A köztársasági polgári jogvédő 2016. évi jelentése
Saša Janković
köztársasági polgári jogvédő 2017. február 7-én lemondott tisztségéről, mivel
jelöltette magát a 2017. április 2-ai szerbiai elnökválasztáson.[1] Így a 2016. évi jelentést 2017. március 15-én
a helyettese, Miloš Janković terjesztette a szerbiai parlament elé.[2]
A nemzeti kisebbségi jogok területén a köztársasági jogvédő 2016-ban[3]
99 bejelentést kapott, amelyekben 104 jogsérelemre mutattak rá. Az összesen 35
eljárás közül 5 rövidített ellenőrzési eljárásban tett ajánlással fejeződött
be. A többi esetben az jogvédő ellenőrzési eljárást folytatott, és 9 ajánlást
tett, ezek közül 8 esetben eljártak, egy esetben pedig nem.
A köztársasági
ombudsman szerint állami szinten a nemzeti kisebbségi jogok területén a
következő hiányosságok tapasztalhatók:
1. A
nemzeti kisebbségek jogainak érvényesítésére meghozott cselekvési tervben
előirányzott tevékenységek nem valósulnak meg az előírt határidőkben;
2. Nem
került elfogadásra a nemzeti kisebbségek jogainak és szabadságainak védelméről
szóló törvény módosítása, habár az a cselekvési tervvel 2016. második
negyedévére volt előirányozva;
3. A
nemzeti kisebbségek nyelvének és írásának használata továbbra sem valósul meg
törvényesen és szabályosan, a káderek elégtelen száma és szakképzetlensége,
valamint pénzhiány miatt;
4. A
romák társadalmi bekapcsolódása stratégiájának elfogadása után egy évvel nem
került elfogadásra a végrehajtására vonatkozó cselekvési terv;
5. A
roma kérdések koordinátorainak munkajogi kérdése továbbra sincs megoldva;
6. A
Művelődési, Tudományügyi és Technológiai Fejlesztési Minisztérium az illetékes
szervek számára nem fejlesztette ki a megelőző és időbeli eljárási
mechanizmusokat az iskolai szegregációnak, mint a nemzeti alapon történő
megkülönböztetés formájának a megelőzésére;
7. A
Művelődési, Tudományügyi és Technológiai Fejlesztési Minisztérium nem hozott
törvénynél alacsonyabb rendű aktust, amely részletesebben rendezné a kétnyelvű
oktatásnak, mint a nemzeti kisebbségi oktatás egyik modelljének a megvalósítását;
8. A
Művelődési, Tudományügyi és Technológiai Fejlesztési Minisztérium nem hozott
törvénynél alacsonyabb rendű aktust, amely rendezné a szerb, mint nem anyanyelv
oktatásának új standardjait, amikor az oktatás nemzeti kisebbségi nyelven
folyik.[4]
Az ombudsmani jelentés
felhívja a figyelmet, hogy „a nemzeti kisebbségi cselekvési terv
alkalmazásának már az
első évében jelentős késés mutatkozik a tervezett tevékenységeknek, különösen
azoknak a megvalósításában, amelyeknek fejleszteniük kellene a törvényes
keretet”[5]
a nemzeti kisebbségi jogok érvényesítésére.
– A polgári jogvédő évek óta rámutat
azokra a rendszerbeli problémákra, amelyek ellehetetlenítik a nemzeti
kisebbségek nyelv- és íráshasználati jogának teljes élvezését. Ezek az okok
elsősorban a káderek szakképzetlenségében és/vagy hiányában, valamint a
pénztelenségben rejlenek; abban, hogy közigazgatási szervekben dolgozók nem
fogják fel a jog anyanyelven való megvalósításának jelentőségét, valamint abban,
hogy a nemzeti kisebbségek számára hiányoznak a jogaikról és azok
megvalósításának módjáról szóló hozzáférhető információk – olvasható az
ombudsman jelentésben.[6]
A jelentéssel felölelt időszakban
befejeződött a helyi rádió- és TV-állomások magánosítása. Ezek között jelentős
számban vannak olyanok is, amelyek tájékoztatási és más műsorokat sugároztak
nemzeti kisebbségi nyelveken. Annak ellenére, hogy a médiatörvények számos védő
rendelkezést tartalmaznak a magánosítás következményeinek enyhítésére, a
tájékoztatásról és a médiáról szóló törvény pedig a nemzeti kisebbségi
nyelveken való tájékoztatást közérdekként fogalmazza meg, amely három módon
valósul meg,[7] már most ismeretesek azok
a problémák és akadályok, amelyek nehezítik a nemzeti kisebbségi nyelveken történő
tájékoztatás és a megfelelő, valamint hatékony nemzeti kisebbségi tájékoztatási
rendszer megvalósítását, ami a polgároknak érdekükben áll, valamint összhangban
van a Szerb Köztársaság szükségleteivel és lehetőségeivel. Emiatt a polgári
jogvédő külön jelentést készített a nemzeti kisebbségi nyelveken való
tájékoztatásról a privatizálás után, hogy idejekorán felhívja az illetékes
állami szervek figyelmét a törvényhozási és intézményes intézkedések
meghozatalának szükségességére a terület állapotának fejlesztése érdekében –
közli a jogvédő.[8]
A jelentés utal arra is, hogy „két
évvel a törvény elfogadása után[9]
a Szerbiai Rádió és Televízió (RTS) nem biztosított új műsorokat a nemzeti
kisebbségek nyelvén. Továbbra sem ismeretes, milyen módon lesz rendezve azoknak
a médiáknak a fenntartása, amelyek alapítói a nemzeti tanácsok”.[10]
A nemzeti kisebbségi
jogok területén a Köztársasági Polgári Jogvédő 2016-ban 99 tárggyal
foglalkozott. Ezek közül 95 a polgárok panasza volt, 4 esetben pedig a jogvédő
saját kezdeményezésre járt el. Tavaly ezeknek a tárgyaknak a száma 16,8%-kal
volt kevesebb, mint 2015-ben (amikor 119 tárgy ilyen tárgy volt), az összes
tárgynak pedig mindössze az 1,58%-a volt.[11]
A 99 tárgy közül az ombudsman 61
ügyet fejezett be:[12]
A panaszok
eredménye
|
Száma
|
Százaléka
|
Alaptalan panaszok
|
29
|
47,57%
|
Elvetett panaszok
|
23
|
37,71%
|
Tárgyak, amelyekben
a rövidített eljárás során ajánlás készült
|
5
|
8,19%
|
A jogvédő
közleményt adott ki
|
2
|
3,28%
|
A konkrét eljárás
alapján hozott ajánlás
|
1
|
1,64%
|
A polgári jogvédő
véleménye
|
1
|
1,64%
|
Összesen
|
61
|
100%
|
A jogvédő a nemzeti kisebbségek külön
jogai csorbulásának ezt a 86 esetét vette nyilvántartásba:[13]
A jogsérelem
fajtája
|
Száma
|
Százaléka
|
A romák külön jogai
|
43
|
50%
|
A nemzeti alapon
történő megkülönböztetés tilalma
|
17
|
19,77%
|
A nemzeti kisebbség
nyelv- és íráshasználati joga
|
10
|
11,63%
|
A közügyekben való
egyenrangú részvétel
|
6
|
6,98%
|
Az anyanyelven való
oktatás
|
4
|
4,65%
|
„Jogilag nem
látható személy” panasza
|
1
|
1,16%
|
Anyanyelvi
tájékoztatás
|
1
|
1,66%
|
A személynév
közokiratba való beírásának joga
|
1
|
1,16%
|
A nemzeti tanács
közvetlen választásának joga
|
1
|
1,16%
|
Egyéni nemzeti
kisebbségi jog
|
1
|
1,16%
|
Anyanyelvi
műalkotási jog
|
1
|
1,16%
|
Összesen
|
86
|
100%
|
A
nemzeti kisebbségi jogok területéről a legtöbb panasz a helyi önkormányzatok
(28,21%), a minisztériumok, valamint az intézmények és egyéb közszolgálatok
(17,95-19,95%), közvállatok és más szervek (11,97-11,97%) munkájával
kapcsolatban érkezett. A többi panasz a köztársasági ügynökségek,
igazgatóságok, alapok és az igazságügyi szervek (3,42-3,42%), a legmagasabb
köztársasági szervek (1,71) és a nemzeti tanácsok (0,85%) munkájára
vonatkozott.[14]
Az adatok és a
gyakorlat alapján arra a megállapításra lehet jutni, hogy a polgári jogvédőknek
Szerbia jogrendjében többnyire a kirakatszerv szerep jutott.
A legnagyobb probléma az ombudsman-jelentésekkel kapcsolatban talán
mégiscsak az, hogy a két képviselőház általában csak tudomásul veszi/elfogadja,
de nem nyit róluk érdemi vitát, és intézkedéseket sem foganatosít a felmerült
problémák megoldása/rendezése érdekében. A szerb parlament például a köztársasági
ombudsman 2014. és 2015. évi jelentését még csak napirendre sem tűzte.[15]
A 2016. évben a köztársasági (89 foglalkoztatott?!)[16]
154.621.240,66 dinárjába
került az adófizetőknek.[17]
A köztársasági jogvédő tavalyi jelentése 375, a 2015. évi pedig 336
oldal terjedelmű,[18]
aminek az anyagi vonzatairól is el kellene gondolkozni. Jelentései cirill és
latin betűvel is olvashatók, és több nyelven – időnkét magyarul is – íródtak.[19]
A költségeket is figyelembe véve, mielőbb módosítani kellene a polgári
jogvédők illetékességi körét, ami magába foglalja az ajánlások alkalmazásának a
kötelezővé tételét, és a szankcionálást is. Ehhez azonban politikai akaratra is
szükség lenne.
Újvidék, 2017.
március 28.
BOZÓKI Antal
[1] te: Lemondott a polgári jogvédő. Magyar Szó,
2017. február 8. 4.
[2] Заштитник грађана поднео Редован годишњи извештај Заштитника грађана за 2016. годину [A polgári jogvédő benyújtotta a 2016. évi rendes jelentést] http://www.ombudsman.rs/, 2015. március 15.
[3] Редован годишњи извештај
Заштитника грађана за 2016. годину [A polgári jogvédő 2016. évi
rendes jelentése]. 375 3.2. Права националних мањина [3.2. А nemzeti kisebbségek jogai 84–95] 85. http://www.ombudsman.rs/
[5] Uo. 86.
[6] Uo. 87.
[7] Közszolgálat létrehozásával, annak lehetővé
tételével, hogy a nemzeti tanácsok saját médiumokat alapítsanak és a nemzeti
kisebbségi nyelvű médiatartalom társfinanszírozásával, pályázatok kiírása által
a köztájékoztatás területén, a hatalom minden szintjén.
[8] A 3-as alatti jelentés, 87.
[9] Zakon o javnim medijskim servisima. Službeni glasnik RS
[Törvény a közszolgálati mádiaszolgálatokról. Az SZK Hivatalos Lapja], 83/14, 103/15 és 108/16 szám.
[10] A 3-as alatti jelentés, 87.
[11] Uo. 90.
[12] Uo. 91.
[13] Uo. 91–92.
[14] Uo. 92.
[15] Nyilatkozta Saša Janković volt jogvédő a
Szerbiai RTV (RTS) 2 2017. március 18-ai, 20 órai elnökválasztási bemutatkozó
műsorában.
[18] Редован годишњи извештај Заштитника грађана за 2015. годину.docx. [A polgári jogvédő 2016. évi rendes jelentése]. http://www.ombudsman.rs/index.php/izvestaji/godisnji-izvestaji
[19] Гoдишњи извештаји [Éves jelentések]. http://www.ombudsman.rs/index.php/izvestaji/godisnji-izvestaji
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése