Mostanában pár alkalommal Horvátországban jártam, és az ottani magyarokkal
beszélgetve, mindig szóba hoztam a délszláv háborús éveket: miként vészelték át
azt a vérzivataros időszakot, hogy tudtak helytállni, volt-e kibe/mibe
kapaszkodniuk. Nem csekély megdöbbenéssel hallgattam, amikor arról számoltak
be, hogy a falvaikban szolgáló lelkipásztorok többsége elmenekült – vagy már a
zavargások kezdetekor, vagy a heves harcok kirobbanása idején – s a gondjaira
bízott nyájat, a gyülekezetet elhagyta. Katolikus papok is, református
igehirdetők is – később néhányan visszatértek. Izgalmasnak találtam a témát,
olyannak, amelyet érdemes kissé körüljárni, így megkérdeztem néhány
lelkipásztort, miként vélekednek a papi helytállásról.
Az ottani (Vinkovcén
élő) 89 éves református püspök azt mondta, hogy a háború az ember bűnösségének
a legláthatóbb jele. Semmi sem mutatja meg jobban, hogy az ember milyen mélyre
süllyedt a bűnben. Kialakulhatna-e egyáltalán háború, ha szigorúan a Biblia
tanítása szerint élne az ember(iség)?
Ördög Róbert (a képen) hajdújárási
születésű, Újvidéken élő adventista lelkész:
A Bibliát olvasva azzal találkozunk, hogy mindig a konfliktusmegoldást
mutatja be, nem pedig annak hatványozását. Ezt tárja elénk a megváltás terve
is, mely az önfeláldozó szeretet legtökéletesebb megmutatkozása. Vagyis kizárt
dolog volna háborús konfliktus, ha az isteni szeretetnek minden ember
megengedné, hogy betöltse lelkét. Lásd 1.Korintus 13. fejezete – A szeretet himnusza
Hogy alkalmazzuk
életünk során ezeket a tanításokat: ne ölj, ha megdobnak kővel, dobd vissza
kenyérrel, fordítsd oda a másik orcádat is, szeressük az ellenségeinket is? És
ha fegyvert fognak rád, akkor…
Szó szerint így, ahogy írja… Ez azonban nem jelenti azt, hogy a
kereszténynek nincsenek jogai, hogy hagyja magát palimadárrá tenni. Ez
tulajdonképpen arra utal, hogy járjunk alázatosan, szelíden.
A háború idején az
egyházi vezetők is bekapcsolódtak az uszításba, a gyűlöletkeltésbe, többször is
láttunk olyan képsorokat a televízióban, hogy Belgrádban a szerb pátriárka,
Zágrábban pedig a horvát érsek megszentelte a fegyvereket és megáldotta a
harcba induló katonákat, menjenek és harcoljanak, öljenek Isten nevében.
Ennek semmi köze a Bibliához. Attól, hogy egyházi személyek tesznek
valamit, még nem törvényszerű, hogy azt Isten nevében cselekszik.
A megpróbáltatások
idején a gyülekezetek vezetői, a lelkipásztorok többsége maga is elmenekült,
magára hagyta a híveket. Az ott szolgáló katolikus papok közül például egy sem
maradt ott, és a református lelkészek közül is csak két család tartott ki, de
ők aztán mindvégig helytálltak.
Nem szabad általánositani. Nem ment el mindenki. Krisztus urunk szerint a
nyájat vagy pásztor, vagy béres őrzi. A pásztor az életét is adná érte, mert a
saját juhairól van szó, míg a bérest csak a havi jövedelme érdekli, s nem
törődik a nyájjal. Ha baj van, azonnal fut s a saját bőrét menti.
A háborús időszak alatt én személyesen öt országból kaptam hivatalos
munkaajánlatot, ahol ugyancsak a lelkészi szolgálatot végezhettem volna, de úgy
éreztem, ide hívott el az Úr. S nagyon sok munkatársam döntött ugyanígy. S más
felekezeteknél is ugyanezt láttam.
Másként kérdezem: mindenki csak a saját életéért felelős, vagy elszámolással tartozik a rábízottak
sorsát illetően is?
Ha olyan szolgálatot tölt be, ahol emberekért felelős, akkor ez kötelezi is valamire.
Ha valaki önként vállalta a szolgálatot, akkor abban úgy is kell helyt
állni.
Mennyire lehet
sziklaszilárd annak a lelkipásztornak a hite, akinek nincs bátorsága a
Teremtőre bízni az életét (inkább az első adandó alkalommal elfut), helyette
saját maga veszi a kezébe a "sorsának irányítását"?
A hit a reménylett dolgoknak a valósága, a nem látott dolgok felől való
megbizonyosodás. Ugyanakkor a hit Istentől kapott ajándék, amit korlátlanul ad
mindenkinek, csakhogy ezért időt kell tölteni vele. Ha gyenge a hit, akkor
gyenge a Mindenhatóval való kapcsolat.
Tapasztalata szerint:
tanulmányaik, továbbképzéseik során kellőképpen felkészítik-e a lelkészeket
arra, hogy emberpróbáló időkben is helyesen cselekedjenek, kitartsanak és
helytálljanak?
Nem ismerem más egyházak teológiai képzésének a tartalmát, formáját, lelki
és pszichológiai mélységét. Én a teológiai tanulmányaimat a horvátországi
Varazsdon (3 év), s Belgrádban (2 év) végeztem. Folyamatosan a szolgálatban
való kitartás volt fókuszban, s arra bátorítottak bennünket, hogy csak az
isteni vezetésben bízva tudjuk ezt az életutat járni, szolgálatunkat végezni.
Úgy gondolom, komoly
felelőssége van minden teremtett embernek a béke fenntartása, megőrzése
érdekében, e téren peresze okítani, nevelni kell bennünket, csiszolgatnunk
egymást, hogy ne dőljünk be a gyűlöletbeszédnek, a politikusok hazugságainak,
legyen erőnk, bátorságunk nemet mondani a rosszra.
Óriási szerepe van egy lelki vezetőnek, amit áldásosan tud használni, ha
alázatosan járva nyeri el híveinek bizalmát, s így szerez tekintélyt magának.
Persze a békesség építése, vagy fenntartása az nem olyan feladat a lelkész
számára, mint a nemzetközi békefenntartó erők szerepe, akik fegyvert fognak, s
aki nem hallgat rájuk, arra lőnek.
Krisztus urunk a híres Hegyi beszédét
ezzel kezdte. Bemutatott egy nyolclépcsős utat, melyben a békesség építése a 7.
helyet kapta, s ha ez nem megy, akkor azért van, mert az előző 6 lépcsőfokot az
ember nem járta sorra, nem járta végig.
Vagyis ez így nézne ki:
1. Boldogok a lelki
szegények – vagyis azok, aki fölismerték lelki érdemtelenségüket, ill.
elfogadták, hogy attól, hogy valakik, még mindig senkik.
2. Boldogok, akik sírnak
– akik keseregve jönnek az Úrhoz, mert fölismerve lelki érdemtelenségüket,
rájöttek, hogy isteni segítség, irgalom nélkül tehetetlenek a saját egójukkal
szemben.
3. Boldogok a szelídek –
ez az első dolog, amit az Istennel való közösségben tanul az ember. Máté
11,28.29. alapján ezt csak Jézus Krisztustól tanulhatjuk.
4. Boldogok, akik éhezik
és szomjúhozzak az igazságot – vagyis akik belekóstolnak a krisztusi jellem
építésének szépségébe, azok nem tudnak betelni vele, élethosszig tartó folyamat
lesz ez számukra.
5. Boldogok az irgalmasok
– s itt Jézus Krisztus a megbocsátásra utal, amit csak akkor tudok gyakorolni,
ha előtte végigjártam az előző lépéseket.
6. Boldogok a tiszta
szívűek – a Biblia azokat nevezi így, akik megtapasztalták az Istentől kapott
bűnbocsánatot. (A Miatyánk ima
alapján Isten úgy bocsát, ahogy mi bocsátunk másoknak, ezért van itt is utána).
7. Boldogok, akik a
békességet építik – na, itt jutottunk el ehhez a kérdéshez. Mikor lehet ezt
tenni? Hát az előző lépések tapasztalatának birtokában.
8. Boldogok, akik
háborúságot szenvednek az igazságért – ez már koronája az egésznek. Az
igazságért… Jézus Krisztus: én vagyok az út, az igazság… János 6,14.
S mikor ezt Jézus Krisztus
elmondja, így folytatja: ti vagytok a világ világossága, e föld sója. Ezt már
nem lehet könyvből tanulni, nincs ilyen tanszék sehol a világon. Ez 8 lépcsőfok
végigjárásának a természetes következménye.
Na, ezt tartom egy
lelkész életútjának. Ha nem ez, el fog futni, fegyvereket áld meg, békesség
helyett békétlenséget fog magával hozni.
Szabó Angéla
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése