|
VAJDASÁGI MAGYAR PEDAGÓGUSOK EGYESÜLETE
21000
Újvidék (Novi Sad), Ćirpanov u. 54
Tel.&fax:
+381 21 548259, villámposta: nsvmpe@gmail.com
A Vajdasági
Magyar Pedagógusok Egyesületének Közgyűlése, a 2018. december 1-jén Újvidéken
megtartott ülésén, az alábbi dokumentumot fogadta el:
Oktatási helyzetkép – 2018. december 1.
1.
A Vajdasági
Magyar Pedagógusok Egyesülete által, az előző években felvázolt oktatási
helyzet súlyosbodott. Vajdaságban a gyermeklétszám csökkenése miatt továbbra is
több iskolában évről évre kérdéses a magyar osztályok beindulása, illetve a
nagyobb létszámú iskolákban csökkent a párhuzamos osztályok száma és az egyes
osztályok létszáma. A csökkenés legfőbb oka: 1. a magyar lakosság elöregedése,
a születések számának csökkenése, 2. a kivándorlás, 3. a vegyes
házasságok/asszimiláció, 4. a szülők egy részének bizalmatlansága a magyar
tagozatok nyújtotta lehetőségek iránt a gyermek életpályájának biztosítása
terén.
2.
Két
tényező befolyásolja a családokban a gyermekek számát. Egyik az anyagi helyzet,
amely sok délvidéki családot kivándorlásra indított. Itt megjegyezzük, hogy nem
csak a létminimumon élők mennek el, hanem azok is, akik megélhetése szerényen,
de biztosított, ám többre vágynak. A
másik tényező a többgyermekes család megbecsülése és példaképként való
bemutatása. A szülők sorsa a jelenlegi gazdasági-politikai helyzettől függ:
elbocsátások, munkanélküliség, a vállalkozások ellehetetlenítése, a rossz
adópolitika, a földművelésben tapasztalható kiszámíthatatlanság, szintén a
rossz adópolitikával tetézve. Egyes esetekben, ha vannak is munkahelyek, azok
egy része eléggé "rabszolgatartó" jellegű: túlórázás, kis fizetés,
embertelen körülmények.
3.
A magyar
nyelvű oktatás végveszélyben van a szórványban. A demográfiai fogyás és az elvándorlás miatt.
Vannak azért visszatérők is. Az itthoni körülmények javításával ennek
mértéke fokozható lenne. Ebben politikusaink lehetnének segítségünkre, viszont
több esetben okoztak már csalódást.
4.
Az itthon maradtakkal való kapcsolattartás lényeges,
bár ennek ellentétes "szívóhatása" is van. Vannak időszakosan
külföldre távozók is, akik bizonyos időre kimennek pénzt keresni, aztán
visszatérnek, majd egy idő után ezt megismétlik. Ők mégiscsak inkább az
otthonukhoz kötődnek.
5.
A magyar
tagozatok megszűnése maga után vonja a pedagógusok munkanélküliségének
növekedését, amire szerb államnak nincs megfelelő szociális programja. A
munkanélküli pedagógusok sokan családosan elhagyják az országot.
6.
Sok szülő eleve többségi osztályba íratja
gyerekét. Egyes iskolákban a titkárnő
(bizonyára sugallatra) eleve úgy nyilatkozik a magyar osztályba való
iratkozáskor, hogy a minisztérium csak bizonyos létszám felett fogja jóváhagyni
a magyar osztály megnyitását és a legjobb lesz, ha eleve szerb tagozatra
íratják gyereküket. Másrészt Teszik ezt kényelemből, vagy azért mert lakóhelyén
már régen nincs magyar nyelvű oktatás, utaztatni pedig vagy nem tudja, vagy
erre nincs is elfogadható lehetőség. Sok bánáti faluban évek óta nincs
menetrend szerinti közlekedés.
7.
Ugyanígy ide tartozik az Oktatási Minisztérium
hozzáállása is a magyar nyelvű tagozatokhoz. A futaki mezőgazdasági iskola
magyar osztályának megnyitását egy nappal a beiratkozások után hagyták jóvá,
amikor is minden érdeklődő átment más iskolába! (tavalyi iskolaév példája).
Ámbár Nyilas Mihály oktatási titkár egy nyilatkozatában megígérte, hogy a
következő tanévben visszaállítják a magyar osztályt.
8.
A roma diákok kimaradása jelentős. Névlegesen jelen
vannak, ám csak annyira, hogy ne veszítsék el a szociális támogatásokat. Ez az igazolt/igazolatlan órák kiugró
adataiból látszik. E diákoknak csak nagyon kis hányada jut el a 8. osztályig.
Többségük ismétlőként csak az 5 – 6 osztályig jut el. Amennyiben az iskola
szakszolgálata jogi lépéseket tesz a szülők ellen (végzi a dolgát) ezek a
szülők családostól együtt ismeretlen helyre költöznek!
9.
A
tanulóknak, szülőknek nagyon sok jogot biztosít az állam, a kötelezettségeiket
viszont már kevésbé ismerik. A tanárokat sok esetben megalázás éri a szülők és
a tanulók részéről is és gyakran elmarad a felelősségre vonás.
10. Nagyon a fontos, hogy az az
anyaországgal való, eddigi együttműködés teljes egészében megmaradjon. az
anyaország az eltelt időszakban sokat segített az iskolák felszereltségét és az
az épületek állapotát illetően is. A
szórványgondozás terén még bővüljön is, azzal, hogyha szükséges, akkor
nemzetközi fórumok előtt is a kölcsönösségre hivatkozva (a mintegy
háromezres létszámú szerb kisebbség meglévő intézményrendszereire, iskoláira,
stb.) kell intézmények megnyitását, működésüknek támogatását szorgalmazni. Az MNT-nek követelnie kell, hogy
a magyar diákok is ugyan olyan minőségű és tartalmú tankönyvekből tanuljanak,
mint szerb diákok, mert csak így vehetnek egyenrangúan részt a különböző
versenyeken és a középiskolai, valamint az egyetemi felvételi vizsgákon. Azzal
a kitétellel, hogy mindegyik kisebbség nyelvén megjelent (irodalom, történelem
stb.) tankönyv az adott kisebbség sajátos szükségleteinek is megfeleljen. A
tankönyvek, elsősorban a történelem-, földrajz-, magyar nyelv és
irodalomkönyvek esetében kiemelkedően fontos a kisebbségi érzést kiváltó
tartalom, azaz a magyarság bűnös vagy másodrendű népként való bemutatásának
megszüntetése, mivel az ilyen tartalmú könyvek nagyban serkentik az asszimilálódást,
hiszen fiatal korban a legkönnyebb befolyásolni az érzelmi világot.
11. A jelenlegi helyzettel
kapcsolatban az egyetlen bizakodó Orbán Viktor politikája, amelynek alapja az
erős Magyarország lenne. „Csak nagy, korábban elképzelhetetlen célokat lehet
kitűzni: 2030 tájára az öt legjobb uniós ország közé kell kerülnie Magyarországnak…
Orbán Viktor megjegyezte: a magyarok megértik, hogy a románság számára ünnep az
idei centenárium (az Erdély és a Román Királyság egyesülését kikiáltó 1918-as
gyulafehérvári román nemzetgyűlés), de annak megértését kérik, hogy a magyarok
számára „ezen nincs mit ünnepelni”. Forrás: miniszterelnok.hu
12. Ezzel szemben Szerbiában központi
ünnepséggel ünnepelték meg a Délvidék Magyarországtól való elszakításának
dátumát. 1918. november 25-én a szerb
Nagy Nemzetgyűlés hozta meg a döntést, hogy Bácska, Bánát és Szerémség a Szerb
Királyság része legyen. Ezt később 1920-ban a Trianoni békediktátum
szentesítette.
13. Az elszakadás körülményeit jól
mutatja, hogy a döntésből kihagyták a két legnagyobb nemzetet: a magyarokat és
a németeket. Annak ellenére, hogy még 1921-ben is 51,4%-ban magyar és német
többségű volt a Délvidék, a 757 küldött közül 578 szerb, 84 bunyevác, 62
szlovák, 21 ruszin, 6 német, 2 horvát és 1 magyar nemzetiségű küldött volt
jelen és döntött.
14. Amit ők ünnepelnek, az nekünk
gyász, annak ellenére, hogy a Vajdasági Magyar Szövetség megszavazta, hogy
ünnepnap legyen a Délvidék 1918-as elcsatolásának évfordulója. Ha már nem
tiltakozott, legalább tartózkodott volna a szavazáskor! Szerbia sem ünnepli
Koszovó elszakadását. Ez az ő Trianonjuk.
15. A nemzeti ünnepek kitüntetett
napot jelentenek. Önazonosságunkban az emlékezet különböző
formái (az önéletrajzi, a történelmi és a kollektív emlékezet) meghatározó
szerepet játszanak. A nemzeti ünnepek
megünneplését a történelemhez vezető egyik útnak, a történelmi azonosságtudat
egyik tényezőjének tekinthetjük. Ez az ünnep
gyermekek azonosságtudatát nem a magyar azonosságtudat irányában
befolyásolják.
16. A beiratkozási programot segíti az
anyanyelvápolás is. A VMPE megalakulása óta anyanyelv ápolási csoportokkal a
foglalkozik Vajdaság szerte a szórványban. A beiratkozási program szempontjából
hasznosnak tartjuk a magyar nyelv oktatását az óvodákban is, és ennek
kiterjesztését a többnyelvű települések minden óvodájára, mert így a szerb
gyermekek megismerkedhetnek a magyar nyelvvel. Ezzel segítjük a nemzetek közti
megértés, egymás elfogadásának kialakítását.
A református egyház játszóházakat, anyanyelvápolást végző hétvégi
óvodákat, sőt akkreditált óvodát is indított és tart fenn különböző
forrásokból: Pacséron,
Bácskossuthfalván, Torontálvásárhelyen és Maradékon. Az egyházi oktatási
intézmények nagymértékben segíthetnének a magyar nyelvű oktatásban.
17. Nagybecskereken a katolikus egyház
visszakapta a zárda épületét, úgy értesültünk, hogy magyar oktatási központot alakítanak
itt ki.
18. A
végzős tanulók mintegy 15% nem jelenik meg az itteni középiskolákban, mint
elsős tanuló. Annak ellenére, hogy sikeres felvételi eredménye van. Ezeknek a
tanulóknak a többsége szintén külföldön tanul tovább. Nyugat-Bácskában a diákokat pénteken leviszi egy határbusz
a magyar határig. Átgyalogolnak. A túloldalon várja őket a magyar busz. Ez
menetrend szerinti járat. Néhány szülő önként másik iskolába járatja az elsős gyermekét, mert nem
akarja, hogy összevont tagozatra járjon. Inkább utaztatja 25 km-re. Attól
tartanak, hogy nem lesz minőséges az oktatás az összevont tagozaton.
19.
Meg kell oldani, hogy hazai iskolabusz vigye a diákokat
közeli, hazai iskolába.
20. A
tanárok utaztatása is időszerű kérdés, kiemelten a szórványban. Amikor a pedagógusok 10- 20-40 % -on
maradnak, s maguknak kell összevadászni a normájukat néha 40-50 km-re levő
iskolákban, előfordul, hogy 4-5-6 helységben. Ez nagy gond ez egy 50-60 éves
tanárnak. Saját kocsi kell hozzá. Az útiköltséget 1-2 hónap lemaradással fizeti
ki a minisztérium. A tanár anyagi lehetőségét túllépik ezek az összegek. Van,
aki 4-5-6 helyen szedi össze a normáját.
21.
Sok
vajdasági magyar fiatal érvényesülését gátolta az államnyelv hiányos ismerete
is. Ki kell alakítani (a tanárok segítségével) egy olyan kampányt, amelyben a
diákok és a szülők figyelmét felhívnák arra, hogy magyar tagozaton is el lehet
sajátítani a szerb nyelvtudást. Ehhez azonban az államnak is úgy kell megszerveznie
annak oktatását, hogy az európai követelményeknek megfeleljen. Van előrelépés a
szerb nyelv tanítását illetően: A Magyar Nemzeti Tanács jóvoltából
tanulóink már kezükbe vehették a „Srpski kao nematernji jezik” című
feladatgyűjteményt. A tankönyv azért is különleges, mert a homogén magyar
közösségekben élő magyar tanulók számára készült, és olyan szövegeket,
feladatokat tartalmaz, amelyek révén a diákok könnyebben sajátíthatják el a
szerb nyelvet. Az általános iskolások részére is van megfelelő tankönyv.
22.
Az
oktatás minősége javításának elengedhetetlen feltétele, hogy minden egyes
tantárgyat megfelelő szakképzettségű tanárok tanítsák. Kevés az olyan tanár,
aki hajlandó a továbbképzéseken elsajátított módszertani újításokat alkalmazni.
A továbbképzések nagyon drágák, szinte kifizethetetlenek. Ingyenessé kellene
tenni, ily módon lehetne a pedagógusokat kötelezni arra, hogy részt vegyenek
egy-egy képzésen. Törekedni kell arra,
hogy a tananyagban a helyi sajátosságok is képviselve legyenek. A
kivándorlás tekintetében olyan irodalmi műveket kellene feldolgozni, amelyek
rávilágítanak a kivándorlás igazi nehézségeire, pszichológiaórán, polgári
nevelés órán foglalkozni a témával, és ugyanakkor hangsúlyozni a gyökerek
fontosságát. Drámapedagógiai játékok témája is lehet.
23. A "pedagógus életpálya
modellt" nem kellene teljesen kritika nélkül átvenni és alkalmazni. Meg
kellene vizsgálni, hogy pár év elteltével mi az, ami bevált belőle, és mi az,
ami nem. Pl. a rengeteg adminisztráció, a tanárok túlzott ellenőrzése is inkább
árt, mint használ az oktatásnak.
24. A területünkön gátlástalanul
áttörtető migránshad az oktatásunkat is
érinti. A jövevények számtalan kedvezményben részesülnek. Emellett az ilyen
jellegű fenyegetettség elvonja figyelmünket egy másik, legalább akkora
fenyegetettségről, éspedig, hogy ugyanahhoz, vagy hasonló kultúrkörhöz tartozó
emberek szinte rabszolgatartó viszonyokat teremtenek, sőt elhangzott a
chipek emberbe ültetésének ötlete is.
25. Az iskoláknak nem ehhez kellene
"alapanyagot" szolgáltatnia. Vagyis nem eleve elfogadni minden
változtatást arra hivatkozva, hogy hát "erre tart" a világ.
(Pl. pár éve még mindenkiből technikust akartunk nevelni, ma meg alig találunk
mestert, ha találnánk is esetleg, sokan már kimentek külföldre.)
26. Tehát bánjunk óvatosan az
újításokkal, kell egy próbaidőszak lefutása és értékelése. Vigyázni kellene a
klasszikus, jól bevált értékeinkre és módszereinkre. Tehát nem minden jobb,
csupán azért, mert új. A folytonos változás, bizonytalanság, átszervezés,
átrendezés, újítás, ellenőrzés nem tesz jót. A jó munkához kell egy bizonyos
stabilitás, bizalom, hagyomány, szabad idő, mozgástér.
27.
Az
oktatás minőségének romlása az iskolák hiányos felszereltségének is
tulajdonítható. Az állam, a
minisztérium, a helyi önkormányzat kevés pénzt fektet az oktatásba. Sok minden
alanyi jogon járna, nincs rendjén, hogy pályázatok útján kell beszerezni
csaknem mindent, amire az iskolának szüksége van.
28.
A tanárképzés hiánya, a közalkalmazotti
létszámstop és leépítések miatt komoly tanárhiánnyal szembesülnek a vajdasági
általános és középiskolák. Irreális az elvárások és az eredmények hiányának
számonkérése. Az oktatási minisztérium hozzáállása lekicsinylő, miszerint azért
rosszak a tanulmányi eredmények, mert a tanítók/ tanárok nem eléggé képzettek.
A legnagyobb problémát a létszámleépítés jelenti. Az iskolák nem vehetnek fel
állandó munkatársakat, hiány van szakképzett matematika, fizika, angol, illetve
magyar- és szerb szakos tanárokból, emellett hiányzik a gyógypedagógus és a
pedagógus is. A létszámcsökkentés magával hozta a tagozatok számának
csökkenését, így a káderhiány lassan megoldódik. Mindezt jól szemlélteti a
Magyarkanizsai iskola (J.J.Zmaj) adatai. Öt ével ezelőtt majdnem 1300 tanuló
volt az iskolában, míg az idei tanévben mindössze 960 - 980. Sajnos a honlapjukon
csak a tavalyi adatokat lehet megtalálni.
29.
Ha nincs
elég diák, a minisztérium gondolkodás nélkül felmond a "fölösleges"
pedagógusnak. Sokan maradtak ily módon munka és megélhetés nélkül. Sok
iskolában már eleve úgy "irányítják" a magyar nyelvű szülőket, hogy
azok eleve ne akarják magyar nyelvű osztályba a gyerekeket. Egyik példa erre a
kikindai megoldás. Erről egyetlen hivatalos beszámoló sem tesz említést. És az
is nyílt titok, hogy ésszerűsítés és más címen végrehajtott tisztogatások
alkalmával mindig a kisebbségiek maradnak munka nélkül. Ez a hozzáállás a
közélet minden területére vonatkozik nem csak az oktatásra. Vég nélkül
sorolhatnánk a megtörtént eseteket.
Emelhetjük az oktatás színvonalát - ami nem csak a pedagógusokon múlik - ám ez a mi környezetünkben nem a megmaradást segíti, hanem az elvándorlást gyorsítja! Iskolát végzett fiataljaink 95 - 98 százaléka külföldön keres és talál munkát.
Félreértés ne essék, a legkisebb segítség is jól jön a szülőknek, ám az évente egyszeri iskolakezdő tanszercsomag kiosztása nem oldja meg a megélhetési problémákat. És ez a segítség is az anyaországból jön.
Emelhetjük az oktatás színvonalát - ami nem csak a pedagógusokon múlik - ám ez a mi környezetünkben nem a megmaradást segíti, hanem az elvándorlást gyorsítja! Iskolát végzett fiataljaink 95 - 98 százaléka külföldön keres és talál munkát.
Félreértés ne essék, a legkisebb segítség is jól jön a szülőknek, ám az évente egyszeri iskolakezdő tanszercsomag kiosztása nem oldja meg a megélhetési problémákat. És ez a segítség is az anyaországból jön.
30.
Országszerte folyik az iskolák ún. „külső
ellenőrzése”. Ez egy nagy, átfogó ellenőrzés, amelynek keretében az
iskolaépület, a felszerelés és az adminisztráció ellenőrzésén kívül az
óralátogatásra is sor kerül. Ennek kapcsán nem annyira az óra tartalmát, hanem
elsősorban az alkalmazott tanítási módszert osztályozzák. A
túlméretezett adminisztráció és annak gyakori ellenőrzése sokszor az oktatás
minőségének a rovására megy, olykor például épp egy-egy versenyre való
felkészítéstől vonja el a tanár figyelmét. A tanár végül is, egyetemet végzett,
szakvizsgás ember, de szinte kiskorúsítják az aprólékos, olykor fölösleges
adminisztrációval. Régebben pl. a 20 évnél nagyobb tapasztalattal rendelkező
tanártól már nem kértek óravázlatot.
31. Továbbra is gondot okoz, hogy nincsenek
magyar tannyelvű felügyelők, iskolapedagógusok és pszichológusok. Fontosnak
tartjuk, hogy az MNT az iskolák igazgatóinak és az iskolaszékek tagjainak
megválasztásakor, valamint munkaviszony létesítésekor a szakmai követelményeket
és a rátermettséget, ne a párthovatartozást és a politikai megfelelőséget
helyezze előtérbe. Az oktatást mentesíteni kell a pártpolitikai befolyástól és
csatározásoktól!
32.
A gombosi igazgatócserén a
tantestület Kovács Editet támogatta, akinek újbóli kinevezése elé a Magyar
Nemzeti Tanács sem gördített akadályt, az iskolaszék azonban – a politika (a
Vajdasági Magyar Szövetség és a Szerb Haladó Párt) nyomására – az új jelöltnek,
Blagojević Máriának szavazott bizalmat. Ekkor a régi igazgatónő pártolói
aláírásgyűjtésbe kezdtek az iskolában és a faluban, ily módon 243 támogatót
szereztek, és tiltakozásuk jeléül levelet intéztek Nyilas Mihály tartományi
oktatási titkárhoz.
33.
Tiltakozásuk azonban hasztalan volt, a küzdelmük elbukott, mert Nyilas
Mihály tartományi oktatási titkár az intézmény élére az új jelöltet nevezte ki.
34.
Pár évvel ezelőtt bevezették az őszi szünetet. Később
ez fokozatosan rövidült, de még benne volt a magyarokat leginkább érintő
november elseje, a Mindenszentek. (Meg még régebben másodika is, a Halottak
napja.) Az idén ez már megszűnt. Illetve az iskolákra bízzák ennek megoldását,
vagyis a tanároknak és a tanulóknak úgymond, joga van kérvényeznie a szabad
napot. Ez azért okoz gondot, mert a hiányzó tanárt egyik kollégájának kell
helyettesítenie, ami további bonyodalmakat okoz. Az iskolák többségében ezt a
lehetőséget csak 2-3 nappal nov.1.
előtt ismertették, úgymond, megfeledkeztek arról, hogy már szeptember elején
tárgyaljanak róla.
35. Pedig
egyik itthon tartó tényező a hagyományok ápolása is, rokonainkról,
ismerőseinkről, őseinkről való megemlékezés. Ilyenkor jönnek haza külföldre
távozott ismerőseink is, ilyenkor beszélgethetnénk velük is.
36.
Hiányosak
és elavultak az oktatási eszközök, felszerelések. Ha kérik is ezek pótlását nem
valószínű azok beszerzése, az anyagiak hiányára való hivatkozás alapján. Régi
és hiányos tankönyvek, melyek néha késve érkeznek.
A tanügy szóbeli támogatása üres ígérgetések az államvezetés és a politikum részéről. Sajnos nem várhatunk tőlük semmit. Csak a Magyarországról támogatott intézményeknél javult a helyzet, pl. az Adai Műszaki Iskolában.
A tanügy szóbeli támogatása üres ígérgetések az államvezetés és a politikum részéről. Sajnos nem várhatunk tőlük semmit. Csak a Magyarországról támogatott intézményeknél javult a helyzet, pl. az Adai Műszaki Iskolában.
37.
A
tehetséggondozási támogatásoknak csak morzsája jut a Muhi Béla vezette Genius
mozgalomnak, ugyanakkor az észak-bácskai tehetséggondozásnak nyújtott
támogatások odafigyelésre adnak okot. Az ösztöndíjak elosztása, az iskolaszékek
tagjainak kinevezése, a munkába lépés körüli manipulációk, a civil szférának
szánt anyaországi támogatások elosztási módja, a sajtószabadság témakörei
- mind olyan terület, ahol a pártatlanság, a méltányosság, ez emberség még csak
köszönő viszonyban sincsen.
38.
Zentán tartják évente az értelmi fogyatékos gyermekek
Őszi Találkozóját. 2016-ban 18 vajdasági helység 36 tanítónője a következő
állásfoglalást fogalmazta meg: míg a normál tagozatokon tanuló diákoknak
számtalan lehetőségük nyílik arra, hogy eljussanak a különféle
megmérettetésekre és találkozókra, addig a sajátos nevelési igényű diákok
számára szinte egyáltalán nem nyílik lehetőség minderre. Hozzátette, a
diákoknak minden évben óriási élményt jelent a zentai, XI. Őszi Találkozón való
részvétel, ami a velük foglalkozó pedagógusok számára a szakmai
tapasztalatcserére is kiváló lehetőséget kínál. Az iskolai élet a mostani
értelmi fogyatékos tanulóknak nagyon nehéz, hiszen megszüntették a
kisegítő tagozatokat, más néven nevezik, elvették a használható tantervüket, és
normál tantervvel kell (kellene) haladniuk, Megszüntették a logopédiai és
pszichomotorikus gyakorlatok tantárgyakat, ami e gyermekek fejlesztését
szolgálta. Tankönyveik sincsenek.
Ki kell mondani, hogy a normál tagozaton érzelmi roncsokat nevelünk, nincs megfelelő fejlesztés, önbizalmuk nem fejlődik, hiszen naponta szembesül a saját fogyatékosságával, mert nem képes a többi gyerek színvonalán elvégezni a feladatát. Az értelmes gyerek tanulási ideje is károsul, a tanítónak sincs elegendő ideje és gyógypedagógiai felkészültsége. A gyermek érzi, tudja, hogy ő probléma az osztályban.
A tanítónők tanácstalanok, a naplóba be kellene írni az előírt terv szerinti anyagot, de nem tehetik, mert a gyermek nem tud megfelelni a követelményeknek. Némelyek csupán az aláírásukkal látják az előírás szerinti helyet a naplóban. Gyakorlatilag zűrzavar uralkodik e téren.
Ki kell mondani, hogy a normál tagozaton érzelmi roncsokat nevelünk, nincs megfelelő fejlesztés, önbizalmuk nem fejlődik, hiszen naponta szembesül a saját fogyatékosságával, mert nem képes a többi gyerek színvonalán elvégezni a feladatát. Az értelmes gyerek tanulási ideje is károsul, a tanítónak sincs elegendő ideje és gyógypedagógiai felkészültsége. A gyermek érzi, tudja, hogy ő probléma az osztályban.
A tanítónők tanácstalanok, a naplóba be kellene írni az előírt terv szerinti anyagot, de nem tehetik, mert a gyermek nem tud megfelelni a követelményeknek. Némelyek csupán az aláírásukkal látják az előírás szerinti helyet a naplóban. Gyakorlatilag zűrzavar uralkodik e téren.
39. Egyetemi
képzés
40.
A magyar
nemzetpolitika stratégiai kerete című tanulmány lehetőséget kínál a magyar
felsőoktatásra is. Az intézményalapításról ezt olvashatjuk:”Az intézmények
alapítása elsősorban az adott állam feladata. Amennyiben az adott állam nem
nyitott újabb magyar oktatási intézmények alapítására ahol arra igény
mutatkozik, úgy a magyar államnak kell – leginkább a külhoni magyar egyházakkal
együttműködve – magyar tannyelvű oktatási intézményeket, osztályokat, képzéseket
indítani. Az intézményalapítás forrásigényes, ezért nagyon pontosan kell
meghatározni, hogy hol célszerű új intézményeket létrehozni.”
41.
A VMSZ
keményen ellenáll a VMPE mindkét kezdeményezésének: kihelyezett tagozat
református egyház segítségével és/vagy az Újvidéki Egyetemen magyar csoportok
indítása. A szakokat a szükségletek szerint lehetne indítani. Értesüléseink szerint nem lesz Vajdaságban
magyar egyetem.
42.
A
2018. évi Külhoni Magyar Oktatási Tanács ülésén is napirenden volt a téma.
43.
A
Szegedi Tudományegyetem kihelyezett tagozatai működnének Szabadkán, saját
tanárállományukkal.
44.
A
kihelyezett tagozatokból létrehozandó kampusz ötlete homlokegyenest ellentétben
áll azzal, amit a vajdasági magyar felsőoktatás és tudományos utánpótlás
ügyében az akadémiai elit és a meglévő intézményeink mérvadó vezetői és
szereplői szeretnének, hangsúlyoznak és néhány nyilvános fórumon már meg is
fogalmaztak.
45.
2016
novemberében 50
vajdasági magyar tudós egy zárónyilatkozatot fogadott el. Ennek negyedik
pontja értelmében „A vészes munkanélküliség és az elvándorlás megfékezése
érdekében csakis hazai akkreditációval rendelkező intézményekben, vajdasági
tanári káderállománnyal folyó képzéseket tartunk elfogadhatónak, a
magyarországi vendégtanárok alkalmazása csupán az itteni intézményekkel
egyeztetve, hiányszakmák esetében, átmeneti megoldásként szolgálja közösségünk
érdekeit.”
46.
Ha
most ekkora beruházásra adódik lehetőség, akkor ezt a történelmi pillanatot ki
kellene használni, a magyarországi forrást egyetemalapításra kellene fordítani,
mert a vajdasági magyar nemzeti közösségnek ezt az idült problémáját csupán ez
tudná stabilizálni, s a kivándorlást visszafordítani.
47.
Nem
reális, hogy ha a fiatalok Szabadkán szerezhetnek olyan diplomát, amivel az
EU-ban érvényesülhetnek, és a szerb nyelvet sem sajátítják el, tehát
automatikusan elhagyják az országot.
48.
Szerbiai
állami alapítású egyetemet kell létrehozni, itt akkreditálni a tanulmányi
szakokat, s ekkor kapnak a végzősök Szerbiában érvényes oklevelet, s tudnak
itthon maradni, különben a honosítás évekig tart, kimenetele kétséges.
49.
A
bejelentések értelmében, az új kampuszban hiányszakok nyílnak, mégpedig
gyógypedagógia, informatikai mérnök és gazdasági képzés.
50.
Ezek
közül nem mindenik hiányszak Vajdaságban, direkt konkurenciát jelentenek a
Szabadkán már meglévő karoknak és a Műszaki Szakfőiskolának, így a Műszaki
Szakfőiskola és a többi intézmény is bezárhatja kapuit, ha ezek a szakok
megjelennek.
51.
A
magyarországi vendégtanárok alkalmazása ellehetetleníti az itteni
tanárállományt.
52.
Nálunk
nagy munkahelyhiány van. Az Újvidéki Egyetem keretében az újvidéki és szabadkai
karokon a magyar egyetemi oktatók aránya leromlott, nagyon nehéz álláshoz
jutniuk, létszámkorlátozás van. Amennyiben saját egyetemet alapítunk,
munkaviszonyba tudjuk állítani a doktoranduszainkat.
53.
Vannak
saját szakembereink. A fokozatot szerzett kutatók közül sokan külföldön vannak,
aki meg nem, annak sem sikerül bejutni a felsőoktatásba. 200-250 kutatót tudunk
találni, akik nem tudnak a felsőoktatásban elhelyezkedni. Sok mindent lehetne fedni ezekkel a
kutatókkal, átmenetileg biztosan szükség lenne néhány magyarországi
vendégtanárra, akik mellett felnőhetne helyi tanárokból az új gárda.
54. Tankönyvellátás
55.
A
tankönyvhelyzet nem kielégítő. Évek óta
nincs a választható tantárgyakhoz tartozó tankönyvek: polgári nevelés,
környezet nevelés, egészségügyi nevelés. Nincs zeneoktatási tankönyv az
általános iskolák felső tagozatai részére, a VIII. osztály számára kiadott
történelemkönyvben nem szerepel az előző években megjelent tankönyvek
melléklete, amely a magyar történelmet hivatott volna megismertetni a
tanulókkal. Egyébként a magyar
történelem oktatására a tanterv csupán évi 6 órát engedélyez, ami nagyon kevés.
Elfogadhatatlan a szerb nyelvből történt fordítás, tele van csúsztatásokkal. A
tankönyv szerint a trianoni döntés után 200 000 magyar élt a Vajdaságban. Ezzel
szemben csak Vajdaságban 1910-ben 420 300, 1931-ben 379 000 az itt élő magyarok
száma (Sebők László adatai). Habár nem nyíltan, de burkoltan érezhető a magyar
nép bűnösnek nyilvánítása. A magyar
nyelvű tankönyvben „őseink, a szerbek” kifejezés szerepel. Az inkluzív oktatást segítő tankönyvek is
hiányzanak. Szép számban akadnak rosszul, hibásan fordított tankönyvek. Az
általános iskolák alsó tagozatos tanulói részére (1-4. oszt) vannak, a kisegítő
tagozatosoknak és az inklúziós oktatásban részesülők számára viszont nincsenek
tankönyvek. A felső tagozatokon is hiányzik néhány tankönyv. A
gimnáziumokban régi kiadású könyveket használnak, a szakiskolák részére nagyon
kevés a magyar nyelvű tankönyv. Tanári kézikönyvek sincsenek. A kéziratok
akkreditációja nehézkes, bonyolult. Tankönyvkritika nem létezik, ennek anyagi
és szakmai hátterét ki kell alakítani.
56.
A népi
hagyományok, mint szabadon választható tantárgy tantervprogramját be kell
iktatni az elfogadott tantervek közé. Az MNT-nek követelnie kell, hogy a magyar
diákok is ugyan olyan minőségű és tartalmú tankönyvekből tanuljanak, mint szerb
diákok, mert csak így vehetnek egyenrangúan részt a különböző versenyeken és a
középiskolai, valamint az egyetemi felvételi vizsgákon. Azzal a kitétellel,
hogy mindegyik kisebbség nyelvén megjelent (irodalom, történelem stb.) tankönyv
az adott kisebbség sajátos szükségleteinek is megfeleljen. A tankönyvek,
elsősorban a történelem- és földrajzkönyvek esetében kiemelkedően fontos a
kisebbségi érzést kiváltó tartalom, azaz a magyarság bűnös vagy másodrendű
népként való bemutatásának megszüntetése, mivel az ilyen tartalmú könyvek
nagyban serkentik az asszimilálódást, hiszen fiatal korban a legkönnyebb
befolyásolni az érzelmi világot.
57.
A
tankönyvtörvény szerint a Tankönyvkiadó Intézet köteles minden tankönyvet
kiadni kisebbségi nyelvű osztályok és a fogyatékossággal élő gyermekek számára,
de a könyvkiadás nem lesz a monopólium, minden érdekelt kiadónak lehetővé kell
tenni a nyilvános pályázaton való részvételt. Ám az akkreditálással járó
ügykezelés bonyolultsága és költségei megnehezítik teszik számunkra a magyar
nyelvű tankönyvek kiadását.
58.
A
Magyarországról behozandó, a szerbiai oktatási programmal összeegyeztethető,
modern tankönyvekre is szükség van. Ez azonban továbbra is nehézkes és megoldatlan
kérdés. Nagyon fontos, hogy ne csak adományok útján jusson el egy-egy nagyobb
könyvszállítmány a Vajdaságba, hanem folyamatos és szervezett körülmények
között. A Vajdasági Magyar Tankönyvtanács 20 éve ad ki tankönyvpótló
kiadványokat. Eddig több mint 200 cím jelent meg. Ezek nem akkreditált, középiskolai
tankönyvek. Felkértük az MNT-t, támogassa a Vajdasági Magyar Tankönyvtanács
tankönyveinek akkreditálását. Nem kaptunk választ.
59. A vajdasági magyar sajtó az oktatás
területén nem kellően tájékoztat, illetve elhallgat, mellőz vagy jelentőségének
nem megfelelő súlyt adva tájékoztat azokról az eseményekről, amelyek nem
sorolhatók a pártpolitikai érdekszférába. Például a gombosi iskolaigazgató
kinevezése körüli botrány.
60. A VMPE olyan civil szervezet, amely nem
kötődik a jelenlegi vajdasági politikai nomenklatúrához. Nem tagja annak a
civil szervezetek szövetségének sem, amely a politika meghosszabbított keze, és
arra szolgál, hogy a civil szervezeteket saját emberei által irányítsa.
Vajdaságban a kommunista utódállamokban megszokott gyakorlat szerint, az
egypártrendszerben ismert elvek érvényesülnek. A polgári társadalom
kiépítésének ütemét az az itteni magyarság, illetve a lakosság szavazata dönti
el. Ha a hozzá közelebb álló, polgári értékrendekre szavaz, akkor a közösség
nem az egypártrendszer mentén fog erősödni.
A civil szférának valójában az a feladata, hogy megfogalmazza a gondokat,
igényeket, a politikai vezetés pedig adjon megoldásokat. De a politikum nálunk
szolgálat és minimális alázat nélkül végzi dolgát, hatalmi szervezet, tehát a
parancsolás, a végrehajtás a célja, nem pedig a nemzetszolgálat.
61.
Kérjük az
anyaországtól, hogy foglaljon állást a vajdasági magyar oktatást érintő
kérdésekben. Javasoljuk, hogy a régiók között legyen meg a párbeszéd, meg
lehetőség arra, hogy egymásról is véleményt mondhassanak, mert lehetnek olyan
történések, amelyekre a kívülálló jobban fölfigyel.
A VMPE Küzgyűlése
Újvidék, 2018. december 1.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése