Tizenkét magyar tannyelvű
középiskolai szakkal lett szegényebb a délvidéki magyar nyelvű
oktatás
A szabadkai Svetozar Marković Gimnáziumban november 13-án[1]
megszűnt a magyar tannyelvű társadalmi-nyelvi második osztály.
Tavaly az oktatási minisztérium jóváhagyta, hogy a szabadkai
gimnáziumban négy fővel megnyíljon ez a magyar társadalmi-nyelvi szak. „Ez az
osztály a tanév végére öt főre bővült. Az iskola annak rendje és módja szerint
augusztus 14-én elküldte a kérvényt a minisztériumnak, amit a Magyar Nemzeti
Tanács, a jogi keretek között, kötelességének és lehetőségeinek megfelelően
támogató levéllel látott el. […] A minisztérium szeptember 20-án hozta meg a
döntést, miszerint ezt a szakot megszünteti, de nem értesítette erről az
iskolát, egészen november 6-ig.”[2]
A döntés tehát akkor született, miután már elkezdődött új tanév.
Az öt diák közül egy még a döntés előtt kiiratkozott az iskolából, egy a
döntést követően úgy határozott, hogy a Kosztolányi Dezső Tehetséggondozó
Gimnáziumban, hárman pedig, hogy a természeti szakon folytatják tanulmányaikat.[3]
A Svetozar Marković Gimnázium „társadalmi-nyelvi
szakának megszűnésével nem ’csak’ a szakon tanuló gyermekeket rövidítették meg,
akik nem akkora óraszámmal tanulják majd a nyelveket és a történelmet, mint
amekkorával a választott szakon tanulták volna. Az osztály beszüntetése
automatikusan óraszámcsökkenést is jelent, vagyis azok a tanárok, akik ebben az
osztályban előadtak volna, jóval kevesebb munkával rendelkeznek majd az
előttünk álló három évben. Hiszen ebből a szakból most nem lesz harmadik és
bizony nem lesz érettségiző osztály sem.”[4]
Vicsek Annamária, a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) államtitkára
most mégis azt nyilatkozta a sajtónak, hogy az osztály megszűnése „nem egy
kisebbségellenes intézkedés, hiszen amikor kis létszámú osztályról van szó, a
minisztérium részéről sokkal nagyobb a nyitottság”.[5]
– Magyar osztályba lettek átirányítva, nem sérültek a kisebbségi jogok sem –
tette hozzá.[6]
Azt viszont Vicsek már nem mondta, hogy két különböző szakirányú
osztályról van szó. „Semmiféleképp nem vették figyelembe az érdekeinket és azt, hogy ez
nekünk milyen nehéz lesz, teljesen megváltoztatni a tanulásunk irányát” –
nyilatkozta Csekity Szemesi
Bence, a megszűnt osztály tanulója.[7]
A Magyar Nemzeti Tanács (MNT) ülésén is szó esett a témáról. Az MNT
kiállt az osztály megtartása mellett, de az oktatási minisztérium nem
változtatott a döntésén.[8]
Magyarán, semmibe vette a testület álláspontját!
– Az osztály bezárása az iskola presztízsét is rontja. A jövő szempontjából
is káros, hisz a szülők, amikor a pályaválasztásról lesz szó, félve választják
majd e gimnázium társadalomtudományi- nyelvi tagozatát hisz egyszer már
megtörtént, hogy összevonták az osztályt a természettudományi-matematikai osztállyal
– mondta Petkovics Márta, az MNT
Végrehajtó Bizottságának tagja.[9]
Hogyan is néz ki a minisztérium „nyitottsága” a kis létszámú (nemzeti
kisebbségi) osztályok iránt a gyakorlatban? A minisztérium ezeknek az
osztályoknak a megnyitásával évekre visszamenőleg – az utolsó pillanatokig –
bizonytalanságban tartja a magyar diákokat és szülőket. Ez történt az idén is:
A korábban elutasított 13 magyar tannyelvű középiskolai szak közül az
oktatási minisztérium a nyáron hármat mégis jóváhagyott, vagyis három olyan
magyar tannyelvű középiskolai szak esetében döntött az utólagos jóváhagyás
mellett, amely szakok megnyitását előzőleg nem támogatta. Ezek közé tartozott a
szabadkai Svetozar Marković Gimnázium társadalmi-nyelvi szaka, a szabadkai
Vegyészeti-technológiai Iskolában a gyógyszeripari-technikus szak és a futaki
Mezőgazdasági Iskola és Kollégium mezőgazdasági-technikus szaka. Nem
változtatta meg viszont döntését három zentai, három szabadkai, és az egy-egy
adai, magyarkanizsai, törökkanizsai és nagybecskereki szakkal kapcsolatban, így
az iskolák kérvényét elutasította.[10]
Az utólag jóváhagyott három magyar tannyelvű középiskolai szak közül
először a futaki mezőgazdasági
középiskolában „nem indult magyar tagozat”, mivel a megnyitás körül
bizonytalanság miatt „csak két diák jelentkezett”[11]. November 13-án pedig a Svetozar Marković
Gimnázium társadalmi-nyelvi szaka is megszűnt. És a szerzett jogok intézménye?
Tizenkét magyar tannyelvű középiskolai szakkal lett tehát szegényebb a
magyar nyelvű oktatásunk. Lehet-e ennek ismeretében azt mondani, hogy „nem
sérültek a (nemzeti) kisebbségi jogok”? Ezt csak egy jól fizetett állami-/párthivatalnok
mondhatja!
Az oktatási államtitkár ugyanannak a pártnak (a VMSZ-nek) a
tisztségviselője, amelyik az MNT döntő többségét is adja. Mégis a minisztérium
álláspontját védelmezi! A közösségi érdekkel szemben.
BOZÓKI Antal
Újvidék, 2017. december 5.
[1] Tanév közben szüntették meg az osztályt. https://pannonrtv.com/rovatok/tarsadalom/tanev-kozben-szuntettek-meg-az-osztalyt,
2017. november 21.
[2] Tómó Margaréta: Volt-nincs osztály.
http://hu.autonomija.info/tomo-margareta-volt-nincs-osztaly/,
2017. november 21.
[3] Uo.
[4] Uo.
[5] m. k.: Eleve kevesen voltak. Magyar Szó, november
23. 9.
[6] Uo.
[7] Lásd az 1-es alatti írást.
[10] Részletesebben
lásd: Tizenháromból három jóváhagyott
magyar tannyelvű szak. Szabad Magyar Szó,
http://szabadmagyarszo.com/2017/06/17/tizenharombol-harom-jovahagyott-magyar-tannyelvu-szak/,
2017. június
17.
[11] CS. K., CS. V., O. B.: Magyartalanítás a
futaki iskolában. Családi Kör 2017. szeptember 14. 9.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése