(Az emlékezés kötelesség)
Alig pár napja azt mondta nekem
egy főszerkesztő, hogy csak azért, mert napra pontosan húsz évvel ezelőtt egy
húszéves katona – történetesen egy vajdasági magyar gyerek – elesett a boszniai
harctéren, még nem kell róla írnunk. Az Isten bocsássa meg nekem, de én nem
adtam, nem adhattam igazat a főszerkesztő úrnak, mert azt vallom, hogy: de! kell! kell róla írnunk. Sőt: kötelességünk is ez nekünk. És nem
csupán a kerek évforduló miatt. Sokkal inkább amiatt, mert mi ép bőrrel,
sértetlenül megúsztuk azokat a vérzivataros időket. Mert minket nem hurcoltak
el erőnek erejével semmilyen idegen frontra. Mert mi túléltünk minden egyes
újabb kori, esztelen délszláv háborút. Mert közben eltelt két évtized, és mi
még most is élhetünk. Ő viszont meghalt. Ma sem tudjuk, kiért, miért, mikor és
hogyan. És nemcsak egyedül erről az egy, mundérba öltöztetett fiatalról illik
legalább megemlékeznünk – minthogy egyebet már nemigen tehetünk az érdekében –,
hanem az összes magyar áldozatról. Mert ezt diktálja a lelkiismeretünk. És mert
sem a fővárosi, sem a tartományi, sem pedig a lokális jellegű szerb nyelvű
médiumok nem fogják ez megtenni helyettünk. Nekünk magunknak kell.
Verbuválás kötéllel, ellenállás
parancsmegtagadással
A szabadkai honvédelmi titkárság
adatai szerint 1991 nyarán az észak-bácskai község területéről mintegy 2500 tartalékost mozgósítottak.
Közöttük hatszázan csantavériek voltak.
Egytől egyig magyarok. Amikor pedig a mezőgazdasági munkálatok kellős közepén,
éppen a búzaaratás idején azt merészelték mondani, hogy na, most már ebből elég
volt, több embert nem fogtok elvinni katonának, akkor az egyik igen magas rangú
tiszt úr megmagyarázta, hogy ez tulajdonképpen nem is számított igazi
mozgósításnak. Mert ha netán külső ellenség fenyegette volna az országot, akkor
tízszer több tartalékost kellett volna behívni. Legalább annyit! A magyar
település esetében ez azt jelentette volna, hogy csaknem 6000-ret. A falu
lélekszáma viszont már az idő tájt is alig haladta meg a 7000-ret. Ugyanezen
mértékkel mérve Szabadkáról legalább 12 000 férfit kellett volna egy
csapásra katonazubbonyba kényszeríteni.
Ilyen (és nem csupán)
lélektani hadviselés közepette aligha kell csodálkozni azon, hogy szinte
egymást érték a tiltakozó megmozdulások és sorra szerveződtek a háborúellenes
tüntetések! Az emberéletet akkoriban gyalázatosan olcsón mérték. De volt egy
szerencse is a szerencsétlenségben. A Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége,
az akkori egyetlen magyar politikai párt, érdekvédelmi szervezet hajszálpontos
diagnózist állított fel, amikor lépten-nyomon azt hangoztatta, hogy az itteni
magyaroknak ki kell maradniuk a délszláv népek történelmi vitájából és
egymással való leszámolásából. Meg is hirdették, hogy egyetlen délvidéki magyar
ember se öltse magára önként a bakaruhát, ne menjen golyófogónak semmilyen
frontra se, és ne legyen ágyútöltelék egyetlen (had)seregben se. Megvédeni
persze nemigen tudták azt, akit erővel elhurcoltak: akit a saját otthonából,
vagy éppen a munkahelyéről, a gyárkapuból vittek el, vagy akit az autóbuszról
szállítottak le. Mert amikor éjszaka bezörgettek az ablakon a fogdmegek, vagy
éppen világos nappal a kaput rugdalták a rendőregyenruhások, amikor úgymond jöttek érte – mifelénk igencsak súlyos jelentéstartalommal bír ez a
kifejezés! –, hiába érvelt volna olyasmivel, hogy neki a magyar politikusok azt
tanácsolták, hogy tagadja meg a bevonulást, és őhelyette vigyék el inkább a
politikusokat. Az elveik mellett – hogy márpedig fegyvert nem vesznek a
kezükbe, a addig élnek is – makacsul
kitartók közül néhányat bilincsbe verve vezettek el, sőt többen börtönbe is
kerültek engedetlenségük miatt. Ki Szabadkán, ki Belgrádban húzott le jó néhány
férfiembert-próbáló, mindhalálig emlékezetes és már soha-soha be nem gyógyuló
sebeket okozó hetet, hónapot.
Az ellenálló moravicaiak,
bajsaik, krivajaik főhadiszállása a paprikamalomban, az oromhegyesieké pedig a
helybeli Zitzer Klubban volt.
Hentest csináltak a fiamból
Elvtársak,
Urak, Bitangok! címmel írtam az alábbi sorokat éppen húsz évvel ezelőtt: „Úgy látszik,
Kishegyes túlságosan kicsinyke település ahhoz, hogy a dicső népfelszabadító
hadsereg magas rangú tiszt urai a tiszteletüket tegyék benne, de mégsem annyira
hitvány és jelentéktelen, hogy ne lehetne benne mozgósítani. És rémítgetik is a
helybelieket derekasan. Pedig a község megadta már azt, ami hazának jár.
Normális körülmények között, rendes hazának. Öten elestek a harctéren, több
mint húszan megsebesültek. Ezek után sokan azt gondolták, hogy a hatalom majd
kissé megembereli magát, nem kíván több vért, de nem így történt. Még jóformán
el sem temették az utolsó áldozatot (Feketicsen), máris megérkezett az újabb
mozgósítási parancs…
Egy édesanya: – Az én fiam a tényleges idejét tölti a
hadseregben. Zaječarba rukkolt, de amint megkezdődöttt a háború
Horvátországban, odavezényelték. (...) Elvittek egy tizenkilenc éves gyereket,
aki itthon még a kakastól is félt, ott meg hentest csináltak belőle. Milyen állapotban
lehet az a gyerek? (...) Nagyon vártam a tiszt urakat, de úgy látszik, nem volt
bátorságuk megjelenni itt. Szerettem volna megkérdezni tőlük, hogy melyiküknek a
fia van ott, ahol az enyém...
„Ki az én halálos ellenségem?”
A háborúellenes megmozdulások
egyikén-másikán aktuálpolitikusok is a tiszteletüket tették. Akkoriban még a
Vajdasági Szociáldemokrata Liga vezetője, Nenad Čanak számára sem számított
rangon alulinak megjelenni egy akármilyen Isten háta mögötti poros kis faluban.
Mert azzal értékes poénokat lehetett szerezni az egyébként is elvtelen
versengésben. (Érdekes, hogy a minapi oromhegyesi megemlékezésen azonban már
esze ágában sem volt feltűnni. Egy ilyen „ballépés” most alighanem nem tenne
jót az amúgy is jócskán megkopott politikai aurájának.) Azokban a zűrzavaros
időkben még a világ végének nevezett Csantavérre is elzötyögtette a szolgálati
kocsi.
Azon az emlékezetes nyár esti
falugyűlésen jegyeztem le egy mellettem ülő asszony szavait: – Mondd,
anya, ha még egyszer puskát meg golyót adnak a kezembe, kire lőjek!? Ki az ÉN
ellenségem? Ezt kérdezte tőlem a fiam, amikor legutóbb itthon járt. Most én
teszem fel ugyanezt a kérdést az uraknak. Mondják meg, ki az én gyerekemnek a
halálos ellensége! Melyik az a nemzet? Csak EGY SZÓT szóljanak! Nem kell
fordítani. Szerbül is megértem azt a szót. Válaszoljanak! Hogy tudjak a fiamnak
mit mondani…
És hogy mi minden marad még
emlékezetes a számomra azokból az időkből? Hosszú lenne a felsorolás. Nyilván
nem csupán az észbontó mozgósítás. Amelyet pedig nem kevesen úgy kommentáltak
már akkoriban is, hogy azért történik, hogy távozásra bírja, menekülésre
kényszerítse az itteni magyarokat, mert kell a hely a Vajdaságban a betelepülő
jövevények számára. Annak a hajdújárási kiskatonának az esete bizonyosan, akit
a baranyai hadszíntéren horvátországi magyar egyenruhások ejtettek foglyul, és
vertek félholtra. Egészen addig rúgták-vágták, míg az kínjában fel nem
sóhajtott az anyanyelvén. Akkor derült ki, hogy mindannyian magyarok. Az adai Háborúellenes Akcióközpont Vébel
házaspárja is mindenképpen, akik ma csendben, elszigetelten, mindentől
visszavonultan élnek. Aztán az autóbuszba zsúfolt adai tartalékosok komor
tekintete, mielőtt kigördült velük a jármű a pályaudvarról. Meg a jéghideg eső
a zentai béketüntetésen, ahová a tornyosi egyenruhások gyalog érkeztek meg.
Vagy az a gyűlöletterhes „Jebem ti mater!”, amit az igen gyakran emlegetett
híres/nevezetes Rašeta szabadkai parancsnok sziszegett Csubela Ferenc irányába
Moravicán. És nem utolsósorban épp Csubela szavai: „A becsületes ember erős
fegyvere a lelkiismeret.“
Szabó Angéla
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése