Egy közösségromboló politika folytatása (3.)
Ami a polgárokat illeti – aki megbékél
a rossz sorssal, jobbat nem is érdemel.
A što se građana tiče – ko se pomiri
sa lošom sudbinom, bolje nije ni zaslužio.
Ivan Živkov
Újabb „koalíciós szerződést” kötött (pénteken) szeptember 13-án Belgrádban a Szerb Haladó Párt (SNS/SZHP) és a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ), pontosabban a két párt elnöke, Miloš Vučević és Pásztor Bálint[1]. (Arról nincs információ, hogy a VMSZ szervei és párszervezetei megvitatták-e és, ha igen, mikor a dokumentum szövegét.)
Mit ír tételesen a szerződés IV. Kisebbségi kérdések fejezetében és mi a valóság?
gy) A kultúráról szóló törvény rendelkezéseit összehangolják a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvény rendelkezéseivel, a kultúráról szóló törvény 41. szakaszának 2. bekezdése és a 42. szakasz 3. bekezdésének a Művelődésügyi Minisztérium (011-00-20/23-05 sz. 2023.03.14-én kelt) értelmezésének megfelelően oly módon, hogy az igazgatóbizottság legalább egy tagját a nemzeti tanács nevezi ki, ha pedig megállapítást nyer, hogy a művelődési intézmény több nemzeti kisebbség számára kiemelt jelentőségű, akkor ezek mindegyikének nemzeti tanácsa kinevez egy-egy tagot az intézmény igazgatóbizottságába.
A szerződésnek ez a pontja is szükségtelen és értelmetlen, mivel a kultúráról szóló törvény[2] idézett rendelkezése ezt a követelményt már tartalmazza. Más dolog, hogy a törvénynek az Magyar Nemzeti Tanács (MNT) hivatalos oldalán közzétett szövege a 2016 utáni változásokat nem követi[3]. Miloš Vučević és Pásztor Bálint nem ismerik a kultúráról szóló törvényt (se)?
h) A magyar tannyelvű oktatás zavartalan lebonyolításához szükséges tankönyvek, taneszközök, tanítási és tanulási tervek és programok, valamint minden előfeltétel biztosítása a szerb nyelvű anyagok biztosítása ütemezésének megfelelően történik.
A tankönyvek, taneszközök, stb. biztosítása a nemzeti kisebbségi nyelveken is a szerb állam kötelezettsége, ha szerződésbe foglalják, ha nem, és nem a lehet a pártok egyezkedésének a tárgya.
A szerb állam ennek a kötelezettségnek nem vagy rendszertelenül tesz eleget. A magyar diákok számára ugyanis évek óta és rendszeresen késnek a tankönyvek, nem készülnek el a tanévkezdésre. Arról azonban nem esik szó, hogy nincs is minden tantárgyból magyar nyelvű tankönyv. A középiskolás tanulók számára még a magyar nyelv és irodalom tantárgyból sincs! Évek óta ezt a még ezt a problémát sem tudták megoldani. Az MNT vezetői sem voltak képesek/tudtak/nem akartak elkészíteni egy tisztességes jelentést sem a tankönyvhelyzetről, hogy melyek a hiányzó tankönyvek, és hogy ki és mikorra fogja azokat elkészíteni?[4]
Jerasz Anikó, a VMSZ oktatási államtitkárának szeptember 21-én közölt nyilatkozata szerint 21 tankönyv, leginkább olvasókönyv, nyelvtankönyv, munkafüzet hiányzik az általános és középiskolások számára – ha hinni lehet neki. Ezekből „kimerült a raktárkészlet”, „a jóváhagyási eljárás befejeződött ugyan, de még nincsenek kinyomtatva”, vagy „a jóváhagyási eljárás még nem fejeződött be”[5]!?
i) Az illetékes minisztérium székhelyén kívül létrejön egy külön szervezeti egység – a szabadkai székhelyű pedagógiai szakfelügyelőségi csoport, Szabadka város, valamint Topolya, Kishegyes, Ada, Zenta és Magyarkanizsa községek oktatási intézményeire vonatkozóan.
A két párt az első, 2014. április
28-i koalíciós szerződésének (8. Kisebbségi jogok) l) pontjában azt írja, hogy „az
oktatási reform során új iskolaigazgatóság alakul Szabadkán, amelyhez Szabadka Városa mellett, Topolya, Kishegyes, Ada, Zenta és Magyarkanizsa községek tartoznak majd. (Jelen pillanatban Szabadka Városa a Zombori Iskolaigazgatósághoz tartozik annak ellenére, hogy a lakosságszámot tekintve Szabadka messze nagyobb város Zombornál)”[6].
Az idézett szöveg szinte szó szerint bekerült a VMSZ-SZHP 2016. augusztus 14-én (6. Kisebbségi jogok, m. pont, 2. bekezdés[7]) és a 2022. november 1-én Aleksandar Vučić és a néhai Pásztor István által aláírt egyezségébe is [h) pont[8]]. Ez ugyancsak jól mutatja a két
párt vezetői szavahihetőségének és a dokumentumainak az értékét is. (A 2020. november 13-án kötött szerződés a SZHP-vel a VMSZ oldalán „nem található”[9].)
Van-e Szabadkán iskolaigazgatóság, amelyhez Szabadka, Topolya, Kishegyes, Ada, Zenta és Magyarkanizsa községek tartoznak? A hiába kerestem a közösségi hálón, az Oktatásügyi Minisztérium oldalán is[10]. Ahogy tíz év alatt sem jött létre az iskolaigazgatóság, úgy fog „létrejönni a pedagógiai szakfelügyelőségi csoport” is. Igaz, nincs is határidőhöz kötve!
j) Biztosítják minden elektronikus ügyintézési szolgáltatás (elektronikus információk, dokumentumok és szolgáltatásnyújtás) működését a nemzeti kisebbségek hivatalos használatban levő nyelvén oly módon, hogy a közigazgatás által használt információs rendszerek, platformok, szoftverek és a teljes infrastruktúra minden felhasználó számára egyenlő elérhetőséget és felhasználást tesz lehetővé.
A koalíciós szerződésnek ez egy olyan, minden realitást mellőző (utópisztikus) pontja, amelynek megvalósulását senki nem veszi komolyan, hiszen köztudottan még a jelenlegi ügyintézés (legfőképpen pedig a papír alapú) nem működik a nemzeti kisebbségek nyelvén a közigazgatásban, az igazságügyben és a közszolgálatokban, nemhogy majd az elektronikus működni fog! A „szerb világ” építése a szerb nyelv és cirill írás alkalmazást hirdeti mindenhol, minden alkalommal és minden helyen!
A Szerb Vasút Foglalkozás-egészségügyi Intézet újvidéki kirendeltségében idén májusban már olyan magyar nyelvű felirat fogadta a polgárokat, hogy „akik nem beszélik Szerbia hivatalos nyelvét (szerb), hivatalos szerb-magyar fordító kíséretében jelenjenek meg”[11]! Ez persze annak is a következménye, hogy az MNT még a nyelvhasználati jogok sérelmének kirívó eseteiben sem reagált[12]!
k) Biztosítják a feltételeket az elfogadott jogszabályok rendelkezéseinek maradéktalan és hatékony végrehajtásához, a kisebbségi közösségek tagjainak arányos képviselete érdekében a közszférában.
Ezt a nyakatekert fogalmazást két részre kell bontani, az egyik, hogy biztosítani kell a feltételeket a jogszabályok „maradéktalan és hatékony végrehajtásához”, a másik pedig „a nemzeti közösségek arányos képviselete a közszférában”.
A mondatot úgy is lehet értelmezni, a jogszabályokat ezért kell alkalmazni, hogy megvalósuljon „a nemzeti közösségek arányos képviselete a közszférában”.
A jogszabályok alkalmazása, illetve végrehajtása azonban ismét csak az állam kötelessége és nem képezheti semmilyen, így pártalku tárgyát sem!
A nemzeti közösségek arányos képviselete sem egy VMSZ-es találmány, ahogy beállítani szeretnék, hanem Szerbiának még az EBESZ (Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet – OSCE) 1999 szeptemberében – tehát 25 évvel ezelőtt elfogadott – ún. Lundi Ajánlásaiból eredő kötelezettsége a nemzeti kisebbségek hatékony részvételének biztosítására a közéletben[13].
A magyar nemzetiségűek számának folyamatos csökkenése a közszférában evidens. A magyarok száma a tartományi közigazgatásban, például, a 2003. évi 6,73 százalékról[14] – a több alkalommal proklamált részarányos foglalkoztatás és a nemzeti közösségek nyelvének egyenrangú hivatalos használata ellenére – 2018-ra mindössze 4,88 százalékra csökkent[15], miközben a magyarok száma lakosságban akkor még 13,00 százalék volt (2022-ben 10,47). Az utóbbi években az ombudsman-jelentésekben már ki sem mutatták a tartományi közigazgatási alkalmazottak nemzeti összetételét. Most majd biztosítják a feltételeket az arányos foglalkoztatásra és képviseletre?
[1] Koalíciós szerződés 2023. https://www.vmsz.org.rs/rolunk/dokumentum/koalicios-szerzodes-2023
Lásd még szb: Nagyberuházások, kisebbségvédelem, migráció… Magyar Szó, 2024. szeptember 16., 1., 4., és/vagy https://www.magyarszo.rs/kozelet/a.314719/Nagyberuhazasok-kisebbsegvedelem-migracio, 2024. szeptember 15. 13:11
[2] ZAKON O KULTURI [Törvény a kultúráról]. "Sl. glasnik RS" [Az SZK Hivatalos Közlönye] 72/2009, 13/2016, 30/2016 - javítás, 6/2020, 47/2021, 78/2021 és 76/2023 szám.
[3] TÖRVÉNY A KULTÚRÁRÓL. A SZK Hivatalos Közlönye, 72/2009., 13/2016 és 30/2016 - javítás
https://www.mnt.org.rs/dokumentum/torvenyek-es-egyeb-jogi-dokumentumok-magyar-nyelven
[4] Bővebben lásd az OKTATÁSI ÜRÖMÖK c. írásom. https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=16593, 2024. szeptember 15.
[5] Kopasz Tamás: Miért késnek a tankönyvek? Magyar Szó, 2024. szeptember 21. 12.
[6] A VAJDASÁGI MAGYAR SZÖVETSÉG PROGRAMBELI PRIORITÁSAI, AMELYEK SZERVES RÉSZÉT KÉPEZIK A SZERB KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYÁNAK MEGALAKÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ KOALÍCIÓS SZERZŐDÉSNEK. https://www.vmsz.org.rs/hirek/tortenesek/koalicios-szerzodes-0, 2014. április 28. 14:49
Lásd még a NEM JUTOTTUNK ELŐBBRE – Jegyzet a VMSZ-SNS megállapodásról c. írásom. http://regi.delhir.info/index.php/delvidek/magyarsag-koezelet/24283-2014-05-02-19-01-56, 2014. május 2. 20:57
[7] KOALÍCIÓS SZERZŐDÉS. https://www.vmsz.org.rs/hirek/tortenesek/koalicios-szerzodes, 2016. augusztus 15. 12:12. Lásd még a Nesze semmi, fogd meg jól! – SZHP-VMSZ „koalíciós szerződés” c. írásom. https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=8328, 2016. augusztus 20.
[8] KOALÍCIÓS SZERZŐDÉS A KÖZÖS, PROGRAMSZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL ÉS RÉSZVÉTELRŐL
A SZERB KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYÁBAN, 2022. november 1. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=koal%C3%ADci%C3%B3+szerz%C5%91d%C3%A9s, vagy
КОАЛАЦИОНИ СПОРАЗУМ О ЗАЈЕДНИЧКОМ ПРОГРАМСКОМ ДЕЛОВАЊУ И УЧЕШЋУ У ВЛАДИ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ. https://www.subotica.com/vesti/znacajni-projekti-za-suboticu-sadrzani-u-koalicionom-sporazumu-izmedju-sns-a-i-svm-a-id45395.html, 2022. november 4. 15:12
[9] Az oldal nem található. https://www.vmsz.org.rs/o-nama/dokumentum/koalicios-szerzodes-2020.
[10] Школске управе [Iskolaigazgatóságok]. https://prosveta.gov.rs/o-ministarstvu/skolske-uprave/
[11] Tőke János: Lesz-e reakció a magyarok ellen irányuló nyílt jogsértésre? 2024. május 31. 10:49
https://szmsz.press/2024/05/31/lesz-e-reakcio-a-magyarok-ellen-iranyulo-nyilt-jogsertesre/
[12] Bővebben Lásd a Tükröm, tükröm, zsebtükröm... c. írásom. https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=16364, 2024. május 29.
[13] Lundi Ajánlások a nemzeti kisebbségek hatékony részvételéről a közéletben & Értelmező Jegyzék 1999. szeptember. https://osce.org, files. documents
[14] Годишњи извештај Покрајинског омбудсмана за 2004. годину [А Tartományi Ombudsman 2004. évi jelentése], Нови Сад, децембар 2004. [Újvidék, 2004. december], 15.
https://www.ombudsmanapv.org/riv/index.php/dokumenti/godisnji-izvestaj/104-godinji-izvetaj-pokrajinskog-ombudsmana-za-2010g7.html.
[15] Годишњи извештај Покрајинског заштитника грађана – омбудсмана за 2018. годину [A Tartományi Polgári Jogvédő – Ombudsman 2017. évi jelentése], 22. https://www.ombudsmanapv.org/riv/index.php/dokumenti/godisnji-izvestaj/2142-godisnji-izvestaj-2018.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése