Kérdés:
Tisztelt Csonka Úr!
Olvastam tavalyi cikkét a vagyon visszaszármaztatásról. Én nagyszüleim révén vagyok érintett ez ügyben, és az lenne a kérdésem, hogy van-e esetleg újabb információja arról, hogy hol tartanak az eljárások, milyen kilátások vannak ezzel kapcsolatban?
Szíves válaszát előre is köszönöm!
Válasz:
Tisztelt Csonka Úr!
Olvastam tavalyi cikkét a vagyon visszaszármaztatásról. Én nagyszüleim révén vagyok érintett ez ügyben, és az lenne a kérdésem, hogy van-e esetleg újabb információja arról, hogy hol tartanak az eljárások, milyen kilátások vannak ezzel kapcsolatban?
Szíves válaszát előre is köszönöm!
Válasz:
Tisztelt A.!
Elnézését kérem a késői válaszomra, de a mentségemre legyen, hogy valami
miatt a felkeresését a gmail a levélszemét közé sorolta. Azt meg csak
néha szoktam megnézni.
Tehát, a vagyon-visszaszármaztatás Szerbiában sehogyan sem áll. A
rehabilitációs határidő lezárult, ahogyan a vagyon-visszaszármaztatás
igénylésére is. Aki eddig beadta, az még reménykedhet, akinek meg nem
sikerült, az már ne is reménykedjen. Az eddigi tapasztalatok azt
mutatják, hogy nagyon kevés pozitív elbírálás született a rehabilitáció
és a vagyon - visszaszármaztatási ügyekben. Ha az alapfokú bíróság jóvá
is hagyta, az állami ügyészség egyből támadta és másodfokra került a
dolog.
Ez egy szándékos ügyeskedés aminek a lényege az időhúzás. Minél
kevesebben maradjanak az élők soraiban akik igényelhetik a
vagyon-visszaszármaztatást. Bár ez a jog, ha az eljárás elkezdődött,
egyenes ágon örökölhető.
Az ingatlanok esetében (ház, üzlethelyiség) a kárpótlás, v.v. gyorsabb
mint a termőföldek, erdők, gyárak etc. esetében. Ráadásul az új
mezőgazdasági törvény teljesen áthúzza a v.v. értelmét mert lehetőséget
ad az állami termőföldek 30-50-90 éves bérletére, ami azt jelenti, hogy
abból a földből a jogos tulajdonosok nem kaphatnak vissza, esetleg
egyezkedhetnek a bérlővel a bérlet nagyságáról. Azok akiket állami
kötvényekben kárpótoltak, azok csak 50.000 euróig jogosultak a
kárpótlásra, de azt is több részletben, évekig elhúzódó módon fizetnék
ki. Azért feltételes módban, mert a kifizetés kezdetét már néhányszor
halasztották és jelenleg 2020-nál tartunk.
Érdekességnek megemlíteném, hogy külön törvényben szabályozták a zsidó
vagyon visszaszármaztatását. Annak értelmében, ha a vagyonnak nincsen
örököse, akkor az a zsidó hitközséget illeti meg.
Ami a hagyományos magyar egyházak
vagyonát illeti, vagyis annak visszaszármaztatását, az is igen
nehézkesen megy. Az szerb ortodox (pravoszláv) egyház sokkal többet
kapott vissza mint a római katolikus, vagy a református, evangélikus
egyházak.
Összegzésben azt lehet mondani, hogy a magyarok ismét vesztesei ennek az
eljárásnak. Egyszer amikor elkobozták a vagyonukat, másodszorra amikor
kihagyták a magánosításból és harmadsorra a vagyon-visszaszármaztatás
ellehetetlenítésével. Úgy egyének, úgy történelmi magyar egyházak
szempontjából.
Sajnos, az a tapasztalatunk, hogy az EU, de Magyarország politikuma sem
kezeli ezt a kérdést kellő alapossággal. Az az álláspont, hogy Szerbia
minél előbb az EU-ban és ezért nem gördítünk akadályt elébe. Fontos a
folyamat elkezdése, a részletek leszabályozása meg minden ország
belügye.
Én ezzel mélységesen nem egyezem. Azt gondolom Magyarországnak ki
kellene használnia a jelenlegi EU pozícióját és nyomást kellene
gyakorolnia Szerbiára ebben, de sok más kérdésben is. Ha kell, akkor
vétózza Szerbiát! Mondjuk az első lehetséges lépés ezen az úton a
rehabilitáció és a vagyon-visszaszármaztatás határidejének
meghosszabbítása lehetne.
Remélem sikerült kitérnem minden kérdésére, de ha volna még valami ami érdekelné, kérem írjon!
Tisztelettel: Csonka Áron, Ada, 2017. 1. 27.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése