Emberi- és nemzeti
kisebbségjogi napló (125.)
Az a gond az elcseszésekkel, hogy sose lehet
tudni, mekkorák lesznek végül.
Terr Pratchett
Június
28.
Politikai leszámolás?
– Barna Kolozsi Valéria rajztanárt, szobrászt nevezte ki megbízott
igazgatónak egyéves megbízatással az adai Szarvas Gábor Könyvtár élére a
községi képviselő-testület esti ülésén. Barna Kolozsi Valéria korábban már volt
könyvtárigazgató Adán. A testület ezt megelőzően felmentette tisztségéből az
eddigi igazgatót, Csonka Áront,
akinek négyéves megbízatása júniusban járt le. Az indoklás szerint a megbízott
igazgató kinevezése azért volt szükséges, mert a könyvtár igazgatóbizottsága az
igazgató kinevezésére májusban kiírt nyilvános pályázatot megsemmisítette, és
visszavonta a Magyar Nemzeti Tanácsnak elküldött jóváhagyási kérelmet is. Ez
azért történt, mert áprilisban lejárt az igazgatóbizottság megbízatása, a
képviselő-testület viszont közben nem mentette föl, és nevezett ki új
összetételű szervet, kérdésessé vált, hogy az igazgatóbizottság a régi
összetételben jogosult-e lefolytatni az igazgatóválasztás eljárását. Az új
igazgatóbizottság kinevezése megtörtént ezen az ülésen – olvasható a Magyar Szó
(párt)napilapban közölt írásban.[1]
Csonka Áron tanár, a Vajdasági Magyarok demokratikus Közösségének (VMDK) elnöke, a Tartományi Képviselőház Alternatíva Vajdaságért – Magyar Mozgalom – VMDK – Új Szerbia képviselő csoportjának a tagja.[2]
Köztudott,
hogy Csonka a Tartományi Képviselőházban – a Vajdasági Magyar Szövetség
képviselőivel ellentétben – kiáll(t) a délvidéki/vajdasági magyarok jogainak
érvényesítéséért. Követelte
például „a polgárok biztonsági
helyzetének kivizsgálását a Magyarkanizsa községhez tartozó Martonos
településen” és a „konkrét tevékenységek foganatosítást kérte a polgárok
általános biztonsága érdekében”.[3] (Persze, hogy ez ügyben sem történt mindmáig semmi.)
Aztán elsőként írta alá a tiltakozást, „a
nemzeti tanácsokról szóló törvény rosszirányú és a nemzeti kisebbségek,
valamint a fejlődő szerbiai demokrácia szempontjából is visszalépést jelentő
módosítása ellen”.[4] Legutóbb (a június 19-i ülésen) az
itteni magyarokat súlyosan sértő és megalázó, „a tartományi jelentőségű dátumok
megállapításáról és ünnepélyes megjelöléséről” szóló határozat ellen szavazott,[5]
amit aztán a VMSZ képviselői elfogadtak, csakúgy, mint a nemzeti tanácsokról
szóló rossz törvényt.
Az igazgatóváltással kapcsolatban
Csonka Áron a következőket írta a Facebookon:
„A könyvtár igazgató bizottsága meghirdette az igazgatóválasztást, amire ketten jelentkeztünk. Az eljárás során számos hibát, törvényszegést követtek el és az egyik jelöltet előnyben részesítettek. Amikor szembesítettem őket ezzel és tájékoztattam az alapítókat (MNT, Ada Község) akkor visszavonták az összeset, megsemmisítettek a pályázatot és a favorizált, 2014 óta nyugdíjban lévő jelöltet nevezték ki ügyvezető igazgatónak. Erről szerettem volna tájékoztatni a községi képviselőket a KKT ülésén, mert ezt nem mellékelték a nekik kiküldött anyagban, de a képviselő-testület elnöke megvonta tőlem a szót. Szerintem mindenki tudja ki és mi van mögötte, tudják ki hová és mibe lépett, tagosodott és azt is tudják milyen összetételű a MNT. Részemről ez a fejezet lezárva, máshol van rám szükség. A volt munkatársaimnak köszönök mindent, az új igazgató meg csinálja utánam a fejlesztések mértéket. Ráhagyok 330.000 din nyertes pályázati eszközt.”[6]
„A könyvtár igazgató bizottsága meghirdette az igazgatóválasztást, amire ketten jelentkeztünk. Az eljárás során számos hibát, törvényszegést követtek el és az egyik jelöltet előnyben részesítettek. Amikor szembesítettem őket ezzel és tájékoztattam az alapítókat (MNT, Ada Község) akkor visszavonták az összeset, megsemmisítettek a pályázatot és a favorizált, 2014 óta nyugdíjban lévő jelöltet nevezték ki ügyvezető igazgatónak. Erről szerettem volna tájékoztatni a községi képviselőket a KKT ülésén, mert ezt nem mellékelték a nekik kiküldött anyagban, de a képviselő-testület elnöke megvonta tőlem a szót. Szerintem mindenki tudja ki és mi van mögötte, tudják ki hová és mibe lépett, tagosodott és azt is tudják milyen összetételű a MNT. Részemről ez a fejezet lezárva, máshol van rám szükség. A volt munkatársaimnak köszönök mindent, az új igazgató meg csinálja utánam a fejlesztések mértéket. Ráhagyok 330.000 din nyertes pályázati eszközt.”[6]
Már korábban borítékolni lehetett:
Csonkának távozni kell. A VMSZ nem tűri meg a másként gondolkodókat,
csak a pártkatonákat (lásd például a gombosi József Attila Általános Iskola igazgatójának kinevezése körüli botrányt,[7]
stb.). Az eset külön kuriózuma, hogy nyugdíjas személyt neveztek ki megbízott
igazgatónak!
Mindez politikai leszámolásra
utal…
Június
29.
Könnyű a más pénzét…
– 2019-től újabb négyéves ciklus
kezdődik a magyar kormány által támogatott vajdasági gazdaságfejlesztésben. A
mezőgazdasági és házvásárlási pályázatok mellett turisztikai beruházások is
lesznek – jelentette be Pásztor István,
a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke a Pannon (párt)Televízió Szubjektív című
műsorában.[8]
A pártelnök TV szereplésének a
valódi célja bizonyára az volt, hogy – az Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel
június 27-ei találkozójának függvényében, aki szerint is „rendben van, hogy
Délvidék elcsatolásának napja vajdasági ünnep lett”[9]
– ismételten a tartományi döntésről magyarázkodjon, amely meghatározta „a
Vajdaság számára jelentős napokat”.[10]
Hogy ezzel is elterelje a magyar közösség figyelmét a VMSZ képviselők szégyenletes döntéséről, amellyel támogatták ezt a határozatot.
Most azonban nem ez a téma, hanem
a „gazdaságfejlesztés újabb ciklusa”.
Mivel jövőre új fejlesztési
program kezdődik, ideje lenne most aláhúzni az eddigi „fejlesztéseket” és
beszámolni, hogy a magyar kormány valójában milyen összeggel is támogatta a
vajdasági magyarokat? Hova is, mire és célszerűen lett-e az elköltve? Hány új
munkahely lett teremtve? Milyen pozitív tapasztalatok vannak, és mi az, amin
javítani kellene? Elvégre november elejére Magyar Nemzeti Tanácsi (MNT) választásokat
jelentettek be!
– A Prosperitati (Alapítvány[11]
– B. A.) két év alatt négy pályázati kört bonyolított le, és összesen mintegy
20 milliárd forintnak megfelelő összeget osztott ki a Vajdaságban. Az eddig
megítélt támogatások kedvezményezettjei és a támogatások összege nyilvánosságra
került – szerettünk
volna betekinteni a pályázati dokumentumokba is, de az Alapítvány megtagadta
ezt. Arra hivatkoztak, hogy a Prosperitati „tevékenységében nem használ fel
szerbiai költségvetési eszközöket, így adatszolgáltatási kötelezettsége sincs a
hatályos törvény értelmében – olvasható a
Transparency International Magyarország Alapítvány oknyomozó újságírói
mentorprogramjának keretében készült írásban.[12]
Az írás szerzőjének
végkövetkeztetése: „Úgy tűnik tehát, hogy a deklarált célok közül a
legfontosabbat, a szülőföldön maradást szolgálja a legkevésbé a Prosperitatira
bízott 65 milliárd forint. A felszín mögött ugyanakkor egy igazi win-win
szituáció sejlik föl, már ami a Fideszt és a VMSZ-t illeti: az előbbi néhány
tízezer listás szavazathoz jut, továbbá egy olyan eszközhöz, amellyel befolyást
tud gyakorolni a szerbiai politikára; a VMSZ pedig az ajándékba kapott
pénzosztó szereppel tudta stabilizálni megingott pozícióját.
Nyertek még azok a kereskedők,
akiknél extra forgalomnövekedést hozott a sokmilliárdnyi támogatott
eszközbeszerzés; és vélhetőleg nagyot fog nyerni Csányi Sándor,[13] hiszen a
támogatási konstrukciók közvetve helyzetbe hozzák az OTP szerbiai leányvállalatát,
de ami fontosabb, piacvezető pozíciót jelenthetnek a néhány éve kínkeservesen megszerzett KITE
Zrt-nek.”[14]
Prosperitatinak mégiscsak lehet
valami titkolni valója, mivel a pályázati dokumentumok iránt érdeklődő újságírót kerek perec
elutasították.
Számos megválaszolatlan kérdés is
van a pályázatokkal kapcsolatban: Miért nem lehetett például, már létező, vagy
erre a célra délvidéki székhelyű magyar vállalatot alapítani és megbízni azt a támogatott
mezőgazdasági eszközök leszállítására?
Az egyik ismerős gazda például arra
panaszkodott, hogy a szerb tulajdonban lévő vállalat a megvásárolt Mahindra
traktor után, ami egyébként Magyarországon is forgalmaznak,[15]
a szerződésben meghatározott áron felül még 700 eurót kért tőle, azt állítva,
hogy „időközben a traktor megdrágult”. A gazdának – miután felvilágosítást
kapott, hogy az áremelés ellentétben van a szerződéssel – végül nagy nehezen
sikerült megkapni a traktort a megszabott áron. Hány gazdának kellett mégis
(zsebre) fizetni?
Miért nem lehetett a gazdáknak
csak új traktorokat eladni? Miért kellett használtakat Fehéroroszországból
behozni?
Tudomásom van olyan gazdáról is,
aki kölcsön kért pénzt, hogy kifizethesse a használt traktor vásárlási árának
az önrészesedését. Aztán az első szántáskor kitűnt, hogy a traktor főtengelye
el van törve. Sikerült neki ugyan megjavíttatni az eladóval, de az is
megtörténhetett volna, hogy elutasítják a javítást, mivel semmilyen jótállást
nem kapott. Egyébként kapcsolható eszköze sem volt hozzá. Most a 12 ezer eurós traktor
az udvaron rozsdásodik, a gazda pedig külföldön keresett munkát.
Az OTP szerbiai (újvidéki székhelyű) leányvállalatát illetően is lehetne mit javítani: A bank egyik délvidéki/vajdasági fiókszervezete, de bizonyára a többi is, a magyar gazdákkal, szerb nyelven köti meg a hitelszerződést (olyan községben, ahol a magyar nyelv is hivatalos használatban van), amit aztán a Prosperitatinál hiteles magyar nyelvű fordításban is át kell adni.
A hitelfolyósítási szerződés hét sűrűn gépelt apró betűs oldal terjedelmű, aminek a fordítása nem kis összegbe kerül. Miért nem lehet a szerződés szövege rövidebb/tömörebb? Miért nem lehetséges az, hogy az OTP hiteles magyar nyelvű szöveget is kiadjon? Az OTP és a Prosperitati között miért nincsen semmiféle együttműködés? Az OTP-ben nem tudnak magyarul, a Prosperitatiban pedig szerbül? Meglepő az is, hogy az OTP konkrét fiókjának az igazgatója és az ügyfelekkel együttműködő munkatársa is – a nevekről ítélve – szerb nemzetiségű. Ez lenne az a híres nevezetes „részarányos foglalkoztatás” a gyakorlatban? Nem lehetne erről valahogy Csányi urat értesíteni? Nem kell tehát csodálkozni a gazda kijelentésen, miszerint „ha tudta volna, hogy a pályázat menyi utánajárást igényel és költségébe kerül, bizony bele se kezdett volna”.
Erről persze a VMSZ elnöke nem beszélt. És nálunk, sajnos, oknyomozó újságíró sem nagyon van. Ilyen jellegű írás pedig még kevesebb. Ide vezetett a VMSZ-nek a hivatalos Magyarország részéről történt/történő támogatása. Ki veszi hasznát a súlyos magyarországi milliárdoknak? Vagy: A biznisz az biznisz! A nép nem fontos!
Könnyű a más (ez alkalommal a magyarországi adófizetők) pénzét osztogatni és politikai befolyásszerzésre használni. Csak megkeresni nehéz. A politikusokat kivéve…
Az OTP szerbiai (újvidéki székhelyű) leányvállalatát illetően is lehetne mit javítani: A bank egyik délvidéki/vajdasági fiókszervezete, de bizonyára a többi is, a magyar gazdákkal, szerb nyelven köti meg a hitelszerződést (olyan községben, ahol a magyar nyelv is hivatalos használatban van), amit aztán a Prosperitatinál hiteles magyar nyelvű fordításban is át kell adni.
A hitelfolyósítási szerződés hét sűrűn gépelt apró betűs oldal terjedelmű, aminek a fordítása nem kis összegbe kerül. Miért nem lehet a szerződés szövege rövidebb/tömörebb? Miért nem lehetséges az, hogy az OTP hiteles magyar nyelvű szöveget is kiadjon? Az OTP és a Prosperitati között miért nincsen semmiféle együttműködés? Az OTP-ben nem tudnak magyarul, a Prosperitatiban pedig szerbül? Meglepő az is, hogy az OTP konkrét fiókjának az igazgatója és az ügyfelekkel együttműködő munkatársa is – a nevekről ítélve – szerb nemzetiségű. Ez lenne az a híres nevezetes „részarányos foglalkoztatás” a gyakorlatban? Nem lehetne erről valahogy Csányi urat értesíteni? Nem kell tehát csodálkozni a gazda kijelentésen, miszerint „ha tudta volna, hogy a pályázat menyi utánajárást igényel és költségébe kerül, bizony bele se kezdett volna”.
Erről persze a VMSZ elnöke nem beszélt. És nálunk, sajnos, oknyomozó újságíró sem nagyon van. Ilyen jellegű írás pedig még kevesebb. Ide vezetett a VMSZ-nek a hivatalos Magyarország részéről történt/történő támogatása. Ki veszi hasznát a súlyos magyarországi milliárdoknak? Vagy: A biznisz az biznisz! A nép nem fontos!
Könnyű a más (ez alkalommal a magyarországi adófizetők) pénzét osztogatni és politikai befolyásszerzésre használni. Csak megkeresni nehéz. A politikusokat kivéve…
Július 3. [ 23:09 ]
Pásztor Strasbourgban…
Pásztor István, a tartományi képviselőház elnöke Strasbourgban, az
Európai Parlamentben tárgyalt Johannes Hahn uniós bővítési biztossal.
Johannes Hahn és Pásztor István
Pásztor kiemelte, hogy ma az
európai integrációs folyamat felgyorsításának támogatásáról és Szerbia mielőbbi
uniós tagságáról folytattak megbeszélést. A tartományi házelnök hangsúlyozta,
hogy a tárgyaláson külön téma volt a nemzeti kisebbségek kérdése és az őket
érintő törvények.
Ezek a témák kifejezetten
fontosak a többnemzetiségű Vajdaság számára, ahol több mint 20 nemzet él
együtt, és ahol több mint 15 nemzeti tanács is működik. Hahn biztossal
beszélgettünk a kisebbségi akcióterv megvalósításáról és a júniusban elfogadott
törvénycsomagról, amely a kisebbségi jogok megvalósítására vonatkozik.
Kiemeltem, hogy Szerbia ebben a tekintetben jelentős fejlődést ért el a 23-as
tárgyalási fejezet, vagyis a kisebbségi akcióterv megvalósításában – mondta
Pásztor.
Pásztor meghívta Hahnt, hogy legközelebbi szerbiai
látogatása során jöjjön el Vajdaságba is, és beszélgessen a tartományi
parlamenti képviselőkkel.[16]
Ebből a
sajtóközleményből meg lehet állapítani: Először, hogy Pásztor – sajnos a magyar
külpolitikával is összhangban – „Szerbia mielőbbi uniós tagságát” sürgette. Másodszor,
hogy a 23-as tárgyalási fejezet, vagyis a kisebbségi akcióterv megvalósításával
kapcsolatban a délvidéki/vajdasági magyarokat érintő egyetlen nyílt kérdést sem
vetett fel. A kisebbségi akciótervről pedig köztudott, semmivel sem javítja a
helyzetünket, hogy összességében az egy nesze semmi fogd meg jól.
Johannes Hahn a közösségünk helyzetéről
és az Európai Parlament 2017.
június 14-i állásfoglalásával a Bizottság Szerbiáról szóló, 2016. évi
jelentésével (2016/2311(INI)) kapcsolatos megjegyzésekről csak abból
a levélből értesülhetett, amit Tari
István, író, a Magyar Nemzeti Tanács tagja, és jómagam küldtünk neki
pontosan egy évvel ezelőtt, 2017. július 3-án.[17]
Pásztor Strasbourgban nem a délvidéki/vajdasági
magyar közösséget képviselte. Amennyiben Hahn elfogadja a meghívást és Vajdaságba
látogat, jó alkalom lesz az Csonka Áron
és Elvegyi Ákos tartományi képviselőknek (VMDK-MM), hogy beszámoljanak neki a magyar
közösség helyzetéről és a megoldatlan kérdésekről. Ezt a lehetőséget semmiképpen
nem lenne szabad elszalasztani!
Július 4.
Nincs egyetértés
Szenttamáson 2018. július 15-én (vagyis a mai napon) helyi közösségi
választásokat tartanak. A Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) községi szervezete
a hatalmi koalíció részét képezi, ezért a Szerb Haladó Párttal (SNP) közös
jelöltlistával indul a választásokon. A közös listán két magyar személy
szerepel, Szögi József és Szabó Róbert.[18]
A SNS-VMSZ választási lista
A Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége a helyi közösségi választásokon
a Szenttamásiak
Szenttamásért Polgárok Csoportját támogatja.
A listán öt név szerepel: a 13. szám alatt Barna Tibor, 14. Gazdik
Erzsébet, 15. Zotin Jovan, 16. Lukács Csaba és 17. Mladen Anojčić.[19]
– Tisztában vagyunk azzal, hogy a Helyi Közösségnek a lényeges
kérdésekben nincs döntési joga, ugyanakkor azzal is tisztában vagyunk, hogy a
helyi önkormányzat különböző területen befolyásolható. Ezért indulunk a
választásokon. [...] A VMDK azért nem indult saját listával a helyi közösségi
választásokon, mert nem ért egyet a helyi parlament azon döntésével, hogy a
helyi közösségi választásokon pártok is állíthatnak listát – olvasható a VMDK
közleményében.[20]
Abból, hogy VMSZ közös listán indul a Szerb Haladó Párttal (SNS) jól látszik
a két párt minden szinten való összefonódása és a magyar érdekek feladása a VMSZ
részéről.
A VMDK indoklása, hogy miért nem indul saját listával nem éppen
érthető, se nem elfogadható. Ha olyan döntés van, hogy „a helyi közösségi
választásokon pártok is állíthatnak listát”, akkor külön listát kellett volna
indítani, a VMSZ-SNS példáját követve.
Summa summarum: Szenttamáson a magyar pártok között nincsen egyetértés,
nem lesz egységes magyar érdekképviselet, mint ahogy tartományi és köztársasági
szinten se nincs.
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. július 15.
[1] Megbízott igazgató a könyvtár élén. Magyar Szó. 2018.
június 30. 10., vagy https://www.magyarszo.rs/hu/3718/vajdasag_ada/185586/Megb%C3%ADzott-igazgat%C3%B3-a-k%C3%B6nyvt%C3%A1r-%C3%A9l%C3%A9n.htm,
2018. június 30. [14:23] >>
2018. június 30. [17:10]
[3] A martonosi helyzetet sürgősen
meg kell oldani! Szabad Magyar Szó, 2018.
május 23. [13:11]
[4] https://bozokiantal.blogspot.com/search/label/MNT,
218. június 15. [13:19]
[5] Bővebben lásd A magyarok
megalázása c. írásom: http://bozokiantal.blogspot.com/search/label/Napl%C3%B3,
2018. június 29. [19:40]
[6] Csonka Áron: https://www.facebook.com/csonka.aron.9/posts/10214329309999930,
vagy Már nem Csonka Áron az adai könyvtár
igazgatója. https://szabadmagyarszo.com/2018/07/03/mar-nem-csonka-aron-az-adai-konyvtar-igazgatoja/,
2018. július 3. [15:03]
[7] Nagy Margit levele.
https://www.facebook.com/margit.nagy.3762,
2018. július 8.
[8] Újabb négyéves ciklus kezdődik a
gazdaságfejlesztésben.
https://szabadmagyarszo.com/2018/06/29/ujabb-negyeves-ciklus-kezdodik-a-gazdasagfejlesztesben/,
2018. június 29. [17:18]
A témában lásd még Ternovácz István interjúját Pásztor Istvánnal: Több
mint duplájára nőnek a Vajdaságba érkező
magyarországi támogatások. https://www.vajma.info/cikk/valasz/67/Pasztor-Istvan-Tobb-mint-duplajara-nonek-a-Vajdasagba-erkezo-magyarorszagi-tamogatasok.html,
2018. július 4. [7:59]
[9] Orbán Viktor szerint is rendben
van, hogy Délvidék elcsatolásának napja vajdasági ünnep lett. http://delhir.info/2018/06/27/orban-viktor-szerint-rendben-van-hogy-delvidek-elcsatolasanak-napja-vajdasagi-unnep-lett/,
2018. június 28.
[10] Erről bővebben lás A nép mindent (el)tűr… c. július 11-ei
írásom: http://bozokiantal.blogspot.com/search/label/Napl%C3%B3,
2018. július 11. [20:11]
vagy https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=11248,
2018. július 12.
[13] Az OTP Bank
Rt. elnök-vezérigazgatójává 1992-ben a nevezték ki. https://hu.wikipedia.org/wiki/Cs%C3%A1nyi_S%C3%A1ndor_(bank%C3%A1r)
[14] Lásd a 12-es alatti írást.
[16] Pásztor a kisebbségeket érintő kérdésekről is tárgyalt
Hahnnal. https://www.vajma.info/cikk/vajdasag/22581/Pasztor-a-kisebbsegeket-erinto-kerdesekrol-is-targyalt-Hahnnal.html,
2018. július 3. [23:09]
[17] Civitas Europica Centralis (CEC) Kisebbségi Sahtófókusz,
2017. július 4., vagy https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=10080,
2017. július 6.
[18] A VMSZ szenttamási alapszervezetének közleménye
http://www.szenttamas.rs/helyi_kozoseg_valasztasok_2018_jul_4.html,
2018. július 3.
[19] A Szenttamásiak Szenttamásért – Srbobranci za Srbobran az egyetlen lista,
amely magyar érdekeket is képvisel. A VMDK közleménye. http://www.szenttamas.rs/helyi_kozoseg_valasztasok_2018_jul_5.html,
2018. július 4.
[20] Uo.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése