2013. december 17., kedd

December 17.



Olimpia napja.

A görög Olümpiasz névből származik. Jelentése: Olümposz hegységről való. 
1551 Alvinci kastélyában saját titkára meggyilkolta a 69 éves Fráter György (eredeti nevén: Utiesenic, Martinuzzi) erdélyi kormányzót. 
1777 Franciaország elismerte az Amerikai Egyesült Államok függetlenségét. 
1790 Egy kőbe vésett azték naptárat fedeztek fel Mexikóvárosban. 
1800 Megszületett Czuczor Gergely költő és nyelvész, bencés tanár, akadémikus. 
1830 Meghalt Simon Bolivar Kolumbia elnöke. 
1881 A New York melletti Rochesterben 63 éves korában meghalt Lewis Henry Morgan amerikai indiánkutató és etnológus, aki a tudományos antropológiai megalapítója volt. 
1895 Meghalt Irinyi János, a robbanásmentes gyufa feltalálója. 
1903 Az amerikai Wright fivérek az Észak-Karolina állambeli Kitty Hawk közelében végrehajtották repülőgépükkel az első sikeres motoros repülést. 
1944 Megszületett Bene Ferenc sokszoros válogatott labdarúgó, olimpikon (1964). 
1996 A gánai Kofi Annant kinevezték az Egyesült Nemzetek Szervezetének főtitkárává.


110 éve, 1903. december 17-én az amerikai Wright testvérek a világon elsőként emelkedtek repülőgéppel a levegőbe.
Az ohiói fivérek, Wilbur és Orville kiskoruktól kezdve érdeklődtek a műszaki szerkezetek, technikai újdonságok iránt. Az életük úgy alakult, hogy tanulás helyett korán a saját lábukra álltak, előbb nyomdát nyitottak, aztán újságot adtak ki, végül 1892-ben az Amerikában éppen kibontakozó bicikliőrületet látva kerékpárüzletet és –szervizt nyitottak, négy évvel később már saját márkás kerékpárokkal léptek a piacra. A bicikligyártás biztosította az anyagi hátteret repülés iránti szenvedélyükhöz. A repülési kísérletekre alaposan felkészültek, 1899-ben Wilbur levélben kérte ki a Smithsonian Intézettől a témakörben megjelent tudományos munkákat.
Előkészületeik során a világon az elsők között építettek kis szélcsatornát, amelyben a gépmodelleket, különböző szárnyalakokat tesztelték. 1900-ban az észak-karolinai Kitty Hawk városkába költöztek, ahol a világ és a versenytársak szemétől távol, de kiváló szélviszonyok között próbálhatták ki különös szerkezeteiket. Siklórepülőjükkel 1902 végén már megdöntötték az addigi 200 méteres távolsági rekordot is.
wright

A Pakisztáni Légierő T-37-es gépei formációban repülnek egy légi bemutatón, amelyet a repülés történetének 100. évfordulója alkalmából, az amerikai Wright fivérek 1903-as repülésére emlékezve tartottak.
Iszlámábád, 2003. december 14.
(MTI FOTÓ/ EPA/Olivier Matthys)
1903-ra készültek el első repülőgépükkel, a levegőnél nehezebb, irányítható, motorral hajtott repülő szerkezetükkel, a Wright Flyerrel. A kétfedelű, faszerkezetű és impregnált vászonnal bevont szárnyakat vékony oszlopokkal és merevítő huzalokkal szilárdították. A gép dülöngélő mozgását az alsó szárnysíkban igen kényelmetlen helyzetben, hason fekvő pilóta irányította, részben a szárnyak előtt elhelyezett vízszintes vezérsík, azaz a magassági kormány mozgatásával, részben testsúlyának áthelyezésével. A 12 méter szárnyfesztávolságú, 340 kg-os gépet egy 69 kg súlyú, 12 lóerős, kéthengeres benzinmotor hajtotta. (Az akkoriban lepkesúlyúnak számító motort a bicikli-üzletágat vezető Charles Taylor konstruálta.)
A géppel először 1903. december 14-én próbáltak a levegőbe emelkedni, de nem jártak sikerrel, mert a gép egyik szárnya a földhöz csapódott, ezért javításra szorult.
A Flyer I-ként emlegetett gép történelmi repülésére 1903. december 17-én, 10 óra 35 perckor került sor a Kitty Hawk melletti Kill Devil Hillsnél. Mindkét testvér kétszer próbált szerencsét: először Orville emelkedett a magasba, 36,5 métert tett meg 12 másodperc alatt (híressé vált a fénykép, amelyen ezt megörökítették). A nap utolsó, negyedik repülése volt az egyetlen, amelyet valóban irányítani tudtak, ekkor Wilbur volt a fedélzeten, és 59 másodperc alatt 260 métert tett meg. A Flyer I első útja egyben az utolsó is lett, mert a kisebb sérülésekkel megúszott földet érés után egy hirtelen szélvihar a földhöz csapta és javíthatatlanná tette. (Repüléstörténeti műemlékként végül a Smithsonian Intézetbe került, ahol ma is megtekinthető.)
Az emberiség történetében új fejezetet nyitó esemény nem kapott nagy nyilvánosságot, mindössze öt szemtanúja volt. Ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a fivérek elsőségében akkor is, később is sokan kételkedtek. (A műszaki fejlesztés történetében nem ritkák az elsőbbségért folytatott viták.)
Legutóbb éppen 2013 márciusában tulajdonította John Brown ausztrál repüléstörténeti szakértő a motoros repülőgéppel való levegőbe emelkedés elsőségét a német származású amerikai Gustav Weisskopfnak (angol nevén Gustave Whitehead), aki – a fellelt bizonyítékok szerint - 1901. augusztus 14-én Connecticut államban hajtott végre felszállást.

MTVA – Sajtó- és fotóarchívum

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése