EL KELL UTASÍTANI!
A nemzeti tanácsoktól szóló törvény csak olyan módosítása
fogadható el, amelyik a szerbiai nemzeti kisebbségek számra biztosítja azokat a
jogokat, amelyeket Szerbia a koszovói szerbek számára követel.
Előzmények
Szerbia Európai
Uniós (EU) csatlakozásának egyik feltétele a stabil demokratikus
intézményrendszer létezése, az emberi és kisebbségi jogok érvényesülése,
valamint védelme.
Az Európai
Parlament (EP) a Szerbiáról szóló 2014. évi eredményjelentéshez fűződő, 2015.
március 11-i állásfoglalásában Szerbiát arra „ösztönözte, hogy a 23. fejezettel
(alapvető jogokkal) kapcsolatos cselekvési terv keretében
vállaljon kötelezettséget egy, a nemzeti kisebbségek helyzetéről szóló külön
cselekvési terv elkészítésére” (2014/2949(RSP), 30. pont).[1]
A munkacsoport,
amely a nemzeti kisebbségi akcióterv kidolgozását kapta feladatul, 2015.
április 7-én tartotta meg első ülését Belgrádban. A munkában a Vajdasági Magyar
Szövetség/VMSZ) képviseletében) részt vett Hajnal Jenő, a Magyar
Nemzeti Tanács (MNT) elnöke, a
munkacsoport tagja,[2] és Nyilas Mihály tartományi
oktatási, jogalkotási, közigazgatási és nemzeti közösségi titkár is.
A szerb kormány – az EP 2015. március 11-i állásfoglalásával[3]
összhangban – 2016. március 3-án külön cselekvési tervet fogadott el a nemzeti
kisebbségek jogainak érvényesítésére,[4] ami szerves része lett a
2016. április 27-én elfogadott, a 23. fejezettel kapcsolatos
akciótervnek.[5]
Cselekvési Terv
A Cselekvési Terv
(a 9. fejezet 4. pontjában) – figyelembe véve az Alkotmánybíróság IUz-882/2010. számú 2014. évi januári
határozatát is,[6] a nemzeti kisebbségek
nemzeti tanácsairól szóló új törvény vagy pedig a jelenlegi törvény
módosításának és kiegészítésének elfogadását látta elő, „annak biztosítására,
hogy a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsai teljes mértékben hozzájáruljanak az
integrált társadalom létrehozásához”. Ezt a megfogalmazást a Cselekvési Terv
még meg is ismétli.
Azért fontos ezt kiemelni,
mivel a Cselekvési Terv már meghatározta a nemzeti tanácsok feladatát, ez
pedig, hogy „teljes mértékben hozzájáruljanak az integrált társadalom
létrehozásához”. Nem azt mondja, tehát, a Cselekvési Terv, hogy a nemzeti
tanácsok feladata a nemzeti kisebbségek önkormányzatiságának/autonómiájának a
megvalósítása, identitásának megőrzése és fejlesztése, jogainak érvényesítése.
Ennek aztán számos, a nemzeti tanácsok jogi helyzetével kapcsolatos negatív
következménye lett, illetve van.
A szerb kormánynak
– ha figyelembe vesszük, hogy a munkacsoport
az első ülését 2015. április 7-én tartotta meg – 32 hónapra volt, tehát,
szüksége, hogy elkészítse A nemzeti
kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvény módosításának munkajellegű
anyagát, miközben a törvényt még – a cselekvési tervben előlátott menetrend
szerint – 2017. I. negyedévében el kellet volna fogadni.
Az lehetne mondani,
hogy nem kapkodták el. Talán még november 27-én se hozták volna nyilvánosságra
a módosítási javaslatokat, ha az EU nem sürgette volna meg.
„Nyilvános konzultatív vita”
A „nyilvános
konzultatív vitával” kapcsolatban – ahogyan a szervezők nevezik a december
15-ére tervezet szabadkai „megbeszélést” – el kell mondani, hogy az
Államigazgatási és Helyi Önkormányzati Minisztérium mindössze öt ilyen
összejövetelt tervezett. Ezekből is csak egyet Vajdaságban, amit november 29-én
tartottak meg Újvidéken. A közvélemény erről is csak utólag értesült, és
amelyen – ismereteim szerint – csupa meghívott állami hivatalnok vett részt. Köztük
talán egy-két magyar állami tisztségviselői is volt. Információim szerint, még
az MNT képviselői sem voltak jelen.
Ezt a december
15-eit szabadkai „megbeszélést” utólag iktatták a kalendáriumba, vélhetően az (Európai
Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) missziójának követelésére, vagy
részvétele miatt. Nagyon visszatetsző lett volna, ugyanis ha a törvényt a
nemzeti kisebbségek részvétele nélkül, úgymond suba alatt fogadják el. Ehhez
kell a szabadkai „megbeszélés”. Hogy ez is mennyire nyilvános, vagyis hogy
kiket hívtak meg, ki vehet részt rajta, arról nincsenek információim.
Nagyon úgy néz, ki,
hogy a dokumentumról szóló vitát a december 18-án Belgrádban tervezett
összejövetelen véglegesítik is.
A sajtó szerepe
A „nyilvános
konzultatív vitával” kapcsolatban kétféle észrevételem is van. Az egyik az,
hogy a magyar sajtóban erről a fontos dokumentumról eddig egy szót nem
olvastam. Ezen nem kell csodálkozni, mert a VMSZ befolyása alatt lévő magyar elsősorban
nyomtatott sajtó más, a közösséggel kapcsolatos fontos eseményekről sem
tájékoztat. Tipikus példája ennek a
tordai iskolában tartott háromhetes kényszerszünettel kapcsolatos tájékoztatás,
amikor az újságírókat szinte noszogatni kellett, hogy hozzák már nyilvánosságra,
mi történik. (Most sem a felelősség kérdését vetik fel, hanem úgy írnak, mintha
ez a szünet még használt is volna a diákoknak!)
Normális
körülmények között a Magyar Szónak mellékletként meg kellett volna jelentetni
ezt a munkadokumentumot és annak az indoklását. Elvégre egy olyan okiratról van
szó, amely hosszú távon meghatározhatja közösségünk jövőjét.
A másik
észrevételem, hogy az újvidéki és a szabadkai „nyilvános konzultatív vitát” az
állami szervek szervezik.
Oda jutottunk, hogy
most már nincsen egyetlen magyar intézményünk, egyetlen civil szervezetünk sem,
amelyik képes lenne mozgósítani, tanácskozásra hívni a magyar értelmiségieket,
a szakembereket és azokat, akik érdeklődnek a kisebbségi jogok érvényesítése
iránt, hogy megvitassák ezt a dokumentumot és közös álláspontokat fogalmaznának
meg. Ez is arra utal, hogy milyen szomorú helyzetbe is kerültünk az utóbbi évek
során.
Na és, természetesen,
felvetődik a kérdés, hogy az MNT miért nem tárgyalt erről a dokumentumról? Vagy
nem róla is szól? A VMSZ sem hallatta hangját a témában! Vagy a hatalmi koalíció
részeseként támogatja a javaslatokat?
„Munkadokumentum”
Maga a dokumentum,
amelyik a jelenlegi nemzeti tanácsokról szóló törvény módosítási munkajellegű
javaslatait tartalmazza, 35 oldalból illetve 123 szakaszból áll. Ehhez tartozik
még egy 11 oldalas indoklás. Csak szerb
nyelven és cirill betűvel találhatók meg az illetéke minisztérium honlapján.[7]
Ez már eleve szűkíti azoknak a körét, akik mérvadóan részt tudnának venni a „nyilvános
konzultatív vitában”.
A dokumentum sajnos
rossz. Nem a nemzeti kisebbségek önkormányzatának, ennek a szerzett jognak a
továbbfejlesztését, hanem annak a leépítését szolgálja.
Mint minden
törvény, úgy ennek is az első néhány szakasza a legfontosabb, amelyek meghatározzák, hogy
miről is szól, vagyis definiálja a tartalmát.
A konkrét esetben
már vitás az első szakasz is, mivel változik az, hogy mire is vonatkozik, mit
is szabályoz a törvény.
A nemzeti
tanácsokról szóló hatályos törvény[8]
a nemzeti tanácsok „hatáskörét” szabályozta a kultúra, az oktatás, a
tájékoztatás és a hivatalos nyelv- és íráshasználat területén stb.
Az új megfogalmazás
szerint a törvény a nemzeti tanácsok „jogállását és jogosítványait” rendezné.
Az új, 1A szakasz szerint
„a nemzeti tanács a nemzeti kisebbségek önkormányzati joga megvalósításának
intézményes formája, a kultúra, az oktatás, a tájékoztatás és a hivatalos nyelv-
és íráshasználat területén, amelyre a törvény által bizonyos
közmeghatalmazásokat ruháznak, hogy részt vegyen vagy önállóan döntsön bizonyos
kérdésekről ezeken a területeken”. Ebből látszik, hogy ez közel sem jelent még
csak nemzeti kisebbségi kulturális autonómiát sem. Sőt az eddig nemzeti tanácsi
hatáskör további szűkítését vetíti előre.
Ezt igazolja a 2-es
szakasz is, amely törli a nemzeti tanácsok jogát, hogy intézményeket,
gazdasági társaságokat és egyéb szervezeteket alapítsanak.
Ezek a
megfogalmazások semmilyen önkormányzatot, autonómiát nem biztosítanak a nemzeti
kisebbségek számára, a nemzeti tanácsokat pedig a központosított hatalmi
szervek gyámsága alá rendelik.
Erre utal, például,
a 25. szakasz 4. bekezdése is, miszerint
„a nemzeti tanács az ülése utáni 15 napos határidőn belül a nemzeti tanács (a felelős
személy súlyos pénzbírságolásának kilátásba helyezése mellett – B. A.) köteles
elküldeni a jegyzőkönyvet és minden határozatot az illetékes minisztériumnak”,
sőt a tartományi szerveknek is.
Kirívónak is lehetne
nevezni az ugyancsak új 2/a szakaszt, miszerint „a nemzeti tanács elnevezése
szerb nyelvű és cirill betűs kell, hogy legyen”. De mi is várhatunk egy
minisztériumtól, amelyiknek a vezetője a miloševići párt tagja?
Összefoglalás
Teljesen egyetértek és támogatom a Vajdasági Magyarok Demokratikus Közösségének (VMDK)
álláspontját,[9] miszerint „Szerbia csökkenti
a nemzeti tanácsok jogkörét”, és a Magyar Mozgalom közleményébe foglaltakat,[10]
hogy a törvény módosításának munkaváltozata „megalázó és
elfogadhatatlan”. Ezért teljes egészében el kell utasítani.
A nemzeti
tanácsoktól szóló törvény csak olyan módosítása fogadható el, amelyik a
szerbiai nemzeti kisebbségek számra biztosítja azokat a jogokat, amelyeket
Szerbia a koszovói szerbek számára követel.
Erről természetesen
értesíteni kellene az EBESZ és az Európai Unió belgrádi irodáját, valamint az
Európai Parlament (EP) magyar képviselőit és, természetesen, a magyar kormányt.
BOZÓKI
Antal,
Újvidék,
2017. 12. 14.
[2] Megtartotta első ülését a
kisebbségi akcióterv kidolgozásáért felelős munkacsoport (videó). http://pannonrtv.com/web/?p=197303,
2015. április 7.
A munkacsoportot
az Államigazgatási és Helyi Önkormányzati Minisztérium 2014. március 23-i
végzésével nevezték ki. A csoport
összesen kilenc alkalommal ülésezett, legutóbb 2015. december 28-án. Beszámoló
a Magyar Nemzeti Tanács kétéves munkájáról (2014–2016), Szabadka, 2016
decembere 90 (az MNT 2016. december 29-i, 22. ülésének anyaga) 77.
[4] Usvojen Akcioni plan za ostvarivanje prava nacionalnih manjina [Elfogadták a nemzeti kisebbségi cselekvési tervet]
http://www.ljudskaprava.gov.rs/sh/press/vesti/usvojen-akcioni-plan-za-ostvarivanje-prava-nacionalnih-manjina
[5] Akcioni plan za poglavlje 23. 3.8. Položaj
nacionalnih manjina [A 23. fejezettel kapcsolatos akcióterv. 3.8. A nemzeti
kisebbségek helyzete] 303–354. http://www.mpravde.gov.rs/tekst/12647/akcioni-plan-za-pregovaranje-poglavlja-23-usvojen-na-sednici-vlade-srbije-27-aprila-2016.php
[6] Az SZK Hivatalos Közlönye, 20/14. szám.
[8] A SZK Hivatalos
Közlönye, 72/2009., 20/2014- AB, 55/2014. sz.
[9] https://yourlisten.com/VMDKhangja
és http://www.vmdk.org.rs/, 2017. december 6.
[10] Megalázó és elfogadhatatlan. http://www.magyarmozgalom.rs/hu/hirfolyam/megalazo-es-elfogadhatatlan,
2017. december 8.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése