Szerbia „komoly késésben van”
Az Európai Bizottság nem hivatalos csatlakozási jelentéséről
Júniusban az Európai
Bizottság (EB) nem hivatalos dokumentum (non-paper)
formájában közzétette a Szerbiával folytatott csatlakozási
tárgyalások 23. (Igazságszolgáltatás és alapvetőjogok) és 24. (Igazság,
szabadság, biztonság) fejezetével kapcsolatos féléves jelentését.[1] A dokumentum valójában
arról szól, hogyan érvényesül Szerbiában a jog uralma.
A non-paper az emlékeztető
(franciául aide-memoire, latinul pro memoria), a diplomáciai értekezés egyik sajátos
írásos formája. Általában a személyes tárgyalások
során adja át a nagykövet vagy a beosztott diplomata a fogadó ország
külügyminisztériumában, az általa elmondottak írásbeli, de formai kötöttségek
nélküli rögzítése érdekében. A tárgyalópartnert mentesíti az alól, hogy
jegyzetelje az elhangzott számokat, adatokat.[2]
A non-paper a
kibocsátó (ez esetben az EB) álláspontjait tartalmazza, amelyek célja, hogy
„megkönnyítsék az esetleg megrekedt tárgyalásokon az előrelépést, anélkül, hogy
megfogalmazói teljes mértékben elköteleznék magukat a benne foglalt javaslatok
mellett”.[3]
Az eredetiben húsz oldal
terjedelmű jelentés most már a szerbiai Európai Integrációs Minisztérium
honlapján is megtalálható.[4] A dokumentum célja, hogy
áttekintést adjon Szerbia fejlődéséről többnyire a 23. és 24. csatlakozási fejezettel
kapcsolatban a 2019 novemberében készített non
paper óta.
A dokumentum a
bevezetőjén/összefoglalójában megállapítja, hogy Szerbia az utóbbi hat hónap
alatt „számos téren jelentős eredményeket ért el, míg más területeken komoly
késésben van”. – Szerbiának fel kell gyorsítania a reformokat az
igazságszolgáltatás kulcsfontosságú területein, a korrupció, a sajtószabadság,
a háborús bűnösökkel való eljárás és a szervezett bűnözés területén –
állapította meg az EB.
– Szerbia 2016 júniusában, a
23. és 24. csatlakozási fejezetek megnyitása előtti cselekvési terveket
alkalmazza. Szerbia még mindig tart a cselekvési terveknek a módosítási
folyamata, azokkal az intézkedésekkel, amelyek az EU-nak e két fejezettel
kapcsolatos közös álláspontjainak teljesítéséből erednek – mutatott rá az EB.
A
nemzeti közösségi jogok érvényesüléséről az EB emlékeztetőjében ez a bekezdés
található:
„A
nemzeti kisebbségek védelmére vonatkozó keretegyezményről szóló negyedik
véleményében az Európa Tanács Tanácsadó Bizottsága jelentős eltérést mutatott a
nemzeti kisebbségek védelme területén Vajdaság Autonóm Tartományban és Szerbia
más területein, javasolva, hogy a nemzeti kisebbségek védelmét Vajdaság Autonóm Tartományon
kívül fejleszteni kell. A Tanácsadó Bizottság ugyancsak hangoztatta annak
szükségességét, hogy létre kell hozni az etnikumok közötti viszonyokkal
kapcsolatos adatok begyűjtését és a viszonyok felélénkítéséhez szükséges fenntartható
keretet, figyelembe véve, hogy szükséges a többségnek a nemzeti kisebbségek
integrációjában és bekapcsolódásában való részvétele is. A Nemzeti Kisebbségi
Alapot utólag növelték. Elkészült a leggyakoribb albán nevek katalógusa, hogy
ezeket a neveket pontosan be lehessen írni az anyakönyvekbe. Minden községben
(73) megalakultak a helyi nemzeti kisebbségi tanácsok, amelyekben ezt a
kötelességet a törvény előírta. A teljes mandátumuknak azonban még csak ezután
kellene megvalósulni, mert a tanácstagokat nem mindenhol nevezték meg, vagy a
tanácsok nem ülnek össze gyakran. A törvényes kötelezettséggel ellentétben,
hogy vegyék tekintetbe a lakosság nemzeti összetételét, a nemzeti kisebbségek
továbbra is elégtelenül vannak képviselve az állami szervekben. A nemzeti
kisebbségi nyelven készülő tankönyvek előkészítése és nyomtatása folytatódott
és kedvező eredményeket hozott. További kilenc albán nyelvű tankönyvet
biztosítottak, de még sok munkára van szükség, hogy ez a feladat megvalósuljon.
Elfogadták a szerb nyelvnek, mint nem anyanyelv tanításának az új programjait
is. A középiskolai nemzeti kisebbségi nyelvű tankönyvek kiadása továbbra is
korlátozott. A vallási szertartásokhoz való hozzáférést a nemzeti kisebbségi
nyelveken még csak ezután kell lehetővé tenni Szerbia-szerte. A nemzeti
kisebbségi nyelveken való műsorsugárzás még mindig nincsen eléggé elterjedve
Vajdaság AT területén kívül. A médiaprivatizálás után a nemzeti kisebbségi
nyelvű műsorok sugárzása továbbra is korlátozott.”
Az EB legújabb, a szerbiai
joguralom állapotáról szóló jelentése csupán ezt a bekezdést tartalmazza a
nemzeti közösségek jogainak érvényesítéséről. Ez nem csak, hogy kevés, de a
megállapítások sem mondhatók teljeseknek, átfogóknak és pontosaknak.
A jelentés jobbára a
Vajdaságon/Délvidéken kívüli kisebbségek helyzetéről, jogainak érvényesítéséről
szól. Hangoztatja, hogy „a nemzeti kisebbségek védelmét Vajdaság AT-on kívül
fejleszteni kell”. Mintha a Vajdaságban minden éppen a legnagyobb rendben
lenne!
Ez az álláspont annak
tulajdonítható, hogy a non-paper „Szerbiának
a bővítési csomaghoz csatolt mellékletén”, továbbá „a 2019. évi statisztikai
adatokon, valamint más forrásokon, mint például a szakértői küldöttségek, a
nemzetközi és civil szervezetek, valamint az EU tagországainak mellékletein
alapszik”.[5]
Az idézett szövegből arra
lehet következtetni, hogy a délvidéki/vajdasági szervezetek, de a nemzeti
kisebbségi tanácsok, így a Magyar Nemzeti Tanács (MNT) sem vett részt az
észrevételeivel, megjegyzéseivel, javaslataival annak elkészítésében.
Ez (is) bizony arra utal,
hogy az MNT nem tartja fontosnak, vagy képtelen kommunikálni az EU szerveivel
és tájékoztatni azokat az itteni magyar közösség helyzetéről, jogállásáról,
vagy éppen a nemzetközi kisebbségjogi egyezményekből és a belső jogszabályokból
eredő jogainak érvényesítésével kapcsolatos gyakorlati problémáiról.
Amióta Becsey Zsolt, Tőkés
László és Morvai Krisztina Európai Parlamenti képviselők és Gaudi-Nagy Tamás
mandátuma az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésben lejárt, nem jelentkezett
olyan képviselő, aki felvállalta volna a délvidéki/vajdasági magyarok prezentálását
ezekben a nemzetközi szervezetekben. (Deli Andor Fideszes/véemeszes képviselőt
nem lehet számítani, mivel ennek a két pártnak az érdekeit, amelyek szoros kapcsolatban állnak a Szerb Haladó Párttal, és nem az itteni magyar közösségnek
az érdekeit képviseli.)
Úgy látszik, a 2019-ben
megválasztott magyar EP-képviselők nem mutatnak érdeklődést a Délvidék/Vajdaság
iránt és a (véemeszen kívüli) egyik itteni magyar párt vagy szervezet sem
épített ki kapcsolatot ezekkel a képviselőkkel. Azt is lehetne mondani, hogy
közösségünk helyzetével, jogainak érvényesítésével nincs aki törődjön!
Ezen a helyzeten sürgősen
javítani kell, mivel félő hogy közösségünk megoldatlan kérdései teljesen
elsikkadnak/elvésznek/eltűnnek Szerbia további EU-csatlakozási tárgyalásai
folyamán. A gyakorlatból (lásd Románia és Szlovákia példáját) viszont tudjuk,
hogy ezeknek a tárgyalásoknak a befejezése után az EU nem mutat majd érdeklődést
a nemzeti kisebbségi jogok érvényesítése és számonkérése iránt.
Már most fel kellene venni –
párthovatartozástól függetlenül – a kapcsolatot magyar EP-képviselőkkel, hogy az
EB következő féléves jelentésében a magyar közösség kérdései is érdemlegesen helyet
kapjanak! Kérdés azonban, hogy képesek vagyunk-e még erre? Vagy már ez sem
fontos?
BOZÓKI Antal
Torda, 2020. július 22.
[1] Non-paper on the state of play regarding chapters 23 and 24 for Serbia. June 2020. https://www.mei.gov.rs/upload/documents/eu_dokumenta/Non_paper_Ch_23_24_June_2020.pdf
[2] Emlékeztető. https://hu.wikipedia.org/wiki/Eml%C3%A9keztet%C5%91
[3] Uo.
[4] Non-paper о тренутном стању у поглављима 23 и 24 за Србију, јун 2020. године
https://www.mei.gov.rs/srp/dokumenta/eu-dokumenta/, https://www.mei.gov.rs/upload/documents/eu_dokumenta/non_paper_23_24/non_paper_jun_20_srpski.pdf
[5] Увод и сажетак [Bevezető és összefoglaló]. Lásd a 4-es alatt, 1. oldal, az első bekezdés vége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése