Emberi- és nemzeti kisebbségjogi napló (111.)
Április 10.
Kiszorítósdi
„Nincs valós veszélye annak,
hogy a cirill írásmód eltűnik, az állandó mese a veszélyeztetéséről más célokat
szolgál – egyebek között a közvélemény figyelmének elterelését a nyelvvel és az
írással kapcsolatos valós problémákról. Ezek közül a legnagyobb a
funkcionálisan írástudatlanok megengedhetetlenül nagy száma, amihez a lakosság
nagy részének nagyon alacsony nyelvi kultúrája társul. Sokkal könnyebb időnként
kampányokat szervezni a cirill betű védelmében, mint rendszeresen és komolyan
foglalkozni a nyelvi- és oktatási politika kérdéseivel – nyilatkozta a belgrádi
Danas napilapnak Ranko Bugarski
nyelvész, a Belgrádi Tudományegyetem professzora.[1]
Bugarski szerint „a hivatalos
nyelvhasználatról szóló új törvény fő célja, hogy a hivatalos használatát, vagyis
a cirill betűs, mint ’alapvető’ írásmódot kiterjessze a hivatalos használat
teljes területére (az oktatási intézményekre, a sajtóra, a gazdasági
vállalatokra és a közintézmények minden formájára), a latin betűs, mint ’segéd’
írásmódnak pedig vissza kellene húzódnia minden területről és gyakorlatilag a
magánhasználatra szűkülne”.[2]
A délvidéken/a Vajdaságban a gyakorlatban ez már a legtöbb helyen
megtörtént. A cirill betűs írás már szinte teljesen kiszorította a latin
írásmódot. Az új törvény – a jelek szerint – ennek a gyakorlatnak már csak a
törvényesítése lesz. Ez is a tartomány nemzeti „sokszínűsége”
megszűnésének az útját egyengeti.
Április 11.
Magyarország „a hibrid rezsim küszöbén”?
A Freedom House[3] megkongatta a vészharangot
az illiberális demokráciák miatt a legfrissebb jelentésében.
hvg.hu
Diadalmámor és totális
összeomlás – ez maradt a 2018-as parlamenti választás után, középút nem maradt
senkinek. Magyarország tehát egyrészt olyan maradt, mint volt immár nyolc évig,
eközben mégis egészen más lett, mint április 8-án reggel volt. A nagy kérdés
most az: hogy jutottunk idáig, és mi jön most – teszi fel a kérdést legfrissebb
jelentésében a Freedom House.[4]
Az ellenzéki pártok, a sajtó,
a civil szervezetek elleni támadásokból norma lett Közép- és Kelet-Európában,
ahol az illiberális politika térnyerése aláássa a demokrácia alapjait – állítja
a szervezet elnöke, Michael J.
Abramovitz szerint a jelenség most már nem csak Oroszországra és néhány
közép-ázsiai országra korlátozódik, hanem egyre gyakoribb a közép-kelet-európai
országokban is. Szerinte a demokrácia védelmében az európai vezetőknek komolyan
kell foglalkozniuk ezzel a problémával, amely nem választható el Európa
egészétől.
A szervezet 2018-as Nations
in Transit (Nemzetek a tranzícióban) című jelentésben vizsgált 29
országból 19-ben romlottak a demokratikus mutatók. A Freedom House szerint
Magyarország demokratikus mutatója tíz egymást követő évben folyamatosan
romlott, így mostanra a legnagyobb visszaesést produkálta. Míg 2004-ben
demokratikus országként csatlakozott az Európai Unióhoz, addig 2018-ra egy
hibrid rezsim küszöbén áll. Orbán Viktor Fidesz-kormánya mutatta az utat az
illiberális erőknek Közép-Európában, és bebizonyította, hogy meg lehet szerezni
egy államot az EU-n belül a választás manipulálásával és a média feletti
kontrollal – állítja Nate Schenkkan,
a projekt vezetője.[5]
Április 12.
„Tovatűnő demokrácia”[6]
Folytatja a mélyrepülést a
demokrácia Szerbiában – értékelte Nations in Transit[7]
(Nemzetek a tranzícióban) című jelentésében a Freedom House[8]. Különösen kifejezett a
demokratikus mutatók és folyamatok hanyatlása az utóbbi négy egymást követő
esztendőben. A dolgok odáig fajultak, hogy a demokratikus mutatók
visszafejlődésének tekintetében mostanra Szerbiában a legrosszabb a helyzet a
Balkán térségében – állítja a szervezet.[9]
A demokrácia erőnlétének
szempontjából meghatározó tényezők, területek közül különösen
veszélyeztetettként értékelték a média függetlenségét, a civil szférát, az
államhatalom hatásköreit, illetve a velük való visszaéléseket, valamint a helyi
önkormányzati vezetés visszaéléseit.
Két politikust külön
kiemeltek a dokumentumban: Aleksandar
Vučić szerb államfőt és Milo
Đukanovićot, Montenegró exelnökét, volt kormányfőjét, egyik aktuális
államfőjelöltjét. Vučić és Đukanović túszként tartják fogva államaikat, és
saját politikai pártjaik erősítésére használják fel őket, illetve
intézményeiket.
A balkáni térség több
országában is a legfontosabb politikai személyiség olyan tisztséget tölt be,
amely nem követel meg közvetlen választást. A nem formális hatalom aláássa az
országok intézményrendszerét, és ellehetetleníti a hatalmi tisztségek, illetve
az azokat betöltő személyek egymástól való elkülönülését.
– Aleksandar Vučić tavaly a
sakkban sáncolásként ismert „manővert” alkalmazta. Korábban Vlagyimir Putyin is gyakran alkalmazta
ezt a trükköt. Mivel Szerbiában parlamentáris rendszer van hatályban, a
miniszterelnöknek jóval nagyobb hatáskörei vannak az államfőnél, ugyanakkor
miután megválasztották államfőnek, Vučić választotta ki utódját a
miniszterelnöki tisztségre, de továbbra is ő maga látta el a kormányfői
feladatokat, megszegve ezzel az ország alkotmányát – áll a jelentésben.[10]
Április
12.
Feszülő ellentétek
Az Európai Parlament
állampolgári jogi, bel- és igazságügyi bizottsága (LIBE) a Magyarországról
szóló jelentésről tárgyalt Brüsszelben. Ezúttal is heves vitát váltott ki a
jelentéstervezet, amelyet Judith Sargentini zöldpárti
jelentéstevő ismertetett. A jelenlegi magyar kormány munkáját elítélő tervezet
szerint Magyarországon rendszerszintűen fennáll az uniós értékek súlyos
megsértésének kockázata, ezért indokolt az alapszerződés hetes cikke szerinti
eljárás megindítása – számol be egész oldal terjedelmű írásban a Vajdasági
Magyar Szövetség (VMSZ) által irányított Magyar Szó.[11]
Valójában ez nem is számít
újdonságnak. Amire a tudósításból ismételten fel lehet felfigyelni, hogy a
magyar EK képviselők mélységesen ellentétes álláspontot képviseltek a LIBE
ülésén.
Judith Sargentini jelentéstevő
Az indulatoktól sem mentes
vita során főként a bal- és liberális oldalról érte sok kritika Magyarországot
a civiltörvény, illetve a migrációs kvóta elutasítása miatt, de voltak, akik
kiálltak mellette. A Fidesz EP-képviselői politikai szándékoktól vezéreltnek és
alaptalannak nevezték a jelentéstervezet vádjait, Ujhelyi István szocialista
képviselő felszólalásában viszont a magyar kormányt bírálók táborát
szaporította, akik egyébként is többen voltak, mint a Magyarországot védelmezők
– olvashat a tudósításban.[12]
Gál Kinga, a Fidesz
EP-képviselője szerint „azért szapulják Magyarországot, mert nem áll be a
sorba, hanem kiáll a migránsok kötelező betelepítése ellen”. Hozzátette, a
tényszerűség teljesen hiányzik a diskurzusból, az eljárás pedig „előre
megkomponált koncepciós pernek néz ki, ahol előre eldöntött politikai döntés
születik”.[13]
Egészen más hangot ütött meg Ujhelyi
István szocialista képviselő, aki elmondta, elképesztően szégyelli
magát.
„Én egy büszke magyar
családapa vagyok és hazafi, szociáldemokrata európai politikus, és elképesztő
módon szégyellem magamat, hogy Magyarországot ilyen helyzetbe hozta a magyar
politika az európai szövetségeseink előtt. Önök most betekintést nyerhettek,
hogy milyen hazugságdömping van Magyarországon. Nem csoda, hogy a magyar
társadalom ismét bedőlt az ellenségképnek. Az általa gondolt védettségre, Orbánra
szavazott” – állította.[14]
A hetes cikk olyan,
többlépcsős eljárást tesz lehetővé, amely – az uniós alapértékek súlyos és
módszeres megsértése esetén – végső soron akár az érintett ország szavazati
jogának a felfüggesztésével is járhat, ehhez azonban az összes többi tagállam
egyhangú támogatására van szükség, amit az elemzők szinte kizártnak tartanak –
olvasható az idézett tudósítás végén.
Hogy elindítják-e vagy nem
Magyarország ellen a hetes cikk alapján az eljárást, tehát, az még „a jövő
zenéje”. Amit ez alkalommal is megállapíthatunk viszont az, hogy a magyar EP
képviselők nem egységesen lépnek fel az Európai Parlamentben és annak
testületeiben. Még akkor sem, ha országos érdekről van szó. A különböző pártokhoz
tartozó képviselők között szinte nincsen semmilyen egyeztetés. Ezt magam is
többször tapasztaltam, amikor a délvidéki magyarság helyzetéről i jogainak
érvényesítéséről volt szó az EP-ben. Egyes (különösen Fideszes) képviselők még
a délvidéki ügyekben szervezett meghallgatásokat is figyelmen kívül hagyták,
mondhatni bojkottálták. Ez nem csak Magyarország arculatát rontja, de árt a mi
ügyüknek is. Meddig lehet ezt még eltűrni?
Április 13.
„Építők” és „zilálók”
Pásztor István, a VMSZ
elnöke, a vajdasági Kúlán, a Népkör Magyar Művelődési Központ fennállásának
150. évfordulója alkalmából szervezett ünnepi műsoron az április 8-i
országgyűlési választásokkal összefüggésben kiemelte, hogy a délvidékiek nagy
arányú választási részvétele bizonyíték arra, hogy az itt élők is egységesnek
tekintik a magyarságot. Hozzáfűzte, amikor vasárnap (március 8-án – B. A.) döntöttek,
akkor egy bizonyos értékrend mellé álltak, és akkor az egész nemzetre
gondoltak, azon belül pedig magukra is.
Megfogalmazása szerint a
vajdasági magyar közösség hozzá kívánja rakni teljesítményét a teljes magyarság
teljesítményéhez függetlenül attól, hogy mennyire fogyatkozott meg. „Biztos
vagyok abban, hogy ha számban talán meg is csappantunk, összefogásban, előre
nézésben, közösségi akaratban biztos, hogy kellőképpen erősek vagyunk” – hangoztatta
egyebek között Pásztor.[15]
Pásztor felszólalása nem
tartalmazott semmi újat, kivéve a mondatot, miszerint „akik építeni akarják az
itteni közösséget, azoknak lesz ereje erre, ahogy arra is, hogy azokat, akik
szét akarják zilálni a vajdasági magyarságot, arra kérjék, hogy ezt ne tegyék”.[16]
Bizonyára valamiféle üzenetet
kívánt megfogalmazni a VMSZ elnöke, miszerint vannak, „akik építeni akarják az
itteni közösséget” (ezek bizonyára pártjának a tagjai és támogatói) és vannak,
„akik szét akarják zilálni a vajdasági magyarságot”. A korábbi „károkozók”-nak
nevezetteket most felváltották a „zilálók”. Hogy kik ezek, azt csak ő tudja, mi
pedig csak tippelhetünk. Talált, tehát Pásztor is újabb ellensége(ke)t, akik
közé tartoznak bizonyára mindazok, akik a délvidéki magyarság helyzetét és
problémáinak megoldását másként látják mint ő, akik nem a VMSZ-t (vagyis nem őt) és a Fideszt
(illetve Orbán Viktor) támogatják. A következő lépés már csakis ezek listázása lehet.
Pásztor még nem jutott el
odáig, hogy a közösségre a legnagyobb veszélyt éppen a monolitizmus, az
egyhangúság/egyszólamúság jelenti. A VMSZ (és a vezetősége) legnagyobb hibája
talán éppen az, hogy nem tudja/tudta a közösségi érdeket megfogalmazni,
összefogni és kifejezni, hogy nem a közös érdek, hanem a párt, vagy a személyes
indítékok irányítják.
Közösségünk „szétzilálása”
már előrehaladott állapotban van. Most még csak az a kérdés, hogy ehhez Pásztor
és pártja mennyiben járult hozzá? Ki az „építő” és ki a „ziláló”?
BOZÓKI
Antal
Újvidék,
2018. április 23.
[1] Marjana M. Stevanović: Priče o ugroženosti ćirilice
služe da prikriju veliki broj nepismenih [A cirill betű veszélyeztetéséről
szóló mesék a nagyszámú írástudatlan elrejtésére szolgálnak]. Danas, 2018.
április 10. 11.
[2] Uo.
[3] A Freedom
House-t, Wendell Wilkie és Eleanor Roosevelt
alapította 1941-ben. Magát az
intézmény úgy jellemzi, hogy „non-profit, és pártpolitikailag nem elkötelezett
(nonpartisan) szervezet”, azaz más szóval „az egész világon a demokráciáért és a szabadságért megszólaló tiszta hang”. https://hu.wikipedia.org/wiki/Freedom_House
[4] Indokoltak lennének a szankciók Magyarország ellen a Freedom House szerint.
2018. április. 11.
[07:39] 2018. április. 11. [08:52]
[5] Uo.
[8] Lásd a 4-es alatt.
[9] Lásd a 6-os alatti írást.
[10] Uo.
[11] MTI, hirado.hu , index.hu. Magyar Szó, 2018. április
13. 1. és 3.
A hetes cikk
elindításával fenyegetik Magyarországot.
[12] Uo.
[13] Uo.
[14] Uo.
[15] A magyar kormány a szülőföldön való boldogulást segíti. http://www.kormany.hu/hu/a-miniszterelnok-helyettes/nemzetpolitikaert-felelos-allamtitkar/hirek/a-magyar-kormany-a-szulofoldon-valo-boldogulast-segiti, 2018. április 13. 20:08
[16] Uo. Lásd még: Napi Pásztor. https://naplo.org/index.php?p=hir&modul=minaplo&hir=11067,
2018. április 13.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése