatóságok szerint illegálisan naponta még 100-an
jutnak be Magyarországra a határzáron keresztül. Akik a legális utat
választják, azok a határ előtt sátortáboroznak.[37]
Ausztria például 2016-ra 37.500-ban határozta meg menekültkérelmek
számát,[38]
Ez mellett, az év folyamán, 50 000
menekültkérő visszaküldését tervezi.[39]
Egyre több menedékkérő bevándorlót fordítanak vissza a német határokról
és a kitoloncolások száma is egyre emelkedik. A legtöbb embert – 10 629-et – a
német-osztrák határon fordítottak vissza. A Franciaországgal közös határon 240, a Hollandiával közös határon
118 embertől tagadták meg a belépést, repülőtéri határterületekről pedig 2030
embert nem engedtek be Németországba.[40]
– Melyek a görög, olasz és magyar menekültügyi rendszer hiányosságai?
Az Európába tartó menekültáradat hibákat és hiányosságokat jelez a
személyek nemzetközi mozgásának rendszerében: túlterheli az államok
menekültügyi eljárásait, és Európában megbéníthatja a schengeni
mechanizmusokat.
A kibocsátó országokból embertömegek menekülnek el okmányok és
engedélyek nélkül, nemzetközi rendszer viszont csak a szabályos határátlépést
és utasokat képes kezelni, és kisszámú menekült ügyét tudja feldolgozni.
A tranzitországok eszközei elégtelenek a vízum és útlevél nélkül
áramló, a határellenőrzéseket megkerülő tömegek kezelésére. Ez is a rendszer
alkalmatlanságát jelzi.
A legnagyobb teher a célállamokat nyomja: kisebb számú menekültet
mintaszerűen képesek kezelni, de tíz- vagy százezreket sem az eljárás, sem az
ellátás tekintetében nem tudnak fogadni. Itt a rendszer harmadik hiányossága. A
feszültség túlterjed a menekültügy határain, és belpolitikai konfliktusokat
okoz.
Habár a rendszerhibák hatásai bizonyos országokra összpontosulnak, a
kiúthoz átfogó, rendszerszintű megközelítés vezet. Alaposabb elemzéseket
kellene végezni arról, hogy a menekülők honnan és miért indultak el, miként
haladnak céljuk felé, mennyit fizetnek közvetítőknek és embercsempészeknek, mit
remélnek a célországoktól.[41]
6. Mire van joguk a menekülteknek és mire a
migránsoknak?
– Van-e mozgáskorlátozás a schengeni rendszeren
belül?
Az Unió schengeni területén az állandó lakosokkal és a turistákkal
ellentétben a menekülteket nem illeti meg a szabad mozgáshoz való jog.
– Van-e joguk a tüntetésre, be kell-e azt jelenteniük?
A menekülteknek tiszteletben kell tartani annak az országnak a
jogrendjét, amelyikben tartózkodnak. Általában azonban nem ismerik a helybeli
jogszabályokat, így azt sem hogy jogunk van-e a tüntetésre, be kell-e azt
jelenteniük Az irántuk való bánásmód vagy a jogaik tiszteletben nem tartása
miatt már nem egyszer tüntettek, például Macedónia és Görögország határán,
éhségsztrájkot folytattak a szerb-magyar határon, de volt olyan eset is hogy a
szájuk bevarrásával tiltakoztak. A sajtó több, a rendőrökkel történt
összetűzésről is beszámolt.
7. Ha a migránsok megrongálják a vagyont az országban,
kihez fordulhat a megkárosított fél kártérítésért?
Ez a kérdés elhangzott már tavaly nyáron szerb képviselőházban. Az
illetékes miniszter azonban kitért a válaszadás elől, mondván, hogy „Szerbia
nem bírja és nem is akarja megtiltani az emberek szabad mozgását, illetve
képtelenség megállítani a migránsok Szerbiába való beáramlását, ezzel megszegve
emberi jogaikat”.[42]
Nem kis károkat okoznak a Szerbiában, első sorban Szabadka és Horgos
környékén mezőgazdasági termelőknek a szántóföldeken és a gyümölcsösökön
keresztülvonuló menekültek. Hatalmasak a veszteségek a turizmusban, mert a
polgárok lemondják foglalásaikat a migránsok miatt, költségek keletkeznek a
hátrahagyott szemét, az önkéntesek és a gépek működtetése miatt is –
olvashattuk a hírekben.[43]
Horgoson „eddig mintegy tíz kárbejelentés érkezett, de folyamatosan
jönnek az újabbak is, hamarosan pedig beérik a szőlő is. A kárvallottak
bejelentéseit a horgosi helyi közösségben várjuk”– nyilatkozta az egyik helyi
illetékes.[44]
Kanizsai tapasztalatok szerint, „tavaly igen nehézkesen indult meg a
tartományi és a köztársasági támogatás, ami miatt az önkormányzatnak kellett
fedeznie a váratlanul jelentkezett költségeket, az idén már a migránsok
megjelenésekor levéllel fordult az önkormányzat a menekültügyi biztoshoz, aki
olyan értelemben nyújtott támogatást községünknek, hogy annak függvényében,
hogy milyen költségek merülnek fel, heti vagy havi jelleggel azonnal fedezik a
községnek a főleg a közterületek tisztántartásából, az önkéntesek és a gépek
angazsálásából eredő költségeit”.[45]
Ebből
azonban nem tűnik ki, hogy mi van a polgárokat ért károk megtérítésével. A
hivatalos személyek erről mélyen hallgatnak.
A szerb (Kötelmi
törvény 154/(1) cikke szerint) és az általában elfogadott – még a római jogból
eredő – szabályok szerint, „aki másnak kárt okoz, köteles azt megtéríteni,
amennyiben nem bizonyítja, hogy a kár az ő felelőssége nélkül történt”.
A szerb alkotmány szerint „szavatolt a tulajdon és a jogszerűen szerzett egyéb
vagyoni jogok békés élvezete” (58/1 szakasza).
„A Szerb Köztársaság szabályozza és
biztosítja (97/ szakasz):
2. a polgárok szabadságjogainak és jogainak a
megvalósítását és védelmét;
7. a tulajdonjogi és kötelmi viszonyokat és valamennyi
tulajdonforma védelmét”.
Az alkotmányos és törvényes rendelkezésekből
alapján, a Szerb Köztársaság köteles minden állampolgára személyi biztonsága és
vagyona védelmét biztosítani. Amennyiben ezt nem teszi, az érintett polgároknak
a bíróság előtt kell jogaiknak érvényt szerezni.
8. Ilyen esetben mely hatóságok előtt felel a
tetteiért a migráns?
A migráns elvileg a szabálysértési és a rendes bíróság előtt is
felelősségre vonható, attól függően, hogy szabálysértést, vagy bűncselekményt
követett el, de polgári per is indítható ellene, amennyiben kárt okozott. Már
kérdés az, hogy milyen eredménnyel, tekintettel arra, hogy a menekültek
túlnyomó többsége semmilyen vagyonnal nem rendelkezik, számos esetben pedig még
személyik okmányokkal sem.
9. Mi következik be ha Magyarország a népszavazáson
elveti a kvótarendszert?
Európában gyakorlatilag Magyarország szavazhat elsőként és eddig
egyedüliként a betelepítési kvótáról. Ebben az esetben elindulhat az a
dominóhatás, hogy tényleg sikerülhetne európai szinten megakasztani a kötelező
betelepítési kvóta tervét.
„Elsősorban belpolitikai jelentősége van az Országgyűlés döntésének, a
kormány legfőbb célja, hogy a menekültügy témája határozza meg a politikai
napirendet. Nemzetközi szinten lehet ugyan politikai konfliktus az Európai
Bizottság és a kormány között, de jogi értelemben a népszavazásnak nem lesz
hatása az uniós szabályozásra. A Bizottság által megfogalmazott javaslatok
ellenére az sem valószínű, hogy egyáltalán lesz valami a kötelező
kvótarendszerből az EU-ban, mivel a tagállamok többsége nem akarja azt
elfogadni, a gyakorlatban a tavaly októberi döntést sem hajtják végre. A
legvalószínűbb, hogy a kötelező kvótarendszer ötlete a magyarországi
népszavazás nélkül is elhal” – nyilatkozta Juhász Attila a Political Capital
szakértője.[46]
10. Európai Bizottság számos
tagország ellen indított vizsgálatot, mert nem tartották be a menedékkérők
védelmét szolgáló közös rendszabályokat, és nem biztosítottak megfelelő
feltételeket, például lakhatást, élelmet és orvosi ellátást számukra. Ez milyen
következményekkel jár?
Az EU egymilliárd eurót ígért a globális élelmezési programok számára,
hogy ily módon is segítse csökkenteni a menekültek beáramlását. Ezt az összeget
a fogadó országok, például Törökország, Libanon és Jordánia kapják, hogy
képesek legyenek gondoskodni a nagy számban érkező menekültekről. 2015 őszén az
Európai Bizottság számos tagország ellen indított vizsgálatot, mert nem
tartották be a menedékkérők védelmét szolgáló közös rendszabályokat, és nem
biztosítottak megfelelő feltételeket, például lakhatást, élelmet és orvosi
ellátást számukra.[47]
A menekültek elleni rendőri erőszakról szóló jelentések kivizsgálását kérte
az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága Magyarországtól. Szóvivőjük ismertette: a
beszámolók alapján a kivezényelt erők menedékkérőket vertek meg és
rendőrkutyákat uszítottak rájuk. Kitért arra a nemrég elfogadott törvényre is,
amely lehetővé teszi a határtól nyolc kilométeres távolságon belül elfogott
illegális bevándorlók kitoloncolását a kerítés másik oldalára.
Magyarország visszautasította ezeket az állításokat.[48]
11. Mi lenne a megoldás jogi
szempontból a migránsválság kezelésére Európában?
A migráns váltságot jogi eszközökkel sajnos nem lehet megoldani.
Segíthetne azonban a menekültügyi normák egységes, vagy egységesebb és
következetes/következetesebb alkalmazása.
A megoldás a kiváltó okok megszüntetése, a jelenleg folyamatban lévő
belháborúk, etnikai konfliktusok és az emberi jogok tömeges megsértésének
leállítása, az érintett lakosság gazdasági helyzetének rendezése/fellendítése
lenne. Kérdés azonban, hogy a nemzetközi közösségnek van-e erre kellő akarata
és ereje?
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2016. augusztus
15.
[1] Ha azt hiszi, mindegy: migráns vagy menekült,
téved. http://www.origo.hu/hirmondo/itthon/20150909-migrans-menekult-europai-unio-bevandorlas-illegalis-bevandorlas-fogalmak.html,
2015. szeptember 9.
[3] Európai migrációs váltság. https://hu.wikipedia.org/wiki/Eur%C3%B3pai_migr%C3%A1ci%C3%B3s_v%C3%A1ls%C3%A1g
[4] migrans. http://dictzone.com/latin-magyar-szotar/migrans
és Idegen szavak szótára: http://idegen-szavak-szotara.hu/migr%C3%A1ns-jelent%C3%A9se
[5] Most akkor a migráns szó pontosan mit jelnet? http://www.gyakorikerdesek.hu/politika__kulfoldi-politika__7260204-most-akkor-a-migrans-szo-pontosan-mit-is-jelent
[6] Halmos Máté: Menekült ¹ bevándorló. http://index.hu/gazdasag/2015/06/19/menekult_bevandorlo/,
2015. június 19.
[8] Uo. 417
[9] Migráció, a 2-es alatt.
[10] Jogi
lexikon. CompLex. Budapest, 2009. 466
[12] UNHCR: Menekültügyi egyezmény. http://www.unhcr-centraleurope.org/hu/informacioforrasok/egyezmenyek/menekultugyi-egyezmeny.html
[13] Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosa. https://hu.wikipedia.org/wiki/Az_ENSZ_Menek%C3%BClt%C3%BCgyi_F%C5%91biztosa
[14] Menekült, a 2-es alatt.
[15] Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal: Menekültügyi
eljárás. Menedékes. http://www.bmbah.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=421&Itemid=392&lang=hu#
[16] Aktualitások a menekültügyben. http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/stattukor/menekult13.pdf,
2014. június 20.
[17] Uo.
[18] Uo.
[19] Uo.
[20] Lásd a 15-ös alatt. Oltalmazott.
[21] Migráció, az 2-es alatt.
[22] Timmermans: a menedékkérők többsége gazdasági migráns. http://www.hitelesforras.hu/hirek/kulfold/timmermans-menedekkerok-tobbsege-gazdasagi-migrans, 2016. január 27.
[23] Soós Eszter Petronella: Menekültek és
gazdasági bevándorlók. Liget: http://ligetmuhely.com/soos-eszter-menekultek-es-gazdasagi-bevandorlok/
[24] Serdült Viktória: Ha azt hiszi, mindegy: migráns vagy menekült, téved. Origo: http://www.origo.hu/itthon/20150909-migrans-menekult-europai-unio-bevandorlas-illegalis-bevandorlas-fogalmak.html. Szeptember 10.
[25] Menedékjog. Lásd a 15-ös alatt
[26] A menedékjog. Fiatalok az emberi jogokért: http://hu.youthforhumanrights.org/what-are-human-rights/videos/right-to-seek-a-safe-place-to-live.html
[27] Jogi lexikon. Menedékjog. a 10-es alatt, 466.
[28] Uo.
[29] Uo.
[30] Uo. 161.
[31] Menekültügyi eljárás és Eljárási határidő, a
15-ös alatt.
[32] Migráció és menedékjog az Európai Unióban. Mi jellemzi az Európai Unió menekültügyi politikáját? https://www.opensocietyfoundations.org/hu/explainers/understanding-migration-and-asylum-european-union
[33] Uo.
[34] Mit tartalmaz a Dublin III. rendelet? InfoRádió / MTI
. http://inforadio.hu/kulfold/2015/06/24/mit_tartalmaz_a_dublin_iii._rendelet-736869/,
2015. 06. 24. [13:59] Lásd még Gogolák H. Csongor ügyvéd: Menekültek – Schengen – EU (IV.
rész). http://www.e-nepujsag.ro/op/article/menek%C3%BCltek-%E2%80%93-schengen-%E2%80%93-eu-iv-r%C3%A9sz,
2015. október 13. [17:01], és Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal. Dablini
eljárás. http://www.bmbah.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=424&Itemid=467&lang=hu#
[35] Tömegek indulnak útnak Szerbiában, hogy megelőzzék a kerítést. Index: http://index.hu/kulfold/2015/06/22/menekultek_migrans_szerbia_macedonia_hatar_hatarzar/, 2015. június 22.
[36] Izveštaj za period januar - mart 2016. godine.
Beograd, april 2016. http://azil.rs/doc/Periodicni_final_SRP.pdf
[37] Magyarország naponta csak 15 menekültet enged be a tranzitzónába. 2016. július 5. http://444.hu/2016/07/05/magyarorszag-naponta-csak-15-menekultet-enged-be-a-tranzitzonaba és K-k: Imasátrat építenek a migránsok. Magyar Szó, 2016. augusztus 15. 1. és 4.
[38] Austrija neće primati zahteve za azil čim broj zahteva dostigne 37.500 što je limit za 2016. http://azilsrbija.rs/austrija-nece-primati-zahteve-za-azil-cim-broj-zahteva-dostigne-37-500-sto-je-limit-za-2016/, 2016. augusztus 8.
[39] Austrija planira vratiti 50.000 tražitelja
azila. http://balkans.aljazeera.net/vijesti/austrija-planira-vratiti-50000-trazitelja-azila-0,
2016. janućr 31.
[40] Németország megtelt! Ezrével fordítják vissza
a határokról a migránsokat. http://www.blikk.hu/aktualis/kulfold/nemetorszag-megtelt-ezrevel-forditjak-vissza-a-bevandorlokat/y5pc4mj?utm_source=hirstart&utm_medium=hirstart&utm_campaign=hirstart,
2016. augusztus 9.
[41] Balázs Péter: Rendszerhibák és megoldások.
Népszabadság, 2015. augusztus 26., http://nol.hu/velemeny/rendszerhibak-es-megoldasok-1559219
[42] Pásztor Bálint: Ki fogja megtéríteni a migránsok által okozott károkat? Tanjug. http://www.vajma.info/cikk/vajdasag/18903/Pasztor-Balint-Ki-fogja-megteriteni-a-migransok-altal-okozott-karokat.html, 2015. július 30. [19:21]
[43] Óriási károkat okoznak a szerbiai mezőgazdaságban a migránsok. http://www.hirado.hu/2015/07/30/oriasi-karokat-okoznak-a-szerbiai-mezogazdasagban-a-migransok/, 2015. július 30. Lád még a 41-es alatti írást is.
[44] Bödő Sándor: Horgos: Egyre nehezebb elviselni a migránsok jelenlétét. http://www.vajma.info/cikk/vajdasag/20372/Horgos-Egyre-nehezebb-elviselni-a-migransok-jelenletet.html, 2016. július 19. [16:28]
[45] Uo.
[46] Dominóhatást hozhat a népszavazás. http://magyaridok.hu/belfold/dominohatast-hozhat-a-nepszavazas-658318/,
2016. május 11.
[47] Lásd a 32-es alatti forrást.
[48] Vizsgálatot kér hazánktól az ENSZ
menekültügyben. http://magyaridok.hu/belfold/vizsgalatot-ker-hazanktol-az-ensz-menekultugyben-840601/,
2016. július 16. [12:55]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése