Folytatódik a diszkriminálás
Az újvidéki Felső
Bíróság október 31-én hirdetett első fokú ítéletet a Vajdasági
Magyar Diákszövetségnek (VaMaDiSz) az újvidéki
Jogtudományi Kar elleni perében: A Jogtudományi Kar a felvételi pályázatában a
szerb nyelv ismeretének írásbeli és szóbeli vizsgája bevezetésével
diszkriminatív módon lépett fel a magyar nemzeti kisebbség azon tagjai ellen,
akik a felvételi vizsgára jelentkeztek, és akik részére a kar köteles a magyar
nyelvű felvételi vizsgázás lehetőségét biztosítani – a bíróság megtiltja
azt, hogy Jogtudományi Kar ezt a diszkriminatív lépést megismételje – közölte
honlapján a VaMaDiSz.[1]
Sóti
Attila, a VaMaDiSz elnöke
A magyar felvételi
vizsgázás ügyében idén áprilisban megszületett a jogerős győztes ítélet, amely
az újvidéki Jogtudományi Kart kötelezi a magyar nyelvű felvételi vizsgázás
megszervezésére, a kar a felvételi pályázatát átalakította: mindenkinek, aki
nem szerb nyelvű felvételi vizsgát igényel, kötelező egy szerb nyelvtudás
felmérő írásbeli és szóbeli vizsgán is részt venni, amely szintén feltétele a
karra való sikeres felvételizésnek. Ezen a plusz vizsgán legalább B2-es
nyelvismereti szintet kell elérni a jelentkezőknek, írja a
VaMaDiSz.[2]
– A VaMaDiSz álláspontja szerint, tekintettel arra,
hogy ez a plusz vizsga kizárólag azokra a jelentkezőkre vonatkozik, akik nem
szerb nyelven felvételiznek (tehát, akik nem szerb nemzetiségűek), a Jogtudományi
Kar diszkriminációt követ el (ismét). Maximálisan egyetértünk a Magyar Nemzeti
Tanács elnökének álláspontjával, amely szerint, a kar ezen lépése másodrangú
állampolgároknak tekinti a magyar ajkú diákokat.
A kar részéről ez a lépés ellentmond a realitásnak, a józan észnek, a diszkriminációt tiltó törvénynek, az ide vonatkozó 2014-es Alkotmánybírósági véleménynek, valamint szöges ellentétben áll az újvidéki Fellebbviteli Bíróság áprilisi jogerős ítéletének elvével.
Hosszas, sikertelen egyeztetéseket követően idén júniusban új pert indítottunk az újvidéki Felső Bíróságon a Jogtudományi Kar ellen az újabb diszkrimináció miatt – olvasható a Sóti Attila elnök által aláírt tájékoztatónak a korábbi fejleményeket ismertető része.[3]
A kar részéről ez a lépés ellentmond a realitásnak, a józan észnek, a diszkriminációt tiltó törvénynek, az ide vonatkozó 2014-es Alkotmánybírósági véleménynek, valamint szöges ellentétben áll az újvidéki Fellebbviteli Bíróság áprilisi jogerős ítéletének elvével.
Hosszas, sikertelen egyeztetéseket követően idén júniusban új pert indítottunk az újvidéki Felső Bíróságon a Jogtudományi Kar ellen az újabb diszkrimináció miatt – olvasható a Sóti Attila elnök által aláírt tájékoztatónak a korábbi fejleményeket ismertető része.[3]
– Nem szabad elfelednünk, hogy egy elsőfokú
ítéletről van ebben az esetben szó, megtörténhet, hogy a Jogtudományi Kar
fellebbez majd, de az eddig történtek reménykeltőek, húzta alá Sóti.[4]
Sóti a közleményében arról már nem számolt be,
hogy az idén és az utóbbi néhány évben hány magyar anyanyelvű, illetve ilyen
nyelven középiskolát végzett diák felvételizett illetve jutott be Jogtudományi
Kar hallgatói közé? Pedig ez fontos adat lett volna.
Köztudott, hogy a magyar jogászok száma
folyamatosan csökken, úgy az igazságügyi, mint a közigazgatási szervekben,
valamint a közügyekben, tartományi és önkormányzati szinten is. Ennek negatív
következményei vannak/lesznek a közösség egészére nézve, a részarányos
foglalkoztatás, a nyelvi jogok megvalósítására és általában a jogérvényesítés
terén. Bizonyára összefüggésben van ez a Jogtudományi Kar diszkriminatív viszonyulásával
is.
A VaMaDiSz elnöke a közleményében nem felejtette el
megköszöni „a Magyar Nemzeti Tanács elnökének és a tartományi oktatásügyi,
nemzeti kisebbségi titkárságnak az ügyben tett lépéseit, támogatását és
együttműködését, mert ez az összefogás eredménye”.[5] (Sóti a közleményében, nem csak hogy elfelejtette megköszönni a jogi
képviselőnek az eljárásban elért eredményt, de még csak a nevét sem említette.)
Miből is áll(hat)tak ezek a „lépések, támogatások
és az együttműködés”?
A véemeszes Nyilas Mihály vezette tartományi oktatásügyi, nemzeti kisebbségi
titkárság – az általam ismertek szerint – a Jogtudományi Kar által gyakorolt
diszkrimináció megszüntetése érdekében szinte semmit nem tett, de a legfontosabb: Nem szerzett
érvényt a Tartományi Képviselőház 2015. április 8-i rendeletének, miszerint „az
egyetemi intézmény köteles a jelentkezőknek lehetővé tenni a nemzeti kisebbségi
– nemzeti közösségi nyelven való felvételizést”.[6] Ha ez megtörténik, a pereskedésre nem lett volna szükség.
Így viszont Nyilas és Hajnal Jenő, az MNT elnöke is páholyból nézték a VaMaDiSz viaskodását a Jogtudományi
Karral. Milyen hatalom az, amelyik nem tud érvényt szerezni még az általa
hozott jogszabályoknak sem? Milyen MNT az, amelyik nem tesz hatékony intézkedést a közössége érdekében?
A szerb kormány, az Európa Tanácsnak (ET)[7] a nemzeti kisebbségek
védelméről szóló keretegyezményének[8] 25. cikkével összhangban,[9] 2018. szeptember 14-én
országjelentést fogadott el az egyezmény alkalmazásáról a 2012-2016-ra
vonatkozóan.[10]
A Magyar Nemzeti Tanácsnak (MNT)
a jelentéshez csatolt „melléklete”[11] hangsúlyozza, hogy „az
újvidéki Jogtudományi Karon kedvezőtlen a magyar kisebbséghez tartozók és az
anyanyelven való felvitelizésük iránti viszonyulás”. Ennek az a következménye,
hogy „ezt a főiskolai intézményt évről évre kevesebb magyar nemzetiségű és
anyanyelvű hallgató látogatja, aminek még nagyobb negatív hatása van a magyar kisebbség
részvételére a közügyekben”.[12]
Hajnal Jenő, az MNT elnöke, a testület 33. (2018. május 24-ei)
rendes ülésén hangsúlyozta: „Sokéves kihagyás után újra élhettek kisebbségi
jogaikkal az újvidéki állami jogi karra felvételizők, ugyanakkor a sikeres
anyanyelven teljesített felvételit követően a kar szerb nyelvű vizsgára is
kötelezte a jelentkezőket”. – Mint köztudott, korábban a kötelező érvényű
tartományi rendelet, majd a Fellebbviteli Bíróság elmarasztaló ítélete ellenére
újabb diszkriminatív lépésre szánta el magát a kar – hangoztatta az MNT-elnök. Hozzátette:
Az ismételt hátrányos megkülönböztetés emberi és kisebbségi szempontból is
elítélendő, mindezt rosszindulatú provokációnak tartja, amely másodrendű
állampolgárokként kezeli a nemzeti kisebbségek fiataljait. A Magyar Nemzeti
Tanács felvette a kapcsolatot az illetékes tartományi szervekkel – mondta. A
tartomány felszólította a Jogi Kart a jogegyenlőség elvét sértő gyakorlat
beszüntetésére. Amennyiben nem oldódik meg a helyzet, az MNT további lépéseket
tesz a kisebbségi jogérvényesítés érdekében – jelentette ki Hajnal Jenő.[13]
A Jogi Karon az MNT elnöke által
kilátásba helyezett „lépesektől” bizonyára nagyon beijed(het)tek, mert továbbra
sem változtattak semmit. Lehetséges, hogy Hajnal „felszólítása” el
se jutott hozzájuk, ha pedig eljutott, az eredménye egyenlő a nullával.
Az lett volna az MNT „lépése,
támogatása és együttműködése” a magyar hallgatók diszkriminálása megszüntetése érdekében, hogy
„felvette a kapcsolatot az illetékes tartományi szervekkel”,
amelyek „felszólították a Jogi Kart a jogegyenlőség elvét sértő gyakorlat
beszüntetésére”? A kar pedig fütyült „a felszólításra” – ha az egyáltalán
meg is történt. Vegyük, hogy mégis: Milyen hatalma van a tartományi kormánynak, ha nem tud érvényt szerezni a Képviselőház rendeletének? Esetleg nem is akart? Hogy is állunk
akkor mi a joguralommal és a jogállammal?
Nyilas és Hajnal meg is érdemlik a köszönetet – a
semmittevésért! Erre szokták mifelénk mondani: „Köszönöm, de most már ne
segíts”!
Mivel „a helyzet nem oldódott
meg”, a VaMaDiSz júniusban újabb pert indított a Jogtudományi Kar ellen, amit most – első fokon –
meg is nyert.
Most az a kérdés, hogy a kar
fellebbez-e az ítélet ellen (mint a korábbi perben),[14] vagy nem. Ha fellebbezést
nyújt be, tovább folytatódik a leendő magyar joghallgatók felvételi
vesszőfuttatása.
Ha viszont a Jogi Kar nem
fellebbez, az ítélet jogerős lesz, ami arra kötelezi, hogy jövőre (!) eltekintsen a szerb nyelv ismeretének írásbeli és szóbeli vizsgájától.
Kérdés azonban, hogy a Kar vezetése elfogadja-e
a pervesztességet? Milyen jogi egyetem
az, amelyik pert veszít? Esetleg valamilyen újabb feltételt szab, talál ki?
Egyáltalán, milyen érzéssel iratkoznak oda a magyar hallgatók, ahol nem
túlságosan örülnek nekik?
Ezekre a kérdésekre a lehetséges
válaszok – amelyeket csak jövő évi felvételikor tudunk meg –, sajnos, nem túlságosan
„reménykeltők”.
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2018. november
12.
[1] Győzelem első fokon – újra diszkrimináció a Jogi Karon – az összefogás sikere. http://www.vamadisz.com/gyozelem-elso-fokon-ujra-diszkriminacio-a-jogi-karon-az-osszefogas-sikere/, 2018. november 4.
v-ár (Virág Árpád): Ne érje semmilyen jogsértés diákjainkat! c. írása szerint (Magyar Szó, 2018. november 1. 1. és 9., vagy https://www.magyarszo.rs/hu/3823/kozelet_oktatas/192243/Ne-%C3%A9rje-semmilyen-jogs%C3%A9rt%C3%A9s-di%C3%A1kjainkat!.htm, 2018. október 31., 19:21) az ítélethirdetésre október 31-én került sor, a közlemény viszont a november 4-ei dátumot viseli.
[2]
Lásd az 1-es alatti közleményt.
[3]
Uo.
[4]
Lásd Virág Árpádnak az 1-es alatt idézett írásában.
[5]
Lásd az 1-es alatti közleményt.
[6] 269 Pokrajinska skupštinska odluka o polaganju
prijemnog ispita odnosno ispita za proveru sklonosti i sposobnosti za upis a
visokoškolsku ustanovu čiji je osnivač Autonomna Pokrajina Vojvodina na
jezicima nacionalnih manjina–nacionalnih zajednica. Službeni list APV.
[Tartományi képviselőházi rendelet a Vajdaság Autonóm Tartomány által alapított
felsőoktatási intézményekbe való beiratkozásra jogosító felvételi, valamint
hajlam- és képesség-ellenőrző vizsga nemzeti kisebbségi – közösségi nyelven
való megtartásáról. Vajdaság AT Hivatalos Lapja], 14/2015 szám, vagy http://www.puma.vojvodina.gov.rs/sllist.php.
[7]
Council of Europe. https://www.coe.int/en/web/portal/home
[8] Európai Szerződések. ETS No. 157. Keretegyezmény a Nemzeti Kisebbségek
Védelméről. Strasbourg, 1995. II. 1. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99900034.TV
[9]
A 25. cikk szövege:
1. A Keretegyezménynek az adott Szerződő Fél
vonatkozásában történő hatálybalépését követő egy éven belül a Szerződő Fél az
Európa Tanács Főtitkárának teljes körű tájékoztatást nyújt azokról a
törvényhozói és egyéb intézkedésekről, amelyeket a Keretegyezményben felsorolt
elvek hatályosulásáért tett.
2. Ezt követően minden Szerződő Fél a Főtitkárnak
rendszeresen és minden alkalommal, amikor a Miniszteri Bizottság kifejezte e
kérését, tájékoztatást nyújt a Keretegyezmény végrehajtását érintő minden
lényeges lépésről.
3. A Főtitkár továbbítja a jelen cikkben foglaltaknak
megfelelően nyújtott tájékoztatást a Miniszteri Bizottsághoz.
[10] Četvrti periodični izveštaj o primeni Okvirne konvencije za zaštitu nacionalnih manjina [Negyedik időszaki jelentés a nemzeti kisebbségek védelmére vonatkozó keretegyezmény alkalmazásáról].
[11]
Uo. a 208-210.
[12]
Uo. 210.
[13] Az MNT reagált az újvidéki Jogi
Kr újabb diszkriminatív lépésére. https://www.vajma.info/cikk/vajdasag/22474/Az-MNT-reagalt-az-ujvideki-Jogi-Kar-ujabb-diszkriminativ-lepesere.html,
2018. május 24. [14:07], vagy http://www.mnt.org.rs/az-mnt-reagalt-az-ujvideki-jogi-kar-ujabb-diszkriminativ-lepesere
[14]
A korábbi perrel kapcsolatban lásd a „Mi vagyunk a többség” – Győztünk c.,
2018. április 26-ai írásom: https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=11107,
2018. április 27.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése