Baj van nem csak a törvények szövegével, de az alkalmazásával is
Az írás a Kisebbségi Jogvédő Intézet, a Magyarok jogvédelme a Kárpát-medencében című, november 22-én és 23-án Budapesten megtartott konferenciájára készült.
A délvidéki/vajdasági magyar közösség második világháború utáni egyik legnagyobb problémája Csúrog, Zsablya és Mozsor magyar lakosságáról a kollektív háborús bűnösség pecsétjének levétele, valamint más településeken ártatlanul kivégzetteknek[1] a háborús bűnösség terhétől való megszabadulása/megszabadítása, az ezzel kapcsolatos rehabilitálások és a jogtalanul elkobzott vagyon visszaszerzése.
A délvidéki/vajdasági magyar közösség második világháború utáni egyik legnagyobb problémája Csúrog, Zsablya és Mozsor magyar lakosságáról a kollektív háborús bűnösség pecsétjének levétele, valamint más településeken ártatlanul kivégzetteknek[1] a háborús bűnösség terhétől való megszabadulása/megszabadítása, az ezzel kapcsolatos rehabilitálások és a jogtalanul elkobzott vagyon visszaszerzése.
1. A történelmi előzmények röviden
A Megszállók és Segítőik Vajdaságban Elkövetett Bűntetteinek Feltárását Végző Bizottság az 1945. január 22-én kelt 2/45. számú szigorúan bizalmas határozatával[2] a vajdasági Zsablyai járáshoz tartozó Csúrog község valamennyi magyar és német nemzetiségű lakosát háborús bűnösnek nyilvánította.
A Megszállók és Segítőik Vajdaságban Elkövetett Bűntetteinek Feltárását Végző Bizottság az 1945. január 22-én kelt 2/45. számú szigorúan bizalmas határozatával[2] a vajdasági Zsablyai járáshoz tartozó Csúrog község valamennyi magyar és német nemzetiségű lakosát háborús bűnösnek nyilvánította.
A következő napon, 1945. január
23-án, megkezdődött a csúrogi,[3]
január 28-án a zsablyai,[4] majd
április 18-án a mozsori magyarok exodusa,[5]
erőszakos kiköltöztetése lakóhelyükről, szülőföldjükről
és táborba hurcolása, valamint az ingó és ingatlan vagyonuktól való
megfosztása.[6]
A Megszállók és Segítőik Vajdaságban Elkövetett Bűntetteinek Feltárását Végző Országos Bizottság 1945. március 26-án kelt határozatával a Titeli Járáshoz tartozó Mozsor Község lakosait nemzeti hovatartozás alapján háborús bűnössé nyilvánította.[7] Titel lakosságát nem üldözték el, noha tömegirtás ott is zajlott,[8] mint ahogyan számos más délvidéki helységben is.
A Megszállók és Segítőik Vajdaságban Elkövetett Bűntetteinek Feltárását Végző Országos Bizottság 1945. március 26-án kelt határozatával a Titeli Járáshoz tartozó Mozsor Község lakosait nemzeti hovatartozás alapján háborús bűnössé nyilvánította.[7] Titel lakosságát nem üldözték el, noha tömegirtás ott is zajlott,[8] mint ahogyan számos más délvidéki helységben is.
Vajdaság Autonóm Tartomány Képviselőháza 58 évvel később, 2003.
február 28-án Rezolúciót hozott a kollektív
bűnösség eltörléséről, amelyben „kifejezte azon meggyőződését, hogy a
Vajdaságban élő egyes nemzeti közösségekre a múltban igazságtalanul hárított
kollektív bűnösség alóli feloldás a tolerancia szellemének és a Vajdaságban élő
nemzeti közösségek kölcsönös megbecsülésének fejlesztését szolgálja”.[9]
2006. április 17-én a Szerb
Köztársaság Képviselőháza elfogadta a(z első, 9 szakaszos) rehabilitálási
törvényt.[10] Ezt követte, több mint öt évvel később, a
vagyon-visszaszármaztatási (ún. restitúciós) és kárpótlási törvény meghozatala,
amire 2011. szeptember 26-án került sor.[11] Néhány
hónappal később, 2011. december 5-én, a szerb képviselőház egy új, részletesebb
(33 szakaszból álló) törvénnyel helyettesítette[12] a
korábbi rehabilitálási törvényt.
A szerb parlament, további tíz
évvel később, 2013. június 21-én, nyilatkozatot fogadott el a
vajdasági magyar polgári lakosság ellen 1944-45-ben elkövetett gonosztettek
elítéléséről, amelyben „a legerélyesebben elítélte a vajdasági magyar
polgári lakosság ellen 1944-45-ben elkövetett azon aktusokat, amelyekkel
meghatározott személyeket nemzeti hovatartozásuk miatt életüktől,
szabadságuktól vagy más jogaiktól bírósági vagy közigazgatási döntés nélkül
megfosztottak”.[13]
Ezt a nyilatkozatot követte, 2014.
év október 30-án, a szerb kormány 3877 számú határozata.[14]
Ez a kormányhatározat, nem csak
jogászi vélemények, hanem az indokolásának a szövege szerint is formálisan
eltörölte ugyan a három község magyarjainak kollektív bűnösségét, de ennek
alapján csak „csak a jövőre nézve állhat be
jogkövetkezmény”,[15] nem
pedig visszamenőleg, az 1945. évi határozatok meghozataláig. Magyarán el is
törölte meg nem is a három falu magyarjainak a kollektív bűnösségét.
Ennek aztán a gyakorlatban számos
negatív következménye van, mivel az érintetteknek, vagyis azoknak, akiket a
kollektív bűnösségről hozott határozatok alapján fosztottak meg mindenüktől, továbbra
is egyénileg kellett/kell lefolytatni a rehabilitálási eljárásokat, beleértve
azokat is, akik akkor csecsemők vagy gyermekek voltak, csak a határozat alapján
nem kapták vissza az elvett vagyonukat és nem részesültek kárpótlásban sem.
Érdemében a határozat csupán deklaratív jellegű, lényegi változást nem hozott,
azon kívül, hogy könnyítette azokat a rehabilitálási eljárásokat, amelyekben
erre a határozatra hivatkoztak. Olyan álláspontok
is vannak, miszerint a határozatokat nem hatályon kívül kellett volna helyezni,
„a jövőre nézve”, hanem „meg kellett volna semmisíteni,
úgyhogy azoknak semmilyen jogi hatásköre, következménye ne lehessen az elmúlt
évekre visszamenőleg”.[16]
A
délvidéki/magyarok rehabilitálási eljárásai, tehát, a 2006. évi egyszerűbb és a
2011. évi bonyolultabb törvény alapján bírósági eljárásokban történik. A 2006.
évi törvény azért volt egyszerűbb, mert az eljárás a nem peres eljárás
szabályai alapján a kérelemről az eljárás lefolytatása után a területileg
illetékes, akkor még kerületi bíróság háromtagú bírói tanácsa döntött (3-4.
szakasz).
A
rehabilitálási eljárás a 2011. évi törvény alapján a felső bíróságok előtt folyik
(10. szakasz) és, amennyiben a felső ügyészség ellenzi a rehabilitálást, már
pedig általában ellenzi, – mivel az értesülések szerint ilyen belső utasítás
van – kontradiktórius eljárásban és a nyomozási elvek alapján történik (13-14. szakasz).
A vagyon-visszaszármaztatás
és a kárpótlás az ugyancsak 2011. évi törvény alapján, közigazgatási
eljárásban, a Restitúciós Ügynökség (Agencija za restutitciju)[17] által folyik.
A háborús
bűnösség alapján elkobzott vagyon vissza-származtatásának alapfeltétele a bírósági
rehabilitálási eljárás sikeres, jogerős ítélettel való lezárása.
A rehabilitálási kérelmek
benyújtására a törvényben megszabott idő 2016. december 15-ével lezárult. A
vagyon-visszaszármaztatási kérvények átadási határideje 2014. március 1-je
volt.
(Eddig a
határidőig át lehetett adni a vagyon-visszaszármaztatási kérelmeket azokban a rehabilitálási esetekben is, amelyekben az
eljárás nem fejeződött be. Ezek lezárásig, a vagyon-visszaszármaztatási
eljárás szünetel/szünetelt.)
2.
A törvények hozadéka,
eredménye
Az első
rehabilitálási törvény elfogadásától elmúlt 12 év, illetve a restitúciós
törvény alkalmazásától számított 7 év, elegendő lehetne annak összefoglalására,
hogy a délvidéki magyar közösség számára mi is lett ezeknek a
törvényeknek a hozadéka, az eredménye?
Egy ilyen összegzés
alapfeltétele, hogy megbízható adatokhoz jussunk arról, hogy számszerűleg hány
fő rehabilitált délvidéki/vajdasági magyarról és mennyi már visszaadott
ingatlanról beszélhetünk.
Ismereteim szerint azonban, sem a
Délvidéken, de Magyarországon se ilyen adatok sajnos nincsenek.
A magyar országgyűlésben a
délvidéki rehabilitálások és restitúció – ismereteim szerint – az utóbbi időben
csak a 2018. október 18-i képviselői kérdésre adott válaszban volt jelen,
miszerint a Délvidéken „sikerült az elmúlt időszakban a legtöbb eredményt
elérni”.[18] Ez az állítás azonban
egyetlen adattal sem lett alátámasztva. Ezt a Délvidéken úgy kommentálták, hogy
„Budapestről nézve nincs gond a délvidéki vagyon visszaszármaztatásával”.[19] Pedig
dehogy!
A Magyar Nemzeti Tanács (MNT), a 2014. december
29-i 3. rendes ülésén nem tűzte napirendre a Tari István tanácsnok által
beterjesztett állásfoglalást az ominózus 3877-es határozatról.[20]
Tari Javasolta, hogy az MNT követelje, hogy a
„szerb kormány módosítsa a 2014. október 30-i ülésén hozott határozatát, olyan
módon, hogy a két − 1945. január 22-ei és 1945. március 26-ai − ominózus
határozatot keltezésük napjától fogva semmisítse meg, éspedig mindazon sérelmet
szenvedett személyek tekintetében, akik ellen nem hoztak jogerős közigazgatási
határozatot, vagy bírósági ítéletet, illetve szabályos bírósági vagy
közigazgatási eljárás során nem állapították meg, hogy háborús bűnt követtek
el”.[21]
Tari ugyancsak javasolta, hogy az MNT követelje,
hogy „a szerb kormány javasolja az elkobzott vagyon visszaszármaztatásáról és a
kárpótlásról szóló törvény módosítását, olyan módon, hogy nyisson új határidőt
a visszaszármaztatási kérvények benyújtására, valamint a törvény 5. szakasza,
3. bekezdésének 3. pontjából ugyancsak törölje a kollektív bűnösség elvét, úgy
pontosítva, hogy a vagyon visszaszármaztatására vagy kárpótlásra csak a háborús
bűnök elkövetéséért elítélt személyek, illetve örököseik nem jogosultak”.[22]
A véemeszees többségű MNT napirendre sem tűzte Tari
javaslatait, azzal utasította ezt el, hogy „a 387-es számú határozat nem általános
jellegű jogi aktus, hanem egyedi jellegű, amelyet csak fellebbezéssel,
közigazgatási perrel lehet elvitatni, orvosolni”.[23]
A kormányhatározat végén található jogorvoslati
utasítás valóban úgy szól, hogy ellene „a
kézbesítéstől számított 30 napon belül közigazgatási per indítható a
Közigazgatási Bírósághoz történő kereset benyújtásával”.
Ez azonban nem akadályozta/akadályozhatta
az MNT-t, hogy Tari javaslatait megvitassa és állás foglaljon ebben a
közösségre nézve fontos kérdésben. Erre azonban már nem volt politikai akarat. Mint
ahogy közigazgatási per indítására sem.
A 2018. október 18-ai
országgyűlési információ szerint, „a Nemzetpolitikai Államtitkárság 2012
májusától a Concordia Minoritatis Hungaricae szabadkai civil szervezeten
keresztül ingyenes kárpótlási és rehabilitálási jogsegélyszolgálat működést
biztosítja, amelyben 15 ügyvéd tevékenykedik. Vajdaság miden nagyobb magyar
településén, Szabadkától, Temerinen át Újvidékig, számos lezáratlan ügyben még
most is rendelkezésre állnak”.[24]
Amennyiben ez az adat pontos,
akkor ennek a szervezetnek lehetnének adatai arról, hogy hány konkrét
rehabilitálási és restitúciós ügyben láttak, illetve látnak még el még ma is
jogi képviseletet és milyen eredménnyel? Összességében hányan kérték a
rehabilitálást és hány esetben fejeződtek be ezek sikeresen, illetve
utasították el? Az ingatlanok esetében mennyien követelték vissza az elkobzott
vagyont és milyen sikerrel? Milyen a visszaadott ingatlanok, szerkezete és
területe, épületek esetében azok száma és nagysága (településenként)? Amennyiben ilyen adatok léteznek, úgy hasznos
lenne, ha azokat a nyilvánosság is megismerhetné.
A délvidéki magyar sajtó, mivel a VMSZ
közvetett irányítása/befolyása alatt van, alig néhány kivételével, így a
hatalom ellenőrzési szerepét nem valósítja meg és csak elvétve foglalkozott a
délvidéki magyarság rehabilitálási és vagyon-visszaszármaztatási ügyeivel,
problémáival. A kivétel közé tartozik a VRTV magyar szerkesztősége, amely több
alkalommal is vizsgálta ezeket a témákat. Legutóbb a Fókusz c. műsor szeptember
24-ei adásában.[25]
A rehabilitálások sok esetben
számos akadállyal nehezítve haladtak/vannak folyamatban – az eljárások
hosszadalmasságát és költségeit nem is említve –, ami miatt sokan nem is
vállalták az elindításukat.
Az ügyészségek általában a
rehabilitálást ellenző véleményükkel és az esetek többségében kedvező végzések
elleni (nem ritkán többszöri) fellebbezésekkel akadályozták az eljárást.
A bíróságok sem mindig
alkalmazzák következetesen a jogszabályokat. Emellett a legtöbb esetben az
ártatlanság bizonyítását is a kérelmezőkre hárítják. Bizonyítékot kellett
beszerezni például arra vonatkozóan, hogy a kérelmező megjárta-e a járeki
(gyűjtő)tábort, még akkor is, ha gyermek, vagy csecsemő korában hurcolták el
oda, és nem is mindenki őrizte meg a
szabadulásakor kiadott iratot, hogy abba a helységbe vissza nem mehet, ahonnan
elhurcolták. Megtörtént az is, hogy
azonos tényállások alapján eltérő végzéseket hoztak.
A rehabilitálási törvény
alkalmazása, mint az a Köztársasági Polgári Jogvédő/Ombudsman 2016. március
15-én jelentéséből[26] is
látszik, más akadályokba is ütközik, mint például a „kiemelt
nyugdíjra/szolgálati időre” (22. szakasz) és a „külön pótlékra” (23. szakasz)[27] való
jogosultság elismer(tet)ése.
A rehabilitálások számáról az egyetlen
(általam) ismert adat az időközben elhunyt Tóth László újságírótól származik,
aki maga is megjárta a járeki tábort.
Tóth kutatása szerint, az
újvidéki Felsőbíróságon „2011 novemberétől 2016 júniusának végéig 1389 per
folyt a háborús bűnökkel vádoltak rehabilitálásával és az elvett vagyon
visszaszármaztatásával kapcsolatban, ezek közül 1059 a konfiskált vagyonra
vonatkozott. […] ’Tudod te, hogy a nagyapád mit követett el!’ – így fogadták az
unokát, aki a nagyapja rehabilitálását akarta kérelmezni. És elállt ettől.”[28]
Délvidéken összesen 6
felsőbíróság van (Nagybecskereken, Pancsován, Szabadkán, Zomborban, Szávaszentdemeteren/Sremska Mitrovicán
és Újvidéken).[29] Nem lenne tehát túl
bonyolult beszerezni az adatokat, ha erre lenne vállalkozó.
A Vagyon-visszaszármaztatási
Ügynökség 2018. szeptemberi adatai szerint a vagyon-visszaszármaztatási törvény
életbe lépése, vagyis 2011 óta 34.234 hektárnyi földterületet származtatott
vissza az állam a jogos tulajdonosoknak. A tulajdonosok mintegy 100.000
hektárnyi területet követelnek vissza, vagyis a területek két harmada még
visszaszármaztatásra vár.[30]
3. Jogi akadályok
A restitúciós és a rehabilitálási
törvény alkalmazásában számos jogi probléma is felmerült.
Hiába hívtuk fel az előkészítésük
idején a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) parlamenti képviselőinek figyelmét a
két törvény hiányosságaira és a magyar közösségre hátrányos rendelkezéseire.
„Az utolsó vesszőig változatlanok maradtak”[31]
azok a szakaszok, amelyeket Igazságügy-minisztériummal „egyeztettek”.[32] Hogy
pontosan melyek ezek, azt nem tudjuk, azt viszont igen, hogy a párt képviselői
megszavazták a törvényt.
Az egyik képviselő, aki részt
vett a törvény kidolgozásában és elfogadásában, így fogalmazott: „A rehabilitációs
törvény 2011. december 5-i zárószavazásával megnyugtató módon zárult le a
vagyon-visszaszármaztatás és a rehabilitáció kérdéskörét szabályzó
jogszabálycsomag elfogadásának folyamata”.[33] A
gyakorlat azonban számos dologban ellentmond ennek az állításnak.
Az ügyvédek olyan esetekről is
beszámoltak, hogy jogerős bírósági rehabilitációs végzés meglétének dacára az
Restitúciós Ügynökség – egyértelműen a hatáskörén kívül eső körülmény
tekintetében magának vindikálva a mérlegelés jogát – a „megszálló erőkhöz
tartozás” fogalmának sajátos értelmezése alapján utasítja el a
vagyon-visszaszármaztatási kérelmeket, vagy „azokra a hét évtizedekkel ezelőtti
katonai közigazgatási és államvédelmi dokumentumokra hivatkozva, amelyek
alapján a második világháborút követően megállapították a kérelmezőik
felmenőinek bűnösségét.” [34]
– A Vagyon-visszaszármaztatási
Ügynökség tehát sorra bírálja felül a jogerős rehabilitációs bírósági
ítéleteket, ami homlokegyenest ellentétes a jogállamiság alapelveivel,
másrészről mélyen igazságtalan a magyar közösséggel szemben”, állapította meg
levelében a Magyar Mozgalom is, az Orbán Viktor magyar miniszterelnökhöz
intézett 2017. december 19-i levelében.[35]
Az állam nem mutatott
hajlandóságot arra, hogy „ezeket az ügyeket gyorsan intézze, és mindenféle formális
kifogást keresnek annak érdekében, hogy ne kelljen visszaszolgáltatni a
természetben a földeket”.[36] Az
illetékes ügynökségben dolgozók „utasítást kaptak, hogy minden ügyben
fellebbezniük kell”,[37] hogy
keresniük kell „a kákán is a csomót”. [38] Így
időt nyernek, az állam pedig tovább használhatja a földeket, mert azok csak
később kerülhetnek vissza jogos tulajdonosukhoz – fogalmazott az egyik ügyvéd.[39]
Az ügyvédi vélemények szerint, a jogerősen
rehabilitált személyek kérelmének elutasítása a Vagyon-visszaszármaztatási
ügynökség részéről ellentétben van a törvénnyel: Az Ügynökség, – mint a Szerb
kormány közigazgatási szerve –, nem illetékes a bíróságok rehabilitálási
végzéseit felülvizsgálni.[40] Ha a
fellebbezések alatt álló ügyekben a szerb Igazságügy-minisztérium (másodfokon)
megerősíti az elutasító határozatokat, a közigazgatási bíróságoknál peres
eljárásban kell megsemmisíteni azokat.
A vagyon-visszaszármaztatással
kapcsolatban újabban három fejlemény is van:
Az első, kedvező, hogy a szerb kormány április
5-én meghozta a – régóta várt – rendeletet azokról a kritériumokról, amelyek
alapján meghatározzák az elkobzott mezőgazdasági és erdőterületek helyett
visszaadásra kerülő parcellák nagyságát.[41]
A rendelet értelmében, azokban az esetekben, amikor
az elkobzott terület visszaszármaztatása nem lehetséges, a földet a
„szubsztitúciós modell” szerint adják vissza, vagyis másik, megközelítőleg
ugyan olyan értékű parcella formájában.
A – mindössze négy szakaszból álló, a Szerb
Köztársaság Hivatalos Közlönyének 2018. április 13-ai 29. számában közölt és
április 21-étől már alkalmazásba került – 110-12919/2017 számú rendelet azokra
az állami tulajdonban lévő földek „azon kataszteri községekben visszaadására
vonatkozik, amelyekben az elvétel után elvégezték a tagosítást), illetve a
határrendezést”. Ez mellett, „meghatározza a kritériumokat azoknak a
mezőgazdasági és erőterületek esetében is, amelyek nem kerülnek
visszaadásra”.
Szakmai vélemények szerint, a
rendelet „meggyorsítja a restitúciót”.[42] – A szerb állam eddig mintegy 25 ezer hektár
mezőgazdasági földterületet származtatott vissza a háború előtti tulajdonosok
örököseinek, a rendelet alkalmazásával mintegy 70 ezer hektár kerülhet
visszaadásra. Az örökösök teljes követése közel 100 ezer hektár mezőgazdasági
földterület – közölte a VRTV.[43]
A második – sajnos kedvezőtlen – körülémény, hogy
„a pénzügyminisztérium még nem határozta meg azt a szorzószámot, amelynek
segítségével kiszámítják majd, mekkora összeggel kártalanítják azokat, akiknek
a vagyonát elkobozták a második világháború után”.[44] A
kötvényekkel való kárpótlást decemberben kellene megkezdeni, erre az idei
költségvetésben kétmilliárd dinárt irányoztak elő – nyilatkozták a Beta
hírügynökségnek a pénzügyminisztériumban. Mint mondták, most elemzik a
Restitúciós Ügynökségtől kapott adatokat, hogy ezek alapján megállapítsák a
reális kárpótlási szorzószámot.
A restitúciós törvény szerint azokat az egykori
tulajdonosokat vagy utódokat, akiknek a vagyonát nem tudják természetben
visszaszármaztatni, összesen kétmilliárd euróval kártalanítják 12 évre szóló
államkötvények formájában, évi 2 százalékos kamattal. Egy-egy személynek
legfeljebb 500.000 eurót fizethetnek ki, a vagyon piaci értékére való tekintet
nélkül.
Mile Antić, a Restitúciós Háló koordinátora elmondta:
a költségvetésben nincs elegendő pénz a kártérítésre. Erre az idén 160 millió
euró kellett volna, de csak 16 milliót, azaz 2 milliárd dinárt tudtak
elkülöníteni.[45]
A harmadik – szintén kedvezőtlen
– fejlemény, miszerint a szerb állampolgársággal nem rendelkező – magyar
állampolgárságú kérelmezők esetében pedig „még mindig nem dőlt el, hogy
jogosultak-e egyáltalán a vagyon-visszaszármaztatásra – figyelemmel a törvények
arra a rendelkezésére, hogy a vagyon-visszaszármaztatásra azon külföldi
kérelmezők jogosultak, akiknél a honosság szerinti állammal viszonosság áll
fönt”.[46] Ez
miatt a magyar állampolgárok ügyet többnyire elő sem veszik.
A volt Jugoszlávia és Magyarország 1956-ban, a két
ország között függőben lévő pénzügyi és gazdasági kérdések tárgyában kötött
államközi egyezménnyel,[47]
mind az államok, mind állampolgáraik nevében kölcsönösen kiegyenlítettnek
tekintették mindazokat a, többek között pénzkifizetésre vonatkozó jogokat,
amelyek 1955. január 1-je előtt keletkeztek. Ez most állítólag jogalapját
képezné a magyar állampolgárságú ügyfelek kérelmeinek elutasítására...
Az idézett egyezmény legfontosabb (1.) cikkének hiteles,
teljes szövege:
(1)
A Szerződő Felek, mind a magunk, mind jogi személyeik
és állampolgáraik nevében kölcsönösen kiegyenlítetteknek tekintik mindazokat a
pénzfizetésre, árúszállításra és egyéb szolgáltatásokra vonatkozó jogokat,
követeléseket és igényeket, amelyek a másik Szerződő Féllel, annak jogi
személyeivel, valamint állampolgáraival szemben 1955. január hó 1. napja előtt bármilyen
jogcímen keletkeztek.
(2)
Az első bekezdés rendelkezései nem terjednek ki:
a)
azokra a jogokra, követelésekre és igényekre, amelyek a
Szerződő Felek állampolgárait a másik Szerződő Fél állampolgáraival szemben
polgári, jogi jogviszonyból megilletik;
b)
Azokra a jogokra, követelésekre és igényekre, amelyek a
Szerződő Feleknek a másik Szerződő Fél állampolgárait az e területen székelő
jogi személyekkel szemben polgári jogviszonyból kifolyólag illetik vagy
terhelik, valamint ezeknek az állampolgároknak a köztartozására;
c)
Az irodalmi és művészeti szerzői jogra és az azon
alapuló követelésekre és igényekre.
Ennek az államközi egyezménynek
az alapján – a véleményem szerint – semmiképpen nem lehet elutasítani az
elkobzott vagyon jelenleg magyar állampolgárságú örököseitől az őket megillető
javak visszaszármaztatását. Az egyezmény erre egyáltalán nem vonatkozik, ezt
egy szóval nem említi! Az ilyen végzések ellen minden jogorvoslattal élni kell!
A jelenleg „szerb
állampolgársággal nem rendelkező – magyar állampolgárságú kérelmezők esetében”
arra kellene hivatkozni, hogy azok, akiktől elvették/kobozták annak idején az
ingatlanokat, abban az időben igenis jugoszláv/szerb állampolgárok voltak. Ezt
okiratokkal, például születési anyakönyvi kivonattal, vagy egyéb korabeli dokumentummal
is bizonyítani lehet. A károsultak szerb állampolgárságának megszűnése nincsen
kihatással a vagyon visszakövetelési jogra.
Olyanan ügyekről is beszámoltak, az Ügynökség Magyarország
esetében elvitatja azt is, hogy a természetbeni vagyon-visszaszármaztatáshoz
(és akár a kárpótláshoz) való jog tekintetében fennállt-e a reciprocitás
(kölcsönösség/viszonosság).
Akadályokkal szembesülnek a
termőföld természetbeni visszaadását várók is.
Az egyik örökös a visszaszármaztatási eljárás során tapasztalt sérelmeit
így fogalmazta meg:[48]
„A nagyapámat,
42 másik magyarral együtt ’elvitték’ a partizánok, úgy mondták akkor, hogy
munkaszolgálatra, sohasem tért vissza családjához, háborús bűnösnek
minősítették, kivégezték. 2013-ban eljárását indítottam a rehabilitálása
céljából, első fokon a bíróság jóvá is hagyta, de az ügyészség fellebbezett, és
az Újvidéki Felsőbíróság másodfokon elvetette a rehabilitációs kérelmemet,
pedig egyetlenegy terhelő bizonyíték sem volt arra vonatkozóan, hogy a nagyapám
bármilyen bűntettet elkövetett volna. Ettől függetlenül maradt a bélyeg, rajta
is és a családunkon is. Ez a tény természetesen kihatással volt arra is, hogy
azonnal megszakították a restitúciós eljárást, amit ugyancsak én indítottam meg
elkobzott vagyonának a kárpótlása végett. Erre az első sérelemre nem reagáltam,
mert gondoltam, egyedül vagyok az esetemmel, de később megismerkedtem
emberekkel, akik hasonló helyzetben vannak, és hivatalosan is kezdeményezték
ügyük intézését, de nem jártak sikerrel, visszautasították a rehabilitációs
folyamodványukat.
A másik,
sérelem, ami az előzőnél drasztikusabb: dédöregapámtól, többek között 27
kataszteri hold első osztályú termőföldet koboztak el 1946-ban, ennyit tudunk
dokumentumokkal bizonyítani, amit tizenhét éven át gyűjtöttünk, most pedig
negyedosztályú, megművelésre alkalmatlan, ingoványos földdel akarnak kárpótolni
bennünket! Emiatt tiltakoztam, írtam a Vagyon-visszaszármaztatási Ügynökség
igazgatójának, de visszautasítottak, azzal a magyarázattal, hogy esetemben
semmilyen jogsértés nem történt.
Ezen jogsértés
sem egyedülálló, most veszik el tőlem és több ezer magyar családtól másodszor
és véglegesen az ősi vagyonunkat!”
– Összegzésben azt lehet mondani,
hogy a magyarok ismét vesztesei ennek az eljárásnak. Egyszer, amikor elkobozták
a vagyonukat, másodszor amikor kihagyták őket a magánosításból és harmadszor a
vagyon-visszaszármaztatás ellehetetlenítésével. Úgy egyének, úgy történelmi
magyar egyházak szempontjából – értékelte Csonka Áron tartományi képviselő.[49]
Milan Uzelac, s szabadkai
Vagyon-visszaszármaztatási Egyesület Igazgató Bizottságának elnöke szerint
„csak az Európai Unió követelései miatt bonyolítana le Szerbia egyre több
vagyon-visszaszármaztatási ügyet, és nem a több évtizedes igazságtalanság
helyreállítása végett, amit a második világháború után követtek el”. Uzelac a
Vajdasági Televíziónak elmondta: a szerbiai vagyon-visszaszármaztatási törvény
a gyakorlatban rossznak minősült, a benne foglaltak végrehajtására pedig nincs
meg a politikai akarat.[50]
***
Mindebből az derül ki, hogy nem
csak a rehabilitálási és a restitúciós törvény szövegével van baj, hanem az
alkalmazásával is.
Ez ismételten időszerűsíti egy
független délvidéki magyar érdekvédelmi civil szervezetlétrehozását és
felkészítését a hatékony érdekvédelemre, úgy Szerbiában, mint külföldön.
Végezetül javasolom egy
tényfeltáró (szak)bizottság létrehozását, amely – az eddig tapasztalatok és még
begyűjtésre váró anyagok, illetve adatok alapján – átfogó jelentést készítene a
délvidéki rehabilitálások és vagyon-visszaszármaztatási eljárások
eredményeiről, valamint javaslatokat tenne az észlelt problémák megnyugtató
rendezésére, a hatékony jogvédelmének biztosítására. Legalább ennyivel
tartozunk az áldozatoknak.
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. november
23.
[1] A kivégzettek listáit tartalmazó könyvek, illetve a neveket tartalmazó listák, valamint a részletes internetes adatbázis elérhető a szerbiai igazságügyi minisztérium honlapján. Ezek különösen fontosak a bíróságok munkájához. A rehabilitálási eljárásokban használják ezeket, amelynek fontos része, hogy valakit ítélkezés nélkül végeztek ki. Szerbiában eddig 6000 embert rehabilitáltak.
Az (1944. szeptember 12. utáni) összes áldozat és a tömegsírok listája
az igazságügyi minisztérium honlapján található: http://www.komisija1944.mpravde.gov.rs/cr/articles/pocetna/.
Lásd még B. Crnjanski Spasojević: OZNA planski ubila 35.000 ljudi [Az OZNA (vagyis a Népvédelmi Osztály) tervszerűen megölt 35 000 embert] Novosti, 2017. március 1. 4., vagy http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/drustvo/aktuelno.290.html:652590-PRED-VAMA-SU-KNJIGE-STRELJANIH-Ozna-planski-ubila-35000-ljudi-u-Srbiji.
Az írás magyar fordítását lásd: Nyilvánosságra kerültek a kivégzettek adatait tartalmazó könyvek, amelyeket a Titkos Sírok Feltárásának Állami Bizottsága talált meg.
http://bozokiantal.blogspot.rs/search/label/1944-1945,
2017. március 4. [11:41]
[2] Odluka [Határozat]. Str.
pov. br. 2/45 [Szig. biz, 2/45]. 1945. január 22. Arhiv Vojvodine [Vajdasági
Levéltár]. Novi Sad [Újvidék]. Hiteles másolat a szerző dokumentációjában.
[3] A falunak 1910-ben
10 180 lakosa volt, ebből 7211 szerb és 2730 magyar nemzetiségű. A háború
után, 1948-ban tartott összeírás szerint a lakosság 7929 főt tett ki, ebből
7293 szerb, 193 magyar, a többi más nemzetiségű. A hiányzó magyarok közül 695
személyről van arra vonatkozó adat, hogy áldozatául esett a titói rendszer
terrorjának: a faluban 1944. október dereka és 1945. január 23-a között
végrehajtott emberirtásnak, majd a haláltáborban elszenvedetteknek. Negyvenöt
januárjában ugyanis a falu teljes maradék magyarságát háborús bűnössé
nyilvánították, és a 25 km-re levő Tiszaistvánfalva (Járek) német faluban
kialakított haláltáborba deportálták őket. Még a templomukat és a temetőjüket
is lerombolták. Hasonló sors érte Zsablya és Mozsor helység mintegy 2300 főt
kitevő magyar lakosságát is. Forrás: 1. A Magyar Szent Korona
Országainak 1910. évi népszámlálása. Budapest, 1912, Magyar Kir.
Központi Statisztikai Hivatal, 880; p. 2. Matuska Márton: A megtorlás napjai. Újvidék, Magyar Szó – Forum, 1991, 393
p.; 3. Matuska Márton: Hová tűntek Zsablyáról a magyarok? Temerin,
2004, A
VMDP Történelmi Bizottsága, 242 p.; 4. Teleki Júlia: Hol vannak a sírok? Óbecse, 2007, a szerző kiadása,
192.
A legutóbbi (2011-es) népszámláláson 90 csúrogi, 85
zsablyai és 14 mozsori vallotta magát magyarnak.
(H. Á.: 70 év után eltörölték a magyarok kollektív bűnösségét Szerbiában – Ennek kellene örülnünk?
http://delhir.info/cimlap/friss-hireink/32218-2014-11-02-18-00-19,
2014. november 2., 19:56)
[4] 1910-ben Zsablya 7993
lakosából 1722 magyar,
1074 német,
5080 szerb
volt. A 2011. évi népszámláláskor Zsablyának 9161 lakosa volt, ezek közül szerb
8672 (90,35%), magyar pedig 80 (0,88). (Zsablya: https://hu.wikipedia.org/wiki/Zsablya)
Lásd még Matuska Márton: Hová tűntek Zsablyáról a magyarok? A VMDP Történelmi
Bizottsága. Temerin, 2004, http://adattar.vmmi.org/fejezetek/1207/01_cimoldal.pdf
[5] Petrik Verona Legenda a bácskai
magyarokról c. verses visszaemlékezése szerint.
Mozsoron (Mošorin) az 1940-es
évek elejétől 1940 derekáig két razzia zajlott le, amelyeknek összesen mintegy
270 helybeli személy esett áldozatául.
Az első 1942 januárjában volt, és
néhány nap alatt befejeződött. Áldozatai majdnem kizárólag szerbek voltak,
összesen 179-en. A vérengzés pedig a mi – magyarok – lelkünket nyomja.
A kommunista hatalom adatai
szerint 1941-ben a falunak 3458 szerb lakója volt, a negyvenkettőben lezajlott
razziában közülük 179 esett áldozatul, ám volt közöttük egy magyar asszony.
Közülük tehát minden 19-20-ik odaveszett. Az 1944. október végétől 1945
tavaszáig tartó kivégzések végéig adataink szerint 88 helybeli magyart
veszejtettek el, illetve volt közöttük egy szerb férfi is. Ugyancsak a
kommunista rezsim szerint ez az 1944 októberéig ott élő 656 magyar közül került
ki, ami azt jelenti, hogy odaveszett minden 7-8-ik.
A második razziában lemészároltak
vagyona nyomban a likvidálásuk után ebek harmincadjára jutott. Miután 1945
tavaszán a falu megmaradt magyar lakosságát, név szerint fölsorolva őket
szintén háborús bűnössé nyilvánította egy tartományi bizottság, és
valamennyiüket a járeki haláltáborba zárták, az ő vagyonuknak is ez lett a
sorsa. Az is ide tartozik, hogy a magyar templomot is lerombolták, az egyházi
és templomi dokumentumokat, kegytárgyakat pedig megsemmisítették. néz:
Terebélyessé nőnek-e a mozsori fák? Magyar Szó, 2015. november 28. 9., vagy https://www.magyarszo.rs/hu/2903/vajdasag_ujvidek/136455/Tereb%C3%A9lyess%C3%A9-n%C5%91nek-e-a-mozsori-f%C3%A1k.htm,
2015. november 28. [12:26]
[6] A lakosság vagyonának
elvétele 41 törvény és egyéb jogszabály alapján is történt. Ezek tételesen fel
vannak sorolva a restitúciós ügynökség honlapján: Propisi o oduzimanju imovine
[Vagyonelvételi jogszabályok] http://www.restitucija.gov.rs/propisi-o-oduzetoj-imovini.php
[7] Odluka [Határozat]. 1945.
március 26. Arhiv Vojvodine [Vajdasági Levéltár]. Novi Sad [Újvidék]. Hiteles másolat a szerző dokumentációjában.
A határozat 285 mozsori, három titeli és két újvidéki
lakos nevét is tételesen felsorolja, akik „háborús bűnök elkövetéséért, ezekre
való bujtogatásért, illetve ilyen bűnök végrehajtásában való részvételért
felelősek”, vagyis „háborús bűnösök”. (Hogy mi lett a sorsuk az a határozatból
nem derül ki, de feltételezhető.)
[9] Vajdaság Autonóm Tartomány
Hivatalos Lapja, 2003. március 24., LIX évfolyam 5. szám, (1.) 65. oldal és Rezolucija o nepriznavanju
kolektivne krivice. Službeni list Autonomne Pokrajine Vojvodine, 24. mart
2003., broj 5, strana (1.) 65.
[10] Zakon o rehabilitaciji [Törvény a rehabilitálásról] "Službeni glasnik RS", broj 33/06. http://www.stojkovic.co.rs/pdf/rehabil.pdf
[11] Zakon о
vraćanju oduzete imovine i obeštećenju [Törvény az elkobzott vagyon
vissza-származtatásáról és a kárpótlásról]. Službeni glasnik RS [a SZK
Hivatalos Közlönye], 72/2011.,
108/2013., 142/2014 szám és 88/2015 – AB)
A törvény magyar nyelvű szövegét lásd: http://www.mnt.org.rs/dokumentumok/hasznos-tartalom/torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven
Lásd még: Прописи о враћању имовине [Vagyon-visszaszármaztatási jogszabályok]. http://www.restitucija.gov.rs/propisi-o-vracanju-imovine.php , vagy https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_vracanju_oduzete_imovine_i_obestecenju.html.
[12] Zakon o rehabilitaciji
[Törvény a rehabilitálásról]. Službeni glasnik RS [a SZK Hivatalos Közlönye],
92. szám, 2011. december 7., vagy http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_rehabilitaciji.html
és https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_rehabilitaciji.html
A rehabilitálási
törvény magyar nyelvű szövegét lásd: http://www.mnt.org.rs/dokumentumok/hasznos-tartalom/torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven
[13] Deklaracija Narodne skupštine o osudi akata protiv
civilnog mađarskog stanovništva u Vojvodini počinjenih 1944–1945. godine.
„Službeni glasnik RS” [a SZK Hivatalos Közlönyének] 2013. június 21-i 54.
számában jelent meg (2274. 3.), vagy
http://www.vajma.info/cikk/szerbkiadas/2778/Deklaracije-Narodne-skupstine-o-osudi-akata-protiv-civilnog-madjarskog-stanovnistva-u-Vojvodini-pocinjenih-194482111945-godine.html,
2013. június 24. [19:47]
Magyar nyelvű szöveg:
[14] Rešenje Vlade Republike Srbije 3877 [A Szerb
Köztársaság Kormányának 3877-es határozata]. Megjelent a Službeni glasnik RS [a
SZK Hivatalos Közlönye] 2014. november 5-i 121. számában, a 3877-es szám alatt,
26-27.
Bővebben lásd a Megkésett,
deklaratív határozat c. 2014. november 9-i írásom: Civitas Europica Centralis
(CEC): Kisebbségi Sajtófókusz, 2014. november 8.; DélHír portál: http://delhir.info/delvidek/magyarsag-koezelet/32480-2014-11-09-13-52-11,
2014. november 09. [14:41]; Nemzeti Jogvédő Szolgálat. NJSZ Hír, 49/2014, 2014. november 9.
[17:48] és Keskenyúton: http://keskenyut.hu/page/234/art/1061/akt/1/html/megkesett-deklarativ-hatqrozat.html
[15] Vlada Srbije je, na zahtev SVM-a, ukinula odluke iz 1945. godine, kojima su Mađari iz Čuruga, Žablja i Mošorina, primenom principa kolektivne odgovornosti, proglašeni ratnim zločincima [A VMSZ kezdeményezésére a szerb kormány hatályon kívül helyezte Csúrog, Zsablya és Mozsor magyar lakosságának kollektív bűnösségéről szóló határozatokat]
Magyar nyelvű szöveg: http://www.vmsz.org.rs/hirek/tortenesek/vmsz-kezdemenyezesere-szerb-kormany-hatalyon-kivul-helyezte-harom-falu-csurog
A határozatról bővebben lásd
a Megkésett, deklaratív határozat c. 2014. november 9-i írásom a 14-es
jegyzetben.
[16] S. T. G.: Érdemi bocsánatkérést, tényleges
rehabilitációt. Magyar Szó, 2015. november 10. 10.
[18] Miniszterelnökség. PAT
605/2 (2018), 2018. október 18.
[19] R. P.: A magyar kormány szerint Budapestről nézve nincs gond a délvidéki vagyon visszaszármaztatással. http://delhir.info/2018/10/25/a-magyar-kormany-szerint-budapestrol-nezve-nincs-gond-a-delvideki-vagyon-visszaszarmaztatassal/, 2018. október 25.
[20] Napirendipont-javaslat a
Magyar Nemzeti Tanács 3. rendes ülésére. http://vmdk.org.rs/?start=266
[21] Uo.
[22] Uo.
[23] Magyar Nemzeti Tanács. Tari
István, a Magyar Nemzeti Tanács tagja részére. Iratszám: MNT-002317/K/2014 –
A/416/3, 2014. december 23.
[24] Miniszterelnökség. Lásd a
18-as jegyzetben.
[25] Az
állam akadályozza a vagyon-visszaszármaztatást? A teljes műsor itt
tekinthető meg: http://media.rtv.rs/sr_lat/fokuszban/40517
http://www.rtv.rs/hu/t%C3%A1rsadalom/az-%C3%A1llam-akad%C3%A1lyozza-a-vagyon-visszasz%C3%A1rmaztat%C3%A1st_952751.html,
2018. szeptember 25. [16:12
17:00]. Lásd még a Családi Körben azonos címen megjelent írást (2018. november
4. 16.).
[26] Redovan godišnji izveštaj Zaštitnika građana za 2015.
godinu [A Polgári Jogvédő 2015. évi rendes jelentése] 237 (3.5.) http://www.ombudsman.rs/
[27] Lásd a Külön pótlék pedig nincs. http://bozokiantal.blogspot.rs/search/label/Rehabilit%C3%A1l%C3%A1s?updated-max=2016-01-20T15:06:00%2B01:00&max-results=20&start=2&by-date=false,
2015. augusztus 6 [19:15] és Rehabilitáltaknak nincs nyugdíjnövelés c.
írásom. Uo. 2015. június 14. [12:05] Lásd még a Saša Janković köztársasági ombusman
jelentése c. írásom. http://delhir.info/cimlap/friss-hireink/52669-2016-03-23-19-24-25,
2016. március 23. [20:21]
[28] Tot Laslo: Mađarska
manjina u Srbiji [Magyar kisebbség Szerbiában]. http://bozokiantal.blogspot.rs/,
2016. július 27.
[29] Pregled organizacije Viših sudova [A felsőbíróságok szervezetének áttekintése]. https://portal.sud.rs/code/navigate.aspx?Id=46
[30] Az elkobzott szántóföldek harmada került csak vissza tulajdonosaikhoz
https://szabadmagyarszo.com/2018/09/10/az-elkobzott-szantofoldek-harmada-kerult-csak-vissza-tulajdonosaikhoz/,
2018. szeptember 10. [17:25]
[31] Pásztor Bálint: Lassú víz partot
most. http://www.pasztorbalint.rs/index.php/start/show/2010/hu,
2011. november 25. [12:32]
[32] Uo.
[33] A Vagyon-visszaszármaztatás,
rehabilitáció. Új Esély, 2011. december 15. 10-11.
[34] Például Józsa László (Tóth Imre: Rehabilitáció igen,
kárpótlás mégsem? Családi Kör, 2018. február 8. 8, vagy https://www.facebook.com/advokat.jozsa.laszlo.ugyved/),
Buckó György és Borál Egon (lásd a 25-ös jegyzetben említett műsort, illetve
írást).
[35] A nemzeti tanácsokról és a vagyon-visszaszármaztatásról http://www.magyarmozgalom.rs/hu/hirfolyam/a-nemzeti-tanacsokrol-es-a-vagyon-visszaszarmaztatasrol
[36] Lásd a 25-ös jegyzetben
említett műsort, illetve írást.
[37] Uo.
[38] Uo.
[39] Uo.
[40] Lásd Tóth Imre írásában
is (34-es jegyzet).
[41] УРЕДБA о критеријумима за
утврђивање површине пољопривредног и шумског земљишта у поступку враћања
одузете имовине [Rendeletet az elkobzott mezőgazdasági és erdőterületek helyett
visszaadásra kerülő parcellák nagyságát meghatározó kritériumokról].
"Службени гласник РС" [Hivatalos Közlöny], 29. szám, 2018. április
13., vagy http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/reg/viewAct/738be0c2-1f93-4b37-baa3-845b077c0e65
Lásd még FoNet: Zamena zemljišta
kao rešenje za restituciju [A restitúció megoldása a földcsere]. Danas, 2018.
november 16. 12.
[42] Nova uredba ubrzava restituciju
[Az új rendelet meggyorsítja a restitúciót]. http://www.agronews.rs/nova-uredba-ubrzava-restituciju/,
2018. április 16
[43] https://www.paragraf.rs/dnevne-vesti/030518/030518-vest13.html, 2018. április 30.
[44] (Beta) Még a kárpótlási
szorzószámot sem határozták meg. https://www.magyarszo.rs/hu/3637/gazdasag/180747/M%C3%A9g-a-k%C3%A1rp%C3%B3tl%C3%A1si-szorz%C3%B3sz%C3%A1mot-sem-hat%C3%A1rozt%C3%A1k-meg.htm,
2018. március 27. [08:27]
[45] Uo. Lásd még: Még mindig nem határozták meg a kárpótlási szorzókat.
Szabad Magyar Szó, 2018. március 25. [19:05]
https://szabadmagyarszo.com/2018/03/25/meg-mindig-nem-hataroztak-meg-a-karpotlasi-szorzokat/
https://szabadmagyarszo.com/2018/03/25/meg-mindig-nem-hataroztak-meg-a-karpotlasi-szorzokat/
[46] Lásd Tóth Imre írásában is (34-es jegyzet).
[47] Ureba o rafifikaciji
Sporazuma o regulisanju nerešenih finansijskih i privrednih pitanja između
Jugoslacvije i Mađarske [Rendelet
a Jugoszgoszlávia és Magyarország közötti megoldatlan pénzügyi kérdések
rendezéséről szóló egyezmény ratifikálásától]. Меđunarodni ugovori
Federativne Narodne Republike Jugoslavije, Sveska br. 73, godina 1957. 22-23 [A
Jugoszláv Szövetségi Népköztársaság nemzetközi szerződései, 73. füzet, 1957 év
22-23]
[48] Az eredeti dokumentum a
birtokomban van.
[49] Vagyon-visszaszármaztatás: válasz olvasói levélre. http://csonkaaron.blogspot.rs/, 2017. január 27.
Lásd még a Magyar Mozgalom a Magyar Mozgalom 2018. február 14-ei állásfoglalását a KMKF plenáris ülésének zárónyilatkozata kapcsán (http://www.magyarmozgalom.rs/hu/allasfoglalasaink/a-magyar-mozgalom-allasfoglalasa-a-kmkf-plenaris-ulesenek-zaronyilatkozata-kapcsan) és az Orbán Viktor magyar miniszterelnökhöz intézett 2017. december 19-ei levelét (a 35-ös jegyzetben).
[50] Uzelac: Még nagyobb
igazságtalanság ér bennünket, mint amikor a vagyonainkat elkobozták. Szabad Magyar Szó, 2018. február 14. [9:15]
https://szabadmagyarszo.com/2018/02/14/meg-nagyobb-igazsagtalansag-er-bennunket-mint-amikor-a-vagyonainkat-elkoboztak/ Lásd még Halász Gyula: Ami az enyém, az nem a tiéd. Magyar Szó, 2017. február 18. http://www.magyarszo.rs/hu/3297/hetvege/160806/Ami-az-eny%C3%A9m-az-nem-a-ti%C3%A9d.htm, 2017. február 19. [09:25]
https://szabadmagyarszo.com/2018/02/14/meg-nagyobb-igazsagtalansag-er-bennunket-mint-amikor-a-vagyonainkat-elkoboztak/ Lásd még Halász Gyula: Ami az enyém, az nem a tiéd. Magyar Szó, 2017. február 18. http://www.magyarszo.rs/hu/3297/hetvege/160806/Ami-az-eny%C3%A9m-az-nem-a-ti%C3%A9d.htm, 2017. február 19. [09:25]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése