(Esettanulmány az MNT tevékenységéről)
Mindig
is tudtam, és tapasztaltam is, hogy Szerbia a korlátlan lehetetlenségek
tárháza, de azért azt nem feltételeztem, hogy a magyar közösségen
belül, sőt még az MNT-ben is, az el-balkanizálódás ekkora méreteket
ölthet.
Horváth Ódry Márta
Számtalan
alkalommal elmondtuk az elmúlt években, hogy elégedetlenek vagyunk a
nemzeti tanácsokról szóló törvénnyel, az MNT hatáskörével, főképp azok a
cikkelyek miatt, amelyek a nemzeti tanácsokat csak véleményezési
jogkörökkel ruházzák fel.
Ez
az esettanulmány arra mutat rá, hogy az MNT jelenlegi vezetése (is)
milyen módon viszonyul közös ügyeink rendezéséhez, esetleg mondhatnánk
azt is, hogy a nemzeti tanács által adott lehetőséget hogyan használja
ki az autonómia(?) építésére abban az esetben, amikor nem csak
véleményezési joga van, hanem döntéshozó jogkörrel is bír.
Konkrétan
egy iskolaszék tagjainak a kinevezéséről van szó, egy olyan iskolában,
amely egy a magyarság szempontjából kiemelt fontosságú oktatási
intézmények sorában, és amely mellesleg még Hajnal Jenő szülőfalujában
található, ahol az elnök úr is megtanulta az írás és olvasás
tudományát. Ebben az iskolában a Szülők tanácsa is érezte annak a
fontosságát, hogy a tantestületből javasolt három tanárember mellé egy
főiskolai és két középiskolai végzettségű szülőt válasszon meg. Ezzel
ellentétben az MNT két elemi iskolai végzettséggel rendelkező személyt
javasolt kinevezésre, sőt az egyik jelöltről még az is kiderült, hogy a 8
osztályos elemi iskolát kilenc év alatt fejezte be!
Bacskulin
István már az MNT oktatási bizottságának ülésén is elmondta, hogy
számunkra elképzelhetetlen és elfogadhatatlan, hogy az MNT iskolaszéki
tagoknak olyan személyeket nevezzen ki illetve javasoljon kinevezésre,
akik csak általános iskolai végzettséggel rendelkeznek. Természetesen
nem vitatjuk el senki tisztességességét, jószándékát, de azért egy
iskola irányításához és az irányítószervekben való szerepvállaláshoz
ettől sokkal több kell.
Továbbá
azt is elmondta, hogy akkor, amikor általában elégedetlenek vagyunk az
MNT hatáskörével, ilyen esetben, amikor nem csak véleményezési jogunk
van, hanem konkrét döntési jogunk is, akkor egyesek, valamiféle negatív
szelekció folytán, alulképzett emberekre akarják bízni az iskola
irányítását. Az oktatási bizottság ülésén nem kaptunk választ a VB –től,
hogy honnan kerültek az asztalra ezek a nevek, milyen mechanizmusok,
kritériumok alapján és tulajdonképpen kinek a kezdeményezésére jelölték
ezeket az embereket a bácsgyulafalvi iskola iskolaszékébe?
Természetesen a válaszok elmaradtak, és az oktatási bizottság
jóváhagyta az MNT Végrehajtó Bizottsága által beterjesztett javaslatot.
Számunkra
talány, hogy az MNT oktatási bizottságának a tagjai, akiknek nagy része
aktív és gyakorló tanító, tanár és pedagógus (sőt egyikük még az adott
iskolában tanít is), hogyan szavazhattak meg egy ilyen, az iskolára, az
igazgatási szervre, a tanítókra, tanárokra, a szülőkre és a gyermekekre
nézve is megalázó döntést.
Ezek
után Bacskulin István módosító javaslatot adott be az MNT ülésén,
amelyben a véleményünk szerint alulképzett két „VMSZ politikusok”
helyett középiskolai végzettséggel rendelkező és pártpolitikától
független személyek kinevezését javasoltuk.
Az
MNT ülésén az önmagukat „magyar összefogásnak” nevező többség jól
működő szavazógépezetként a beterjesztést elutasította, és az
alulképzett pártaktivistákat kinevezte az iskolaszékbe.
Az
egész folyamatnak akad még néhány érdekes jogi pikantériája is. Az MNT
elé terjesztett VB határozatjavaslatból kiderül, hogy az adott határozat
az MNT Ügyrendjének rendelkezése szerint csak azok után lép hatályba,
miután megjelenik az MNT Hivatalos honlapján.
Ennek
ellenére Zombor Város Képviselő-testülete 2015.01.30-ai ülésén az
MNT-től kapott határozat alapján kinevezte az iskolaszék tagjait. A
városi Képviselő-testület ülése már délután két órakor véget ért, míg az
MNT 4. rendes ülése aznap délután 3 órakor kezdődött, és a kinevezésről
szóló határozat-javaslat délután 5 órakor került elfogadásra, az MNT
Hivatalos honlapjára pedig csak 2015. február 3-án került fel, és másnap
vált hatályossá.
Számunkra
a kiemelt kérdés mégiscsak az, hogy az MNT akkor, amikor sértően
alulképzett pártaktivistákat nevez ki komoly igazgatási szervekbe
valamilyen tisztségekre, milyen üzenetet küld a pedagógus-társadalomnak,
a felnövő generációknak, a magyar közosségnek? Kizárólag a párttagság a
lényeg? A tudás, a rátermettség, a szakértelem már teljesen felesleges
kategóriák az MNT-ben?
Vajon
egy torzszülött törvény, egy torzszülött MNT és egy torzszülött
“összefogás” megpróbálja torzszülötté változtatni az egész közösséget? 2015. február 19.
http://vmdk.org.rs/hirek/406-mechanizmusok-avagy-az-mnt-szine-es-a-kisebbsegi-kormanypart-fonakja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése