· Egy dúsgazdag
vendéglős szobrokat rakat az utcájába – le a kalappal!
· A városi tanács sebtében összeül – ötös!
· Vita ugyan van, de értékrend nincs: a nagy király kis szobrot kap a mellékutcában, a kiskirály meg ott ágaskodhat a főtéren – egyes.
· Magyartalansággal vádolni valakit, aki gondolkodásra próbál serkenteni egy várost – nullás.
· A városi tanács sebtében összeül – ötös!
· Vita ugyan van, de értékrend nincs: a nagy király kis szobrot kap a mellékutcában, a kiskirály meg ott ágaskodhat a főtéren – egyes.
· Magyartalansággal vádolni valakit, aki gondolkodásra próbál serkenteni egy várost – nullás.
(Ráadásul a vádbeszéd is
bikkfa-magyar: „[J]oggal tehetjük fel azt a kérdést, hogy milyen magyarnak
vallja az magát, aki a szabadkai városi képviselő-testület ülésén az ellen
szavaz, hogy egész alakos szobrot emeljenek fel Mátyás királyról,
a róla elnevezett szabadkai utcában, az egyik legforgalmasabb sétányának
Szabadkán?”
Nos, milyen magyarnak vallja magát az, aki kezdő szintű írástudással ékteleníti édes anyanyelvét – vagy netán a haladóktól kapott szöveg Google-fordtásával?)
Nos, milyen magyarnak vallja magát az, aki kezdő szintű írástudással ékteleníti édes anyanyelvét – vagy netán a haladóktól kapott szöveg Google-fordtásával?)
De
fordítsuk komolyra a szót! A „Magyar Kormány támogatásával megvalósuló”, fenti
zárójelben idézett okoskodás hosszasan okítja az ellenzéket Mátyás történelmi
nagyságáról. Az utóbbival nincs is vitánk, sőt a szabadkai ellenzéknek sem
volt. Éppen az a baj, hogy a mellékszobornak tapsikolók hanyagolják el a valódi
történelmi nagyság mércéjét alkalmazni.
Corvin
Mátyás Magyarország, Dalmácia, Horvátország, Ráma, Szerbia(!), Galícia,
Lodoméria, Kunország, Bulgária – és 1469-től – Csehország királya volt 32 éven
keresztül. Lehet, hogy Szabadkán soha nem járt, de apja Nándorfehérvárnál védte
meg Európát az ottomán hadaktól, ő maga pedig az egyik legnagyobb európai
hatalom fejeként modernizálta az országot. Erre majd kap egy mellékutcai
szobrot. Méghozzá nevének (hírek szerint csak) latin változatával – nehogy már
magyarul ki merjük írni az utolsó előtti, de talán legnagyobb magyar király
nevét!
Mindeközben
egy bizonyos Cserni Jován viszont, aki nem egész egy éven át (alig tíz
hónapig!) uralgott a mohácsi csata utáni délvidéki vákuumban, ráadásul még
legnagyobb szerb hódolói sem tudják, kinek a fia-borja volt (a találgatások
bizánci császári ivadéktól kecskepásztor fiáig terjednek), Szabadka főterén,
szinte beláthatatlan magasságokban éktelenkedik, csak mert az ezeréves
királyságtól „örökölt” területen hirtelen hatalommá váló szerbség új
történelmet akart alkotni.
Persze
minden rezsim szolgái önmagukat vagy nagynak
tartott elődeiket vésetik kőbe
(esetleg mindkettőt). Ezt aligha lehet megakadályozni. De ha már olyan
történelmi magasságokban szárnyal a magyar–szerb barátság (mint a pünkösdi
királyságú „cár” szobra), akkor talán meg lehetne beszélni a koalíciós
szövetségessel, hogy „a mi Mátyásunk” mégiscsak volt akkora történelmi
személyiség, mint az „ő Cserni Jovánjuk”. Vagyis Nándorfehérvár megmentőjének
királlyá választott sarja legalább akkora emlékművet érdemel, méghozzá ugyanúgy
Szabadka főterén, mint a kecskepásztor fiából lett önfelkent „cár”.
Mert
ha ezt sem lehet elfogadtatni a „történelmi partnerrel”, akkor ugyan mit ér a
koalíció?
Ezek
a szerencsétlen, egymásnak uszított kis közép-európai nemzetek egyébként úgy
elbeszélnek egymás feje fölött, hogy a békesség minden egyes napja isteni áldás. Ugyanakkor a
sajátjaik kiközösítésében – meg a kifelé való hallgatásban – a magyarok
utcahosszal vezetnek.
Ha
ugyanis végigböngésszük a Wikipédia vonatkozó szócikkeit magyarul, szerbül,
horvátul és angolul, akkor láthatjuk, hogy míg Mátyás esetében többé-kevésbé
megegyeznek az értékelések, addig Cserni Jován szerbül nagy hős, az „utolsó
szerb cár”, sőt angolul „Vajdaság megalapítója” meg „szilárd erkölcsű és
jámbor” uralkodó. A horvát Wikipédia viszont még azt is kétségbe vonja, hogy
egyáltalán szerb és pravoszláv lett volna. A két világháború közötti meg a
miloševići szerb történetírásból származó – többnyire megalapozatlan – krónikák
szerint a szerb publicisztika ügyesen terjeszti (helyenként az elvárt
fenntartásokkal leplezve a szándékot) Cserni Jován jó hírét és Vajdaság „mindig
is” szerb voltát. A magyar Wikipédia viszont forrásjelölés nélküli, primitíven
lekezelő kifejezéseket használ rá: „sötét lelkületű az illető, vagy van valami
múltbéli takargatnivalója … Jován életét végigszemlélve a fekete, mint rossz
jelző igen is illett rá.”
A
legérdekesebb magyar forrás – noha szépirodalmi, tehát fiktív, akárcsak a szerb
„történetírás” – mindenképpen Jókaitól származik, aki a „fekete cárt”
egy „kecskepásztor fiának” tartotta. (Érdemes elolvasni!)
Kézenfekvő,
hogy egyik megközelítés sem vezet messzire. Éppen ezért kellene nagy nemzeti
nekibuzdulás és mellékutcai szoborhóbort helyett szembenézni a valóság egy
részének megismerhetetlenségével, valamint másik részének egyértelműségével:
Mátyás európai szintű uralkodó volt több mint három évtizeden át, aki elhozta
országába a reneszánsz műveltséget és erős központi hatalmat teremtett ott,
ahol azelőtt – és utána – a széthúzás uralkodott. Cserni Jován meg egy
kérészéletű vidéki harcos volt, akinek sem utódja, sem ismert őse, sem
átörökített hagyatéka, de még tízhónapos mesterműve sincs.
A
vajdasági magyar kisebbségi hatalom azzal vívná ki igazán saját népe meg
többségi urainak tiszteletét, ha nem bújtatná el a szobrot egy mégoly
„frekventált” kocsmautcába, hanem kiegyezne koalíciós gazdáival a „fekete cár”
főtéri dicsőségének legalábbis megosztásában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése